...ovaj je blog poput prsta koji
pokazuje na mjesec...bitno je
nezamijeniti mjesec sa prstom...
Hagakure ( jap.- skriveno u lišću)
knjiga je misli i stavova o životu i
smrti bushi-ja Yamamoto Jocho
Tsunetomoa (1659-1719), koje je
on preneo mlađem samuraju Tsuramoto Tashiro-u (1678-17??)
između 1709. i 1717. godine;
knjiga je prevedena na hrvatski;
beskrajna zahvalnost svim bićima u prošlosti,
beskrajna dužnost svim bićima u sadašnjosti,
beskrajna odgovornost svim bićima u budućnosti
zavjeti Bodhisattve
Živa bića su bezbrojna-zavjetujem se da ću ih sve spasiti
Strasti su neugasive-zavjetujem se da ću ih sve ugasiti
Dharma(Učenje) je beskrajna-zavjetujem se da ću njome ovladati
Put budnosti je nenadmašan-zavjetujem se da ću ga dosegnuti
četiri zavjeta Bodhisattve
Spoznati Put budnosti,znači spoznati sama sebe.
Spoznati sama sebe,znači zaboraviti sama sebe.
Zaboraviti sama sebe,znači opažati se u svemu.
postoji patnja,ali ne onaj tko pati
postoje dijela,ali ne onaj tko radi
postoji oslobođenje,ali ne onaj
tko slobodan biva
postoji Put,ali na njemu putnika nema.
Visudhimagga
Svi vi koji ste došli u ovaj planinski samostan ne zaboravite kako ste
ovdje za volju Puta,ne za volju odjeću i hrane...Usmjerite se tijekom
cijeloga dana na spoznavanje nespoznatljivog.Od početka do kraja
ispitujte sve oko sebe u tančine.Vrijeme leti poput strijele,
ne rasipajte dakle energiju na nevažne sitnice.Budite pozorni ! Budite pozorni !
Pošto ovaj stari redovnik završi svoje hodočašće,neki će od vas možda
predsjedati veličanstvenim hramovima s prekrasnim zgradama
i golemim knjižnicama urešenim zlatom i srebrom i imati mnogo sljedbenika.
Drugi će se možda posvetiti proučavanju sutri,ezoteričnim molitvama,trajnoj
meditaciji,i strogom poštivanju pravila.Ma koji smjer izabrali,
ako duh nije usmjeren prema čudesnom,transcendentalnom Putu Buda i Patrijarha,
uzročnost je zanijekana i sve naučavanje propada.Takvi su ljudi
đavoli i nikad ne mogu biti mojim pravim nasljednicima.Onaj koji se usredotočuje
na vlastite poslove i pročišćava vlastitu narav,pa makar boravio u
nekoj zabačenoj pokrajini u kolibi i hranio se divljim biljem kuhanim u
starom,olupanom kotliću,svakodnevno se susreće s mojom tradicijom i sa
zahvalnošću prima moje naučavanje.Tko se prema tome
može olako odnositi ? Budite marljivi ! Budite marljivi !
"konačne opomene" Daito Kokushi-ja koje se svaki dan čitaju u zen hramu Daitoku-ji
Gospodin je pastir moj, ni u čemu ja ne oskudijevam.
Na poljima zelenim On mi daje odmora, na vrutke me
tihane vodi i krijepi dušu moju.
Stazama pravednosti On me upravlja radi imena svojega.
Da mi je i dolinom proći,zla se ne bojim,jer ti si sa mnom.
Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.
Bogatu trpezu preda mnom prostireš u prisutnosti
neprijatelja mojih;uljem mi glavu mažeš i moj se pehar
prelijeva.
Dobrota tvoja i milost pratit će me u sve dane života moga;
U Gospodinovu ću domu prebivati dovijeka.
Psalam 23
Ne tražite znanje u ovom svijetu,već nađite svoj Put osobnog iskustva discipliniranog mirovanja i
prihvaćanja životne situacije u kojoj se nalazite
majstor Rinzai
...gradnjom brodova nemožeš
zaustaviti oblake...
Nobody,Dead Man
...stupid fucking white man...
Nobody, Dead man
Kad superioran čovjek čuje za Istinu,
on čini sve da je je primjenjuje.
Kada osrednji,običan čovjek čuje za Istinu,
on ju za trenutak uhvati,ali ju ponekad izgubi.
Kad inferioran čovjek čuje za Istinu,
on joj se ruga na sav glas i smije.
Ako se ne smije,to nije Istina
Lao-tse
"Ustupiti znač biti savršen,
biti povijen,znači uspraviti se,
biti prazan,znači ispuniti se,
biti otrcan,znači obnoviti se,
biti u oskudici,znači posjedovati.
Živjeti u obilju,znači biti smeten."
Lao-tse,Tao-Te-Ching,Knjiga Puta i Vrline,XXII
Nikakva misao,nikakvo umovanje,nikakva analiza,nikakvo oplemenjivanje,nikakva namjera,neka se sredi samo.
"šest opažanja"
Još od davnih vremena oni koji imaju osjećaj za
profinjenost...nalaze užitak u poznavanju istine o stvarima
i nihovom doživljavanju...
Prastari ribnjak
uskočila žaba
- zvuk vode
Basho (1644-1694)
Poznavanje Boga bez bijede
stvara - oholost;
Poznavanje bijede bez Boga
stvara - očaj
"Zapetljane političke spletke na prvi je pogled teže raspetljati nego
mornarski čvor zatvorenih očiju pod vodom,ali ako si date truda,
uživat ćete u sjajnom 'političkom trileru',s oštricama,bushidom i Toshirom
Mifuneom kao rezigniranim ali ambicioznim roninom* koji traži oca te kopa
nos i briše prste o kimono odmah na početnoj špici."
Velimir Grgić,"Katane,lignja,bradavice - Vodič kroz japanski film",Zagreb,2006.,
str. 165;
Film Samurai ili Samurai Assassin iz 1965. godine Kihachi Okamota
(1924-2005), je 123 minute intriga,politike,zavjera i dvoboja mačevima u
snijegu.Glavna uloga u filmu maestralni je,genijalni, jedan jedini i
neponovljivi Toshiro Mifune (1920-1997) koji se proslavio u suradnji sa
grandioznim Kurosawom (1910-1998),a glumio je u više od 140 filmova.
Poznatiji su: Yoidore tenshi (Pijani anđeo),Nora inu (Pas lutalica),Rashomon,
Hakuchi (Idiot),Musashi trilogija,Saikaku Ichidai Onna (Život Oharu),Shichinin no
Samurai (Sedam samuraja),Kumonosu-jo (Dvorac paukove mreže),Kakushi toride no
san akunin (Skrivena šuma),Yojimbo,Sanjuro,Chushingura (Riznica lojalnih
vazala)...da nabrojimo samo neke.
Fascinatna je energija Toshiro Mifunea dok hrče razvaljen od sakea na
tatamiju,dok zamišljeno bulji u Prazninu ili dok se bori sa devetoricom
napadača.
Film Samurai bavi se događajima iz 1860. godine u Edu (danas Tokyo)
neposredno prije incidenta koji je poznat kao Ansei čistka ili Incident kod vrata
Sakurada (Sakuradamongai no hen) kada je ubijen daimyo Ii Naosuke (1815-1860)
od 17-orice samuraja Mito klana i jednog sa Satsume.
gore,Sakurada mon 60-ih godina 19. st.;autor fotografije: Felice Beato (1832-1909)
gore,Sakurada mon danas;fotografija iz 2007. by wikipedia;Sakurada kapija
danas jedna je od vrata carske palače u Tokyu,a nekada su vrata bila jedna
od 32 vrata dvorca Edo iz kojega je vladao Tokugawa klan preko 250 godina;
* ronin - samuraj bez gospodara
# film Samurai možete pogledati na you tubu...titl je engleski....
Toliko izazova kod tebe ... Uživala u pogledu na fotku iz 1960. Ima nešto u tim sepijastim prikazima ... neke fine maglice i daha prošlosti... Sviralo mi za to vrijeme s donjega posta neobično glazbalo, pa me link odveo do prodaje stana u galaksiji , a onda nisam odoljela Hendrixu hihihi i to su jedine skitnje u posljednje vrijeme , dragi Nihy! Urasle mi već noge u tlo:( Osmijeh tebi :)) (Vitae... 02.12.2009. 21:25)
nije tesko raspetljati spletke ako znas sa cvorovima ili imas ostar noz. (slatka paprika 03.12.2009. 12:08)
stvarno je gušt vidjeti ove stare fotke volim kad mirišu na prošlost pozdrav tebi ;)) (Nina... 04.12.2009. 07:51)
Volim ga kao glumca i ikonu japanskog filma. Inače, nagovorio sam svog malog sina da jednog svog robota (tipa superjunaka) nazove Toshiro. (smiling cricket 05.12.2009. 23:36)
Prvi je majstor,zvan Yisan,radio s učenicima u vrtu,skupljajući lišće
čaja.Kazao je Kyozanu, jednom od svojih najperspektivnijih učenika:
"Beremo lišće cijeli dan; jedino čujem tvoj glas,ali te ne vidim.Pokaži mi
svoje prvotno lice."Kyozan je zatresao grm čaja. Yisan reče: "Istjerao si
akciju,ali ne i tijelo."Kyozan na to reče: "Kako bi ti odgovorio ?" Yisan je
neko vrijeme šutio.Kyozan napomenu: "Ukazao si na tijelo,ali ne i na
akciju."Uslijedio je Yisanov zaključak: "Upravo sam te poštedio dvadeset udaraca štapom."
Igyo škola jedna je od sedam škola zena Tang dinastije (618-907).Škola je dobila
ime po osnivačima Kuei-shan Ling-yuu ( jap. Isan Reiyu;771-853) i njegovom
dharma nasljedniku Yang-shan Hui-chiu ( jap. Kyozan Ejaku;živio između
807 i 891).Najkraće je opstala od svih zen škola.Odbacivala je shvaćanje o
povlačenju od svijeta i naglašavala nadahnuće istinskog duha,čime se i sam
tjelesni život potpuno prosvjetljuje i transformira.Škola razlikuje tjlesnu aktivnost i
"istinsko biće",gdje prvo postoji funkcionalna,a onda suštinska priroda.Ova
škola pridavala je važnost povratku od bitne prirode ka funkcionalnom djelovanju,
radi pomaganja svijetu.Govori se da je naziv Ikyo (Igyo) sastavljen od imena
dviju planina na kojima su smještena dva hrama ove škole,Isan na Hunanu i
Kyozan na Kyang-seu (Chiang-sui),kako se zovu i osnivači škole.
Učitelj Kuie-shan (Wei-shan) bio je starješina jednog od tih hramova. Jedan od
njegovih najistaknutijih učenika i dharma nasljednika bio je Yang-shan kojemu su
roditelji zabranili da stupi u hram,pa si je on odsjekao dva prsta kako bi dokazao
svoju veliku želju da postane redovnik.Nakon toga roditelji su dali svoj pristanak i Yang-shan se mogao posvetiti zenu.Nekoliko godina proveo je u divljini,hraneći se
orašćićima i družeći se s majmunima i jelenima.Međutim,kada su ga pronašli,
oko njegove kolibe je sagrađeno nekoliko hramova,a on je postao učitelj
1500 redovnika.*
Kada je Kuei-shan kojemu je učitelj bio Pai-chang Huai-hai (jap. Hyakujo Ekai;
720-814) ispitvao jednog svog drugog učenika Hsiang-yen Chih-hsiena
( jap. Kyogen Chikan;8??-898) o njegovu životu prije rođenja,ovaj nije znao
odgovoriti iako je odgovore tražio u svetim spisima (sutrama).Na kraju je spalio
sve svoje knige i povukao se od svijeta te živio usamljeno. Jednom prilikom dok
je čistio dvorište oko svoje kuće,crijep sa krova se odlomio i pao na tlo.U tom
trenutku Hsiang-yen se prosvijetli.Nakon toga uputi se svome učitelju te mu reče:
" jednim udarcem zaboravio sam sve učenje.Nema više potrebe da prakticiram
asketizam."
Ikyo škola upotrebljavala je u svrhu prosvijetljenja metodu "kružnih figura" ili
mandala koje je prvi uveo navodno Nan-yueh Huai-jang ( jap. Nangaku
Ejo;677-744).Time su simbolično prikazali odlike prosvijetljenje svijesti ili
"prvobitni lik prije rođenja".Yang-shan koji je doživio prosvijetljenje upotrebom
kružnih figura i primio pečat svijesti (inku) od Kuei-shana,uveo je ovu metodu od
97 figura među svoje učenike a naučio ju je od Tan-yuan Ying-chena (ili Tan-yuan
Chen-ying; jap. Tangen Oshin ili Tangen Shino;8/9.st) učenika Nan-yang
Hui-chunga ( jap. Nanyo Echu;675-775), jednog od najznačajnijih učenika
6. patrijarha Hui-nenga (638-713).
Igyo škola naglašavala je značaj fizičkih formi i funkcija u kojima se ispravnim
gledanjem može naći buddhina istinska priroda koja postoji u svemu.Škola je
bila aktivna između 9. i 11. st.
Nekoliko susreta i nadmudrivanja između Yisana i Kyozana ispričao nam je
D. T. Suzuki u svojim knjigama o zenu:
Kada je Kyozan dobio ogledalo od Yisana,iznio ga je pred skupinu redovnika i
upitao:"O redovnici,Yisan je poslao ogledalo;da li da ga zovemo Yisanovim ili
mojim ? Ako ga zovete mojim,kako to da dolazi od Yisana ? Ako ga zovete
Yisanovim,kako objašnavate to da se nalazi u mojim rukama ? ako možete reći
nešto ispravno,zadržat ću ogledalo;ako ne možete,razbit ću ga u komadiće."
Ovo je objavio tri puta,a kako nitko nije istupio da nešto kaže,uništio je ogledalo.
Krajem ljeta Kyozan (Kyozan Ejaku ili Yang-shan Hui-chi,807-883)
posjeti svog prijatelja i učitelja Yisana (Isan Reiyu ili Kuei-shan Ling-yu,
771-853).
Yisan ga upita:"Nisam vidio da dolaziš ovamo gore čitavo ljeto.Što si radio
tamo dolje ?"
Kyozan odgovori:"Obrađivao sam komad zemlje i završio sa sijanjem prosa."
Yisan reče:"Onda nisi protratio ljeto."
Tada Kyozan upita Yisana:"Kako si ti proveo ljeto ?"
"Jedan obrok dnevno i dobar san noću,"odgovori Yisan.
"Onda nisi protratio ljeto,"bio je komentar Kyozana.*
# vidi za Igyo školu,Ernest Wood,"Rječnik zena",Zagreb,2004.,str. 66,67;
Grupa autora,"The Rider Encyclopaedia of Eastern Philosophy and Religion",
London,1999.,str. 153;Y. H. Ku,"History of Zen",University of Pennsylvania,
1979.,str.318;
* D. T. Suzuki,"Uvod u zen budizam",Zagreb,1998.,str. 148;
Pozdrav Galaksiji ! Uvijek iznenadiš novim i zanimljivim prilozima. (smiling cricket 27.11.2009. 23:42)
utorak, 24.11.2009.
Shindo
Shindo (Genije ili Čudo od djeteta) priča je o mladoj (13 godina) talentiranoj
pijanistici Uti Naruse (sjajna Riko Narumi) koja je ostala bez oca.Otac pijanist
(Hidetoshi Nishijima) najzaslužniji je za Utin interes za klavir.Njegovu nakanu
nastavila je majka (Satomi Tezuka),ali Uta prolazi kroz krizu,nastaviti vježbati
klavir ili ne.Često je u društvu mladića Wao Kikune kojeg glumi Kenichi
Matsuyama (19 godina) čiji su roditelji vlasnici voćarne iznad koje Wao
svakodnevno vježba klavir ne želeći biti prodavač voća i povrća,dok nezadovoljni
susjedi negoduju jer im smeta njegovo sviranje.
gore,dvoje glavnih protagonista ove filmske priče
Riko Narumi kao Uta (što na japanskom znači pjesma) rastura Mozarta
redatelj Koji Hagiuda
godina 2007
trajanje 120 min.
Satomi Tezuka kao Mika Naruse,majka
Masahiro Komoto kao Kazuo Nagazaki
Hidetoshi Nishijima kao Koichiro Naruse,otac
Shihori Kanjiya kao Kane Kamogawa
Kazuyoshi Kushida kao profesor Mikoshiba
Kazuyuki Asano kao profesor Komiyama
Midoriko Kimura kao Masako Kikuna
Keita Okada kao Susumu Ikeyama
Kazuya Sato kao Morimoto
Tamae Ando kao Kikuko Mishima
Erisa Yanagi kao učenik srednje škole
Hideko Yoshida kao profesor Katsura
Akira Emoto kao Hisashi Kikuna
...meni najdraži film u kojem glumi sjajna Riko Narumi,svakako pogledati : )
* film Shindo možete gledati na stranicama mysoju ili na you tubu;preporučam
you tube jer na mysoju neispravan je predzadnji dio
zvuči mi zaista kao zanimljiva priča... to dvoje moraju jednostavno uspjeti ...i kraj je takav nadam se....:))) pozdrav veliki (Nina... 24.11.2009. 22:23)
Znaš li, Ratniče,da su mi prije "otkrića" tvoga bloga svi Japanci/Japanke ostavljali dojam "jednoličnosti","svi nekako na isti kalup (ma takovi smo valjda,na prvi dojam,u masi,i mi "bijeli" ljudi -crncima...ili Kinezima..),jer sam "gledala" površno i neusredotočeno.. Fotografije na tvome blogu ruše tu moju površnost..zrače osobnošću,ima prekrasnih i zanimljivih lica..i ženskih i muških,i nijedno nije isto..,naravno..Eto,tek majušna osobna impresija..
A u svezi najdojmljivijih citata,mogu ti reći da je to tvoj vlastiti opis bloga..ono o prstu i mjesecu...duboko,neobično i ISTINITO..
Aww, imam večeras nešto za pogledati. Nije da inače nemam, ali prve 3 minute filma su me osvojile.
I dobrodošao/la na moju stalk listu. (Bubbles laws 25.11.2009. 09:28)
...i mi smo njima isti pink plavušo...budem jednom pripremio razmišljanja japanaca kada su se susreli sa prvim bijelcima, nisu baš imali lijepo mišljenje o nama,blago rečeno...kao što je Nobody u Dead Manu govorio o "smradu bijelog čovjeka kojim je okružen i gadi okolinu...stupid fucking white man... (mushin munen 25.11.2009. 15:42)
nema na čemu Moskva, i drugi put : ) (mushin munen 25.11.2009. 22:19)
Zapravo mi se jako dopao tako dugačak naziv pa sam ga ostavila namjerno.. Volim tako nekakve, duže naslove. Hvala na dobrodošlici :] (Bubbles laws 26.11.2009. 08:47)
Zvuči privlačno za pogledat. Hvala na preporuci! Pozdravi s toplog Juga. .-))) (gustirna 26.11.2009. 22:29)
Naši susjedi uvijek se bune kada netko svira bilo klavir, gitaru ili neki drugi instrument, a kada muž tuče ženu nikom ništa!:-) (Mendula 27.11.2009. 16:32)
kod mene sve radi kak treba : ) (nihonkichigai 24.11.2009. 15:45)
nedjelja, 22.11.2009.
Goke - shichishu
Pet kuća - sedam škola
Izraz Goke - shichishu ili "pet kuća - sedam škola" koristi se u zenu i on
obuhvaća sedam škola zena koje su nastale za vrijeme Tang dinastije u Kini.
(618-907).Tih sedam škola izraslo je iz pet kuća ili pet linija zena.To su:
1. Igyo-shu (Kuei-yang tsung) - osnivači: Kuei-shan Ling-yu (771-853) ili
Isan Reiyu i Yang-shan Hui-chi (807-883 ili 813/814-890/891) ili
Kyozan Ejaku;
No, nadajmo se da ipak neće sve biti tako crno! Hvala Ti na predivnom približavanju Japana i japske kulture - potaknu si me na čitanje nekih knjiga i na gledanje nekih filmova - najsrdačnije i iskreno veliko hvala na ome! Pusa, pozrav od Luki+Goldie (luki 2 23.11.2009. 22:48)
zanimljivo zaista eh taj Japan, uvijek nečim iznova očara...pozdrav (Nina... 24.11.2009. 00:00)
subota, 21.11.2009.
Jin - japanska drama,6. epizoda
* napomena - ukoliko je film uklonjen,možete upisati " Jin japanese drama" i
izabrati insert od ponuđenog...
Jin je japanska drama o liječniku koji se spletom određenih okolnosti
probudi u 1862. godini u tadašnjem Tokyu koji se tada zvao Edo.
Drama se prošli mjesec počela prikazivati u Japanu.Zahvaljujući čudima
moderne tehnologije možemo ju pratiti i mi online...na naše zadovoljstvo.
Konačno je gotov članak o Huxleyu. Koliko se sjećam, jednom si imao post o Brzezinskom. Bi'ce ti stoga moj članak jako zanimljiv.
Istina koja se u njemu nalazi bitna je, a malo je ljudi zna... (Algon Cordy 22.11.2009. 21:41)
Lijpo i zanimljivo, kao i uvijek kod Tebe! Ne znam da li si svjestan, ali si vrlo, vrlo visko u ovo kratko vrjeme što se znamo, na ljestvici onih, koje cjenim i volim u ovoj čudnovatoj, šašavoj - a ipka lijepoj blogosferi! :))) Vole Te Luki+Goldie (luki 2 22.11.2009. 22:32)
Kimi ni shika kikoenai (Samo me ti možeš čuti,eng. Calling you) japanski je
igrani film iz 2007.Redatelju filma Tatsuyi Hagishimi ovo je prvi film.U među-
vremenu snimio je još jedan prošle godine,Klinci (Kids).U ovom briljiraju
mladi glumci Riko Narumi kao Ryo Aihara & Keisuke Koide kao Shinya Nozaki.
Izdvojio bih još Kaoru Yachigusa,koja glumi baku Shinye Naozakija.Ljubitelji
japanskog filma sjećaju je se iz serije filmova o Miyamoto Musashiju iz
polovice 50-ih godina prošlog stoljeća kada je glumila Otsu djevojku Miyamoto Musashija.
Musashi je bio nenadmašni Toshiro Mifune.
Keisuke Koide kao Tachibana Kyotaro u drami Jin koja se trenutno prikazuje u
Japanu,a može se pogledati i online
gore,Kaoru Yachigusa
gore,Kaoru Yachigusa kao Otsu u slavnoj trilogiji o najvećem japanskom ratniku
Svakako bi preporučio ovaj prekrasan film o prijateljstvu dvoje mladih ljudi koji se
upoznaju na pomalo neobičan način.Odlučite li se pogledati ga,vjerujte da nećete
zažaliti odvojenog vremena.
Film ću obavezno pogledati, već sam navučena na filmove koje nam prezentiraš. Jedan film o ljubavi srednjoškolaca posebno me se dojmio ali sam zaboravila na kojem od tvojih blogova sam naišla na film. (ljubičasta 19.11.2009. 16:07)
ljubičasta pretpostavljam da misliš na film Koizora koji sam svojevremeno predstavio na nihonkichigai blogu
što se tiče Kimi ni Shika Kikoenai...sjajan film...poseban...treba ga vidjeti...
Da, na Koizora.. evo sad sam malo na brzinu pogledala i novi ,kasnije, kad uhvatim vremena pogledat ću ga kako spada. Mobilni u oba filma. ;-) (ljubičasta 19.11.2009. 20:29)
opet film! trebala bih napraviti popis!! (Yuki Paver 20.11.2009. 15:32)
Samo me ti možeš čuti stvarno je drugačija drama od Koizumi, nemogu ih usporediti. Zajednička im je jedino suptilnost kojom potiće na empatiju. I to mi se jako sviđa. Naše drame, mislim na zapadne, raspete su između krivca i žrtve, a osijećaj koji me preplavi je samo gnjev, zato i ne volim naše drame. Kod ovog filma prepoznala sam se u toj djevojčici. Imala sam isti problem sa govorom i čitanjem, i mene je susjeda jednom snimila na kazetofon. Kad sam se čula, niko me više nije mogao ušutkati, čak sam se upisala u pjevački zbor. Zanimljivo je, kako je sat pokazatelj o čemu je zapravo rijeć. Kako se prošlost i sadašnjost isprepletu i utjeću na budučnost. I pitanje je dali bi išta promijenili, kada bi imali mogućnost da sami sebe upozorimo iz budućnosti na neke postupke. Opet sam potrošila brdo maramica ;-))) (ljubičasta 20.11.2009. 16:58)
Sviđa mi se kako zvuči film, definitivno ću ga pogledati. Ne znam dal si gledao, al si ga naveo u postu, film Tada, Kimi wo Aishiteru. Film je ok, pomalo tužan na kraju, al ga vrijedi pogledati... Aikido ide super, sad si namjeravam i oružje kupit pa da mogu i doma vježbati suburije =) (***Chibi*** 21.11.2009. 11:46)
draga Chibi gledao sam Tada,Kimi wo Aishiteru i pisao o filmu na nihonkichigai blogu,vidjet ćeš ako klikneš na naslov filma (nihonkichigai 21.11.2009. 17:04)
Hvala na linku. Nestalo maramica... Uzela sam si plahticu.. ;-))) (ljubičasta 21.11.2009. 21:20)
nema na čemu,bome će trebati ... (nihonkichigai 21.11.2009. 21:32)
ponedjeljak, 16.11.2009.
U Nagasakiju održana misa za Vukovar
Sveta misa zadušnica za vukovarske žrtve i za mir u svijetu služena je u nedjelju u
katedrali Urakami u japanskome gradu Nagasakiju u povodu osamnaeste obljetnice
pada Vukovara.
Misu je predvodio biskup Sakae Kojima, a veleposlanik RH u Japanu Drago Štambuk
obratio se vjernicima prigodnim govorom.
U misnom slavlju sudjelovalo je oko sedam stotina vjernika, a istodobno se u svim
crkvama nadbiskupije Nagasakija molilo za žrtve Vukovara i za mir u svijetu.
Na početku mise biskup je vjernicima predočio stradanje Vukovara, dok je hrvatski
veleposlanik u govoru naglasio da prijateljstvo i sućut ubrzavaju zarastanje rana te
je pozvao na zajedništvo u uzajamnom suosjećanju.
Dan uoči obilježavanja pada Vukovara u Nagasakiju je osnovano Društvo
japansko-hrvatskog prijateljstva Nagasaki-Hrvatska, s posebnim naglaskom na
suradnji s Vukovarom.
Osnivačkoj skupštini nazočili su gradonačelnik Nagasakija Tomihisa Taue,
nadbiskup Joseph Takami, zastupnik u japanskom parlamentu Seigo Kitamura te
specijalni izaslanik guvernera Keinosuke Tanaka. Za predsjednika Društva izabran je
ugledni poslovni čovjek Shigemi Yoshida.
Hina
gore,hrvatski veleposlanik u Japanu Drago Štambuk u jednoj ranijoj svečanoj
prigodi,prošle godine
jako mi je drago da su i drugi znaju za patnju koju je Vukovar propatio! ne kažem da i Hiroshima i Nagasaki nisu propatili.
tvoj post me podsjetio na nešto što sam pročitala u svom udžbeniku iz povijesti. udžbenik trenutno njie kod mene ali jedna me stvar rastužila.
riječ je o jednoj japanskoj (mislim)petogodišnjoj djevojčici koja je nakon što je bomba preživjela. sva uzrujana je trčala preko ruševina i mrtvih te polumrtvih ljudi koji su je tražili, molili za pomoć. mislim da djevojčica nije dugo živjela ali je rekla da nije bila sebična da bi spasila barem jedan život. lik koji je bacio bombu nije imao ni tračka grižnje savjesti. od šoka nisam zapamtila što je rekao! zbilja je žalosno kako dijete od pet ili više godina može imati grižnju savijest zato što je bilo strah onoga što slijedi dok lik koji je bacio bombu hladno reagira na to!
pozzma!!
p.s. mislim da sam ranije naletila na tvoj blog! (Yuki Paver 16.11.2009. 21:02)
kad ćemo se mi sjetiti nečeg takvog da prvi pokrenemo u ime neke druge zemlje.. vjerojatno nikada (Neverin 16.11.2009. 21:27)
Predivno! Hvala na ovom postu - eto, za nas znaju i u dalekom Japanu! Bravo! Pozdrav od Luki+Goldie (luki 2 16.11.2009. 21:29)
e super onda, ispričavam se radi neznanja :) (Neverin 16.11.2009. 22:10)
neverin sve pet ...nema razloga za ispriku : ) (mushin munen 16.11.2009. 22:28)
Post je tek sada gotov :)))) - Ti si sigao dati komentar - na samom početku pisanja! :))))) Srdačno, Luki+Goldie (luki 2 16.11.2009. 22:57)
Slažem se, i drago mi je da je Braco jedan sasvim zanimljiv čovjek; sa svim tugama i radostima :)))) Pusa, pozdrav od Luki+Goldie (luki 2 16.11.2009. 23:07)
Patnja je ista na svim jezicima ! I neka se nikad ne zaboravi da se ne bi ponavljalo! (Vitae... 16.11.2009. 23:51)
Braco nije bio tužan - dapače....Zna on točno koliko može - ispropagirao se i super mu je! :))))) Pusa, pozdrav od Luki+Goldie (luki 2 16.11.2009. 23:56)
Ti Japanci me uvijek oduševe svojom sveprisutnom prirodnom humanošću! Inače, ovaj avatar sam našla na koricama jedne knjige, da bi kasnije saznala da je to zapravo zaštitni znak jedne azijske avio kompanije, al ne pitaj me sad koje jer se ne mogu sjetiti :))) (Bugenvilija 17.11.2009. 00:01)
ja ću potpisati komentar od Vitae u potpunosti ( a inaće to nikad ne radim, da potpisujem komentare drugih ) jer ovdje je sve u to malo rečeno...pozdrav ti...:)) (Nina... 17.11.2009. 00:16)
Cesto razmisljam kak je ovima u Australiji lijepo, vecina nije nikad patila, nemaju pojma o nadi, vjeri, uglavnom nicemu. Sprdaju se ili cude kad neko veli da ide u crkvu ili govori vise od tri strana jezika. Joj, sve me to sve vise zivcira... (downunder 17.11.2009. 04:52)
Drago mi je da si o ovome izvijestio. Veleposlanik dr. Stambuk vec godinama ulaze velik trud u predstavljanje Hrvatske u Japanu, i ovo je i njegova zasluga. Hirosima, Nagasaki, Vukovar - gradovi patnici, a samo oni koji su dovoljno propatili znaju cijeniti sjecanja i koliko je vazno na generacije koje dolaze prenositi svijest o onome sto se dogodilo. Taj strah u Japanu postoji - da ce Japan i svijet zaboraviti na patnju 'hibakusha' (prezivjelih u napadu atomske bombe). Kako je u nas? Mozemo li zamisliti da ce doci generacije koje se nece sjecati Vukovara i koje ce o njemu slusati samo iz prica? @ downunder: i ja sam dugo mislila kako je Australija zemlja bez mrlje, dok nisam cula detalje o nesretnom i potlacenom zivotu Aborigina. A sto su tek radili nesretnoj djeci nasilno dovedenoj iz Engleske, predodredjenoj da budu jeftina radna snaga u zemlji klokana? Bila su generacijama tlacena, fizicki, emocionalno i seksualno eksploatirana, zauvijek odvojena od svojih obitelji. Rudd je upravo ponudio javnu ispriku tim izgubljenim generacijama. Strasno, kakva mrlja na dusi Australaca koji su u tome sudjelovali! Trebalo bi ih pitati gdje su bili kad se sve to dogadjalo. Isprika je najmanje sto je Aussie vlada mogla ponuditi, trebala bi slijediti i odsteta. Da se vise ne ponovi. (Kucanica u Japanu 17.11.2009. 05:45)
@Kucanica, ovo pitanje oko djece je jako kompleksno a ja se ne smatram intelektualcem da odgovorim ikako:) Zapitao bih se tko su ti roditelji koji su djecu (pro)davali? Aboridjani nemaju pojam vlasnistva pa tako ni nad djetetom, zemljom ili cak osobnim bitkom (visa filozofija za mene, mozda sam u krivu). (downunder 17.11.2009. 09:03)
Zaista sam oduševljen ovim događajem. To zaista pokazuje kako se pojedini segmenti društva brinu za neke stvari. Nikad nije savršeno, ali bolje je nego kod nas, gdje su recimo Hiroshima i Nagasaki uglavnom predstavljeni kroz vic.
@Bugenvilija: Ti kao da ništa ne znaš o Japanu. Ono, zaista, informiraj se malo o njihovim problemima. Sveprisutna prirodna humanost? Da, baš. (Sadako's apprentice 17.11.2009. 19:25)
neris jesi li ih gađala jajima...to nema srama...obrazi ko đonovi (unsui 18.11.2009. 20:41)
Hvala Nagasakiju i japanskoj kulturi uviđavnosti i razumijevanja ...
p.s.
Nisam nikada primijetila da se kod nas Hiroshima i Nagasaki spominju u kontekstu viceva, naprotiv ... Očito se krećem u drugačijim krugovima, očito daleko kulturnijih ljudi. (catwoman 18.11.2009. 21:12)
...ni ja cat ne znam za neke viceve o hiroshimi i nagasakiju,ali me također smetaju jedine asocijacije sa ova dva grada i bombom, a oba imaju tako dugu i interesantnu povijest,šteta je to... (mushin munen 18.11.2009. 21:46)
Lijepa gesta. A Štambuka za predsjednika. (smiling cricket 19.11.2009. 00:08)
Ichi je japanski igrani film iz 2008. godine o slijepoj sviračici shamisena koja
se služi kratkim mačem kako bi se obranila od svakojakih napasnika.
Ichi je ženska inačica (kćer slijepog masera) Zatoichija,slijepog masera i
majstora od mača o kojem je snimljeno 30-ak filmova (od 1962. do 2009).
Jedan od posljednjih bio je iz 2003. sa Takeshi Kitanom.Ichi glumi prelijepa Haruka Ayase,a društvo joj pravi Takao Osawa kao samuraj Toma Fujihira.Njih
dvoje su i glavne uloge u tv drami "Jin" koja se prošli mjesec počela prikazivati na
japanskoj televiziji,a možemo ju pratiti i online.
gore i dolje,Haruka Ayase kao slijepa djevojka Ichi, i Takao Osawa kao samuraj Toma Fujihira
gore i dolje,Haruka Ayase i Takao Osawa u drami "Jin"
gore,Ichi (Haruka Ayase) i Yôsuke Kubozuka kao Toraji Shirakawa (sin lidera sela)
gore,Ichi (Haruka Ayase) u akciji...vjerojatno jedna od najljepših majstorica od
mača u povijesti filma uz Azumi (Aya Ueto) iz 2003. i Shurayukihime (The Lady
Snowblood tj. prekrasna Meiko Kaji) iz 1973. godine...ako se sjetite još koje
heroine što vitla mačem,podsjetite me... : )
Znala sam ponekad doklikati do tvog bloga i pročitati nešto vezano uz Japan. A moram ti ispričati i jednu priču: prije nekoliko mjeseci od jednog Japanca dobili smo na poklon lutkicu koja na neki način donosi sreću ili dobre želje za zdravlje. Mjesecima sam imala velikih problema s kralježnicom i patila se s bolovima, a lutkica je stajala u vitrini. Jednog dana sam u letku koji je bio uz nju pročitala kako joj treba nacrtati jedno oko i nakon što ozdraviš joj treba nacrtati i drugo. I tako sam nacrtala oko i ostavila je na vidno mjesto, da bih se od nedavno stvarno bolje osjećala i riješila se analgetika. Sad je možda vrijeme da joj nacrtam i drugo oko? Jel' ti možda poznato nešto više o tome? (Majstorica s mora 15.11.2009. 12:16)
Puno ti hvala na pojašnjenju, baš si me razveselio... (Majstorica s mora 15.11.2009. 15:46)
Koliko emocija u malom procijepu između dviju ruku što se tek namjeravaju dotaći. Prelijepo, Unsui , nije li! Noćas sam posve slučajno započela gledati jedan film koji sam jako davno gledala i zaboravila . O progonu Japanaca u USA na početku 2. sv. rata . Odmah sam pomislila na tebe . Kod Majstorice je post o asocijacijama . Što god ima veze s tom dalekom zemljom , asocira me na tebe . Eto , vidiš kako je čudesan tijek misli. Lijepu ti nedjelju želim , prijatelju! (Vitae... 15.11.2009. 16:07)
HHHHHHHHHHHHHHHHHHHH daaaaaaaaa
pusa...evo me na vrh prstiju da ti je ostavim na obrazu :)))) Prelijepa je !!!!! Pohranit ću je za jedan posebno posebni post :)))) Hvala , Skriveni moj prijatelju!!!!!!!!! (Vitae... 15.11.2009. 16:27)
Zadovoljstvo je obostrano , Nihy:))) (Vitae... 15.11.2009. 17:12)
zvući zanimljivo!! inače sam ljubitelj japanskih filmova ili filmova gdje glume japanci!!
hvala na komentaru!! (Yuki Paver 15.11.2009. 17:36)
*stavlja film na popis*. Zvuči zanimljivo =) (***Chibi*** 15.11.2009. 22:36)
Takao Osava..,ima film sa S.Segalom gdje Takao glumi agresivnog negativca.. A to da je u ulozi samuraja,to bi bilo zanimljivo pogledati..Inače,volim duh i filozofiju,i taj cool smireni pogled S.Segala,jedan od rijetkih (ako ne i jedini?) bijelih majstora b. vještina u Japanu.. Tebi najljepši pozdravi (PINK PLAVUŠA 16.11.2009. 07:16)
rado bih ali nije mi užitak kad mi je zvučna kartica crkla :D nađem neki drugi naćin!
Tko zaista pokuša razumjeti budističku doktrinu,barem do
određenog stupnja,tj. odricanjem raznih zapadnjačkih predrasuda,
doći će do određenih dubina ispod bizarnog ogrtača individualnog
satori doživljaja.
C.G.Jung
Kako je teško,a ipak lako razumjeti istinu zena !
Teško, jer razumjeti je znači ne razumjeti je;lako,
jer ne razumjeti je znači razumjeti je.
Zen nije razbibriga,već najozbiljniji zadatak u životu.Nijedna
prazna glava mu se neće usuditi blizu.
D.T.Suzuki,Uvod u zen
gore,Hui-neng,autor Liang kai,XIII st.
Učenje Hui-nenga prihvatili su i nastavili širiti petorica njegovih učenika: Yung-chia Hsuan-chueh ( j. Yoka Genkaku,665-713),Ho-tse Shen-hui
( j. Kataku Jin'e,670-762),Nan-yang Hui-chung ( j. Nan'yo Echu,675-775), Nan-yueh Huai-jang ( j. Nangaku Ejo,677-744) i Ching-yuan Hsing-ssu
( j. Seigen Gyoshi,660-740).
Prvi od njih Yoka Genkaku koji je osim zena prakticirao tendai praksu,nije
imao značajnijih učenika koji bi eventualno širili njegovo učenje koje je
sakupljeno u djelu "Colected Works of Ch'an Master Yung-chia Hsuan chueh".
Tendai (tien-tai) praksu učio je kod 7. patrijarha tendai škole pod imenom
Tien-kung Hui-wei ( jap. Tenku E'i) i 8. patrijarha tendai škole Tsu-chi Hsuan-langa
Sakei Genro;673-754).1
U jednoj svojoj pjesmi (Pjesma shvaćanja taoa ili Cheng-tao ke) Hsuan-chueh kaže:
Zar ne vidiš onog bezbrižnog čovjeka taoa,
koji je odbacio učenje i težnje ?
On ne bježi pred lažnim mislima niti traga za istinom,
Jer neznanje je stvarno,Buddhina priroda,
A ovo je promjenjivo,prazno tijelo obmane,Dharma tijelo.2
Drugi učenik Hui-nenga bio je Ho-tse Shen-hui ( j. Kataku Jine) koji je živio
između 670. i 762. godine.Snažno je razvio učenje o naglom prosvijetljenju
koje se postiže pomoću wu-niena tj. ne-misli.Čovjek,po Shen huiu,ne smije
misliti o cilju kojem teži (prosvijetljenje) jer takvo razmišljanje angažira stara
pogrešna shvaćanja koja sprečavaju ostvarenje cilja.Dakle,cilj je važan,ali se
razmišljanje o njemu mora izostaviti.To je slično nečemu što se često događa u
svakodnevnom životu:čovjek uzalud razmišlja o smislu nečega da bi to nešto
iznenada shvatio onda kada o njemu uopće ne misli.Iz tog su razloga hinduistički
učitelji učili svoje učenike da meditiraju "bez žudnje".U protivnom,njihove misli o
cilju meditacije bile bi pogrešne i sprečavale bi put do njega.O njegovoj interveciji
da se Hui-neng prizna kao 6. patrijarha pisao sam u prošlom postu.Godine 753.
protjeran je zbog svojih previše vatrenih javih predavanja,međutim,ubrzo mu je
vraćena milost,pošto su vlasti procijenile da će njegova rječitost biti korisna
prilikom predaje dozvola za pristup redovničkim redovima.
Shen-hui osnivač je Kataku zen škole koja nije dugo potrajala.Njen najznačajniji
predstavnik bio je Kuei-feng Tsung-mi ( j. Keiho Shumitsu,780-840) koji je bio
5. patrijarh Hua-yen škole ( j. Kegon,budistička škola,ali nije zen) škole.
Jednom je izvjesni Cheng došao majstoru Shen-huiu.Tada ga je majstor
upitao:"Koji način treba uvježbavati da bi se steklo znanje o vlastitoj priodi ?"
"Prije svega,neophodno je podvrgnuti se vježbi sjedenja prekriženih nogu
pri samadhiju.Kad se dostigne samadhi čovjek mora,pomoću njega probuditi
prajnu u sebi.Pomoću prajne sposoban je da prozre."
Shen-hui:"Kada čovjek uvježbava samadhi,nije li to promišljena aktivnost svijesti ?"
Cheng: "Naravno."
Sheng-hui:"U tom je slučaju ova promišljena aktivnost uma aktivnost ograničene
svijesti i kako to može dovesti do shvaćanja vlastite prirode ?"
Chang:"Da bi se shvatila vlastita priroda neophodno je uvježbavati samadhi.
Kako bi se inače ona shvatila ?"
Sheng-hui:"Svako uvježbavanje samadhija je u osnovi pogrešno.Kako bi netko
mogao dostići samadhi,prakticirajući samadhi ?"3
Godine 770. Shen-hui posthumno je dobio počasnu titulu od Cheng-tsung Ta-shiha
( j. Shinso Daishi).Godine 796. proglašen je od cara 7. patrijarhom zena.
Linija učitelja Kataku škole:
1. Ho-tse Shen-hui ( j. Kataku Jinne,negdje Jin'e;670-762)
2. Tzu-chou Chih-ju ( j. Jishu Chijo;749-834)
3.I-chou Nan-yin ( j. Ekishu Nan'in)
4.Sui-chou Tao-yuan ( j. Suishu Doen)
5. Kuei-feng Tsung-mi ( j. Keiho Shumitsu)
Linija učitelja Hua-yen škole:
1. Fa-shun ( j. Hojun;557-640)
2. Yun-hua Chih-yen ( j. Unka Chigen;602-668)
3. Hsien-shou Fa-tsung ( j. Kenshu Hozo;643-712)
4. Ching-liang cheng-kuan ( j. Seiryo Chokan;738-839)
5. Kuei-feng Tsung-mi ( j. Keiho Shumitsu;780-841)
6. Chang-shui Tzu-hsuan ( j. Chosui Shisen; 965-1038)
Učenik Shen-hui-ja, Wu-tai Wu-min ( j. Godai Mumyo;722-793) bio je učitelj
Ching-liang Chen-kuana,4. patrijarha Hua-yen škole.4
Treći učenik Hui-nenga bio je Nan-yang Hui-chung ( j. Nan'yo Echu,675-775).
Smatra se prvim majstorom koji je kao učitelj dvaju kineskih careva poneo
titulu kuo-shih ( j. kokushi;eng. "teacher of the country" ili "master of the nation").
Spominje se u dvjema najslavnijim koan zbirkama:Mumonkan (Prolaz bez
vratnica) primjer 17 i Hekiganroku (Zapisi sa plave stijene),primjeri -
18,69 i 99.
Mumonkan (Prolaz bez vratnica),primjer 17.
Chu,carev učitelj,tri je puta pozvao svog poslužitelja Oshina, i tri puta se on
odazvao.Tada mu učitelj reče:"Mislio sam da sam ja pogrešio prema tebi,
a u stvari ti si pogriješio prema meni".
Mumonov komentar:Carev ga je učitelj tri puta pozvao i jezik mu se ucrvao.
Poslužitelj Oshin tri puta je odgovorio i riječi su mu bile prekrasne.Učitelj
je bio star,oronuo i usamljen,a njegov način podučavanja bio je nalik na
pridržavanje glave kravi dok pase djetelinu.Ni Oshin se nije potrudio prikazati
svoj zen.Sitom čovjeku nije potrebna hrana.Kada je zemlja napredna,ljudi su
nemarni.Kada je kuća bogata,djeca su razmažena.Tko se od njih dvojice mora
ispričati ?
Kada su zatvorske rešetke željezne i
nema mjesta za glavu,
zatvorenik je u dvostrukoj nevolji.
kada u cijeloj generaciji nema mjesta za zen, i
ona je u ozbiljnoj opasnosti.
Ako želiš pomoći svome učitelju i
učiniti da procvjeta,
Moraćeš se bosonog popeti
uz planinu do mačeva.5
Četvrti učenik Hui-nenga bio je Nan-yueh Huai-jang ( j. Nangaku Ejo,677-744).
Prilikom prvog susreta sa Hui-nengom,ovaj ga je upitao odakle dolazi.Njegov
odgovor je bio:"Došao sam sa planine Su".Hui-neng ga upita kakve je vrste ta
stvar koja je došla do njega,a Nangaku Ejo odgovori da on nije stvar.Ime si je uzeo
prema planini Nan-yueh ( j. Nangaku).Bio je učitelj slavnom Ma-tsu tao-iu
( j. Baso Doitsu,709-788) jednom od najvećih zen majstora Tang perioda,
ali i sve do danas.Iz ove linije razvit će se jedna od dvije škole zena koja
egzistira i danas u Japanu - Rinzai škola ili Lin-chi.
Poznata je priča u kojoj se spominju Huai-jang i Ma-tsu:
Ma-tsu (709-788) se podučavao zenu u hramu Chuang-fau kod učitelja
Huai-janga (677-744). Jednog dana dok je Ma-tsu meditirao,prišao mu je
Huai-jang i upitao ga:
"U čemu je svrha sjediti i meditirati ?"
"Cilj je",odgovori Ma-tsu,"postati Buddha".
Na to Huai-jang dohvati pločicu s poda i počne je glačati o kamen.
"Što to radite majstore ?",upita Ma-tsu.
"Glačam je da postane ogledalo",odgovori Huai-jang.
"kako se može dobiti ogledalo glačanjem pločice ?"
"Kako se može postati Buddha sjedeći i meditirajući ?"6
Jednom prilikom Huai-jang je za meditaciju rekao:
Uvježbavati meditaciju sjedeći (za-zen) znači uvježbavati se da postaneš sjedeći
Buddha.Ako uvježbavaš za-zen (trebalo bi to da znaš),zen nije sjedenje ni ležanje.
Ako vježbaš da postaneš sjedeći Buddha (trebalo bi da znaš) ,Buddha nije utvrđen
oblik.Kako dharma nema utvrđeno prebivalište,tu se ne radi o izboru.Ako od sebe
praviš sjedećeg Buddhu,to je upravo ubijanje Buddhe.Ako se prikloniš sjedećem
stavu,nećeš dostići zen.7
Peti učenik Hui-nenga bio je Ching-yuan Hsing-suu ( j. Seigen Gyoshi,660-740).
Značajan je po tome jer će iz ove linije proizaći druga zen škola koja je opstala
sve do danas.To je Soto škola ili Ts'ao-tung).Hsing-suu bio je učitelj Shih-tou
Hsi-ch'ienu ( j. Sekito Kisen,700-790).Ching-yuana je (službeno) Hui-neng izabrao za
svoga nasljednika.Posthumno je dobio titulu Hung-chi-ch'an-shih ( j. Kosai Zenji).8
1 vidi za Yung-chia Hsuan-chueha,Y.H.Ku,"History of zen",University of Pennsylvania,
1979.;str.340;Grupa autora,"The Rider Encyclopaedia of Eastern Philosophy and
Religion",London,1999.,str.437;Alan Watts,nav. dij.,"Put zena",Beograd,1982.,str.90;
2 tj. Dharmakaya;potpun prijevod Cheng-tao Kea ( jap. Shodoka) nalazi se u
D.T. Suzuki,"Manual of Zen Buddhism",Kyoto,1935. i kod senzakija & McCandlessa;
vidi Alan Watts,nav. dij.,str.90;
3 vidi,A. W. Watts,nav.dij.,str. 100;
4 vidi za Ho-tse Shen-hui-ja,Y.H.Ku.,nav.dij.,str. 316;Grupa autora,"The Rider
Encyclopaedia...",str. 135;
5 vidi za Nan-yang Hui-chung,Y.H.Ku.,nav.dij.,str. 326;Grupa autora,"The Rider
Encyclopaedia...",str. 240;za 17. primjer vidi:Wu-men Hui-k'ai ( j. mumon Ekai),
"Mumonkan - zbirka koana",Beograd,1987.,str. 28 & Paul Reps,"Zen meso,zen kosti",
Beograd,2001.,str. 133/134;
6 vidi za Nan-yueh Huai-janga,Y.H.Ku.,nav.dij.,str. 326;Grupa autora,"The Rider
Encyclopaedia...",str. 241;vidi za priču o Huai-jangu,Ma-tsuu i ogledalu u:
A. W. Watts,nav.dij.,str. 90,91;
7 A.W. Watts,nav.dij.,str. 101;
8 vidi za Ching-yuan Hsing-ssua,Y.H.Ku.,nav.dij.,str. 310;Grupa autora,"The Rider
Encyclopaedia...",str. 72;
rijeđe sam tu, ali stalno mislim na vas:) bez brige, ipak me se neće otjerati lako:)))))) (Kolegica Mica 13.11.2009. 01:08)
"Kako je teško,a ipak lako razumjeti istinu zena !" - u prvi mah, onako ovlaš i hotimično, umislila sam si da ti fali kvačica na slovu "Z". Ali, čuj, da sam bila daleko od istine - nisam. Ja drito u njenu bit. Baš kako se ono kaže: gdje će suza nego na oko. :-) (lidač 13.11.2009. 09:43)
tko to smije tvrditi Neris ? : ) (mushin munen 12.11.2009. 20:48)
ovaj kroki..na postu dolje..baš je onak...:))) (cistiliste 13.11.2009. 00:54)
utorak, 10.11.2009.
Put zena - učitelj Hui-neng
Prije nego se čovjek počne baviti zenom,za njega su planine planine,
a vode su vode.Kad dobije uvid u istinu zena,planine višu nisu planine,a
vode više nisu vode.Kada dostigne prosvijetljenje (satori) planine postaju
planine,a vode su ponovo vode.
Povijesni Put Zena
Smrću Hui-nenga (638-713),6. patrijarha kineskog chana završila je institucija
velikih učitelja,a stablo zena razgranalo se u pet škola,od kojih su do danas
preživjele samo dvije (Ts'ao-tung ili Soto & Lin-chi ili Rinzai).
Južna škola naglog prosvijetljenja,koja je bila pod vodstvom Hui-nenga ( j. Eno)
nije bila previše poznata za života Hui-nenga i Shen Hsiua (606-706).
gore,Hui-neng,autor Liang-kai,XIII st.;
Shen-hsiua ( j. Jinshu),koji je bio patrijarh sjeverne škole chana (kineski zen),
mnogi su smatrali 6. patrijarhom i nasljednikom Hung-jena (5. patrijarh, j. Gunin,
601-674).Kada ga je carica Wu 700. godine proglasila "učiteljem triju careva",
Shen-hsiu (ili Shen-shyu) postao je veoma značajna i cijenjena osoba.Kada je
umro 706. godine na njegov su grob uklesali imena svih patrijarha.Njegovo ime,
umjesto Hui-nengovog bilo je šesto po redu.Međutim,nakon smrti Hui-nenga,
713. godine jedan od njegovih učenika zaputio se na sjever kako bi protestirao
protiv odluke o imenovanju Shen-hsiua 6. patrijarhom.On se zvao Shen-hui
( j. Kataku Jine,686-760) i njegova intervencija bila je uspješna,tako da se
Hui-nengovo ime ubrzo našlo na mjestu 6. patrijarha,a Shen-hui zbog svog truda
postavljen je na sedmo mjesto.
Hvala , Unsui! Na uvijek lijepim riječima, dobrim željama :) Jesi dobro? (Vitae... 10.11.2009. 01:27)
Jedva jedvice sam uspjela otvoriti tvoju stranicu. Ne znam što se to događa.Danas je čitav dan ekstremno spor,a vježbam na njemu za ispite pa mi prođe čitav dan u otvaranju nebuloza ..igre bez granica! Nismo dobili izrijekom naputak, ali to je politika koja već jako dugo traje. Daš li slabu ocjenu, automatski si kriv. Smisli načina da motiviraš i uliješ u glavu ili traži drugi posao. Pa, ako imaš veći br. slabijih ocjena, onda počinje preporuka koju pedag. literaturu ponovo u ruke , pa ti namjesti raspomamljene roditelje , pa te psiholozi malo uhvate u rotor tako da svatko pametan na kraju zaključi kako je manje bolno dati dvicu! Kuzis? I to je jedna od stvari zbog kojih mi je mučno uopće ustajati svakoga jutra. Evo baš sam završila ispravljati testove . Isti test dajem 4. put. Dvije četvorke. Ostalo jedinice! Ne smijem upisati . I opet ću ga morati ponavlajti , opet ispravljati ... Pa sad reci tko je lud?! Nije uopće za pričati , moj Nihy, ali pitao si:))
*Odoh u sne ! jedva držoim prozore otvorene ! Čuvaj se i čujemo se .)) (Vitae... 10.11.2009. 01:43)
thanks Nihonkichigai i ti i Japan ste meni jako posebni i zanimljivi...:)) (sram me bilo koristim engleski a zašto ja ne bih znala hvala na japanskom ???) (Nina... 10.11.2009. 01:44)
arigato : ) i zapamtiću sigurno... (Nina... 10.11.2009. 02:17)
volim zvuk ovog instrumenta. nije kina, pogadjaj dalje...... (slatka paprika 10.11.2009. 09:18)
petak, 06.11.2009.
Jin
Japanska drama
Jin je Japanska tv drama (serija) koja se trenutno prikazuje na japanskoj
televiziji a može se pratiti i online.Serija se počela prikazivati u Japanu
11. listopada ove godine,a na interpletu se mogu vidjeti sve 4 epizode
koje su prikazane u Japanu.
Drama se bavi sudbinom doktora Minakate Jina koji se stjecajem okolnosti
iznenada iz Tokya 2009. nađe u Tokyu 1862. koji se tada još zvao Edo.Edo je
postao Tokyo 1868. godine kada je carska prijestolnica nakon više od tisuću
godina premještena u Tokyo čime je započelo razdoblje Meiji restauracije.
Zahvaljujući svojem zanimanju liječnika,doktor Jin se relativno dobro snašao u
nepredviđenim okolnostima i dalekoj prošlosti.
gore,Osawa Takao kao doktor Minakata Jin,glavnil ik serije u bolnici u
današnjem Tokyu
gore,Sakamoto Ryoma (1836-1867), jedan od najzaslužnijih ljudi u japanskoj
povijesti za provedbu reformi koji su izmjenile Japan za uvijek i približile ga
Zapadu...na žalost sam Sakamoto nije doživio te reforme jer je mučki ubijen
nekoliko mjeseci prije...
gore,stvarni Katsu Kaishu (1823-1899),prvi ministar japanske carske mornarice
(1873-1878),govorio nizozemski, jedan od prvih japanaca koji je početkom 60-ih
godina 19.st. bio u Americi,također jedan od zaslužnijih ljudi za relativno mirnu
predaju vlasti u tadašnjem Edu od strane Tokugawa shogunata carskim vlastima;
Interesantno je kako su se upoznali Sakamoto Ryoma i Katsu Kaishu.Taj se
događaj valjda nalazi u svim filmovima i serijama o Ryomi,osim možda onih
filmova koji se bave posljednjim trenucima njegovog kratkog ali burnog života.
Naime,kako je Katsu Kaishu bio samuraj koji je služio Tokugawa shogunatu,
a Ryoma protivnik shogunata,Ryoma je imao namjeru ubiti Katsua,no međutim
došavši u njegovu kuću i susrevši se s njim lice u lice,Ryoma je postao njegov
učenik.Banuvši u kuću Katsu Kaishua Ryoma je zaprijetio da će ga ubiti,a
Katsu je na to ne trepnuvši pozvao Ryomu na čašicu whiskeya...ostalo je
legenda...
gore,Tokyo tj. Edo 1862. godine
gore,prekrasna Ayase Haruka kao Tachibana Saki,djevojka iz samurajske obitelji
koja želi pomagati doktoru Minakati...Saki-chan je nešto poput preteče današnjih
medicinskih sestara ili japanska Florence Nightingale
Ayase Haruka jedna je od mnogobrojnih mladih japanskih glumačkih i pjevačkih
zvijezda.Mogli smo ju gledati u mnogobrojnim dramama i ponekom filmu
(Cyborg Girl).
gore,Haruka Ayase u filmu "Cyborg djevojka"
Osim u drami Jin trenutno gledam još nekoliko serija u kojima glumi Haruka.
To su komedije Hotaru no Hikari (Sjaj Krijesnice) i Sore wa,Totsuzen,Arashi
no yo ni (To je bilo neočekivano,poput oluje...) u kojoj ima sporednu ulogu,
a glavna uloga je nenadmašni Yamapi.
gore,Haruka u seriji Hotaru no Hikari u kojoj odlično glumi neurednu,konfuznu i
kompliciranu djevojku
Izdvojio bih još dvije serije (Tatta Hitotsu no Koi & Sekai no Chuushin de, Ai
wo Sakebu) u kojima je Haruka odlično odigrala svoju ulogu.U obje glumi
zaljubljenu djevojku i u obje ima leukemiju.U jednoj drami uspije pobijediti opaku
bolest,ali u drugoj baš i ne...pripremite brdo maramica ako mislite gledati ovu
dramu.
gore,Haruka Ayase kao Nao & Kazuya Kamenashi kao Hiroto (pamtimo ga
iz meni najjače japanske drame svih vremena "Nobuta wo Produce") u seriji Tatta Hitotsu no Koi (Samo Ljubav);Kamenashi-kun je neslužbeni lider pop
grupe KAT-TUN iako je najmlađi u grupi,a u seriji glumi siromašnog šljakera
koji se zaljubi u kći bogatog prodavača nakita i ona u njega,a nju glumi
Haruka i to je ljubav koju ne može ništa razoriti iako se na početku priče čini
da je sve protiv njih...priča je totalna limunada...da serija nije japanska
vjerojatno je ne bi nikada gledao...ali zahvaljujući odličnoj mladoj glumačkoj
ekipi serija je probavljiva...osim Kamenashija i Haruke tu su još odlični i
urnebesni Tanaka Koki (također član slavnog japanskog boy benda KAT-TUN,
pamtimo ga iz drame My Boss My Hero u kojoj sjajno glumi čarobna Aragaki
Yui;zatim je tu vrlo dobri Hiraoka Yuta (pamtimo ga iz filma Swing girls u
kojem je zablistala Ueno Juri i drame Proposal Daisakusen u kojoj mu društvo
prave između ostalih Yamapi i Nagasawa Masami) te Toda Erika koja je također
glumila u "Nobuta wo Produce" ali tamo je ona bila djevojka Kamenashi-kuna.
Druga serija u kojoj Haruka Ayase glumi djevojku oboljelu od leukemije je Sekai no Chuushin de,Ai wo Sakebu (Crying out Love,in the Centre of the
World).Partner joj je ovdje Yamada Takayuki kao Matsumoto Sakutaro ili
Saku-chan kako ga zove Haruka koja je u drami poznata kao Hirose Aki.
Drama ima i filmsku inačicu u kojoj ulogu Hirose Aki igra Nagasawa Masami,
a postoji i korejska verzija.
gore,Haruka Ayase kao Hirose Aki & Yamada Takayuki kao Matsumoto Sakutaro
Nakatani Miki kao doktorica Tomonaga Miki / kurtizana Nokaze
Mizusawa Elena kao Hatsune
Takaoka Saki kao Yugiri
Musaka Naomasa kao Suzuya Hikosaburo
Mizusawa Aki kao Hikosaburo's wife
Western Medicine Office
Kiritani Kenta kao Saburi Yusuke
Takeda Tetsuya kao Ogata Koan
Taguchi Hiromasa kao Yamada Junan
Kobayashi Katsuya kao Ito Genboku
Okuda Tatsuhito kao Matsumoto Ryojun
ostali
Uchino Masaaki kao Sakamoto Ryoma
Kohinata Fumiyo kao Katsu Rintaro (Kaishu)
Fujita Makoto kao Shinmon Tatsugoro
Hirayama Hiroyuki kao Chiba Jutaro
Yamamoto Koji kao Noguchi Gen
građani grada Edo
Toda Naho (glumila u dramama Anego i Yoshitsune) kao Tae
Izawa Masaki kao dječak Kiichi
Hashimoto Mami kao Akane
gosti
Hara Chiaki kao Hiromi (ep1)
Takubo Issei kao Tamada (ep1)
Totsugi Shigeyuki kao Sugita (ep1)
Matsuo Katsuhisa i Nakamura Taizo (ep1)
Tsuda Kenjiro kao doktor u bolnici (ep1)
Ikeda Masanori,Yoshinaga Shuhei kao shishi (?) (ep2)
Nakane Toru kao Hikosaburov doktor (ep4)
Maruoka Shoji (Sazuya) (ep4) Shibata Kyoka kao djevojčica Nokaze (ep4)
ma ništa...samo me zanimalo...i nisi morala ponavljati komentar : ) (nihonkichigai 07.11.2009. 17:48)
Heheheh ovo mi se ...svaki komenatr suvišan.... baš svidjelo ahahahah i lijep pregled serija , filmova .... Ja ti se zahvaljujem unaprijed na informaciji , a bilo bi mi drago da i ti dođeš u Rijeku pa je pogledamo zajedno :)) (Vitae... 07.11.2009. 23:08)
ja ti više volim japanske filmove ko detroit rck city :) (Elle Woods Gone Brunnette 08.11.2009. 00:22)
to je tvoj problem Elle Woods Gone Brunnette: )
...svatko bira sam svoj Put : ) (nihonkichigai 08.11.2009. 00:54)
Vrlo zanimljivo. Dobar je link na filmove koji si dao. Zbilja je lijepa Haruka. Pozdrav! (smiling cricket 08.11.2009. 23:06)
Temari je tradicionalan obrt iz Japana,potječe od izrade lopti od svilene tkanine,
ostataka starih kimona,koje su se oblikovale u snopu u obliku lopti i omatale
trakama od tkanine,a služile su za dječju igru.S vremenom temari postaje
umjetnička vještina japanske klase,aristokracije i plemićkih žena koje su se
natjecale u stvaraju te umjetnosti ali i sve zamršenijih oblika.Temari predstavljaju
vrlo cijenjen i njegovan dar,koji simbolizira duboko prijateljstvo i lojalnost.Njegove
briljantne boje i teme koje se koriste simboli su koji žele primatelju tog poklona
sretan život.Postati temari umjetnik u Japanu je dugotrajan proces koji zahtjeva
specifičnu obuku.Tradicionalno temari su često davali roditelji svojoj djeci za
Novu godinu.Unutar čvrsto omotanih slojeva svakog temarija,majke bi smjestile
mali komad papira sa dobrim željama za svoje dijete.
Ukiyo-e drvorezi (slike plutajućeg svijeta) pojavili su se u Japanu krajem XVII stoljeća.
Od svojih početaka ukiyo-e drvorezi prikazivali su aktivnosti i motive prolaznog
('plutajućeg') ali prijatnog života.Glavne teme bile su slike lijepih žena,scene
kabuki drama i portreti poznatih kabuki glumaca,te literarne teme sa slikama
ratnika i heroja koje su bile posebno popularne u ranim razdobljima.U kasnijim
razdobljima složenog razvoja ukiyo-e slikarstva,u javnosti su posebno popularni
bili drvorezi krajolika te slike cvijeća i ptica.
Radi velike potražnje među srednjim građanskim slojem koji ih je i najviše cijenio,
ukiyo-e slike su se proizvodile u velikim količinama. Glavni način njihove izrade
bili su stoga drvorezi koje je osmišljavao izdavač,a izrađivao ih je u suradnji sa
slikarima,drvorescima i tiskarima.U velikom broju javljale su se i ručne slikarije
(nikuhitsuga), a izrađivali su ih najčešće autori pred kraj svojih karijera u tisku.
Ukiyo-e se prvenstveno razvio iz knjižnih ilustracija. Izdavaštvo je početkom
XVII stoljeća većim dijelom bilo prisutno u regiji oko Kyota i Osake, no nakon
velikog požara 1657. godine većina izdavačkih kuća preselila se u Edo (današnji
Tokyo) gdje se broj bezbojnih ilustracija u knjigama nastavio povećavati. U
konačnici,ilustracije su se odvojile od knjiga, i počele su se prodavati zasebno u
kompletima od po dvanaest komada,prikazujući scene iz popularnih priča.No,
oko 1700. godine u prodaji su se pojavili pojedinačni drvorezi koji su vrlo brzo
postali glavni izbor naručitelja i kupaca u Edu.Uskoro su se pojavili delikatniji
bezbojni drvorezi tankih linija,na koje su se rukom dodavale svijetlo crvene i
svijetlo zelene boje.Povećanje potražnje za takvim bojanim slikama stvorila je
kentô - graničnike ugravirane u sve drvene otiske koji su pripadali jednom
kompletu potrebnom za izradu jednog obojenog drvoreza, što je omogućilo
dodavanje bojanih otisaka (irohan) na glavni otisak samog crteža (omohan).
Crvena boja koja se nanosila nazivala se beni, pa je takav stil slika postao
poznat pod nazivom benizuri-e (grimizne slike), koje će se kasnije, zahvaljujući
izumu kentô graničnika, razviti u složene, višebojne drvoreze.
Ukiyo-e drvorez čija će se izrada vidjeti nosi naslov Veliki val blizu Kanagawe.
To je prvi drvorez iz serije Trideset i šest pogleda na planinu Fuji, a prikazuje
veliki val koji prijeti brodicama u blizini prefekture Kanagawa.Kao i na svim
ostalim drvorezima iz te serije, u daljini se nazire planina Fuji. Prezentaciju
izrade drvoreza izvest će g. Isamu Adachi, predsjednik Adachi zaklade za
očuvanje drvoreza.Zaklada aktivno radi na očuvanju tehnika ukiyo-e drvoreza,
izobrazbi novih umjetnika te promociji ukiyo-e tradicije u javnosti.
ovo je krasno ali izbjegavam izlozbe...uvijek nekaj razbijem.... (slatka paprika 06.11.2009. 08:39)
Lijepi podnevni pozdravi,i nekoliko pitanja za vrsnog znalca: kimono,orginalni,potječe iz Japana..ili..? Je l postoji i neka kineska verzija,inačica..,i što je onda kimono iz-Kine (svileni plašt)? Kako protumačiti svadbeni dar-crveni kimono,iz Japana stigao..,ima neko značenje takav dar,ili je nebitno,tek znak pažnje..
eto,na kraju puno pitanja..ja volim pitati,a volim i skitati..
...ovdje nemaš kaj razbiti slatka... : ) (nihonkichigai 06.11.2009. 14:20)
imala sam najbolju volju pogledati izložbu, ali kad sam dosla u gliptoteku cudno su me gledali. danas je bila radionica, a izlozba iduci tjedan. bar su mi tako objasnili. (vjerna čitateljica 06.11.2009. 23:42)
...tražeći informacije o izložbi i radionicama koje su najavljene na internetu i sam sam ostao zbunjen,stoga sam u četvrtak (5. studenog) nazvao ovaj broj koji je naveden u pozivu na izložbu te mi je rečeno da za radionice više nema mjesta,također mi je dotična g. rekla kao što piše na plakatu da je otvorenje izložbe 7. studenog u 11 sati,a radionica (za koju nema više mjesta) nakon otvorenja izložbe,međutim na internetu na nekim stranicama piše da je jedna radionica trebala biti danas u petak,a da je druga sutra u subotu... ja ću se sutra prošetati do gliptoteke...pa ćemo vidjeti... (nihonkichigai 07.11.2009. 01:00)
Joooj i fotkaj!!!!!. Tako bih i ja rado . Temari mi se jako sviđa i posebno me zainteresirao sad, nakon ovoga tvojega posta. Do sada uistinu nisam o tome čula ni riječ:) (Vitae... 07.11.2009. 01:37)
...na žalost Vitae...foto aparat mi nije u funkciji : ( ali slijepac je rekao vidjet ćemo... (mushin munen 07.11.2009. 03:39)
Joj, jebelacesta.. zašto neznam povuć linkove do komentara.. ima jedna dobra knjiga o tim lopticama. Moja baka znala je nešto slićno raditi sa uskršnjim jajima, i mene naučila. ;-))) (ljubičasta 07.11.2009. 12:22)
Zaljubljenik jesi,to da,ali obzirom na moje krhko znanje,i više nego vrsni znalac. Dobro je znati da mogu pitati nekog tko zna puno više od mene. Crveni kimono iz Japana,eto,bio je poklon,ali ne nekakovo aludiranje,niti moje (kad sam te pitala),a niti (muške) osobe od kojeg sam kimono dobila na dar (on je baš tih godina radio u Japanu i Kini)..,zanimao me "značaj" te prekrasne,neopisive crvene boje,samo to. Ja ga "nosim" kao haljinu.
Dobra usklađenost modernosti i tradicionalnosti, uvijek je najbolja kombinacija. (Assassin 04.11.2009. 17:39)
...djevojka u kimonu sa žuto bijelim kockama kako ti kažeš Neris je glumica Tomosaka Rie,glumica u plavom kimonu zove se Ryoko Shinohara,a mladi glumac je i glazbenik i zove se Akanishi Jin i jako je popularan u Japanu...sve je ovo snimljeno u Kyotu... (mushin munen 04.11.2009. 19:31)
baš lijepo i zanimljivo pogledati ovako nešto...zaista zanimljiv spoj....meni onaj ambijent oko kuhara jako privlačno djeluje....pozdrav ti (Nina... 05.11.2009. 07:36)
...u japanu je pravilo u velikom broju slučaja da ste u mogućnosti sjediti ispred kuhara i gledati kako vam priprema vaše jelo... (mushin munen 05.11.2009. 14:32)
kad bi gledala kako mi pravi sve te fine stvari pred mojim nosom, mislim da bi uvijek vise pojela nego sto sam gladna haha mogu si zamisliti da to poveca apetit :) (ili ga zgadi, ako ti se nesto ne svidi sto radi hehe) pozdrav ostavljam (peppa 05.11.2009. 17:23)
ponedjeljak, 02.11.2009.
Povratak u Nagoyu
6. dan boravka u Japanu,subota,19.travnja 2008.,Otsu (Zeze) - Kyoto st. -
Nagoya st. - Arimatsu - Nagoya - Kyoto st. - Otsu (Zeze)
...nakon nekoliko više nego ugodnih sati provedenih u Arimatsuu vratili
smo se u Nagoyu... slijedi niz fotografija snimljenih iz lokalnog vlaka koji
prometuje između Arimatsua i Nagoye...nekih 11 km...
hej pa to je bilo prosle godine. ja mislila da si sada tamo.. moj prijatelj je isto zivio neko vrijeme u japanu, samo se ne mogu vise sjetiti tocno naziva mjesta. rekao je da mu se hrana nije svidjala. sto znaci hagakure? a sto nihonkichigai? jesi jos uvijek u japanu? huh, koliko pitanja.. procitala sam jucer i prethodni post ali nije mi dalo da komentiram, pa cu sada: ja vjerujem u reinkarnaciju :)) pozdrav ostavljam (peppa 03.11.2009. 14:27)
na onom drugom nemrem da komentiram, zabranio si komentare.. pa cu na ovom: PA TI SI STVARNO LUUUUD ZA JAPANOM!!! : D kad budes sljedeci put isao, povedi i mene ;)) (peppa 03.11.2009. 15:16)
i... drago mi je sto ti se svidja kako pisem... pozdrav ostavljam (peppa 03.11.2009. 15:16)
bila sam od 2007 na blogu ali sam izbrisala sve postove jer su bili preintimni. previse sam pisala o sebi. iako se sada pitam, hocu li ikad moci naci granicu do koje je ok pisati o sebi. citam na njemackom jer studiram u njemackoj :) povijest me bas toliko ne privlaci jer smatram da je 70% lazno sto pise u knjigama. ali vidim da si ti veliki povjesnicar. sad sam malo bolje pogledala tvoje blogove (pa imas ih 3!!:) ) i ima puno materijala u kojeg bise dalo udubit. pozdrav (peppa 03.11.2009. 20:06)
imas ih 5?? gdje su onda ta dva koja nemaju veze s japanom?? studirala sam 2 godine povijest i nije mi se svidjalo, ama bas nikako. da, sada sam u njemi. studiram povijest umjetnosti (hehe "povijest"), komparativnu knjizevnost i engleski. ali nazalost, nisam niti u jednom gradu kojeg si spomenuo.. i ja bi voljela vidjeti te gradove.. iako, kada si ovdje, svaki grad je isti.. (peppa 03.11.2009. 21:24)
slika puno a na nijednoj drvo.... (slatka paprika 04.11.2009. 09:52)
Dobro jutro! Nekako sam sigurna da više ne spavaš. Zamisli, danas je na kraju "Dobro jutro Hrvatska" bio mali prilog iz Kyota . Rekli su da se po novom u Kyotu može unajmiti kimono za 30 dolara i tako obučen razgledati Kyoto. Ako ti se neka lijepa djeva pridruži u tvojim putešesttvijama Japanom možda će biti zainteresirana za kimono. Ne znam da li vidiš iz svoje galaksije da je cijela Medvednica bijela od snijega. Sunčani pozdrav!:-) (Mendula 04.11.2009. 10:30)
Jedno od središnjih pitanja života - možda upravo njegovo središnje pitanje
samo jest pitanje negacije života - smrti !
U tom bi se smislu,u načinu hiperbole,moglo reći:
"Pitanje smrti je jedino pitanje".
Svakako,rođenjem je svatko od nas neopozivo i definitivno,bez prava na
priziv i bez izgleda na pomilovanje,osuđen na smrt.
Čini se da ne možemo razumjeti što je smrt.Ako je netko uvjeren da razumije,
čini nam se da je to tek njegov "subjektivni osjećaj".Ako se netko (zaista) ne
boji smrti,on se u tom pogledu "dobro osjeća",no čini nam se da ni to nije do
kraja "zadovoljavajuće."
Smrt je,možda,"veličanstvena tajna".Ne znamo je li uzvišena ili tragična ili
besmislena...Čini se da je nespoznatljiva.I sam pokušaj razmišljanja o smrti u
nekom smislu je apsurdan.Isto je tako apsurdno razmišljanje o bilo čemu
drugom osim o smrti.Odnos smrti prema ljepoti,dobroti i istini čini se da je
neshvatljiv.Čini se plauzibilnim da je "vjera u život poslije smrti",u
neposrednom i doslovnom smislu riječi,iluzorna i kontradiktorna.Vjera u neku
načelnu nemogućnost "života poslije smrti" također nema uvjerljive osnove.
Agnostički stav o pitanju " života poslije smrti je nezadovoljavajući.
O smrti se može navesti mnogo dubokih,lijepih,maštovitih i duhovitih misli i
metafora.Ali one,čini se,nemaju mnogo veze s istinom o smrti.
Usporedbe smrti sa svršetkom puta promašene su.
Na svršetku puta stigli smo iz jednog mjesta u drugo.Sa smrću ne znamo što je.
Usporedbe smrti sa bilo čime poznatim su promašene.Smrt je nešto apsolutno i
definitvno što se ni s čime poznatim ne može usporediti.
Nije li čudno da je uopće moguće živjeti,znajući da postoji i da je neizbježna smrt
(koju ne razumijemo) ? Ne znamo,posjeduju li i životinje svijest o smrti.Uostalom,
što je svijest - to,također,čini se da je nespoznatljivo.Ne znamo niti je li sve to
čudno,besmisleno ili užasno.
Ne znamo utječe li na smrt,to što bismo željeli da ona bude.
Životinje,biljke i ljudi umiru.U nekom smislu i civilizacije,pa i planeti i zvijezde
umiru.Čini se apsurdnim pomisao da je smrt čovjeka bitno različita od drugih
smrti.Ali ta pogađa upravo nas.
S takvog stajališta gledano,moglo bi se - možda - pomisliti:
Kako je moguće da ogromna većina ljudi živi na način kao da smrt uopće ne
postoji:grade si kuće,brinu se o stvarima bez značenja,angažiraju se oko
besmislenih pothvata;kradu,varaju,lažu,govore gluposti...?!To je apsurd nad
apsurdima.Ljudi gomilaju bogatstva iako znaju (ili bi morali znati) da ga neće
moći "ponijeti sa sobom" kad umru.Zlato u grobnicama faraona je simbol tog
apsurda.Čovjek koji je gladan ili bez odjeće ili krova nad glavom,bolestan,
ponižen ili uvrijeđen "s pravom" misli o tim svojim tegobama a ne o smrti. Je li i
to apsurd ili je apsurd smatrati to apsurdom.
Možda je jedini razumni i dostojni stav prema smrti molitva - u najširem smislu
te riječi. Je li takvo gledanje kapitulacija pred smrću ili pobjeda nad njome ili
iluzija pobjede nad njom ?
Ima li svrhe misliti i čitati o smrti ?Što je s tim mislima i zapisima nakon smrti
njihova autora ?
Tema smrti u japanskoj poeziji
Među najprodornijim,najdubljim i najduhovitijim zapisima o smrti jesu pjesme o
tome japanskih zen-majstora i pjesnika-laika inspiriranih zenom.Prije svega,
ipak,treba reći ponešto općenitog o stavu Japanaca prema smrti.
Daisetz Teitaro Suzuki o tome piše na jednom mjestu:
Jedna od misli koje su vrlo drage japanskom srcu jest "umrijeti isagi-yoku".U
nekim smrtima,ako je ta činjenica prisutna,mogu se čak milosrdno suditi zločini
što su ih počinili prijestupnici.Isagi-yoku znači "ne ostavljajući žaljenja" ili " u
punoj prisutnosti duha".Japanci ne vole vidjeti kako se netko neodlučno i
nećkajući suočava sa smrću;oni žele biti otpuhnuti kao što vjetar raznosi
cvijetove trešnje i nema sumnje da je taj stav Japanaca prema smrti bio u vrlo
dobrom skladu s učenjem zena.Može biti da Japanci nemaju nikakve posebne
filozofije života,ali sigurno imaju filozofiju smrti.Duh samuraja,duboko udišući zen,
širio je svoju filozofiju čak i među masama.Te su,dapače i onda kad nisu bile
posebno poučavane o putu ratnika,upile njegov duh i spremne su da žrtvuju
svoje živote za svaku stvar koju toga trenutka smatraju vrijednom.
gore,D.T.Suzuki
Možda ovdje treba reći nešto o nesporazumu o tome,zašto je trešnjin cvijet
"simbol Japana".Nipošto ne zbog svoje "ljepote" (koja je možda i pomalo
"sentimentalna"),već stoga što je trešnjin cvijet simbol ratnika:On se osipa dok je
još mlad i na vrhuncu ljepote,"ne plašeći se odlaska",kao što se i ratnik ne plaši
smrti dok je još mlad i u naponu snage.Ruža nije takav cvijet;njoj se latice
ponekad i sasvim osuše na stabljici prije negoli otpadnu - ona "oklijeva u odlasku"
i stoga ne može biti simbolom Japana !
Među japanskim pjesmama o smrti ima ih i takvih,koje su još - čini se - više u
duhu theravada budizma negoli zena.Primjerice,glasovita waka jednog od najvećih
i svakako najkontroverznijeg - zen majstora Ikkyua:
Jedemo,izbacujemo izmetine,
spavamo i ustajemo;
to je naš svijet.
Sve što još nakon toga treba učiniti
- jest da umremo.
gore,Ikkyu Sojun,zen majstor
Od Unzana ima slijedeća pjesma:
Upitaj Buddhu - on ne zna.
A niti patrijarsi.
Izvan našeg dosega:
Tko je rođen ?
Tko je umro ?
Posebno mjesto među japanskim pjesmama o smrti zauzimaju pjesme pred smrt
što su ih u očekivanju smrti ili neposredno prije nje,a ponekad i uoči ritualnog
samoubojstva seppuku (harakiri ili raspor trbuha) napisali mnogi istaknuti
Japanci.D.T. Suzuki o tome kaže:
Ti su stihovi poznati kao "stihovi oproštaja od života".Japance su učili i pripremali
kako bi mogli naći trenutak odmora da se oslobode najintenzivnijih uzbuđenja u
koja bi mogli zapasti.Smrt je najozbiljnija stvar što zaokuplja svu našu pažnju,no
produhovljeni japanci smatraju da treba biti sposoban da je transcendiraju i da
na nju gledaju objektivno.Običaj ostavljanja oproštajne pjesme,iako ga ne
prihvaćaju svi,čak ni u feudalno doba,počeo je najvjerojatnije u razdoblju
Kamakura (1185-1333) kod zen redovnika i njihovih sljedbenika.Kad je Buddha
prelazio u nirvanu (utrnuće),okruživali su ga njegovi učenici,i on mi je dao svoj
oproštajni poticaj.To su vjerojatno oponašali kineski budisti,poglavito chan bidisti,
koji su - umjesto da sljedbenicima ostavljaju oproštajne upute - za njih izražavali
vlastite poglede na život.Veliki vojskovođa iz XVI stoljeća Uesugi Kenshin
(1530-1578),ostavio je dvije pjesme pred smrt, jednu na kineskom i drugu na
japanskom jeziku:
I blagostanje tijekom života samo je
čašica sakea;životni vijek od
četrdeset i devet godina prošao je u snu.
Ne znam što je život i ne znam što je smrt;
godina za godinom - sve je tek san.
I nebo i pakao ostali su za mnom.
Stojim na mjesečini rane zore,
oslobođen oblaka prijanjanja.
gore,Uesugi Kenshin
Shiaku Shinsakon (Nyudo),vazal posljednjeg vladara obitelji Hojo,Hojo
Takatokija (1303-1333),napisao je pred ritualno samoubojstvo (seppuku)
oproštajnu predsmrtnu pjesmu izrazitog "zen-okusa":
Podižem ovaj mač
i siječem Prazno u dvoje;
usred velikog ognja
osvježavajuća struja povjetarca !
Slično se doima i pjesma pred seppuku najvećeg majstora čaja Sen-no-Rikyua,
(1522-1591) što ju je napisao kad ga je Toyotomi Hideyoshi (1536-1598) osudio
na smrt jer je,navodno,bio upleten u zavjeru protiv vladara:
Podižem mač,
ovaj svoj mač,
odavna u mom posjedu -
Konačno,došlo je vrijeme:
bacam ga u vis,spram neba !
No treba istaknuti da se pjesme pred smrt čitavog niza zen-majstora nikako ne
doimaju manje dramatično,iako nisu umrli od vlastite ruke.Evo nekoliko primjera:
Daito Kokushi (1282-1337),osnivač hrama Daitoku-ji,napisao je ovu predsmrtnu
pjesmu:
Hvatam blistavi mač
da sasiječem Buddhe i patrijarhe.
Samo jedan pogled na moje majstorstvo
i prazno si grize zube-koljače.
gore,zen majstor,Daito Kokushi;
sliku je naslikao zen-učitelj Hakuin Ekaku (1685-1768)
Majstor rinzai zena Fumon (1302-1369) napisao je:
Veličanstveno ! Veličanstvno !
Nitko ne zna konačnu riječ.
Dno je oceana u plamenu,
iz Praznog iskaču drveni jaganjci.
Također,rinzai majstor zena Kukoku (1328-1407) :
Jašem na ovom drvenom konju glavačke;
progalopirat ću kroz Prazno
Želite li mi ući u trag ?
O,pokušajte mrežom uhvatiti oluju !
Zekkai,rinzai majstor (1336-1405):
Prazno se slomilo nad zemljom;
goruće zvijezde prelijeću željeznu planinu.
Prekobacivši se,nestajem u trenu.
Bokuo,rinzai mastor (1384-1455):
Sedamdeset i dvije godine
čvrsto sam držao govedo na uzdi.
Danas,kad šljiva ponovo cvate,
puštam ga da vrluda po snijegu.
Baisho,majstor soto-zena (1633-1707)
Nikad ne pomislivši na slavu,
s nepriličnim životom za sobom,
u zazen-stavu u lijesu,
sad ću se svući.
Ima i "komičnih" pjesama pred smrt.Jedan od najvećih humorističkih pisaca
razdoblja Tokugawa (1600-1868),Jippensha Ikku (1765-1831) napisao je:
Od ovog ću se svijeta
sada rastati.Uz miris tamjana
postat ću konačno pepeo -
Pa,zdravi bili !
I haiku pjesnici često su napisali svoju pjesmu pred smrt u tom pjesničkom obliku:
Saikaku (1641-1693) živio je 52 godine,dok se u njegovo vrijeme kao normalan
životni vijek smatralo pola stoljeća;pjesma pred smrt mu je haiku
U prolaznom svijetu
uživao sam mjesec
dvije godine duže.
gore,Ihara Saikaku,pisac
Najveći haiku pjesnik svih vremena Matsuo Basho (1644-1694) rekao je,bolestan,
kad su ga zapitali o njegovoj pjesmi pred smrt,da bi to mogla biti bilo koja njegova
haiku pjesma.Ipak,kao pjesma pred smrt smatra se njegova pjesma
Bolestan na putu.
Snovi se kovitlaju
usahlim poljima.
U ovoj možda najljepšoj haiku pjesmi pred smrt,ne može se posve adekvatno
prevesti treći stih kakemeguru:"lutaju" je preslabo,"kovitlaju" je prejako.Možda bi,
da u našem jeziku postoji takva riječ, još najbliže bilo "rastrčavanju".
gore,Matsuo Basho
Ransetsu (1653-1707):
Jedan list pada,
još jedan list pada -
odneseni vjetrom.
Michikaze (?-1709):
Danas mijenjam odjeću
za putovanje
u neviđeni svijet.
Tantan (1675-1761):
Jutarnji mraz.
Nacrtana štapom
planina Fuji.
Vjerojatno,to će reći da je pjesnik za čitava života stremio prema Ljepoti - Fuji ! -
ali je samo malo od toga - tekgrubi crtež štapom,koji je daleko od stvarne planine -
postigao.
Pjesnikinja Chine-jo:
Tako lagano gori,
tako se lagano gasi -
Krijesnica !
Issa (1763-1827):
Od korita do korita
pričao sam
koještarije.
Prvo korito je ono u kojem se pere novorođenče;u drugom se pere lešina.
* tekst je preuzet iz Časopisa za filozofiju,književnost i umjetnost Istoka "KULTURE
ISTOKA",God. V,broj 15,1988. i objavljen na hagakure blogu 1. sudenog 2007. i
2008. godine;
Smrti se ne bojim, bojim se načina kojim ću umrijeti. ;-) (ljubičasta 01.11.2009. 14:52)
slično razmišljamo ljubičasta...bojim se samo bolne smrti i ne bih htio biti nikome na teret...i ne kužim skupe sprovode i kupovanje skupog cvijeća...kad riknem nek me bace u najdublju rupu...who cares...i nek me crvići pojedu...da bar netko ima koristi : ) (mushin munen 01.11.2009. 15:12)
Eh...ni mene nije strah smrti, a ne bih htjela patiti se dugo , eto , ali opet , možeš se samo prepustiti kad si završio svoje posle na ovom mjestu. Mislim da je tad lako. Dokle god je onih koji ovise samo o tebi , malo je teže težiti trešnjinu odlasku:)) Osmijeh , Nihy ..i pozdrav (Vitae... 01.11.2009. 15:16)
Što se tiće smrti, po tvom odgovoru ne mislimo slično, nego čak isto. :-) Samo se dvoumim.. dali nek me spale, ili pokopaju.. hmm... :-))) U biti mi sve jedno. Tako ili onako je E=mc na kvadrat. ;-))))) (ljubičasta 01.11.2009. 15:32)
to je to ljubičasta...i ništa više
pozdrav i i osmijeh Vitae... (mushin munen 01.11.2009. 15:42)
mene je strah i smrti i umiranja. za sada. (xiola bleu 01.11.2009. 19:42)
nema razloga za strah xiola blue kad si među...hrabrim blogerima : ) (mushin munen 01.11.2009. 21:41)
Fascinantno mi je kako oni lako prihvaćaju smrt jer su svjesni da je to svačija sudbina, a mi se svim silama borimo da je zaobiđemo... (***Chibi*** 01.11.2009. 21:54)
... @ ***Chibi*** niti oni svi baš lako prihvaćaju smrt,niti se mi svi borimo da je zaobiđemo...sve je to relativno Moj Alberte kao što je znala reći Mileva... : D (mushin munen 01.11.2009. 22:52)
Meni je Devide genijalac :)) (Zauzeti 02.11.2009. 09:45)
Dok ja postojim, smrti nema. Kad smrt nastupi, mene nema. Prema tome: nema problema! Čemu razbijati glavu besmislenim pitanjima???
Sam je članak vrlo dobar! Pozdrav! (misko 02.11.2009. 10:40)
ok može izraz..prelazak:)) (cistiliste 02.11.2009. 18:45)
Zahvalna sam što si ponovio ovaj post i ove godine na 01.11. jer one objavljene u prethodnim godinama nisam čitala. A zaista je šteta ne pročitati ovaj Devideov tekst, kao i razne predsmrtne stihove mnogih japanskih majstora stiha. Volim i poštivam mudrost u njima. Pozdravljam uz naklon. :-)) (gustirna 02.11.2009. 22:18)
svi su nešto hrabri ovdje i ne boje se...eto ja se isto bojim priznajem .... i sviđa mi se Miškov komentar...;))
eh da i ove stihove izdvajam: I blagostanje tijekom života samo je čašica sakea;životni vijek od četrdeset i devet godina prošao je u snu. Ne znam što je život i ne znam što je smrt; godina za godinom - sve je tek san.....
pozdrav ti veliki ostavljam...:)) (Nina... 03.11.2009. 00:07)
kad jednom budem morala otići, neka to bude barem minutu nakon ponoći, neka to bude dok još traju sanje, još bolje – nek' to bude u svitanje. (rU 03.11.2009. 06:10)
Blog.hrPrijavi seDNEVNIK.hr10Nakon prijave pratite svoje najdraĂ„ĂË€šĂËÂĂ˂¬ĹľÄ‚ËÂÂÄ‚ËÂĂˀšÂ¬ÄąË‡Ă„ĂË€šĂ‹ÂÂÂÄ‚ËÂÂÄ‚ËÂĂ˂¬ĹˇĂ‚¬ÄąÄľĂĂË€žĂËÂĂ˂¬ĹˇÄ‚ËÂÂÄ‚ËÂĂˀšÂ¬ÄąÄľĂ„ĂË€šĂ‹ÂÂÂÄ‚ËÂÂÄ‚ËÂĂ˂¬ĹˇĂ‚¬ĂĂË€šĂ‚¦ÄĂË€šĂËÂĂ˂¬ĹľÄ‚ËÂÂÄ‚ËÂĂˀšÂ¬ÄąË‡Ă„ĂË€šĂ‹ÂÂÂÄ‚ËÂÂÄ‚ËÂĂ˂¬ĹˇĂ‚¬ÄąÄľĂĂË€žĂËÂĂ˂¬ĹˇÄ‚ËÂÂÄ‚ËÂĂˀšÂ¬ÄąÄľĂ„ĂË€šĂËÂĂ˂¬ĹľÄ‚ĂË€žĂ„Äľe blogere i kreirajte vlastite liste blogera!Naslovnica