Igyo zen budistička škola - Cijepam drva,vučem vodu iz bunara,Oh kako divno,oh kako čudesno. - Blog.hr

Cijepam drva,vučem vodu iz bunara,Oh kako divno,oh kako čudesno.

petak, 27.11.2009.

Igyo zen budistička škola

(kin. kuei-yang-tsung; jap. igyo-su)


Goke - shichishu ili Pet kuća - sedam škola



Prvi je majstor,zvan Yisan,radio s učenicima u vrtu,skupljajući lišće
čaja.Kazao je Kyozanu, jednom od svojih najperspektivnijih učenika:
"Beremo lišće cijeli dan; jedino čujem tvoj glas,ali te ne vidim.Pokaži mi
svoje prvotno lice."Kyozan je zatresao grm čaja. Yisan reče: "Istjerao si
akciju,ali ne i tijelo."Kyozan na to reče: "Kako bi ti odgovorio ?" Yisan je
neko vrijeme šutio.Kyozan napomenu: "Ukazao si na tijelo,ali ne i na
akciju."Uslijedio je Yisanov zaključak: "Upravo sam te poštedio dvadeset udaraca štapom."




Igyo škola jedna je od sedam škola zena Tang dinastije (618-907).Škola je dobila
ime po osnivačima Kuei-shan Ling-yuu ( jap. Isan Reiyu;771-853) i njegovom
dharma nasljedniku Yang-shan Hui-chiu ( jap. Kyozan Ejaku;živio između
807 i 891).Najkraće je opstala od svih zen škola.Odbacivala je shvaćanje o
povlačenju od svijeta i naglašavala nadahnuće istinskog duha,čime se i sam
tjelesni život potpuno prosvjetljuje i transformira.Škola razlikuje tjlesnu aktivnost i
"istinsko biće",gdje prvo postoji funkcionalna,a onda suštinska priroda.Ova
škola pridavala je važnost povratku od bitne prirode ka funkcionalnom djelovanju,
radi pomaganja svijetu.Govori se da je naziv Ikyo (Igyo) sastavljen od imena
dviju planina na kojima su smještena dva hrama ove škole,Isan na Hunanu i
Kyozan na Kyang-seu (Chiang-sui),kako se zovu i osnivači škole.

Učitelj Kuie-shan (Wei-shan) bio je starješina jednog od tih hramova. Jedan od
njegovih najistaknutijih učenika i dharma nasljednika bio je Yang-shan kojemu su
roditelji zabranili da stupi u hram,pa si je on odsjekao dva prsta kako bi dokazao
svoju veliku želju da postane redovnik.Nakon toga roditelji su dali svoj pristanak i
Yang-shan se mogao posvetiti zenu.Nekoliko godina proveo je u divljini,hraneći se
orašćićima i družeći se s majmunima i jelenima.Međutim,kada su ga pronašli,
oko njegove kolibe je sagrađeno nekoliko hramova,a on je postao učitelj
1500 redovnika.*

Kada je Kuei-shan kojemu je učitelj bio Pai-chang Huai-hai (jap. Hyakujo Ekai;
720-814) ispitvao jednog svog drugog učenika Hsiang-yen Chih-hsiena
( jap. Kyogen Chikan;8??-898) o njegovu životu prije rođenja,ovaj nije znao
odgovoriti iako je odgovore tražio u svetim spisima (sutrama).Na kraju je spalio
sve svoje knige i povukao se od svijeta te živio usamljeno. Jednom prilikom dok
je čistio dvorište oko svoje kuće,crijep sa krova se odlomio i pao na tlo.U tom
trenutku Hsiang-yen se prosvijetli.Nakon toga uputi se svome učitelju te mu reče:
" jednim udarcem zaboravio sam sve učenje.Nema više potrebe da prakticiram
asketizam."

Ikyo škola upotrebljavala je u svrhu prosvijetljenja metodu "kružnih figura" ili
mandala koje je prvi uveo navodno Nan-yueh Huai-jang ( jap. Nangaku
Ejo;677-744).Time su simbolično prikazali odlike prosvijetljenje svijesti ili
"prvobitni lik prije rođenja".Yang-shan koji je doživio prosvijetljenje upotrebom
kružnih figura i primio pečat svijesti (inku) od Kuei-shana,uveo je ovu metodu od
97 figura među svoje učenike a naučio ju je od Tan-yuan Ying-chena (ili Tan-yuan
Chen-ying; jap. Tangen Oshin ili Tangen Shino;8/9.st) učenika Nan-yang
Hui-chung
a ( jap. Nanyo Echu;675-775), jednog od najznačajnijih učenika
6. patrijarha Hui-nenga (638-713).

Igyo škola naglašavala je značaj fizičkih formi i funkcija u kojima se ispravnim
gledanjem može naći buddhina istinska priroda koja postoji u svemu.Škola je
bila aktivna između 9. i 11. st.


Nekoliko susreta i nadmudrivanja između Yisana i Kyozana ispričao nam je
D. T. Suzuki u svojim knjigama o zenu:

Kada je Kyozan dobio ogledalo od Yisana,iznio ga je pred skupinu redovnika i
upitao:"O redovnici,Yisan je poslao ogledalo;da li da ga zovemo Yisanovim ili
mojim ? Ako ga zovete mojim,kako to da dolazi od Yisana ? Ako ga zovete
Yisanovim,kako objašnavate to da se nalazi u mojim rukama ? ako možete reći
nešto ispravno,zadržat ću ogledalo;ako ne možete,razbit ću ga u komadiće."
Ovo je objavio tri puta,a kako nitko nije istupio da nešto kaže,uništio je ogledalo.


Krajem ljeta Kyozan (Kyozan Ejaku ili Yang-shan Hui-chi,807-883)
posjeti svog prijatelja i učitelja Yisana (Isan Reiyu ili Kuei-shan Ling-yu,
771-853).
Yisan ga upita:"Nisam vidio da dolaziš ovamo gore čitavo ljeto.Što si radio
tamo dolje ?"
Kyozan odgovori:"Obrađivao sam komad zemlje i završio sa sijanjem prosa."
Yisan reče:"Onda nisi protratio ljeto."
Tada Kyozan upita Yisana:"Kako si ti proveo ljeto ?"
"Jedan obrok dnevno i dobar san noću,"odgovori Yisan.
"Onda nisi protratio ljeto,"bio je komentar Kyozana.*



# vidi za Igyo školu,Ernest Wood,"Rječnik zena",Zagreb,2004.,str. 66,67;
Grupa autora,"The Rider Encyclopaedia of Eastern Philosophy and Religion",
London,1999.,str. 153;Y. H. Ku,"History of Zen",University of Pennsylvania,
1979.,str.318;

* D. T. Suzuki,"Uvod u zen budizam",Zagreb,1998.,str. 148;

- 23:42 - Komento o nokoshite kudasai (3) - Isprintaj - #