< | svibanj, 2009 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Znam da su o ovome već mnogi govorili i razmišljali, mućkali i promišljali, gubili noći umujući, čupali kose i lupali glavom o zidove jer mučilo je ovo mnoge glave, od najobičnijih entuzijasta, pa preko profesionalaca koji se u glazbu kuže malo više, sve do glazbenih producenata koji se u glazbu uopće ne moraju kužit´ ali je dovoljno da se kuže u posao i glazbenu industriju (čitaj - Huljić) Mene recimo kao osobu iz prve kategorije, dakle najobičniju entuzijasticu, ovo pitanje proganja već godinama i muva mi se uporno po glavi u obliku neke dosadno-uporne ideje, maltene ćimavice, koja malo-malo zaspi pa se malo probudi pa me malo poteže za rukav u zakucima uma pa mi svako-malo šapuće nešto na uho, dakle koja uporno traži i traži biti realizirana, a kako točno – nemam pojma ja, nema pojma ni ona, ali ona i dalje uporno zvoca i ne da mi mira Potencijal klapske pisme u svitu! Svjesni smo da imamo nešto posebno i jedinstveno, nešto vrhunski kvalitetno, nešto prepoznatljivo i specifično u svijetu, no opet zašto nešto toliko unikatno i dobro - ne uspijeva preći ove naše lokalne granice? Potaknuta Britains got talentom, kojeg sam u zadnje vrijeme baš intenzivno pratila (a evo sinoć -30.05.- se odigralo i veliko finale), bezbroj sam se puta zapitala a znam da su i mnogi među vama - božemoj što bi bilo da tamo pred žirijem i među onim silnim čudacima osvane jedna naša dobra klapa s dobrom pjesmom u modernom aranžmanu, da im npr. svanu Cambelovci ili Vokalisti Salone – bi li Špiro (za one koji ne znaju, bivši Cambelovac i po mnogima naj prvi tenor klapske pjesme danas) pomeo sve one uštogljene Engleze već u prvom stihu/dahu… ili ne bi? E vidite, tu treba biti pažljiv, zato sam i spomenula ´Sveto Trojstvo´ odnosno: 1. dobra pjesma 2. dobra klapa 3. moderan aranžman! Zadnjih godina svjedoci smo novom revivalu klapa, oliti oživotvorenju, okrenulo se pjevnijem i komercijalnijem zvuku (glavni predstavnici klape Maslina i Intrade), malo se skrenulo s omiškog tradicionalnog puta barba Ljube Stipišića-Delmate, ponekad je to i super, a ponekad je to i canca-ranca, ali sve u svemu klape pune stadione više nego ikad i to je uistinu lijepo, jer svjedoči očuvanju tradicije, no klape i dalje ostaju lokalni fenomen i ne više od toga. Zašto je tomu tako, kad pouzdano znam da se strani turisti koji nažalost samo pukim slučajem nalete na klape - potpuno raspamete? Osvrnimo se malo na neke prijašnje pokušaje klapa da iziđu iz lokalnih okvira pa će vam biti jasnije o čemu govorim, recimo pokušaj naše izvrsne i vrlo popularne klape Intrade za plasman na Eurosong. Vidite, koliko god po meni oni bili odlična klapa (zapravo, po definiciji, sa instrumentima i izvrsnim Bralićevim vokalom više su ansambl nego klasična klapa, no da ne cjepidlačimo) - to nije spoj o kojem govorim i s kojim bi po mome skromnom sudu dalmatinska klapa mogla probiti onaj prvi led i postići proboj na svjetsko tržište, ne – to nije to! Na stranu one vječne priče ´kako klapa nije stvar za Eurosong´ (jer što je danas prava stvar za Eurosong kad danas uopće više pravila nema jer su svi nedodirljivi bastioni glazbe odavno pali), to nije to iz jednog drugog razloga - to nije onaj moderan aranžman, ono ´pakovanje´ koje danas u svijetu prolazi na prvu. Ovo stadionsko, polu-klapsko polu-belkantovsko pjevanje, iako nama dobro, još uvijek ne prelazi onu slušnu međunarodnu barijeru, još uvijek zvuči prelokalno, preklasično i staromodno, preegzotično i samo našem uhu shvatljivo da bi se dobro u svijetu prodalo. Razmišljala sam sa čime bi to bilo najbolje usporediti a da vam slika postane jasnija, pa mi se nekako konceptom najbliži učinio fenomen portugalskog fada. Gledajte, portugalski fado je jednako kao i naša klapa vrlo specifična mediteranska glazbena forma, nacionalno ograničena, tradicionalna, vrlo kvalitetna i vrlo estetizirana, vrlo profinjena i naizgled razumljiva samo uskom lokalnom krugu ljubitelja i poznavaoca glazbe, no portugalski je fado za razliku od naših klapa ipak stekao svjetsku slavu, status i prepoznatljivost te su cd-i s fado glazbom itekako traženi. Toliko da ga danas čak i mnogi stranci pokušavaju manje ili više uspješno interpretirati. Iako nije komercijalna vrsta glazbe za široke mase, portugalski fado je ipak vrsta koja je jednako kao i francuska šansona ili pak argentinski tango u svjetskim razmjerima postao prepoznatljiv brand, gotovo pa tihi glazbeni kult. Kult kakav bih upravo voljela i za naše klape. I fado i šansona (pa i tango i flamenko u plesu) imaju danas reputaciju vrhunske umjetnosti koja se ide tražiti i slušati na autentičnim lokacijama u uskim mediteranskim uličicama i polumračnim i toplim tavernama, uz čašu dobrog vina i ugodno društvo, umjetnosti koja hrani dušu i srce. Portugalski je fado utoliko imao tu sreću da je jedna osoba, u ovom slučaju velika Amalia Rodriguez, samo svojom pojavom utjelovila cijeli jedan prepoznatljivi pravac i katapultirala ga na svjetsku scenu, tako da kad znalci danas kažu Amalia misle fado, a kad kažu fado misle i Amalia. Potpuno jednak tradicijski i kvalitativni temelj imaju i naše klape ili pak bosanski sevdah, do u tančine jednak, ali zašto onda naše dalmatinske klape nisu na svjetskoj razini dosegle tu kultnost i prepoznatljivost, da kad se kaže klapa misli se Dalmacija a kad se kaže Dalmacija misli se klapa? Možda djelomično i zato jer po svome konceptu zbora a ne pojedinca, klape nisu mogle iznjedriti osobnost tipa Amalie ili u francuskoj šansoni Edith Piaf, koja bi ih prepoznatljivo markirala na glazbenom tržištu, a vjerojatno je dijelom razlog i to što je klapsko a capella pjevanje (dakle glasovi bez instrumentalne pratnje) izuzetno zahtjevna i za širu javnost zatvorena forma koja se treba znati prodati. Nije da svjetska scena ne voli a capellu i zborsko pjevanje, gospel na primjer itekako ima svoj status, samo što se rijetko kad desilo ono šire prepoznavanje. Zadnja iole uspješnija a capella grupa na svjetskoj sceni kolko se sjećam bila je Flying Pickets koja je preradama na foru glazbenog vica harala top-ljestvicama krajem 80ih i početkom 90ih, ali nema problema, nije ni a capella crni bauk. Dakle što bi trebalo napraviti - klape ili je još bolje reći klapski izraz trebalo bi moderno spakirati, upakirati, prepakirati! Pri tom ne mislim da dečkima očerupamo noge i namečimo ih u korzete (ovim se nadovezujem na prethodan post) nego mislim na dobro osmišljen koncept kako glazbe tako i prezentacije. Sve do nedavno nisam imala pojma kako bi to u stvari trebalo zvučati, to jest - sve dok nisam naletila na ove dečke… i čim sam ih čula znala sam da je to to, upravo to! klapa Libar pjeva Here comes the rain again Ova fenomenalna klapska prerada dobre stare Here comes the rain again od Eurythmicsa mogla bi poharati sve svjetske top-ljestvice samo da iza dečkiju stane kakav svjetski glazbeni mogul i snimi s njima jedan dobar spot! Samo jedan dobar spot! Ništa drugo ne treba, aranžman je savršen, dečki zvuče moćno, mladi su zgodni su, složio bi im se neki cool polurokersko-darkerski imidž (nešto tipa M.Mrvica) koji je danas vrlo moderan i ništa drugo njima ne bi trebalo nego samo da ih netko par puta zavrti na svjetskim tv i radio-postajama… i postali bi hit Apsolutni hit - i oni i ova obrada i klapski način pjevanja… probili bi led, za klapu bi se čulo, nadovezali bi kojom dobrom tradicijskom i jedno bi povuklo drugo. Vjerujte mi, osjećam to u kostima. Dakle, ima li kakav glazbeni mogul tipa Simon Cowell da čita ovo? |
Eto, prošlo je i to boguhvala! Preostaje mi samo da se nimalo skromno citiram: ˝Da bi pobijedili na Eurosongu ili barem bili među prvih pet pjesama - ne trebate imati pjesmu naravno (eh naivci moji), nego osim velikog broja susjednih država i brojne emigracije - trebate imati malo soli u glavi pa se pridržavati nekih zakonitosti i pravila koja su se kroz godine ovog natjecanja isprofilirala: + senzacionalna pjesma koja mete sve pred sobom, ujedinjuje Europu, u trans baca penzionere i pedere - desi se jednom u deset godina! + ljepuškati pjevač razdrljenog poprsja, + violine uvijek imaju prođu! Ubacite dakle u taj ludi ritam i kakav violinski solo makar pjevali o tuzi australskih aboridžina a capella. Neko se vrijeme činilo da je trend soliranja na violinama prošao, no violine na Eurosongu nikako da odsviraju svoje. Zato ubacite jednu nek´se nađe - zlu ne tribalo. + za muškarce lajbeci! Kožni, svileni, šareni, bilo kakvi, samo da su bez rukava...˝ ...drugim riječima: 1.Norveška no s obzirom da je pokupio toliko 12tica mislim da se ipak radi o senzacionalnoj pjesmi koja mete sve pred sobom, nije on toliko dobar kolko se čini, ali refren je zarazan a mali simpatičan - o tome se radi ˝+ sisata skandinavska plavuša je uvijek in! Ako uz to još zna i pjevati - neće proći nezapaženo, pogotovo ako obuče dekoltiranu modru haljinu, može i vreću od cementa ali glavno da je dekoltirana i modra, + bucmaste pjevačice sladunjavih balada sa srnećim očima i opernim predispozicijama...˝ ...drugim riječima: 2.Island biti ću iskrena i reći da ovu malu nisam vidjela nigdje, ovo je meni tako blijedo i otrcano, haljina iz stoljeća sedmog, kao Barbi na dvoru kralja Artura i modrom heroinu, e hebate život ˝+ dugonoge bombe u korzetima (da prostite) dopičnjacima ili potpičnjacima!!! Minjaci su out, potpičnjaci su – in. Čak ako vašu zemlju predstavljaju i zabrađeni bavarski monasi u rimskim sandalama – morate im namečiti rasni komad u potpičnjaku!!! To je trend koji na Eurosongu prevladava i s kojim sigurno osiguravate prvih pet pozicija, formula za pobjednike! + žestok ritam! Nije bitno šta je -techno/dance/house- glavno da udara. Još mu dodate zrno izvitoperenog etna, nazovete ga world musicom - i na konju ste!...˝ ...drugim riječima: 3.Azerbejdžan ali se isto ne mogu suzdržati - WTF?!? Azerbejdžan!?! ma majkomila zar se među onim silnim glazbenim smećem nije moglo probrati ništa bolje!?! nekad bi tako voljela da nisam u pravu A ako me osobno pitate koja mi je pjesma večeras bila naj-naj, reći ću vam da je za mene i moj sofisticirani glazbeni ukus večeras to bila samo jedna jedina.. umjetnica, diva, boginja - Patricia Kaas/FRANCUSKA. Ta je žena večeras pokazala što je to dostojanstvo, snaga i moć, ona je svim onim starletama i revaljkama pokazala što to znači biti vrhunska umjetnica. Ona je samo svojom interpretacijom, neupitnom kvalitetom, snagom i pojavom, bez ikakvih trikova, dodataka i svekolikog kiča pomela sve pred sobom. Za mene je ova izvedba izvan svake konkurencije, izvan svih eurosongovskih kategorija, u potpuno nekim drugim sferama koje nemaju veze sa ostatkom ovih revača pardon izvođača. Ova pjesma je za mene već sada klasik. Toliko od mene. što je više slušam to sam više njome opčarana, maestralno! A mi smo unatoč solidnom nastupu završili 18ti, kolko je moje uho-gluho moglo čuti - izvedba je za nijansicu, ali stvarno malu nijansicu bila lošija od polufinalne, malo je i kamera promašivala kadrove, malo sa pokretima nije sve sjelo kako treba, trema je učinila svoje, no radi se stvarno o nijansama i našima stvarno čestitam jer su pošteno odradili posao Iskreno mislih da ćemo za barem 6-7 mjesta biti bolji, no kad se osvrnem na sve viđeno - dobro je... hvalabogu na susjedima nismo zadnji, susjedi hvala - hvala susjedi p.s.a kad se lista posloži možda apdejtiram još koji komentar, materijala je boženassakloni bilo na pretek Velika Britanija - ta kome treba još jedna Leona Lewis??? meni je i jedna previše BiH - sori dečki, nisu vas prepoznali, nisu skužili koliko ste alternativni, šćeta Estonija - napokon prokužih zašto su me toliko te curke intrigirale i hipnotizirale, one su sirene! fakat je to to, one iste morske sirene šta su zavodljivim melodijama kantale Odiseju i mornarima pa ih pjesmom tjerale u smrt, hipnotizirajuća melodija, hipnotizirajući glas, hipnotizirajuće vodenasto-prozirne oči, ljeskajuće modra krljušasta obleka, ma hipnoza - čista hipnoza kažem vam Turska - DIRLI-DIRLI BENG-BENG!!! Rusija - evo mene ponovo u mitologiji, ova ženska s glavurdom i ogromnim ustima ko´božemiprosti Gorgona il´ Meduza skameniš se čim je pogledaš, ne znam kako vama ali meni ženska tjera strah u kosti, ne znam možda je to i bio cilj? Usrat ljude da ne znaju šta rade |
Priznajem, zakačila sam se na Britain´s got talent, patim od akutnog slučaja teške ovisnosti! A počelo je tako nevino sa fenomenom Susan Boyle i otkrićem ovog uistinu zabavnog britanskog showa... a gle me sada - sada svaku subotu s nestrpljenjem očekujem novi šut Simonovog cinizma, kvarcanog mu tena i bljeska skupe mu dentijere, te grizem nokte u iščekivanju kakvi su se novi redikuli i ovaj put pojavili na pozornici pred Njim, zafrkantskim Piersom i plačljivom Amandom. A iznenađenja nikada ne usfali, što ludorija, što komedije, što iskonski moćnih i kvalitetnih pojava, kao što je npr... Čovjek me naprosto pomeo, a štoću, padam na krasan duboki muški glas, bas, bariton, daj šta daš (utjecaj klapa na nas Dalmatince/ke valjda je presudan) danju vozač kamiona, noću raznosi pizze, dirljivo ustrašen, trapav, iskreno drag... al´kad zapjeva... Predivno Jamie! Predivno! |