Samo za (ne)ljubitelje rubnjaka čvrste kralježnice![]() Dio biciklističke staze sjevernim pločnikom Selske ceste nasuprot Jadranskog mosta. Snimio: Vanja Znamo već dobro onu staru reklamnu rimu "Za momka čvrsta nema straha od prsta" ... i na tragu te pokušavam stvoriti neku sličnu koja bi se vezala uz djelić biciklističke staze na dijelu Selske ceste nasuprot Jadranskog mosta. Najbolje što sam smislio je ovo: "I momka najčvršćih leđa ova staza vrijeđa". I sad se vi pitate što je to tako strašno na tome djeliću koji se vidi na naslovnoj sličici. Pa se onda spuštamo na tlo i gledamo taj dio staze izbliza. Da, tu je na malom prostoru od cca 50-ak metara čak deset prelazaka rubnjaka ... i pješak obični će reći "Pa što je tu čudno, ti rubnjaci jedva vire iznad podloge, nemojte cjepidlačiti!". Ali, mislim da će i najčvršći biciklisti(ica) reći da ovo nije ugodan prijelaz. ne znam tko je smislio spuštanje rubnjaka tako da se rubnjaci ukopaju u zemlju u poprečnom položaju, no taj očito nije biciklist jer prelazak takvog rubnjaka nije ništa ugodniji od prelaska običnog rubnjaka, pa čak i višeg. ![]() Dio biciklističke staze sjevernim pločnikom Selske ceste nasuprot Jadranskog mosta. Snimio: Vanja ![]() Dio biciklističke staze sjevernim pločnikom Selske ceste nasuprot Jadranskog mosta. Snimio: Vanja ![]() Jedan od rubnjaka na stazi. Snimio: Vanja Na sreću, novija praksa izrade novih biciklističkih staza i obnove starih obično (!) uključuje potpuno nestajanje rubnjaka ... no, ova tu staza nije tako davno obnovljena - u smislu farbanja crvene boje preko kolnika/pločnika, no rubnjaci su iako sniženi ipak ostavljeni. Pa onda deset prelazaka preko njih na samo 50-ak metara zaista nije ugodno. ![]() Prijelaz biciklističke staze južnim pločnikom Selske ceste bez rubnjaka kod prilaza Studentskom domu Stjepan Radić. Snimio: Vanja ![]() Susret starog i novog dijela biciklističke staze južnim pločnikom Selske ceste kod Jadranskog mosta. Snimio: Vanja Sigurno će sad neki reći da je to bespotrebno picajzliranje i da postoji 1000 važnijih problema biciklističke infrastrukture u Zagrebu ... što i jest istina. Ali, moja leđa naprosto ne vole ovakvo drmusanje i sa svojih 61 godinu na grbači jako bih uživao kada bi ti prelasci tih (već desetljećima bespotrebnih) kolnika bili napravljeni na primjer kao ovi tu snimljeni u Celju prije nekoliko dana. ![]() Prijelaz biciklističke staze preko kolnika na jednom od raskršća u Celju. Snimio: Vanja Oznake: bicikl, Selska cesta, rubnjaci, biciklistička staza, Jadranski most, trešnjevka |
Retkovečki rubnjaci, jedinstveni u gradu![]() Aleja lipa. Snimio: Vanja Da, istina je, Retkovečki rubnjaci su jedinstveni u gradu. A što je to kod njih tako jedinstveno, pitate se vi. To što su rubnjaci u svim ulicama unutar naselja napravljeni ne pod pravim kutem nego s kosinom koja olakšava njihov prelazak. Možda je to i paradoks - rubnjaci postoje baš zato da onemoguće njihovo prelaženje autima i tim zaštite pješake ... no, na pješačkim i biciklističkim prijelazima je ta njihova "zaštita" problematična, neugodna, otežava prolaz manje pokretnima. I, planeri Retkovca su tom problemu doskočili tako što su izabrali "srednji put", rubnjake koji pružaju "otpor" automobilima, ali su zbog svoje kosine, nagina, ugoniji za prelaženje. Mislim da sam i na 2-3 druga mjsta u gradu vidio takve rubnjake, ali posve sigurno ne na tako kompaktnoj velikoj površini. Jeste li ih možda vi vidjeli i negdje drugdje? ![]() Aleja lipa. Snimio: Vanja Oznake: rubnjaci, Aleja LIpa, Retkovec |
Gradska metalna galanterija koja nestaje
Dok sam bio klinac neke su mi riječi bile posebno zanimljive, jer ih nisam shvaćao u potpunosti i djelovale su mi vrlo "učeno" ... a dvije kojih se često i sad sjetim su galanterija i pozamanterija. Pozamanterijom se neću baviti ovog puta
dok mi je riječ galanterija taman prikladna za temu o kojoj želim danas pisati. Naravno, postoje i drugi nazivi za taj skup predmeta, npr. tu je fraza "urbana oprema", ali mi je ovaj "galanterijski" draži, baš zbog te moje priče iz djetinjstva.Daklem, gradska metalna galanterija ... tu bi se moglo ubrojiti svašta, od stupića koji zabranjuju prolaz vozilima pa do raznih ograda ... no, jedan od djelića tog velikog skupa kojekakvih gradskih stvarčića, djelić koji je gotovo posve izumro, su metalne rešetke koje omogućavaju lakši silazak niz rubnjak. Nekad ih je po gradu bilo podosta, osobito u centru, no u današnje doba sam svjestan jedino ovoga tu, u Berislavićevoj. Znate li vi za još koji "metalni tepih" poput ovoga? ![]() Berislavićeva ulica. Snimio: Vanja ![]() Snimio: Vanja ![]() Snimio: Vanja Usput, zna li netko ima li još igdje u gradu starih metalnih ograda koje su nekad (u 60-ima pa sve do 90-ih) sprečavale pješake, najčešće školku djecu, da istrčavaju na kolnik? Najpoznatija takva ograda je bila na izlazu iz Dežmanovog prolaza (znam ljude koji su si dobrano natukli "jajca" skakajući iz tramvaja tokom 70-ih na tom mjestu i naskočili na ogradu!), no ja se sjećam još nekih pred osnovnim školama, recimo u Harambašićevoj! Oznake: stupići, rubnjaci, Berislavićeva ulica, centar |
Mapiranje Trešnjevke: Dolje s rubnjacima!![]() Pješački prijelaz kod autobusne stanice u Jarnovićevoj ulici (Prečko). Snimio: Vanja Ulični su rubnjaci već dvadesetak godina pravi kamen spoticanja (i figurativno, ali i doslovno! ) u stalnom odmjeravanju snaga gradske vlasti sa jedne strane i građana sa druge. Nekad davno su rubnjaci (iliti purgerski „rinzoli“) bili simbol grada, jedan od onih detalja koji razlikuju grad od sela ... čuvali su pješake od vode, cestovnog blata i vozila, a važna je bila i njihova vizuelna komponenta (pročitajte OVDJE što o rubnjacima pišu na Wikipediji). No, nekim kategorijama pješaka su oni prouzročavali muke: invalidima, maloj djeci, roditeljima s dječjim kolicima ... i, tokom 80-ih se i kod nas pojavila inicijativa o spuštanju rubnjaka. Ne znam točan datum kada se počelo sa time, no vjerujem da su prvi radovi počeli u doba priprema za Univerzijadu kada su se počeli spuštati rubnjaci u centru grada, a nova naselja su građena sa već spuštanim rubnjacima.Trenutno važeći propisi propisuju visinu rubnjaka od 3-5 cm na pješačkim i biciklističkim prijelazima – ta bi visina trebala dozvoljavati prijelaz osobama u/sa kolicima, a istovremeno bi slijepim i slabovidinim osobama nadalje davala signal da se nalaze pred prijelazom ceste. Što se pješačkih prijelaza tiče, ta je visina uglavnom u redu ako je prijelaz spušten na cijeloj njegovoj širini .. no, na žalost, to je rijedak slučaj, vrlo često su rubnjaci spušteni tek na malome dijelu prijelaza, dok su na ostatku oni i dalje vsiine od 10 i više centimetara. Na biciklističkim stazama je i ta visina upitna (sjećate li se mojeg posta o biciklističkim stazama na Zagrebačkoj aveniji, Prisavlju ili pak Trakošćanskoj ulici?), nakon 15-tak minuta vožnje i dvadesetak pređenih rubnjaka visokih 5 ili više centimetara prođe vas želja da vozite bicikl ... I, kao posljedica svih ovih nesporazuma i nadmudrivanja vezanih uz rinzole odlučili smo u sklopu projekta „Mapiranje Trešnjevke“ podsjetiti vas na njih i dati vam mogućnost da ih prijavite gradskoj vlasti. Pošaljite nam točnu lokaciju (ulicu, raskršće), možete poslati i fotku, a mi ćemo ju zapisati u našu listu koju ćemo krajem godine, za šest mjeseci, 01.12.2014., poslati Vijećima gradskih četvrti Trešnjevka-sjever i Trešnjevka-jug kao prijedlog građana za Male komunalne akcije u godini 2015. To će biti naš doprinos približavanju vas, građana i gradske vlasti – primjer jednog od načina kako bi zapravo mogla izgledati suradnja i briga gradskih vlasti za građane: slušajući njihove potrebe. (najaktivniji će biti i nagrađeni! )A sada pogledajte desetak ad hoc primjera nespuštenih ili loše spuštenih rubnjaka sa Trešnjevke - sa veseljem očekujemo vaše poruke sa lokacijama rubnjaka i unaprijed vam se zahvaljujemo na učešću u našoj akciji! ![]() Pješački prijelaz preko Jarunske ulice kod Studentskog doma Stjepan Radić (sjeverna strana). Snimio: Vanja ![]() Isti pješački prijelaz, južna strana. Snimio: Vanja ![]() Još jedan slični prijelaz na Jarunskoj cesti, između Županića i Hrgovića (južna strana). Snimio: Vanja ![]() Prijelaz kolnog ulaza u dječji vrtić Prečko – upravo tamo gdje je najpotrebnije rubnjaci nisu spušteni ... tipično i za Vrbane! Snimio: Vanja ![]() Ponovo Prečko, kod prilaza parkiralištu južno od Shopping centra jedan rubnjak je spušten, a drugi (ovaj na slici) nije. Snimio: Vanja ![]() Tržnica Prečko – nitko se nije sjetio da bi bilo dobro spustiti rubnjak na glavnome prilazu tramvajskoj stanici od tržnice. Snimio: Vanja ![]() A na prilazu parkiralištu uz tržnicu su čak dva rubnjaka na samo koji metar udaljenosti ... Snimio: Vanja ![]() Djelomično i nekvalitetno spušten rubnjak na raskršću Zagrebačke avenije i Selske ceste. Snimio: Vanja ![]() Na raskršću Jarunske ulice i ulice Gredice, sa betonskim blokovima koji bar malo olakšavaju prijelaz biciklima. Snimio: Vanja ![]() Vrlo frekventan pješački prijelaz kod Shopping centra Prečko na koji je netko nadodao malo betona kako bi olakšao prijelaz. Snimio: Vanja ![]() Još jedan legendarni previsoki rubnjak koji već desetljećima tlači pješake i bicikliste – Horvaćanska nedaleko Selske ceste. Još davno je ovdje bial hrpica betona koja je činila malenu rampu ... no, netko ju je razbio i maknuo da bi nakon nekoliko mjeseci netko razvalio dio rubnjaka kako bi omogućio lakši prijelaz. Rezultat: prijelaz je malko lakši, no vizualno je prizor ružan ... mnogo bi bilo ljepše sa stručno spuštenim rubnjakom čitavom širinom prijelaza. Snimio: Vanja Oznake: rubnjaci, mapiranje trešnjevke |
Biciklistička staza na Prisavlju - samo za ljude podfutranih guza!
|
Uz malo dobre volje moglo je i bolje ...
Nema tome davno kako je rekonstruirana Sokolgradska ulica na Trešnjevci, nedaleko Trešnjevačkog placa i Centra za kulturu Trešnjevka .... uvijek je lijepo kad ulica dobije novo ruho, kad nestanu rupe, okrhnuti rubnjaci, šahtovi koji strše ili su utonuli, lijepo je kad ulica dobije novi ravni i tamni pokrivač.
No, ponekad me baš naljuti kad vidim da se uz samo malko dobre volje moglo i još bolje! Pogledajte ove stepenice ... one su OK za zdravog pješaka, no za osobu u invalidskim kolicima, za dijete sa biciklom ili čak i odraslog biciklista je to ipak prepreka. Kosina nije velika niti strma i sa strane se bez pola problema mogao napraviti pristupni put na pločnik uz Zagrebačku aveniju. A druga stvar - znamo za preporuku da rubnjaci terbaju biti visoki maksimalno tri centimetra na pješačkim prijelazima .... no, vrijedni majstori cestari uvijek dodaju koji dodatni centimetar, nije beg cicija. I onda se ovako dobije još jedna prepreka od 4,5 cm koja nije neprohodna, no čovjeka ljuti jer je potpuno besmislena i ne vidim niti jedan razlog zašto rubnjak na tom mjestu ne bi bio npr. upola niži. ![]() Snimio: Vanja ![]() Snimio: Vanja Oznake: sokolgradska ulica, trešnjevka, asfalt, rubnjaci, stepenice, rampe |
| < | rujan, 2025 | |||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | |||||
