vrijeme:7.11.2009.
mjesto: Zagreb; Gliptoteka HAZU,Medvedgradska 2
organizator: Gliptoteka HAZU / Veleposlanstvo Japana
Temari je tradicionalan obrt iz Japana,potječe od izrade lopti od svilene tkanine,
ostataka starih kimona,koje su se oblikovale u snopu u obliku lopti i omatale
trakama od tkanine,a služile su za dječju igru.S vremenom temari postaje
umjetnička vještina japanske klase,aristokracije i plemićkih žena koje su se
natjecale u stvaraju te umjetnosti ali i sve zamršenijih oblika.Temari predstavljaju
vrlo cijenjen i njegovan dar,koji simbolizira duboko prijateljstvo i lojalnost.Njegove
briljantne boje i teme koje se koriste simboli su koji žele primatelju tog poklona
sretan život.Postati temari umjetnik u Japanu je dugotrajan proces koji zahtjeva
specifičnu obuku.Tradicionalno temari su često davali roditelji svojoj djeci za
Novu godinu.Unutar čvrsto omotanih slojeva svakog temarija,majke bi smjestile
mali komad papira sa dobrim željama za svoje dijete.
Ukiyo-e drvorezi (slike plutajućeg svijeta) pojavili su se u Japanu krajem XVII stoljeća.
Od svojih početaka ukiyo-e drvorezi prikazivali su aktivnosti i motive prolaznog
('plutajućeg') ali prijatnog života.Glavne teme bile su slike lijepih žena,scene
kabuki drama i portreti poznatih kabuki glumaca,te literarne teme sa slikama
ratnika i heroja koje su bile posebno popularne u ranim razdobljima.U kasnijim
razdobljima složenog razvoja ukiyo-e slikarstva,u javnosti su posebno popularni
bili drvorezi krajolika te slike cvijeća i ptica.
Radi velike potražnje među srednjim građanskim slojem koji ih je i najviše cijenio,
ukiyo-e slike su se proizvodile u velikim količinama. Glavni način njihove izrade
bili su stoga drvorezi koje je osmišljavao izdavač,a izrađivao ih je u suradnji sa
slikarima,drvorescima i tiskarima.U velikom broju javljale su se i ručne slikarije
(nikuhitsuga), a izrađivali su ih najčešće autori pred kraj svojih karijera u tisku.
Ukiyo-e se prvenstveno razvio iz knjižnih ilustracija. Izdavaštvo je početkom
XVII stoljeća većim dijelom bilo prisutno u regiji oko Kyota i Osake, no nakon
velikog požara 1657. godine većina izdavačkih kuća preselila se u Edo (današnji
Tokyo) gdje se broj bezbojnih ilustracija u knjigama nastavio povećavati. U
konačnici,ilustracije su se odvojile od knjiga, i počele su se prodavati zasebno u
kompletima od po dvanaest komada,prikazujući scene iz popularnih priča.No,
oko 1700. godine u prodaji su se pojavili pojedinačni drvorezi koji su vrlo brzo
postali glavni izbor naručitelja i kupaca u Edu.Uskoro su se pojavili delikatniji
bezbojni drvorezi tankih linija,na koje su se rukom dodavale svijetlo crvene i
svijetlo zelene boje.Povećanje potražnje za takvim bojanim slikama stvorila je
kentô - graničnike ugravirane u sve drvene otiske koji su pripadali jednom
kompletu potrebnom za izradu jednog obojenog drvoreza, što je omogućilo
dodavanje bojanih otisaka (irohan) na glavni otisak samog crteža (omohan).
Crvena boja koja se nanosila nazivala se beni, pa je takav stil slika postao
poznat pod nazivom benizuri-e (grimizne slike), koje će se kasnije, zahvaljujući
izumu kentô graničnika, razviti u složene, višebojne drvoreze.
Ukiyo-e drvorez čija će se izrada vidjeti nosi naslov Veliki val blizu Kanagawe.
To je prvi drvorez iz serije Trideset i šest pogleda na planinu Fuji, a prikazuje
veliki val koji prijeti brodicama u blizini prefekture Kanagawa.Kao i na svim
ostalim drvorezima iz te serije, u daljini se nazire planina Fuji. Prezentaciju
izrade drvoreza izvest će g. Isamu Adachi, predsjednik Adachi zaklade za
očuvanje drvoreza.Zaklada aktivno radi na očuvanju tehnika ukiyo-e drvoreza,
izobrazbi novih umjetnika te promociji ukiyo-e tradicije u javnosti.
Post je objavljen 05.11.2009. u 23:59 sati.