< | ožujak, 2013 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
"Zanimljivo je i da se u trenutku pristajanja Sojuza na ISS ta postaja nalazila iznad Hrvatske." Još zanimljivije da se odmah nakon ove tvrdnje iz novinskog članka, u priloženom videu spajanja Sojuza sa Međunarodnom svemirskom stanicom, jasno čuje da se pristajanje dogodilo nad Tihim oceanom taman uz obalu Perua. I sad se netko znatiželjniji zapita odakle su domaći portali izvukli informaciju o pristajanju nad Hrvatskom? Pa prije detaljnije potrage zabavljeno pretpostavi da je to bila nečija neshvaćena šala, ono kao Ni svemir nam nije granica - i Peru je Hrvatska - Hrvatska do Perua!? "Astronauti se na Međunarodnu svemirsku postaju ukrcali iznad Hrvatske" E tako već može, ukrcali iznad Hrvatske, to je već točno. A i guglanje kao takvo potvrđuje (kao što i otkriva odakle su informaciju izvukli, friško sa stranica BBCa). Jer pristajanje uz (stanicu), naravno, nije isto što i ukrcavanje na (stanicu). To bi danas trebao znati svaki lover. Da ne spominjem iznimnu važnost uspješnog lansiranja (to se, jelte, podrazumijeva) I time sve postaje puno jasnije, preslušavajući drugi video saznajemo da se pristajanje Sojuza uz ISS doista odvilo nad oceanom Tihim, a sami dečki su se sa Sojuza ukrcali na ISS tek dva sata nakon pristajanja (taman dok su, tako pristali i veseli, ničim izazvani prelijetali Lijepu Našu). Dakle, riječ je o nedovoljnoj preciznosti domaćih portala (i lijep primjer kako kopi-pejstati nešto čim netko spomene riječ Hrvatska, nije isto što i točno informirati). Hebiga, kad je riječ o svemiru postajem picajzla galaktičkih razmjera A kad smo već u šalama, kolebam se kako početi sljedeći vic... Idu dva kozmonauta i uz njih treći visok, mlad, lep? Ili idu dva Rusa i astronaut, kako među njima prepoznati Amera? Jel` se to samo meni čini ili NASA i Rusi (RKA-Roskosmos) ne biraju svoje The Right Stuffere po istim kriterijima? |
SD: "Dvjestotinjak radnika splitskog Konstruktora koji rade na gradilištu autoceste između Vrgorca i Ploča ponovno su u štrajku. Radnici traže da im poslodavac uplati dvije tisuće kuna akontacije jer plaću nisu dobili od svibnja prošle godine. - Ovdje ostajemo do ispunjenja naših zahtijeva, poručili su obespravljeni radnici, koji isključivo hoće gotovinu jer su im računi blokirani pa ne mogu podignuti novac jer im idu ovrhe. Najavljuju da će Uskrs provesti u ovim brdima jer nemaju novca za odlazak svojim kućama. Kako se već pisalo, Konstruktor je ove radnike na gradilištima autoceste između Vrgorca i Ploča sredinom veljače okupio „na crno“, jer je tvrtka u stečaju. Potvrdila nam je to nekolicina radnika, koji su još uvijek u radnom odnosu ali plaće nisu primili mjesecima." SD: Robovi na gradilištu. Strava, da. Na svim poljima. Među nama postoje očajni ljudi (sve više njih) koji se u agoniji od gladi bore za život. A imaju peh raditi u zemlji u kojoj ih tretiraju baš kao stoku. |
Biti vjeran gledatelj Igre prijestolja na neki način nalikuje pripadnosti nekakvoj sekti. Pripadaš internacionalnom krugu ljudi koji kanda žive u nekom paralelnom (pomaknutom i odmaknutom) svemiru, dijele samo njima razumljiv jezik, govore o Vukovima, Lavovima i Zmajevima, imaju svoje lozinke ispunjene nekim dubljim značenjem, pa kad recimo kažeš "Zima dolazi" ili "Crna krila crne glasi", rekao si praktički sve i od tog trenutka Igrači međusobno komuniciraju samo znakovitim pogledima a oni koji ne znaju o čemu se radi osuđeni su biti totalni autsajderi. S tom razlikom da (mi) ovisnici o navedenoj seriji ne priređuju kolektivna sektaška samoubojstva u strahu od smaka svijeta, jer kao tipični benigni geekovi jedva čekamo dočekati sljedeću sezonu. Zapravo, polubenigni, jer smo spremni ubiti za pogled na epizodu unaprijed No da, gledajući iz tog kuta, otprilike kužim zaluđene navijače, jer i ovo je zaluđenost jedne vrste, kužim sve dok ne zagazi u nasilje, bilo koje vrste. Nikad recimo neću zaboraviti uzbuđeno čekanje ponoćnih pretpremijera Gospodara prstenova, ista ekipa ljubitelja fantasya, dobra zezancija, i tako tri godine uzastopce. Znam, znam, ludo (masovno lud/il/o), al` je tada srce veselilo. No sljedba ove serije svojom me raširenošću poprilično podsjeća na trekere, vjernu sljedbu Zvjezdanih staza (kult serije 70ih, 80ih i 90ih, koja je već odavno ušla u opću kulturu). To je isti profil gledatelja i vrlo je vjerojatno da su ondašnji trekeri jednako tako i današnji igrači. Iako žanrovski različite (Staze su čisti SF, a Igra je fantasy) i smještene u različita okružja, obje serije dijele jednaku maštovitost, odnosno, jednako je zahtijevaju. Game of Thrones: Why does it inspire such devotion among fans? Iako obožavateljima serije zapravo nisu potrebne nikakve najave, jer novu sezonu godinu dana čekaju kao napete puške, ovih je dana diljem svijeta krenula intenzivna reklama željno iščekivane treće sezone Igre prijestolja, čije emitiranje počinje za koji dan, pa rekoh ajmo koju rijet i o tom fenomenu. Mnogi su pokušali objasniti što je to toliko neodoljivo privlačno u seriji (knjigama G.R.R.Martina) u kojoj glavni likovi, za koje se imalo vežeš, u pravilu do kraja sezone ostanu bez glave (O da, autor im bez milosti siječe glave! Dakle, nije za one slabih živaca). No to je rezultat ne samo spisateljske vještine rečenog Martina, već i kolopleta raznih socioloških i psiholoških faktora. Jednim se dijelom sigurno radi upravo o tim šokantnim obratima u barokno bogatoj i nekonvencionalnoj priči, ali velikim dijelom i u onome što tržište trenutno traži. A fantasy je zadnje desetljeće na cijeni, jednom sam i o tome kako i zašto. Osobno ovu seriju doživljavam kao križanca zakulisnih političkih igara Borgena smještenih u tolkienovsko srednjovjekovno Međuzemlje, prilično živopisan spoj okrutnosti modernog i okrutnosti srednjeg vijeka. S jedne strane realnost, s druge najčišća fantazija, rezultat real-fantazija? Ne znam što je točno na stvari, ali budite na oprezu - stvara opaku ovisnost |
"Hrvatska povlači vojnike sa Golanske visoravni" "Zataškani pravi razlozi povlačenja hrvatskih snaga s Golanske visoravni" Ali što se to uopće dogodilo na Golanskoj visoravni (što je dovelo do povlačenja 10tog i posljednjeg kontigenta hrvatskih mirovnjaka u sastavu UNa)? Još je u veljači premijer Zoran Milanović tvrdio kako je odluka o povlačenju 97 (negdje piše 98) hrvatskih vojnika donesena nakon što je New York Times objavio članak u kojem se iznosi da je Saudijska Arabija kupila pješačko naoružanje u Hrvatskoj koje je završilo u rukama sirijskih pobunjenika (prebacujući tako odgovornost za (ne)sigurnost hrvatskih mirovnjaka sa Hr Vlade na medijske napise, da ne spominjemo problematiku legalne ili nelegalne kupoprodaje hrvatskog oružja gurnutu u drugi plan). Vlada je te navode o prodaji oštro demantirala. Prateći napise u udarnim hrvatskim medijima malo što se otada (i prije toga), osim vrlo maglovitih izjava, moglo konkretno o misiji na Golanu i njenom prekidu naći i saznati, sve do jučerašnje saborske rasprave u kojoj je zamjenica ministra obrane Višnja Tafra rekla sljedeće: 'Cjelokupna organizacija trajala je 12 dana i kao što vam je poznato, 18. su se sretno vratili u RH, svih 97. Tijekom veljače se dogodilo devet ozbiljnih incidenata u području odgovornosti austrijske bojne, a jednako tako su se tijekom veljače dogodila i tri incidenta u području odgovornosti satnije Hrvatske vojske. Naši vojnici u tom trenutku bili su izloženi oduzimanju oružja i nakon toga je donesena odluka o povlačenju'. Više dakle problem nisu medijski napisi NYT-a o hrvatskom oružju u Siriji, već se spominju tri incidenta "u području odgovornosti satnije Hrvatske vojske" u kojima su "naši vojnici u tom trenutku bili izloženi oduzimanju oružja". Ali što ova čudnovata i namjerno neprecizna formulacija "izloženi oduzimanju oružja" uopće znači? Da ih je netko samo izložio mogućem oduzimanju oružja, ali im ga nije i oduzeo? Ili da im je netko oružje ipak oduzeo (razoružao ih)? I tako ne u jednom, već čak tri incidenta?! Čine li onda te incidente a) izloženost potencijalnom oduzimanju oružja (ukoliko je tako, kako je do toga moglo doći, ako ih je netko razoružao, tko je to učinio, kako je to učinio i zašto je to učinio?) ili b) izloženost neprijateljskim mecima? Možemo samo nagađati i pretpostavljati. Opet "netko" nije govorio istinu: Hrvatski vojnici povučeni s Golana zbog incidenata, a ne zbog tekstova u NY Timesu! Hrvatska sudjeluje u misiji UNa na Golanskoj visoravni od 2008. godine, kada je na granicu Izraela i Sirije (u kojoj trenutno bjesni krvavi građanski rat) u promatračku misiju (UNDOF/United Nations Disegangement Observer Force) upućen prvi kontigent hrvatskih Oružanih snaga. Započela misija prvoga hrvatskog kontingenta na Golanskoj visoravni Svečani ispraćaj 1. hrvatskog kontingenta u misiju UNDOF. U misiju bez imalo dvojbe u uspješnost Od tada se izmijenilo deset kontigenata (10. kontingent OS RH u UN-ovoj misiji UNDOF), od kojih posljednja dva (službeno) bilježe incidente. Ipak je bilo napada na hrvatsku postrojbu na Golanu petak, 22.ožujka 2013 / Josipović: Da, hrvatski vojnici bili su napadnuti na Golanu Napad na HRVCON UNDOF u Damasku U potrazi za informacijama o ovim događajima prvo što upada u oči je nedostatak informacija, barem što se tiče spomenuta tri incidenta (u kojima su bili prisutni hrvatski pripadnici misije UNa). Osim šture činjenice da se nešto tri puta desilo, nije objašnjeno što se desilo. Javnosti je dostupan opis samo jednog incidenta iz studenog prošle godine kada je oko 15 sati po lokalnom vremenu (oko 14 po hrvatskom) u blizini zračne luke u Damasku (Sirija) napadnut konvoj koji je u povratku prevozio drugi dio 9. hrvatskog kontigenta (HRVCON) zajedno s dijelom austrijskog kontigenta. Pritom su ranjena četiri pripadnika austrijskih Oružanih snaga (koji su se nalazili u životnoj opasnosti), dok od hrvatskih vojnika nitko nije bio ozlijeđen. 30.11.2012. No da li je ovaj incident (iz studenog) jedan od navedena tri (iz veljače koje godine, prošle ili najvjerojatnije ove)? Ili je, ravnajući se po datumu, dakle vrlo vjerojatno riječ o zasebnom, četvrtom, onom koji je prethodio? Ako je riječ o jednom od tri, što se dogodilo u preostala dva incidenta? Ako je pak riječ o četvrtom (prvom) koji je prethodio tercetu, što se to dogodilo u navedena tri incidenta? Velim, možemo samo nagađati i pretpostavljati. Službenih informacija o tome nema. Pripadnici 9. HRVCON-a iz misije UNDOF stigli u Zagreb Pripadnici 9. HRVCON-a vratili su se danas 30. studenoga nešto iza ponoći iz misije UNDOF na Golanskoj visoravni, a u ZB Pleso dočekao ih je zapovjednik Zapovjedno operativnog središta brigadni general Ivan Jurić. U Hrvatsku su stigli sa višesatnim zakašnjenjem jer je konvoj, u kojem su uz hrvatske bili i austrijski vojnici, napadnut na putu od Golanske visoravni do Damaska. U napadu koji se dogodio u blizini zračne luke u Damasku nitko od pripadnika našeg kontingenta nije ozlijeđen. Ranjena su četvorica pripadnika austrijske vojske ali su izvan životne opasnosti. U konvoju je bilo oko 25 vozila. Pripadnici drugog dijela 10. HRVCON-a koji su jučer 29. studenoga stigli u Damask ostali su tijekom noći u zračnoj luci u Damasku. Jedinu suvislu kronologiju i tumačenje uzroka svih ovih događaja, koji naravno nisu došli iz usta članova Vlade, pronašla sam na web-portalu Obris: Zaustavite NYT!? Premijer je lagao: HRVCON povučen s Golana zbog incidenata, a ne NYT-a! Dotle se ratovanje na Golanskoj visoravni, sa ili bez hrvatskog oružja, sa ili bez hrvatskih vojnika, mirno nastavlja... |
I to je najbolje čega ste se mogli sjetiti? Nitko vam drugi nije pao na pamet? Heh, koji krelci Ajmo se okladit da za ministra imam sposobnijeg kandidata... Definiciju filistra kao čovjeka ograničena duha i malograđanskoga mentaliteta (čiji duhovni život ne prelazi granice njegovih animalnih potreba i samozadovoljstva), za ovaj slučaj parafraziram u hrvatske političare ograničena duha i malograđanskoga mentaliteta (čiji duhovni život ne prelazi granice njihovih političko-animalnih potreba za samoodržanjem). p.s. Jakovčić odbio. Ou jes, i štakori imaju dovoljno pameti da napuste brod koji tone. |
Bježao od žene kroz prozor pa pao s osmog kata S velikim se simpatijama sjećam priče jednog profesionalnog igrača američkog nogometa (ragbija), jedne na ćelavo izbrijane crne mrge od kakvih 120 kila žive vage (kao onaj mišićavko u crtiću), koji se odlučio natjecati u američkoj verziji Plesa sa zvijezdama. Reakcije njegovih kolega suigrača, inače američkih sportskih simbola sirove muževnosti, nakon što im je u svlačionici objavio svoju odluku da će javno plesati klasične plesove, bile su više nego podrugljive, a otprilike su se svodile na ovdje uljepšano pitanje „Pa zar tebe muškarčinu neće biti sram plesati kao kakvu Pi?!“. On im je pun životne radosti, entuzijazma i samopouzdanja, iskreno se čudeći njihovim porugama, odgovorio otprilike „Zašto bi me plesanje činilo manjim muškarcem, idem naučiti nešto što do sada nisam znao i pri tom se ludo zabaviti“. I čovjek se doista zabavio. Te sezone Plesa sa zvijezdama nije bio najbolji, ali sigurno ni najgori, a na iznenađenje svih čak se pokazao izuzetno nadaren, nimalo time ne narušavajući sliku muževnog sportaša, dapače, on je svoju muževnost svojom nesputanošću, samopouzdanjem i elanom samo podcrtao (na svoj ponos i ponos svoje supruge i obitelji). Ta mi je pričica neki dan isplivala iz sjećanja dok sam čitala sličnu vjesticu o bivšem turskom nogometnom reprezentativcu Ilhanu Mansizu (37) koji se, nakon prekida nogometne karijere, u svojim tridesetim okrenuo umjetničkom klizanju sa ciljem nastupa na Olimpijskim igrama u Sočiju 2014.g., iako, pazite - nikad prije u životu nije stao na klizaljke. Naravno, nije trebalo dugo čekati na brojne (većinom muške) reakcije koje se, riječima jednog mačoa sa domaćih portala, mogu svesti na kratak komentar „Nikad nije kasno postati peder“. Zapravo očekivan komentar, jer je i Ilhan, kao i onaj američki nogometaš, iskorakom iz društvenog okvira nekakve prototipne muškosti (tipično „muških“ sportova kao što su nogomet ili ragbi) i okušavanjem u području (plesu, klizanju) koje se u mačističkom društvu ne doživljava dovoljno muževnim (već gay), postao idealna meta poruge. No mene su u cijeloj priči najviše zadivili upravo nogometaševa hrabrost, predanost i samopouzdanje. Čovjek je takoreći napucavanjem lopte i hrabrim izlaskom na led dokazao da ima muda. Što je odlika pravog muškarca, pa bio on svojom orijentacijom straight ili gay. Samopouzdanje, samosvijest, zrelost, ostvarenost, svoje Ja kao ključan faktor svakog čovjeka (muškarca i žene). Jer što bi jednom zrelom, otvorenom, ostvarenom i samopouzdanom muškarcu smetalo što tko o njemu i njegovim postupcima misli? Takav se ne osvrće na „dobronamjerne“ savjete/smjernice (a zapravo mjerila) predrasudne okoline, već uzdignuta čela gazi svojim putem. Go Wolverine! No iako navodno zreo, moderan, ostvaren i obrazovan muškarac, čak i Boran-aga, trenutno najpopularniji Turčin u Hrvata, neku večer zamjera uznevjerenoj Sili: - Nitko ne smije voljeti ženu koju ja volim. Niti je smije htjeti vidjeti. I ne smije mu nedostajati. Čak ni u glavi ili snovima. Nikada. U ovoj kući živi žena koju volim više od sebe, kojoj sam predao svoju dušu i bez koje bi mi bilo draže umrijeti nego živjeti! I sada kad netko dođe u kuću, pogleda je u oči, u lice i razgovara s njom, ja bih to trebao prihvatiti?! Aaaaaaaaa, ona je (ti si) samo moja! –bubetajući šakama o prsa, zaurlao je „džungli et orbi“ veliki gorila Boran, alfa-aga-mužjak čopora/plemena Gendžo. Podcrtajmo još jednom: „I sada kad netko dođe u kuću, pogleda je u oči, u lice i razgovara s njom, ja bih to trebao prihvatiti?!“ Helou?! Pa da Boran-aga, upravo to, ta čemu tolika drama, iščuđavanje, gnjev? Ti bi „to“ trebao moći prihvatiti, kao normalna osoba, odrastao čovjek i zreo muškarac. Ali što bi za Borana toliko nepojmljivo „to“ zapravo bilo? Definirajmo to za njega sporno „to“ zbog kojeg se obrazovani mladi aga pod perom scenarista našao samo korak od talibanskog pokrivanja vlastite žene od glave do pete, da joj slučajno tko ne bi u njegovoj kući pogledao u lice i oči, ili razgovarao s njom. „To“ je podsjetnik na Dan žena Njemu toliko neprihvatljivo, gadljivo i nezamislivo „to“, što on svojoj ženi toliko gnjevno i iracionalno predbacuje, u ovom bi slučaju bila elementarna civilizacijska spoznaja da njegova žena (Sila), i uostalom sve žene, nisu i ne mogu biti nečije (muževo) vlasništvo, imovina ili komad namještaja, već slobodne i samostalne osobe, osobe slobodne uvijek i svugdje odlučivati o sebi i svom životu, ravnopravne muškarcima u svakom pogledu. I da supružništvo nikome ne daje vlast (vlasništvo) nad svojim životnim partnerom (uostalom, značenje riječi partner bi trebalo govoriti dovoljno jasno). „Nitko ne smije voljeti ženu koju ja volim. Niti je smije htjeti vidjeti. I ne smije mu nedostajati. Čak ni u glavi ili snovima. Nikada.“ Čuj da ne smije postati predmet nečijih snova, wtf!? Kao prvo, pa što ako je u nečijim snovima? I kao drugo, kao da sanjana strana u tome ima ikakvu moć odluke?! Ali što je uopće uzrokovalo ovoliku dramu i uskovitlalo orkansku buru u balkanskoj mačo duši Boran-age? Možda kakav zločin njegove mlade supruge, kakvo etički neprilično ponašanje s njene strane? Ma baš ništa takvo. Ono što je iz inače uglađenog mladog age na površinu nanovo izvuklo posesivnog primitivca i najblaže rečeno kapitalnu budaletinu u rangu onih američkih ragbijaša iz svlačionice ili zajedljivih komentatora sa portala, posjet je mladog Emrea (inače bivšeg Silinog momka i njenog sadašnjeg poslovnog partnera) njegovoj supruzi, kojeg je potom ekspresno i na silu otpravio na prvi avion za Istanbul kao kakvu vreću krumpira. Riječima jednog vjernog gledatelja i komentatora serije „aaa,jest ovaj Boran-aga bolesno ljubomoran,tesko Sili sa njim,ajme“. Boran-aga je doista bolesno ljubomoran, no on (i ne samo on) ne staje na tome, već problem seže puno dublje. Nešto kasnije na drugom kraju mahale, perući savjest u razgovoru sa najboljim prijateljem Abajem, ljubomorko Boran, uvjerava frenda i sebe - To je bio jedini način Abaju. Zar?! Jedini način? Mentalnom sklopu zabetoniranom u mačizam očito ne pada na pamet neka druga solucija, ona mu uopće nije zamisliva. No taj mentalni sklop nije tu od jučer. Sila u svome bijesnom suprugu od početka uočava nedostatak zrelog postupanja (i pri tom ne može vjerovati da muškarac kojeg voli može ponekad biti takav primitivac), kojim bi izgrađena osoba hrabro otpilila svaki prigovor tipičnih testosteronskih muškarčina iz svlačionice, čopora ili plemena. Ona uz nevjericu uočava njegovo periodično isključivanje razuma i kapitulaciju osobina koje jednog muškarca zapravo čine muškarcem (i ženu ženom). Mogao je i mirnije reagirati –tuži se tužna Sila sestri ljutog Boran-age. No Narin joj odgovara – Nije. Jer je ljubomoran kad je riječ o tebi. Naša je obitelj takva. Nemoj da te to žalosti. Ali nisam ništa loše učinila –našla se, ni kriva ni dužna, ponovo opravdavati Sila. Kćeri, ljubomoran je, to je sve –savjetuje je i vlastita majka, pa dodaje –Zašto je uopće došao? Da nije došao, ovo se ne bi dogodilo (op.a. pri tom ne cilja na ljubomornog Borana, već na Emrea kao krivca koji unosi smutnju). Dakle nije u pitanju samo ljubomoran muž, problem je kudikamo veći. Ne bije mlada supruga boj (samo) s njegovom dječačkom ljubomorom, već je u pitanju cijela zajednica koja ljubav mjeri ljubomorom, odnosno s ljubomorom je izjednačuje, pa tu istu ljubomoru koristi kao mjernu jedinicu (supružničke) ljubavi! To je boj s nakaradnim mjerilom vrijednosti. Društvo koje u vrednovanju muškosti ne koristi osobine kao što su razumijevanje, povjerenje, uvažavanje, odanost, nježnost, suosjećajnost, već – ljubomoru. Ljubomora odnosno posesivnost kao dokaz i mjerilo ljubavi! I tako svi u toj zajednici osamljenu Silu (palu s nekog drugog planeta) uvjeravaju da je ljubomora (nezrelost) njenog muža ok, „normalan“ iskaz ljubavi s kojim se ona treba pomiriti i čak je prihvaćati s odobravanjem, simpatijom (zahvalnošću!). A opet, ona kao emancipirana mlada žena vrlo dobro zna da u takvom ponašanju, koliko god za takvu tradicionalnu i primitivnu sredinu ono bilo „normalno“, ama baš ništa nije ok. I da ljubomora nije isto što i ljubav. I da se muškost ne dokazuje isključivanjem razuma. I da bi se, umjesto nje, trebao pravdati i ispričavati jedino njen ljubomorni muž zbog svojih iracionalnih postupaka (koji su paradoksalno u potpunom skladu s očekivanjima okoline da bude ljubomorni krelac, jer takvim ponašanjem u očima društva on dokazuje svoju muškost). Boran vrlo brzo pred prijateljem i sam ogoljava dualnu suštinu svojeg ljubomornog ponašanja – Odjednom sam pomislio da bi me Sila mogla ostaviti. Ne znam... jesam li postupio dobro ili loše. No nisam imao drugog izbora. On (misli na Emrea) mora biti daleko od nas. Dualnu, jer je srž svakog ljubomornog ponašanja, naravno, intimni strah pojedinca koji proizlazi iz njegove nesigurnosti i nezrelosti. A ljubomora je samo manifestacija tih kompleksa. No kako smo već rekli, u ovom se slučaju, osim individualne nezrelosti, radi i o ispunjavanju mjerila (očekivanja) zajednice. Prijatelj ga na to podsjeća na detalj kojeg je u svom izigravanju gorile sasvim zaboravio – A Sila? Na što Boran odgovara – A što je mogla? Nisam je ni pitao. I eto ljudskog, intelektualnog, a na koncu i supružničkog poraza tipičnog mačiste. Volim te, ali te ne doživljavam! On mišljenje (razum, integritet, osobnost) svoje supruge uopće nije ni uzeo u obzir. Jednostrano je djelovao kao da ono ne postoji, pod izgovorom velike ljubavi prema njoj. On nju uopće nije ništa ni pitao, jer njeno mišljenje u ovom slučaju ne igra nikakvu ulogu. Glavnu ulogu igra mišljenje okoline! Što će ljudi reći. Pa kao uplašeni školarac, ali i društveni alfa-mužjak, izvršava svoju dužnost i dokazuje/brani svoju muškost, sprašivši Emrea (u njegovom umu potencijalnog suparnika) na prvi avion, pod izgovorom ljubavi prema ženi čije mišljenje mu očito znači vrlo malo tj. apsolutno ništa. Jer nije tu bitna ona, njena nevinost ili krivnja, već očuvanje njegova ugleda, časti, muškosti pred očima zajednice. On apsurdno zna da ne zna je li postupio dobro ili loše, jer o tome nije ni razmišljao, a nije razmišljao jer društveni mehanizam očuvanja muškosti od njega to ni ne traži. Mačizam od svojih sljedbenika ne zahtijeva razmišljanje i etičko kategoriziranje, samo vlastito očuvanje, pod svaku cijenu (pa i kršenja etike). Ako mu riječi (misao i osobnost) žene koju voli ne igraju nikakvu ulogu, što onda takav muškarac u toj ženi voli? Što od te žene uvjetuje da bi je mogao „voljeti“? Rekao je Boran i to: – Do smrti to neću prihvatiti! Jasno, Sila?! Ako jednog dana to prihvatim i postanem miran kako ti želiš, ostavit ću te, Sila. A ako ja ne ostavim tebe, ti ostavi mene. Boran uvjetuje ne samo slobodu ljubomore za sebe, već ljubomoru zahtijeva i od nje. Odgojen i zabludio u pogrešnim vrednovanjima, jedino po tome razaznaje prisutnost ljubavi. On zahtijeva poštivanje mjerila zajednice u kojoj žive, kolikogod ona nakaradna bila (svako suprugino propitivanje tih mjerila smatra prkošenjem, inaćenjem, tvrdoglavošću) i traži bezuvjetnu ljubav prema društvenoj ulozi koju igra, za što mu nije potrebna supruga-žena-partnerica, već poslušna supruga-ogledalo njegova položaja i njegove muškosti u društvu. Osim što ljubav temelji na upitnim motivima, mjeri je i pogrešnim aršinom. Volim te, a kako znam da te volim? Znam jer sam ljubomoran! Kao pravog muškarca definira me želja za posjedovanjem! Obrat No što bi definiralo pravu ženu? Moram priznati da sam ne svojom voljom i s povelikom neugodom po medijima pratila brakorazvodnu trakavicu domaće glazbene zvijezde (?) koja se zatekla u nepoštednoj, ogorčenoj i nadasve mučnoj borbi sa bivšim suprugom za skrbništvo nad zajedničkim djetetom. Mediji su se naime, kao i sama akterka (svojim izljevima mučeničke ženskosti), pobrinuli da cjelokupnoj hrvatskoj javnosti (htjela to javnost ili ne) redovito voajerski serviraju obilate porcije intimnih ispovijedi iz bračne postelje bivših supružnika, cijelu povijest njihova braka i genezu suprugove prevare, često oslikane do neukusnih detalja. Sve je skupa podsjećalo na nešto, zapravo već znamo na što: "Nitko ne smije voljeti ženu (muškarca) koju ja volim. Niti je smije htjeti vidjeti. I ne smije mu nedostajati. Čak ni u glavi ili snovima. Nikada." Ukratko, kroz mjesece vapaja po stranicama žutih tiskovina (Ja te volim, a ti me ne voliš! Uaaaaaa!) začinjenih mučeničkim suzama prevarene supruge (kupovanje sućutnih poena u javnosti) i štancanja raznoraznih optužbi na račun monstruoznog preljubništva bivšeg supruga, o bivšem se supružniku u Hrvatskoj izgradila slika jednog pokvarenog i moralno izopačenog perverznjaka, preljubnika, prevaranta i zlikovca, muškog smeća, zvijeri, maltene mitskog čudovišta, koje je povrh svega još i Slovenac! Pa je priča, od samog početka, besramno eksploatirala i taj moment, jer je aludirano kako svojim nehrvatskim državljanstvom, on, osvjedočeni seksualni pervertit, ne samo da želi majci oduzeti dijete, nego mora da su se sad i ti zli, perverzni Slovenci, i očito pristrani slovenski sudovi, koji „zna se“ mrze Hrvate – svi redom urotili protiv ispravne, seksualno nepokvarene, prave (polu)Hrvatice majke katolkinje i Republike Hrvatske same. Sve, jelte, sa ciljem da jednoj požrtvovnoj majci Hrvatici „zvanoj hrabrost“, majci žrtvi, prototipu ispravne mučeničke ženskosti, oduzmu dijete i tako na još jedan način ponize ni manje ni više nego zemlju Hrvatsku. Eto, do te sulude i zapravo mučne razine je sve to skupa išlo. No ovih je dana uslijedio nenadani obrat. Do sada nečujan bivši suprug, to medijski iskonstruirano rogato mitsko čudovište (koje su posljednjih godinu dana hrvatski mediji takvog zdušno oslikavali), napokon javno progovara i u par staloženih riječi iscrtava jednog sasvim drugačijeg čovjeka. Promišljenog, racionalnog i zrelog, bez rogova i papaka, čovjeka koji je nakon kraha prvog braka nastavio svoj život, zasnovao novu obitelj (oženivši ženu s kojom je u prvom braku počinio preljub), dobio drugo dijete, odgovorno vodi obiteljski posao i poručuje da ljudski može razumjeti povrijeđenost i poriv za osvetom bivše supruge, ali da bi bio najsretniji kad bi se on i bivša supruga, bez uplitanja sa strane, mogli dogovoriti oko skrbništa za njihovog sina. Zbog boljitka tog ni krivog ni dužnog djeteta, želim im da to konačno i ostvare. Zar „Sve smo mi Hurem“!? Cijela ova priča nije navedena iz želje za guranjem nosa u tuđu postelju ili osude jednog ili drugog supružnika, jer na takvo što nitko od nas nema pravo niti za to ima osnove (nitko izvana ne može do kraja znati što se događa između dvoje ljudi u vezi; život nije pojednostavljena bajka u kojoj su likovi crno-bijeli i u kojoj se od početka zna tko je pozitivac a tko negativac, odnosno, u kojoj se tvrdi da postoji isključivi pozitivac i isključivi negativac), već zbog ilustracije, ovaj put – ženske verzije nezrelosti, koja jednako kao i muška može zagrabiti u iracionalnost, posesivnost, beskrupuloznost i dovesti do ozbiljnih posljedica, a sve pod patronatom i pokroviteljstvom mjerila i očekivanja okoline o tome kakva bi i prava žena trebala biti (izvana mučenica, svetica, žrtva, patnica, iza kulisa bešćutna i beskrupulozna ratnica). Ni ženskizam (koji mučeništvo koristi kao oružje), ništa manje nego mačizam od muškaraca, od svojih sljedbenica ne zahtijeva razmišljanje i etičko kategoriziranje, već samo vlastito očuvanje, pod svaku cijenu (pa i kršenja etike). Pa ni ovaj put nije naodmet podsjetnik o elementarnoj civilizacijskoj spoznaji da supružništvo nikome ne daje vlast (vlasništvo) nad svojim životnim partnerom (uostalom, značenje riječi partner bi trebalo govoriti dovoljno jasno), ma koliko netko potencijalno bio požrtvovan roditelj/majka, divna, vjerna i odana osoba, marljiv radnik, iznimno talentiran umjetnik i/ili još uvijek ludo zaljubljen u bivšeg/u. Jer ponovo je riječ o pogrešnom aršinovanju. Muž/žena je počinio/la preljub, odlučio raskinuti brak, vezu, zajednicu u kojoj se više ne nalazi, odlučuje nastaviti dalje. Prevarena strana često je povrijeđena, zapanjena, šokirana, što je sve s ljudske strane razumljivo, ali nikakva posesivnost, dramatiziranje, čupanje kose, reklamiranje svojih vrlina a razapinjanje njegovih/njenih mana, ili prijetnje i ucjene bilo čim (a najtragičnije je kada se posegne za djecom kao oružjem prepucavanja), ne može jednog čovjeka na silu (za)držati pored drugog protiv njegove volje. Očekivati ostanak od osobe koja ne želi ostati, u najmanju ruku nije razumno ni razumljivo. A siliti je na ostanak, već je nasilje (bilo ono pasivno ili aktivno). Jer, opet velim, žene i muškarci nisu i ne mogu biti nečije (muževo/ženino) vlasništvo, imovina ili komad namještaja, već slobodne i samostalne osobe, osobe slobodne uvijek i svugdje odlučivati o sebi i svom životu, ravnopravne jedni drugima u svakom pogledu. Moj muž, da, moja žena, da, ali ne može biti i - moj/a muž/žena moje vlasništvo. Esencija takvog mentalnog sklopa je recimo prikazana u postupcima Ajšinog (kućna pomoćnica obitelji Gendžo) supruga, koji je nesretnicu prebio, strpao u podrum i sputao u lance. Tučem je, maltretiram, gnjavim, zato što je volim! Pa od sve te silne ljubavi, ljubljene supruge padaju niza stepenice i završavaju u bolnici polomljenih rebara. Ili se ljubljeni supruzi recimo spuštaju niz vezane lancune sa osmog kata, kao u slučaju onog letećeg Estonca. Na prvo se čitanje te vjestice nisam mogla ne zapitati, uz priznajem dobru dozu zabavljenosti, kakva je to za ime bložje aždaja od žene i što mu je to jadničku radila kad je ovaj umjesto suočavanja s njom radije odabrao spasiti se bijegom kroz prozor, sa osmog kata, naglavačke?! Ali onda sam priču sagledala kroz društveno mjerilo izjednačavanja ljubavi sa posjedovanjem, jer, zapravo, ona/on uopće ne treba biti monstruozna zvijer/ka, zar ne? Dovoljno je da osoba, u okolini koja određeno iščašeno ponašanje drži vrijednosnom normalom, samo dosljedno i poslušno igra svoju ulogu Pravog Muškarca (muškarčine) ili Prave Žene (mučenice), bez imalo impulsa ili nadahnuća da ikada iziđe na onaj klizački led ili plesni podij. Sretan Dan žena! |
|
A koliko bi cijenili Hrvate koji "ubijaju pogledom"? Svakim nas je danom sve više , pa me čisto profesionalno zanima koliko bi Ameri dali za takvu vještinu na svom golemom tržištu ponude i potražnje? p.s. A da se malo bolje zagledamo u iscjeljiteljske oči našeg, za ulaznicu više, traženog brata? Da sagledamo jednu širu sliku njegove američke turneje? Možda bi nam on, kao uspješan i produhovljen poslovan čovjek, mogao dati odgovor? |