mistagogy.blog.hr

ponedjeljak, 30.08.2010.

Tečaj priprave za službu Lektora

Ovaj pripravni tečaj za službu Lektora posvećen je uspomeni na Vinkovačkog čitača Ivana Mišića, koji je izgubio život na Ovčari nakon pada Vukovara kao pripadnik MUP-a. Bio je redovni čitač na misnim slavljima, pjevač psalama i član župnog zbora. U Spomen muzeju Ovčare nalazi se njegova diploma čitača izdana u župi sv. Vinka Pallottija u Vinkovcima, mjestu odakle potječe i Sv. Polion, zaštitnik Lektora. .... više . .

- 21:30 - Komentari (2) - Isprintaj - #

petak, 27.08.2010.

PARADIGMA "LUDIH"

KATEHEZA PAPE BENEDIKTA XVI.

Kristov križ u središtu Pavlova navještaja




Draga braćo i sestre!

U osobnom iskustvu svetoga Pavla jedno je neosporno: dok je u početku bio progonitelj i vršio nasilje nad kršćanina, od trenutka svoga obraćenja na putu za Damask, on je prešao na stranu Krista uskrsloga: Krist je postao smisao njegova života i razlog njegova propovijedanja. On je sav svoj život, koji je bio sve samo ne miran i u kojem se Pavao često našao na udaru opasnosti i nevolja, utrošio za duše (usp. 2 Kor 12,15). U susretu s Isusom on jasno shvaća središnje značenje križa: shvatio je da je Isus bio mrtav i da je uskrsnuo za sve. Na križu se, dakle, očitovala besplatna i milosrdna Božja ljubav. Tu je ljubav Pavao iskusio u samome sebi (usp. Gal 2,20) i od grešnika je postao vjernik, od progonitelja apostol. Iz dana u dan, u svojem novom životu, osjećao je da je spasenje "milost", da sve dolazi od Kristove smrti a ne od naših djela. "Evanđelje milosti" postalo je tako za njega jedini način shvaćanja križa, mjerilo ne samo njegova novog života, već također odgovor njegovim sugovornicima. Među njima su bili, prije svega, Židovi koji su uporno stavljali u djela a ne u Kristov križ svoje shvaćanje spasenja; bili su tu zatim Grci, koji su svoju ljudsku mudrost suprotstavljali križu; bile su tu, na kraju, skupine krivovjeraca, poglavito gnostika, koji nisu u stvarnoj drami Krista uskrsloga prepoznavali mogući put istinske spoznaje.

Za svetoga Pavla križ ima temeljni primat u povijesti čovječanstva i predstavlja žarišnu točku njegove teologije, jer je križ isto što i spasenje kao milost za svako stvorenje. Tema Kristova križa postaje bitna i prvotna sastavnica Apostolova propovijedanja: najsvjetliji primjer odnosi se na korintsku zajednicu. Crkvi u kojoj su neredi i sablazni poprimili zabrinjavajuće razmjere i gdje se zajednica našla izložena prijetnji strančarenja i unutarnjih podjela koje su narušavale jedinstvo Kristova tijela, Pavao se ne obraća uzvišenim riječima ili mudrošću, već naviještanjem Krista i njegova križa. Njegova snaga nije u uvjerljivim riječima nego, koliko god da to izgledalo nevjerojatno, u slabosti i drhtaju onoga koji se uzda samo u "snagu Božju" (usp. 1 Kor 2,1-4). Križ, po svemu onome što predstavlja i dakle također po teološkoj poruci koju sadrži, sablazan je i ludost. Apostol to ističe takvom zapanjujućom snagom da je dobro poslušati same njegove riječi: "Uistinu, besjeda o križu ludost je onima koji propadaju, a nama spašenicima sila je Božja… svidjelo se Bogu ludošću propovijedanja spasiti vjernike. Jer i Židovi znake ištu i Grci mudrost traže, a mi propovijedamo Krista raspetoga: Židovima sablazan, poganima ludost" (1 Kor 1,18.23). I u drugim prigodama i drugim zajednicama, poput onih u Galaciji, snažno je naviještena riječ križa. Sveti Pavao, bez previše komplimenata, naziva 'bezumnima' Galaćane što su se dali opčarati, i to upravo oni pred čijim je očima "Isus Krist bio ocrtan kao Raspeti" (Gal 3,1); oni ne smiju, ni zbog kojeg razloga, obeskrijepiti "sablazan križa" (Gal 5,11).

Prve kršćanske zajednice, kojima se Pavao obraća, znaju vrlo dobro da je Isus uskrsnuo i da je živ; Apostol želi podsjetiti ne samo Korinćane i Galaćane, već sve nas, da je Uskrsli uvijek Onaj koji je bio raspet. 'Sablazan' i 'ludost' križa kriju se upravo u činjenici da tamo gdje se čini da je sve sam neuspjeh, patnja i poraz, upravo tamo je sva snaga beskonačne Božje ljubavi. Ta se ljubav očituje na način koji nitko ne bi očekivao i koji se naizgled kosi s uvriježenim pravilima prema kojima se tumači Božje djelovanje. Kristov križ je, da tako kažemo, 'središte središta' kršćanskog otajstva. Sigurno da utjelovljenje i uskrsnuće zauzimaju središnje mjesto u kršćanstvu; sveti Pavao kao da u propovijedanju riječi križa sažima vrhunac Božje ljubavi prema nama ljudima. Paradoks Boga koji se ponižava sve do posvemašnje napuštenosti je sablazan, jer je Krist, Mesija, trebao biti slavan no međutim Isus Nazarećanin, Raspeti, pojavljuje se kao poraženi, kao marginalni čovjek.

Za Židove je križ skandalon, to jest zamka ili kamen spoticanja: nekako kao da predstavlja smetnju koja sputava vjeru pobožnog Izraelca koji ne nalazi ništa slična u Svetom pismu. Pavao, s nemalom hrabrošću, kao da ovdje kaže da je posrijedi nešto vrlo veliko: za Židove križ kao da je u proturječju s biti samoga Boga, koji se uvijek objavljivao čudesnim znacima. Dakle, prihvatiti Kristov križ za čovjeka povlači duboko obraćenje u njegovu odnosu prema Bogu. Ako je za Židove razlog odbacivanja križa objava, to jest vjernost Bogu otaca, za Grke, to jest pogane, mjerilo na temelju kojeg sude da križ treba odbaciti je sam razum. Za ove potonje, naime, križ je moria, ludost, doslovce nešto neukusno (od lat. insipidus), to jest neposoljena hrana; to nije dakle zabluda, već uvreda samom zdravom razumu (sensus comunis). Pavao je u više navrata doživio odbacivanje kršćanskog navještaja, koji se smatralo čistom 'glupošću', nečim potpuno nevažnim, čime uopće nema smisla razbijati glavu. Za one koji su, poput Grka, vidjeli savršenstvo u duhu, u čistoj misli, već je neprihvatljivo i to da Bog postane čovjekom, uranjajući u sva ograničenja prostora i vremena. Vjerovati pak da Bog može skončati na križu njima je bilo potpuno nezamislivo!

Kako oni koji su smatrali da Bog nije podložan patnji i da je u Bogu odsutno svako trpljenje (apatheia), mogu shvatiti Boga koji se utjelovio i koji je poražen, koji je čak ponovno uzeo tijelo da živi kao uskrsli? "Još ćemo te o tom slušati!" (Dj 17,32) uzvratiše podrugljivo Atenjani Pavlu, kada im je govorio o uskrsnuću mrtvih. Savršenošću su smatrali oslobađanje od tijela shvaćenog kao tamnica; kako onda ponovno uzimanje tijela ne smatrati potpunim zastranjenjem? U antičkoj kulturi kako se čini nije bilo prostora za poruku o utjelovljenom Bogu; događaj "Isusa Nazarećanina" činio se sav u znaku potpune ludosti a križ je zacijelo to bio na poseban način. Ali zašto je sveti Pavao upravo govoru o križu dao tako važno mjesto u naviještanju evanđelja? Odgovor nije težak: križ otkriva svu "snagu Božju" (usp. 1 Kor 1,24) i prije svega njegovu ljubav: "Jer ludo Božje mudrije je od ljudi i slabo Božje jače je od ljudi" (ondje r. 25). Raspeti je mudrost, jer jasno pokazuje tko je uistinu Bog, to jest snaga ljubavi koja spašava čovjeka. On se služi načinima i sredstvima koja se ljudima čine samo slabošću. Raspeti otkriva, s jedne strane, čovjekovu slabost i, s druge, istinsku Božju snagu, to jest besplatnost ljubavi: upravo ta potpuna besplatnost ljubavi je prava mudrost.

Sveti Pavao još je jednom to iskusio u samom svom tijelu i to svjedoči u raznim dijelovima svoga duhovnog puta, koji su postali točno određene referentne točke za svakog Isusova učenika: "Dosta ti je moja milost jer snaga se u slabosti usavršuje" (2 Kor 12,9); i još: "lude svijeta izabra Bog da posrami mudre" (1 Kor 1,28). Sveti Pavao se do te mjere poistovjećuje s Kristom da i on, premda sred mnogih kušnji, živi u vjeri Sina Božjega koji ga je ljubio i dao samoga sebe za svoje i za naše grijehe (usp. Gal 1,4; 2,20). Taj Apostolov autobiografski podatak postaje paradigmatski za sve nas, do te mjere da je u davanju samih sebe sadržano podsjećanje na predanje Sluge Jahvina (usp. Iz 53,5.8), savršeno utjelovljena od Krista koji je "dok mi još bijasmo nemoćni… već u to vrijeme, za nas bezbožnike umro" (Rim 5,6). Božji se naum očitovao u činjenici da je pokazao svoju ljubav tako da "dok još bijasmo grešnici, Krist za nas umrije" (Rim 5,8). Sve je to bilo moguće jer nas je križ otkupio od prokletstva zakona (usp. Gal 3,13 sl.). Prema starozavjetnom zakonu "obješeni je prokletstvo Božje" (Pnz 21,23); sada je međutim Krist namjesto nas preuzeo na sebe prokletstvo. Slično tome, Bog je pribio na križ našu zadužnicu, to jest osudu zbog počinjenih prijestupa (usp. Kol 2,14; i Rim 7,7; Gal 4,4). Krist je na taj način postao "Pomirilište" (Rim 3,25). Izrazom Pomirilište, na grčkom hilasterion, Pavao želi dozvati u pamet poklopac kovčega saveza, koji na dan okajanja biva poprskan krvlju žrtve (usp. Lev 16,14-16; Izl 25,17; i Heb 9,5).

Sveti Pavao pružio je divnu sintezu teologije križa u Drugoj poslanici Korinćanima (5,14-21), gdje je sve obuhvaćeno dvjema temeljnim tvrdnjama: s jedne strane Krist, s kojim je Bog postupio kao s grijehom u našu korist (r. 21), je umro za sve (r 14); s druge, Bog nas je pomirio sa sobom, ne ubrajajući nam naše grijehe (rr. 18-20). Tim "otajstvom pomirenja" svako je ropstvo otkupljeno (usp. 1 Kor 6,20; 7,23). Na osobnom planu vjernikova života, teologija križa pretače se u tvrdnju da se s vjerom razapinje samoga sebe, da bi se postalo dionikom Kristove smrti i uskrsnuća (usp. Gal 5,24; Rim 6,3-11; Fil 3,10 sl.). Križ će tako moći doista postati znak Boga koji nas je do kraja ljubio i bit će odbačena napast, uvijek prisutna u nama, da se klonimo 'slabosti' Božjega puta. U stvari, samo u potpunom prihvaćanju slabosti križa može se za nas pojaviti sva snaga Duha Božjega. Tako ćemo i mi, prema učenju koje dolazi od primjera svetoga Pavla, moći reći: "A ja, Bože sačuvaj da bih se ičim ponosio osim križem Gospodina našega Isusa Krista po kojem je meni svijet raspet i ja svijetu" (Gal 6,14).



- 23:28 - Komentari (3) - Isprintaj - #

utorak, 24.08.2010.

„Dođi i vidi!“ (Iv 1, 45-51)



Andrija i Ivan, nakon što čuše Ivana Krstitelja koji za Isusa reče:“Evo Jaganjca Božjega“, krenuše za Isusom. „Učitelju, gdje stanuješ?“ upitaše oni Isusa, a On im odgovara:“Dođite i vidite.“ Tako evanđelist Ivan opisuje Isusov poziv prvim učenicima (usp. Iv 1, 35-39).

Čitajući dalje ovo izvješće vidimo kako Andrija poziva svoga brata Šimuna Petra govoreći:“Našli smo Mesiju“. Ovi prvi pozvani učenici nisu htjeli to otkriće od neprocjenjive važnosti zadržati samo za sebe nego su to željeli reći i drugima.

Isus poziva i Filipa, koji u Njemu prepoznaje „onoga o kome je Mojsije pisao u Zakonu, i Proroci također.“ Ali ni Filip ne žali to zadržati za sebe nego poziva i druge. Susreće Natanaela i kazuje mu radosnu vijest. U početku Natanael bijaše sumnjičav i spreman na raspravu, ali ga Filip „razoružava“ jednostavnim pozivom: „Dođi i vidi!“ I on pođe. Isus je bio spreman za Natanaelov dolazak i odmah mu pokazuje da ga poznaje potpuno i duboko i da je njegova nutrina Isusu otvorena knjiga. Čitamo kako Natanael pita Isusa odakle ga poznaje, a On ogovara.“Prije nego te Filip pozvao vidio sam te pod smokvom.“ Bio je to Isusov pogled u njegovu nutrinu nakon čega Natanael odbacujući sumnje i predrasude priznaje:“Ti si Sin Božji! Ti si kralj Izraelov!“

U ovom kratkom izvješću o pozivu prvim učenicima, odmah nam upada u oči spremnost učenika da se odazovu na Isusov poziv, ali isto tako i njihova nesebična podjela s drugima. Upoznali su Mesiju i to nisu mogli prešutjeti.

Dođi i vidi! To je poziv koji Isus upućuje svakome od nas. To je intiman i osoban poziv koji zahtjeva isti takav odgovor. Svatko odgovara osobno. Nitko drugi ne može odgovoriti umjesto mene. Samo ja!

Ako prihvatim Isusov poziv i krenem za Njim, željet ću i htjeti to podijeliti s drugima. Poput Andrije i Filipa reći ću svome bratu, svojoj obitelji, prijateljima i svima onima koje susrećem:Ja sam pronašla Isusa! Nekome ću to reći svojim životom, nekome riječima, negdje sa manje, negdje sa više riječi, ali sve će biti sadržane u nesebičnoj želji srca da i moj brat uistinu upozna Isusa Krista.

Mnogo je onih koji ne znaju gdje tražiti Isusa i kako Ga upoznati. Zato trebaju Andriju, Ivana, Filipa….. Trebaju one koji, po milosti Božjoj upoznaše Isusa i koji s Njim žive da bi i druge mogli dovesti k Njemu. Bog želi i mene i tebe upotrijebiti za ovu uzvišenu zadaću.

Nekada se oni koje pozivamo odmah spremno odazovu. Međutim, češće se susrećemo s onima koji su sumnjičavi, nepovjerljivi ili možda imaju krivu sliku o Bogu. Ali Bog ima pravu sliku o njima. I poziva ih upravo takve. „Prije nego te Filip pozvao vidio sam te……“ On poznaje srce svakog čovjeka i svakog poziva na poseban i jedinstven način. Živeći u često teškoj svakodnevici čovjek se „naoruža“ raznim štitovima i oklopima, zamaskira raznim maskama, zatvori svoju nutrinu štiteći se tako od razočarenja, povreda i boli…..i izgleda nam nemoguće probiti sve te prepreke. Nama nemoguće, ali je Bogu sve moguće. Zato s pouzdanjem i povjerenjem u Isusa koji dođe „blagovjesnikom biti siromašnima, proglasiti sužnjima oslobođenje, vid slijepima, na slobodu pustiti potlačene, proglasiti godinu milosti Gospodnje“ (usp. Lk 4, 18-19), budimo oni koji će baš u toj teškoj svakodnevici pronalaziti i pozivati braću koji su potrebiti ljubavi Božje. Budimo oni koji će svojim životom, riječima i djelima pozivati: Dođite i vidite! O kako je predivno i plakati i radovati se s bratom koji se odazove i dopusti Isusu da uđe u njegov život.

O dođite! Dođite i vidite kako je dobar Gospodin! Blago čovjeku koji se Njemu utječe. Blizu je On svima koji Ga prizivlju, svima koji Ga zazivaju iskreno.

Ljiljana
http://www.zajednica-emanuel.com/index.php?option=com_content&task=view&id=329&Itemid=63

- 23:57 - Komentari (0) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 23.08.2010.

Kakva je narav Katoličke karizmatske obnove? - Charles Whitehead

Ovaj članak je uređena verzija govora održanog velikom skupu od 700 voditelja Katoličke karizmatske obnove iz cijelog Svijeta, 19. rujna 2003 u Centru Fokolara u Castelgandolfu, Italiji. Bio sam zamoljen osvrnuti se na pitanje prirode Katoličke karizmatske obnove. To je važno pitanje. Tijekom duljeg vremena, često se mijenjaju prvotne zamisli i u praksi se udaljuju od početnih nadahnuća primljenih po Duhu Svetom. Može se dogoditi da na kraju više nemaju nikakove veze sa iskustvom izljeva Duha Svetoga kojeg smo nazvali Katolička karizmatska obnova. Uvijek moramo biti pažljivi kako ne bismo krivo protumačili ili iskrivili Božje djelovanje.

Većina stavova koji će slijediti neće biti novost za one koji vode karizmatsku obnovu no može se dogoditi da se nećete složiti sa svima. Neka pitanja mogu imati nevažan značaj za neke zemlje i situacije a može se dogoditi da propustim neke koje vi smatrate vrlo bitnima. Zašto se to može dogoditi? Jer istina jest da makar smo svi članovi jedne, Katoličke Crkve, među nama postoje važne kulturne i povijesne razlike.

Te se razlike odražavaju u malim i velikim stvarima a iste istine imaju različite načine izražavanja. Što se čini u jednoj zemlji može biti neprimjereno u drugoj pa je i doživljaj Crkve često različit. Stilovi i strukture vodstva Karizmatske obnove razlikuju se među zemljama te zato naš međusoban odnos i odnos prema hijerarhiji može biti strukturiran i formalan ili vrlo otvoren i neformalan.

Ne želim reći da je jedan način pogrešan a drugi ispravan – često se događa da su vrlo različiti, jednostavno zato jer su okolnosti drugačije. Sve što ovdje govorim dolazi iz mog vlastitog razumijevanja i iskustva ovog predivnog Božjeg dara kroz preko 30 godina. Dok pišem o Katoličkoj karizmatskoj obnovi svjestan sam da se bavim nečim vrlo dragocjenim i bliskim Božjem srcu. Hodam po svetom tlu s poštovanjem.

To nas dovodi do vrlo bitnog dijela odgovora na pitanje o naravi Obnove.

Katolička karizmatska obnova ne postoji kako bi stvorila više i veće grupe niti da izgradi veliku organizaciju. Ne, naša želja je jednostavno pomoći drugima da obnove svoje kršćanske živote na isti način kako smo ih mi obnovili. Neke su organizacije potrebne kako bi se poduprlo djelovanje Duha Svetoga – no njih se treba što manje stvarati.

Ta jednostavna želja obnove života odražava se u našem pristupu vodstvu. Narav i svrha vodstva Obnove jest pružanje usluge a ne zahtijevanje poslušnosti i komformiteta. Voditelji se prepoznaju po Božjim darovima te su kroz razne procese pozvani služiti. Za vođe u Obnovi ne postoje neke određene kvalifikacije uz pomoć kojih bi oni napredovali. Vodstvo je dar i sposobnost. Neki su jednostavno pozvani da preuzmu vodstvo, drugi su izabrani ili im je ta uloga dodijeljena, te su predani osnivanju nove grupe ili službe. Ne postoji jedinstvena, ispravna procedura kao ni formalna hijerarhija. Obnova je uvijek pod pastoralnom brigom lokalnog biskupa. Nedostatak formalne strukture katkad može dovesti do neslaganja i problema pa lokalni biskup može odlučiti postaviti određena pravila za takve slučajeve. Kada se zatraži, mogu se postaviti statuti kojima se grupi, zajednici ili službi daje pravni status koji specificira njihovu strukturu, službenike i misiju prema kanonskom zakonu.
Sve ove različite karakteristike izražavanja i vodstava iskustvo su mnogih zemalja te izdvajaju Katoličku karizmatsku obnovu od drugih crkvenih pokreta. To ujedno može biti i snaga i slabost no svejedno privlači pažnju na činjenicu da Obnova nije ljudska umotvorina. Ona dolazi izravno od Božje vlasti. Također naglašava činjenicu da se djelovanje Duha Svetoga nama može katkad činiti neuredno. No moramo se oduprijeti napasti da to djelovanje ‘uredimo’ čak i ako naša neformalna i opuštena struktura otežava drugim crkvenim tijelima povezivanje s nama – osobito zato jer ne govorimo jednim glasom na sva pitanja.
Koliko god neuredna, ni jedna Božja inicijativa ovako plitkog korijenja nije tako daleko došla u Crkvi, tako brzo i toliko snažno kao Katolička karizmatska obnova. Razlog je to što se radi o izravnom djelovanju Duha Svetoga, ne čovjeka. Životi milijuna ljudi su izmijenjeni, donešena je nova vjera i vizija te su mnogi zapaljeni ljubavlju i željom da služe Gospodinu i Njegovom narodu. Danas procjenjujemo da postoji 120 milijuna ljudi koji mogu posvjedočiti o iskustvu Duha Svetoga koji mijenja živote kroz njihov kontakt sa katoličkom karizmatskom obnovom.
Papa Pavao IV je poznatom zjavom opisao Obnovu kao “priliku za Crkvu i za Svijet”. To je točno to, ali nažalost tu priliku je prepoznalo i prihvatilo premalo ljudi.
Kako bi nadalje razvijali pitanje naravi Katoličke karizmatske obnove, dozvolite da preoblikujem pitanje.

Kako biste vi opisali Obnovu?

Počnimo sa svime što Obnova NIJE:
nije pokret u smislu strukturirane organizacije poput mnogih u Crkvi.
nema pravila života ni pisanog statuta.
nije posebna pobožnost Duha Svetoga
nije samo mreža molitvenih skupina ili zajednica
nije neobična nova duhovnost koja bi bila prikladna samo za neke određene (neki bi rekli ‘neobične’) ljude. Podizanje ruku u molitvi nije unaprijed određena liturgijska gesta – događa se spontano zbog onoga što je Gospodin učinio u našim srcima.
to nije nešto čemu se netko odlučuje pridružiti, poput kluba.

Kako bi opisali što je zapravo Obnova?

To je osobno iskustvo prisutnosti i snage Duha Svetoga koji na nov način obnavlja milosti našeg krštenja. Ne samo da Sveti Duh ponovo zapaljuje sve što smo već primili nego ponovo dolazi sa snagom da nas opremi svojim darovima za službu i misiju.
Ne postoje specijalni, superiorni ljudi u Crkvi koji se zovu “karizmatici” – nego milijuni običnih žena i muškaraca čiji su životi “karizmatski” obnovljeni ili drugim riječima, obnovljeni djelovanjem Duha Svetoga. Kardinal Suenes nas podsjeća da je karizmatsko kršćanstvo normalno kršćanstvo, jer je Crkva sama po sebi karizmatska; pa nije ni predviđeno da živimo svoj kršćanski život bez prisutnosti i snage Duha Svetoga. Nažalost, mnogi kršćani i dalje pokušavaju tako živjeti. Zato je cilj Obnove unjeti život Duha Svetoga u svaki dio Crkve tako da Duh uđe u život svakog kršćanina.
Obnova postoji kako bi pomogla ljudima da žive nov život sa snagom Duha – ne zato da bi ih uvela u nešto što se zove Katolička karizmatska obnova. Mi smo obnovljeni kada se otvorimo Bogu i prihvatimo ono što nam On nudi – puninu Duha Svetoga. Drugog načina nema. To je Božje djelo, ne naše, On njime upravlja i upućuje. To znači da smo po samoj svojoj prirodi drugačiji od drugih crkvenih pokreta.



1996. kardinal Suenes je napisao:
“Interpretirati Obnovu kao ‘pokret’ među drugim pokretima znači krivo razumjeti njenu narav; to je pokret Duha Svetoga koji se nudi cijeloj Crkvi i namjenjen je oživljavanju svakog dijela života Crkve.”
Naravno, postoji način na koji Katolička karizmatska obnova preuzima određen vanjski izgled pokreta – npr. Dijecezijski i Nacionalni odbori, regionalni i nacionalni koordinatori te određene grupe koje služe i asistiraju Obnovi. No takve strukture postoje samo da bi potpomogle rad Svetog Duha a ne da bi slijedile neke vlastite ideje ili da bi gradile vlastita kraljevstva.
Obnova se prvenstveno tiče mene i Boga – moram donjeti svjesnu odluku da prihvatim ono što mi On nudi. Rezultat? Moja vjera će oživjeti. To nema veze sa mojim planovima, mojim idejama i zaslugama. Ono sa čime ima veze su ljubav, milost i Božja snaga. Poklon je sam Bog – koji nam je dan na nov, ispunjeniji i divan način. Kroz milost Obnove nasljeđeno kršćanstvo se mijenja u aktivan život vjere u snazi Duha Svetoga. Ulazimo u živi odnos sa Isusom koji je pod vodstvom Duha Svetoga.

Milost Obnove opisana je na više načina:
krštenje u Duhu Svetom
oslobođenje Duha Svetoga
izlijevanje Duha Svetoga

U Vjerovanju piše da “vjerujemo u Duha Svetoga i Gospodina koji daje život”. Krštenje u Duhu način na koji primamo taj život - to je kanal milosti koji je na raspolaganju svima. Nije najvažnije kako to nazivamo – važno je da u to vjerujemo i primamo.

Sada nekoliko riječi upozorenja: Katolički karizmatski pokret nema monopol na ovu milost te ona nije naše vlasništvo. Pripada Bogu koji ju dijeli kako želi. Svima nama treba ispunjenje i ponovno punjenje Duhom Svetim; tu istinu je napisao Pavao u Poslanici Efežanima (5:18) riječima: “... - punite se Duhom!”. To doslovno znači da se trebamo nastaviti puniti Duhom. Karizmatska obnova je djelotvoran kanal te milosti no Gospodin našu potrebu za osnaživanjem i osvježivanjem ispunja i kroz druge kanale. Tako da ako tvrdimo da smo mi u Obnovi superiorni drugim kršćanima jer smo kršteni u Duhu, pa smo zato jedini kroz koje ta milost može teći, u krivu smo. Tada nismo shvatili Božju narav – on udjeljuje tu milost i unutar i izvan Karizmatske obnove te kolikogod mi bili iznenađeni nekim kanalima koje On odabire, trebamo uživati i radovati se njegovoj dobroti.
Također, moramo se čuvati da ne ostavimo dojam elitizma – da postoje kršćani prve i druge klase, oni koji su kršteni u Duhu i oni koji nisu. Krštenje u Duhu je ponuđeno svima, nije nam dano da nas učini superiornijim kršćanima – dano nam je da budemo korisni.

To me dovodi do četvrtog pitanja:
Kada kažemo da je Obnova milost za cijelu Crkvu, što time mislimo?

Milost je slobodno dostupna svima pa se Obnova ne smije identificirati sa nijednom određenom skupinom u Crkvi – tradicionalnom, progresivnom, liberalnom ili konzervativnom. Milost je namijenjena svakome te se ne može ograničavati pridruživanjem jednoj grupi. Također moramo biti oprezni da ne sudimo druge, da im ne govorimo što bi trebali raditi niti da govorimo Crkvi kako da se ponaša. Naravno, pozvani smo biti proroci kad navješćujemo Evanđeosku Istinu i dajemo svjedočanstva o djelovanju Duha Svetoga u našim životima no nesmijemo koristiti Obnovu tako da osuđujemo druge ili njome podržavamo vlastita stajališta. Moramo naučiti slijediti Duh u svemu što činimo i govorimo.
Karizmatska obnova nije poput nijedne druge grupe ili pokreta koji dosta vremena odvajaju za vlastiti rast i uspjeh. Nije na nama da brinemo da li će Karizmatska obnova propasti ili uspjeti, ukoliko smo poslušni i vjerni onome što Bog od nas traži. Ne posjedujemo krštenje u Duhu – to je Kristov dar Crkvi. Naš je fokus na Njegovoj volji za Crkvu i nas – za mene i za tebe. Mi smo ovdje da izvršavamo Njegovu volju, ne našu, i nemoramo razumjeti sve što On čini. Pozvani smo biti vjerni, ne nužno uspješni u očima svijeta.
Tako kad kažemo da je Karizmatska obnova za cijelu Crkvu, mislimo na njen kler i laike. Ne smije biti pod dominacijom laika jer bi tako sprečavala kler u njihovom radu i služenju kao duhovni očevi i pastori. Također, ne smije biti pod dominacijom klera jer onda laici ne bi mogli koristiti u potpunosti Bogom dane darove i karizme za službu Bogu i nama samima. Katolička karizmatska obnova je očito dar cijeloj Crkvi.
Svima treba snaga Duha Svetoga a mi drugima možemo pomoći da ju prime jer iz iskustva znamo koliko Otac želi izliti svoj Duh na nas. Kako je Isus to rekao: “..koliko li će više Otac s neba obdariti Duhom Svetim one koji ga zaištu!" (Luka 11:9-15).
Pozvani smo upućivati na te zanemarene duhovne izvore koji su svima pristupačni te koje treba prilagoditi tako da ljudi mogu rasti u pouzdanju i biti opremljeni da djeluju za Boga i ljude.

Moje peto pitanje je:
Koji su ciljevi Katoličke karizmatske obnove?

Ciljevi Katoličke karizmatske obnove su jednaki ciljevima same Crkve i vrlo su dobro opisani u uvodu Statuta ICCRS. Obnova traži obraćenje, spasenje i posvećivanje svih ljudi i njihovo ujedinjenje u djelotvornu zajednicu Božjeg naroda (preuzeto iz jedne druge izjave ICCRS-a). Katolička karizmatska obnova želi da svako djelovanje u Crkvi bude temeljeno na razumijevanju Božjih nakana i planova, ne naših vlastitih ideja. Već sam ranije rekao da želimo vidjeti promjene u životima kroz snagu Duha Svetoga no iako Obnova stavlja poseban naglasak na ulogu Duha, također se koncentrira na Boga našeg Oca i Isusa, Sina Njegovog, našeg Boga i Spasitelja. To je Trinitarna obnova.
Zato je važno znati neke osnovne stvari o kršćanskom životu.
Moramo znati da je Bog Otac koji nas voli i oprašta (Rim 8:14-16)
Potreba za osobnim odnosom sa Isusom, Gospodinom i Spasiteljem (1Kor 12:3)
Potreba za osnaživanjem i neprestanom prisutnosti Duha Svetoga (Dj 1:4-5 i 8)
Važnost Svetog Pisma (2Tim 3:16-17) i sakramenata (katekizam 1131-1134)
Poziv na molitvu i slavljenje Gospodina (Dj 2:42-47)
Važnost karizmi tj. darova Duha Svetoga, koji nam pomaže u služenju Crkvi (1Kor 12:4-11)
Potreba za izgrađivanjem zajednice (Dj 2:42-47)
Dan nam je zadatak da evangeliziramo i svjedočimo drugima (Dj 1:8 i Mt 28:19-20)
Moramo biti sigurni da se koncentriramo na ove važne stvari, osnove naše vjere a ne da se fokusiramo na neke nove ili posebne vjerske prakse. Koliko god dobre bile, naše privatne molitvene prakse su osoban izbor i ne bi smjele biti promovirane kao dio Katoličke karizmatske obnove. Moglo bi doći do nesporazuma a oni nas odvraćaju od davanja našeg najvećeg dara Crkvi. Zbog toga se može dogoditi da nas se pripiše nekoj drugoj grupi sa drugačijim ciljevima i svrhama. Određene molitvene prakse ne mogu biti dio naših karizmatskih molitvenih susreta no potpuno su prikladne u drugim situacijama.

Što razlikuje Katoličku karizmatsku obnovu od drugih skupina u Crkvi?
Karakteristika koja nas određuje jest razumijevanje da se uloga Duha Svetoga nije promijenila od prvih stoljeća kršćanstva. Danas možemo iskusiti Njegov izljev, snagu i darove na isti način kako su Ga iskusili prvi kršćani. To iskustvo bi trebalo biti normativno za Crkvu danas. Dokaz autentičnosti iskustva ne ovisi prvenstveno o analizi samog iskustva nego na proučavanju njegovog djelovanja u životima pojedinaca. U mnogim je člancima Crkva komentirala Obnovu i dobre plodove koji iz nje izlaze. Plodovi glasno govore!

Naše je sedmo pitanje:
Koje su najvažnije stvari koje mi radimo? Koji su naši darovi Crkvi?
Uvjeren sam da je daleko najvažniji dar Crkvi krštenje u Duhu Svetom. Kako je kardinal Suenens napisao 1996.:”duša pokreta – krštenje u Duhu – milost je Pentekostalnog osvježenja ponuđenog svim kršćanima”. Ova nas milost vodi u osoban, živi odnos sa Bogom – Ocem, sinom i Duhom Svetim – te nam pomaže u dostizanju svetosti. Sa krštenjem u Duhu dobijamo duhovne darove ili karizme, na koje nas Drugi Vatikanski koncil podsjeća da su: “primjerene i korisne za potrebe Crkve” (Lumen Gentium 12).
među ostalim darovima koje nudimo su molitva, slavljenje i hvaljenje, snaga govora u jezicima.
jednako je važna naša buduća vjera – imamo pouzdanje da će Bog zaista djelovati. Nažalost, ovo očekivanje često nedostaje u Crkvi – mnogi vjeruju prema Vjerovanju ali ne očekuju da će Bog zaista nešto i učiniti
Obnova je vratila Crkvi uvjerenje da Gospodin liječi i čini čuda kroz obične ljude pa smo tako bili svjedoci ozdravljenjima kroz molitvu i polaganje ruku. No također moramo priznati da je bilo više prilika kada nije došlo do ozdravljenja. Neznamo zašto Bog da zdravlje jednoj osobi a drugoj ne, no znamo da trebamo ustrajati u molitvi za bolesne.
ostali darovi koje donosimo Crkvi su radost i slavljenje – uzbudljivo je danas biti kršćanin!
želimo biti svjedoci, sigurni u znanju da nas je Nova Evangelizacija osnažila za služenje – primili smo sve što nam treba za navještanje Krista
Karizmatska obnova je pomogla oživjeti jednu od teoloških vrlina – nadu. Milijuni ljudi sada znaju sa mogu vjerovati Božjim obećanima jer On jest vjeran.
još jedan važan dar koji donosimo je glas proroštva u Crkvi i svijetu. Karizmatski dar prorokovanja jedan je od načina na koji Bog s nama razgovara. U našem materijalističkom i sebičnom društvu potrebno nam je čuti Njegov glas. Pozvani smo i govoriti i djelovati kao proroci.
Budući da je Duh u nama vrlo živ, svjesni smo potrebe za posredovanjem i duhovnim ratovanjem. Kroz Duh znamo da se danas vodi duhovna bitka i da smo njen dio – prepoznajemo prisutnost zlih duhova jednako kao i Duha Svetoga. Zato imamo ulogu i zadatak braniti Crkvu od zlih sila protiv kojih se ne mogu boriti oni koji nisu svjesni duhovne borbe.
Napokon, no ne i najmanje važno, Duh nam je usadio brigu za pravdu, mir i društvena pitanja. Te su stvari važne a mi smo pozvani dati im veću važnost. Znamo da uz duhovnost moramo biti i praktični.

Koji su izazovi pred nama?

Opasnost od kompromisa
Uvijek smo u napasti biti prihvatljiviji drugima tako što manje govorimo o stvarima koje su drugima neugodne. Na što mislimo? Krštenje u Duhu, jezici, prorokovanje, ozdravljenje i evangelizacija. Nikad nesmijemo posustati pred tom napasti – pozvani smo prorokovati a život proroka nije lak. Pozvani smo služiti Crkvi a karizme koje smo primili autentično su Katoličke pa iako moramo biti senzibilni za druge nemamo isprike za kompromise. Ne smijemo se okrenuti sigurnosti nekadašnjih vremena jer riskiramo čuti slične riječi koje je Pavao uputio Galaćanima: “Vi budalasti karizmatici! Da li ste provodili zakon pa ste zato dobili Duha ili zato što ste povjerovali ono što vam je bilo navješteno? Da li ste toliko nepromišljeni da samo izvana promatrate ono što ste započeli u Duhu?”

Institucija i karizma
Moramo paziti da osiguramo zdravu ravnotežu i napetost između karizmatske i institucionalne dimenzije života u Crkvi. Magisterium postoji da bi nas vodio – trebamo biti vjerni Crkvi. Na prvom smo mjestu katolici, na drugom karizmatici. Nema natjecanja između institucionalne i karizmatske dimenzije u životu Crkve – oboje su izuzetno bitni. Potrebna nam je formacija u Crkvi no trebamo izbjeći opasnost da nas vode samo osobna, nadnaravna iskustva. Trebamo biti pažljivi da ne postanemo uskogrudni i s pogledom samo prema unutra; podignimo oči i pogledajmo veću sliku u Crkvi i svijetu. Bez institucije nedostajao bi red i zavladao bi kaos no jednako tako bez karizmatske dimenzije bilo bi vrlo malo života u Crkvi. Potrebno je oboje.

Ekumensko putovanje
Znamo da je Crkva posvećena ekumenskom putovanju te su Papa Pavao VI i Ivan Pavao II naglasili važnost našeg doprinosa ekumenizmu. Budući da dijelimo iskustvo krštenja u Duhu sa Protestantima, Pentekostalcima i ne-denominacionalnim kršćanima, imamo važnu ulogu u izgradnji snažnog ekumenskog prijateljstva. No da bismo to učinili, potrebno nam je utvrditi svoj Katolički identitet. Na prvom smo mjestu Katolici, na drugom ekumenisti.

Natjecanje i podjele
Među nama nesmije biti natjecanja niti sa bilo kojom skupinom u Crkvi. U mnogim zemljama naša povijest nije nešto čime se možemo ponositi već nešto zbog čega se moramo kajati. Još uvijek postoji previše podjela u Katoličkoj karizmatskoj obnovi – ona potkopava naše svjedočanstvo u Crkvi. Trebamo se suočiti sa našim podjelama.

Grijeh oholosti
Na poslijetku, neprestano se trebamo čuvati oholosti. Bog je izlio svoje darove na nas, ne zato jer ih zaslužujemo, nego zato što trebamo služiti drugima. Trebamo ih ponizno prihvatiti i koristiti ih kako nas On uputi. Nikad nesmijemo zaboraviti da biti kršten u Duhu znači shvatiti da u svemu trebamo živjeti ne po sebi i samo uz svoje napore nego po Božjoj providnosti života i snage u Kristu, koju dobijamo kroz Duha Svetoga.

Gdje smo danas, nako 36 godina?
Danas ponizno stojimo u srcu života Crkve – prihvaćeni smo kao članovi obitelji. Mi nismo neka rubna para-crkva – mi smo živo srce Crkve. Ako ikad sumnjamo u to, samo trebamo pročitati što su Papa Pavao IV i Ivan Pavao II rekli o Katoličkoj karizmatskoj obnovi (pogledajte “Tada Petar ustade” koju je izdao ICCRS).
Sveta Stolica je prihvatila ICCRS (International Chatolic Charismatic Renewal Service) kao tijelo koje promiče katoličku karizmatsku obnovu sa nadležnom osobom u skladu sa Kanonom 116. Većina Biskupskih konferencija prihvatila je katoličku karizmatsku obnovu na ovaj ili onaj način a neke su Nacionalne Službe, Odbori i Zajednice zatražile i dobile Statute. Prešli smo iz djetinjstva i adolescencije u zrelost srednjih godina – sada nam je 36 godina. No nismo izgubili mladenački žar – i dalje smo puni entuzijazma i predanja – no nismo više toliko površni ni nevini. Papa Ivan Pavao II nas je pozvao na “crkvenu zrelost” što znači da trebamo preuzeti svoju punu ulogu u životu Crkve. Suočavali smo se sa razočaranjima i mnoge su naše nade neostvarene. No sada znamo da većina ljudi nije spremna riskirati i prihvatiti puninu života u Duhu, bez obzira što mi njima rekli ili učinili. Trebamo ustrajati u molitvi i prihvatiti činjenicu da ih jedino Bog može pomijeniti.

Doživjeli smo prisutnost i nadnaravnu snagu Duha Svetoga koji djeluje u nama i kroz nas – znamo tko smo u Kristu i što on čini za nas. Želimo podijeliti prekrasna svjedočanstva. Vidjeli smo oko sebe zadivljujuće stvari – izliječene ljude, promijenjene živote, duhovno mrtve ljude kako oživljuju i najteže ljude koji postaju najdivniji. Učinili smo i mnoge pogreške, no naučili smo mnogo iz njih i postali mudriji.

Razumijemo važnost dobre poduke i formacije koje nas pripremaju za daljnje djelovanje u životu Crkve. Vrlo dobro znamo da je naš poseban poziv podučavanje i pomaganje krštenju u Duhu. To je naš primaran dar Crkvi – posebna milost koa je dana Katoličkoj Karizmatskoj obnovi. Također znamo da smo prema Papi Ivanu Pavlu II u prvim redovima te navještamo evanđelje zajedno sa braćom i sestrama iz novih crkvenih pokreta i zajednica. Dao nam je misiju, uvečer uoči Pedesetnice 1998., ispred crkve Svetog Petra:
“Danas, sa ovog trga, Krist nam svima ponavlja: ‘Idite po cijelom svijetu i navješćujte evanđelje svakom stvorenju’ (Mk 16:15) On računa na svakoga od vas, Crkva računa na svakoga od vas. Gospodin nas ohrabruje: ‘Biti ću s vama do svršetka svijeta’ (Mt 28-20). Amen!”

Prigrlimo tu misiju zajedno sa svim crkvenim pokretima i novim zajednicama, no budimo pažljivi kako bi i nadalje djelovali karizmatski i proročki. Kakva je korist od Karizmatske obnove bez karizmi? To bi bilo kao da sol izgubi slanost – "Vi ste sol zemlje. Ali ako sol obljutavi, čime će se ona osoliti? Nije više ni za što, nego da se baci van i da ljudi po njoj gaze." (Mt 5:13)

I tako smo došli do posljednjeg pitanja. Kao jedan od voditelja ovog divnog Božjeg djela, i sam sam se često znao zapitati:

Da li je moja uloga i vodstvo u Karizmatskoj obnovi nešto čime se mogu prestati baviti kada mislim da više ne mogu?

Ne vjerujem da je Božji poziv nešto na što možemo i nemoramo odgovoriti kako nam se svidi. Nije na nama da Bogu vraćamo pomazanje koje nam je dao. Za kršćane ne postoji ‘umirovljenje’. Naravno, s vremena na vrijeme kretat ćemo se od jedne do druge odgovornosti – možda čak i na niže razine. Jednog dana Bog može od nas zatražiti da se povučemo iz vodstva – no to je na Njemu da odluči, ne na nama. No naš je zadatak podučiti nove vođe i dati im odgovorne pozicije da bi se rad nastavio. Povjereno nam je nešto izvanredno. To je Božji dar nama – nije pod našom kontrolom, ne možemo s njim činiti kako nam se svidi niti ga možemo vratiti. Kada se umorimo, sjetimo se ovih Izajijinih riječi ohrabrenja:
(29) Umornome snagu vraća, jača nemoćnoga. (30) Mladići se more i malakšu, iznemogli, momci posrću. (31) Al' onima što se u Jahvu uzdaju snaga se obnavlja, krila im rastu kao orlovima, trče i ne sustaju, hode i ne more se. (Iz 40:29-31)

Naša je odgovornost živjeti milosti Karizmatske obnove najbolje što možemo, vjerujući Bogu i dijeleći milosti sa svima koje susrećemo. Kako je sv. Pavao napisao Timoteju: “(6) Poradi toga podsjećam te: raspiruj milosni dar Božji koji je u tebi po polaganju mojih ruku.” (2 Tim 1:6) Kada hodamo u Božjoj volji, u miru smo. Krist je umro da nam da slobodu – prihvatimo nanovo Njegov dar svaki dan i nastavimo hoditi s Njim u snazi i slobodi Njegovog Duha Svetoga.
- To činiti znači okrenuti se od sebe prema Bogu, od djela prema vjeri i od zakona prema Duhu
- To znači slušati glas i vodstvo Duha svaki dan
- To znači činiti sve s Njegovom snagom, ne vlastitom, i činiti tako radi Gospodinove slave
- To znači Bogu prepustiti snagu i kontrolu

Zaharija nas podsjeća: "Ne silom niti snagom, već duhom mojim!" - riječ je Jahve nad Vojskama” (Zah 4:6)
Hodati u Duhu znači hodati u ljubavi, slobodi i snazi Boga, ne čovjeka. Uz Božju pomoć, nadam se tako hodati do kraja mog života te se nadam da ćete i vi u vašim zemljama, po cijelome Svijetu, nastaviti činiti isto sve dok, nadam se, jednog dana svi čujemo one divne riječi: “Valjaš, slugo dobri i vjerni!...
Uđi u radost gospodara svoga!” (Mt 25:21).

© Charles Whitehead, England – September 2003
WHITEHEADChas@aol.com

Prijevod s engleskog: Zrinka Znidarčić

- 20:46 - Komentari (3) - Isprintaj - #

nedjelja, 08.08.2010.

Vjerom pozvan, Abraham posluša

«U naša vremena, u ponovnom izljevanju Duha Pedesetnice, koje se dogodilo s II Vatikanskim Saborom, Crkva je dozrela u življoj svijesti o misijskoj naravi, kadra iznova poslušati glas Gospodina koji je u svijet šalje kao «opći sakramenat spasenja».- riječi su kojima je blagopokojni papa I.Pavao II komentirao Nove Duhove u Crkvi, nakon zavšetka rada Sinode biskupa 1987, kada je rađen osvrt na II Vatikanski i na kojoj je mnogo govora bilo o apostolatu vjernika laika. To ponovno izlijevanje Duha, dakle nije rezultat jednog događaja, koji se desio kod Pentakostalaca, a koji su naši katoločki intelektualci pokupili od njih, kao nešto onako usputno pa se to onda proširilo i u našoj Crkvi. Na II Vat. se desio sukob mišljenja između kardinala Ruffinija i Suenensa. Ruffini je zastupao mišljenje da su karizme nadogradnja svetosti, a Suenens da one nisu znak svetosti, nego da proizilaze iz sakramenta Krštenja. Vatikanska komisija je prihvatila Suenensov stav i govor o karizmama i dostojanstvu vjernika laika je uvršten u Dokumente, što je bila polazna točka od koje je Karizmatski pokret dobio svoje početne impulse (i ne samo on). Kao što Sveti Otac reče ponovni izljev Duha Pedesetnice se dogodio s II Vatikanskim kroz ono što je na njemu rečeno, a eksplozija Duha kod puka (prvi događaj zabilježen u SAD-u) se desila već nepunu godinu dana nakon njegovog završetka (mogli bismo reći slobodno : nakon prevođenja i objavljivanja na maternje jezike, te iščitavanja Dokumenata). Nešto slično, na ovim našim prostorima, se desilo i u Davoru (malo mjesto pokraj Save) gdje se profesor T. Ivančić sa svojim studentima pripremao kroz devetnicu uoči Duhova. Prva osoba koju sam čuo moliti u jezicima bila je jedna djevojka iz Ivančićeve zajednice, koju sam upoznao na seminaru u Voćarskoj (1987), a koji je predvodio pomenuti profesor, a potom sam imao prilike susresti se s tim načinom molitve na seminaru pok. o.Emilijana Tardifa u Splitu, te na duhovnim obnovama koje su organizirali naši don Božidar Medvid i Josip Marcelić. Brojni drugi evangelizatori, poput Daniel Ange-a, Daria Betancourt-a i sestre B. McKenna dali su ogroman doprinos pojavi karizmatskih gibanja (prije izbijanja rata) na ovim našim prostorima. Seminari Rufusa Perire, Jamesa Manackala i Roberta de Grandesa, u skorije vrijeme, je samo nastavak onoga što je bilo prekinuto ratnim zbivanjima kod nas, a karizmatski susreti koje javno organizira zajednica «Dobri pastir» jesu samo plod nečega što je već bilo posijano. Zajednica karizmatskog tipa u Hrvatskoj i BiH ima na stotine i one su živi kvasac obnove koja se nezaustavljivo širi. Samo na jednom malom prostoru u Lašvanskoj dolini (Bosna) ih ima oko dvadesetak.

Govoreći o uzrocima krize vjere u Crkvi, tada još prefekt Kongregacije za nauk vjere, Josef Ratzinger, u knjizi «Razgovor o vjeri», obrazlaže razloge nade nasuprot beznađu glede budućnosti Crkve: «Ono što budi nadu na razini Opće Crkve – jest pojava novih crkvenih pokreta, koje nitko nije planirao, nego su nikli spontano iz otajstva vjere. U njima se očituje nešto kao novo vrijeme Duhova u Crkvi..Mislim tu na (prvom mjestu op.) Karizmatski pokret, na Kursiljo, Fokolare, Neokatekumene i dr… Ovdje se pojavljuje novi crkveni naraštaj na koji gledam sa velikom nadom. Čini mi se divnim da je Duh još jednom jači i veći od naših programa, te da vrednuje drugačije od onoga što smo si zamišljali. Obnova se događa tiho, ali učinkovito. Stari oblici koji su se nasukali na kontradikciji samih sebe i na užitku negiranja, silaze sa scene, a novo se pojavljuje.»
Ono što još treba naglasiti vezano uz naše domaće prilike jest sljedeće: Duhovna obnova na ovim našim prostorima je uveliko bila uvjetovana situacijom u kojoj se nalazila naša Crkva u doba socijal-komunizma. Brojne zajednice širom svijeta kroz proteklih 30-tak godina su doživjele svoje nužne transformacije i (nazovimo ih tako) dječje bolesti. Sve one, manje-više, su morale proći kroz katarzu i odrastanje kako bi uopće postale prepoznatljiv znak u svijetu. Treba znati, da bi jedna skupina, pokrenuta djelom Duha, uopće postala zajednica i došla do prepoznatljivog poslanja da mora proći sve faze odrastanja…od faze orjentacije (kad je svatko dobar sa svakim), pa faze sukoba (kad se članovi upoznaju onakvim kakvi zaista jesu), faze planiranja (kad su već nadišli osobne preokupiranosti), do faze poslanja (kad karizma biva ugrađena u tijelo zajednice s konačnom svrhom da bude upotrijebljena kroz služenje za opće, a ne više osobno dobro). Karizmatski pokret je pokret Duha, dok je stvaranje udruga pokret Crkve (što ne znači da i on nije djelo Duha), no činjenica je da većina udruga nastupa s već zacrtanim , ne samo ciljevima, nego i statutima, izrađenim od strane stručnjaka. Uključivanjem u jednu od udruga vi preskačete prve dvije faze, te odmah upadate , na temelju treće (statuta), u četvrtu fazu poslanja. Naravno da je i tu potrebno jedno vrijeme provjere i da vas nosi početni entuzijazam, a faza sukoba vraća na početak i stavlja na kušnju vaše istinsko opredjeljenje, ali pitanje planiranja i poslanja nikad nije pod upitnikom, samim tim jer je već zacrtano (odgovoreno). Pitanje povjerenja / nepovjerenja je uvijek više-manje aktualno i ono se uvijek ciklično vraća i povlači i primjereno je svakom društvenom staležu, a na poseban način i ovom našem unutar-crkvenom dinamizmu, koji zahtjeva uvijek opreznost i provjeru od strane svih, a posebno od onih kojima je povjerena ta teška i odgovorna zadaća da rasuđuju, sve provjeravaju, zle sjene se klone, a dobro prihvate, te potom to isto ugrade.
Primjera radi, treba spomenuti jednu situaciju, u kojoj se našla naša Crkva, kada je biskup Komarica nakon povratka sa Sinode biskupa u Rimu 1987. bio pozvan od strane jednog visokog partijskog dužnosnika, koji mu je rekao da niti ne pomišlja u djelo sprovesti ono što je zaključeno na toj Sinodi, a na kojoj je raspravljano o apostolatu laika i nakon koje je I.Pavao II izdao onu svoju poznatu pobudnicu «Christifidelis laici». Isti član zakona o vjerskim zajednicama je bio drugačije tumačen u BiH, a drugačije u Hrvatskoj. Dok je u Hrvatskoj tada postojalo sedam Teoloških instituta, na kojima su se mogli obrazovati laici, u BiH je sljedeće godine ukinut i jedan jedini (Mostar), a koji je radio svega mjesec dana (nakon toga je preimenovan pod nazivom «Vjeronauk za odrasle», a studenti su potajno zadužili zagrebačke indekse). Što svim ovim želim reći? Pa to da okolnosti u kojima se moglo nešto organizirano raditi nisu bile povoljne, te da proces obnove i formiranja laičkih zajednica u nas tek počinje da dobija svoje prepoznatljive obrise. A suprotstavljanja novom uvijek je bilo. Početne kušnje, ukoliko se na njih gleda samo kao na kušnje, nisu ništa strašno. Treba biti zahvalan i na njima, jer su samo sredstvo rasta u istini, poslušnosti, poniznosti, čistoći nakane, strpljivosti, jednostavnosti, slobodi itd…, a pomažu nam da se oslobodimo duha laži, bolesne radoznalosti, nereda, tvrdoglavosti, nametljivosti, oholosti, nestrpljivosti, navezanosti..
«U svojoj beskrajnoj ljubavi Bog je odredio dva milosna kanala za posvećenje svoje Crkve. Postoji milosni kanal kroz koji Duh djeluje «odozgo» prema dolje, a prenosi se preko znakova ustanovljenih od Krista, kao što su sakramenti, hijerarhija, učiteljstvo; a postoji i milosno djelovanje «Duha Svetog «odozdo», od baze, tj. od stanica tijela koje je Crkva. Sakramenti su tako darovi dani Crkvi, a služe za posvećenje pojedinaca, dok preko karizmi pojedinci izgrađuju Crkvu..Zanemariti jedan ili drugi kanal, značilo bi skretati s puta.»(R.Cantalamesa)
«Možda ti nemaš niti jedan od posebnih darova, ali ako imaš ljubavi, ono što posjeduješ nije malo. Ako, naime, ljubiš jedinstvo, sve što netko u njemu posjeduje, tvoje je. Odbaci zavist i bit će tvoje sve što je moje, i ako ja odbacim zavist, moje će biti ono što ti posjeduješ. Zavist dijeli; ljubav, pak, sjedinjuje. Svaka druga stvar bez ljubavi ti ne može ničemu služiti. U snazi ljubavi ti posjeduješ bez pogibli ono što drugi posjeduju s pogibelji. Ljubav umnaža karizme. A da bi se ovo dogodilo potrebno je odbaciti zavist. Treba sebe maknuti iz središta. To pretpostavlja trajno obraćanje, jer se samo tako karizme mogu sačuvati zdravima na duži rok. Ljubav, dakle, ne umanjuje važnost karizmi, nego, naprotiv, ona ih uzdiže.» (Sv. Augustin)

- 13:11 - Komentari (12) - Isprintaj - #

petak, 06.08.2010.

POČIVANJE U DUHU

Kao što sam već ranije spominjao, Crkva se tijekom povijesti suočavala s fenomenima interakcije između tijela, duše i uma. Čim neka psihička reakcija ima jači utjecaj na tijelo, tim rasuđivanje postaje bitno. U procesu kanonizacije Crkva je oprezna u razlikovanju atributa autentičnog posvećenja, koje se temelji na teološkim vrlinama vjere, nade i ljubavi, od onih koji se odnose na izvanjske tjelesne manifestacije, kao što je ekstaza, levitacija, stigme itd.
Pijo XII dao je vrstan primjer takve razboritosti 1940. godine prilikom kanonizacije Gemme Galgani. Obazrivo je izjavio da potvrđuje autentičnost njezine svetosti, ali ne po određenim tjelesnim fenomenima dokazanim u njezinom životu, nego baš usprkos njima, ne oklijevajući da ih poveže s određenim neurotičnim tendencijama. Ne postoji jasniji način da se kaže kako su ta dva aspekta različita.
Razboritost Crkve leži i u inzistiranju pravljenja razlike između karizmi, koje posvećuju primatelja, čineći ga ugodinim Bogu (što je značenje klasičnog latinskog izraza gratum faciens), i karizmi čiji je izravni cilj dobrobit zajednice, njezina izgradnja u konstruktivnom smislu ‘podizanja čitave zajednice’. Ovi drugi darovi nužno ne posvećuju njihova primatelja niti posrednika. Oni se daju zabadava (gratis datae) za upotrebu koja transcendira osobu i s ciljem da služi zajednici na sasvim određen način.


Izbjeći zbrku

Da bi potkrijepili nadnaravnu interpretaciju fenomena padanja, neki od njegovih zagovornika navode mistične ‘analogije’, koje, prema njihovom gledištu, pripadaju istoj vrsti fenomena. Sukladno tome uspoređuju ‘počivanje u Duhu’ sa spokojstvom duše ili čak molitvom smirenosti (stupnjem kontemplativne molitve, op. prev.). No mora se jasno kazati da govorimo o dvjema potpuno drugačijim razinama iskustava: počivanju u Duhu i spokoju duše.
Evo što sv. Franjo Saleški piše o spokoju duše:
«Duša koja se sama u sebi toliko sabrala u Bogu ili pred Bogom, često postaje toliko pažljiva prema dobroti svojega najmilijega da joj se čini kako njezina pažnja nije uopće nikakva pažnja. Tako jednostavno i nježno ona dolazi od nje. Slično biva i kod nekih rijeka. One teku tako tiho i tako ravno da oni koji ih gledaju ili koji njima plove, stječu dojam da ni ne vide ni ne čuju da se uopće išta miče, zato što se ne vidi ni najmanje talasanje, ni micanje. Taj dragi mir duše sv. Terezija od Isusa zove ‘molitvom mira’, a ta se jedva razlikuje od onoga što ona zove ‘san duševnih moći’, ako sam je ja dobro razumio» (Teotim, knjiga VI, poglavlje 8).
Usporedimo li spokoj duše s ‘počivanjem u Duhu’, odmah uočavamo da su to potpuno različita duhovna iskustva i da ih jedino povezuju slične riječi ‘spokoj’ i ‘počivanje’


Razlike

«Počivanje u Duhu» također se opisuje i kao molitva smirenosti. Upitan na moju zamolbu, irski karmelićanin o. Christopher O’Donnell, profesor mistične teologije, odgovorio mi je ovako:
«Molitva smirenosti može biti u različitim oblicima. Može biti tamna ili svjetla. Njezini opisi mogu biti varljivi. Nadalje, lako se može pobrkati molitvu sabranosti, koja se više ili manje događa u trećoj prostoriji duhovna tvrđava ili zamka duše, s molitvom smirenosti, posebno kod onih koji koji nemaju veliko iskustvo u molitvi smirenosti.
Pretpostavljam da se problem može ukratko ovako izraziti: što se postiže kad se kaže da je ‘počivanje u Duhu’, kad je autentično, nalik molitvi smirenosti?
Nema prečica prema visokoj posvećenosti i stalno primanje molitve sabranosti nužno pretpostavlja visoku svetost i veliku čistoću srca. To je upravo tako jer ljudi nisu spremni dopustiti da im se srca očiste pa im Gospodin ni ne daje tu milost.
Mogu li postojati izuzeci?
Naravno, ali ne vidim da postoji ijedan uvjerljiv dokaz koji bi sugerirao da je ‘počivanje u Duhu, kad je autentično, molitva smirenosti. Razlikovanje različitih razina molitava obično uključuje provjeru na temelju općeg životnog obrasca određene osobe. Tradicija je tu vrlo stroga. Tako Terezija ispituje rast u poniznosti, bratskoj ljubavi i povlačenju. ‘Počivanje u Duhu’ ima prečesto tendenciju da ostane bez trajne promjeneako se podvrgne provjeri šest mjeseci kasnije (Privatno pismo od 20. listopada 1982.godine).


Prosudba velikih mistika

Veliki mističari, naročito dvoje crkvenih naučitelja – sv. Terezija Avilska i sv.Ivan od Križa, osjećali su se primoranima da više puta daju izjave o tome kako su njihova mistična iskustva utjecala na njihovo tijelo. Premda različitih temperamenata, oboje su bez sumnje imali ozbiljnu suzdržanost prema učenicima koji su bili skloni preuveličavati ove usputne fenomene.

Terezija Avilska:
Tako sv. Terezija u knjizi Osnuci ovo piše o tjelesnoj slabosti i nesvjestici tijekom molitve:
«Možda ćete me pitati kakva razlika postoji između otupjelosti i ushita jer su oba ta stanja naizgled jednaka. To nije nerazumno reći, ali je nepravilno. Ushit, ili sjedinjenje s Bogom, traje kratko vrijeme, a korist od njega je neizmjerna. Ostavlja u duši velike tragove i duša ostaje okupana nutarnjim svjetlom. Tu razum ničemu ne služi. Gospodin sam djeluje na volju. U onom drugom slučaju sve je potpuno drukčije. Tijelo je zarobljeno, ali razum, pamćenje i shvaćanje ostaju slobodni. Međutim, njihovo je funkcioniranje smućeno, i ako su slučajno zaokupljeni nekim predmetom, ustrajat će sve vrijeme u tome. Mislim da duša nema nikakve koristi od ove tjelesne slabosti … Dakle, savjetujem starješicama da učine sve potrebne napore da spriječe te duge nesvjestice, jer po mom mišljenju one ne čine ništa drugo nego paraliziraju sposobnosti i osjetila i priječe ih da ispune zapovijedi duše» (Sv. Terezija Avilska, Osnuci, poglavlje 6).

Ivan od Križa:
U Usponu na goru Karmel sv. Ivan od Križa pita se koja bi se vrijednost trebala pripisati određenim fenomenima, koji djeluju na ‘naša tjelesna osjetila’, kao što su ‘viđenja osoba iz drugoga života, čujenje ‘neobičnih riječi’, osjećanje ‘miomirisa’, ‘prekrasnih okusa’ i sličnih osjetilnih utisaka, koji se primaju u mističnim stanjima, i o tome kaže:
I treba znati da, premda sve ove stvari mogu tjelesnim osjetima biti dane od Boga, čovjek ne smije nikad biti siguran, niti pristajati na njih, pače treba ih se apsolutno kloniti i ne samo ne željetiih nego ih ni ispitivati da li su dobre ili zle, jerveć zato što su izvanjske i tjelesne znak je da je manja sigurnost da dolaze od Boga. Zaista je redovit i više vlastit Bogu način da se podaje izravno duhu, i tada je za dušu veća sigurnost i veća korist – radije nego li da se podaje osjetima, u kojima obično stoji velika opasnost zbog zabluda, ukoliko tjelesni osjet u nadnaravnim milostima, koje prima, hoće da sudi o duhovnim stvarima, držeći da su onakve kako ih on opaža, dok su one toliko različite od toga koliko se tijelo razlikuje od duše i osjet od razuma. Osjeti su odviše u neznanju gledom na duhovne stvari, više nego li živinče gledom na razumske. Stoga se veoma vara onaj koji te stvari cijeni, te se stavlja u veliku opasnost da bude prevaren: u najmanju ruku bit će spriječen da napreduje u duhu.
Daljnja napomena sv. Ivana od Križa može se korisno primijeniti na fenomen o kojem ovdje govorimo: Tjelesno viđenje i utisci svih drugih osjetila, kao i bilo koja druga nutarnja saopćenja, ako su od Boga proizvode u samom času kad se doživljavaju svoj prvi učinak u duhu i ne puštaju duši vremena da se odlučuje hoće li ih primiti ili neće. Jer kao što Bog te stvari daje na nadnaravan način, bez posebne pažnje i djelovanja duše, tako bez njezina djelovanja Bog uzrokuje i učinak koji je namjeravao … kao što kad bismo na golu osobu bacili vatru, ništa joj ne bi koristilo to što bi se ona htjela, ili se ne bi htjela opeći, jer bi vatra nužno proizvela svoj učinak» (Sv. Ivan od Križa: ‘Uspon na goru Karmel’, knjiga II, poglavlje 11.)

Otac de Grandmaison:
Prije kraćeg vremena otac de Grandmaison, S.J. napisao je nekoliko redaka, koji su vrijedni i za naše doba kao poziv na razboritost. Premda o njima ne možemo govoriti da upućuju na zabranu, poput crvenog svjetla na semaforu, oni svakako služe kao žuto svjetlo ili upozorenje:
«Ekstaza – a ovdje koristim tu riječ u ograničenom smislu fenomena inhibicije, privremene neosjetljivosti, nepomičnosti i zgrčenosti mišića, iz čega proizlazi stanje ukočenosti, djelomično oslobađanje od zakona gravitacije, te automatski govor i geste – niti su privilegija niti pak moć nekom udijeljeni. Radi se o cijeni koji mističari plaćaju za svoju ljudsku slabost. Prema tome, ona se može ponoviti ili, još preciznije, izazvati različitim načinima. Postoje naravne nesvjestice zbog slabosti, zbog naglašenog koncentriranog razmišljanja, ili pretjeranih napora da se čovjek sjedini s Bogom. Postoje također demonske, patvorene i patološke ekstaze, koje su morbidni plodovi prijevare, histerije ili čak gutanja otrova poput valerijane» (Henri Bremond: Historie litteraire du sentiment religieux en France,vol.II: ‘L’invasion mystique’, Paris,p. 591).
Sada treba dalje i dublje nastaviti s našom analizom. Naime, prethodna poglavlja ovog drugog dijela ni na koji način ne pružaju potpuni odgovor na ova značajna pitanja, nego jednostavno pokazuju da većina svetopisamskih i mističnih referencija, koje smo proučili, a priori ne podupiru tvrdnje nekih da fenomen padanja pripada dugoj kršćanskoj tradiciji.

KARDINAL SUENENS

- 00:53 - Komentari (3) - Isprintaj - #

utorak, 03.08.2010.

Unatoč svemu, pa i srebrnini

"Nađe milost u pustinji narod koji uteče maču: Izrael ide u svoje prebivalište. Iz daljine mu se Jahve ukaza: Ljubavlju vječnom ljubim te, zato ti sačuvah milost. Opet ću te sazdati, i bit ćeš sazdana, djevice Izraelova. Opet ćeš se resit' bubnjićima, u veselo kolo hvatati. Opet ćeš saditi vinograde na brdima Samarije: koji nasade posade, oni će i trgati. Jer dolazi dan te će stražari vikati na brdu efrajimskom: 'Na noge! Na Sion se popnimo, k Jahvi, Bogu svojemu!'"

- 22:02 - Komentari (10) - Isprintaj - #
































































































































































































































































































































































































































































-