pismoandjelu

četvrtak, 28.07.2011.

Pozdravi mi more

Ima jedna mala uvala na pola sata vožnje od Splita, u kojoj sam provela desetak ljeta mog života. Zovem je Mala uvala, iako se drugačije zove, što mene ne zanima; stvarima koje volim, sama nadijevam imena. Zimi, posjećivala sam je samo ja i nekoliko starosjedilaca. Ljeti, na njenoj plaži nisi mogao ni iglu položiti, a kamoli ručnik. Navalili bi gastarbajteri iz Njemačke i Austrije, Splićani kojima se gade splitske plaže i slučajno dolutali autostoperi.
Usred rata u Bosni, u kakofoniji glasova na plaži moglo se čuti i pokoje "Bona" i "Ba". To nisu bili baš pravi turisti, nego izbjeglice, oni koji su uspjeli umaći s nekim konvojem, a neki od njih su imali tu i rodbine.
Pokušavam zamisliti fantastičnost prizora kada se čovjek, netom izbjegao iz Pakla, nađe u uvali gdje je more azurno baš kao u filmovima, a nebo iznad kristalno plavo i spokojno.

Ima takvih mirnih, spokojnih neba, koja izazivaju zavist.
Spokoj.
Njima mora da je i sama ta riječ zvučala nestvarno.

Neke od tih ljudi sam viđala u rana jutra, dok je plaža još bila pusta, kako mirno sjede, što bi oni sami rekli, sjede "nako". Nijemi, sa teretom slika užasa u sjećanju. Promatrajući ih tako u njihovim trenucima ukradenog mira, na pamet bi mi pale prepiske koje sam održavala s prijateljima iz bivših država upokojene Juge.
Svako pismo završavalo je sa "Pozdravi mi more".
Te pozdrave shvaćala sam ozbiljno, kao neki uzvišeni zadatak; kao da će me, ako ne prenesem te pozdrave moru, sustići najmanje deset godina nesreće. Pa sam odlazila na obalu i isporučivala pozdrave iz Beograda, iz Zenice, Travnika, Mostara, iz Sarajeva. More je primalo svaki pozdrav, na svoj veliki, modri, prijateljski dlan.

Odmah u prvim redovima uz more Male uvale nalazile su se kuće "domorodaca". To su bili oni Splićani koji su prvi, za vrijeme mraka bivše države, pokupovali atraktivna zemljišta i tu sagradili svoje vikendice. Čim je taj kutak Raja, na samo pola sata od grada, bio otkriven od drugih Splićana i inih moroljubaca, počeo je nicati i drugi red kuća. Pa treći, pa četvrti.

Domoroci iz prvog reda pojavom su vikendaša iz drugog reda bili skoro pa smrtno uvrijeđeni. No, istovremeno, konačno su imali nekoga tko je mogao biti kriv za sve eventualne anomalije koje bi se pojavile na plaži. Svako onečišćenje, čudnovate naplavine, opušci ili ne daj ti bože izmet, bili su stoposto djelo "onih iz drugog reda". Ne raspolažem točnim podacima o tome koliko sezona neki došljak mora u kontinuitetu provesti u Maloj uvali prije nego što prestane biti za sve kriv, ali sasvim sigurno prvih godina nikome tko je bio novi nije bilo lako. Isto tako ostat će mi misterija oko pitanja tko je onečišćavao plažu još i prije pojave onog prvog reda.

Domoroci iz tog prvog reda su za prljavštinu i otpatke okrivljavali one iz drugog reda, ovi pak one iz trećeg, oni iz trećeg reda prstom su pokazivali na one iz četvrtog i tako dalje sve do samog obližnjeg sela i male crkvice u koju su nedjeljom svi zajedno odlazili slušati svećenikovu uzaludnu mantru poznatu kao "Ljubi bližnjeg svog...". Ljubiti bližnjeg svog nije ni tako težak zadatak, pod uvjetom da ti taj bližnji nikada ne dođe previše blizu, tojest da taj bližnji bude dovoljno pristojan i ostane zauvijek dovoljno daleko, amen.

Još jedna stvar, osim nedjeljne mise, bila im je zajednička: svi su, bez iznimke, svojatali more. More je bilo njihovo. Kupnjom parcelice i izgradnjom vikendaškog zdanja, smatrali su da su kupili i svoj dio mora. Zato su s neskrivenim prezirom i neprijateljstvom gledali na svakog "došljaka", osim na onog koji je, po debljini svoje lisnice, a najčešće i svoje trbušine, obećavao dobru, masnu turističku žetvu. Ta vrsta turista je, ne samo ekonomski, nego i ekološki gledano, bila najprihvatljivija. Oni, naime, nikada nisu bili optuženi za onečišćenje plaže i mora. Iako su njihova djeca plažu uredno zatrpavala praznim bocama coca-cole i zgužvanim vrećicama chipsa a njihove supruge nehajno zaboravljale pokupiti iza sebe iscijeđene tube najskupljih sredstava za zaštitu od sunca. Ne, oni nisu smetali.
Problem je bio u, zna se, kronološkim redom:

- Česima, dok rat na prostoru bivše Juge nije bio niti u najcrnjim predviđanjima najvećih regionalnih pesimista. Oni su nam zagađivali plaže, a nisu baš nešto ni trošili.
- Srbima, pred sam početak rata. I oni su nam zagađivali plaže, a osim toga, uništavali biološku ravnotežu: zbog njihove su odvratne ekavice sa borovih grana na plaži otpadale (zgranute) šiške
- Bosancima, u godinama nakon rata, kako je lijepo podvukao gospodin Ivo Ćurković u "Makarskom primorju" neki dan, u tekstu čiji je naslov na naslovnici glasio "Gosti koji su višak". Razlozi su navedeni u dotičnom tekstu, pa da se ne ponavljam.

Intrigantno je to da se ni domoroci iz Male uvale, niti najstrastveniji od nekolicine branitelja hrvatskog mora nikada nisu toliko bučno dizali na zadnje noge zbog onih koji su zaista ugrožavali najljepše more na svijetu. Otoci, čije su magične uvale masovno devastirane najperverznijim privatnim i poslovnim građevinama lokalnih i manje lokalnih tajkuna, nekako su ostali neobranjeni. Ili su branjeni nekako mlako. A starosjedioci Male uvale, na primjer, su bili ti koji su, htijući valjda zorno pokazati čije je to more, počeli bezobzirno proširivati granice svojih carstava: ispod zida koji omeđuje njihovu parcelu, najednom nikne neka vrsta podzidića, koji od javnog puta ukrade nekih dvadesetak centimetara do pola metra površine. Tu se zasadi cvijeće. Na mulu ispod ceste, tj. javnoga puta, zabetonira se dio morskog prilaza, e da bi domoroci mogli vezivati svoje barke. Zabetonira se također i pola plaže, e da bi se njihovi turisti mogli valjano ispružiti i sunčati. Vrhunac svega: otkriveno je da su vlasnici nekih vikendica iz prvog reda uz more ispuštali sadržaje svojih "crnih jama", tj. septičkih vrela, direkt u - more.

A mi mislili da onaj čudni, neugodni miris na plaži dolazi od pašteta koje su, u godinama nakon rata, na plaži, zajedno sa svojom djecom, tiho jeli "Bosanci". Eto, došlo je vrijeme, napokon mogu svoj pozdrav moru isporučiti osobno. Čini se kao da njihova ljubav prema moru ima malo veze sa sunčanjem i kupanjem. Puno više tu se radi o čežnji za nekim lijepim vremenima. Sjedeći kraj mora "nako", vrte po glavi neke uspomene. Svaki od njih ima neku svoju priču. Prva ljubav. Zbunjeni poljubac sa mještankom nekog otočkog gradića ili prvo skakanje na glavu sa stijene, prvo šepurenje. Pa požele da i njihova djeca osjete tu čaroliju. Sve se promijenilo, samo je more ostalo isto. Zbog toga, ako treba, sa zadnjim parama se ide na more. Ako treba, cijeli dan jest će i oni i njihova djeca ozloglašene paštete.

Ima tako nekih malih ljudi koji neizmjerno vole more.
Možda ih nečim podsjeća na nestalu širinu. Na ljudskost. Zato njima more pripada, kao što i dobri ljudi pripadaju moru. A po tome si ti, Ivo Ćurkoviću, ovom moru jedini potpuni, i nepoželjni stranac.

28.07.2011. u 09:38 • 16 KomentaraPrint#

utorak, 26.07.2011.

Vidimo se

Do mog stana vode dva ulaza, donji i gornji. Krajem mjeseca koristim se isključivo donjim ulazom, zato što gornji ulaz sadrži poštanske sandučiće i pripadajuće im opomene, opomene pred isključenje i rješenja o ovrhama. Služim se metodom "ako ne vidim ja opomene, ne vide ni one mene." I to pali, najčešće.

Međutim, nekad se zajebem, pa krenem gornjim ulazom. Kad se već zateknem u neobranom gvožđu poštanskih sanduka, da ne kažem kapsila, udahnem duboko, pa mantrajući "možeš ti to, neće ti ništa, možeš ti to", otključam moje pandorino sanduče, zgrabim hrpu papirnate bijele smrti, rastvorim svaku omotnicu odmah tu, na licu mjesta, u hodniku moje stambene zgrade, a potom sve to smandrljam u torbu.

Sljedeće suočavanje nastupa tek dan poslije. Pa ne mogu sve u jedan dan. I uzeti tu poštu, i otvoriti je, i pogledati u oči nakeženim ciframa. Sutradan, prvo pijem kafu jedno pola jutra, pripremajući se. Onda iz torbe izvučem onu najnapasniju kovertu, onu što samo što ne urla "Plaaati me, prokleta luzerice!". Struja, naravno. Ako mi je isključe, neću više moći na internet, a internet je jedino mjesto na kojem mogu besplatno sretati ljude. Vani, naime, pokatkad moram imati para bar za vlastitu kafu. Internet mi također pomaže u njegovanju blaženog tupila izazvanog hiperprodukcijom potpuno bespotrebnih informacija. Informacija bez kojih bih ja čak i mogla, ali one ne mogu bez mene.
Što vrijedi Sanaderu da ga boli noga, ako to i ja ne znam. Što vrijede ženama svi savjeti o zdravom sunčanju i tretiranju celulita ako im to ja ne amenujem.

Nakon cijelojutarnje pripreme i opuštanja, evo me za stolom, među prstima vrtim napola dogorjelu cigaretu, drugom rukom premećem onaj papir, vidim samo one dvije riječi "...PRED ISKLJUČENJE", čitam ih mazohistički, s nekom perverznom nasladom nekoliko puta, ponovo i ponovo, svejednako vrteći papir, kao da će nekim čudom bar taj dio upozorenja nestati, dematerijalizirati se, smilovati se meni jadnoj samohranoj, izgubljenoj, umornoj, do bola umornoj. Osjećam srce koje lupa malo prebrzo, kažem sebi ok, smiri se, ne'š se jebote sad tu skljokat pred cilim HEP-om, ne daj gušta bandi kapitalističkoj.

Netko zvoni, trznem se, oblijeva me hladni znoj. To je to, došli su, stoje ispred vrata i ja infantilno vizualiziram tipa sa ogromnim škarama kako čeka spreman precvikati sve moje kabele od struje. Edward Škaroruki glavom i bradom, HEP-ov operativac nestrpljivo čeka da podignem kukavičku guzicu i otvorim mu vrata. Zvoni još jednom, sad nervozno već. OK, kažem sebi, "neće ti ništa, možeš ti to, neće ti ništa".

"Ej mama, evo mene!" veselo upada moj sin u stan. Boja mi se vraća u lice, dok zadnjim snagama pokušavam izgledati kao normalna mama koja normalno sinu otvara vrata.

"Šta si nešto loše volje, mama?"
"Ma nisam, zlato, samo malo umorna, slabo noćas spavala, jebenti tigraste komarce".

On mladenačkom strašću navali na ručak, pojede i hranu i tanjure i nogu od stola, ustaje, juri, u prolazu dobacuje:"Imaš li 200 kuna, moram platit trening?"

Srce mi opet prebrzo tuče dok vadim 200 kuna iz izmrcvarenog novčanika.
"Evo, zlato", procijedim grčevito nastojeći prirodno se smješkati. On odlazi, ja hitro zaključavam vrata, dva puta okrećem ključ u bravi.

Vidimo se, Škaroruki...

26.07.2011. u 18:13 • 0 KomentaraPrint#

ponedjeljak, 18.07.2011.

Komplikacije dišnih puteva

Niste znali da od mirisa pomidora možete dobit komplikacije na dišnim organima?

Kuća mog djetinjstva (onog sritnog dila djetinjstva) u Šibeniku, ležala je na cesti.

Tom cestom su prolazili auti i autobusi, često i oni šta su priko Splita vozili Dubrovnik-Zagreb.

Imala san pet godina, dvi plave pletenice i zabavljala se, stojeći isprid kuće, zajedno sa mojim pletenicama, mašući autobusima u prolazu.

Na zidu kuće isprid koje sam stajala i mahala bilom kredom neko je jedanput napisa: BOBA DROBA

I danas se ta slova mogu vidit kroz prozor autobusa ako malo sporije prođe kraj te kuće.

Ne sićam se nijedne zime iz Šibenika, sićam se samo lita. Beskonačnih, linih lita.

Isprid kuće bija je veliki, veliki vrtal. Baba bi ušla u vrtal vukući gumu i stala bi zalivat pomidore. Čim bi prvi mlaz vode dotaka listove stabala pomidora, one bi zamirisale tako intezivno da bi mi se zavrtilo u glavi a pletenice bi mi se veselo nakostriješile.

Ponekad je baba morala poslom u kuću pa bi uvalila meni onu gumu u ruke i namistila bi me tako između svih onih pomidora i selena i petrusimula i ravanela sa strogin uputama o jačini i pravcu mlaza vode, a ja bi, sva ponosna, zalivala i zalivala u stanju polunesvjestice od mirisa pomidora.

Do dana današnjega niko mi u životu nikad nije prepustija važniji i lipši zadatak od tog zalivanja vrtla.

Autobusi su prolazili, ja san jednom rukom držala gumu a drugom opet mahala, sva zajapurena i od radosti rumena ka pomidora. Pomidora sa plavim pletenicama.

Babe odavno nema a ja ponekad prođem pokraj te kuće putujući na relaciji Split-Zagreb i kroz prozor uspijen uvatit ona bila slova na zidu.

Međutim, one male sa pletenicama, a ni pomidora, nema. Možda bi ih uspila vidit da zamolin šofera da malo uspori kad prolazi pokraj kuće?

Niste znali da miris pomidora može izazvat komplikacije na dišnim putevima?

Meni se, na primjer, svaki put kad ćutin taj miris, stisne grlo.




18.07.2011. u 09:40 • 0 KomentaraPrint#

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>