DARIVATELJ
DARIVATELJ ---------- HRVATSKI CRVENI KRIZ GRADSKO DRUSTVO CRVENOG KRIZA RIJEKA Informacije "KLUBA 100 KAPI" Broj 1/XII 2005. Informacije pripremaju clanovi odbora "Kluba 100 kapi" uz suglasnost SAVJETA DARIVATELJA KRVI - RIJEKA ZADACI "KLUBA 100 KAPI" - Pomagati svima koji zele proraditi na omasovljavanju darivanja krvi, posebno mladima, kojima treba stalno dokazivati drustvenu korisnost darivanja krvi. - Clanovi kluba bi uz Odsjek darivatelja, te sa Savjetom darivatelja krvi trebali pomagati u promociji i organizaciji samoga davalastva. - Clanovi odbora Kluba izrazili su negodovanje zbog Vladine odluke o utvrdjivanju administrativnih pristojbi u zdravstvu, te predlazu clanstvu Kluba potpisivanje peticije protiv takve odluke. - Clanovi kluba bi se trebali organizirati u organizaciji raznih izleta, a u svrhu druzenja, ali i u posjeti bolesnim darivateljima krvi. - Mogli bi organizirati otvorene tribine sa raznim temama vezanim uz davalastvo krvi kao sto je darivanje krvi preko separatora, te npr. od tema mogla bi biti i povijest darivanja krvi u Rijeci, te bi u vezi istog clanovi kluba trebali proraditi na sakupljanju slika, te raznog pisanog materijala vezanog uz darivanje krvi, koje u Rijeci ima tradiciju jos od 1946. godine, no gasenjem mnogih firmi nestale su i mnoge arhive D.D.K. te bi ovo bio pokusaj da sabereni dio arhive darivanja krvi u Rijeci sacuvamo od zaborava. Povijesni materijal nakon obrade bi se vratio donosiocu. - Predlaze se nadleznima u zdravstvu produzenje vijeka darivanja krvi sa 65 na 70 godina uz uvijet da je darivatelj zdrav. - To su samo neke ideje, jer za "Klub 100 kapi" se mora cuti, za sto je potrebno ukljuciti sto vise i medije. ------------------------------------------- Crveni kriz - Rijeka Dom: 051/217-599 Trg Republike Hrvatske 2/II, 51.000 Rijeka Tel: 051/333-699, 051/335-380 gd-crvenog-kriza-rijeka@ri.htnet.hr http://www.hck.hr ------------------------------------------- Raduje me i to da je Gradsko drustvo Crvenog kriza Rijeka, Odsjek darivatelja krvi izdalo Zidni kalendar za 2006. godinu. Na njemu po danima ispisane su sljedece korisne poruke. Za mjesec sijecanj: 01.- Nova Godina je pred nama poput prazne knjige. Ispisimo na svaku stranicu rijeci na koje cemo na kraju godine gledati s radoscu, a ne sa zaljenjem. 02.- Novi pocetak nam nije ponudjen samo na pragu Nove godine, vec svakog jutra kad se probudimo. 03.- Pogledajmo iza sebe s razumijevanjem, ispred sebe s vjerom i oko sebe s ljubavlju. 04.- Sudbina mijesa karte, mi igramo. 05.- Sutnja je ponekad pravi odgovor. 06.- Rijeci lete, zapisano ostaje. 07.- Pravi prijatelj se pozna u nevolji. 08.- Mnogi znaju mnogo, nitko ne zna sve. 09.- Skromnost je temelj vrlina. 10.- Neki piju da zaborave, ali ne zaborave da piju. 11.- Obicno zena bez duse, nadje dusu od covjeka. 12.- Sudbina nam daje roditelje, prijatelje biramo sami. 13.- Bolje je zdravom u sirotinji, nego li bogatom u bolesti. 14.- Smijeh je lijek za dusu. 15.- Zivot nam vraca samo ono sto mi drugima dajemo. 16.- Radost nije u stvarima, nego u vama. 17.- Ako cilju dodas volju, usjet ces. 18.- Bogat nije onaj tko puno ima, vec onaj tko daje. 19.- Bolje izgubiti trenutak zivota, nego zivot u trenutku. 20.- Sreca je zarazna. Zapocnite epidemiju jos danas. 21.- Nitko nije tako gluh, kao onaj koji ne zeli cuti. 22.- Prava rijec u pravo vrijeme je kao casa vode u pustinji. 23.- Cuvaj me Boze, prijatelja, jer se neprijatelja cuvam sam. 24.- Prljavo je nekoga sumnjiciti kad postaje nepobitni dokazi. 25.- Jak covjek je onaj koji se smije dok mu srce place. 26.- Ako mi ne mozes pomoci, nemoj mi odmagati. 27.- Koliko jezika govoris toliko ljudi vrijedis. 28.- Pametan covjek ne samo da ne govori gluposti, nego ih i ne slusa. 29.- Koliko doktora, a tako bolesno drustvo. 30.- Lijepe misli izgradjuju lijepu dusu. 31.- .... to cu sutra ... U Rijeci, 30.01.2006. Borivoj Bukva |
KREATIVNA TERAPIJA PISANJEM
Borivoj Bukva --------------- KREATIVNA TERAPIJA PISANJEM ----------------------------------- ZEN I HAIKU " U svojoj biti zen je umjetnost pronicanja u prirodu vlastita bica, on pokazuje put iz ropstva u slobodu... Mozemo reci da zen oslobadja svu energiju, koju svatko od nas prirodno nosi u sebi, no koja je, u obicnim okolnostima, osujecena i izoblicena, te ne nalazi prikladan kanal za svoju aktivnost... Upravo zato, svrha je zena spasiti nas od ludila i sakacenja. To podrazumijevam pod slobodom : davanje maha svim stvaralackim i blagotvornim porivima, koji su u nasim srcima... Mi obicno ne vidimo cinjenicu da raspolazemo svim potrebnim sposobnostima, koje ce nas usreciti i ispuniti ljubavlju. " / Dasetz Teitaro Suzuki, Zen Buddism / Predavanja kao putokaz : 1. CH'AN GLEDISTE O ZIVOTU ( Dharma predavanje Shih - Fu Sheng - Yena ) 2. CH'AN I PROSVETLJENJE ( Shih - Fu Sheng - Yena ) " Nije umjetnik, pjesnik, haijin - onaj koji pise pjesme, nego onaj, koji zivi zivot i ima sposobnost svoje potpune dozivljaje, potpuno izraziti, slobodne od zamisljanja, tumacenja, shvacanja, ogranicavanja. Haijin je put, istina i zivot. " / Dubravko Marjanovic / Proucavaj i zivi zen, neka ti u tome pomognu : 1. ZEN ( T. D. Suzuki ) 2. PUT ZENA ( Alan W. Watts ) 3. ZEN ( Vladimir Devide ) *** VODJENJE SPIRITUALNOG DNEVNIKA Smisao vodjenja Spiritualnog Dnevnika je pokazati vase vlastito unutarnje stanje / psihu /. Ovom metodom zeli vam se pribliziti svjestan nacin zivota, koji sadrzi duboki smisao. U dnevnik svakodnevno unosite nesvakidasnje dozivljaje i dogadjaje, dobre i lose strane zivota, pogreske ucinjene u mislima, rijecima i djelima. Sjecanjem na situaciju, s vremenom otkrit cete uzrok vasih slabosti, koje ce same od sebe postepeno nestati. Misli moramo pratiti i promatrati, jer za njima slijede djela. Vodjenjem Spiritualnog Dnevnika vi se svakodnevno i ispovjedate. S vremenom se razvija i receptivnost / otvorenost / na razna dogadjanja. Bez receptivnosti nema stvarnog spiritualnog napretka. Discipliniran i spiritualno uredjen zivot vrlo je bitan. Ako redovito ulazete vrijeme u spiritualne vjezbe, to je znak pozitivnog rasta. To je metoda samoanalize, dobiva se na moralnom razvoju. Spiritualni napredak se ubrzava. *** KAKO NAPISATI HAIKU George Swede je privukao pozornost na dva razlicita motrista, sto se mijesaju u pokusajima rasprave o naravi haikua : " Za jedne, haiku je vrst pjesnistva i prema njemu se treba odnositi kao prema umjetnickoj tvorevini, koja se dade oblikovati; za druge je postao vid Zen prakse i prema njemu se treba odnositi na nacin suglasan s drugim oblicima meditacije. " Tako se pokazuje nemogucim doci do opisa haikua, sto ce ga svi oni, koji su ocarani zanrom prihvatiti bez rezervi. Neki ce prigovarati da je nepozeljno to cak i pokusavati. Ako me pitate sto je haiku, odgovor koji bi bio : Haiku je kratka pjesnicka forma, trostih s metrom 5 - 7 - 5, koji govori o prirodi - samo formalno zadovoljava. Nekoliko putokaza neka je od pomoci, posebice novodoslim u haiku. Neka vam u tome pomogne : Haiku poetikon J. W. Hacketta. HAIKU POETIKON J. W. HACKETTA 1. Sadasnjost je kvintesencija haiku dozivljaja. Stoga nikako ne dopusti da ti promakne upravo ovaj sadasnji tren. 2. Upamti da je priroda utociste haiku. / Imaj pri ruci biljeznicu u koju ispisujes svoje zapiske o vlastitom haiku iskustvu . / 3. Zorno promatraj predmete iz prirode... razotkrit ce se nevidjena cuda. 4. Postani jedno s prirodom. Dopusti onome, o cemu pises da se kroz tebe izrazi i ostvari svu puninu svoje zivotnosti. Ono o cemu pises, i " to si ti ". 5. O svojim biljeskama o prirodi razmisljaj u osami i miru. Neka oni budu pocelo tvojih haiku pjesama. 6. Dok pises o prirodi, nemoj izdati Takvost sviju stvari... budi iskren prema zivotu ! 7. Svaku pojedinu rijec odabiri s posebnom pozornoscu. Rabi samo one rijeci, koje jasno odrazavaju tvoje osjecaje. 8. Rabi prezent kao glagolsko vrijeme. 9. Posegni za rijecju, koja naznacuje godisnja doba, mjesto ili odredjeno doba dana, kako bi pjesma zadobila dodatnu dimenziju. 10. Rabi iskljucivo obican, svakodnevni jezik. 11. Nastoj pisati u tri stiha od ukupno sedamnaestak slogova. Mnogi se haiku dozivljaji mogu prikladno izreci u japanskoj versifikacijskoj strukturi od 5, 7, 5 slogova - ali ne i svi. 12. Izbjegavaj srok. Naglas procitaj svaki zapisani stih, kako bi se osvjedocio u prirodnost njegova zvuka. 13. Imaj na umu to da je ZIVOTNOST, a ne ljepota, istinsko obiljezje haiku. 14. Ne podlijezi nejasnim aluzijama : istinski je haiku intuitivan, a ne apstraktan ili intelektualan. 15. Ne previdi humora, no izbjegavaj puku dosjetku. 16. Uznastoj na svakoj pojedinoj pjesmi, sve dok ona ne dorekne ono sto drugima zelis prenijeti. 17. Spomeni se toga da je haiku prst, koji ukazuje na Mjesec, i ukoliko je ruka, na kojoj se nalazi, uresena draguljima, vise ne vidimo ono sto nam zeli pokazati. 18. Krajnjom budnoscu oplemeni svoj osjet, a svoj duh odgajaj u zazenu ili u nekom drugom srodnom vidu usredotocujuce meditacije. Zen - haiku nazor trebao bi nalikovati bistroj povrsini planinskog jezera : tek onda, kada je bez ikakve vlastite misli, u stanju je odzrcaliti i Mjesec, i prelet ptice nad sobom... *** HAIKU - ELIKSIR ZIVOTA Spiritualnost se stjece i razvija kroz umjetnost, tako se sire granice svijesti i rast duhovnog bica. Impulsi za duhovnoscu u umjetnosti nalaze podesan medij. Haiku trenutak je trenutak cjeline i punine duha. Za umjetnika se kaze da je " visoki svecenik ljepote ". Filozof Martin Buber napisao je da priroda za svoje posvecenje treba covjeka. Haiku ima snagu, koja blagosilja, koja nas umiruje. Haiku pjesmu mozemo usporediti s mantrom / zvukom / kao psihicko - energetskom stvarnoscu, kod uskladjivanja energetskog / aure, cakri i meridijana / i harmoniziranja funkcija bica pri meditaciji. Kao i kod mantre, haiku aspekt pokazuje da je zvucna i svjetlosna energija povezana sa razlicitim nivoima psihickih snaga. Jungove postavke o duhovnim praslikama imaju svoju tananu energetsku podlogu, tako da kad covjek energijom dopre u odredjenu oblast, onda pocinje da saznaje i ono sto nije ocekivao. Kroz energetske sadrzaje pokazuje se zajednicka osnova primjenjiva za sve ljude. Utvrdjeno je da zvucna energija, koja je pretvorena u svjetlosnu, ima utjecaja i na formiranje karaktera bica. Jakost haiku stiha u analogiji s mantrom ovisi o zvukovnoj snazi jezika - govora - izgovora, onoliko snaznog koliko je blizu izvoru - stvaralackom u Rijeci. Tako za jezik vedskih spisa i predanja - sanskrit rijeci odgovaraju stvarnosti, rijecju - zvukom ona su imenovana, ne samo znak - opis - simbol stvarnosti, nego i sama stvarnost. Jezik je svet, dat je odozgo, iz sfere govora duhovno visih hijerarhija. Blizak je ideji SADHU - jezika kao teznji idealu znacenja : zvuk - rijec - stvarnost. STVARNOST SVIJETA / 1 / = STVARNOST PJESNIKA = STVARNOST HAIKU / 2 / ZIVOT / 3 / = HAIKU = STVARNOST Tri stvari cine haijina ! / 1 / dozivljaj - sposobnost istinitog, jasnog, stvarnog dozivljaja sebe, svijeta i zivota, zbiljske stvarnosti. / 2 / izrazaj - sposobnost izrazavanja rijecima tog dozivljaja nepromjenjivog, onakvog kakav jest. / 3 / zivot - sjedinjenjem sebe, svijeta, stvarnosti, zivota, sjedinjenjem dozivljavanja i izrazavanja nastaje haiku. Put moze biti zen, umjetnost, poezija, haiku - zivot. Cilj je spoznaja, ostvarenje, prosvetljenje - zivot. (!) put = cilj (?) cilj = put / 1 / " Yogi, koji je ostvario krajnje znanje, vidi okom mudrosti citav svijet u vlastitom atmanu i vlastiti atman u citavom svijetu ". / Sri Sankaracarya, Atmabodha / " Nemoj se ni u kom slucaju uplitati u prirodni tok zivota " osnovno je ucenje o zenu. Haiku pjesnik, haijin je put, istina i zivot, a haiku za njega predstavlja " poljubac pjesmi zivota ". Napomena : CH'AN GLEDISTE O ZIVOTU - Casopis HAIKU, br. 1, Zagreb, zima '96 CH'AN I PROSVETLJENJE - Casopis HAIKU, br. 4, Zagreb, jesen '96 *** Borivoj Bukva. |
FASNICKA RENGA
RENGA U Japanskom carstvu srednjeg vijeka odrzavali su se susreti pjesnika, kao odraz drustvenih aktivnosti, iz kojih je nastao i razvio se ovaj zanr. Na ovim skupovima, stvarana su kolektivna poetska djela " RENGE " ili lancani stihovi, iz kojih se razvio haiku. U pocetku i sam Basho, kasnije i ostali vodeci haijini, stolovali bi grupama za pisanje haiku, suocavajuci svoja poetska iskustva s iskustvima ostalih. Razvijale su se diskusije, branili stavovi, od svakog se natjecatelja ocekivala apsolutna perfekcija. Svaka je poezija ljekovita, tako je i nadasve koristan haiku u terapeutske svrhe, podsjeca na odnos izmedju magije i poezije. Uhvatiti trenutak iscezavajuce emocije, zivjeti u skladu nepromjenjivih istina, upucen je haijin na atmosferu godisnjeg doba, koju svaki izvorni haiku posjeduje, znaci da je autor u " harmoniji s prirodom ". Uhvatiti svjetlo zivota, makar i na tren - to je haiku, u lancu sto cini RENGU. Borivoj Bukva. "FASNICKA RENGA" ---------------- ok boro da malo zarengamo jadran ----------------------- /j.z./ - jadran zalokar /b.b./ - borivoj bukva /v.j./ - vedran jeklin /m.k.i./ - manda karas-irida ----------------------- 1.- zimsko sunce - nasmijani pometac sjeo ledjima na ulici /j.z./ 2.- smetlarev burek na masnom papiru stoji trag prstiju. /b.b./ 3.- zakisilo - pokisnuo smetlar i njegov burek /j.z./ 4.- rumeno lice ispod kisne kabanice - tragovi sira /b.b./ 5.- djevojacki osmijeh - buregdjija jos rumenijeg lica /j.z./ 6.- zanjise metla u ruci smetlara - veseli osmijeh /b.b./ 7.- gledajuci za osmijehom smetlar promasio - ulicu /j.z./ 8.- smetlarevi znjiravci se razvezase - vuku cestom /b.b/ 9.- pometati ili zavezati znjiravce - smetlar mudruje /j.z./ 10.- masni prsti i zamazani znjiravci - metla na podu /b.b./ 11.- tesko mu zavezati znjiravce i dignuti metlu /j.z./ 12.- protegao se kad savom hlaca cijela raspuklina /b.b./ 13.- od bure crven od raspukline sava jos crvenijeg lica /j.z./ 14.- brcina ljuta s metlom u ruci izusti psovku /b.b./ 15.- jos smjesniji lik za djecarca kraj standa /j.Z./ 16.- s metlama maskare se krecu - traze smetlara /b.b./ 17.- maskarani pometaci - ko smrznut oblak na zimskom nebu /j.z./ 18.- projuri s metlom izmedju nogu vesela plavusa /b.b./ 19.- s kapom preko usiju plavusa pomela pometaca /j.z./ 20.- udarac metle ostavi po guzici crveni trag /b.b./ 21.- umjesto ljutnje zagrljeni i nacvrckani pometac i plavusa /j.z./ 22.- flasa pica iz dzepa viri cep - maramica /b.b./ 23.- smrznute suknje plavusa se pripila uz pometaca /j.z./ 24.- povuce pometac u najblizi haustor plavusu uza zid /b.b./ 25.- otreznjena kidnula plavusa poderane suknje /j.z./ 26.- sakom po celu pljusne sebe pometac i primi metlu /b.b./ 27.- metla zaplese svojim demonskim plesom pometac misli /v.j./ 28.- ljut na plavusu pometac slomio staru metlu /j.z./ 29.- zaraslo lice u tankom kaputu tijelo drhti /m.k.i./ 30.- sibirska zima pometac zaspao maskari u krilu /j.z/ 31.- ko u zibci zaspalog pometaca trese plavusa /b.b./ 32.- nije to san to vino nogama neda dalje /m.k.i./ 33.- budan pometac ali prsti mu jos u plavusinoj suknji /j.z./ 34.- mrzlinu jutra razbija usamljeno graktanje vrane /m.k.i./ 35.- ne mare za dimljak - pometac i plavusa /j.z/ kraj renge... pozdrav svima od jadrana, iride, vedrana i bore. U Rijeci, od 16.- 26.01.2006. Borivoj Bukva |
PRIJEDLOZI IZMJENE I DOPUNE PRIJEDLOGA ZAKONA O TERAPEUTSKOJ AKTIVNOSTI
Dragi moji,na positiva forumu se pokušala voditi rasprava o prijedlogu zakona o terapeutskoj djelatnosti i srodnim aktivnostima koje je pokrenuo Huped na koji su već mnogi ljuti. evo stigao je dopis i od udruge astrologa hrvatske, priključite se.irida Odg: Zakon dobro ili loše? « Odgovori #9 - objavljeno: Danas u 01:09:20 AM » No, izgleda da su svi u HUPED-u odgovorni za web stranice umrli. S obzirom da ne objavljuju poslane prigovore biti ću toliko slobodna ovdje postaviti dopis koji je poslan ne samo HUPED-u nego i dolje navedenim adresama. Nadalje, povodom članka u Vjesniku, poslali smo mail novinarki priloživši ovaj isti tekst..... UDRUGA ASTROLOGA HRVATSKE Albinijeva 2, 10 000 Zagreb tel: + 385 1 46 11 384 e-mail: uah@uah.hr web: www.uah.hr Zagreb, 04. veljače 2006. PRIJEDLOZI IZMJENE I DOPUNE PRIJEDLOGA ZAKONA O TERAPEUTSKOJ DJELATNOSTI Uvidom u prijedlog nacrta Zakona o terapeutskoj djelatnosti došli smo do slijedećih zaključaka: Zbog nekompatibilnosti raznih djelatnosti naguranih pod jedan stav, predlažemo izmjene za članak 2., stav d) koji u prijedlogu glasi: (d) alternativne savjetodavne djelatnosti uključuju sve postupke analize funkcionalnog i općeg stanja čovjeka i okoline u kojoj se živi i djeluje, a podrazumijevaju ove analitičke metode: - kompjuterske analize funkcionalnog stanja organizma - pulsna analiza - radiestezija - iridologila - Feng Shui - Vastu - numerologija - grafologija - analize arhetipskih simbola i čovjekove pozicije u najširem smislu. Predlažemo: (d) dijagnostičke savjetodavne djelatnosti uključuju postupke analize funkcionalnog i općeg stanja čovjeka i okoline u kojoj se živi i djeluje, a podrazumijevaju ove dijagnostičke metode: - kompjuterske analize funkcionalnog stanja organizma - pulsna analiza - radiestezija - iridologija Iz podgrupe nužno je izostaviti ostale navedene: - Feng Shui - Vastu - numerologija - grafologija - analize arhetipskih simbola i čovjekove pozicije u najširem smislu... Obrazloženje: Feng Shui i Vastu također ne mogu ići zajedno s numerologijom, grafologijom i analizama arhetipskih simbola i čovjekove pozicije u najširem smislu jer Feng Shui i Vastu nemaju ništa zajedničkog s ove dvije preostale, osobito sa zadnjom, unutar koje se prema riječima gosp. Korunića (predsjednika radne skupine za izdradu nacrta Zakona o terapeutskim djelatnostima), kriju astrologija, tarot, numerologija, grafologija, rune, I Ching, geomantija, geomancija, hiromantija i gatalačke vještine. Grafologija kao vještina analize rukopisa u smislu analize arhetipskih simbola bi mogla ući u ovu skupinu s napomenom da na studiju kriminalistike ona ima svoje važno mjesto kao predmet, te da je potrebno 5 godina radnog iskustva u Krim policiji za dobivanje dozvole sudskog vještaka – grafologa. Shodno tome, smatramo da članak 2., stav d) treba izmijeniti. S potrebom reguliranja područja tzv. alternative smo svi suglasni, a obzirom da smo s procesom upoznati već skoro godinu dana, te smo odradili veći dio posla vezanog uz astrologiju, predlažemo da u proceduru idu dva paralelna prijedloga zakona – jedan o terapeutskoj djelatnosti a jedan o astrologiji i srodnim djelatnostima. Jedino će tako biti moguće regulirati i ovaj drugi dio tzv. alternative. Važno je dodati da mi astrolozi nismo terapeuti, te smatramo kako nemamo nikakve poveznice s Ministarstvom zdravstva, a još manje s Ministrom pravosuđa koji bi po predloženom članku 6., trebao propisivati obrazovne uvjete za obavljanje navedenih djelatnosti te testove. Koliko je već poznato, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa već je odobrilo dva stupnja školovanja za zanimanje astrolog i astrolog savjetnik. Iako nismo zadovoljni nedostatnim opsegom tih programa – oni su tu, a putem njih smo već povezani s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i športa, te ne vidimo povezanost naše djelatnosti s ova druga dva navedena Ministarstva. Udruga astrologa Hrvatske, koja je registrirana još 1994 godine, smatra da isključivo osobe koje se bave astrologijom, trebaju raditi na pripremi zakona koji bi regulirao to područje. U zaključku: Želimo napomenuti da nakon iščitavanja zakonskog prijedloga kakvog je savjet dao na javnu raspravu, te niza primjedbi na veći broj članaka, kao i prisutnost nedorečenih, nedefiniranih i nejasnih dijelova, naglašavamo: 1. članak 2., stav d) treba izmijeniti na predložen način; odnosno da se djelatnosti koje obuhvaćaju analize arhetipskih simbola i čovjekove pozicije u najširem smislu izostave iz ovog zakona jer one ne spadaju u terapeutske djelatnosti; 2. uz prijedlog Zakona o terapeutskoj djelatnosti u proceduru treba uputiti zaseban Zakonski prijedlog kojim bi regulirali astrologiju i s srodne djelatnosti; 3. pri izradi Zakonskih prijedloga nužna je suradnja sa stručnjacima iz navedenih djelatnosti; 4. usklađivanje s Međunarodnim standardom klasifikacije zanimanja (ISCO-88), tj. izlazak astrologije iz podvrste 514. te ulazak u podvrstu 515. koja u ovom trenutku ne postoji u Nacionalnoj klasifikaciji zanimanja Hrvatske (referenca: http://www.ilo.org/public/english/bureau/stat/isco/isco88/major.htm ) Udruga astrologa Hrvatske Julia Pintar, predsjednik PRILOZI: 1. Međunarodna standardna klasifikacija zanimanja (ISCO-88), 2. Nacionalna klasifikacija zanimanja RH DOSTAVITI: - Savjet ministrice za regulaciju bavljenja nekonvencionalnom medicinom - Radna grupa za izradu Nacrta prijedloga Zakona o nekonvencionalnoj (alternativnoj) medicini - inicijativa “Pozitiva” - Saborski odbor za zakonodavstvo - Saborski odbor za gospodarstvo, razvoj i obnovu - Saborski odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina - Saborski odbor za pravosuđe - Saborski odbor za rad, socijalnu politiku i zdravstvo - Saborski odbor za obrazovanje, znanost i kulturu - Saborski odbor za predstavke i pritužbe - Saborski odbor za europske integracije - arhiva, ovdje PRILOZI: 1. Međunarodna standardna klasifikacija zanimanja (ISCO-88), Izvadak iz ISCO-88 OD 1988 GODINE MAJOR GROUP 5 SERVICE WORKERS AND SHOP AND MARKET SALES WORKERS 51 PERSONAL AND PROTECTIVE SERVICES WORKERS 511 TRAVEL ATTENDANTS AND RELATED WORKERS 5111 Travel attendants and travel stewards 5112 Transport conductors 5113 Travel guides 512 HOUSEKEEPING AND RESTAURANT SERVICES WORKERS 5121 Housekeepers and related workers 5122 Cooks 5123 Waiters, waitresses and bartenders 513 PERSONAL CARE AND RELATED WORKERS 5131 Child-care workers 5132 Institution-based personal care workers 5133 Home-based personal care workers 5139 Personal care and related workers not elsewhere classified 514 OTHER PERSONAL SERVICES WORKERS 5141 Hairdressers, barbers, beauticians and related workers 5142 Companions and valets 5143 Undertakers and embalmers 5149 Other personal services workers not elsewhere classified 515 ASTROLOGERS, FORTUNE-TELLERS AND RELATED WORKERS 516 PROTECTIVE SERVICES WORKERS 5161 Fire-fighters 5162 Police officers 5163 Prison guards 5169 Protective services workers not elsewhere classified http://www.ilo.org/public/english/bureau/stat/isco/isco88/major.htm Detaljna klasifikacija: MINOR GROUP 515: ASTROLOGERS, FORTUNE-TELLERS AND RELATED WORKERS Astrologers, fortune-tellers and related workers predict future events in persons' lives by practising astrology or by other techniques and give warnings and advice on possible courses of action. Tasks performed usually include: making forecasts of future events based on the position of stars and planets at specified times or on characteristics of clients' palms, samples of playing cards drawn at random, position of tea leaves or coffee remnants in a cup and similar techniques. Occupations in this minor group are classified into the following unit groups: 5151 Astrologers and related workers 5152 Fortune-tellers, palmists and related workers 5151 ASTROLOGERS AND RELATED WORKERS Astrologers and related workers predict future events in persons' lives by practising astrology or related techniques and give warnings and advice on possible courses of action. Tasks include - (a) casting horoscopes of individuals at birth or later to recount past and forecast future events and conditions of their lives; (b) determining auspicious times for various human activities such as inaugurations, marriages, journeys and religious and other ceremonies; (c) studying the influence of the constellation of stars and of other phenomena on a person's life and situation; (d) advising individuals on precautions to be taken to avoid evil influences; (e) performing related tasks; (f) supervising other workers. Examples of the occupations classified here: · Astrologer 5152 FORTUNE-TELLERS, PALMISTS AND RELATED WORKERS Fortune-tellers, palmists and related workers recount past and forecast future events on the basis of the characteristics of clients' palms, samples of playing cards drawn at random or other factors. Tasks include - (a) interpreting characteristics of clients' palms, samples of playing cards, position of tea leaves or coffee remnants in a cup, shapes and patterns of bones of dead animals, etc.; (b) forecasting future events on the basis of these interpretations; (c) giving warnings and advice on possible courses of action; (d) performing related tasks; (e) supervising other workers. Examples of the occupations classified here: * Fortune-teller * Numerologist * Palmist 2. Nacionalna klasifikacija zanimanja - Hrvatska ROD 5. USLUŽNA I TRGOVAČKA ZANIMANJA Zanimanja su ovog roda u vrstama: 51. Uslužna zanimanja 52. Trgovačka i srodna zanimanja VRSTA 51. USLUŽNA ZANIMANJA PODVRSTA 514. ZANIMANJA OSOBNIH USLUGA Radnici zanimanja za osobne usluge obavljaju poslove za uljepšavanje osoba, prate poslodavca i vode brigu o njegovoj odjeći i ostaloj pokretnoj imovini te pružaju pogrebne usluge; proriču osobnu sudbinu ljudi. Ti poslovi obično uključuju: šišanje i uređivanje kose; brijanje i uređivanje brade; uljepšavanje i primjenu kozmetike i šminke; oblikovanje i lakiranje noktiju te liječenje lakših oboljenja na stopalima; pomoć pri kupanju i osnovnu masažu; usluge pratioca ili posluge; pogrebničke usluge; nadgled nad ostalim radnicima. Zanimanja te podvrste razvrstavaju se u skupine; 5141. Frizeri, kozmetičari i srodna zanimanja 5142. Pratioci i posluga 5143. Pogrebnici i srodna zanimanja 5149. Zanimanja osobnih usluga d.n. 5149. ZANIMANJA OSOBNIH USLUGA D.N. Ta skupina obuhvaća ostala zanimanja za osobne usluge koja nisu razvrstana drugdje u podvrsti 514. Zanimanja za osobne usluge. Ovdje su zanimanja radnika koji pružaju usluge kao plesni partneri i pratioci u društvu ili oni koji obavljaju poslove domaćina i hostesa u hotelima, restoranima i noćnim barovima; proriču osobnu sudbinu ljudi. U tom slučaju ti poslovi uključuju: a) praćenje klijenata u restorane i pri drugim izlascima; b) posao plesnog partnera; c) primanje gostiju u hotelima, noćnim barovima i brigu za zabavu; d) proricanje osobne sudbine ljudi i budućih događaja; e) srodne poslove; f) nadgled ostalih suradnika. U toj su skupini zanimanja: 5149.11.4 hostesa 5149.12.4 domaćin kluba 5149.21.3 plesni partner 5149.31.4 astrolog 5149.32.2 gatara PODVRSTA 516. ZANIMANJA U ZAŠTITI Zanimanja u zaštiti štite osobe i imovinu od požara i ostalih opasnosti, održavaju red i osiguravaju pridržavanje odredbi zakona i propisa, kada je potrebno i silom. Ti poslovi obično uključuju: sprečavanje i gašenje požara te spašavanje ljudi, imovine i dobara za vrijeme i nakon požara, nesreća i prirodnih nepogoda; održavanje reda i pridržavanje zakona, reguliranje prometa i preuzimanje ovlasti kod prometnih nesreća; nadgled i održavanje discipline među zatvorenicima u zatvoru i štićenicima domova za preodgoj. Ti poslovi mogu uključivati i nadgled nad suradnicima. Zanimanja su ove podvrste u skupinama: 5161. Vatrogasci 5162. Policajci 5163. Pravosudni policajci 5169. Zanimanja u zaštiti d.n. ** Napominjemo, iako je Nacionalna klasifikacija zanimanja u RH prilagođena europskoj inačici ISCO – 88 (COM), što se tiće klasifikacije astrologije i srodnih djelatnosti, smatramo potrebnim djelatnost astrologa izdvojiti na način kako je to učinjeno u internacionalnoj klasifikaciji zanimanja (ISCO-88), tim prije što su za astrologiju odobrena dva stupnja školovanja koja se upisuju u radnu knjižicu, dok zanimanja kao što su hostesa, domaćin kluba i plesni partner niti iziskuju niti imaju odobreno školovanje od strane Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa. Eto toliko na znanje svima zainteresiranima za bolju budućnost. /Napomena: Navedeni materijal dobiven je od Iride, Zagreb., 24.01.2006. godine/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 193
UCITELJ CAJNOG OBREDA I UBOJICA --------------------------------- Taiko, neki radnik koji je zivio u Japanu prije Tokugawa razdoblja, izucavase Cha-no-yu, obred ispijanja caja, kod Sen no Rikyua, ucitelja poznatog po vrsnom poznavanju i poduci ovog estetskog izraza mira i unutrasnjega zadovoljstva. Za Taikova pomocnika, ratnika Katoa, ovo odusevljenje njegova pretpostavljenog za cajni obred predstavljalo je ozbiljno zanemarivanje drzavnih poslova te zato odluci ubiti Sen no Rikyua. Odglumi da dolazi ucitelju u prijateljski posjet te ga ovaj pozove na salicu caja. Ucitelj, koji bijase vrlo iskusan u svojoj vjestini, odmah shvati ratnikovu namjeru pa zamoli Katoa da svoj mac, prije nego sto ce uci u odaju za cajni obred, ostavi vani, objasnivsi mu kako cha-no-yu sam po sebi predstavlja prije svega simbol mira. Kato ne htjede ni cuti o tome. - Ja sam ratnik - rece. - Od svojega se maca nikad ne odvajam. Cha-no-yu ili ne, ja svoj mac ne ostavljam. - Pa dobro. Ponesi onda svoj mac i dodji popiti soljicu caja - pristane Sen no Rikyu. Na vatri od sitnog ugljena, voda u cajniku pocne kljucati. Iznenada, Sen no Rikyu ga prevrne. Uz glasno sistanje, podignu se oblak pare i preplavi prostoriju dimom i pepelom. Sav prestrasen, ratnik pobjegne van. Ucitelj cajnog obreda pocne se ispricavati: Ja sam kriv, oprosti. Vrati se natrag i posluzi se cajem. Tvoj mac je ovdje kod mene, sav je prekriven pepelom; poslije cu ga ocistiti i vratiti ti ga. Kako stajase stvari, ratnik shvati da majstora cajnog obreda nece biti tako lako ubiti pa odustane od svojega nauma. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 192
POSLJEDNJA VOLJA I ZAVJESTAJ ------------------------------ Ikkyu, glasoviti ucitelj zena iz razdoblja Ashikaga, bijase carev sin. Dok je jos bio sasvim mlad, njegova majka napusti carsku palacu i uputi se u neki hram kako bi ucila zen. Tako i princ Ikkyu postane ucenikom. Kad mu majka umre, ostavi za njega jedno pismo. U njemu je stajalo. "Za Ikkyua: "Ja sam obavila svoju zadacu u ovome zivotu i sada se vracam Vjecnosti. Htjela bih da postanes valjan ucenik i da spoznas i ostvaris svoju budisticku prirodu. Doznat ces jesam li u paklu, jednako kao i jesam li uvijek uz tebe ili nisam. Postanes li covjek koji je sposoban razumijeti da su Buddha i njegov sljedbenik Bodhidharma tvoje vlastite sluge, mozes prestati uciti i poceti raditi za covjecanstvo. Buddha je propovijedao cetrdeset i devet godina i za sve to vrijeme nije smatrao nuznim progovoriti niti jedne jedine rijeci. Ti bi morao znati zasto. No ako ne znas, a sve jedno bi to zelio znati, kloni se beskorisna razmisljanja." Tvoja majka Nerodjena i neumrla Prvoga rujna "P.S. Svrha Buddhina nauka prije svega je uvijek bila prosvetljenje drugih. Budes li se dao podciniti ovoj ili onoj od svih razlicitih metoda, bit ces tek bijedna neuka buba. Postoji 80.000 knjiga o budizmu, i kad bi ih sve do jedne procitao, a jos uvijek ne bi vidio vlastitu prirodu, onda neces razumijeti niti ovo pismo. To je moja posljednja zelja i moja oporuka." /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 191
ZAHVALNOST -------------- U vrijeme kad je Seisetsu bio ucitelj skole Engaku u Kamakuri, u jednom mu se trenutku pojavila potreba za vecim prostorom, buduci da je ovaj u kojem je poducavao bio vec doista pretrpan. Umezu Seibei, jedan trgovac iz Eda, odluci darovati pet stotina zlatnika, koji se nazivahu ryo, kako bi se mogla izgraditi veca i udobnija skola. Pa taj novac odnese ucitelju. Seisetsu rece: - U redu. Prihvacam. Umezu pruzi Seisetsu vrecu sa zlatom, no uciteljevo drzanje nimalo mu se ne svidje. Sa samo tri rya moglo se zivjeti cijelu jednu godinu, ovako ih je bilo pet stotina, a trgovac nije od ucitelja cuo cak ni obicno hvala. - U ovoj je vreci pet stotine rya - primjeti Umezu. - To si mi vec rekao - odgovori Seisetsu. - Premda sam bogat trgovac, pet stotina rya ipak predstavlja brdo novca - rece Umezu. - Zelis da ti zahvalim? - upita Seisetsu. - Pa morao bi - odgovori Umezu. - A zbog cega? Zahvalan bi trebao biti onaj koji daje. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 190
KISELI MISO ------------- Redovnik Dairyo, kuhar u Bankeijevu samostanu, odluci bolje pripaziti na zdravlje svojega staroga ucitelja i posluzivati mu samo svjezi miso, tijesto od soje pomijesano s psenicom i kvascem, koje cesto fermentira. Bankei, primjetivsi da je miso koji je njemu posluzen bolji od onog sto su ga dobili njegovi ucenici, upita: - Tko je danas kuhar? Poslase po Dairya i pozvase ga ucitelju. A od njega ucitelj dozna kako, s obzirom na svoju dob i na svoj polozaj, mora jest samo svjezi miso. Na to on rece kuharu: - Ti, dakle, mislis da ja uopce ne bih trebao jesti. Tako rekavsi, udje u svoju sobu i zakljuca vrata. Dairyo je, sjedeci pred vratima, satima molio ucitelja za oprost. Bankei nije odgovarao. Sedam dana provedese tako, Dairyo vani, a Bankei zatvoren unutra. Naposljetku, u ocaju, jedan sljedbenik glasno povice Bankeiju: - Ti se mozda i dobro osjecas, stari ucitelju, ali ovaj mladi ucenik mora jesti. Ne moze postiti cijelu vjecnost! Tada Bankei otvori vrata. Smijesio se. Rece Dairyu: - Izricito zahtijevam da se meni sluzi isto ono sto jede svaki do poslednjih od mojih ucenika. Kad postanes uciteljem, zelim da nikad na to ne zaboravis. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 189
JASNA SPOZNAJA REDOVNICE RYONEN -------------------------------- Budisticka redovnica poznata pod imenom Ryonen rodila se 1797. godine. Bijase jedna od unuka glasovitoga japanskog ratnika Shingena. Njezina pjesnicka dusa i ocaravajuca ljepota bijahu tolike da se vec u sedamnaestoj godini nasla medju dvorskim damama u caricinoj pratnji. Unatoc svojoj mladoj dobi, glas koji se o njoj sirio vec joj je otvarao sva vrata. Voljena carica iznenada umre i time se srusise svi Ryonenini snovi i nade. Za mladu djevojku poput nje bijase to bolna spoznaja o nestabilnosti zivota u ovome svijetu. Tada se u nje javi zelja da pocne proucavati zen. No njezinoj rodbini ne bijase taj naum ni najmanje po volji te je primorase na udaju. Ryonen, nakon sto je dobila obecanje da ce moci poci u redovnice kad na svijet donese troje djece, naposljetku pristane. I prije nego sto je napunila dvadeset i pet godina, vec bijase ispunila postavljeni uvijet. Tada je ni muz ni rodbina ne uzmognu vise odvratiti od njezina nauma. Ona tada obrije glavu, uzme ime Ryonen, sto znaci jasno spoznati, te otpoce svoje hodocasce. Uputi se u grad Edo te zamoli Tetsugyua da je primi kao ucenicu. Ucitelj je odbije vec pri prvome pogledu, jer bijase prelijepa. Ryonen tada podje drugome ucitelju, Hakuu. Hakuo je takodjer odbije, iz istog razloga, izjavivsi kako bi njezina ljepota donijela samo neprilike. Ryonen tad zatrazi da joj daju komad usijana zeljeza te ga pritisnu uz svoje lice. Dok si okom trepno, njezine ljepote zauvijek nestane. Hakuo je tada pristane prihvatiti nauk. U spomen na taj dogadjaj, na poledjini jednoga meleng zrcala Ryonen napisa pjesmu: U sluzbi svoje carice palila sam tamijan kako bih namirisala svoje prelijepe halje, Sada, prosjakinja bez doma, palim svoje lice kako bih stupila u zen hram. Kad se priblizi vrijeme da napusti ovaj svijet, Ryonen napise jos jednu pjesmu: Sezdeset i sest puta gledale su ove oci jesenjski prizor mijene. Dovoljno govorih o mjesecevu sjaju. Ne pitaj za drugo. Vec slusaj glas borova i cedrova kad nema ni daska vjetra. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 188
UMJETNIK TVRDICA ----------------- Redovnik Gessen bijase umjetnik. Prije nego sto bi se prihvatio crtanja ili slikanja, uvijek bi izricito zahtijevao da mu se plati unaprijed, a cijene su u njega bile vrtoglavo visoke. Posvuda je bio na glasu kao umjetnik tvrdica. Jednom zgodom neka gejsa naruci od njega sliku. - Koliko mi mozes platiti? - upita je odmah Gessen. - Koliko god zatrazis - odgovori djevojka - ali zelim da posao obavis preda mnom. Tako u odredjeni dan Gessen bi pozvan u goste kod gejse koja priredjivase proslavu u cast svojega zastitnika. Elegantnim i finim potezima kista, Gessen naslika sliku. Dovrsivsi je, zatrazi najvecu svotu kojom ikad dotad bijase naplatio neko dijelo. Svota mu odmah bi isplacena. Tad gejsa, obracajuci se svom gospodaru, rece: - Sve sto ovaj umjetnik zeli jeste novac. Njegove su slike dobre, ali um mu je pokvaren. Novac ga je pretvorio u blato. Rodjeno iz tako prljavog uma, njegovo djelo ne zasluzuje biti izlozeno. Jedva je podobno za neku od mojih haljina. Tako rekavsi, skine haljinu i zatrazi od Gessena da naslika jos jednu sliku na straznjoj strani njezine podsuknje. - Koliko ces mi platiti? - upita Gessen. - Oh, cijena nije vazna - odgovori djevojka. Gissen odredi neumjesno pretjeranu svotu, izradi sliku kao sto bijase od njega zatrazeno, te nakon toga ode. Kasnije se doznase pravi razlozi te silne Gessenove pohlepe za novcem: Njegovu su pokrajnu cesto pogadjala teska oskudica i glad. Bogati nikad nisu pomagali siromasnima pa je tako Gissen imao jedno tajno skladiste, za koje nitko nije znao, koje je uvijek drzao napunjeno zitom, brizljivo spremljenim za takve izvanredne prilike opce nevolje. Cesta koja je vodila od njegova sela do Narodnoga svetista bila je u vrlo losem stanju i za mnoge hodocasnike krajnje neudobna i mukotrpna. Gessen je pozelio sagraditi bolji put. Njegov je ucitelj umro, a da mu se za zivota nije ostvarila zelja da sagradi hram pa je Gessen taj hram zelio dovrsiti umjesto njega. Kad je Gessen uspio ostvariti te tri svoje zelje, odbacio je kistove i sav ostali slikarski pribor, povukao se u planine i nikad se vise slikanja nije prihvatio. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 187
KAKO TRAVA I DRVECE POSTIZU PROSVETLJENJE ------------------------------------------ Za vrijeme razdoblja Kamakura, Shinkan je sest godina proucavao tendai nauk, a zatim se sedam godina bavio zenom; nakon toga podje u Kinu i tamo nastavi usavrsavati zen jos sljedecih trinaest godina. Kad se vratio u Japan, mnostvo je ljudi htjelo s njim razgovarati te mu postavljahu svakojaka zbrkana pitanja. No kad bi Shinkan i primio kojega posjetitelja, tesko da bi ikad na takva pitanja odgovarao. Jednoga dana, proucavatelj Prosvijetljenja, covjek od svojih pedesetak godina, rece Shinkanu: - Proucavao sam filozofsku tendai nauka jos kao dijete, no ima nesto sto nikako ne mogu shvatiti. Tendai zastupa misljenje da se i trava i drvece mogu prosvjetliti. Meni se cini prilicno cudnim. - Cemu sluzi rasprava o tome kako se uspijevaju prosvijetliti trava i drvece? - upita Shinkan. - Ono sto je vazno jest kako to uspijevas ti. Jesi li se ikada tome razmisljao? - Nikad o tome nisam razmisljao na taj nacin - zacudjeno ce starac. - Onda podji kuci i promisli o tome - rece kratko Shinkan. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
PETROVO NAČELO ILI ZAŠTO NAM IDE NAOPAKO
LAURENCE J. PETER ----------------- Raymond Hull PETROVO NACELO ILI ZASTO NAM IDE NAOPAKO ----------------------------------------- PETROVO NACELO ILI ZASTO NAM IDE NAOPAKO ----------------------------------------- - Ima osoba koje su nesposobne za obavljanje svojih poslova. - Namjestenik je bio primaknut s polozaja za koji je bio sposoban na polozaj za koji je nesposoban. To se mora dogoditi svakom namjesteniku u svakoj hijerarhiji. PETROVO NACELO -------------- - U hijerarhiji svaki namjestenik zudi da bude primaknut do razine svoje nesposobnosti. - Za svakog posebice, zadnje primaknuce je s razine sposobnosti na razinu nesposobnosti. - Vremenom ce na svako mjesto u hijerarhiji doci namjestenik nesposoban da obavlja svoj posao. - Poslove obavljaju oni namjestenici koji nisu stigli na razinu svoje nesposobnosti. "VRHNJE SE DIZE DOK SE NE UKISELI." NACELO O DJELU -------------- Namjestenike je razvrstao u tri skupine: sposobne, polusposobne, i nesposobne. 1.- /Napomena: Zamislite sinusoidu iznad horizontale, od vrha amplitude sinusoide 2/4 ukupne povrsine ljevo i desno pripada polusposobnima, krajevi 1/4 ljevo su sposobni i 1/4 desno su nesposobni namjestenici./ PERKUSIVNA SUBLIMACIJA ---------------------- Postupak je o postavljanju na visu duznost da ne ometa ostale. Ovakva osoba se makne sa neproduktivnog mjesta na drugo neproduktivno mjesto. To je toboze - promaknuce. To zavarava ljude izvan hijerarhije. Time se postize kod poslodavca: prikriva neuspjeh svoje lose vodjene politike, to je masna meka za druge sluzbenike, nesmije biti otpusten jer previse zna. Ovo nas poducava da je svaka organizacija preopterecena viskom rukovodeceg osoblja. Ona sprecava trutove da se krecu medju radnicima. LATERARNA ARABESKA ------------------- Predstavlja toboze unapredjenje. Bez promaknuca mozda i za istu placu, nesposoban namjestenik dobiva novi i dulji naslov i namjesten je u najudaljeniji kutak zgrade. Sto je veca hijerarhija to ju je lakse sprovesti. PETROVA INVERZIJA ----------------- Unutarnja dosljednost se vise cijeni nego proizvodni rad. On nikad sam ne odlucuje, uvijek se pokorava zapovijedima. Rukovodilac ocijenjuje: zalaganje, pouzdanost i td. EKSFOLIJACIJA HIJERARHIJE --------------------------- Kad vanredno, nadprosjecno nadaren radnik, marljiv, gluposcu izgubi radno mjesto. Suvisna sposobnost nepozeljnija je od nesposobnosti. Hijerarhija se nesmije narusavati. To se naziva eksfolijacijom ili ljustenjem hijerarhije. 1.- /Napomena: Zamislite sinusoidu iznad horizontale, od vrha amplitude sinusoide 2/4 ukupne povrsine ljevo i desno pripada polusposobnima, krajevi 1/4 ljevo su sposobni i 1/4 desno su nesposobni namjestenici. Na ovo pridodati na krajeve, presposobne i prenesposobne i to su ti koji gube radna mjesta./ TATINE CIPELE -------------- Otvara se radno mjesto za tatina sina. VEZE I PRIMAKNUCA ------------------ Veza znaci da je namjestenik vezan: krvno, brakom ili poznanstvom s osobom iznad sebe u hijerarhiji. Nitko na poslu odvise ne voli sticenike i ta se mrznja obicno izrazava ogovaranjem njegove nesposobnosti. Namjestenici u hijerarhiji doista se ne protive nesposobnosti imenovanog (Petrov paradoks). KAKO STECI VEZU --------------- - Nadjite pokrovitelja, - Potaknite pokrovitelja, - Penjite se nezakrcenim ljestvama, - Budite snalazljivi, - Steknite nekoliko pokrovitelja. LAKTASENJE I PROMAKNUCE ------------------------ Veza je jaca od laktasenja. Laktasenje rijetko kad uspije. Sutnja je bit laktasenja. Laktasi pate od bolesti kao cir i nesanica, pate od sloma zivaca. Cir je znak cinovnickog uspjeha kao laktasenja. Takav bolesnik je primjerak sindroma zadnjeg polozaja - zrtva je stigla na zadnji polozaj. Te osobe obicno imaju jos promaknuca u sljedecih par godina. Petrova nijansa: Obavlja li ta osoba neki koristan posao ili ne? DA - pokazuje sindrom toboznjeg uspjeha. NE - sindrom zadnjeg polozaja. NE ZNAM - onda ste Vi postigli razinu svoje nesposobnosti. "NIKAD SE NEMOJ LAKTATI AKO IMAS DOBRE VEZE." SLJEDBENICI I VODZE -------------------- Nista ne uspjeva kao uspjeh. Nista ne uspijeva kao neuspjeh. Morate biti dobar sluga da bi bili dobar gospodar. Dobar sluga - los gospodar. Pokoran izvrsitelj naredbi kad je promaknut na polozaj naredbodavca: 1.- Ne uspjeva biti vodjom. 2.- Smanjuje radni ucinak podcinjenih. 3.- Dodijava i trati vrijeme svojih pretpostavljenih. HIJERARHIOLOGIJA I POLITIKA --------------------------- 2.- /Napomena: Narisite si trokut. Po sredini trokuta povucite horizontalnu crtu. Crta predstavlja (KP)- klasnu prepreku. Podrucje iznad crte ka vrhu piramide je (VK)- vladajuca klasa. Ispod crte (KP), prema donjoj crti trokuta predstavlja podrucje (PK)- potcinjena klasa./ Bilo koliko nadaren pojedinac unutar (PK)- potcinjene klase, nemoze preci iznad (KP)- klasne prepreke. (VK)- Pripadnik vladajuce klase zapocinje karijeru od (KP)- klasne prepreke. (PK)- Pripadnik potcinjene klase cijeli svoj radni vijek prosjedi na mjestu(poslu) kojeg zna obavljati. (KP)- Klasna prepreka osigurava na nizim polozajima hijerarhije visi stupanj djelotvornosti. (VK)- Tvori zatvorenu hijerarhiju s ne mnogo polozaja. Jasno je da s toga mnogo namjestenika nikada nece stici do razine svoje nesposobnosti. PRETECE I NAGOVJESTAJI ------------------------ "Mnogo kuhara presoli juhu." "Domacice kratke su ti ruke." - pjesnici su tumaci neshvacenih nadahnuca. Karl Marks je priznao postojanje hijerarhije, ali je uvjetovao da ih potkopavaju kapitalisti. Propovedajuci hijerarhijsko drustvo, zacijelo mu je promaklo da uoci da je covjek hijerarhijsko stvorenje i da mora, uvijek, zivjeti u hijerarhiji: patrijahalnoj, feudalnoj, kapitalistickoj ili socijalistickoj. Buduci da je nedosljedan, K.Marks predlaze kao temeljno nacelo svog ne - hijerarhijskog i utopijskog drustva: Od svakoga prema njegovim sposobnostima i svakome prema njegovim potrebama. To je zapravo stvaranje dvojne hijerarhije, hijerarhije sposobnih i hijerarhije potrebnih. Tako vidimo da je Marksova teorija samo pusti san i jos jedan opijum za narod. Ni jedna vlada koja je pokusala da primjeni to nacelo, nije ga mogla ozivotvoriti. Marksa treba s toga odbaciti kao neznanstvenog sanjara. Aforizam E.Dickinsona: "Uspjeh je najsladji onima koji nikad nisu uspjeli." Sigmund Freud: "Sindrom nesposobnosti za zivot. Frustracije po njemu dolaze radi zudnji za promaknucem." POTTER --------- Osnovni uvjet da netko bude frustriran on naziva osjecajem neuspjeha, a radost kad se frustracija rasprsi osjecajem uspjeha. Drska poduzetnost - da se uzdigne iz prvog stanja u drugo. Potter odbacuje Freudovu doktrinu o nesvjesnom nagonu. Covjekovo vladanje kao svjestan nagon da se istakne, nadmasi druge ljude, svladane neprilike, likuje da bude iznad njih. Potter iznosi razne spletke, smicalice i podmetanja koja mu mogu pomoci da se izdigne iznad drugih i ozdravi. Mudro stanje mirovanja - kloniti se zadnjeg promaknuca. Rastucom piramidom visi cinovnici sluze: Razdvoji pa vladaj, pa tako namjerno hijerarhiju cine nedjelotvornom samo - povecanjem. Preobilje osoblja i niska proizvodnja. PSIHOLOGIJA I HIJERARHIOLOGIJA ------------------------------ Bolesnik uvijek okrivljuje druge. PETROVA SPIRALA ---------------- Nadomjestenik bi bio rado sposoban kad bi mogao. Trsi se da hijerarhiju odrzi na zivotu. Fizicke, socijalne, emotivne i mentalne sposobnosti. PATOLOGIJA USPJEHA ------------------- Nadomjestenik kad dodje do razine svoje nesposobnosti vise ne moze obavljati nikakav koristan posao. Prije ili kasnije osjecaju da su nesretni zbog svoje vlastite neproduktivnosti. Namjestenici su bolesni, bolesti tvore sindrom zadnjeg polozaja. Ljecnici to ne prepoznaju. MEDICINSKI POKAZATELJI POSLEDNJEG POLOZAJA ------------------------------------------ Fonologija - instalirao je mnogo telefona. Tabulologija - rad na pisacem stroju. Papirofobija - stol je cist. Papiromanija - ima posla preko glave. Fileofilija - prezauzetost registratorima, da se koji papiric ne izgubi. Tabulatorni gigantizam - opsesija za vecim stolom od kolega. Tabulofobija - ured bez stola. PSIHOLOSKI POKAZATELJI POSLEDNJEG POLOZAJA ------------------------------------------ Samosazaljevanje - kompleks starih dobrih vremena. Rigor kartis - pretjerano zanimanje za grafikone, linije, crte, cijepidlacenje. Prinudna alternacija - zlostavljanje i zbunjivanje potcinjenih, nikad neznas sto mu je po volji, kazu njegovi potcinjeni. SINDROM NEODLUCNOSTI --------------------- KLASICNI SLUCAJ - ta predrasuda je Cezareva strepnja. Debele ljude oko sebe hocu... Onaj Casijo tamo? Mrsava i izgladnijela lica... previse misli i opasni su takvi! Napoleon je volio nosonje. Grohotna tromost - obicno prepricava postapalice umjesto da radi. Strukturofilija - dajte mi novu prostoriju ili zgradu. Tikovi, cudne navike - takvi se tresu, trzaju i slicno. Govorne navike - napuhavaju se beznacajnostima. Dug jezik kratka pamet. ZDRAVLJE ILI SRECA NA (KP) KLASNOJ PREPRECI ------------------------------------------- Nemogucnost ili pusti san? Blago siromasnima duhom; pa tako ostaju zdravi i sretni. NADOMJESTAK - POJAS ZA SPASAVANJE ---------------------------------- 1.- Vjecna priprema - provjerite dali je posao doista potreban, potrosite li dovoljno vremena u provjeravanju potrebe. Potrebe vise nema, proucite dobro sve metode, potrazite savjet strucnjaka, osigurajte sve potrebno. 2.- Sporedna specijalizacija - pobrini se za krticnjake, a brda ce se pobrinuti sama. 3.- Masta nadomjesta rad. 4.- Skrajnja nebriga - folirati. 5.- Kratkotrajna administrologija - nadovezuje se na drugo slicno radno mjesto. 6.- Konvergentna specijalizacija - usredsredi paznju na nevazni zadatak. HINJENA NESPOSOBNOST --------------------- - Nikad ne istrcavajte pred rudo. - Ne odbijanje promaknuca nije lak put do srece posut ruzama i zdravljem. - Za vecinu ljudi ne vrijedi Petrov odklon. - Hinite da ste vec dosegli razinu svoje nesposobnosti. - Budi crna ovca, sluzi se lukavim postupcima, osobni izgled. - Skrivajte namjeru da ne zelite biti unapredjeni. /Napomena: Ovo je prikaz maksimalno skracenog dijela s natuknicama iz knjige: LAURENCE J. PETER/ U Rijeci, 10.01.2006. Borivoj Bukva |
OPĆA DEKLARACIJA O PRAVIMA ČOVJEKA
OPCA DEKLARACIJA O PRAVIMA COVJEKA CLANAK 20. 1. Svatko ima pravo na slobodu mirnog okupljanja i udruzivanja. 2. Nitko ne moze biti primoran pripadati nekom udruzenju. CLANAK 21. 1. Svatko ima pravo sudjelovati u upravi svoje zemlje, neposredno ili preko slobodno izabranih predstavnika. 2. Svatko ima pravo na jednak pristup javnim sluzbama u svojoj zemlji. 3. Volja naroda treba da bude osnova drzavne vlasti; ta se volja mora izrazavati povremenim i slobodnim izborima, uz opce i jednako pravo glasa, tajnim glasovanjem ili odgovarajucim postupcima slobodnog glasovanja. CLANAK 22. Svatko kao clan drustva, ima pravo na socijalno osiguranje i pravo ostvarivati gospodarska, socijalna i kulturna prava potrebna za svoje dostojanstvo i za razvoj svoje osobnosti putem drzavne pomoci i medjunarodne suradnje, a u skladu s organizacijom i sredstvima svake drzave. CLANAK 23. 1. Svatko ima pravo na rad, na slobodan izbor zaposlenja, na pravicne i povoljne uvjete rada i na zastitu od nezaposlenosti. 2. Svatko bez razlike ima pravo na jednaku placu za jednaki rad. 3. Svatko tko radi ima pravo na pravicnu i povoljnu placu koja njemu i njegovoj obitelji osigurava covjeka dostojni opstanak i koja se, po potrebi, dopunjuje drugim sredstvima socijalne zastite. 4. Svatko ima pravo radi zastite svojih interesa osnivati sindikate i stupati u njih. CLANAK 24. Svatko ima pravo na odmor i dokolicu, ukljucujuci razumno ogranicenje radnih sati i priodicne placene dopuste. CLANAK 25. 1. Svatko ima pravo na zivotni standard koji odgovara zdravlju i dobrobiti njega samoga i njegove obitelji, ukljucujuci hranu, odjecu, stan i ljecnicku njegu, te potrebne socijalne usluge, kao i pravo na osiguranje u slucaju nezaposlenosti, bolesti, nesposobnosti, starosti ili drugog pomanjkanja sredstava za zivot u prilikama koje su izvan njegove moci. 2. Majka i dijete imaju pravo na posebnu skrb i pomoc. Sva djeca, rodjena bilo u braku ili izvan njega, moraju uzivati istu socijalnu zastitu. CLANAK 26. 1. Svatko ima pravo na obrazovanje. Obrazovanje mora biti besplatno, bar u osnovnim i nizim stupnjevima. Osnovno obrazovanje mora biti obavezno. Tehnicko i strucno obrazovanje mora biti opcenito pristupacno, a vise obrazovanje takodjer mora biti pristupacno svima na osnovi sposobnosti. 2. Obrazovanje mora biti usmjereno punom razvitku ljudske osobe i na ucvrscenje postovanja covjekovih prava i osnovnih sloboda. Ono mora unapredjivati razumijevanje, snosljivost i prijateljstvo medju svim narodima, rasnim i vjerskim skupinama i mora unapredjivati djelatnost Ujedinjenih naroda na odrzavanju mira. 3. Roditelji imaju prvenstveno pravo birati vrstu obrazovanja za svoju djecu. CLANAK 27. 1. Svatko ima pravo slobodno sudjelovati u kulturnom zivotu zajednice, uzivati u umjetnosti i sudjelovati u znanstvenom napretku i u njegovim koristima. 2. Svatko ima pravo na zastitu moralnih i materijalnih interesa koji proistjecu od ma kojeg znanstvenog, knjizevnog ili umjetnickog djela kojemu je autor. CLANAK 28. Svatko ima pravo na drustveni i medjunarodni poredak u kojem prava i slobode navedeni u ovoj Deklaraciji mogu biti potpuno ostvareni. CLANAK 29. 1. Svatko ima obaveze prema zajednici iz koje je jedino moguce slobodno i puno razvijanje njegove sposobnosti. 2. U izvrsavanju svojih prava i sloboda svatko mora biti podvrgnut samo ogranicenjima odredjenim zakonom iskljucivo radi osiguranja duznog priznanja i postovanja prava i sloboda drugih i radi zadovoljenja pravicnih zahtjeva morala, javnog poretka i opceg blagostanja u demokratskom drustvu. 3. Ta prava i slobode ni u kojem se slucaju ne mogu primjenjivati protivno ciljevima i nacelima Ujedinjenih naroda. CLANAK 30. Nista se u ovoj Deklaraciji ne moze tumaciti kao pravo ma koje drzave, skupine ili osobe da sudjeluje bilo u kojoj djelatnosti ili da cini bilo kakvu radnju usmjerenu unistenju bilo kojih ovdje navedenih prava i sloboda. 10.12.2005. Medjunarodni je dan ljudskih prava /KORNM-RI GRAD RIJEKA Koordinacija Vijeca nacionalnih manjina Grada Rijeka/ U Rijeci, 04.01.2006. Borivoj Bukva |
OPĆA DEKLARACIJA O PRAVIMA ČOVJEKA
OPCA DEKLARACIJA O PRAVIMA COVJEKA CLANAK 6. Svatko ima pravo da se svagdje pred zakonom priznaje kao osoba. CLANAK 7. Svi su pred zakonom jednaki i imaju pravo, bez ikakve diskriminacije, na jednaku zastitu zakona. Svi imaju pravo na jednaku zastitu protiv bilo kakve diskriminacije kojom se krsi ova Deklaracija i protiv svakog poticanja na takvu diskriminaciju. CLANAK 8. Svatko ima pravo na djelotvorna pravna sredstva putem nadleznih nacionalnih sudova zbog djela kojima se krse osnovna prava koja mu pripadaju temeljem ustava i zakona. CLANAK 9. Nitko ne smije biti podvrgnut samovoljnom uhicenju, zatvoru ili izgonu. CLANAK 10. Svatko ima pravo da ga u punoj jednakosti posteno i javno saslusa neovisan i nepristran sud radi utvrdjivanja njegovih prava i obveza i bilo kakve kaznene optuzbe protiv njega. CLANAK 11. 1. Svatko optuzen za kazneno djelo ima pravo da se smatra nevinim dok se na osnovi zakona krivnja ne dokaze na javnoj raspravi na kojoj je imao sva jamstva potrebna za svoju obranu. 2. Nitko se ne smije smatrati krivim za kazneno djelo na osnovi bilo kakvog cina ili propusta koji nisu bili kazneno djelo prema nacionalnom ili medjunarodnom pravu u vrijeme kada su bili pocinjeni. Isto tako ne smije se izricati teza kazna od one koja se mogla primjeniti kada je kazneno djelo pocinjeno. CLANAK 12. Nitko ne smije biti izvgnut samovoljnom mijesanju u svoj privatni zivot, obitelj, dom i dopisivanje, niti napadajima na svoju cast i ugled. Svatko ima pravo na zastitu zakona protiv takvog mijesanja ili napada. CLANAK 13. 1. Svatko ima pravo na slobodu kretanja i stanovanja unutar granica svake drzave. 2. Svatko ima pravo napustiti bilo koju zemlju, ukljucujuci svoju vlastitu, i vratiti se u svoju zemlju. CLANAK 14. 1. Svatko ima pravo traziti i uzivati u drugim zemljama utociste pred progonima. 2. Na to se pravo ne moze pozivati u slucaju progona koji su izazvani nepolitickim zlocinima ili djelima protivnima ciljevima i nacelima Ujedinjenih naroda. CLANAK 15. 1. Svatko ima pravo na drzavljanstvo. 2. Nitko ne smije samovoljno biti lisen svoga drzavljanstva niti mu se smije odreci pravo da promjeni svoje drzavljanstvo. CLANAK 16. 1. Punoljetni muskarci i zene, bez ikakvih ogranicenja u pogledu rase, drzavljanstva ili vjere, imaju pravo sklopiti brak i osnovati obitelj. Oni su ravnopravni prilikom sklapanja braka, za vrijeme njegova trajanja i prilikom njegova razvoda. 2. Brak se sklapa samo uz slobodan i potpun pristanak onih koji namjeravaju stupiti u brak. 3. Obitelj je prirodna i osnovna drustvena jedinica i ima pravo na zastitu drustva i drzave. CLANAK 17. 1. Svatko ima pravo da sam posjeduje imovinu, a isto tako da je posjeduje u zajednici s drugima. 2. Nitko ne smije samovoljno biti lisen svoje imovine. CLANAK 18. Svatko ima pravo na slobodu misli, savjesti i vjere: to pravo ukljucuje slobodu da promjeni svoju vjeru ili vjerovanje i slobodu da, bilo pojedinacno ili zajedno s drugima, javno ili privatno, ocituje vjeru ili vjerovanje ucenjem, prakticnim vrsenjem, obredima i odrzavanjem. CLANAK 19. Svatko ima pravo na slobodu misljenja i izrazavanja; ovo pravo ukljucuje slobodu misljenja, bez tudjeg mijesanja, a isto tako i trazenje, primanje i priopcavanje obavijesti i ideja bilo kojim sredstvima i bez obzira na granice. (nastavak slijedi....) |
OPĆA DEKLARACIJA O PRAVIMA ČOVJEKA
OPCA DEKLARACIJA O PRAVIMA COVJEKA ----------------------------------- Opca deklaracija o pravima covjeka - uvod Buduci da su priznavanje urodjenog dostojanstva i jednakih i neotudjivih prava svih clanova ljudske obitelji temelj slobode, pravde i mira u svijetu, Buduci da su nepostivanje i preziranje prava covjeka imali za posljedicu akte, koji su grubo vrijedjali savjest covjecanstva i buduci da je stvaranje svijeta u kojem ce ljudska bica uzivati slobodu govora i vjerovanja i slobodu od straha i nestasice bilo proglaseno kao najvisa teznja obicnih ljudi, Buduci da je bitno da prava covjeka budu zasticena vladavinom prava, kako covjek ne bi bio primoran da kao za poslednjim sredstvom posegne za pobunom protiv tiranije i ugnjetavanja, Buduci da je bitno da se unapredjuje razvoj prijateljskih odnosa izmedju naroda; Buduci da su narodi Ujedinjenih naroda ponovno potvrdili u Povelji svoju vjeru u osnovna prava covjeka, u dostojanstvo i vrijednost covjekove osobine i ravnopravnost muskarca i zena i buduci da su odlucili unapredjivati drustveni napredak i bolji zivotni standard u siroj slobodi, Buduci da su se drzave clanice obvezale da u suradnji s Ujedinjenim narodima postignu unapredjenje opceg postovanja covjekovih prava i osnovnih sloboda i njihovo odrzavanje, Buduci da je zajednicko razumijevanje tih prava i sloboda od najvece vaznosti za puno ostvarenje te obveze, OPCA SKUPSTINA UJEDINJENIH NARODA proglasava OPCU DEKLARACIJU O PRAVIMA COVJEKA kao zajednicko mjerilo postignuca za sve narode i sve drzave radi toga da bi svaki pojedinac i svaki organ drustva, imajuci Deklaraciju stalno na umu, tezili da ucenjem i odgojem pridonesu postivanju tih prava i sloboda i da bi naprednim nacionalnim i medjunarodnim mjerama osigurali njihovo opce i djelotvorno priznanje i odrzavanje, kako medju narodima samih drzava clanica, tako i medju narodima onih podrucja koja su pod njihovom sudbenoscu. CLANAK 1. Sva ljudska bica radjaju se slobodna i jednaka u dostojanstvu i pravima. Ona su obdarena razumom i svijescu i treba da jedno prema drugome postupaju u duhu bratstva. CLANAK 2. Svakome su dostupna sva prava i slobode navedene u ovoj Deklaraciji bez razlike bilo koje vrste, kao sto su rasa, boja, spol, jezik, vjera, politicko i drugo misljenje, nacionalno ili drustveno porjeklo, imovina, rodjenje ili drugi pravni polozaj. Nadalje, ne smije se ciniti bilo kakva razlika na osnovi politickog, pravnog ili medjunarodnog polozaja zemlje ili podrucja kojima neka osoba pripada, bilo da je to podrucje neovisno, pod starateljstvom, nesamoupravno, ili da se nalazi ma pod kojima drugim ogranicenjima suverenosti. CLANAK 3. Svatko ima pravo na zivot, slobodu i osobnu sigurnost. CLANAK 4. Nitko ne smije biti drzan u ropstvu ili ropskom odnosu; ropstvo i trgovina robljem zabranjuju se u svim svojim oblicima. CLANAK 5. Nitko ne smije biti podvrgnut mucenju ili okrutnom, necovjecnom ili ponizavajucem postupku ili kaznjavanju. (nastavak slijedi...) |
ZEN I DRUGE PRICE - 186
DOBRO I ZLO ------------ Za tjedna kad se Bankei povlacio iz svojih meditacija, iz cijeloga je Japana pristizalo golemo mnostvo ucenika koji su zeljeli prisustvovati predavanjima. Za vrijeme jednog takvog okupljanja jednoga ucenika uhvatise u kradji. Dogadjaj odmah bi prijavljen Bankeiju, uz zahtjev da prijestupnik bude otjeran. Bankei se na cijelu stvar uopce ne obazre. Nesto kasnije, isti ucenik bi ponovno zatecen na djelu, no Bankei ni ovoga puta na dogadjaj ne obrati ni najmanju pozornost. Takvo drzanje rasrdi ostale ucenike koji podnijese pismenu molbu u kojoj zahtijevahu da se lopova udalji, izjavljujuci kako ce u protivnom svi do jednoga otici. Kad Bankei procita molbenicu, sve ih zajedno pozove pred sebe. - Vi ste razborita braca - rece im. - Vi znate sto je dobro, a sto nije. Vi mozete otici i uciti bilo gdje drugdje, ako vam se tako svidja, ali nas jadni brat ne zna jos uvijek razlikovati dobro od zla. Tko ce ga tome pouciti, ako ja to ne ucinim? Zadrzat cu ga ovdje pa makar svi vi, koliko vas god ima, otisli i napustili moje poduke. Rijeka suza oblije na te rijeci brata koji je krao. Svaka zelja za kradjom u njemu se raspline. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 185
LOPOV KOJI JE POSTAO UCENIK ---------------------------- Jedne veceri, dok je Shichiri Kojun izgovarao svete rijeci sutri, bane neki lopov masuci ostrim macem te mu zapovijedi da mu da sav novac, ako se ne zeli odmah rastati sa zivotom. Shichiri mu rece: - Nemoj me ometati. Novac ces naci u onoj tamo ladici. Zatim se vrati svojemu recitiranju. Malo zatim iznenada se prekine i povice: - Ne uzimaj sve. Treba mi nesto cime cu sutra platiti porez. Uljez pokupi gotovo sav novac i okrenu se otici. - Zahvali kad primis nesto na dar - dometnu Shichiri. Covjek mu zahvali i pobjeze. Nekoliko dana kasnije nepoznatoga lopova uhitise te on, izmedju ostalih nedjela, prizna i kradju koju je ucinio Shichiriju. Kad ga pozvase kao svjedoka, Shichiri izjavi: - Ovaj covjek nije lopov, barem sto se mene tice. Ja sam mu novac dao i on mi je rekao hvala. Nakon sto je odsluzio kaznu, covjek se uputi Shichiriju i postane mu ucenikom. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 184
ZEN U PROSJACKOM ZIVOTU ------------------------ U svoje vrijeme, Tosui bijase glasoviti ucitelj zena. Zivio je u vise hramova i poducavao u raznim pokrajnama. U posljednjem hramu u kojem se zatekao nakupilo se toliko mnostvo sljedbenika da Tosui odluci prekinuti sa svojim poducavanjem te, priopcivsi svima tu svoju odluku, posavjetova ucenike neka se razidju i neka svatko krene kamo pozeli. Od tog mu se trenutka izgubi svaki trag. Tri godine kasnije jedan od sljedbenika otkrije da zivi s nekim prosjacima pod jednim mostom u Kyotu. Odmah stane preklinjati Tosuija neka ga primi na poduku. - Ako uspijes ciniti ono sto ja cinim, pa makar i samo nekoliko dana, mozda bih te i mogao primiti u nauk - odgovori Tosui. Tako se negdasnji ucenik preodjene u prosjaka i provede jedan dan s Tosuijem. Sutradan jedan od prosjaka umre. U ponoc Tosui i njegov ucenik odnijese tijelo te ga sahranise na obronku neke planine. Zatim se vratise u svoje skloniste pod mostom. Tosui odmah cvrsto usnuje i ostatak noci provede u dubokom snu, no ucenik oka nije mogao sklopiti. Kad osvane jutro, Tosui rece: - Danas ne moram prositi hranu. Nas je preminuli prijatelj ostavio nesto za sobom. No ucenik ne uspije ni zalogaja okusiti. - Znao sam da neces moci ciniti kao ja - zakljuci Tosui. - Odlazi odavde i nemoj mi vise dosadjivati. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 183
GISHO I NJEZIN RAD ------------------- Za Gisho bijase namijenjen redovnicki poziv jos dok je bila u dobi od deset godina. Bijase podvrgnuta istome pripravnickom naukovanju kakav su prolazili djecaci njezinih godina. Kad je navrsila sesnaestu, krenu na put obilazeci od jednog do drugog ucitelje zena te kod svakog provede odredjeno vrijeme u naukovanju. Tri je godine ostala kod Unzana, sest godina kod Gukeija, ali jos uvijek nije uspijevala postici jasnu viziju. Naposljetku ode ucitelju Inzanu. Inzanu ni u snu nije padalo na pamet da prema njoj ima posebnih obzira samo zato sto je zena. Napadao bi je bijesom jednog uragana, nije se ustrucavao dobro je ispljuskati, sve u cilju da probudi njezinu istinsku unutrasnju prirodu. Gisho ostane kod Inzana punih trinaest godina i tad napokon postigne ono za cime je tragala. U njezinu cast Inzan napisa jednu pjesmu: Ona je redovnica ucila trinaest godina pod mojim vodstvom. Uvecer bi meditirala nad najdubljim koanima. Ujutro bi se zadubila u nove koane. Kineska redovnica Tetsuma nadmasila je svakoga tko joj bijase prethodio, A nakon Mujaku u nikoga nikad toliko ciste iskrenosti ne bijase kao u ove Gisho! No mnogo je jos ograda koje joj valja prijeci. Mnogo jos novih udaraca morat ce od moje zeljezne ruke primiti. Nakon sto je postigla Prosvetljenje, Gisho se uputi u pokrajnu Banshu, osnuje vlastiti hram zena, te poucavase sve do svoje smrti, koja je zadesi jedne godine u mjesecu kolovozu, izobrazivsi dvije stotine novih redovnica. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 182
OBJAVLJIVANJE SUTRI -------------------- Tetsugen, jedan vjerni privrzenik zena u Japanu, odluci objaviti sutre koje u ono vrijeme bijahu dostupne samo na kineskom jeziku. Knjige su trebale biti tiskane pomocu velikih drvenih blokova, u izdanju od sedam tisuca primjeraka, sto je bio golemi poduhvat. Tetsugen pocne tako sto najprije krene na put kako bi prikupio priloge i namaknuo neophodna sredstva. Nekolicina poklonika koji odmah podrzahu hvalevrijedni naum, dadose mu po stotinjak zlatnika, no u vecini bi slucajeva uspio dobiti tek vrlo sitne svote. Svakome dobrocinitelju zahvaljivao bi on, medjutim, s jednakom srdacnoscu. Nakon deset godina Tetsugen je imao dovoljno novca da se moze upustiti u poduhvat. No upravo u to vrijeme rijeka Uji izlije se iz korita. Velike poplave donesose sa sobom tesku bijedu i oskudicu. Tetsugen uzme novac sto ga je pokupio za tiskanje knjiga te ga potrosi kako bi ljude spasio gladi. Zatim se opet prihvati svoje sakupljacke akcije. Nekoliko godina kasnije zemlju pogodi strasna epidemija. Jos jednom Tetsugen, kako bi pomogao svojemu narodu, darova sve sto je dotada prikupio. Baci se na posao i po treci puta, te nakon dvadeset godina uspije ostvariti svoju zelju. Tiskarske ploce od drvenih blokova koje su posluzile za to prvo izdanje, danas su izlozene u samostanu Obaku u Kyotu. Japanci pripovjedaju svojoj djeci da je Tetsugen bio priredio tri zbirke sutri i da su prve dvije, nevidljive, cak nadmasivale ovu posljednju. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 181
PREGOVORI ZA DOBIVANJE PRENOCISTA
----------------------------------- Svaki lutajuci svecenik moze se zadrzati u nekom zen-hramu pod uvijetom da izdrzi kusnju u obliku rasprave o budizmu s domacim svecenicima i iz nje izadje kao pobjednik. Bude li, naprotiv, porazen, mora otici. U jednom hramu u sjevernom djelu Japana zivljahu dva subrata redovnika. Stariji od njih bijase ucen, no mladji je bio prilicno glup i imao samo jedno oko. Naidje tako jednom zgodom neki lutajuci redovnik te zamoli za konak, pozvavsi ih, kako nalagahu propisi,na raspravu o uzvisenom nauku. Stariji brat, koji toga dana bijase izmoren od mnogo naporna ucenja, rece mladjemu neka ga ovoga puta zamijeni. - Idi ti i reci mu da zelis nijemi razgovor - upozori ga. Tako mladi redovnik i stranac podjose sjesti u hram. Nije proslo dugo, a putnik potrazi starijeg brata te mu priopci: - Tvoj je mladji brat izvanredno celjade. Potukao me do nogu. - Prenesi mi vas razgovor - rece stariji brat. - Pa - pocne objasnjavati putnik - ja sam, kao prvu stvar, podigao jedan prst, predstavljajuci Buddhu, Prosvetljenog. Na to on podigne dva prsta, sto je imalo znaciti Buddhu i njegovo ucenje. Ja tada podigoh tri prsta, predocujucu Buddhu, njegovo ucenje i njegove sljedbenike, ciji je zivot ispunjen potpunim skladom. On mi tad pocne mahati stisnutom sakom ispred lica, pokazujuci mi kako svo troje proizlazi iz jednog jedinog cina spoznaje. Time je pobjedio i ja nemam nikakva prava da ovdje ostanem na nocenju. Tako rekavsi, lutalica ode. - Gdje je onaj? - dotrcavsi starijem bratu, upita gnjevno mladji. - Cuo sam da si dobio raspravu. - Figu sam dobio. Prebit cu tog tipa. - Ispricaj mi o cemu ste raspravljali - zamoli ga stariji. - Do vraga tek me ugledao, on je podigao jedan prst, vredjajuci me aluzijom na moje jedno oko. No kako je stranac, mislio sam da bih ipak morao prema njemu ostati pristojan, pa sam podigao dva prsta, u znak da mi je drago sto on ima dva oka. A onda taj bjedni prostak podigne tri prsta, pokazujuci kako nas obojica zajedno imamo samo tri oka. Ja na to izgubih glavu, skocih na noge da cu ga sakom, no ovaj pobjeze napolje i tako se stvar okonca. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
ZEN I DRUGE PRICE - 180
JOS TRI DANA -------------- Suiwo, koji je ucio kod Hakuina, bijase vrstan poucavatelj. Jednoga ljeta, tijekom razdoblja izdvojenosti*, posjeti ga neki ucenik koji je k njemu dosao s jednog juznog japanskog otoka. Suiwo mu postavi ovakav problem: - Pokusaj cuti zvuk jedne ruke. Ucenik se zadrzi kod njega pune tri godine, no nikako ne uspjevase savladati postavljeni mu zadatak. Jedne noci, sav u suzama, podje k Suiwou. - Morat cu se vratiti na svoj otok posramljen i sasvim zbunjen - rece mu - jer taj zadatak jednostavno ne mogu rijesiti. - Pricekaj jos tjedan dana i cijelo to vrijeme predano meditiraj - posavjetovao ga je Suiwo. No ucenik ni tada ne postigne Prosvetljenje. - Pokusaj jos jos tjedan dana - rece mu Suiwo. Ucenik poslusa, no i ovaj put bez ikakva uspjeha. - Jos jedan tjedan. No sve bijase uzalud. Sav ocajan, ucenik pocne preklinjati ucitelja neka ga otpusti no Suiwo bijase uporan: zadrzi ga da nastavi meditirati jos sljedecih pet dana. Ni oni, medjutim, ne donesose nikakva rezultata. Ucitelj tada rece: - Meditiraj jos tri dana, a ako ni onda ne postignes Prosvetljenje, bolje ti je da se ubijes. Drugoga se dana ucenik prosvjetli. * U samostanskom zivotu ima razdoblje koje se posebno odvaja za mentalnu stegu redovnika, kada ih ne ometa nikakav tjelesni rad osim onog apsolutno nuznog. (Tjelesni je rad inace, u skladu s nacelom "ucenje kroz rad" i prijezirom prema "mekom" obrazovanju -onom koje se dobiva samo kroz knjige i apstraktnu poduku i koje duh zena vidi kao probavljenu hranu za rekonvalescente - dio svakodnevnoga zivota redovnika koji sami sebe izdrzavaju, te su tako poljodelci, tezaci, kuhari, grobari, itd.) Ovo se razdoblje nmaziva sesshin; dogadja se nekoliko puta, u trajanju od tjedan dana, u "ljetnom", odnosno u "zimskom boravku". Sesshin znaci skupljanje misli, odnosno koncentracija uma. Redovnici su zatvoreni u zendo (dvorana za meditaciju), ustaju ranije nego obicno i sjede do kasno u noc. Svakoga dana odrzava se predavanje, a osim njih redovnici su obavezni za san-zen: odlaziti pojedinacno ucitelju i predstaviti mu svoje vidjenje koana koje je ovaj dao na kriticku provjeru. /101 zen Stories, transcriebed by Nyogen Senzaki and Paul Reps, London and Philadelphia,1939. Nyogen Senzaki, Paul Reps,101 ZEN PRICA,Zagreb,2000. - Urednik Damir Mikulicic, Prevela Ita Kovac/ |
< | siječanj, 2006 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv