Cerovac komentira

< prosinac, 2007 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Prosinac 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Kolovoz 2013 (1)
Lipanj 2013 (2)
Svibanj 2013 (1)
Studeni 2012 (1)
Rujan 2012 (4)
Kolovoz 2012 (1)
Srpanj 2012 (1)
Svibanj 2012 (2)
Travanj 2012 (1)
Veljača 2012 (1)
Prosinac 2011 (2)
Studeni 2011 (4)
Listopad 2011 (1)
Rujan 2011 (5)
Kolovoz 2011 (3)
Srpanj 2011 (1)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (10)
Travanj 2011 (7)
Ožujak 2011 (2)
Veljača 2011 (1)
Siječanj 2011 (3)
Prosinac 2010 (6)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (2)
Kolovoz 2010 (1)
Srpanj 2010 (6)
Lipanj 2010 (4)
Travanj 2010 (2)
Ožujak 2010 (9)
Siječanj 2010 (3)
Studeni 2009 (1)
Lipanj 2009 (1)
Travanj 2009 (2)
Ožujak 2009 (1)
Siječanj 2009 (4)
Prosinac 2008 (12)
Studeni 2008 (6)
Listopad 2008 (16)
Rujan 2008 (10)
Kolovoz 2008 (6)
Srpanj 2008 (1)
Lipanj 2008 (13)
Svibanj 2008 (31)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
dirigent, politolog, novinar, politički emigrant i ratnik nastoji misliti svojom glavom(ali mu to svaki put ne uspjeva)



The WeatherPixie



Web Counter
Get a Web Counter




Posijetite HRVATI.COM">

Tekstovi za pamćenje

S koncerta na bojište
Nikola Šubić Zrinski
Teta Ella
Političar uvijek istog kova
Ured za tisak i promidžbu
Kako sam želio postati Bosanac
u ranu zoru došla je udba
Naoružajte se Jobovom strpljivošću i zagorskom mudrošću
Kako se krojila hrvatska istočna granica?
Tko se to u Hrvatskoj boji bogatog seljaka?
Letak za Hrvatsku
Predgovor Hrvatskom političkom leksikonu
Stjepan Radić
Ante Radić
Ratni dnevnik-Topusko
Bor za učiteljicu

Linkovi
Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr







Blogerica.com

O autoru
Webfetti.com






Rođen 1946. u Zagrebu gdje sam završio i školovanje (glazbeno i gimnazijsko). Odlazim na studij dirigiranja u Beč, ženim se 1968. a 1969. se vraćam s diplomom u Zagreb. Radim u Nakladnom zavodu Matice hrvatske kao voditelj inozemne prodaje, 1970. prelazim u Studentski list kao direktor komercijale i novinar unutrašnje politike. 1971. me biraju za tajnika Komisije za veze s Hrvatima u svijetu Matice hrvatske i postajem novinar Hrvatskog tjednika. Nakon sloma Maspoka odlazim u emigraciju, prvo u Novu Hrvatsku, London, a zatim odlazim u Njemačku. 1976. i 1979. rodili su mi se sinovi. U Njemačkoj djelujem politički u Hrvatskom narodnom vijeću a uz to kao crkveni glazbenik a zatim i kao dirigent njemačkih filharmonija. U vlastitoj produkciji postavljam opere te gostujem širom Europe, Amerike i Australije. 1990. vraćam se nakon 18 godina emigracije u Hrvatsku i izabran sam za ravnatelja Zagrebačke filharmonije. Već krajem 1990. uključujem se u Narodnu zaštitu a od 01.07.91. sam u ZNG-u. Od 01.08. zapovjednik sam obrane Topuskog a od 10.10. zapovijednik obrane Južnog Velebita. Zagrebačku filharmoniju morao sam napustiti zbog spletki krajem 1993. i od tada sam se povukao, više-manje, iz javnog života.

28.12.2007., petak

Ima li u politici mjesta za kršćanski moral?

Ne postoji niti jedan poziv i posao kojega bi trebalo prezirati. Rekli bismo da je s pozivom kao s nekim predmetom, objektom, stvari. Oni po sebi nisu niti dobri niti zli. Vrijednosni (moralni) im sadržaj daje onaj koji se s njima služi.

Prije nekoliko dana Vatikanska kongregacija za nauk vjere je objavila "Naputak o angažmanu i ponašanju katolika u političkom životu". Tekst je u studenome prošle godine, na svetkovinu Krista Kralja, aprobirao papa Ivan Pavao II. Naputak je upućen biskupima Katoličke crkve, katoličkim političarima i "svim vjernicima koji su pozvani na djelovanje u javnom i političkom životu demokratskih društava."

Riječ je o promišljanju poziva katoličkoga političara. Istina, Naputak se u obrazlaganju svojih postavki poziva na dokumente Drugoga vatikanskoga koncila i Katekizma Katoličke crkve koji su pozvali laike da se uključe u politiku za služenje "općem dobru". Mogli bismo zaključiti: ništa novo, sve je već rečeno! Slično je prije par dana zaključio vođa talijanskih komunista Fausto Bertinotti: "To su zahtjevi koji prisjećaju na pedesete godine prošloga stoljeća, na vremena u kojima smo se zabavljali pripovijetkama o Don Camillu i Pepponeu." Je li tome zaista tako? Treba li Naputak tako shvatiti?

Uočljivo je da Naputak "traži jedinstvo i koherenciju između vjere i života, Evanđelja i kulture" (br. 9). Govori o demokraciji. Utvrđuje da u demokratskim društvima postoje različite stranke u kojima mogu djelovati katolici da bi izvršavali pravo i dužnost u izgradnji društva svoje zemlje. Tekst razmišlja o slobodi i demokratskoj proceduri donošenja zakona. Posebno pak ističe važnost istinskoga morala.

Uočljivo je da se Naputak ograđuje od svakoga etičkog pluralizma koji ne priznaje nužne norme utemeljene u "naravi čovjekova bitka". Riječ je prvotno o kritici relativizma i modernoga shvaćanja slobode demokracije. Naputak upozorava da je sloboda građana i zakonodavca vezana na poštivanje etičkih načela s kojima se ne trguje. Zato i svako relativističko tumačenje po sebi legitimnoga pluralizma ne treba gledati kao uvjet demokracije, nego kao znak političkoga rasapa i razaranje uma, odnosno načela naravnoga zakona. U tom se kontekstu prosuđuju ideje "totalne autonomije" u kojoj se pogrešno priziva na vrednotu tolerancije. (br. 2)

Naputak zapravo ohrabruje katolike na to da imaju "pravo i dužnost istupiti i podsjećati na dublji smisao života i odgovornost koju za to snosimo svi". To naročito vrijedi u donošenju zakona. Tko je kao kršćanski političar uključen u izravno oblikovanje zakona, treba se odlučno protiviti svakoj ideji zakona koja bi značila "napad na ljudski život". U svojem se pozivu treba ravnati prema jezgri moralnoga poretka, suprotstaviti se svakom nepoštivanju prava čovjeka na život od začeća do naravne smrti. Tekst podsjeća da je svrha zakona osiguranje zaštite obitelji, svih slabih, nezrelih, djece... Ne postoje homoseksualni brakovi. "Kompleksna mreža aktualnih problema" (br. 4) o kojoj govori Naputak nadopunjena je i ukazom na temu "mir", gdje se "radikalno i apsolutno" isključuju nasilje i terorizam.

Crkva, naime, svojim poslanjem u Božje ime, kako stoji u tekstu, upozorava ljude na objektivna etička načela koja su ukorijenjena u ljudskoj biti i u prirodnom moralnom zakonu. Dok se poziva na ta načela, ona ne želi izvršavati političku moć ili ograničavati slobodnu različitost mišljenja vjernika katolika, nego potaknuti "javnu raspravu o temeljnim vrednotama". U tom se kontekstu Naputak obraća i svim ljudima dobre volje - vjernicima i nevjernicima. Vjernici bi se pak u politici trebali pojačano truditi oko izgradnje jedne kulture koja nanovo tumači bogatstvo vrednota i sadržaja katoličke tradicije.

Jamačno, Naputak ne govori o političkim i crkvenim događanjima u pojedinim zemljama, nego diskretno ističe da od Crkve zagovarano pravo na slobodu savijesti i religijske slobode nije u tome da su sve religije i kulture jednakovrijedne. Prema Naputku katolici nemaju razloga imati kompleks manje vrijednosti pred drugim shvaćanjima koje je već nedavna prošlost razobličila kao preslabe ili kao totalno promašene, pogrešne. Kršćanski političari trebaju hrabro i odlučno, vođeni načelima kršćanskog morala, preuzeti odgovornost u demokratskom društvu.

U uvodnom dijelu Naputak prisjeća na Tomu Morea, zaštitnika političara, sveca koji je primjerom pokazao da se čovjek "ne može odijeliti od Boga i politika od morala" (br. 1). Istinski čovjekoljubac, primjeran muž i otac, čovjek visokoga moralnoga značaja, osoba zaokružene cjelovitosti koja se, da bi ostala vjerna Bogu i svojoj savjesti, odrekla svega - pa i političke moći - sv. Toma More svoje javno djelovanje stavio je u službu osobe, osobito slabih i siromašnih. More je društvene proturječnosti rješavao tankoćutnim osjećajem za jednakost. Štitio je obitelj te je upornim zauzimanjem promicao cjeloviti odgoj mladeži. Nije išao za brzim uspjehom i u kompromisima tražio laka rješenja. Bio je protivnik političkih povlastica. Jednostavno, More je bio i ostao uzor političara jer se borio da bude savršen kršćanin.

Politika pak nije umjetnost ostvarenja, a potom i održanja na vlasti. Ona je manje vladanje, a više služenje, strast za čovjeka, nastojanje na konceptu boljeg društva sutrašnjice, zalaganje za istinu koja je prije moći, i pravednost koja je prije grabeža.

Jamačno, Naputak svjedoči istinu prema kojoj nisu u pravu svi oni koji tvrde da je politika prljava stvar. Istina, u politici se lako može uprljati. No, i unatoč tome politika je posao koji u zauzetosti za opće dobro traži čiste ljude - etičke velikane, ljude koji ne slijede logiku zavođenja, koje ne vodi načelo "trulih kompromisa", nego ljude koji slušaju glas savjesti i slijede zdravi moral.

I danas kada se na našim prostorima podgrijava predizborna atmosfera u kojoj se u ime demokracije i tolerancije u funkciji borbe za birače pomodarno očijuka s legalizacijom neetičke prakse, naputak ukazuje na to da je smislena tek samo ona politika koja je u službi morala i istine. Kao građani i birači, ali i kao vjernici to bismo trebali uzeti u obzir, ili bismo o tome trebali odgovorno razmisliti.

Ivan Koprek / www.ffdi.hr/zivot
23 May 2006 by v.s.

Prenosim:Palotinci



- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #