28.11.2006., utorak
Oče naš
'Oče naš' je najvjerojatnije , najpoznatija kršćanska molitva, i to ne samo
kao molitva za liturgiju ( organizirano bogoslužje ) i koja se koristi kao litanija
( višekratno ponavljanje), nego i kao poučna molitva –molitva koja je primjer
–kako treba moliti.
Prvi dio molitve nam zapravo izgrađuje stav ! Nakon toga nas se poučava
koji bi nam trebali biti prioriteti i koji sadržaji dolaze kada .
'Sveti se Ime Tvoje, dođi Kraljevstvo Tvoje , budi Volja Tvoja , kako na Nebu tako i na zemlji.'
To bi nam trebao biti prioritet u našim molitvama , To su prioritetni sadržaji dani
nam u molitvi ; to bi trebali biti i prioriteti sadržaji u našim molitvama. Kad govorim
o 'našim molitvama ' tu prije svega mislim na molitve druge vrste ( forme )
od litanijskih molitava. Tu mislim na osobne i zajedničke molitve , koje su više
manje u tzv. slobodnoj ( spontanoj )formi , a kojima se obraćamo Bogu u svojoj
osobnoj pobožnosti ili zajedničkim molitvama u nekoj molitvenoj grupi. Kao i u komunikaciji ,
postoje neka pravila , zakoni , koje treba znati i poštivati da bi komunikacija –razgovor
-bila uspješna. Tako je i u molitvi . Molitva je razgovor s Bogom. Bar to pokušava biti
slobodna molitva. Koliko god da smo slobodni u svojim molitvama , još uvijek bi trebali
znati neke prioritete . 'Tražite prvo Kraljevstvo Nebesko i njegovu pravednost sve
ostalo će vam se nadodati' ( Mt- 6:31) taj stih iznosi tu istu ideju – što bi trebalo biti prvo.
Nakon toga je 'lijepo i kulturno ', zatražiti i ispunjenje svojih potreba , zatražiti
i oproštenje za svoje grijehe svagdanje i zatražiti pomoć i velikodušnost da možemo
i mi drugima oprostiti. ( A kako je to tako često teško –oprostiti drugima !) Te naše
potrebe nisu uvijek u kruhu . Naše napasti nisu uvijek u neopraštanju . Ono kakve su
potrebe taj dan i trenutak , iznesemo svojim riječima.
Na kraju zatražimo zaštitu od Zloga . Izbavi nas od zla ne znači , na prvom mjestu ;
izbavi nas od zle sreće ili prometne nesreće ili, gubitka u transakciji sa dionicama.
To je prije svega uticanje Gospodu svaki dan , kao svom Savezniku u ratu u
kojem se svi mi nalazimo. To je rat između Dobra i Zla ; Boga i vraga. Mi smo
u tom ratu htjeli mi to ili ne , znali ili ne . Stoga je najbolje da budemo svjesni
da smo u Ratu , te da budemo na pravoj strani i sa pravim Saveznikom .
|
- 18:23 -
Komentari (6) -
Isprintaj -
#
26.11.2006., nedjelja
Još o stavu
Svaki stav , pa tako i onaj (u)nutarnji , i onaj nutarnji molitveni , mora se
opisati u više bitnih točaka. To su gabariti , vanjski okviri , vanjske značajke toga.
U aikidu bi se taj osnovni stav opisao npr. kao; okrenutost licem prema
protivniku ; nogama čvrsto na zemlji ; rukama usmjerenih prema tom 'napadaču'
s otvorenim šakama u visini pasa …I svaki drugi fizički stav , u nekom drugom
sportu ili aktivnosti bi se dao opisati u tih par točaka . Koje su to točke u
molitvenom stavu?
Prvu smo već spomenuli , možda je samo raščlaniti i doreći. Rekao sam da je
to svijest da nam je potrebna pomoć. Tada se obraćamo nekom tko nam tu
pomoć može dati.
1. Dolazimo Stvoritelju ! Riječ 'Bog ' , je toliko puta korištena
( možda čak najčešće u psovkama ), da gotovo gubi neko svoje 'sveto' značenje.
Stoga nas riječ Stvoritelj iznova podsjeća i na to da smo i mi stvorenja i da ima Onaj
koji je sve ovo stvorio !
2. Stvoritelj se brine za svoje stvorenje . On nije takav da nas
nije 'napravio ' i ostavio kao neke japanske robote da se sami krećemo i mučimo ,
dok nam traju naše 'Duracel ' baterije. Ako dolazimo u molitvi Njemu , onda očekujemo
i da nas On čuje , i da nam hoće i može pomoći.
3.On je Otac ! Hebrejska riječ je ABBA.( Dal se tako piše ?) Točnije
bi to preveli kao ; ' tatica' . Radi se dakle o vrlo osobnom i individualnom odnosu ,
i odnosu ljubavi prema onom koji je naš ABBA !
4.On je 'naš' a ne samo 'moj'. Nije samo 'naš' pojedinačno
i osobno , nego od svih nas ( Our Father ), koji ga kao takvog prihvaćamo i/ ili
koji smo toga svjesni da je on zajednički otac. Svjesni smo toga da imamo
' braće i sestara' i da nas taj Otac stavlja u neko zajedništvo s drugima, sličnima .
5. On je u duhovnom svijetu , i On je Duh . Transcendentan je i
prebiva prije svega van ovog zemaljskog svijeta , ali i tu je već donekle prisutan,
imanentan . Nebesa u kojima se On nalazi nisu ona gdje su oblaci , pa ni mjeseci,
planete i zvijezde … Ta nebesa su duhovni svijet .
Vjerojatno ću nastaviti sa ovim istinama o molitvi , pa je stoga ovo dovoljno
za ovaj dan .
|
- 08:12 -
Komentari (1) -
Isprintaj -
#
24.11.2006., petak
Nutarnji stavovi
MOLITVENI STAV
Motiv krunice i molitve mi se provlači u zadnjih par postova; molitva branitelja,
molitva u Vukovaru za vrijeme opsade , molitva za Vukovar…
O molitvi se napisaše tomovi knjiga ( vjerovatno ima više knjiga o molitvi nego
samih molitava –ali -Bog zna ). Ne bih htio o oblicima molitve i vrstama; niti o
sadržaju , pa čak niti o tome kako se molitva uklapa u bogoslužje. Osobna molitva
i stav 'srca ' , je ono što izdvajam.
Molimo najčešće kad smo u nekoj potrebi ili krizi. Nažalost Bog nam zna biti ' vatrogasac',
jer Ga zovemo i prizivamo da dođe gasiti neku vatru u našem životu. Tako je bilo
i prije petnaest godina. Ljudi su se brinuli za sam svoj život. Često nisu ni
znali sve varijante i oblike molitve sa krunicom, ali su znali da im samo Bog
može pomoći. Duboku u mnogim bićima , bila je ta svijest da treba nadnaravna
pomoć i intervencija. Duboko u sjećanju se mnogima javilo i to ime Isus , i kao neka
mantra , tiho ili u sebi se prizivalo to Ime. U rovu , na ulici , u kući , u
svakodnevnim aktivnostima bio je taj stav , tihi vapaj – Gospode pomozi, Isuse
smiluj se ,…ili neki drugi,
gotovo neizrecivi , uzdah .
'…On će osvijetliti što je sakriveno u tami , i
objaviti nakane srdaca,…' ( 1. Kor 5:5 ) , taj tekst potvrđuje kako On vidi dubinu
naših bića i misli. Zna naše najdublje stavove. Ti nutarnji stavovi su važniji od vanjskog.
Da li klečimo, stojimo ; imamo sklopljene ruke ili raširene ; imamo krunicu u ruci ili ne –sve
je to manje bitno od onoga kakav nam je nutarnji stav !
I danas imamo potreba; moliti za svoju djecu ili onu s kojom radimo ; mnoge
druge potrebe materijalne prirode , zdravlje …Potreba ima , zar ne ? Imamo li i
molitveni stav 'srca ' ?
|
- 13:25 -
Komentari (5) -
Isprintaj -
#
19.11.2006., nedjelja
Vukovar jučer
17.11.2006., petak
Vukovarska večeras ...
- 23:27 -
Komentari (2) -
Isprintaj -
#
12.11.2006., nedjelja
Sotin
U Vukovaru sam rođen , a mogao bih reći da sam odrastao u Sotinu. Svako ljetno ferje , pa i zimsko, sam bio tamo . Živio sam , prije Osijeka, u Okučanima i Novoj Gradišci , ali uvijek se 'vraćao ' u Sotin.
A između Vukovara i Sotina je skretanje za Ovčaru. Prošao sam tim putem na tisuće puta , vjerojatno. To je farma ( pustara, salaš ) koja je , nažalost postala poznata po ubijenim i zakopanim u masovno grobnicu nakon pada Vukovara '91! Napravilo se tamo malo prigodno obilježje, spomenik…tek neki dan i pristojan pristupni put…i neko odnese krunice ! Krunice sa križa ! (Fotografirao sam ih dok su još bile tamo – na križu)
Krunice su u katoličkom kršćanstvu , pa i u kršćanstvu općenito ( a i svim religijama ! ) simbol molitve . Svaka religija ima neki oblik brojanice , koja se koristi za molitvu , i koja samim time postane simbol molitve. U katoličanstvu su i simbol sjećanja na mrtve , jer se moli i za mrtve . A na neki način su postale i simbol domovinskog rata, kada se , čini mi se , intenzivnije molilo nego danas. Kada je skoro svaki vojnik imao i krunicu oko vrata , jer je znao da i njemu osobno, a i slaboj Hrvatskoj, samo Bog , i molitva Njemu, može pomoći. Ne znam da li je onaj koji je uzeo ( neću ni reći ukrao –jer i lopovi kradu iz svoje koristi ) znao svu tu i još inu simboliku krunica ? Ne znam da li je čuo za to da su groblja i križevi (ili oznake na nekim drugim grobljima) –svetinja !? ( Iako sam već rekao i da se i o toj riječi može puno pričati i pisati .) Ne znam da li je to netko uzeo iz obijesti i neznanja ili baš zbog poznavanja tih nacionalnih i vjerskih konotacija ? Možda neki sotonist koji će te krunice koristiti u nekim svojim crnim ritualima ? Ne znam !
Ali znam da nema ni tih krunica ; ni mnogih naših mrtvih , pobijenih u ratu a nemamo njihovih kostiju ; nema mi tetka i ujaka ; nema još mira u mnogim nemirnim ljudskim dušama koje idu okolo i čine zlo , veće ili manje, drugima i sebi. Znam da se to dešava baš sada kada se približava godišnjica pada Vukovara. I znam da mi se ' plače od neke tuge i nemoći '- kako je to danas kod Stankovića na TV-u rekao Mile Dedaković Jastreb.
Plačimo zajedno ! ?
Molimo zajedno !?
|
- 16:04 -
Komentari (5) -
Isprintaj -
#
10.11.2006., petak
Ovčara
- 22:55 -
Komentari (3) -
Isprintaj -
#
02.11.2006., četvrtak
Još godišnjica - dani i Blagdani
Uzeo sam si mali odmor poslije ovih mojih godišnjica. Mislio sam koju 'pametnu' reći svakako na Dan Reformacije, kao kršćanin koji se podložio principima iste. No 'zbunilo' me to što je na taj dan i Dan štednje , te Dan ( ili noć) vještica , pa sam bolje šutio. Juče na Dan svih Svetih je toliko toga rečeno da bi koja moja bila i nepotrebna. A Dušni dan traži kao da se kaže koja; da se podsjeti da je duša besmrtna; da i oni koji nisu proglašeni svetima i koji naizgled nisu živjeli sveti život ( a kako to uopće definirati -svetost i sveti zivot ! ) trebaju imati mjesto u našem sjećanju !
Većina naših predaka i rođaka , djedova , baka i majki , pa i mi sami nismo baš ' Sveti' , puni smo mana pa i grijeha. Ali trebamo se sjetiti i takvih 'nesvetih ' rođaka , prijatelja ,a i sebe , ako ne na drugi a ono na Dušni dan.
Dan na kojima se sjetimo da smo svi mi prije svega duša , a ne tjelo , dan kad se sjetimo i naših nesavršenih predaka i dan kad se uzdamo u Milost jer nam je svima , takvima kakvi jesmo , to jedina nada.
|
- 20:34 -
Komentari (7) -
Isprintaj -
#
|