_ _ _ _ _ _ promina.blog.hr

petak, 22.06.2012.

Putevima prezimena Bilandžija- Od Promine do Liskovice ili obratno?

*

Jedan od najčitanijih postova na Promina blogu, vjerojatno je „Prezimena u Promini“.
Tema je to, koja živi i nadograđuje se, što mojim...što komentarima ili e-mejlovima čitatelja bloga.

Zadnjih mjesec dana, izmjenio sam desetke mejlova na temu prezimena Kerić, Martinović i Bilandžija.
Svako od prezimena zaslužuje poseban post, posebnu priču.

Današnja priča, posvećena je prezimenu Bilandžija, (koje će za sobom „povući“ cijeli niz prominskih prezimena).

Pa krenimo redom;

Prije desetak dana, dobio sam sljedeći upit (ime pošiljatelja izostavljam u dogovoru s istim);

-„Čitam Vaš blog, pa me zanima informacija o prezimenu Bilandžija- Je li to orginalno prezime iz Promine ili se radi o doseljenicima iz Bosanske krajine?

Unaprijed hvala“



-Usljedio je moj odgovor:

Prezime Bilandžija, prvi puta se spominje 1709 godine u Suknovcima, i 1816 godine u Oklaju, o tom više u postu pod naslovom:

Dr Zdravko Dizdar-«Upoznajmo naš stari zavičaj» 2.dio

i linkom:
http://promina.blog.hr/2007/04/1622500593/dr-zdravko-dizdarupoznajmo-nas-stari-zavicaj-2dio.html

i Dr Zdravko Dizdar-«Upoznajmo naš stari zavičaj» 7.dio

i linkom:
http://promina.blog.hr/2007/05/1622562817/dr-zdravko-dizdarupoznajmo-nas-stari-zavicaj-7dio.html


Od kud su stigli Bilandžići ili Bilandžije u Prominu, odnosno- da li je to prezime izvorno prominsko?

Sumnjam da je prezime izvorno prominsko, i pretpostavljam da su njegovi nositelji stigli u Prominu u velikim seobama iz Bosne....ali, nažalost nemam konkretan pisani podatak-trag za svoju tvrdnju.

Ono što je sigurno....to je da su Bilandžije iz Promine odselile u okolicu Grahova, i u Slavoniju u mjesto Nijemce....

Posjetitelj Bloga odgovorio je sljedeće:

-Naime zbunjen sam činjenicom jer sam našao puno prominskih i oklajskih prezimena u jednom selu srednje Bosne, a prema njihovim navodima doselili su se iz prominskog kraja nakon što je Austro-Ugarska preuzela vlast u Bosni.
Prezimena su: Duić, Cota , Čavlina, Bilandžija, Čulina , Duvnjak, Gazić, Ljubičić, Zrile, Vulić.

Pa mi sad nije jasno na koju stranu su bile migracije točno, iz Bosne u Dalmaciju ili obratno?




Uzvratio sam Posjetitelju Bloga sljedećim pitanjem:

„Možete li molim Vas navesti ime sela koje spominjete, ako nije problem?

Naime...i ja sam čuo za Prominjce koji su odselili u Bosnu, i sada je dio njih doselio u Knin, ali nažalost, nisam zapamtio imena mjesta iz kojih dolaze.


Posjetitelj Bloga odgovorio je sljedeće:

- Radi se o selu Liskovica i njenim zaselcima Kulina, Brda, Drevuša, Kovačica te još neka nisam baš siguran.
U tim selima 90 posto stanovništva imalo je ista prezimena kao u Promini.

Kažem "imalo" jer su tijekom posljednjeg rata cijela sela spaljena, a ljudi raseljeni prema Zagrebu, Zapadnoj Europi-Njemačka, Švedska, Nizozemska, Francuska te Kanada i Australija.

Igrom slučaja imao sam priliku upoznati nekolicinu ljudi iz Promine i Oklaja, pa su me zbunila prezimena, jer su ista prezimena kao u navedenom selu (Liskovica-prije rata 1000 stanovnika);
Bilandžija, Čavlina, Ljubičić, Čulina, Zrile, Maletić, Vulić, Duvnjak, Cota, Dujić te još neka.

Još me je jedna stvar fascinirala kad sam upoznao nekoliko Cota iz Promine s kojima sam radio, te sa usporedmom mojih rođaka koji nose prezime Cota, imaju veliku genetsku sličnost, a nemaju sigurno povezanost 100 godina i više.

Eto nadam se da sam pomogao, Pozdrav Promini.

**********



E sad......ovdje malo zastanimo....

Od svih navedenih prezimena, jedno bi moglo riješiti zakonetku u ko'm smjeru je tekla seoba.


Sjećate se rada -Ankice Čilaš Šimpraga: „Obiteljski nadimci u Promini“?

U njemu, izmeđuostalog, možete pročitati sljedeće:

****************************************
S druge strane, pisani nam izvori pokazuju da su neki prominski obiteljski nadimci, koji nisu postali plemenskim/rodovskim imenima, imali drukčiju sudbinu.

Tako su u crkvenim maticama iz 1862. uz neka prezimena zapisivani tadašnji obiteljski nadimci koji su danas prezimena.

Odatle je vidljivo da je proces formiranja nekih prominskih prezimena završen vrlo kasno, u 2. polovici 19. stoljeća.

prezime i obiteljski nadimak 1862./današnje prezime

Bilandžija Maletić/ Maletić

Bilušić Pižić /Pižić
Bilušić Kasap /Kasap
Matas Maglica /Maglica
Maleš Jurić /Jurić
Škarica Mudrinić/ Mudrinić
kraj citata“

Za nastavak priče, mislim da je najbolje da svi malo „zavirite“ u izvorni članak Anikice Čilaš Šimprage, koji je objavljen pod linkom:

http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=35049

****************************************

Moja pretpostavka je (na osnovu prethodnih navoda) da je seoba krenula iz Promine, jer je prezime „Maletić“, u ovom slučaju izvorno prominsko prezime.

Isto tako, u prilog mojoj pretpostavci ide i činjenica da od 1878. do 1918. godine traje austrijska uprava u Bosni i Hercegovini (a Austro-Ugarska je seobu provodila?).




Idemo dalje s tekstovima iz e-mejla Posjetitelja bloga:


**************************************************************


Zaboravio sam napomenuti i selo Barevo koje je etnički bilo jako mješano,ali hrvati koji su tamo živjeli nosili su isto prezimena koja potječu iz vašega kraja.

Prema priči starijih ljudi, moga djeda itd.. ..

Prije Prvog svijetskog rata počelo je masovno naseljavanje opustošene srednje Bosne, a većinom su se migracije odvijale Promina-Grahovo- Liskovica- te nakon Drugog svijetskog rata opet nazad prema Hrvatskoj, većinom Slavonija.

Upoznao sam npr. u Ivanić gradu Bilandžije iz Promine i iz Liskovice koje je sudbina vremena spojila opet u istom (ali stranom) kraju (Moslavina), tako isto u Garešnici, Repušnici.

Trenutno najviše navedenih prezimena u Hrvatskoj osim Zagreba, živi u selima Nova Subotska, Lipovljani, Ilova, Vuka, Ivanić grad (više od deset obitelji),..itd..,

Od država zaboravio sam napomenuti Švicarsku i Austriju, a ljudi iz toga kraja većinom su uspješni poslovni ljudi u Bih,Hrv te zemljama Europe.

Sve informacije koje sam vam naveo nisu sto posto provjerene i trebaju daljnje istraživanje, moje znanje koje sam skupio većinom proizilazi od ljudi s kojima sam stupio u kontakt, te od priča starih ljudi, čiji su se očevi doseljavali iz Prominskog (Drniškog i Kninskog) kraja od 1850 do 1900. god prošloga stoljeća.
Počelo me zanimati podrijetlo moga prezimena tijekom istraživanja mojega obiteljskog stabla iz kojega proizlaze prezimena, Zrile, Bilandžija, Ćosić i Vulić pa sam sa vremenom naletio na hrpu drugih informacija.

Ako Vas zanima povezanost tih prezimena mislim, da bi se to moglo naći u crkvenim spisima kad su se točno događala ta iseljavanja.

Prave adrese bi mogle biti Banjalučka biskupija koja ima sve podatke o Liskovici te imaju svoju službenu stranicu i e-mail.

Eto nadam se da sam pomogao, te mi se slobodno obratite ako imate još kakvih pitanja ili ako imate kakvih točnijih saznanja o točnom podrjetlu prezimena Bilandžija ili Vulić.

**************************************************************



Jednom prilikom, u groblju Gospe Čatrnjske, primjetio sam stari križ sa prezimenom Bilandžija. Tada mi je bilo čudo da je netko od Bilandžija sahranjen tu, kad se zna, da većina prominskih Bilandžija ima grobnice u Oklaju kod crkve sv Mihovila.

Ali, sad kad nakon svega malo razmislim....vjerojatno je kod Gospe pokopan netko od Suknovačkih Bilandžija.

Isto tako, ako pogledamo prezimena u Liskovici: Duić, Cota , Čavlina, Bilandžija, Čulina , Duvnjak, Gazić, Ljubičić, Zrile, Vulić.....
....vidimo da ih je najviše iz Suknovaca.

Godina 1850, koja se navodi kao moguća godina doseljenja Prominjaca u Liskovicu, i nije tako davna....i vjerojatno bi se negdje mogao-morao pronaći kakav pisani trag tago prilično velikoj seobi?


Na kraju....

Nadam, da će prominskim Bilandžijama ova tema biti zanimljiva, ali ne samo njima...nego i svim Bilandžijama koji ovo čitaju širom Hrvatske i svijeta, ali i svima ostalim, čija se prezimena u ovoj priči spominju.



Oznake: Prominsko prezime

- 11:18 - Komentiraj post (0) - Link posta

<< Arhiva >>






Promina blog
  • LL

Opis bloga

  • Promina blog postoji od 19.03.2005. godine, nešto više od deset godina.
    Teme su vezane uz život u Promini.....ali, tu su i druge razne teme koje su mi se u određenim trenutcima učinile zanimljivim...
    S. Sarić

    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


    Pomoću sljedećih linkova, saznajte nešto više o Promini.

    Gdje je Promina?

    Galerija promina.blog.hr


    Fotografije generacija iz škole:
    Stare slike Promine






    Video snimke:


































    Projekti čiju realizaciju očekujemo:









    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


Općina Promina









  • «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


.....

  • ......
    .......



    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


    Statistika posjeta promina.blog.hr -u kroz godine








    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»





    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»



    E-mail-Urednik promina.blog.hr-a:
    promina.blog.hr@gmail.com


    Zadnji postovi

...


.........................................................................Promina blog - promina.blog.hr© 2005.-2023. sva prava pridržana Urednik promina.blog.hr-a: Sanimir Sarić