Izmjene i dopune
27.01.2005., četvrtak
KAKO PREPOZNATI DAROVITO DIJETE Jednostavno. U vrtiću, saznati od roditelja, u školi, u razrednoj nastavi, u predmetnoj nastavi, u slobodnim aktivnostima, u razredu, u kući, u gradu. Ali bitnije je pomoći mu da se razvija, osigurati mu uvjete za sigurnost i samopoštovanje, pomoći roditeljima, odgajateljima i učiteljima. - 02:50 - Komentari (0) - Isprintaj - # NEPREPOZNATLJIV NADARENI UČENIK Pitam se da li su učenici iz foto radionice ovo radili sasvim namjerno. Ili su znali da će mi i ovo koristiti u razmišljanju kako prepoznati nadarene učenike. Ima još jedna pa ću ih pokušati staviti obje. I jedna namjerna pogreška za moje učiteljice iz zbornice. Odmah u prvoj rečenici. To mi ni literarna ne bi oprostila jer mi ni neka druga javna obraćanja u njihovoj radionici nisu opraštali, barem me pokušali natjerati da ih ne ponavljam pred njima (i to je formulacija koja mi se najviše svidjela). Jelo volim, jela mi je lijepo drvo, jeli smo i u hotelu sasvim dobro. O čemu se radi. Vjerojatno ste već pogodili. Kad se složimo da je učenik darovito dijete, onda se javlja drugi problem. U koju ga radionicu uključiti. Dijete preporučuju za likovni izraz: grafika, keramika, batik, oblikovna, kostimografska, slikarsko-scenografska. Jedne godine je bilo dobro. Predstavili su se voditelji radionica, svatko svojim malim scenskim nastupom i kad je na kraju Joža rekao da krenu za svojim omiljenim voditeljem, gotovo su svi otišli jednom. Samo nekoliko disciplinirane djece je reklo da oni ipak moraju ići u radionicu za koju su se zapisali. A djeca mogu sve i većini su najljepši radovi koje su napravili. - 02:24 - Komentari (0) - Isprintaj - # 26.01.2005., srijeda STABILAN Mislim da je svima sasvim jasno da je ovaj učenik iz glazbene radionice 2004. I mislim da je još jasnije da se radi o probojnom i probitačnom učeniku. I sa dobrim fizičkim karakteristikama. (Vidi prethodni post od jučer.) - 23:47 - Komentari (0) - Isprintaj - # 25.01.2005., utorak PROBITAČAN ili PROBOJAN Kako kaže Divojka od akcije (Action girl) čita se više nego što se piše, pa sam se iznenadio da ipak ima napisanih komentara i na tekstove unatrag (ne baš unatrag, nego na prethodne tekstove, i jasno da to nema nikakve veze s čitanjem i pisanjem unatrag). Javila se «singerica» koja je pročitala tekst u Prvom radnom danu, kada sam mislio krenuti ozbiljno i postaviti problem navodeći neke od poteškoća s kojima se ljudi susreću prilikom rada s darovitima. - 19:06 - Komentari (1) - Isprintaj - # • Ne znam tko je pisao ovo, pa bi trebalo biti potpisano, a imam ispravak jedne riječi: probitačno. Najme kaj, u tekstu je riječ upotrebljena, kako zaključujem iz konteksta a i iz iskustva, u značenju nekoga tko se probija, a riječ zapravo znači ono što donosi korist. pozdrav (singerica 18.01.2005. 21:53) Budući da se radi o ispravku, cijeli tekst potpisujem ja, bez obzira što sam koristio konačni materijal u kojem su citirane poteškoće onako kako ih vide učitelji, a koji su pripremile, kako sam i naveo na početku teksta, Ines, Hana, Sara i Orjana. Djeca (učenici) prema mišljenju učitelja mogu uzrokovati poteškoće u radu jer učitelji ne mogu nikako zanemariti da postoje možda i druga darovita djeca koja nisu toliko probitačna pa ih se potcjenjuje. Kad se rezimira u radionicama, nastoji se napraviti kratka i jasna rečenica, koja daje pravu sliku onog što je netko objasnio. I onda dolazimo do srži. DAROVITO DIJETE KOJE NIJE PROBITAČNO Kaže rječnik Hrvatski enciklopedijski rječnik probitačan, prid. (odr. – čni) koji je koristan, isplativ od probiti (pren.) doći do uspjeha u društvu i sredini savladavši teškoće onda probojan, prid. (odr. –jni) koji ima svojstvo da lako probija; probijajući Mislim da je sasvim točna pretpostavka «singerice» da se zapravo radi o neprobojnom darovitom učeniku (možda bi psiholozi rekli – introvertiranoj osobi). Ali ... Činjenica je da takvi učenici, koji nisu probojni, nisu ni probitačni, kao ni mnogi učitelji koji se bave darovitom djecom, jer ni jedni ni drugi ne dolaze do uspjeha u društvu, niti postižu isplativost (plaća ili honorar ili nekakva druga zarada), a ono što im je najteže je činjenica da nisu uspješno savladali teškoće u svojoj sredini (razredu, školi, obitelji, lokalnoj sredini i šire, kako bi rekli neki). Naše je da im pomognemo da najprije imaju dobar vlastiti osjećaj, da postanu probojni, a onda imaju veliku šansu da postanu i probitačni. Samo trebamo koristiti modele dobre prakse. I trebamo pomoći učiteljima da prihvate mogućnost da su neka darovita djeca prošla negdje kraj njih a da ih nisu primijetili. Iako svi mi svakog dana nastojimo biti savršeni i besprijekorni. - 00:16 - Komentari (4) - Isprintaj - # mogu samo pitat tko ce ove godine voditi scensku 2? pozrav! (atti 25.01.2005. 11:12) Može. Pitaj. (Psiho 25.01.2005. 19:13) a ja bila sigurna da ne citas komentare :-) (more~snova 26.01.2005. 11:46) A ja još uvijek čekam pitanje? Ili moram otići tamo pa pitati za ovdje? atti! Alo, alo! Ovo je sasvim ozbiljna prijetnja: Ako u roku od dva dana ne dobijem pitanje, odgovorit ću i bez pitanja. (Psiho 27.01.2005. 02:31) 24.01.2005., ponedjeljak Čini se da je stigao majstor "Kopi paste" je genijalan izum. Skoro da ne moraš uključiti mišljenje. - 23:23 - Komentari (1) - Isprintaj - # Ono što je bilo napisano i izgubljeno, opet je na ovim stranicama po principu "sam svoj majstor". Čini se da moram demantirati, i zbog niza drugih stvari, da je ovaj dan bio potencijalno najdepresivniji, čak depresivniji od petka trinaestog, jer je bio SUPER. (Psiho 25.01.2005. 00:28) Stigle su prve prijavnice !!! - rekonstruirano 19.01.2005., srijeda Stigle su prve prijavnice !!! Dok smo mi danas raspravljali što sve treba ići na internet stranice Novigradskog proljeća, kako sada izgledaju i što sve treba promijeniti, a da je najvažnije da se promijene datumi na prijavnicama o datumu početka i završetka Škole dječjeg stvaralaštva i rok za prijavu za učenike i učitelje, Davorka je rekla da su stigle prve prijavnice. I sve zbog toga što ona nije mogla na svom kompjuteru pogledati prijavnice i provjeriti da li je sve u redu. Dakle, oni koje zanima i koji znaju za Novigradsko proljeće već provjeravaju tamo gdje se informacije mogu provjeriti. A mi ćemo školama elektronskom poštom poslati obavijesti o predviđenom početku Proljeća, povratne informacije o uspješnosti sudjelovanja njihovih učenica i učenika, učiteljica i ponekog učitelja na prethodnom proljeću i najaviti im da će službene dopise dobiti nakon ovih, tjedan dana dugih, školskih praznika. Dok smo mi danas raspravljali o internet stranicama i zaduženjima do petka, kad trebaju stranice dobiti "konačni" oblik, javili su se telefonom "naši" srednjoškolci iz Slavonije. Oni bi došli, ali ne mogu dobiti pečat i potpis na prijavnice. Davorka se raznježila i oduševila, pa je rekla, kao obično, da neće biti nikakvih problema i da će oni sigurno doći na Novigradsko proljeće. U svom oduševljenju zaboravila im je reći da, zapravo, ni ne mogu dobiti ovjere "nadležnih osoba" kad još nema službene obavijesti iz "nadređenih struktura". Da, danas je opet trebala ići u Zagreb ali dobro sam prognozirao web-masteru mogućnost sastanka u srijedu. Ovako sam mu napisao: Tek sam sada pogledao poštu i vidim da je prijedlog za sastanak za srijedu. Budući da je sada stanje stranica ažurno, možda može srijeda jer će u srijedu padati snijeg u unutrašnjosti Hrvatske, možda i u unutrašnjosti Istre, pa se može dogoditi da Davorka ipak ne ode u srijedu u Zagreb. Ako snijeg ne padne, i Davorka ipak ode u Zagreb, možda mi da odobrenje, ako ja ne odem s njom i mojim ravnateljem u taj isti Zagreb, da se dogovorimo bez nje i nakon toga je obavijestimo o dogovorenom za sve što bi išlo na stranice Novigradskog proljeća i kako bi to izgledalo, pa će ona potvrditi, kad vidi napravljeno, da li je dobro ili ne. Volim biti kratak i nejasan. Mislim da mi je i ovaj puta uspjelo. Zbog toga šaljem kopiju Davorki. Pozdrav Psiholog od novigradskog Ipak smo uspjeli, kad je Marko ažurirao verziju, vidjeti prijavnice i na njenom računalu, dogovorili da ona i Marko pogledaju tekstove za koje smo dogovorili da trebaju biti na stranicama i da pogledaju slike i predlože web-masteru koje da stavi do petka. - 22:02 - Komentari (0) - Isprintaj - # - 23:11 |
Opet čekamo majstora
Majstore, di si?
Datumi su sve kraći ili su dani sve duži. Pa, približava se Proljeće. A di su slike? Bit će i toga. Samo strpljenja. Molim, dođite sutra. |
UČENICI ODGOVARAJU 2001
ŠTO SU UČENICI ODGOVORILI NA PITANJA IZ UPITNIKA 2001
(Ovaj smo tekst stavili na oglasne ploče i podijelili po jedan primjerak po radionici nakon ispunjavanja upitnika za 2002. godinu, pa su tako mogli vidjeti što su učenici napisali godinu dana prije.) Mnogi su se pitali: čemu upitnik? Sjetimo se: bez vrednovanja rada nećemo doznati što je bilo dobro (i zašto), a što treba popraviti, a bez toga nema napredovanja. Putem upitnika vi ste, djeco, ocijenili rad organizatora, mentora i ostvarivanje ideje škole za nadarene. Za to vam hvala. Organizatori i mentori uvažavaju vaše pohvale, primjedbe i prijedloge i nastoje ih ugraditi u svako novo Novigradsko proljeće. Svake ćemo vas godine ponovo moliti da odgovorite na pitanja iz istog ili nekog promijenjenog upitnika, vaše nam je mišljenje dragocjeno. Evo kako su učenici 2001. godine odgovorili na pitanja iz upitnika. Pitanje br. 1: razlozi za dolazak na N.P. Najviše vas je došlo zbog DRUŽENJA s drugom djecom koja vole isto što i vi. Gotovo isto toliko da NAUČE NEŠTO NOVO, nešto manje vas da se DOBRO ZABAVE, a ima ih i koji su došli: da upoznaju dobre cure zato jer su prošle godine bili u krivoj radionici da budu s mamom da se odmore od škole da prožive nezaboravne trenutke (naš komentar: samo trenutke?) itd., itd., itd…. Pitanje br. 2: jesu li tvoja očekivanja ispunjena? Nitko nije odgovorio NE, što znači da su svi odgovorili DA (naš komentar: dobar znak!) Pitanje br. 3: Je li rad u radionicama bolji od rada u školi? Ima ih samo nekoliko koji su odgovorili NE (a i za te mislimo da su se zabunili). Pitanje br. 5: Ima li u «običnoj» školi nešto što je bolje od rada u radionicama N.P.? NIŠTA! je bio najčešći odgovor. Ipak, neki su rekli da je u školi VEĆI MIR, a neki opet vole OCJENJIVANJE OD 1 DO 5, ali oni su u manjini. Neki opet misle: u školi smo zatvoreni, a ovdje smo slobodni škole treba reformirati sve je isto u školi imam više prijatelja u školi manje učimo i imamo manje sati Nismo zaboravili pitanje broj četiri (a jeste li primijetili da je redoslijed bio 1235?!) Pitanja br. 4 i br. 6: Po kojim osobitostima je rad u radionicama N.P. bolji? Većina učenika misli ovo: da je bolje što se RADI BEZ STROGE DISCIPLINE, ŠTO JE ZANIMLJIVIJE, ŠTO SE UČI LAKŠE I PRIRODNIJE, VODITELJI BOLJE PRISTUPAJU DJECI i RADI SE BAŠ ONAKO KAKO SAM ŽELIŠ. Neki još misle da je bolje što: svoje znanje uvećavam kroz zabavu i igru što možeš ići kod drugih cura kad hoćeš u radionici mogu naučiti više nismo pod stresom jer nema ocjenjivanja (naš komentar: ima, ima!!!) radionice su zakon! Tko zna gdje bismo bili da su takve i škole! ovdje su sva djeca jadnakovrijedna, a to mi se sviđa u radionici vam se nitko ne dere jedini način da me stvaralaštvo pridobije je da mi da pravo na vlastito mišljenje ovdje mogu izraziti svoje mišljenje bez straha da ću biti ismijana i neshvaćena Pitanje br. 7: ocijeni od 1 do 5 koliko si zadovoljan / zadovoljna sa … najvišu ocjenu su dobili MENTORI i NAČIN RADA U RADIONICAMA – čistu peticu, a najslabiju, negdje oko trojke, DNEVNI RASPORED AKTIVNOSTI Pitanje br. 8: što ti je bilo najljepše na N.P. izazvalo je pravu provalu rječitosti, pet i pol gusto tiskanih stranica, već i to nešto govori, a svakako da nitko nije ostao ravnodušan. Veliku većinu tih odgovora možemo sažeti u jednoj rečenici, koju je napisala učenica iz scenske: SVAKI MI JE DAN U RADIONICI NAJLJEPŠI DAN, a kad pogledamo i ostale, shvaćamo zašto je to tako: najljepše je i što sam upoznala mnogo prijatelja 100% najljepše je vježbanje u radionici 255% najljepše su radovi koje sam napravila 255% najljepše je što radim ono što volim 389% najljepši je Tanjin pristup nama 452% najljepše je što smo se zabavljali, igrali, izmišljali, stvarali, prijateljevali i učili 1000% Nekima je još bilo najljepše: kad je nestalo struje u hotelu pa je nastala vriska slobodno vrijeme – HA, HA, HA! Joža sladoled u hotelu vrijeme more tulumarenje Pitanje br. 9: vaše primjedbe i prijedlozi Bili ste kreativni i u ovom dijelu, na naše zadovoljstvo, više u prijedlozima nego u primjedbama. Najviše ste primjedbi imali na NEDOSTATAK SLOBODNOG VREMENA, OGRANIČENJE SLOBODE DA SE OSTANE DO KASNO i PREKRATKO TRAJANJE NOVIGRADSKOG PROLJEĆA. Najveći broj prijedloga odnosio se na DOLAZAK SREDNJOŠKOLACA NA N.P. i PRODUŽENJE TRAJANJA N.P. Nekima su još bile pretijesne sobe bilo premalo tuluma premalo sportskih druženja želja da se može uključiti u dvije radionice smetala pravila pa su tražila njihovo ukidanje (dnevnog rasporeda) itd., itd., itd…. JAKO VAS VOLIMO IDETE NAM NA PSIHU stručni tim |
O selekciji i radu stručnog tima 2003.
Onako kako je to vidjela Morena. Pa da krenemo od početka, napisala je ona. Sve je započelo ljubaznim pozivom gospođe ravnateljice da sudjelujem u radu, zajedno sa kolegicom iz knjižnice, na početnom odabiru učesnika Novigradskog proljeća. Budući da nam je sve to bilo nepoznato, krenule smo, pomalo skeptične, s radom, nesvjesne koliko je to zahtjevan, pipljiv i vrlo odgovoran posao. Naš rad se sastojao u tome da pristigle prijavnice bodujemo na već formiranim tabelama s bodovima. Već tu su se pojavile prve nepravde budući da u dijelu koji se boduje učestvovanje na natjecanjima nije bilo specificirano, konkretno za podučje za koje se učenici i učitelji prijavljuju. No, bez obzira na sve i taj se dio posla priveo kraju. Mislim da bi se morale doraditi prijavnice. Ono što bih promijenila je da se u početku učenici i hospitanti odmah opredijele samo za jednu radionicu, a ne za tri. Trebalo bi se usavršiti sistem bodovanja i specificirati natjecanja u kojima su učenici sudjelovali jer su oni od presudne važnosti stoga što se na njima dobiva velik broj bodova. Mislim da bi se učenicima trebala dati prilika da sudjeluju na Novigradskom proljeću po dva puta, tako da se i ostalima, koji na žalost nisu bili primljeni, daje mogućnost. Rad na samom Novigradskom proljeću je sigurno kvalitetan i postigao je zavidnu razinu profesionalnosti. Jako je lijepo vidjeti radionice na djelu. Mentori, učenici i hospitanti potaknuti zajedničkom kreativnošću, rame uz rame, sljede samo jednu uputu - TEMU, a ostalo stvaraju sami. Stručni tim nije mogao biti u boljem sastavu. Posebno me oduševio gospodin M.S. koji ni u jednom trenutku ne djeluje dezorijentirano, barata s lakoćom sa svim podacima - ODMAH, smiruje njegovim duhovitim ali ciljanim odgovorima. Isto tako i gospođa M.S. , koja sa duhovitošću, dozom humora i ironije kvalitetno pristupa radu. A da ne pišem hvalospjeve za ostale kolegice koje neću spomenuti jednu po jednu, zato što žurim (dok pišem usput pečem kolače i stalno gledam na sat). Oduševljena sam bila svime: radom, ekipom, ljudima, učesnicima, svim malim ali bitnim pojedinostima koje sigurno čine Novigradsko proljeće onim što stvarno je - rad s nadarenim učenicima u naizgled neobaveznoj atmosferi s velikom dozom emocija i ljubavi. |
Ipak sam pronašao jedno
Ipak sam pronašao jedno moje izvješće, a odnosi se na Novigradsko proljeće 2003.
Dobra je bila i odluka da se okupimo već u subotu, tako da je u nedjelju već bio oblikovan program rada stručnog tima koji smo zajednički prihvatili, a već je u nedjelju održana prva radionica za mentore. Program smo u potpunosti realizirali, a svatko će pojedinačno dostaviti izvješće o radu ili pismene dojmove o tome kako je doživio i proživio Novigradsko proljeće. Osobno sam vrlo zadovoljan učinjenim, oduševljen sam radnim elanom i motivacijom svih članova stručnog tima i toplim ozračjem koje smo stvorili između nas. Uobičajeno živim za Novigradsko proljeće i veseli me svaki dan, svaki sat od jutra u praznoj školi, dopodnevna gužva po radionicama i hodnicima, odlazak na ručak u hotel i mirna škola prije popodnevnog rada, staložena užurbanost vrućih popodneva, zaslužena večera, večernji programi i noćne aktivnosti u školi. Ove godine su me kolegice stvarno raznježile svojim odnosom prema svemu što su doživljavale tih tjedan dana. Za učenike i učenice sam već znao da plaču kad završi stvaralačka škola, ali nisam ni pomišljao da će toliko emocija biti u stručnom timu. Zbog toga mi je teško palo što tijelo nije izdržalo i prepustilo se temperaturi na završnoj večeri, pa nisam čak ni plesao uz Gustafe. Možda ipak treba nabrojati što je učinjeno i koji je moj udio bio u učinjenom. A možda i ne. To će stajati u zajedničkom izvještaju koji ću objediniti za cijeli tim. A što nas još čeka od poslova vezanih za ovo Novigradsko proljeće i što bi bilo dobro napraviti za sljedeće Novigradsko proljeće? Najvažnije: vikend radionice i rana priprema za novi susret. |
Zbornik 2004 - stranica 88 i stranica 89
ŠTO SU HOSPITANTI ODGOVORILI U UPITNIKU 2003
Na anketna pitanja je odgovorilo 56 učitelja hospitanta. Razlozi dolaska na Novigradsko proljeće? 1. Stjecanje znanja. 2. Druženje. 3. Kreiranje novoga. Što je bolje u radu u Školi stvaralaštva od rada u njihovim školama? 1. Način rada. 2. Rad u malim skupinama. 3. Više vremena za rad. 4. Bolji materijalni uvjeti za rad. 5. Rad s odabranom djecom. 6. Timski rad. Ima li u obveznoj školi nešto što je bolje od rada u Školi stvaralaštva? 1. Ništa. Na pitanje o općem dojmu o Školi stvaralaštva, odgovori su sljedeći. - rađanje novih ideja, prštanje ideja, pulsiranje stvaralaštva, sloboda stvaranja, sloboda učenja, ugođaj neprekidnog stvaranja, brzina stvaranja, novi načini - slični interesi sudionika, suradnja, zajednička energija, stvaralački nemir - toplina, poticajnost, spontanost, ugodnost u radu, neizmjerna mašta, opuštanje, sve, veselje, kolege, drukčije ozračje, iskričavost - krasna djeca, divna djeca, glazba, miris mora, tolikotogaimadanebistaloudvareda, pozitivnaatmosferazračiusvakomkutku, pucketanje pečene gline - predstavljanje knjige, koncert u crkvi, srdačnost, večernja druženja, prijateljstvo, puno događanja, oduševljena sam, zajedništvo - bez ocjena i moranja, kreativni umor, zadivljujuća nadarenost, pametna mentorica, razmjena iskustava Prijedlozi za poboljšanje rada u Školi stvaralaštva: - u svaku radionicu glazbu tijekom rada, više opuštenoga druženja, dodati jedan dan za upoznavanje, četiri godine pohađanja Škole stvaralaštva za hospitante, da se može pohađati više različitih radionica, osmisliti seminare po županijama kao nastavak Novigradskoga proljeća, dodati više športskih sadržaja, što prije krenuti s vikend radionicama, klonirati školu za nadarene, veliki završni tulum za sve sudionike, načela rada N. p. promicati u školama, dolazak N. p. i u druge gradove, da hospitanti održe jednu kreativnu radionicu na razini županije a primjedbe su mogu svesti na sljedeće: - preklapanje interesnih zadržaja, manjak od sat vremena u poslijepodnevnom odmoru, bolje opremiti neke radionice. |
Psiho u Zagreb, Psiho iz Zagreba
U Zagrebu to kažu drugačije, ali smisao je isti. Ostaje druga prilika za drugi pokušaj. Ili obrnuto. Postoji drugi pokušaj za drugu priliku. No, ipak se neke stvari znaju.
Novigradsko, svečano i svečarsko, proljeće traje od 10. travnja do 17. travnja u Novigradu u Osnovnoj školi Rivarela i hotelu Maestral. |
Ni Zagreb nije ...
Ni Zagreb nije ...
|
Niti je novigradsko niti je 2005
Jasno, naslov se odnosi na sliku. Ali proljeće je u Dalmaciji. Od četiri Novigrada ovo nije niti jedan. I nije novigradska marina u izgradnji.
Mislim da će se i Hana i Ines i Siniša obradovati ovoj vijesti. Novigradsko je u Maestralu. Možda će se i Matija obradovati ovoj vijesti ako se dogovorimo da dođe. Još uvijek ne znamo da li je početak 9. travnja ili 10. travnja. Nisam gledao da li se nešto dogodilo s internet stranicama Novigradskog proljeća. |
Zagreb na vidiku
Idemo sutra u Zagreb. Dogovor za Novigradsko proljeće uvijek je bolji u Zagrebu nego u Novigradu.
Idemo vidjeti i biti viđeni. Vidjeti Zavod za školstvo i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa. Nadam se da ćemo uspjeti da nas vide u Zavodu i Ministarstvu. I da krenu obavijesti. |
Ines i Novigradsko proljeće 2004
Ines je ovo zapisala sredinom svibnja 2004, a uvod sam već jednom koristio.
Došla sam ovdje prije 15 dana kao član stručnog tima na «Novigradskom proljeću», pri tome misleći da je Novigrad u Dalmaciji, nemajuć pojma šta je Novigradsko proljeće (nikad čula do tad), a kamoli šta ću raditi. Upute su bile: «Bit ćete dio stručnog tima, sve se radi i dogovara u hodu, uzmite sportsku robu, snađite se za prijevoz a osigurani su vam smještaj i hrana...». Zašto ne??? I tako sam stigla u Novigrad u Istri, u super hotel (jednokrevetna soba:), hrana još bolja, upoznala suradnike (simpa ljudi), al još uvijek nam niko nije reko kog vraga mi ovdje radimo? Tri dana pokušavali smo odgonetnuti... U nedjelju su stigli klinci i mentori, održan je prvi «ozbiljan» sastanak (već tada smo vidjeli da nije sve bajno...), a ponedjeljak je krenuo ozbiljan rad. Nisam mogla vjerovat koliko ti ljudi mogu raditi, od jutra do mraka, bez predaha, puni volje, a znakovi nervoze u tragovima - svaka čast!! Tjedan dana prošlo je začas, a kad su u subotu održane prezentacije svih radionica nisam se mogla odlučiti šta mi je ljepše i bolje, a da ne pričam o tome KOLIKO su toga napravili. Da nisam vidjela svojim očima ne bi vjerovala! Stvarno se divim tim ljudima!! Što se tiče mog dijela posla, bilo je svega, od administrativnih poslova pa do teških psiholoških analiza:), al sve u svemu bilo je super. Tempo je malo ubrzan, al uhvatljiv. Nije mi se sviđalo to što smo morale radit neke poslove za koje mislim da se definitivno mogu drugačije organizirat i olakšat ljudima, al o tome ću kasnije. Smislili smo i vodili radionicu (pod mi mislim Hana, Sara, Orjana i ja:) - bilo je ok; primjenili smo upitnike za učenike i hospitante (tu ništa ne bi bilo isto bez Siniše:) i ono zbog čega smo i ostali Hana, Siniša i ja duže ovdje - napisali mišljenja o učenicima i hospitantima i obradili upitnik za učenike i sklepali nekakav izvještaj o tome. Na početku smo bili mladi i naivni, pa smo mislili da ćemo i hospitante obradit, ali nam je nekako splasnuo entuzijazam i ponestalo energije - sorryte:(. Al ostavili smo file u SPSS-u sa svim varijablama, samo treba ukucat i obradit:). Definitivno mi je najbolje u cijelom poslu bilo društvo, rad u timu, nije mi bilo teško radit skoro cijeli dan kad je ekipa SUPER! Šale ko u priči, a u priči je bilo ful dobro da sam htjela plakat:). Super mi je bio naš nastup na karaokama, nikad neću zaboravit Sinišinu facu «Šta, šta??» i našeg baletana.. ne znam kad sam se zadnji put toliko smijala, ustvari mislim da sam oborila rekord količine smijanja u tjednu. HVALA!:) Osvrt na obrade podataka i pisanje mišljenja bolje da ne pišem zato jer radimo ko konji već 3 dana i pobuđivanje tih sjećanja samo bi moglo pokvarit moj sveukupni dojam o NP. Znam da sam htjela pisat još nešto al sad se jednostavno ne mogu sjetit, moram priznat da mi se ful spava. Pa zato idem spavat, a obećajem (sebi i vama) da ću mailat svoje prijedloge za organizaciju Novigradskog proljeća. Drago mi je da sam bila dio nečeg tako lijepog i posebnog i nadam se da će NP poživjet još 100 godina:) I naravno, zovite me opet!! Hvala i doviđenja - makar kada u životu! (znam da kopiram, al rečenica mi se ful sviđa!). |
Zbornik 1992 - stranica 195
Posebnost ovogodišnjeg susreta bile su spontane prezentacije rezultata stvaralaštva pojedinih radionica, bez obzira na zadanu temu. Naime, sve su radionice, svaka sa svog aspekta, razrađivale unaprijed dogovorenu temu: "Biti drukčiji u potrazi za dobrim", na predlošku priče "Lijepa bajama i opaka veljača".
Etape stvaralačkog procesa u literarnoj radionici mogle su se uočiti svakodnevno, iako s različitim trajanjem. Opažanje etapa stvaralačkog procesa u ovoj radionici bilo je posebno otežano jer se radilo o individualnom stvaralaštvu, te je gotovo nemoguće u potpunosti odrediti vrijeme i prijelaz iz jedne etape u drugu. Preparacija je uključivala tumačenje elemenata teorije književnosti, čitanje poznatih književnih djela i razgovor o njima. Cilj čitanja (uz mentorove upute za interpretaciju) i slušanja bilo je upoznavanje učesnika s literarnim izrazom, upotrijebljenim izražajnim sredstvima i porukom napisanog. Djeci je sugerirano da iznose svoje primjedbe, pitanja, zapažanja i prijedloge u vezi pročitanoga. Mentor je poticao učenike na diskusiju i iznošenje spoznaja i doživljaja. U ovoj je etapi bio naglasak na spoznajnom aspektu uz aktivnost mentora usmjerenu ka motiviranju i razvijanju interesa djece za daljnji rad. U ostalim etapama bio je izraženiji doživljajni aspekt. Kao posebno inspirativan izdvaja se odlazak u prirodu (3. dan dopodne). Učenici su dobili uputu da stvaraju (pišu) na osnovi osjetilnih zapažanja i doživljaja. U ovom dijelu nije bilo posrednika između djece i prirode, te je do izražaja došao osobni angažman svakog učesnika. Etape inkubacije, iluminacije i verifikacije nisu se uvijek odvijale sukcesivno. U učesnicima su sazrijevale ideje da bi u nekom trenutku došlo do iluminacije i pisanja teksta (najčešće pjesme). Djeca su radila samostalno, uz konzultacije s mentorom. Komunikacija mentora s učenicima (individualna i frontalna) bila je motivirajuća i poticajna, uz stalnu verbalnu ili neverbalnu podršku. Nakon dorađivanja tekstova uslijedilo bi čitanje na glas pred grupom uz komentiranje i osvrte mentora ili članova grupe. |
Zbornik 1992 - stranica 61 i stranica 62
BARKA Barka na žalu zamagljenog pogleda sniva modrinu. LA SERA La sera... confine tra la pietra malata l'acqua spenta e il calore del sol. MORE Šum mora i slan miris praskozorja. Pogledom pratim bliješteću crtu obzorja. U daljini tišina... USPUT Slušam more kako diše. Drijemež upijam u sebe. Čudno kako sjene grgolje u vodi. Ovdje postoje riječi. Ni najtiše kiše ni lišće ni školjke ne mogu naslikati šum kao more. |
Inebandy 2
Iz dnevnika hospitanta D.
07.05.2004. petak Sinoć smo igrali inebandy do 1 i 30. Igrali smo protiv Radijske i nakon 2:2 u regularnom dijelu, izgubili smo na penale. Atmosfera je bila odlična, a bubnjari su držali ritam. Strava. |
Inebandy 1
Iz dnevnika hospitanta D.
06.05.2004. četvrtak Trenutno ovo pišem dok traju karaoke, natjecanje u pjevanju između radionica. Zabavno je, zanimljivo i svima nam fali zraka. Nakon ovoga se selimo u školsku dvoranu gdje Mrki i ja nastupamo za skladateljsku u inbebandiyu. |
Zakon je zakon, a pravilnik je pravilnik
I sve je jasno u osnovnoj školi.
Zakon kaže: Članak 26. Osnovna škola dužna je organizirati uočavanje, školovanje, praćenje i poticanje darovitih učenika te organizirati dodatni rad prema njihovim sklonostima, sposobnostima i interesima. Programe za darovite učenike, način uočavanja, školovanje, praćenje i poticanje darovitih učenika utvrđuje Ministarstvo. Članak 27. Učenik koji se ističe znanjem i sposobnostima ima pravo završiti osnovnu školu u kraćem vremenu od propisanoga. U tijeku jedne školske godine učenik može završiti dva razreda. Uvjete i postupak pod kojima učenika može završiti osnovnu školu u kraćem vremenu propisuje Ministarstvo. A Pravilnik kaže: Članak 2. Darovitost je sklop osobina koje učeniku omogućavaju trajno postignuće natprosječnih rezultata u jednom ili više područja ljudske djelatnosti, a uvjetovano je visokim stupnjem razvijenosti pojedinih sposobnosti, osobnom motivacijom i izvanjskim poticanjem. Darovitost je spoj triju osnovnih skupina, osobina: natprosječnih općih ili specifičnih sposobnosti, motivacije i visokog stupnja kreativnosti. Prema sposobnostima područja darovitosti su: 1. opće intelektualne sposobnosti 2. stvaralačke (kreativne) sposobnosti 3. sposobnosti za pojedina nastavna i znanstvena područja 4. socijalne i rukovodne sposobnosti 5. sposobnosti za pojedina umjetnička područja 6. psihomotorne sposobnosti. Članak 8. Učenici osnovne škole mogu u jednoj školskoj godini završiti dva razreda. Učenik od I. do III. razreda osnovne škole može završiti dva razreda u jednoj školskoj godini ako se na osnovi objektivnog ispitivanja čitanja s razumijevanjem, pismenosti i matematičkog znanja i znanja iz drugih nastavnih predmeta utvrdi da je razina njegova znanja viša ili jednaka učenicima u godinu dana starijem razredu. Učenik od IV. do VIII. razreda može u jednoj godini završiti dva razreda polaganjem razrednog ispita. Ali može su tu reći svašta. Samo jedna kemijska napomena. Po meni DAROVITOST nije spoj. Radije bih napisao da je DAROVITOST produkt i lako dobijete formulu za izračunavanje darovitosti. Natprosječne opće ili specifične sposobnosti (od 0 do 10) * motivacija (od 0 do 10) * visoki stupanj kreativnosti (od 0 do10) = DAROVITOST (od 0 do 1000). I jedna možda nepotrebna složena rečenica za razumijevanje poteškoća u vezi s otkrivanjem darovitosti. Inteligencija (bilo koja vrsta) nije nužna za sve darovitosti, a produkt uzrokuje da je pojava s darovitošću zbunjujuća za one koji ju traže. Jedan od faktora ima vrijednost nula, darovitost je nula, iako je raspon od 0 do 1000. Treba li to pojednostaviti? Možda. 0 * 0 * 0 = 0 isto kao što je 10 * 0 * 10 = 0 i kao što je 10 * 10 * 0 = 0 a to znači da nema darovitosti bez obzira na natprosječne sposobnosti ako uopće nema motivacije i visokog stupnja kreativnosti i bez obzira što je raspon tako velik. A zakon i pravilnik kažu Natprosječne opće ili specifične sposobnosti (od 0 do 10) + motivacija (od 0 do 10) + visoki stupanj kreativnosti (od 0 do10) = DAROVITOST (od 0 do 30). Opet možemo pojednostaviti 0 + 0 + 0 = 0 ali je 10 + 10 + 0 = 20 kao i 10 + 0 + 10 = 20 i još kažu 0 + 0 + 0 = 0 ali je 0 + 10 + 10 = 20 kao i 0 + 10 + 10 = 20 a to znači da je unutar raspona od 30 lako dostići iznadprosječnu darovitost i još znači da se iznadprosječna darovitost može dostići bez natprosječne opće ili specifične sposobnosti. Jednom ću se vratiti na testiranje inteligencije i inteligencije (ovo drugo je množina). Vratit ću se i na inteligencije (glasi pravilno rečenica za ono drugo). |
9. travnja ili 10. travnja - PITANJE JE SAD
10. siječnja je posljednji dogovor prije ažuriranja stranica Novigradskog proljeća.
Još se neće znati da li je početak 9. travnja ili 10. travnja. Ali znamo gdje je smještaj, znamo gdje je otvorenje, gdje su večernje aktivnosti i gdje je završna. Ne znamo još tko će biti gosti. Do ponedjeljka treba pripremiti prijavnice za stavljanje na internet stranice. Napravit ćemo katalog Novigradskog proljeća prema modelu kataloga aktivnosti za Zdravi grad Poreč. Mentorima su upućena pisma s molbom da se očituju o mogućnosti dolaska u ovom izmijenjenom terminu. Na stranice ide i Zbornik Novigradskog proljeća. Damjan se ne javlja. Damjane, javi se! Treba nam program aktivnosti po danima. Ipak je ovo svečarsko izdanje. Hana se javila. Ines ne salje svoju adresu. Moram doći do Damira. Srećom da sutra nije radni dan i da Londonski sajam počinje bez mene. |
Daroviti ili kreativni ili s posebnim potrebama
Kao uvod za razumijevanje kreativnosti može poslužiti anegdota koju je ispričao Sir Ernest Rutherford, predsjednik Britanske kraljevske akademije i dobitnik Nobelove nagrade za fiziku. Priča je stara i glasi ovako:
Prije izvjesnog vremena moj se kolega spremao nekom studentu dati slabu ocjenu na ispitu iz fizike, dok je student, naprotiv, zahtijevao najvišu ocjenu. Obojica su se složila da ja budem nezavisni arbitar. Pročitao sam ispitno pitanje: Kako se može odrediti visina zgrade pomoću barometra? Studentov je odgovor glasio: «Odnijet ću barometar na vrh zgrade, vezati ga za konop, spustiti do pločnika, a zatim ga podići. Izmjerena dužina konopa odgovarat će visini zgrade!» Student je zaista dao točan odgovor! No, kad bi dobio visoku ocjenu iz fizike, to bi značilo svojevrsno prizanje u ovoj oblasti, što nije bilo u skladu s težinom odgovora. Predložio sam zato da student još jednom riješi zadatak, uz upozorenje da odgovor mora pokazati barem neko znanje iz fizike. Ne razmišljajući dugo, student je napisao ovakav odgovor: «Odnesi barometar na vrh zgrade i nagni se preko ruba krova. Ispusti barometar, a štopericom mjeri vijeme dok ne tresne o pločnik. Tada, koristeći formulu x = 0,5*a*t˛ možemo izračunati visinu zgrade!» Moj se kolega na to složio studentu dati vrlo dobar. No, nezadovoljni student odbio je takvu ocjenu i ponudio još rješenja za taj problem. «Na primjer», reče on, «možete iznijeti barometar van, pod pretpostavkom da je dan sunčan, izmjeriti visinu barometra, zatim dužinu njegove sjene, dužinu sjene zgrade, i onda obično proporcijom, uz pomoć Talesova teorema, izračunati visinu zgrade!» «Sjajno!», rekao sam. «A ostali načini?» «Postoji metoda mjerenja koja će vam se sigurno svidjeti», reče student. «Uzmite barometar sa sobom i počnete se penjati uz stepenice. Prethodno, na zidu označite crtu i, kako se penjete, markirate po jednu dužinu barometra. Tako ćete dobiti visinu zgrade u jedinicama dužine barometra.» «Vrlo izravna metoda!», rekao sam. «Želite li malo sofisticiraniju metodu, možete vezati barometar na kraj opruge, zaljuljati ga kao klatno i zatim odrediti vrijednost gravitacijske konstante g na razini ulice, a onda na vrhu zgrade. Iz razlike za gravitacijsku konstantu g može se, u načelu, izračunati visina zgrade! Također, koristeći isto načelo, možete barometar vezati za dugački konop, spustiti ga s krova do samog pločnika i zaljuljati. Tada možete izračunati visinu zgrade prema vremenu jednog njihaja. Još je bolji način ponijeti barometar u prizemlje i pokucati na vrata nadstojnika zgrade. Kada vam otvori, trebate reći: «Gospodine, ovo je divan barometar! Ako mi kažete kolika je visina zgrade, darovat ću vam ga!» Ima i pjesničko rješenje, iz riječi «barometar» možemo uzeti njen dio «metar» i njime izmjeriti visinu zgrade.» Na ovom mjestu priče Sir Rutherford više nije mogao izdržati i upitao je studenta zar zaista ne zna koji je konvencionalni odgovor na postavljeni problem. Student je priznao da zna, ali je rekao da mu je pun nos asistenata i predavača na fakultetu koji mu pokušavaju nametnuti svoj način mišljenja. Student se zvao Niels Bohr. Ne znam da li treba navesti i klasično rješenje problema odnosno ono «što je pjesnik htio reći» odnosno što je profesor htio čuti? I za probleme i poteškoće u radu s darovitima, koji su samo djeca s posebnim potrebama, postoji velik broj kreativnih rješenja. Poslušajmo mlade. Ilustraciju rješenja prikaza istjecanja vode iz kante vidjeli ste na početku teksta. Ovu će kantu vidjeti svakodnevno iznad svojih glava učenice, učenici, učiteljice i poneki učitelj na putu prema keramičkoj i grafičkoj radionici ovogodišnjeg Novigradskog proljeća. |
Prvi radni dan
Dogovoren je susret s web-masterom za uređenje i ažuriranje stranica Novigradskog proljeća. Hana i Ines su dale odobrenje. Početak je dobar pa možemo krenuti ozbiljno. POSTAVLJAMO PROBLEM: Neke od poteškoća s kojima se ljudi susreću prilikom rada sa darovitima Za ideje koje koristim zaslužne su Hana i Ines (radionica i bilješke), Sara i Orjana (radionica), hospitantice i hospitant (radionica «Zašto (ne)raditi s darovitima?» održana u Novigradu 2004. godine). Djeca (učenici) prema mišljenju učitelja mogu uzrokovati poteškoće u radu: - rad s darovitima zahtijeva više vremena - darovita djeca se ponekad umisle i misle da su Bogom dani - postoje možda i druga darovita djeca koja nisu toliko probitačna pa ih se potcjenjuje U školi učitelji vide poteškoće: - preopterećenost darovitih učenika i nastavnika - prezahtjevnost redovnih programa u školama - zbog nedostatka vremena treba izabrati između rada s darovitima ILI rada s djecom s poteškoćama - nerazumijevanje i nedostatak podrške od strane kolektiva ili stručne službe - loše školsko okruženje - nedovoljna suradnja razredne i predmetne nastave - takav rad nije u satnici - ljubomora - prezahtjevnost rada sa darovitima (priprema, stupnjevanje zadataka...) - poteškoće vremenske organizacije Okolina se u očima učitelja iz različitih razloga vidi kao poteškoća - prevelika očekivanja okoline - neprihvaćanje darovite djece od okoline - darovitost se često ne cijeni - odrasli sputavaju nadarene - etiketiranje darovitih - još je teže raditi u malim sredinama Ponekad ni s obiteljima nije učiteljima lako: - obitelji darovitih često previše zahtjevaju od učitelja/nastavnika i upliću se u njihov posao Materijalna strana, motivacijska strana i službeni stavovi kako ih doživljavaju učitelji: - rad nije plaćen - financijska sredstva za rad nisu osigurana - nema nagrada za darovite i njihov rad - nedostatak edukacije - Ministarstvo je «gluho» za nadarenu djecu I opasnost kad se neko dijete proglasi darovitim: - darovita djeca se ponekad umisle i misle da su Bogom dani - uz nedovoljnu potporu darovita djeca mogu usmjeriti svoju darovitost na negativnu stranu Neka rješenja i odgovori na poteškoće su već navedeni u razlozima zašto radimo s darovitom djecom. Jasno da će se, unatoč svim navedenim i nenavedenim razlozima, rad s darovitima nastaviti i da će i Novigradsko proljeće pozvati na tjedan dana rada neke darovite učenike i neke učitelje koji rade s njima. |
Mi radimo sa darovitima
Mi radimo sa darovitima zato što ...
- volimo rad s djecom - možemo puno naučiti od darovitih učenika - radom sa darovitima postižemo ravnotežu u cjelokupnom radu s djecom sa posebnim potrebama - rad s darovitima nas ispunjava - uvijek ćemo pronaći nekoga tko ima slične interese i područje rada kao i mi, tko će nam pružiti podršku i surađivati s nama - na taj način olakšavamo budućnost djeci - osobno profitiramo iz rada sa djecom (rast, razvoju, poticaj za samousavršavanje) - takva djeca od nas traže da se angažiramo - sve to radimo zbog djece i za djecu - ulažemo u nešto smisleno - dobro se dobrim vraća - preko darovite djece utječemo na drugu djecu (služe nam kao «mediji», potiču zdravo natjecanje među učenicima, itd.) - to nam olakšava suradnju sa roditeljima te darovite djece - osjećamo se dobro kad dijete uspije - to je naš izbor - omogućujemo djeci osobni rast i razvoj - na taj način razvijamo suradničke odnose sa djecom - dobivamo kasniju potporu od te djece - družimo se i surađujemo s onima koji se bave istim stvarima - dobivamo priznanja u svojoj sredini - «nije u šoldima sve ...» - ima dobrih ljudi koji će nam pružiti podršku u našem radu - uvijek postoji neko rješenje, čak i kod financijskih poteškoća (sponzori, donatori, udruge, ...) - putem poticanja razvoja darovitih ulažemo u društvo i stvaramo bolji svijet - volimo raditi s djecom Hana, Ines i Sara uz podršku Orjaninu vodile su na Novigradskom proljeću 2004 radionice s učiteljicama i učiteljem (da bio je jedan učitelj) u kojima je postavljeno pitanje: «Zašto raditi sa darovitima?» Učiteljice i učitelj naveli su svoje razloge zašto oni rade s darovitom djecom. |
NEKA OVAJ LIJEPI SUNČANI DAN ...
Neka ovaj lijepi sunčani dan na jadranskoj obali obasja sve dane ove godine u vašem životu, a poseban pozdrav onima s kojima ću se susresti na Novigradskom proljeću i onima koje sam susretao na Novigradskim proljećima.
|
< | siječanj, 2005 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv