Nepoznati Zagreb

28.07.2022., četvrtak

Retkovečki rubnjaci, jedinstveni u gradu



Aleja lipa. Snimio: Vanja


Da, istina je, Retkovečki rubnjaci su jedinstveni u gradu.

A što je to kod njih tako jedinstveno, pitate se vi.
To što su rubnjaci u svim ulicama unutar naselja napravljeni ne pod pravim kutem nego s kosinom koja olakšava njihov prelazak.

Možda je to i paradoks - rubnjaci postoje baš zato da onemoguće njihovo prelaženje autima i tim zaštite pješake ... no, na pješačkim i biciklističkim prijelazima je ta njihova "zaštita" problematična, neugodna, otežava prolaz manje pokretnima. I, planeri Retkovca su tom problemu doskočili tako što su izabrali "srednji put", rubnjake koji pružaju "otpor" automobilima, ali su zbog svoje kosine, nagina, ugoniji za prelaženje.

Mislim da sam i na 2-3 druga mjsta u gradu vidio takve rubnjake, ali posve sigurno ne na tako kompaktnoj velikoj površini.
Jeste li ih možda vi vidjeli i negdje drugdje?



Aleja lipa. Snimio: Vanja

Oznake: rubnjaci, Aleja LIpa, Retkovec


- 19:10 - Komentari (3) - Isprintaj - #

24.11.2014., ponedjeljak

Gradska metalna galanterija koja nestaje

Dok sam bio klinac neke su mi riječi bile posebno zanimljive, jer ih nisam shvaćao u potpunosti i djelovale su mi vrlo "učeno" ... a dvije kojih se često i sad sjetim su galanterija i pozamanterija. Pozamanterijom se neću baviti ovog puta wink dok mi je riječ galanterija taman prikladna za temu o kojoj želim danas pisati. Naravno, postoje i drugi nazivi za taj skup predmeta, npr. tu je fraza "urbana oprema", ali mi je ovaj "galanterijski" draži, baš zbog te moje priče iz djetinjstva.

Daklem, gradska metalna galanterija ... tu bi se moglo ubrojiti svašta, od stupića koji zabranjuju prolaz vozilima pa do raznih ograda ... no, jedan od djelića tog velikog skupa kojekakvih gradskih stvarčića, djelić koji je gotovo posve izumro, su metalne rešetke koje omogućavaju lakši silazak niz rubnjak. Nekad ih je po gradu bilo podosta, osobito u centru, no u današnje doba sam svjestan jedino ovoga tu, u Berislavićevoj. Znate li vi za još koji "metalni tepih" poput ovoga?



Berislavićeva ulica. Snimio: Vanja


Snimio: Vanja


Snimio: Vanja


Usput, zna li netko ima li još igdje u gradu starih metalnih ograda koje su nekad (u 60-ima pa sve do 90-ih) sprečavale pješake, najčešće školku djecu, da istrčavaju na kolnik? Najpoznatija takva ograda je bila na izlazu iz Dežmanovog prolaza (znam ljude koji su si dobrano natukli "jajca" skakajući iz tramvaja tokom 70-ih na tom mjestu i naskočili na ogradu!), no ja se sjećam još nekih pred osnovnim školama, recimo u Harambašićevoj!

Oznake: stupići, rubnjaci, Berislavićeva ulica, centar


- 09:11 - Komentari (5) - Isprintaj - #

02.06.2014., ponedjeljak

Mapiranje Trešnjevke: Dolje s rubnjacima!



Pješački prijelaz kod autobusne stanice u Jarnovićevoj ulici (Prečko). Snimio: Vanja


Ulični su rubnjaci već dvadesetak godina pravi kamen spoticanja (i figurativno, ali i doslovno! wink ) u stalnom odmjeravanju snaga gradske vlasti sa jedne strane i građana sa druge. Nekad davno su rubnjaci (iliti purgerski „rinzoli“) bili simbol grada, jedan od onih detalja koji razlikuju grad od sela ... čuvali su pješake od vode, cestovnog blata i vozila, a važna je bila i njihova vizuelna komponenta (pročitajte OVDJE što o rubnjacima pišu na Wikipediji). No, nekim kategorijama pješaka su oni prouzročavali muke: invalidima, maloj djeci, roditeljima s dječjim kolicima ... i, tokom 80-ih se i kod nas pojavila inicijativa o spuštanju rubnjaka. Ne znam točan datum kada se počelo sa time, no vjerujem da su prvi radovi počeli u doba priprema za Univerzijadu kada su se počeli spuštati rubnjaci u centru grada, a nova naselja su građena sa već spuštanim rubnjacima.

Trenutno važeći propisi propisuju visinu rubnjaka od 3-5 cm na pješačkim i biciklističkim prijelazima – ta bi visina trebala dozvoljavati prijelaz osobama u/sa kolicima, a istovremeno bi slijepim i slabovidinim osobama nadalje davala signal da se nalaze pred prijelazom ceste. Što se pješačkih prijelaza tiče, ta je visina uglavnom u redu ako je prijelaz spušten na cijeloj njegovoj širini .. no, na žalost, to je rijedak slučaj, vrlo često su rubnjaci spušteni tek na malome dijelu prijelaza, dok su na ostatku oni i dalje vsiine od 10 i više centimetara. Na biciklističkim stazama je i ta visina upitna (sjećate li se mojeg posta o biciklističkim stazama na Zagrebačkoj aveniji, Prisavlju ili pak Trakošćanskoj ulici?), nakon 15-tak minuta vožnje i dvadesetak pređenih rubnjaka visokih 5 ili više centimetara prođe vas želja da vozite bicikl ...

I, kao posljedica svih ovih nesporazuma i nadmudrivanja vezanih uz rinzole odlučili smo u sklopu projekta „Mapiranje Trešnjevke“ podsjetiti vas na njih i dati vam mogućnost da ih prijavite gradskoj vlasti. Pošaljite nam točnu lokaciju (ulicu, raskršće), možete poslati i fotku, a mi ćemo ju zapisati u našu listu koju ćemo krajem godine, za šest mjeseci, 01.12.2014., poslati Vijećima gradskih četvrti Trešnjevka-sjever i Trešnjevka-jug kao prijedlog građana za Male komunalne akcije u godini 2015. To će biti naš doprinos približavanju vas, građana i gradske vlasti – primjer jednog od načina kako bi zapravo mogla izgledati suradnja i briga gradskih vlasti za građane: slušajući njihove potrebe.
(najaktivniji će biti i nagrađeni! wink)

A sada pogledajte desetak ad hoc primjera nespuštenih ili loše spuštenih rubnjaka sa Trešnjevke - sa veseljem očekujemo vaše poruke sa lokacijama rubnjaka i unaprijed vam se zahvaljujemo na učešću u našoj akciji!



Pješački prijelaz preko Jarunske ulice kod Studentskog doma Stjepan Radić (sjeverna strana). Snimio: Vanja


Isti pješački prijelaz, južna strana. Snimio: Vanja


Još jedan slični prijelaz na Jarunskoj cesti, između Županića i Hrgovića (južna strana). Snimio: Vanja


Prijelaz kolnog ulaza u dječji vrtić Prečko – upravo tamo gdje je najpotrebnije rubnjaci nisu spušteni ... tipično i za Vrbane! Snimio: Vanja


Ponovo Prečko, kod prilaza parkiralištu južno od Shopping centra jedan rubnjak je spušten, a drugi (ovaj na slici) nije. Snimio: Vanja


Tržnica Prečko – nitko se nije sjetio da bi bilo dobro spustiti rubnjak na glavnome prilazu tramvajskoj stanici od tržnice. Snimio: Vanja


A na prilazu parkiralištu uz tržnicu su čak dva rubnjaka na samo koji metar udaljenosti ... Snimio: Vanja


Djelomično i nekvalitetno spušten rubnjak na raskršću Zagrebačke avenije i Selske ceste. Snimio: Vanja


Na raskršću Jarunske ulice i ulice Gredice, sa betonskim blokovima koji bar malo olakšavaju prijelaz biciklima. Snimio: Vanja


Vrlo frekventan pješački prijelaz kod Shopping centra Prečko na koji je netko nadodao malo betona kako bi olakšao prijelaz. Snimio: Vanja


Još jedan legendarni previsoki rubnjak koji već desetljećima tlači pješake i bicikliste – Horvaćanska nedaleko Selske ceste. Još davno je ovdje bial hrpica betona koja je činila malenu rampu ... no, netko ju je razbio i maknuo da bi nakon nekoliko mjeseci netko razvalio dio rubnjaka kako bi omogućio lakši prijelaz. Rezultat: prijelaz je malko lakši, no vizualno je prizor ružan ... mnogo bi bilo ljepše sa stručno spuštenim rubnjakom čitavom širinom prijelaza. Snimio: Vanja

Oznake: rubnjaci, mapiranje trešnjevke


- 16:24 - Komentari (2) - Isprintaj - #

29.11.2013., petak

Biciklistička staza na Prisavlju - samo za ljude podfutranih guza! wink

Prije nekoliko tjedana osvanule je pred Zagrepčanima nova biciklistička staza, uz Prisavlje. Čuo sam o njoj svašta pa, rekoh, ajd da ja to malo vidim i uživo i podvrgnem svojem čuvenom testu kojeg ste već imali priliku doživjeti na primjerima staza u Trakošćanskoj ulici i Zagrebačkoj aveniji.



Rubnjak-rekorder na cijeloj stazi - 15 cm pored šahta! Dovoljno da se rasture i bicikl i vozačka rit! Zamislite proći tim rubnjakom sa djetetom u sjedalici ............ jadno dijete! Snimio: Vanja


I, što da vam kažem?

Ako vam je drag vaš bicikl i vaša vlastita guza, nemojte upotrebljavati ovu stazu!

Naime, o čemu se tu radi. Staza je povučena uzduž južne strane Prisavlja, po pločniku. Generalni koncept staze je OK - pločnik je tu širok pa ima mjesta i za bicikliste i za pješake. Okoliš je u redu, tu je drvored, nitko ne smeta biciklistima niti oni smetaju nekome drugome, trasa je isto OK, nalazi se na ruti koja vodi iz centra grada prema zapadnom dijelu novog zagreba (Remetinec, Lanište itd), svim onim dijelovima koji gravitiraju Savskom mostu, a nije loša ni za otić' prema Jarunu - meni osobno je draže proći biciklom malko više vozeći se po Runjaninovoj, pored FER-a i Filozofskog faksa, Strojarstva, SRCA i dalje nego se gurati po Savskoj sa svima.

No, kako već kaže poznata poslovica "Put u pakao popločan je dobrim namjerama" - ova vas staza sigurno neće odvesti u pakao, ali vas može koštati zdravlja i vašeg bicikla. A i razni tehnički detalji (koji nisu uvijek zanemarivi) su napravljeni ofrlje.

Za početak, staza upada na to Prisavlje "iz svemira" i isto tako mu se vraća uz još puno usputnih prekida, kod svakog raskršća. ne razumijem zaštio ju recimo nisu spojili na biciklističku stazu uz Slavonsku aveniju. Po oznakama na tlu i znakovima biciklisti bi orali na svakom raskršću stati, sići s bicikla, pregurati ga preko raskršća i zatim opet sjesti na njega. Dajte, molim vas!

To je prva velika zamjerka - rascjepkanost. Umjesto da biciklistima grad pruža sve više kroz integraciju svega onoga što ima, grad biciklistima baca šačice mrvica i to onda djeluje iritirajuće jer se vidi da tu nema globalnog razmišljanja već da se sve svodi na kanticu farbe i pokoji znak, "nek se oni malo vesele", a primjetno je iz već spomenutog svemira da tu nema prave želje da se biciklistima pomogne - jer ovakva staza nije pomoć već sprdanje.

Druga velika zamjerka - rubnjaci.

Spušteni su kako treba na samo jednom raskršću, kod Stupničke. Na još nekoliko je to učinjeno ofrlje. A na ostalima (cca 50%) nije učinjeno ništa. Među svim tim rubnjacima ima više onih koji zaista mogu biti opasni - rubnjak od 15 cm!!!!!!!! Onih preko 10 centimetara ima na gotovo svakom raskršću!

Pogledajte u ovoj priručnoj tablici što mi je kazalo moje ravnalce koje zadnjih godin stalno nosim uza sebe!



Izmjerio i tabelu sastavio: Vanja


Prosječne vrijednosti još i nisu tako katastrofalne (iako dobrano premašuju propisanih 3-5 cm koje su odredile gradske službe, što je za mene puno previše, 1-3 cm bi po meni bilo željeno) ... no, što reći o maksimalnim vrijednostima - gotovo 10 cm po rubnjaku!!!

Zamislite si tu vožnju gdje na udaljenosti od cca jednog kilometra morate čak 24 puta tresnuti biciklom sa prosječne visine od 7,6 cm odnosno, ako nemate sreće da baš potrefite prosjek, gotovo 10-tak centimetara!

Grozno!

Gradske službe, molim vas, učinite nešto po tom pitanju!

A kako bi se vidjelo da je to moguće, i to ne samo "tamo negdje vani", nego i kod nas, evo kako izgledaju rubnjaci npr. na biciklističkoj stazi uz Ulicu Hrvatskog sokola između Staglišća i Vrbana! Ulica je građena u doba preduniverzijadske euforije i, zajedno sa još nekoliko sličnih ulica, Ulicom Ivane Brlić Mažuranić, Ulicom Savezne republike Njemačke i Jarunskom, dijeli počasno mjesto na samome vrhu građenih biciklističkih staza - između ostalog, zbog dobre širine i kvalitetno spuštenih rubnjaka.

Krenimo sad na vožnju stazom uz Prisavlje - prvo kroz moje fotke, a zatim filmićem kojeg je snimio Tonalf, jedan od članova infrastrukturne sekcije Sindikata biciklista!



Početak staze kod Savske ceste - ovaj naprasni početak/završetak se može oprostiti, jer po savskoj nema označene biciklističke staze tako da se, čisto formalno, i nema na što nastaviti. Snimio: Vanja


Prvi susret sa terorom rubnjaka - Veslačka ulica. Snimio: Vanja


Ovako to izgleda na većini prijelaza - uski srednji dio je podnošljiv, no rubovi staze su katastrofa ... a biciklisti se moraju negdje i susretati, zar ne? Snimio: Vanja


Pogled odozgo sve kazuje! Snimio: Vanja


Jedini uzrono spušteni prijelaz preko rubnjaka, kod Stupničke ulice. Snimio: Vanja


Neki od smetajućih stupića (a bilo ih je i posred staze!) su izvađeni, no i ovaj ovdje nije baš poželjan. Snimio: Vanja


Koristan detalj - odjeljivanje prostora autobusne stanice i biciklističke staze. Pozitivno brojanje za projektanta! Snimio: Vanja


Horror-rubnjak!!! Snimio: Vanja


Nakon tog najvišeg rubnjaka slijedi serija od 4 uzastopna slijepa odvojka u razmaku od po nekoliko desetaka metara - tu je vožnja po ovakvim rubnjacima čisti mazohizam. Snimio: Vanja


Pogled unazad. Snimio: Vanja


Minus za visoki rubnjak kod "kockice", ali i plus za ograđenu stanicu. Snimio: Vanja


oooops, kraj staze na Marohnićevoj! Projektantu se valjda nije dalo gombati sa rješavanjem rpijelaza preko ulice ... Snimio: Vanja


... a staza opet počinje s druge strane semafora ... Snimio: Vanja


Ulaz u Srce ... opet čudno nestajanje staze ... Snimio: Vanja


Došli smo do kraja .. kao da se staza uplašila betonskih gljiva koje opasno završavaju ovaj potez .... zašto staza nije produžena još 20 metara do staze na Slavonskoj aveniji???? Snimio: Vanja


Pogled unazad - lijepo ofarbano da djeluje efektno, no funkcionalnost je vrlo upitna ... Snimio: Vanja


Još jedna nelogičnost vezana uz stazu - tu je znak zabrane prometa za sva vozila (a zakonski su i bicikli vozila!), a odmah iza njega biciklistička staza. Pravi paradoks! Snimio: Ozren (hvala ti na dojavi i fotki!)


Ajmo sad malo na dobar primjer - raskršće u Ulici Hrvatskog sokola - ovako se to radi! Snimio: Vanja


Opet Ulica Hrvatskog sokola, druga strana raskršća - iako je i ovdje iskrsnuo opasni stupić, pitanje rubnjaka je dobro riješeno. Snimio: Vanja


A sada filmski prikaz vožnje po biciklističkoj stazi uz Prisavlje:



Nova staza - Prisavlje by tonalf
Video zapis vožnje po stazi uz Prisavlje. Snimio: Tonalf

Oznake: bicikl, prisavlje, šetnja, rubnjaci


- 09:39 - Komentari (5) - Isprintaj - #

07.01.2013., ponedjeljak

Uz malo dobre volje moglo je i bolje ...

Nema tome davno kako je rekonstruirana Sokolgradska ulica na Trešnjevci, nedaleko Trešnjevačkog placa i Centra za kulturu Trešnjevka .... uvijek je lijepo kad ulica dobije novo ruho, kad nestanu rupe, okrhnuti rubnjaci, šahtovi koji strše ili su utonuli, lijepo je kad ulica dobije novi ravni i tamni pokrivač.

No, ponekad me baš naljuti kad vidim da se uz samo malko dobre volje moglo i još bolje!

Pogledajte ove stepenice ... one su OK za zdravog pješaka, no za osobu u invalidskim kolicima, za dijete sa biciklom ili čak i odraslog biciklista je to ipak prepreka. Kosina nije velika niti strma i sa strane se bez pola problema mogao napraviti pristupni put na pločnik uz Zagrebačku aveniju.

A druga stvar - znamo za preporuku da rubnjaci terbaju biti visoki maksimalno tri centimetra na pješačkim prijelazima .... no, vrijedni majstori cestari uvijek dodaju koji dodatni centimetar, nije beg cicija. I onda se ovako dobije još jedna prepreka od 4,5 cm koja nije neprohodna, no čovjeka ljuti jer je potpuno besmislena i ne vidim niti jedan razlog zašto rubnjak na tom mjestu ne bi bio npr. upola niži.



Snimio: Vanja


Snimio: Vanja

Oznake: sokolgradska ulica, trešnjevka, asfalt, rubnjaci, stepenice, rampe


- 14:58 - Komentari (6) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< travanj, 2024  
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Travanj 2024 (1)
Ožujak 2024 (6)
Veljača 2024 (6)
Siječanj 2024 (5)
Prosinac 2023 (2)
Studeni 2023 (7)
Listopad 2023 (5)
Rujan 2023 (2)
Kolovoz 2023 (6)
Srpanj 2023 (8)
Lipanj 2023 (11)
Travanj 2023 (1)
Ožujak 2023 (5)
Veljača 2023 (6)
Siječanj 2023 (3)
Prosinac 2022 (7)
Studeni 2022 (8)
Listopad 2022 (3)
Rujan 2022 (2)
Kolovoz 2022 (3)
Srpanj 2022 (14)
Lipanj 2022 (2)
Svibanj 2022 (2)
Travanj 2022 (11)
Ožujak 2022 (10)
Veljača 2022 (6)
Siječanj 2022 (9)
Prosinac 2021 (8)
Studeni 2021 (3)
Listopad 2021 (4)
Rujan 2021 (9)
Kolovoz 2021 (6)
Srpanj 2021 (9)
Lipanj 2021 (1)
Svibanj 2021 (8)
Travanj 2021 (6)
Ožujak 2021 (10)
Veljača 2021 (4)
Siječanj 2021 (1)
Listopad 2020 (2)
Rujan 2020 (6)
Srpanj 2020 (3)
Lipanj 2020 (3)
Svibanj 2020 (3)
Travanj 2020 (4)
Ožujak 2020 (9)
Veljača 2020 (3)
Siječanj 2020 (9)

Tema bloga:

Linkovi