Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/modestiblejz

Marketing

Potencijal klapske pisme u svitu

Image Hosted by ImageShack.us

Znam da su o ovome već mnogi govorili i razmišljali, mućkali i promišljali, gubili noći umujući, čupali kose i lupali glavom o zidove smijeh jer mučilo je ovo mnoge glave, od najobičnijih entuzijasta, pa preko profesionalaca koji se u glazbu kuže malo više, sve do glazbenih producenata koji se u glazbu uopće ne moraju kužit´ ali je dovoljno da se kuže u posao i glazbenu industriju (čitaj - Huljić) dead
Mene recimo kao osobu iz prve kategorije, dakle najobičniju entuzijasticu, ovo pitanje proganja već godinama i muva mi se uporno po glavi u obliku neke dosadno-uporne ideje, maltene ćimavice, koja malo-malo zaspi pa se malo probudi pa me malo poteže za rukav u zakucima uma pa mi svako-malo šapuće nešto na uho, dakle koja uporno traži i traži biti realizirana, a kako točno – nemam pojma ja, nema pojma ni ona, ali ona i dalje uporno zvoca i ne da mi mira rolleyes
Potencijal klapske pisme u svitu! Svjesni smo da imamo nešto posebno i jedinstveno, nešto vrhunski kvalitetno, nešto prepoznatljivo i specifično u svijetu, no opet zašto nešto toliko unikatno i dobro - ne uspijeva preći ove naše lokalne granice?

Potaknuta Britains got talentom, kojeg sam u zadnje vrijeme baš intenzivno pratila (a evo sinoć -30.05.- se odigralo i veliko finale), bezbroj sam se puta zapitala a znam da su i mnogi među vama - božemoj što bi bilo da tamo pred žirijem i među onim silnim čudacima osvane jedna naša dobra klapa s dobrom pjesmom u modernom aranžmanu, da im npr. svanu Cambelovci ili Vokalisti Salone – bi li Špiro (za one koji ne znaju, bivši Cambelovac i po mnogima naj prvi tenor klapske pjesme danas) pomeo sve one uštogljene Engleze već u prvom stihu/dahu… ili ne bi?

E vidite, tu treba biti pažljiv, zato sam i spomenula ´Sveto Trojstvo´ odnosno:
1. dobra pjesma
2. dobra klapa
3. moderan aranžman!
yes
Zadnjih godina svjedoci smo novom revivalu klapa, oliti oživotvorenju, okrenulo se pjevnijem i komercijalnijem zvuku (glavni predstavnici klape Maslina i Intrade), malo se skrenulo s omiškog tradicionalnog puta barba Ljube Stipišića-Delmate, ponekad je to i super, a ponekad je to i canca-ranca, ali sve u svemu klape pune stadione više nego ikad i to je uistinu lijepo, jer svjedoči očuvanju tradicije, no klape i dalje ostaju lokalni fenomen i ne više od toga. Zašto je tomu tako, kad pouzdano znam da se strani turisti koji nažalost samo pukim slučajem nalete na klape - potpuno raspamete?
Osvrnimo se malo na neke prijašnje pokušaje klapa da iziđu iz lokalnih okvira pa će vam biti jasnije o čemu govorim, recimo pokušaj naše izvrsne i vrlo popularne klape Intrade za plasman na Eurosong. Vidite, koliko god po meni oni bili odlična klapa (zapravo, po definiciji, sa instrumentima i izvrsnim Bralićevim vokalom više su ansambl nego klasična klapa, no da ne cjepidlačimo) - to nije spoj o kojem govorim i s kojim bi po mome skromnom sudu dalmatinska klapa mogla probiti onaj prvi led i postići proboj na svjetsko tržište, ne – to nije to! Na stranu one vječne priče ´kako klapa nije stvar za Eurosong´ (jer što je danas prava stvar za Eurosong kad danas uopće više pravila nema jer su svi nedodirljivi bastioni glazbe odavno pali), to nije to iz jednog drugog razloga - to nije onaj moderan aranžman, ono ´pakovanje´ koje danas u svijetu prolazi na prvu. Ovo stadionsko, polu-klapsko polu-belkantovsko pjevanje, iako nama dobro, još uvijek ne prelazi onu slušnu međunarodnu barijeru, još uvijek zvuči prelokalno, preklasično i staromodno, preegzotično i samo našem uhu shvatljivo da bi se dobro u svijetu prodalo.

Razmišljala sam sa čime bi to bilo najbolje usporediti a da vam slika postane jasnija, pa mi se nekako konceptom najbliži učinio fenomen portugalskog fada. Gledajte, portugalski fado je jednako kao i naša klapa vrlo specifična mediteranska glazbena forma, nacionalno ograničena, tradicionalna, vrlo kvalitetna i vrlo estetizirana, vrlo profinjena i naizgled razumljiva samo uskom lokalnom krugu ljubitelja i poznavaoca glazbe, no portugalski je fado za razliku od naših klapa ipak stekao svjetsku slavu, status i prepoznatljivost te su cd-i s fado glazbom itekako traženi. Toliko da ga danas čak i mnogi stranci pokušavaju manje ili više uspješno interpretirati. Iako nije komercijalna vrsta glazbe za široke mase, portugalski fado je ipak vrsta koja je jednako kao i francuska šansona ili pak argentinski tango u svjetskim razmjerima postao prepoznatljiv brand, gotovo pa tihi glazbeni kult. Kult kakav bih upravo voljela i za naše klape.
I fado i šansona (pa i tango i flamenko u plesu) imaju danas reputaciju vrhunske umjetnosti koja se ide tražiti i slušati na autentičnim lokacijama u uskim mediteranskim uličicama i polumračnim i toplim tavernama, uz čašu dobrog vina i ugodno društvo, umjetnosti koja hrani dušu i srce. Portugalski je fado utoliko imao tu sreću da je jedna osoba, u ovom slučaju velika Amalia Rodriguez, samo svojom pojavom utjelovila cijeli jedan prepoznatljivi pravac i katapultirala ga na svjetsku scenu, tako da kad znalci danas kažu Amalia misle fado, a kad kažu fado misle i Amalia.
Potpuno jednak tradicijski i kvalitativni temelj imaju i naše klape ili pak bosanski sevdah, do u tančine jednak, ali zašto onda naše dalmatinske klape nisu na svjetskoj razini dosegle tu kultnost i prepoznatljivost, da kad se kaže klapa misli se Dalmacija a kad se kaže Dalmacija misli se klapa? Možda djelomično i zato jer po svome konceptu zbora a ne pojedinca, klape nisu mogle iznjedriti osobnost tipa Amalie ili u francuskoj šansoni Edith Piaf, koja bi ih prepoznatljivo markirala na glazbenom tržištu, a vjerojatno je dijelom razlog i to što je klapsko a capella pjevanje (dakle glasovi bez instrumentalne pratnje) izuzetno zahtjevna i za širu javnost zatvorena forma koja se treba znati prodati.
Nije da svjetska scena ne voli a capellu i zborsko pjevanje, gospel na primjer itekako ima svoj status, samo što se rijetko kad desilo ono šire prepoznavanje. Zadnja iole uspješnija a capella grupa na svjetskoj sceni kolko se sjećam bila je Flying Pickets koja je preradama na foru glazbenog vica harala top-ljestvicama krajem 80ih i početkom 90ih, ali nema problema, nije ni a capella crni bauk.

Dakle što bi trebalo napraviti - klape ili je još bolje reći klapski izraz trebalo bi moderno spakirati, upakirati, prepakirati!
Pri tom ne mislim da dečkima očerupamo noge i namečimo ih u korzete (ovim se nadovezujem na prethodan post) rofl nego mislim na dobro osmišljen koncept kako glazbe tako i prezentacije. Sve do nedavno nisam imala pojma kako bi to u stvari trebalo zvučati, to jest - sve dok nisam naletila na ove dečke… i čim sam ih čula znala sam da je to to, upravo to!


klapa Libar pjeva Here comes the rain again

Ova fenomenalna klapska prerada dobre stare Here comes the rain again od Eurythmicsa mogla bi poharati sve svjetske top-ljestvice samo da iza dečkiju stane kakav svjetski glazbeni mogul i snimi s njima jedan dobar spot! Samo jedan dobar spot!
Ništa drugo ne treba, aranžman je savršen, dečki zvuče moćno, mladi su zgodni su, složio bi im se neki cool polurokersko-darkerski imidž (nešto tipa M.Mrvica) koji je danas vrlo moderan i ništa drugo njima ne bi trebalo nego samo da ih netko par puta zavrti na svjetskim tv i radio-postajama… i postali bi hit yes
Apsolutni hit - i oni i ova obrada i klapski način pjevanja… probili bi led, za klapu bi se čulo, nadovezali bi kojom dobrom tradicijskom i jedno bi povuklo drugo. Vjerujte mi, osjećam to u kostima.
Dakle, ima li kakav glazbeni mogul tipa Simon Cowell da čita ovo? eek


Post je objavljen 30.05.2009. u 18:30 sati.