Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

10.09.2007., ponedjeljak

Miroslav Vitous: Uvijek sviram kao da sam na Olimpijadi

Razgovor s kontrabasistom i skladateljem Miroslavom Vitousom, zvijezdom 2. Međunarodnih dana jazza

Suradnik najvećih zvijezda jazza poput Stan Getza ili Miles Davisa, član prve postave kultne fusion skupine Weather Report, vođa vlastitih sastava, kontrabasist i skladatelj, Miroslav Vitous, bio je zvijezda Međunarodnih dana jazza održanih od 24. do 27. listopada 2006. godine u Maloj dvorani Lisinski. Oduševio je solo nastupom uz diskretnu podršku samplova orkestralne glazbe.

- Na nastupu uvijek sviram sto posto predano, kao da sam na olimpijadi ili svjetskom prvenstvu. Koristim elektroniku kako bih poboljšao akustični zvuk, a računalo kako bih snimio i prezentirao akustičnu glazbu.

- Jedno od prvih snimanja osvarili ste s Chick Coreaom za album "Now He Sings, Now He Sobs". Što je to iskustvo značilo za vas kao mladog glazbenika?

- Bio sam ushićen jer sam tada prvi put snimao u Americi i prvi put svirao s Roy Haynesom. Brzo sam naučio kako moram svirati s Haynesom jer on je neprestano "plesao uokolo", a ja sam uglavnom svirao na sličan način. Shvatio sam da ga moram pustiti da "pleše", a da se ja više posvetim kontrabasu. To sam i učinio iako to nije bilo ono što sam želio. Volim biti slobodan. Ja sam buntovnik koji se bori protiv pravila, ruši postojeće norme i svojom svirkom izaziva na "razgovor". Žao mi je, ali tradicionalni, klasični jazz moram nazvati glazbom ustaljenih pravila. Bubnjevi drže timing, bas svira bum, bum, klavir donosi harmonije, a saksofon neki posve drukčiji pristup. Moguće je komunicirati jedino preko nekih nepovezanih parametara. U takvom kontekstu nije moguća izravna komunikacija. Bio sam jedan od prvih kontrabasista koji je pokušavao prekinuti takav pristup. Ako sam na pozornici i znam kako treba svirati, ne želim svirati ustaljenim načinom, ne želim održavati posojeće stanje, ne želim biti nečiji rob kako bi ta osoba mogla napola masturbirati, a napola svirati, i ne komunicirati s drugima.

Vrhunac sviranja jazz forme

- Je li drukčije bilo kad ste u istom triju svirali u prvoj polovici osamdesetih kada ste snimili dva albuma za tvrtku ECM?

- Tada je bilo mnogo više komunikacije. Kad smo izvodili improvizirane skladbe komunicirali smo, vrlo izravno, ali ne i kad smo svirali jazz jer jazz glazba je zasnovana na pravilima i tada smo komunicirali suzdržljivije. Često se govori da je jazz glazba slobode, a ja tvrdim da je to krivo mišljenje, da to uopće nije glazba slobode.

- Je li tako bilo i u kvintetu Miles Davisa u drugoj polovici šezdesetih kad ste svirali s njim?

- Kvintet Miles Davisa je sredinom i u drugoj polovici šezdesetih, kad su u njemu svirali Wayne Shorter, Herbie Hancock i Tony Williams, dosegao svoj vrhunac i vrhunac sviranja jazz forme za sva vremena. Svirali su standarde, ali na vrlo kreativan način. Otišli su korak dalje od suzdržane komunikacije. Postigli su blisku komunikaciju. Došli su do te razine kad glazbenik postaje instrument glazbe. Kad se to postigne duh može istinski svirati kroz tebe kao kreativnu snagu. Kad sviraš strukturirano, čitaš note i držiš se shema, duh se ne može osloboditi. Tada je to poput sviranja klasične glazbe. Duh se neće osloboditi na pozornici na kojoj se svira klasična glazba jer za to nema prostora, uz nekoliko iznimaka. Glazbenici poput Mstislava Rostropoviča koji su briljanti solisti, donijeli bi cjelokupnu interpretaciju djela.

- Jeste li se tada osjećali kao da svirate u najboljem svjetskom jazz sastavu?

- Bez dvojbe. Prije toga sam u Americi svirao s brojnim vrhunskim glazbenicima što je bilo kao da sam se popeo na drugi kat, a kad sam stao na pozornicu s Milesom u njegovom kvinetu kao da sam se popeo na šesti kat. Razina muzikalnosti je bila visoka poput nebodera.


Glazbene promjene s Weather Reportima

- Je li bilo drukčije svirati s Milesom Davisom početkom sedamdesetih kad se njegova glazba promijenila?

- Bila je to posve drukčija situacija. Još uvijek sam težio sviranju glazbe kakvu smo svirali u ranije doba, koja je bila zasnovana na izravnoj komunikaciji. Ali u to doba njegova se glazba kretala u drugom smjeru. Improvizacije su se odvijale na postavljene obrasce. Svirajući s njim počeo sam mijenjati taj način a njemu se to nije sviđalo. Jednostavno, morao sam otići. No, zanimljivo je da je Marcus Miller godinama poslije činio to isto. Milesu je trebalo dugo da to prihvati.

- Nakon toga nastao je Weather Report. Tko je utemeljio skupinu?

- Postoje dvije verzije jer je, nakon što sam napustio skupinu, Joe Zawinul izmijenio priču rekavši da je on utemeljio Weather Report, ali istina je drukčija. Nisam se želio vraćati unatrag i ponovno svirati sa Stan Getzom ili Herbie Mannom. Bio sam spreman upustiti se u nepoznato, kreirati nešto novo. Nakon spomenutog događaja s Milesom kontaktirao sam Wayne Shortera koji također više nije bio u njegovu sastavu jer ga je napustio godinu dana prije. Pitao sam ga želi li da zajedno utemeljimo skupinu. Rekao je da mora razmisliti i da će mi se javiti. Nakon tri tjedna nazvao me i pitao što mislim o tome da nam se pridruži Joe Zawinul, na što sam pristao.

- Kako ste sa skupinom Weather Report željeli mijenjati glazbu?

- Poput njih dvojice i ja sam bio spreman odvojiti se od jazza. Bio sam umoran od sviranja iste glazbe i robovanja nekome. Odjednom smo se susreli s izravnom komunikacijom. Takav sam pristup tada nametao bez da sam toga bio svjestan.

Prenosimo:World of Music

- 08:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< rujan, 2007 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja