KUPALIŠTE BETEZDA
10.06.2021.26.dan
Bazen/kupalište Betezda (Pool of Bethesda) poznato nam je iz priče iz Novog zavjeta u kojoj je Isus iscijelio paralitičara.
U Jeruzalemu imamo dva mjesta, dva bazena u kojima je Isus izvršio čudesna iscjeljenja. Jedan je bazen Siloam, o kojem smo već pisali, a Betzaida je drugi bazen.
Samo ime Betzaida znači Kuća milosti.
Betzaida je kupalište koje se nalazi u muslimanskom dijelu starog grada Jeruzalema, blizu Ovčjih vrata (danas Lavlja vrata). Sastoji od dva duboka bazena i pet trijemova. Kupalište je bilo prirodni izvor termalne vode za koju se vjerovalo da ima iscjeljujuću snagu. U ono doba, smatrali su da anđeo ulazi sa vremena na vrijeme u vodu da bi je uzburkao. Tko bi ušao prvi nakon uzburkane vode, oporavio bi se bez obzira kakva je bila bolest.
Tako je i paralitičar ležao na stepenicama bazena i nije bilo nikoga tko bi mu pomogao da uđe u bazen nakon što je voda bila uzburkana. Kažu da je tako bolovao 38 godina. Isus je došao do njega, pitao ga je da li želi ozdraviti. Nakon njegovog potvrdnog odgovora, Isus mu kaže neka uzme svoj krevet, svoje stvari i neka otiđe jer je sada iscijeljen. Nakon toga, ponovo ga je sreo u Hramu i rekao mu da su mu grijesi oprošteni i da više ne griješi.
U zadnje vrijeme povjesničari i arheolozi sve više istražuju događaje prvog stoljeća, i dolazi se do zaključka da pozadina ove priče nije najbolje objašnjena.
Dakle, postojala su dva bazena. Prvi se sagrađen u 8 st.p.n.e. u vrijeme Prvog Hrama kao rezervoar za kišnicu. U 3 st.p.n.e. u vrijeme Drugog Hrama sagrađen je drugi bazen da pojača kapacitet prvog bazena. Prostor ta dva bazena bio je veliki i duboki, sa trijemovima. Kasnije to postaje Centar iscjeljenja.
U grčko – rimskom panteonu bog Asklepije je bio bog zdravlja, iscjeljenja. Njemu u čast izgrađena su lječilišta diljem Grčkog carstva, pa tako je bilo i ovdje. Arheolozi su pronašli i hram posvećen Asklepiju, a daljnja istraživanja objašnjavaju da su ovi bazeni zapravo bile toplice, lječilišta termalnom vodom. Zato i u Novom zavjetu opisuju kako je oko bazena bilo mnogo bolesnih, nemoćnih koji su čekali iscjeljenje. Ali ne od anđela koji uzburkuje vodu, nego od Asklepija. Pa je tako i onaj paralitičar čekao iscjeljenje.
Taj prostor, Betezda, uopće nije bilo židovsko mjesto, nego pogansko. Tako da, u ovoj priči, u kojoj Isus iscjeljuje paralitičara koji je godinama bolestan, vidimo da nam se je htjelo pokazati kako je snaga Isusa jača od Asklepija.
Kada je Isus ozdravio slijepca u bazenu Siloam, rekao mu je neka uđe u bazen i opere oči. Također je rekao da taj čovjek nema grijeha, nego da je bio slijep samo zato da se božje čudo može manifestirati kroz njega. Za bazen Siloam znamo da je bio ritualni bazen u kojem su se purificirali prije odlaska u Hram.
Ozdravljenom paralitičaru u Betezdi, Isus ne govori da se vrati u bazen (Asklepijev bazen), nego da uzme svoje stvari i otiđe. A prilikom susreta u Hramu, za razliku od slijepca, ovome kaže da više ne griješi. Smatra se da je ovaj imao neke duhovne grijehe. Zato ga i pita da li želi ozdraviti. A to bi značilo da li želi preuzeti odgovornost za svoj život, suočiti se sa svojim životom.
Isus je, naravno, i sa ovim iscjeljenjem bocnuo židovske vođe, jer osim što je ušao na pogansko mjesto, iscjeljenje radio u subotu, sveti dan kada se ništa ne radi.
komentiraj (3) * ispiši * #