mistagogy.blog.hr

srijeda, 08.09.2010.

Mala Gospa

Milansku katedralu nazivaju osmim svjetskim čudom. I s pravom! Kakve se sve divote umjetnosti kriju u njezinim najčistijim linijama, u onim gigantskim lukovima, u onoj šumi bijelih tornjića, stupova, kapitela! A nad veličanstvenim pročeljem nad glavnim vratima stoje u broncu urezane dvije latinske riječi: »Mariae nascenti« – Marijinu rođenju ili Maloj Gospi u čast.

Istina je da je milanska katedrala čudo ljepote. No ta je katedrala samo blijeda slika jednoga neusporedivo ljepšega, veličanstvenijega i savršenijega hrama, koji se naziva Marija, te koji je remekdjelo Božje svemoći, mudrosti i ljubavi. Danas slavimo rođendan toga divnoga Božjega hrama, rođendan Bogomajke, presvete Bogorodice Blažene Djevice Marije.

Nju su u Starom zavjetu pretkazali i navijestili Bogom nadahnuti pisci i proroci. Ona ima svoju povijest daleko prije svoga rođenja. Ona je zapisana već na prvim stranicama Svetoga pisma. Nakon pada praroditelja u grijeh Bog im se ukazuje, prekorava ih zbog neposlušnosti i tjera ih iz raja. A zatim Bog sam govori zmiji – zavodniku: »Neprijateljstvo ja zamećem između tebe i žene, između roda tvojeg i roda njezina: on će ti glavu satirati, a ti ćeš mu vrebati petu« (Post 3,15). Drugi vatikanski sabor izričito uči da je Marija proročki označena u tome obećanju o pobjedi nad zmijom, a koje bi dano našim praroditeljima pošto su sagriješili (usp. Lumen gentium, br. 55).

Mariju naviješta prorok Izaija kad govori o znaku Emanuela. »Evo, začet će djevica i roditi sina, i nadjenut će mu ime Emanuel!« (Iz 7,14).

Isto tako prorok Mihej, govoreći o nevolji i slavi doma Davidova, kaže: »Zato će ih Jahve ostaviti dok ne rodi ona koja ima roditi« (Mih 5,2).

Drugi vatikanski sabor uči: »S Marijom, uzvišenom kćeri sionskom, poslije dugog čekanja obećanja, ispunjaju se vremena i ustanovljuje se nova Ekonomija, kad je Sin Božji od nje uzeo ljudsku narav, da otajstvima svoga tijela oslobodi čovjeka od grijeha.«

Marija je Božje remekdjelo, pretkazano unaprijed tolikim slikama, simbolima i usporedbama.

Miris je haljina tvojih kao miris libanski.

Ti si vrt zatvoren,

sestro moja, nevjesto,

vrt zatvoren i zdenac zapečaćen.

Mladice su tvoje vrt mogranja

pun biranih plodova:

nard i šafran,

mirisna trska met,

sa svim stabljikama tamjanovim,

smirna i aloj s najboljim mirisima.

(Pjesma nad pjesmama 4,10–14)



Na Mariju, Crkva u prenesenom značenju primjenjuje i ove divne Sirahove slike:

Uzrastoh kao cedar na Libanu

i kao čempres na gori Hermonu.

Uzrastoh kao palma u Engadu

i kao ružičnjaci u Jerihonu.

Kao divna maslina u dolini,

uzrastoh kao makljen

nad vodama.

Rasuh miomiris svoj kao cimet

i drvo bagremovo,

i zamirisah mirisom kao smirna

izabrana,

kao galban, oniks i stakte,

i kao vonj tamjanov u šatoru.

Raširih grane svoje kao terebinta,

i grane su moje divne i ljupke.

Propupah kao trs mladicama ljupkim,

i cvjetovi su moji porod slave i bogatstvu.

(Sir 24,13–17)


Velike su starozavjetne žene Debora, Judita, Estera bile također Marijine slike, slike one koja će nam roditi Spasitelja i osloboditelja od zla. Zato nas Crkva danas poziva: »Radosno svetkujmo Rođenje Blažene Marije Djevice: iz nje se rodilo Sunce pravde, Krist Bog naš!« (Ulazna pjesma). To sunce će zasjati siromašnima, neznatnima, potlačenima, onima koji su progonjeni zbog pravednosti.

Mariju su pretkazivale i one žene koje su u Starom zavjetu tugovale zbog svoje djece: Hagara, Resfa, Noemi. Pretkazivale su nju koja će kao Majka boli stajati pod križem svoga Sina.


U prenesenom su smislu u Starom zavjetu Marijini simboli i ovi:

Noina arka, koja nam prikazuje Mariju koja je sačuvala sjeme duhovnoga svijeta.

Gorući grm, koji predstavlja Mariju, koja će postati majka, a da pri tom ne izgubi svoga djevičanstva.

Aronov štap, Marijina slika, u kojoj ona, postavši plodna, ništa ne izgubi od svoga sjaja, sačuvavši i cvijet i plod.

U Gideonovu je runu Marija prikazana kao ona koja će primiti u sebe nebesku rosu, tj. Pravednika, Spasitelja, Krista.

Njezino je rođenje, doista, navijestilo radost cijelom svijetu. Tu radost Crkva danas na Malu Gospu u svom bogoslužju naviješta svijetu. U Pripjevnom psalmu kliče: Radujem se u Gospodinu, radujem! Ja se u tvoju dobrotu uzdam, nek mi se srce raduje spasenju tvome! Pjevat ću Gospodinu koji mi učini dobro, pjevat ću imenu Gospodina Svevišnjega! (Ps 13).

A svoje bogoslužje na današnji dan u popričesnoj molitvi Crkva ovako sažima: »Klicala, Gospodine tvoja Crkva, okrijepljena svetim otajstvima i obradovana Rođenjem blažene Marije Djevice, koja svemu svijetu bijaše nada i zora spasenja!«

Čitanje pak u Časoslovu Božjeg naroda iz Govora svetoga Andrije, kretskog biskupa, ovako završava: »Neka, dakle, sve stvoreno pjeva i pleše, te pridonese štogod prikladno proslavi ovog dana. Danas neka je zajedničko slavlje za ono što je nebesko i što je zemaljsko i neka skupa slavi svečanost što god je povezano na svijetu i iznad njega. Na današnji dan je, naime, Stvoritelju svega sagrađen stvoreni hram. Neka stvorenje na nov i dostojan način pripremi Stvoritelju novo gostoljublje.«


(Preuzeto s : http://www.skac.hr/svetacdana/ )

- 10:25 - Komentari (6) - Isprintaj - #

nedjelja, 05.09.2010.

Odlaziti i dolaziti

Admiral Hyman Rickover poznat je kao osnivač američke flote nuklearnih podmornica. Svojedobno je i američki predsjednik Jimmy Carter, još kao mladić, dok je bio mladi časnik u američkoj mornarici, službovao pod zapovjedništvom ovog generala.
Rickover je poznat kao jedan od kontroverznijih admirala u novijoj američkoj povijesti. Posjetom na Google može se dosta toga pročitati o ovom liku, no izdvojio bih samo jedan zanimljiv detalj, a tiče se posjeta, odnosno poziva Rickoveru u Bijelu kuću samo nekoliko dana nakon što je Jimmy postao predsjednik. Tom prigodom admiral Rickover je Predsjedniku predao plaketu na kojoj je pisalo: "O, Bože, Tvoja su mora tako golema, a moj je čamac tako malen!" Doista prigodno, da ne može biti prigodnije. Budući je admiral poznat po svojem kontroverznom pedaškom pristupu, nije propustio niti ovaj trenutak da svom bivšem mlađem časniku održi još jednu lekciju i upozori ga na potrebu poniznosti.
Ova molitva na na plaketi je dala Carteru koristan uvid u veličinu i složenost života, naše uloge u njemu, ali i nesposobnosti da sami svojim snagama riješimo sve svoje životne probleme.
I Salomon je znao da život može biti vrlo težak i složen. Kad je kao kralj u Izraelu naslijedio svog oca Davida, priznao je svoju slabost Bogu: "Gospodine, Bože moj! Ti si učinio svoga slugu kraljem mjesto moga oca Davida. A ja sam mlad čovjek koji ne zna ni odlaziti ni dolaziti" (1 Kr 3,7) Zbog toga je tražio mudrost kako bi mogao voditi narod i tako ugoditi Bogu i pomoći drugima (r.9). Je li to isto bila i Carterova želja kad je pozvao Rickovera, ne znam, no znam da je pred svima nama slična dilema: Uteći se po pomoć ili nastaviti srljati svojim snagama, pa kud puklo da puklo? Netko će možda reći kako se naša odgovornost ne može ni blizu mjeriti s onom koju je imao ovaj američki predsjednik, no po meni ipak je riječ jače i moćnije oružje od bilo koje atomske bombe koja može ubiti samo tijelo, no ne i duh.
Jeste da postoje ljudi koji su optimisti i oni koji su pesimisti. Jeste da neki imaju više, a neki manje pouzdanja u Božju pomoć i providnost, no svima nama se zna desiti kad nam na momente život izgleda prezahtjevan, a odgovori na određene životne izazove s kojima se suočavamo nimalo laki. Postoje trenuci u životu kada je dobro da smo s vremena na vrijeme pritješnjeni i dovedeni u situaciju da mislimo kako je ta i ta situacija skoro nerješiva iz prostog razloga jer se tako lako damo zavesti da mislimo kako je život u našim rukama i da sve ovisi o nama, a zaboravljamo da bez mudrosti odozgo ne možemo ništa. Bog je taj koji nas u svojoj Objavi na to upozorava. Traži od nas da ištemo mudrost koju on udjeljuje bezpogovorno. Ta molitva je uvijek uslišana, a svrha joj je u tome da imamo postojanost bez koje nema istinskog rasta. Razlog je to, kako kaže sv. Jakov u svojoj poslanici, da se radujemo kad upadnemo u kušnje jer ne samo po slušanju riječi Božje, nego i po prokušanošću u nama raste i umnaža se vjera. Iskustveno. Konkretno. U Jak 1,5-6 apostol veli: "Nedostaje li komu od vas mudrosti, neka ište od Boga, koji svima daje rado i bez negodovanja, i dat će mu se. Ali neka ište s vjerom, bez ikakva kolebanja. Jer kolebljivac je sličan morskom valovlju, uzburkanu i gonjenu."
Iskustvo neznatnosti naspram moru života na kome plovimo je korisno kako bismo bili upućeni na Boga, a svakodnevna postojana molitva za mudrost i vjeru je garanz naše opstojnosti. Zato je izvan svake pameti pred prezahtjevnim životnim izazovima pokušavati ići svojim snagama. Priznavanje svoje neznatnosti (odbacivanje umišljene veličine o sebi) nas može dovesti do toga da prihvatimo Božju veličinu tim više što On nije samo Svemoguć, nego i jer je i njegova ljubav prema nama poput mora, nemjerljiva.

- 14:47 - Komentari (2) - Isprintaj - #

srijeda, 01.09.2010.

Novi žar, nove metode i novi izraz za novu evangelizaciju
Rufus Pereira

Svako Evanđelje počinje pozivom "Dođi!, a završava s jednom zapovijedi: "Idi!" (Mk 3, 13-14; Mk 16, 16). Isus je najprije ponudio Petru: "Dođi, slijedi me!" a onda mu je zapovjedio: "Idi, pasi ovce moje!" (Iv 21, 19, 17). On je najprije poveo tri apostola na vrh planine da se pomole s njim a onda ih je spustio u ravnice da mole za progonjene (Lk 9, 28-37). On ih je najprije pozvao da se oni evangeliziraju, a onda ih je poslao da i oni evangeliziraju narode (Mt 4, 19, Mt 28, 19). Najprije ih je sve pozvao da čekaju u gornjoj sobi na molitvu, iza zatvorenih vrata, zbog Očevog obećanja, a onda ih je poslao dalje u snazi Duha Svetoga, da svjedoče za njega sve do na kraj zemlje (Dj 1, 4-5; Dj 1, 8).

Nova evangelizacija

II. Vatikanski Koncil: On je precizan, u skladu s Isusovim učenjem i praksom, da današnja Crkva najprije treba moliti za Nove duhove, kada je papa Ivan XXIII najavio na Drugom vatikanskom koncilu, 25. siječnja 1959. godine u Rimu: "O, Duše Sveti, … obnovi Svoja čudesa i u ovo naše vrijeme, da doživimo novu Pedesetnicu;" a zatim je pozvao i na novu evangelizaciju, kada se papa Ivan Pavao II obratio na Biskupskoj konferenciji u Latinskoj Americi, 9. ožujka 1983. godine u Haitiju: "Gledajte u budućnost i sudjelujte u Novoj evangelizaciji, novim žarom, novim metodama i novim izrazom." Godinu kasnije, 30. travnja 1984. godine, Papa je bacio Novi izazov sudionicima 5. međunarodne konferencije karizmatskih voditelja u Rimu: "Molim vas, i sve članove karizmatske obnove, da nastavite, zajedno sa mnom, glasno vikati u svijetu: "Otvorite vrata Izbavitelju" … jer misija crkve je da naviješta Krista po svijetu."

Redemptoris Missio: Konačno, 7. prosinca 1990. godine, Papa u svojoj enciklici potiče cijelu Crkvu na "Misiju Izbavitelja", na "obnovu predanosti njegovoj misiji" (RM 2), da "angažiramo svu energiju u Novu evangelizaciju" (RM 3). Jer, kako je on navijestio, mi smo "na pragu novog misijskog razdoblja" (RM 2), i zato bismo trebali gledati naprijed u slavnom iščekivanju Novoga milenija koji će postati "novo proljeće kršćanstva" (RM 86). Kao odgovor na ovaj Papin poticaj, karizmatska obnova se doista pokrenula zajedno s crkvom u Novu Pedesetnicu, za koju je molio papa Ivan XXIII, preko novog Svećeničkog pokreta koji je rado dočekao papa Pavao VI, do Nove evangelizacije, kako ju je nazvao papa Ivan Pavao II, - jer to je ta Nova pedesetnica koja se upravo događa i koja sa sobom donosi ovu Novu evangelizaciju, pošto se ne može dogoditi Nova evangelizacija bez Nove pedesetnice.

Novi žar:

Prvi duhovi: Prije njegovoga uznesenja na nebo, naš Gospodin je svojim učenicima povjerio misiju u kojoj će oni sami sve narode učiniti učenicima (Mt 28, 19). Ali najprije su morali sačekati silazak Duha Svetoga, da prime silu koja će ih osposobiti da hrabro naviještaju Riječ Božju, da čine ista djela koja je i Isus činio, štoviše i veća, i da budu njegovi svjedoci sve do na kraj zemlje (Dj 4, 29; Iv ¸14, 12; Dj 1, 8). Pošto su oni već primili njegovu Riječ koja je gorjela u njihovim srcima kao oganj (Lk 24, 12) i nakon što su se sada ispunili njegovim Duhom, ponovno su bili zapaljeni u njemu kao u ognju. Učenici su otišli dalje naviještati Evanđelje, radosno se suočavajući s progonima i mučeništvom. Vatra Pedesetnice, koju je Naš Gospodin obećao spustiti na zemlju, sada je ognjem gorjela u njima a onda je redom palila cijeli svijet (Lk 12, 49; Lk 3, 16).

Nova Pedesetnica: Danas, također trebamo u svoje molitve uključiti i pjesmu: "Dođi Duše Sveti, neka vatra siđe! Neka vatra siđe, i očisti naša srca a onda neka se i naša srca zapale za evangelizaciju". Sam Papa je bio onaj koji je, na početku novog tisućljeća, potaknuo cijelu Crkvu da se ponovno zapali vatrom prve Pedesetnice i da se ispuni žarom prvog apostolskog naviještanja koje je uslijedilo nakon te Pedesetnice, čineći tako da i nas same zapali Pavlova strast, koji viče: "Jao meni ako ne propovijedam Evanđelje!" (1 Kor 9, 16). Prisjetimo se, kao što je i sv. Pavao podsjetio Timoteja, da je to dar Božji biti zapaljen, jer, Bog nam nije dao duha bojažljivosti, nego Duha sile i snage, Duha ljubavi i Duha poučavanja, i, tako, kao i Timotej, ni mi se ne bi trebali stidjeti svjedočiti o našem Gospodinu i govoriti za Njega" ((2 Tim 1, 6-8).

Nove metode:

Nova situacija: Današnjoj Crkvi je potreban jedan takav novi žar da bi se pozabavila s današnjom nesvakidašnjom svjetskom situacijom zbog svjetovnog načina razmišljanja i religijske nezainteresiranosti, moralnog i religijskog relativizma, potrošačkog i seksualnog nemorala, terorizma i okrutnosti, neetičke sile i znanstvenog progresa. Oni, u vlastitoj potrebi za novom evangelizacijom stava i djelovanja Crkve, intenzivnije i hrabrije ulažu sve napore i sudjeluju u dijelu opće evangelizacije kako bi pronašli nove i učinkovitije načine za naviještanje evanđelja, koji će više odgovarati današnjoj kulturi i koji će bolje odgovoriti duhovnim potrebama suvremenoga čovjeka. U novoj evangelizaciji, brak i obitelj, žene i mladi moraju biti predmetom intenzivnog pastoralnog pristupa kroz kateheze za odrasle i kroz duhovno i emocionalno savjetovanje.

Novi pristupi: U tu svrhu Crkva mora pronaći nove načine za uključivanje društvene komunikacije i mas-medija, kao što su TV i Internet u svoj plan i program evangelizacije, kako bi zaštitila ljudska prava i promovirala istinu i pravdu u javnom životu, kako bi nastupala solidarno sa slabijim dijelovima društva, kako bi ukazivala na društvena zla kao što su: alkoholizam, ovisnost o drogama i seksualno zlostavljanje djece, i kako bi u kulture ulila vrijednosti Kraljevstva Božjega. Ali, pored društvene komunikacije, potrebnija nam je komunikacija i djelovanje Duha Svetoga, koje nazivamo karizmama, a koje predstavljaju manifestaciju njegove utjehe i njegove prisutnosti. One demonstriraju Njegovu silu koja utječe na promjenu života, i, kao što Dogmatska konstitucija crkve navodi: "one su korisne za obnovu i širenje Crkve," jer osiguravaju učinkovitost vodstva i službe naviještanja i službe ozdravljanja – u unutarnjem životu crkve i u njezinim vanjskim misijama.

Novi izrazi:

Novi pokreti: Najvažniji i najistaknutiji izraz ili znak nove evangelizacije je bogatstvo kojim cvjetaju pokreti obnove i svećeničke zajednice, na što je Papa neprekidno gledao kao na "poseban Dar Duha u naše vrijeme i uzrokom nade za Crkvu i čovječanstvo" (upućeno na Pedesetnicu 1996. godine). Na nezaboravnom susretu svećeničkih pokreta sa Svetim Ocem, 30. svibnja 1998. godine, Papa im je priznao da su oni: "odgovor Duha Svetoga na kritički izazov Evangelizacije na kraju ovog tisućljeća" (n. 7), unoseći tako u život Crkve neizmjerno jaku energiju za duhovnu obnovu i potencijale za učinkovito provođenje evangelizacije. Župa treba snagu i učenike koji izlaze iz ovih pokreta za obnovu unutar malih struktura koje se oblikuju kao male svećeničke zajednice, poznate pod nazivom temeljne kršćanske zajednice, u kojima se kršćani rađaju i rastu u zrelosti, u kojima žive duboki osjećaj za poziv i misiju.

Laici svjedoci: Nova evangelizacija će, također, vrlo mnogo zavisiti i od vjernika laika koji su svjesni svoga krsnog poziva i svoje odgovornosti prema Evanđelju Isusa Krista. Danas se često događa da su laici oni koji moraju biti na prvim crtama, nastojeći da se Crkveno učenje prihvati u etičkim, moralnim i društvenim pitanjima, koja se otvaraju unutar njihovih zajednica ili na nacionalnoj razini. Posebna misija laika, muškaraca i žena, je evangelizacija obitelji, kulture i društvenog i političkog života. Prvi pokretači ovoga novog proljeća bili su mladi ljudi kojima Papa neumorno, uvijek iznova govori: "Vi ste nada Crkve, vi ste moja nada!" Zato je zadatak današnje Crkve i njezinih svećenika omogućiti laicima da se oblikuju kao evangelizatori, da budu sposobni suočiti se s izazovima suvremenoga svijeta, ne samo mudrošću i učinkovitošću ovoga svijeta, nego i srcima koja su obnovljena i ojačana Kristovom istinom. Jer, suvremeni čovjek će radije slušati svjedoke nego učitelje. Ili, ako i sasluša učitelje, on će ih oponašati samo ako svjedoče.

p. Rufus Pereira

- 20:32 - Komentari (1) - Isprintaj - #
































































































































































































































































































































































































































































-