neverinov blogneverinov blog

Rim (2.dan)





Photobucket


Povratak iz podzemne do stana mojih stričeva završava sa mojim potpunim kolapsom nakon cijelog dana slušanja o rimskoj povijesti i starina, sunčanom danu i stiskanja u vlaku sa masu osoba koji se vračaju doma. Prije bacanja na krevet trebalo je još samo počohat malo ovog psića zvanog Milo kojem je najvažnija stvar na svijetu da ga se poslužuje (ko da je neki hrvatski političar ali za razliku od njih ipak simpatičan) i da ga se kostantno mazi inače traži pozornost tako da sakriva čarape i šlape. Tako da me ovaj mali manipulator dočekao kao zadnja prepreka prema snu pravednika.


Photobucket


Pošto mi se ipak nije dalo tražiti po stanu bičve ili papuče odlučio sam popustiti malom ucjenjivaču uz šporku nakanu da ću ga špotati na blogu kad se vratim doma.


Photobucket

Ovo je mjesto gdje smo imali dogovor da ćemo se naći ujutro u 9 sati.


Rekao sam da ću još nešto dodati o Kostantinovom slavoluku. Naime senat ga je dao sagraditi nabrzaka nakon što je ovaj porazio Masencija u slavnoj bitki kod Ponte Milvio (312. n.e) a to znamo zato jer su koristili djelove prijašnjih monumenata koji su bili u blizini poput kipova zarobljenih barbara iz Dacije koji vjerojatno potječu iz Trajanovog foruma i okrugli paneli koji ne samo da prikazuju drugačije shvaćanje prikazivanja stvarnosti od one iz kasne antike nego ima mjesta gdje glave nisu isklesane u Kostantinovu već su se zadržili Hadrijan i Trajan (ionako su ovi carevi od Nerve do Marka Aurelija iz II stoljeća bili kao uzor kasnijim carevima). Što se tiče perspektive ti paneli pokazuju naturalističko shvaćanje stvarnosti poput onog u Grčkoj umjetnosti što znači da su proporcije između likova i stvari realne. Ispod tih panela imamo frizove isklesane na jedan drugačiji način, na onaj koji će otvoriti vrata prikazivanju stvarnosti u srednje vijeku a to je frontalno i simbolično a ne više realno tako da imamo Kostantina pobjedonosnog kao najvećeg od svih dok su svi ostali podanici smanjuju na način kako se udaljava njihov društveni položaj od cara. To znaći da je carski entourage malo manji od cara ali mnogo veći od plebsa koji čeka da ga se nahrani kruhom. Osim toga Kostantin je sredini a rulja je ljevo i desno od njega u sceni u kojoj bi on trebao biti prikazan skroz na kraju i da ga rulja bar malo pokriva. Zato je taj slavoluk važan za povjesničare umjetnosti.


Photobucket


Nakon toga je usljedio čudovišni red za ulazak u Koloseum. Kao što sam rekao ulaz je bio besplatan jer smo grupa studenata arheologije, turizma i povijesničara umjetnosti a unutra je bila izložba sa tematikom Flavijevaca i načina na koji su izgradili novi Rim nakon Neronove propasti.

Ovo ovdje su moji profesori. Onaj ljevo je Casari iz Firence predaje mi rimsku arheologiju dok ovaj desno sa dredlovima, Magnani predaje rimsku povijest (kod ovog zadnje imam za pisati esej o promašenoj upotrebi parnog stroja u antici).




Photobucket


Detalji sa stalne postave, nemaju veze sa izložbom ali od nekog tko ne može shvatiti keramičare zašto vole keramiku postao sam pobornik svega što ima veze sa keramikom. Ovo ovdje su uljanice (lucerne) i služile su za osvjetljivanje tako što uliješ u njih ulje i one neko vrijeme svijetle. Posebno su vrijedne one koje nisu samo ukrašene već ako imaju žig proizvođača služe za dataciju ostalih predmeta sa kojima su u sloju tojest u kontekstu.


Photobucket


Lubanja vepra i konja koji su pronađeni u iskopinama u Koloseumu.



Photobucket


Mozaik sa gladijatorom koji se bori protiv tigra. Grčko slovo tau znaći da je tigar umro a slovo V pokraj gladijatora da je ovaj pobijedio




Photobucket


Izložba o Rimu u doba Flavijevaca počinje sa začetnikom dinastije tojest Tito Flavije Vespazijan (69-79 n.e), istoriografija obiluje anegdotama vezanih uz tog čovjeka. Bio je jednostavan, radišan čovjek koji rano ujutro budio kako bi čitao izvještaje koji su stizali iz cijelog carstva, smatrao je dosadnim primanja i kostantno bi zaspao na njima, bio je ponosan što dolazi iz anonimne sabinske obitelji, praktičan, racijonalan i pun ironije:

Kada je osjetio da će umrijeti izvikao je "ah, mislim da ću postati bog"

kada mu je sin Tito spočitao to što je naplačivao porez čak i od urine (sa kojom se fiksirala ljubičasta boja na tekstil) izjavio je da "novac ne smrdi". Zato je prešao u povijest kao notorni škrtac.
Stavio sam dve njegove glave za one iz povijesti umjetnosti da vide frapantnu razliku. Prva glava pokazuje cara sa njegovim realnim fizičkim karakteristima, pročelav, izrezbaren od sunca i vjetra sa istaknutim borama na čelu. Sjećam se da sam u knjizi na ispitu o njemu pročitao da izgleda kao seljak koji cijeli život radi na suncu.


Photobucket


Isto Vespazijan ali ovaj put njegov služeni portret. Vidljivo je kako je starost prisutna na prijašnjoj ovdje smekšana na službenom portretu za vanjsku uporabu.



Photobucket


Amor ac deliciae generis humanis (Ljubav i naslada ljudskog roda) kaže Svetonije o kratkom razdoblju vladanja cara Tita (79-81 n.e) dok Tacit realnije kaže da je bilo "sretno vladanje u kratkom razdoblju". Tijekom njegovog vladanja se desila famozna erupcija Vezuva koji je zbrisao Pompej i Hercolanum i za čije je stanovnike poslao pomoć. On je dovršio izgradnju Koloseuma i vratio mnogo posjede ,koje je Neron prisvojio, narodu. Umro je od nekakve febre i ima različitih verzija od koje jedna ta da ga je njegov brat Domicijan dao otrovati preko Titovg doktora Valena. Treba uvijek imati na umu da je to filosenatorska inačica pošto je senat mrzio Domicijana u tolkoj maniri da su ga ubili kad je prelijo čašu svojim tiranskim ponašanjem (naime zahtjevao je da ga se zove "dominus et deus").


Photobucket


Julija, Titova kćer. Kip je pronađen i iskopavanju Pompeja i za razliku od ostalih kipova ovaj je odlično sačuvan pošto nije bio izložen nad milošću i nemolišću vremenskih i povjesnih agensa nego sigurno pod tonama i tonama vezuvske magme koja se stvrdnula. Vidljiva je elegantnost kojom je napravljen kip toliko da ispod odječe zaista izgleda da se nalazi tijelo od krvi i mesa. Postoji jedno krivo vjerovanje koje imamo a to je da si zamišljamo sve u vezi Grčke i Rima napravljeno od bijelog mramora što nije sasvim istina pošto su ti ljudi u prošlosti obožavali šarenilo tako da su oni kipovi i zgrade koje dana vidimo bijelima (pošto ih je kiša isprala) jednom bili svi obojani a ovaj kip od Julije je dokaz. Vidi se polikromija npr crvena boja njene kose.


Photobucket


Photobucket


Iako je po sačuvanosti meni mnogo draža arena u Puli, ovo je ipak najveći anfiteatar u rimskom svijetu i služio je stoljećima kao kamenolom (i nisu ga uspjeli opelješit do kraja) i kao tvrđava rimskoj aristokraciji u srednje vijeku. Gradnja je počela tijekom vladavine Vespazijana na mjestu gdje je Neron prije dao sagraditi nekakav privatni park i umjetno jezero radi svojeg gušta. Ime je ostalo po ogromnom Neronovom kipu (u Apolonovoj pozi) koji je bio tamo pokraj. Vespazijan vrača cijeli kompleks narodu i i tada je skovana ona prigodna i famozna "panem et circenses" (lruha i igara) pošto su Flavijevci shvatili kako je plebs lako podmitljiv.


Photobucket


Naime imao je više mogučnost da ugosti više od 50 tisuća gledatelja i bio je pokazatelj društvenog raslojavanja u carstvu pošto je car bio u loži, senatori su imali vlastita imena uklesana u stolice i bile su smještene odmah na dnu dok je što se više išlo gore to su građani bili iz manje važnosti društvenog sloja. Kada su nastupali sunčani dani onda bi se sve pokrilo ogromnim jedrima (velarium) za koje su bile zaduženi mornari iz carske flote.

Koloseum nije zamisliv takav kakav jest ( do te visine) bez upotrebe lukova i svodova koje su Rimljani doveli do savršenstva iako oni osobno nisu izumili tu tehniku.


Nakon obilaska anfiteatruma profesori su nas pustili slobodne da odemo nešto gricnut pa sam ja otišao sa podzemnom (sa kojom se obožavam voziti) sve do stričeva na dobar topli, fini, besplatan ručak pošto su u Rimu cijene da boli glava.



Na povratku smo imali u planu obići Domus Augustanu, palaču koju si je dao izgraditi Domicijana kao mjesto dostojno jednog rimskog cara.



Photobucket



Photobucket


Domus Augustana obiluje prostorom i svime onime što je potrebno da čovjek ne treba više nikad otić van iz kuće po razne potrepštine. Za početak dolazimo do privatnog Domicijanovog cirkusa.



Photobucket


Evo kako je to izgledalo. I tako je naš vrli Domicijan umjesto da upali tv otišao gledat malo kako se utrkuju njegovi konji i bore razni gladijatori. Inače o njemu ima masu anegdota poput jedne gdje je u gluho doba noći pozvao neke senatore i smjestio ih pokraj nadgrobnih ploča koje su nosili njihovo ime. Ovi su očekivali da im je ovo zadnja noć među živima dok im car priča o stvarima vezanima uz smrt i onda ihje odjednom pustio doma.

Ili ona da je volio gledat sa strane svoje goste dok su se ovi opijali ili još jedna gdje je zatražio da se njegova palača izgradi od mramora koji odbija svijetlost pa da bi paranoičan kakav je bio mogao vidjet što mu se dešava iza leđa. Eh ti močnici šta bi dali za san pravednika kojeg resi nekog tko nema puno ali mirno sniva.


Photobucket


Fotka za razonodu, da ne bude sve samo o mramoru i ciglama. Moje je oko svestrano.



Photobucket


I Sauronova kula se vidi iz Domus Augustane



Photobucket


Cirkus Maximus. Fotkano sa terase Domicijanovog domusa iz čije je sigurnosti car promatrao (i navijao za svoje favorite) utrke koje je podario plebsu. Cirkus je mogao ugostiti preko 100.000 ljudi.
Jednom tamo na terasi profesor nas je nagnao da razmislimo kako je to mjesto u to vrijeme bio centar cijele ekumene iz koje su kretale odluke o najvažnim stvarima carstva. Tako da to trebamo gledat iz te perspektive.



Photobucket


Pod iz domusa je bio raznolik i jako skup (pošto careve treba gledat kao kupce koji ne gledaju na cjenu nego samo na izvrsnost materijala) iz prostorije u prostoriju.



Photobucket


Pleter, dokaz da su Hrvati došli ovdje u stoljeću prvom. Čitati ovo sa ironijom



Photobucket


Satir koji gleda gdje mu je rep. Meni simpatičan detalj


Photobucket


Hadrijan (117-138 n.e) jedan od pet dobrih careva koji su uveli carstvo do vrha. Bio je ljubitelj grčke kulture i arhitekt/amater koji je mogao obistiniti svoje planove. Čini se da je Venerin gram izgrađen po njegovim uputama i Apolodor iz Damaska (Trajanov arhitekt) je tu platio glavom pošto je javno kritizirao njegova arhitektonska postignuća. Statue bogova su bile toliko velike nasuprot mjestima gdje su bile namjenjene da je rekao caru da kad bi se ti bogovi htjeli ustat da ne bi mogli pošto bi udarili stropom u glavi. Hadrijan, čini se nije prihvatio kritiku.

Ugušio je u krvi treći židovski ustanak i promjenio ime Jeruzalemu u Aeliu Capitolinu, zabranio čitanje Toraha jer je smatrao da čine previše problema sa svojim nacionalizmom i monoteističkom vjerom.

Takav lik je i bio i pjesnik i filozof pa je sukladno time skladao pjesme, pisao književna djela i ulazio u filozofsku spekulaciju kao pravi grk.

Kad je osjetio da smrt dolazi po njega napisao je ovo:

"Animula vagula blandula Sičušna duša izgubljena i blaga,
Hospes comesque corporis drugarica i gost tijela,
Quae nunc abibis in loca sada se pripemaš silasku u
Pallidula rigida nudula bezbojna, teška, prazna mjesta
Nec ut soles dabis iocos[...]" u kojima nećeš imat razonodu na
koju si navikla"



(Prevod je moj sa talijanskog i nadam se da sam što vjernije prenio riječi)


Photobucket


Antoninus Pius (138-161 n.e), car pod kojim je carstvo dotaklo svoje najsretnije vrhunce hvala dugom miru.



Photobucket


Pala je noć i tako smo nakon večere otišli prošetati malo po Rimu. Pa nećeš valjda biti zatvoren u kući dok si nekoliko dana u ovakvom gradu.

Ovo je Campo dei Fiori i na tom je trgu spaljen vrli mislioc Giordano Bruno radi svojih, u ono vrijeme smatranim, heretičkim razmišljanjima.



Photobucket


Piazza Navona sa poznatom fontanom koja simbolizira 4 rijeke: NIl, Dunav, Ganges i Rio de la Plata a nad njima svima obelisk. Bernini je postavio tu fontanu nad kipom konja i lava koji su bili dio spine Domicijanovog cirkusa po kojem trg dan danas ima oblik. Rečeno mi je da su građani Rima do 18 stoljeća znali napunit taj trg sa vodom i kupat se i igrat u njemu.


Odmah nakon otga otišli smo u jedan pub jer su se svi navodno htjeli "razbit" od alkohola iako ja znam da to nije niti približno istini pošto su talijani nježni u ispijanju vatrene vode tako da se više hvale o tome a pokriča nema. I tako sam ja bio jedini koji je naručio dve krigle od litru (sve zajedno 20 eura o mati mila) dok su ostali naručivali onu sportsku (za dicu od 0.25 dc) pa sam im za osvetu napravio par fotki trijezničine jedne. Eh da, konobar je mislio da sam irac po izgledu i po tome koliko sam naručio.



Photobucket


Photobucket


Photobucket



Photobucket



Photobucket





Photobucket


"Tebi koja si bivstvo mojih dana" - od Jovanottia pari mi se da su stihovi


I za kraj kad sam se vračao kod stričeva onako sav malo pripit i umoran, na ulasku u kvart me dočekao ovaj natpis na podu pa sam jednostavno morao uslikat. I tako sam zaspao snom pravednika svoj drugi dan u Rimu.


Al sam se raspisao... i još nisam gotov





Post info
29.04.2009. (17:48)
59 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

Rim (1.dan)


Nisam uspio nikako zaspati noć prije od uzbuđenosti (iako mi je ovo sve zajedno jedno deseti put da idem u Rim) i straha da ću prespavati oba alarma koje sam si postavio pa nisam bio nešto pretjerano dobre volje kad smo krenuli ponedjelkom u 6 ujutro Eurostarom za Rim. Samo putovanje je inače trajalo 6 sati i prošli smo kroz Mestre, Ferraru, Bolognu, Firenze ali ja se toga ne sjećam jer sam zaspao ko cok tako da imam dojam da je sve skupa trajalo nekih pola ure.
Stigli smo točno u podne u Termini, ogromni željeznički kolodvor povezan odmah sa podzemnom, svakakvim butigama i izvana sa željezničkim kolodvorom. Dobili smo dve ure slobodnog vrimena da ostavimo torbe (oni u hotel a ja kod stričeva) i poručamo sa dogovorom da se nađemo ispod Kostantinovog slavoluka odmah pokraj Koloseuma sa planom da pohodimo Foro romano (rimski forum)


Photobucket

Foro romano sa svim važnijim zgradama i monumentima (inače ono što nam je ostalo od foruma je uglavnom od 9.pr.Kr, pošto je od tada datirano zadnje popločananje sa time što je večina toga iz III.stoljeća poslje Krista)



Photobucket


Imi - kolegica polutalijanka poluegipčanka, ima ono nešto zar ne? Uglavnom sam se družio sa njom i Eleonorom


Photobucket


Eleonora - cura jednog mog frenda (arheologa a šta drugo) iz Rijeke. Ima 188 cm visine tako da sam nju koristio, kad bi zalutao negdje, kao signal da pronađem svoju grupu.



Photobucket


Profesor podrijetlom iz Firenze, prof. Casari predaje rimsku arheologiju u Trstu i Udinama. Ja nisam toliko morao mariti za onim što govori pošto mi je problematika dosta jasna (jer volim antiku) a i zato jer sam prošao ispit kod njega prije dve godine.



Photobucket


Kostantinov slavoluk koji je senat dao izgraditi nakon njegove pobijede 312. n.e nad Masencijem. Vratit ću se na njega jer je važan što se tiče povijesti umjetnosti.



Photobucket


Moja grupa čeka da svi dobe besplatne ulaznice. Naišli smo taman na 2762. rođendan (naravno fiktivni) grada Rima pa su zato ulazi bili besplatni a nevečer su se održavale igre svijetla i vode.



Photobucket


Titov slavoluk koji je Domicijan završio pošto je Tito vladao samo tri godine (79 - 81 n.e), možemo primjetiti slavnu menoru iz Hrama u Jeruzalemu kojeg su rimljani opljačkali nakon opsade grada u kojoj su bili uključeni Vespazijan i njegov sin Tito, vrsni generali i buduči carevi nakon pada Nerona i neuspjelih pokušaja da postanu carevi Galba, Oton i Vitelije (69. n.e takozvana godina četri cara). Frizovi slavoluka su zanimljivi pošto se uviđa poimanje perspektive kod vojnika koji prolaze kroz slavoluk. Na drugoj strani je sama apoteoza cara Tita simbolizirana orlom iznad cara koje će ga odvest na nebo i time pretvorit u boga.


Photobucket.


Photobucket


Nisam se baš mnogo zadržao kod ovog slavoluka tako da sam nestao na neko vrijeme u potrazi za wc-om pošto je postalo gadno. Naišao sam na neku zgradu na kojoj je pisao "Sovrintendenza archeologica" pa sam tamo tražio razumjevanje kod kolega ali nije je bilo. Morao sam stajati u redu za wc sa još 20 turista iz Ekvadora a puštali su nas dva po dva. Ja sam se upoznao sa jednom curom u međuvremenu koja je mislila da sam englez na što sam se ja zgrozio i objasnio pa se sva razveselila jer da će ovog ljeta provesti praznike kod nas. Dobar izbor rekao sam joj a onda potrčao unutra jer mi je krulio želudac i izbijao zno na čelo od muke, bez obzira što su trčali za menom neki stražari i zatvorio se u wc.


Nakon cijele te drame izgubio sam grupu koja je krenula naprijed svojim putem pa sam odlučio malo prošvrljat solo.


Photobucket


Hram Faustine i Antonina (carica i car 138-161 n.e) kako kaže sam natpis. Na početku je bio namjenjen samo Faustini ali su dodali Antoninovo ime nakon njegove smrti. Hram je etruščansko-italički pošto je ima visok podium i stepenice do ulaza a grčki hramovi su imali samo tri stepenice. Osim toga stupovi su pristuni prije ulaza dok su u grčkom hramu kolone svuda okolo.


Photobucket


Ova cura mi je pomogla kratiti vrijeme dok sam čekao svoju grupu. Branila je turistima da ulaze u prosto gdje su bila u tijeku arheološka iskopavanja. Kada saznaju da sam iz Hrvatske svi imaju potrebe da mi kažu da je lijepa zemlja a ako nisu bili da su bar čuli od prijatelja. Ja sam klimao glavom i gledao u njene crne oči.


Photobucket

Masencijeva ogromna bazilika od koje je ostao sačuvan samo jedan brod a i taj ogroman i pokraj njega hram koji je Masencije dao podignut za preranu smrt svog sina Romula. Inače Masencije, iako uzurpator, je zadnji car koji je je Rimu gradio kao da je glavni grad pošto kasnije Kostantin Rimu oduzima dostojanstvo carskog grada i seli ga u Kostantinopol.


Photobucket


Photobucket


Izložba posvečena dinastiji Flavijevaca u Kuriji (Curia Hostilia - inače ovdje je sjedište senata iz doba Dioklecijana)
sa kipovima tri cara: Vespazijana i njegova dva sina Tita i Domicijana.


Photobucket



Photobucket


Mjesto gdje je bio oltar Pobjedi (Victoria ili Nike) koju je instalirao Oktavijan i koju su 384. n.e kršćanski senatori u vrijeme Valentinijana II maknuli i potakli kritiku poganskih senatora među kojima poznati orator i prefectus urbi Quintus Aurelis Symmachus. Njegov poznati odgovor o razlozima zašto zadržat taj oltar je bio pun tolerancije ali kršćani ga nisu baš previše šljivili kao u prošlosti prije kada su rimljani bili netolerantni prema kršćanstvu. A odgovor mu je stvarno na mjestu:


Moramo priznati da sve religije imaju zajedničku bazu. Svi gledaju iste zvijezde,samo jedno nebo nam je zajedničko, samo nas jedan svemir okružuje. Kakve veze ima ako svatko traži istinu na svoj način? Ne može se sljediti samo jedan put kako bi se došlo do tako velike tajne.


Relatio de ara victoriae



Photobucket


Frizovi postavljeni u Kuriji. Ova pokazuje kako se za vrijeme cara Trajana uz njegovu naredbu zapalila cijela jedna arhiva sa dugovanjima građana prema državi.


Photobucket


Istitutione alimentaria
. Trajan je uspostavio način da se italička siročad nahrani i obrazuje kako bi jednog dana imala posao u državnim službama. Namaknuo je jedan posebni porez u državi namjenjen baš za tu djecu što je po meni odraz velike mudrosti.


Photobucket


Slavoluk Septimija Sever,a koji dolazi na vlast (193-211 n.e) prikazuje rat između rimljana i Parta (Perzijanaca). Kao inspiracija majstorima je poslužila Trajanova kolona koja je remek dijelo umjetnosti i političke propagande.


Photobucket


Colonna Traiana. Postavljena na Trajanovom forumu između latinske i grčke knjižnice, prikazivala je invaziju buduče rimske provincije Dacije. Strup je važan jer obiluje detaljima vezanima uz svakodneni život, rat, opsade, gradnje tvrđava i mostova pa sve do nekih dirljivih trenutaka poput razgovora između cara Trajana i njegovog savjetnika Lucija Kornelija Sure ili samoubojstvo preostalih dačana koji su radije izabrali smrt nego ropostvo do zadnje scene gdje preostali dačani idu u ropstvo i zadnjim pogledom prate vlastitu zemlju.


Photobucket


Kretanje vojske iz Brindisiuma u neku dalmatinsku luku


Photobucket


Preteča modernih trgovačkih centrova, Mercati di Traiano, na dve etaže, prostrani i puni svijetlosti izgrađeni u usjeku brda kojeg je Trajan dao rezat. Njegov arhitekt koji je projektirao i veličanstveni most na Dunavu, sada vidljiv samo na kovanicama, je bio genjalni Aolodor iz Damaska.


Photobucket


Za kraj jedan moderni mozaik koji se nalazi u podzemnoj kojom sam se svaki dan vozio amo tamo do dogovorenog mjesta i do stričeva. Tog dana nisam imao force za izlazak pa sam nakon dobre tople večere zakrmio u sobi koju su stričevi namjenili.



Eto.. za početak. Nadam se da nisam bio dosadan i da sam manje više objasnio barem bolje od nekog vodića (koji btw mnogo izmišljaju) jer sam ja ipak učio ove stvari na faksu. A sad na Krk i roštiljadu jer frend ima rođendan! Budite mi lijepo pozdravljeni i uživajte u ovom sunčanom danu.



Post info
25.04.2009. (15:24)
55 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

Povratak iz vječnog mravinjaka



Photobucket

Zalazak na raskrižju između Trajanovog foruma, Palazzo Venezia i Vittoriano

-Tri i pol dana
-508 fotki
-15 sati sna
-Ostia antica, musei Capitolini, Fori imperiali, Domus Augustana,Pantheon, piazza Navona, piazza Spagna, Foro Boario, Colosseo, Transtevere (rimska inačica Montmartrea)
-uništene tenisice od pješačenja
- krigle od litre McEvans bire po 10 eura (boli glava od računa, ne od bire)
-žderanje pašte na sve moguće zamislive načine
-pametovanje o Rimskoj povijesti sa profesorima nakon 3 litre crnog vina
-koncert Ben Harpera u piazza del Popolo
-kupnja knjige "Gli Illiri" od Johna Wilkesa
-vožnja podzemnom usred špice od stazione Termini do Rebibie (slika sa sardinama u konzervi je premali pojam)
-povratak prema krevetu od centra grada do periferije a nigdje bureka
-tipkanje eseja u vlaku (Eurostar) tijekom polaska i odlaska


Sve skupa neprocjenjivo


Ah kako je lijepo biti doma


ps. bit će vremena za pisanje postova o Rimu, sad me trenutačno fascinira problematika o studentima u Hrvatskoj





Post info
24.04.2009. (13:52)
25 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

Svašta, osim pisanja eseja



Odavno sam shvatio kod sebe da sam najbolji kada me vrijeme stjera u kut i kada nemam druge nego krenut učit ili past ispit. Nema šanse da ja krenem nešto činit ranije. Ionako to nema smisla jer se željezo kuje dok je vruče a učiti nešto tjednima prije ispita nema smisla jer ću ionako sve zaboravit. Znam da je sve dobro kada noć prije ispita dovršim knjigu do zadnje stranice. Onda nema više vračanja pogleda u bilješke, što sam naučio naučio sam i nema smisla da se krene opet listat isponova. Uostalom ja volim povezati logično stvari u knjizi a ne bubati na pamet. Ipak to činim prvenstveno za sebe a ne samo da bi formalno prošao ispit.

I tako osjećam da se vrijeme zajebancije bliži kraju i da ću morat počet pisati o hidromehaničkim sposobnostima rimskog akvedukta Biba-Jader a i to je moralo biti zgotovljeno do Uskrsa. Sljedeči tjedan ću vjerovatno morat predat neke dve-tri stanice.

U petak 15. maja moram pak predati esej iz Rimske povijesti vezano za tehnologiju i objasniti (nitko me nije tjerao da si izaberem baš tu temu) zašto u Antici nije došlo do industrijske revolucije hvala aplikaciji parnog stroja. Imam već neke ideje u glavi ali mi se nikako to neda prenjeti na papir. Pa da mogu 21. maja uživat na Depeche Modeu.

Ajmo dalje.


E sad se i ova iz srednjevjekovne povijesti prisjetila da si možemo uzeti nekakvu temu za esej i stvarno ne znam o čemu bi mogao pisat jer nisam toliko za podovima, mozaicima i njihovim podlogama da se sunovrato raspišem u divljenju istih. U svakom slučaju uzet ću si mozaike iz Poreća ili bi mi bilo još draže bilo pisati o mozaicima koje sam vidio na fotkama jednog restauratora koji ih je slikao na Lošinju. Mislim da ću ići linijom manjeg otpora jer o Eufrazijani postoji bogata bibliografija.


Osim toga koristim svoje dragocijeno vrijeme kako bi radio bilo šta osim da krenem sa tim prokletim akveduktom. A znam da bi se osjećao na miru sljedečeg tjedna kad budem tumarao po Rimu i divio se meni najdražoj zgradi na svijetu (Pantheonu) da sam bar nešto napravio u vezi faksa.

Idem večeras kod prijatelja na rođendansku proslavu za koju sam zamolio mamu da me nauči spraviti kocke od sira koje sad već čekaju u frižideru svoje posljednje trenutke.

Tata je lud inače za Reporterima i ove subote je bila tema o Makedoniji i njenim problemima sa večim susjedom koji osporava njeno ime.

I sad gledam ti ja te prosvjede u Solunu i Ateni gdje se diglo preko milijon ljudi sa trasparentima poput sljedečeg:


First lesson for the world: Macedonia is greek from 5000 b.C



Nevjerovatno me živciraju pokušaji manipulacije s povjesnim argumentima a to desničarima nekako uvijek najbolje ide pošto imaju nelogičnu logiku i svršavaju na zvučne parole. Jel te ljude treba posjetiti da ako ćemo se igrat istim njihovim oružjem onda možemo slobodo zahtjevati da se Grčka vrati pod Turskom iz isto tako povijesnih razloga?

Tako isto Crkva u nas zahtjeva (zapamtimo da se oni brinu za duhovno i zaziru od materijalnog) da joj se vrati nacionalizirana imovina jer eto prije pedeset godina to i to imanje, taj i taj dvorac su bili od Crkve. Pa čekaj malo, ako ćemo krenuti tom logikom onda bi se mi trebali iseliti i prepustiti zemlju Rimljanima koji bi isto iz povijesnih razloga trebali vratiti sve što su konfiscirali Ilirima a oni bi isto tako trebali postupiti sa preindoeuropskim populacijama koje su prije njih obitavala ovim podnebljem.


Zar nije to logično?


I ovaj post je samo pokušaj odugovlačenja ali radije idem pisati taj famozni esej o hidraulici jerbo sam se malo i naživcirao hvala glupom nacionalizmu. Pa da mogu poslje na rođendanu popit pivicu na miru kako Bog zapovjeda.




Post info
18.04.2009. (16:32)
30 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

Pripreme za jedrilicu


Photobucket


Odlazak do lučice gdje moj prijatelj priprema jedrilicu za još jedno ljeto prepuno avantura mi je jedan od najvećih gušta. Čekati i nadati se nećemu tako dobrom kao jedrenje mi je veći užitak nego ono saznanje da je ljeto pri kraju pa te već tada počinje hvatati nostalgija još prije nego dani zahlade i okrenu svoju korist jesenu i zimi.

Prije svakog ljeta jedrilica se mora izvuč iz mora i stavit na kavaletu kako bi se popravile eventualne štete, skinuo onaj sloj algi koji se stvorio dok se plovilo i kako bi se opet pofarbalo neke djelove i dodao pjesak kako se dobronamjernik ne bi poskliznuo.



Photobucket


Lučica kod 3.maja. Pogled prema sportskoj dvorani i renomiranoj Zoni iz koje se širi miris punjenih čevapa. Toplo preporučujem.




Photobucket


Neke barke još spavaju




Photobucket


Jeronimo. Jedrilica sa kojom smo mi iz društva proživjeli mnoge dogodovštine od srednje škole na dalje. Dok su svi putovali trisdujom za Opatiju mi smo išli do Hobitona sa jedrilicom. Stari od Marka ju je sam sastavio od raznih djelova uzetih od ovog i onog susjeda. To je pravi bodul.



Photobucket


Prošli smo sito i rešeto. Tu i tamo nas motor ostavi na cjedilu ali srećom na Kvarneru vjetra ne fali.



Photobucket



Photobucket


Bura je ove godine nagnula jedrilicu na druge obližnje barke ali kad su ju podizali natrag probili su ju na kavaletu i tako da imamo jednu ranjenu jedrilicu. Reparacija je učinjena sa pleksiglasom i smolom kako mi je objašnjeno. Ja sam predložio da su mogli staviti staklo pa da vidimo dno ali nažalost iznad toga je kemijski wc pa doživljaj ne bi bio baš neki.


Photobucket



Znate li onaj osjećaj kada se pripema roštilj a vi ste onaj koji ne mora mrdnut prstom nego samo udisat miomirise dok pijete čašicu malvazije? Zato su ti popravci meni gušt dok Marku recimo nisu jer on mora poslje posla u 3. maju još i rintat u lučici sa starim. Da se ne misli kako ja samo natežem onu stvar moram dodati da sam ja prošle godine farbao kokpit.



Photobucket


Onako nevezano za kraj

Nera me časti svojom prisutnosti. Marko je vlasnik najpametnije ženske mačke (ubojica koja na prag donosi svakakve štakore, ptice, svrake, vrane ma sve što možete zamislit) i najglupljeg muškog mačka Lojzota (riječka deklinacija) koji voli spavat u onim ladicama od peći gdje se skuplja pepeo dok mu iznad glave bukti plamen. Njega nisam htio slikat jer bi mi puko objekiv.


Post info
15.04.2009. (12:36)
60 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

Zašto pišem?


Od prvog posta razmišljam razlog zbog kojeg sam počeo sa pisanjem ovoga bloga. Svaki put kada si predočim tekst sa kojim bi mogao predstaviti svoju misao shvatim da bi ju mogao nadopuniti sa još nekoliko nijansi. Nije li Churchill rekao da je demokracija najgori oblik vlasti osim onih oblika koji su bili isprobani ranije? Tako mi se čini da mogu tvrditi i za riječi koje izgovaramo. Nisu baš pouzdan način komunikacije ali je najbolji koji imamo.

Vjerujem da ne postoje definitivne i idealne riječi koje bi u tančine opisale pojmove i stvari koje nam se vrzmaju u mislima.
"Volim te" je samo sažetak koji teško opisuje izvanredno stanje koje se događa u ljudima spram drugih ljudi. Dve riječi koje su koncentrat knjiga posvečenih samo toj tematici koje bi po volumenu prevalile i slavnu biblijoteku u Aleksandriji. Znači nedovoljne same po sebi.

Ka bi barem riječi bile tu da pokušaju što bolje objasniti. Nažalost njima se koristimo kako bi izobličili stvarnost jer želimo postiči neki naš cilj koji se ne poklapa uvijek sa realnim stanjem stvari.

Kako bi to rekao jedan od najboljih svijetskih diplomata koji je prošao sito i rešeto uz Luja XVI, Napoleona, Luja XVIII, Karla X, Luja Filipa tojest Charles Maurice de Tayllerand-Perigord (pravo političko živinče):


La parole nous a été donnée pour déguiser notre pensée.

We were given speech to hide our thoughts.



Nažalost jedan od neizbježnih nuspojava moga pisanja jest taj osjećaj nerazumjevanja koji mi odaju moji čitatelji. Nerazumijevanje je obostrano jer i ja kada komentiram da razumijem neku opisanu situaciju kod onih koje čitam ja u biti lažem samom sebi. Mogu se pronaći u riječima jednog blogera ali opet iz moga kuta gledanja jer objektivnost, istini za volju, nikad nije postojala. Ono što čitam kod nekoga vidim svojim očima, svojim iskustvom i isto tako ako poželim ostaviti kakav komentar u obliku savjeta to nije ništa drugo osim produkta moje subjektivnosti. Zanemarujem bližnjeg i opet sebe na taj način stavljam u prvi plan.


Razgovor među ljudskim bićima nije ništa doli najobičnije igre gluhog telefona.


Kako li je čudno čitati ove vlastite riječi pogotovo ako pomislim da izlaze iz glave jedne osobe koja se ufa u evoluciju, progres, u kostantni napredak čovječanstva (ne samo tehnološkog). A onda pomislim kako nije čudno što je uopče dio mene pesimistički raspoloženo jer kad pogledam unatrag u povijest, vidim samo ruševine i ratove vođene iz imbecilnih razloga. Ratove nekolicine za koje ginu mnogi. A ako je povijest samo ciklus događaja koji se ponavljaju unedogled nije li legitimno da se zapitam ćemu biti optimist. I tako stvaram cinika u sebi.

Cinika kojem je sasvim normalno pročitati da su negdje u svijetu stradale osobe, da je Tajland nadomak građanskog rata, da su alkohol i brza vožnja razlog zbog kojeg nekoliko mladih života ne dočekaju ponedeljak.

I onda se hvatam za glavu poput Munchove slike i pitam se u šta se to pretvaram. Nisam li se do nedavno smatrao borcem koji juriša na bunkere iako su šanse za preživljavanje nepostojeće?
Zasuči rukave i ne sljegati više nad ljudskom gluposti koja me okružuje. Čuditi se. To bi trebali svi mi činiti. Čuditi se kako ne bi više smatrali laži, manipulacije i smrt kao nečim normalnim sa čime se ne može izaći na kraj.

Pišem jer nisam zadovoljan sa stanjem koji me okružuje. Moja savjest zahtjeva naprosto da se tekovine skrivene u našim srcima sliju na ulice i isperu ovu gorčinu izazvanu od tolike nemoći. Jeli pero jače od mača? Kratkoročno ne ali dugoročno da jer ideje, jednom kad su izgovorene dišu vlastitim plučima neovisno od onih koji su ih pustili u opticaj.

Pišem li ja iz egzibicijonizma?

Pošto pišem u javnosti a ne u nekom svom tajnom dnevniku odgovor se nameče sam. Da, pišem jer volim da se zna o čemu razmišljam, jer se nadam da smo svi mi zajedno Ljudi povezani istom valnom duljinom. Ljudi prije nego što smo Katolici, Ateisti, Ljevičari, Desničari, Gnostici, Agnostici, Lopovi, Kurve, Idioti, Genijalci, Šovinisti, Feministi. Prije svega Ljudi.

I da moj pokušaj da dotaknem nečji um ili u srce nisu uzaludni kao što se nadam da nije uzaludno da netko pokuša dotaknuti moj um i srce.

No ja nisam svetac.

Golicam svoju maštu kada mislim da me netko čita iz prikrajka za koga niti znam da postoji. Netko od čije pažnje se neumoljivo i egoistično hranim dok dotična misli da iz svoga mračnog kuta ništa ne nudi. Kakva obmana.

To je jedan od razloga zašto ne želim znati tko i od kuda me čita. Neke stvari je bolje držati pod okriljem tame inače nisu više tako zanimljive. Mogao bi povuči paralelu sa Benny Hillem kojeg strašno privlače žene u grudnjaku a za koje gubi interes jednom kad su ga skinule.

Stvari ispod vela su privlačnije

Iako nisam maher u pisanoj riči niti su moja razmišljanja nešto originalna do te mjere da bi u meni netko prepoznao pisca, kao što se kod nekih osoba sigurno predosjeća da će biti Netko i Nešto (kao da ih sljedi nekakva aura ili karizma) bar vjerujem ne vjerujem da ću ikad imati napadaj neinspirativnosti koju tu i tamo vidim kod svojih kolega jer živjeti znači promatrati a ovo drugo znači u mene razmišljati kojeg djeli samo jedan sićušan korak do pisati. Ergo pisatii je za mene ekvivalentno za živjeti.


Zato su po meni pisci čuđenje u svijetu. Zamišljam ih kao bića sa jednim velikim otvorenim okom koji se ne zaklapa dok promatraju i nikad ne prestaju zapisivati dojmove o svijetu koji im je dom i neprijateljsko okruženje odjednom.


Jeli blog vreća za pjesak, ispušni ventil moga duha? Jest iako nije jedini način da iz sebe izbacim misli koje me proždiru ako ostanu predugo u meni. Ali jednom kad su zapisana ja nemam više prava da ih manipuliram (Tihavodo ovo je namjenjeno tebi) niti izmjenjujem pošto su oni proizvod vremena, mjesta i osobe koja nisam više ja tog trenutka kada stisnem OBJAVI.
Zato su Solona Atenjani nagovorili na progon jednom kad im je dao zakone. Inače ne bi zaživjeli vlastitim životom.


I kao zadnje, ne razumijem zašto se stavljaju linkovi blogera kojih se čita. Bio bi lažljivac da kažem kako mi ne laska pročitati svoj nickname među blogerima koje redovno čitam ili da samog sebe otkrijem kod nekoga koga uopče ne čitam i onda shvatim u najmanju ruku da netko prati moje misli već neko vrijeme ako me več stavlja pod preporuke. Ali to je samo trenutačni užitak, jednom kad me napusti uzlet i dalje ne razumijem ćemu ta potreba da se istakne tko koga čita. Ja to pritom ne mogu napraviti. Ne mogu odvojiti nekoga da bi ga stavio u neku svoju kategoriju kao što nisam u stanju odgovoriti koji mi je najbolji bend ili najbolja pjesma pošto ih ima masu a ja se ne mogu limitirati samo jednim. To je kao da moram izabrati koji mi je najdraži fraktal. A nije li to apsurdno?




Koliko li sam napisao a na kraju ništa rekao nisam.
Samo natuknice koje nikad neće biti završna riječ.



Laku noć želim svim nemirnim dušama.



Post info
14.04.2009. (00:42)
45 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

Hamburger na Veliki Petak



Nakon dugo vremena što nisam izašao sa društvom iz srednje naredala se jedna onako jako solidna pijanka i to baš večeras kad u gradu nema ni pasa, sve počiva u miru a mi idemo od oštarije do oštarije.

I onda se desila ona famozna glad koja te strefi nakon pijanke.

Nekako sam se baš naguštirao da ću si baš maznut jedan hamburger nemajući pojma koji je danas dan.

"Veliki Petak je, želiš li zaista jest nešto sa mesom?" upita me začuđeno cura iza pulta.

Tada sam upao u važne unutarnje teološke dileme od kojih je prevagnula ona da Bogu nije važno dali ja jedem neko živinće kolko mu je važnije da se bavim svojim poslom bez da ozljeđujem druge zar ne? Ako sam ja stvoren na božju presliku to samo može značiti da bi i Bog htio da ga pojedem.

Savršena logika protiv regule koja nema štofa.

"a kolko?"

"petnaest kuna"

"Na, zadrži višak za manču"

I tako sam pojeo slasni hamburger premazan svim umacima, kukumarima, pomidorima, zelenom salatom i još nečim. U svakom slučaju složio bi se sa onim koji je ustvrdio da je grijeh sladak.


Ako se zbog ovog ide u pakao..., bezveze.. .


Podpitanje za publiku


Jesam li uvrijedio vaše (kršćanske) osjećaje ovim mojim činom?




Post info
10.04.2009. (02:52)
62 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

Promocija knjige "TARSATIČKI PRINCIPIJ"



Photobucket



Photobucket


Promociju knjige je službeno otvorio riječki gradonačelnik Vojko Obersnel točno u podne u Malom Salonu na Korzu. Riječ je preuzeo pronačelnik za arheologiju u Hrz-u Luka Bekić, ravnatelj Hrz-a te na kraju profesor Primorske Univerze u Kopru, Mitija Guštin (u kutu desno).


Nakon toga, uzvanici (oni koji su došli radi Principije i oni koji su došli da poglođu štogod) su mogli kušati kruh spravljen na rimski način te sok ili vino. Ja sam se odmah bacio na slikanje nalaza.


Photobucket

Malo novovijeke grube keramike.


Photobucket

Još malo grube novovijeke keramike.


Photobucket

Fina novovijeka glazirana keramika. Uvozno iz Italije


Photobucket

Detalj


Photobucket

Antičke tegule. Jako vrijedne ako imaju žig jer možemo saznati tko ih je i gdje proizvodio a samim time i dataciju.


Photobucket

Fragmenti kasno antičkog stakla. Rimljani su bili pravi maheri u proizvodnju stakla pogotovo hvala novoj tehnici zbog koje je cijena pala pa je bilo dostupnije i običnom građaninu.


Photobucket

Antička fina keramika. Fragmenti znaju biti izrazite crvene boje.



Photobucket

Rekontrukcija Principije ili rimskog vojnog zapovjedništva koji je bio smješten u Tarsatici kao centar južnog sektora limesa koji je od Rijeke išao sve do Cividale del Friulu (Forum Iulii). Zanimljivo je da su monumentalna vrata Principije još uvijek na svom mjestu.


Photobucket


Photobucket

Brončani prsteni


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Radne slike na Principiji. Nije mi jasno zašto ima samo one fotke gdje se družim sa karijolom (tačke za one koji ne znaju).. a di mi je kramp? Bo


Photobucket

Djelovi anfora koje ne treba posebno predstavljat. Ako vam se ne ide u muzej a želite vidjet jednu čitavu odite u neki renomirani riblji restoran. Oni vole pljunut zvečeću monetu ako im donesete čitavu anforu iz mora.


Photobucket

Brončani objekti za svakidašnju uporabu


Photobucket


Photobucket

Primjetite ovu lijepu apliku posude u obliku glave od bika


Photobucket


Photobucket


Coupe de grace. Brončani lovorov list koji nam govori da je morala postojati čitava kruna a i time statua na kojoj je vjenac stajao. Nije ga bilo teško naći u crnom sloju jer je bronca izrazito zelene boje kada poprimi patinu.


Photobucket

Kameni uteg


Photobucket

Restaurirani tanjur "tipa principij"


Photobucket


Kovanice. Poslastice za numizmatičare.


Photobucket


Photobucket


Ima tu novca iz kasne antike, srednjeg vijeka, novog vijeka, venecijanski, austrougarski, talijanski iz doba Kraljevine, iz prve i druge Juge sve do dinara iz 1988. godine.



Photobucket


Zakuska u gradskom poglavarstvu.
Rižot sa šparugama, povrće na žaru, salata od pomidora i kukumara sa feta sirom, slastice i sve to marljivo poljevano sa buteljama vina. Nadam se da vam tjeram sline na usta.


Photobucket

Lupus in fabula. Voditelj odijela za arheologiju Josip Višnjić (talijani bi ga zvali Giuseppe Amarena) u ugodnom razgovoru sa Darkom Komšom, v.d ravnatelja Arheološkog Muzeja Istre. Sjajni ljudi.


Photobucket

Mi, malo mlađi, odlučili smo se smjestiti u salonu da si u miru popimo ćašicu i malo da popričamo.


Photobucket


Zgodnija polovica arheologa


Photobucket

Prijatelj i kolega zadužen za staklo na Principiji. Pune su mu uši stakla


Photobucket

Ivo toća tugu u vinu jer mu je Hajduk izgubio u Osijeku. A skužaj Ive, ma volim trljat sol na ranu. Ae..


Photobucket


Druženje je nastavilo u Teuti uz medicu, biru i ostale delikatese ma nemam stomaka da vam priložim i te fotke.


Jeste li sada kulturno uzdignuti kao i ja?


PS. Ispričavam se sa šturim opisima ali ovo mi je već drugi put da objavljujem ovaj post pošto mi se sve prvi put izbrisalo i već je puno što nisam zašvikao lap top u frižider.




Post info
06.04.2009. (22:23)
33 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>