Test automobila
Ne znam, jesam li njurganjem na novotarije u trendu, ili toliko van trenda da sam samim time baš i opet – u trendu. Recimo, „Svijet oko nas“. Knjige naše mladosti; pune novotarija i ekstaze budućnošću; strojevi koji zalaze u šumetine i iza sebe ostavljaju autoceste; nuklearni automobili, svašta. Bežičnosti, mobitelije, lajkova tuđe sarme ili vlastitih kupaonskih pločica na selfiju nije bilo. Nije bilo ni uesbea, empečetirija, ajfona. U stvari, ajfona je bilo. Ustane aj, ode do telefona i nazove. Aj, fon! Aj fon ju. ... Sjećam se i da su testovi automobila bili koncizniji. Pročitaš par testova i zauvijek znaš da je motor od 1.300 kubika već mrcina i lagan autić s njime jurilica. Brzo skužiš da Francuzi imaju mekane ovjese, da su Švabe promišljeni, Talijani dizajnerski biseri. Globalizacija još nije udarila po svemu; korejski auto nije nacrtao Nijemac a sklopio Slovak, vodeći računa o paketu opreme za tržište ovo ili ono. Negdje iz tog doba datira i anegdota o omčama u visini ramena na Fići, koje su jako ličile na rukohvate. No, po riječima jednog connoisseura struke, radilo se o erotskom pomagalu za, najčešće, ženske noge… Jer oduvijek je automobil imao i dozu erotike; značajne nacionalne manjine začete su po Prinčevima, Bubama, Stojadinima. E, danas, čini mi se, svijet izgleda drukčije… Uzmeš knjigu sa uputama za korištenje auta. Tristotinjak stranica; osrednji Tolstoj, kvalitetan Krleža. Dobro pa Instrakšen Menjuel neke Toyote nije ušao u školsku lektiru. Zasad. Uz par poglavlja, koja uglavnom završavaju savjetom da u slučaju problema odeš u prvi servis, većina knjige odnosi se na povezivanje ajfouna sa tačskrinom maltifankšen displeja, naravno preko blututa. Izuzetno relevantno znanje za upoznavanje sa vozilom i njegovim karakteristikama. Zato onda odeš na jubito, okej, tamo su dobri ljudi stavili brdo testova auta. I onda… Trkelj, blebet, on ti priča da je auto lijep. Pa brale, sam ću to. Obiđe ga; ne kaže ti da je kit za krpanje guma potpuna glupost, niti da je divno dizajnirana linija prozora takva, da svaka poštena kiša sama upada a na naplatnima nemaš šanse dohvatiti odrezak bez iščašenja lakta. No ne, samoproglašeni testeri se sturaju, ekstatično zaguravajući lijevu tenisicu u, time dokazano, ogroman pretinac. Preskočivši vrlo bitnu činjenicu pri odabiru automobila, kako spuštanje naslona sa devetnaest i pol okretaja velikog gumba može ohladiti i najzagrijaniju suputnicu i strukovno korektnu predigru vratiti na početak, današnji testeri dokazuju da su savladali lektiru i posvećuju preostalih dvadeset minuta polusatnog testa pojašnjavanju, kako povezati ajfoun sa tačskrinom maltifankšen displeja, naravno preko blututa. ... Vraćajući se osnovama, odlučujem ponuditi par vlastitih komentara o konkretnim modelima vozila u praktičnim, svakodnevnim situacijama. Jer, kako povezati ajfoun sa tačskrinom maltifankšen displeja, naravno preko blututa – savladali smo… VW Buba. Osobna asocijacija – usred ljeta neisključivo grijanje. Dizajnerska reperkusija, obline, niz koje mlada dama može samo skliznuti i riticom tresnuti o svježu travu pramaljeća. Iako pregledno vozilo, niski rubovi prednjeg i zadnjeg kraja ne omogućavaju ergonomično dvojstvo, ali, pozitivno, time naglašavaju promišljenu unutrašnjost, dovoljnu i za svojevoljne akrobate. Tko ipak odluči strast zadovoljiti na zaobljenim linijama Bube, može se osloniti na prednje blatobrane kao zgodnu sjedalicu. Čvrst ovjes pritom umanjuje lateralna gibanja vozila pod ritmičnim opterećenjem, koja bi inače zamorila. Vispreni dizajneri predvidjeli su i propenetracijski rukohvat, uglavnom akcentuiran narančasto. Mercedes na prvi pogled obećava; dužina haube vrlo je izdašna i za košarkašice, a položaj maločas spomenutih PRova (propenetracijskih rukohvata) dodatno sugerira da je vozilo koncipirano za krakate. Oblik haube tek pervertite asocira na ginekološki hastal, a znalce oduševljava bočnim udubljenjima poklopca motora, koji košarkašicama omogućava odmaranje potkoljenica uz adekvatno zračenje daškom proljetnog lahora. Jedina ozbiljnija zamjerka modelu odnosi se na PPR. Protivpenetracijsku rešetku. Pozicionirana na strateškom mjestu za ljubav prema bližnjima, kao u slučaju Bube, također kopulozovne parove usmjerava u unutrašnjost vozila, otklanjajući prvobitnu sumnju da se radi o zlobnom dodatku istospolno orijentiranih feministica. Korak naprijed u spomenutom smislu, dolično avangardi nacije, nudi Peugeot. Uz dobro dimenzioniranu haubu odličnog nagiba, sa uzdužnom linijom za lakše ciljanje sredine u zahtjevnim situacijama (sjetimo se tečaja sigurne vožnje i ciljanja uskih prolaza), vozilo se odlikuje i brojačem izleta u diskreciju šumaraka. Na konkretnom primjeru, 404. Dvojbeno je tek, kako je dizajnerska ekipa previdjela da su brojke brojača seksova u prirodi okrenute naopačke. Naime, ovako postavljeno, na trtici ili trbuhu ležatelja ili ležateljice poslije akta neminovno će imati brojke utisnute kontra, za čitanje ulijevo… Da dobre namjere oblikovanja mogu voditi u potpuno pogrešnom pravcu, potvrđuje Fiat. Poklopac motora sužava se i zaobljava prema ležištu kukova, sileći korisnika ili korisnicu da noge razmaknuto spusti, recimo na oslonce, spretno s druge strane iskorištene kao svjetla. Na žalost, grotesku poze do uzaludnosti pokušaja vodi erotsko pomagalo nasred napadne ivice haube… U ovom smislu, Fiat ima mnogo potencijala za razvoj. Svakako, primisao na zlobne feministice ostaje. Na tragu korektnog Peugeota, Citroen ostaje vjeran svojoj naprednosti. AMI 6, osim što me osobno asocira na jednog našeg odličnog novinara i njegovu divnooku, divnokosu, divnoguzu mlađu kćer i njezin blagi francuski naglasak tada, zadivljuje omjerom dobiveno – uloženo. Uz odličan ovjes sposoban za izražene ljubavne amplitude, automobil u serijskoj opremi nudi dva volilišta. Stražnje je donekle kratko, međutim oduševljava mogućnošću promatranja ljubavne igre u zrcalećem, koso položenom stražnjem staklu. Još genijalnija je prednja hauba, ergonomična, najniže točke (clearance) definirane sukladno anatomiji prosječnog muškarca – korisnika. Poprečni presjek prednje strane dosljedno odražava namjeru dizajnera na gotovo bauhausovski način. Oblik slijedi funkciju. Korisnik ili korisnica haube nema kamo; gravitacija ga čvrsto drži u udubljenju posred haube, i uz već spomenut odličan ovjes, dovoljno mekan da slijedi sve pokrete, zabava je zajamčena. (Draga M., još Te se, eto, sjetim!) Jesu li u Americi htjeli izbiti bulin Francuzima, ne znam, ali Lincoln mjerama pokrova motora sugerira višenamjenski pristup dizajnu i haubi, jednako svestrano koncipiranoj za košarkaške tipove i za mala višečlana druženja u paralelnom spoju. Prostor je omeđen anatomski oblikovanim oblinama, koje sprječavaju pad u ekstazi i time povećavaju sigurnost vozila. Tipično američki pretjerano vodeći računa o sigurnosti, ističe se set svjetala za navođenje prema haubi sa garniturom naležnica, a zrcaleći, kromirani odbojnik omogućava lakšu prostornu orijentaciju i kontrolu postupaka navođenja i provođenja. Na koncu, vraćam se Francuzima. Citroen DS jasno, signalno narančastom lampicom u tradiciji Pigallea, označava opasnost izležavanja na nezgodno zakošenom poklopcu prtljažnika, čiji je donji rub poguban za osobu, koja je prisiljena klečati u ostvarenju nauma. Uz uključen motor, gotovo bočno izveden dupli, tanašni auspuh vrućinom i dimom osujećuje dugotrajnije pokušaje, zajedno sa narančastom lampom upozorenja od opasnosti inteligentno usmjeravajući prema – prednjoj haubi. Tu, ispred vozila, dimenzije, proporcije i sklad nužnom klečanju daju novi smisao. Seks pada u zaborav. Jer - klečiš pred Božicom. Oznake: test automobila |