Cerovac komentira

< ožujak, 2008 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Prosinac 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Kolovoz 2013 (1)
Lipanj 2013 (2)
Svibanj 2013 (1)
Studeni 2012 (1)
Rujan 2012 (4)
Kolovoz 2012 (1)
Srpanj 2012 (1)
Svibanj 2012 (2)
Travanj 2012 (1)
Veljača 2012 (1)
Prosinac 2011 (2)
Studeni 2011 (4)
Listopad 2011 (1)
Rujan 2011 (5)
Kolovoz 2011 (3)
Srpanj 2011 (1)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (10)
Travanj 2011 (7)
Ožujak 2011 (2)
Veljača 2011 (1)
Siječanj 2011 (3)
Prosinac 2010 (6)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (2)
Kolovoz 2010 (1)
Srpanj 2010 (6)
Lipanj 2010 (4)
Travanj 2010 (2)
Ožujak 2010 (9)
Siječanj 2010 (3)
Studeni 2009 (1)
Lipanj 2009 (1)
Travanj 2009 (2)
Ožujak 2009 (1)
Siječanj 2009 (4)
Prosinac 2008 (12)
Studeni 2008 (6)
Listopad 2008 (16)
Rujan 2008 (10)
Kolovoz 2008 (6)
Srpanj 2008 (1)
Lipanj 2008 (13)
Svibanj 2008 (31)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
dirigent, politolog, novinar, politički emigrant i ratnik nastoji misliti svojom glavom(ali mu to svaki put ne uspjeva)



The WeatherPixie



Web Counter
Get a Web Counter




Posijetite HRVATI.COM">

Tekstovi za pamćenje

S koncerta na bojište
Nikola Šubić Zrinski
Teta Ella
Političar uvijek istog kova
Ured za tisak i promidžbu
Kako sam želio postati Bosanac
u ranu zoru došla je udba
Naoružajte se Jobovom strpljivošću i zagorskom mudrošću
Kako se krojila hrvatska istočna granica?
Tko se to u Hrvatskoj boji bogatog seljaka?
Letak za Hrvatsku
Predgovor Hrvatskom političkom leksikonu
Stjepan Radić
Ante Radić
Ratni dnevnik-Topusko
Bor za učiteljicu

Linkovi
Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr







Blogerica.com

O autoru
Webfetti.com






Rođen 1946. u Zagrebu gdje sam završio i školovanje (glazbeno i gimnazijsko). Odlazim na studij dirigiranja u Beč, ženim se 1968. a 1969. se vraćam s diplomom u Zagreb. Radim u Nakladnom zavodu Matice hrvatske kao voditelj inozemne prodaje, 1970. prelazim u Studentski list kao direktor komercijale i novinar unutrašnje politike. 1971. me biraju za tajnika Komisije za veze s Hrvatima u svijetu Matice hrvatske i postajem novinar Hrvatskog tjednika. Nakon sloma Maspoka odlazim u emigraciju, prvo u Novu Hrvatsku, London, a zatim odlazim u Njemačku. 1976. i 1979. rodili su mi se sinovi. U Njemačkoj djelujem politički u Hrvatskom narodnom vijeću a uz to kao crkveni glazbenik a zatim i kao dirigent njemačkih filharmonija. U vlastitoj produkciji postavljam opere te gostujem širom Europe, Amerike i Australije. 1990. vraćam se nakon 18 godina emigracije u Hrvatsku i izabran sam za ravnatelja Zagrebačke filharmonije. Već krajem 1990. uključujem se u Narodnu zaštitu a od 01.07.91. sam u ZNG-u. Od 01.08. zapovjednik sam obrane Topuskog a od 10.10. zapovijednik obrane Južnog Velebita. Zagrebačku filharmoniju morao sam napustiti zbog spletki krajem 1993. i od tada sam se povukao, više-manje, iz javnog života.

21.03.2008., petak

Ima nade

Nada je jednostavni Božji dar svima. I kad na zemlji umiru i vjera i ljubav, nada još ostaje. Za nju uvijek ima smisla vjerovati i ljubiti

Piše: Ivan ŠARČEVIĆ

Najljepše je gledati u milosrdne oči. Otvaraju nam perspektivu, bude nadu. Najdalje vide oči nade. Milosrđe je najuzvišeniji izraz ljubavi, a nada je vrhunac vjere. U milosrđu se ne može pretjerati. U nadi se ne može biti postiđen ni razočaran. Ona je vezivno tkivo vjere i ljubavi. Tako izlazi iz biblijske poruke, iz Isusova života i uskrsnuća. No, dok je mnogo lakše govoriti o vjeri, o ljubavi još lakše, jer o njima znamo mnogo, najčešće samouvjereno i pogrešno, o nadi ne govorimo, jer je ona najmanje znanje.

Nada je najkrhkiji dio nas i istodobno ona stvarnost koja nadrasta ne samo naša htijenja, naše najbolje osobine, nego i naša najveća razočaranja, mane i grijehe – sve naše zaključke. Ništa toliko ne može biti ljudski proizvod kao očekivanje, kao nada i istodobno, ništa toliko nije neovisno od nas, od naših planova, ništa toliko blizu apsolutnome daru i apsolutnome predanju kao nada. Jer ima nade i kad se iskusuje potpuna nemoć, nemoć riječi, nemoć i vjere i ljubavi, nemoć svega. Nada je jedini stanovnik svake šutnje i one grobne, jedini oslonac vjere i onda kada je ona razorena najradikalnijim bezboštvom, jedini sugovornik ljubavi i kad se ljubav preobrazila u razočaranje, gubitak, mržnju, pa čak i zločin. Dok smo na zemlji, jedino je nada vječna.
Očaj, beznadnost i preuzetnost

U govoru o nadi susrećemo se s dvije njoj oprečne situacije. Jedna je beznadnost koja seže od pasivne tjeskobe sve do najcrnjeg stanja koje nazivamo očaj ili opisujemo rečenicama: Ništa se tu ne može! , ili još jače: Ni Bog tu ne može ništa! Očaj je radikalna beznadnost, strašnija je od razočaranja, groznija od izjalovljenih očekivanja.

Naime, beznadnost koja se razočarala u sebe i sve zemaljsko, ali očekuje Božji zahvat, pa i onaj apokaliptični, da će Bog u posljednji dan izravnati račune, još je uvijek neka nada. Očaj je, međutim, takva vrsta pakla u kojemu više nema nikoga: ni Boga, ni onih koji bi očajavali makar kao mi, a kamoli onih koji bi bili u većem očaju od nas. Očaj je, slikovito kazano, iseljena paklena pustinja samoće i beznađa. Očajnika je vrlo malo, iako se s očajem tako rado igramo.

Druga opreka nadi je češća, ali teže zamjetljiva nego beznadnost i očaj jer se krije iza maske nade. Predstavlja se preoptimistično. Riječ je o bahatosti, oholosti ili, kako se to u moralnoj teologiji kaže, preuzetnosti . To su one situacije u životu kada nam nitko ne treba, odnosno kada svi trebaju služiti nama i našem projektu, ili kada riječi, čine i postupke možemo svesti pod rečenicu: Sve je dobro! , ili u futuru: Sve će biti dobro! , misleći jedino i samo na vlastite ljudske moći, nas ili drugih: Ja ću ili mi ćemo to već srediti!

Preuzetnost je radikalna oholost. Neka njezina svojstva su: aktivizam bez transcendencije i solidarnosti, misao bez sumnje, filozofija bez metafizike, teologija bez poniznosti i bez Boga na licu stranca i inovjerca, revolucija bez tradicije; trg, trgovina, banka, stadion, sve biološke, ekonomske i vojne moći koje su se oslobodile eshatološke zadrške, bez primisli da će doći smrt a kamoli pojavak pred Bogom. Preuzetnost je samodostatno uzdanje u sebe, korijenita odsutnost metafizičkoga straha i odgovornosti. Nikome se ne polaže račun.

Kao i očajnika, i preuzetnih ljudi ima malo. Ako su na vlasti, proizvode zlo i katastrofe, beznađa i očaje. Veliki moćnici svijeta, veliki proizvođači pustoši i smrti, preuzetni su ljudi. Oni svoju misionarsku bahatost nude kao rješenje, kao predmet iščekivanja i nada masama beznadnih .

Ne zna se što je gore: biti očajnik, beznadnik ili preuzetan. Očajnici, doduše, neće povjerovati ni preuzetnima. Oni ne vjeruju nikome, ni sebi. I prije smrti, lišili su se života kao ljepote, dara i zadaće. Preuzetni ne vjeruju ni drugima ni Bogu. Oni se njima samo služe i jedino se uzdaju u sebe.

Beznadnici, pak, ne vjeruju sebi, Bogu tek nešto, ali olako povjeruju preuzetnim moćnicima, njihovim zavodljivim obećanjima, osobito materijalnim. Kad se ubrzo izjalove očekivanja, kako to povijest trajno potvrđuje, ljudi neispunjenih nada klate se u svakodnevlju trošeći dane u sitnim radostima, u naletima depresije, ili agresije na najbliže, s mržnjom prema različitima, bez vizije budućnosti. Ne samo da se više ne daju prevariti, to je još dobro, nego ne vjeruju više nikome, ni dobroj ideji, ni dobrim ljudima, ni Bogu.

Može se dogoditi da prevareni ljudi, na rubu očaja i iz potrebe sigurnosti, opet nepromišljeno i brzopleto nekome poklone povjerenje i slobodu, ulete u zagrljaj novoga ropstva, ili da se, nepovjerljivi prema ljudima, prikvače (novoj) religijskoj zajednici i ljudski skovanoj, neoslobađajućoj ideji Boga. Mnogi obraćenici žive iz neotkupljene i za njih prevarene prošlosti. Mnogi živimo s mučnim iskustvom da smo prevareni i nedostaje nam poniznost, priznanje zabluda i grijeha, i povrh svega drugačiji iskorak s ruševina pokopanih nada.
Uskrsna nada

Ne živimo li danas, osobito u ovoj zemlji, u dobu izjalovljenih obećanja, odnosno dobu nepovjerenja. Malo je očajnika, malo preuzetnih, a puno mučnine, prijevara i beznađa. Ili su ovo prejake tvrdnje? Tko se još nada?

Mnoga razmišljanja, molitve i pobožnosti ovih korizmenih dana završavale su sigurnošću uskrsne nade. Točno! Jer je Isus uskrsnuo, vjerujemo, bit ćemo uskrišeni i mi. Pri tome slabo pokušavamo razumjeti o kakvoj je nadi riječ kada se govori o uskrsnoj nadi, o nadi koja počiva na iskustvu Isusova prazna groba i svjedocima koji su vidjeli Raspetoga, a čije su nade posve potonule još pred Pilatovim sudištem ili konačno na Golgoti.

Uskrsna nada ne izjednačuje se s očekivanjima koje joj mi pripisujemo. Isusovo uskrsnuće je apsolutno iznenađenje. To nitko nije očekivao, niti u to vjerovao. Uskrsna nada dolazi iz nulte točke (Moltmann) i ni u kojem slučaju nije produkt bilo kakvog ljudskoga čina, čak ni onog najuzvišenijega – molitve, premda nijednog trenutka ne dokida molitvu, nego je priziva u svome najuzvišenijem smislu, u činu totalnog predanja.

Riječ je, naime, o tome, po primjeru Isusovih učenika, da uskrsnuće, novi život, nastaju s onu stranu svakog očekivanja, onako kako se to u Pismu i govori, u nadi protiv svake nade . Ovo protiv , nije ljudsko protivljenje, nikakvo ljudsko djelo, nego čin vjere gdje je njezin jedini oslonac Bog, njegovo obećanje koje nadilazi ne samo naše želje, nego i svaku mogućnost da bilo što proračunamo kako će se i što dogoditi. Ono što su učenici očekivali, ono što mi očekujemo, nije neopravdano, ali uskrsna nada je apsolutno neočekivana. Povjerovati u Božju neočekivanost , u novost nenadanog Božjeg spasenja, daje slutnju nade koja izrasta iz smrti, praznoga groba i očituje se u prepoznatljivom tijelu Raspetoga.

Nada koju tako olako nazivamo vjerničkom, kršćanskom, nije, dakle, jeftino mozganje o spasenju, nego posvemašnji Božji dar novoga života, nove komunikacije, nove vjere i ljubavi, kada su sve, a ma baš sve ljudske mogućnosti iscrpljene: sve sigurnosti, svi potencijali smisla, ljubavi, razgovaranja i djelovanja. Uskrsna nada je samo Božje djelo, ali toliko moćno i snažno da su svaka smrt, svaki očaj i svaki pakao pred njom nemoćni.

Stoga živjeti iz uskrsne nade ima za posljedicu takvo mišljenje i djelovanje koje nikada neće prestati biti milosrdno, jer se Bog takvim pokazao u Isusovu životu. Znači nikada ne prestati nadati se protiv svake nade, protiv svakog očekivanja, jer tako se pokazao Bog u Isusovu uskrsnuću.
Aktivna nada

Živjeti iz uskrsne nade znači aktivnu nadu, neprepuštanje lakovjernosti kako će sam Bog sve učiniti. On to hoće, ali su naši životi i naša povijest ostavljeni u prostoru njegove milosti i naše slobode. Stoga je uskrsna nada aktivna nada za obraćenje nas samih i za preobrazbu svijeta.

Ona nije privatna nada, nego i nada za druge, za one koji su se rastali od nje, kojima je nada pogažena, obećanja iznevjerena ili oduzeta. Takva nada podiže iz mrtvih i ondje gdje svi viču: Nema tamo nade! Nema tamo života!

Uskrsna nada je solidarna s očajnicima, a bezrezervno kritična i nepotkupljiva pred oholima i preuzetnima. Beznadnima, koji dvoje hoće li se pustiti očaju ili odvažiti na vjeru, daruje mirnoću, strpljenje i odvažnost za promjenu sebe i stanja svoga društva. Uskrsna nada otklanja groznice i paniku. Ne širi strah od smrti, jer je smrt susret s milosrdnim Licem u konačnoj bilanci života. Ne zagovara pasivno čekanje onostranoga spasenja koje bi se dogodilo naprečac, ili nijekanjem i prezirom zemaljske sreće i ljubavi.

Iako za uskrsnu nadu ima vremena !, čak i u posljednjem času – o tome svjedoče Isusovi susreti, i onaj s razbojnikom na križu, ona nije takva sigurnost da ćemo uvijek biti spremni i u stanju dočekati njezin pohod. Jer, koliko nas je puta već do sada mimoišla, odnosno koliko li smo je puta u svojoj zauzetosti, ili strahu i nevjeri, neprimjećeno iselili iz svoje blizine, ili je iz umišljenosti i zloće poništili u životu drugih, a tako nam je bila nužna.

Uskrsna nada, konačno, nema uvid u Božji sudski registar: tko će se spasiti a tko ne, jer nije ni lutrija ni prognoza. Nije slijepa kao pravda, jer je svoje oči podarila vrhuncu ljubavi – milosrđu. Ona je jednostavni Božji dar svima. I kad na zemlji umiru i vjera i ljubav, nada još ostaje. Za nju uvijek ima smisla vjerovati i ljubiti.



Prenosimo:Svjetlo riječi

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #