12.03.2008., srijeda

Valovi, bonace i zašto biti budan

Nekad poludavno:

Kao klinac s plastičnim mitraljezom u ruci, ja sam na terasi među zgradama Novog Zagreba uvijek bio partizan. To čak ni tokom ferija u DDR-u nisam propitivao, iako je tada oko mene bilo znatno više „Švaba“. (Oni se pak uopće nisu oduševljavali mojim prijedlogom, da se igramo rata i partizana…)
Značenja, korijeni i izdanci bili su nebitni, koliko ti sa dvanaestak godina mogu biti.
Jednog ljeta, na ferijama u Istočnoj Njemačkoj, kao klinac sam na televiziji vidio film „Val“. Film o idejnom zavođenju grupe nisam u cijelosti shvaćao, niti sam privilegiran djetinjstvom razmišljao o nastancima i opstancima ideologija, o složenoj njemačkoj povijesti i nacionalnoj odgovornosti.
Moja antinacističko - oslobodilačka opredjeljenja još su osnažila, kad su mi godinu – dvije kasnije narodni policajci te iste Istočne Njemačke oduzeli putovnicu (tada se zvala pasoš i bila jugoslavenska). Policajci su mi se zapravo prvenstveno zamjerili uniformama, koje su bile gotovo istovjetne onima, koje sam kao jugo-dijete gledao u partizanskim filmovima. „Švabe“ u nacistoidnim uniformama su mi dakle uzele putovnicu i mogućnost napuštanja zemlje.
(Tada, jedino tada, oni su za mene zbilja bili „Švabe“ – riječ je inače zapravo uvredljiva, i uglavnom mi dan – danas tjera mrak na oči… /To usput./)
Prvi put u životu svjesno sam se susreo sa režimom, sa ljudima na kojima počiva i koji fundamentalno zadiru u moja vjerovanja i osjećaje. Prvi put, suočio sam se sa šablonom, po kojoj se ponaša narod i država između nacionalsocijalističke prošlosti i socijalističke sadašnjosti (tada). Ti su oprečni krajevi bili uokvireni starijom generacijom – vojnici Wehrmachta i njihove udovice ili žene sad su bili dio sistema; dio istočnog bloka.

Uglavnom, DDR je, kasnije sam saznao, uniforme dizajnirao po uzoru na one iz doba Reicha, kako bi naglasio nacionalnu tradiciju štiteći ju od kritika pozicijom moći. U školi u DDR-u, o Njemačkoj u drugom svjetskom ratu učili smo u tri - četiri rečenice. Iznimka je bio opsežan traktat o koncentraciji izrabljivačke kapitalističke proizvodnje na zapadu predratne Njemačke, dok su se, učili su nas, istočnije njemački antifašisti grupirali i radovali sovjetskim osloboditeljima (!?). Tako su nas učili. Zapad – tiranija kapitala; istok – Bach. Bauhaus. Brecht. Socijalizam po mjeri čovjeka; Zid, STASI i minska polja uključeno.
Klince u vrtiću pak (grupa 3 – 5 godina), tete su slijedom pisanih naputaka drugarice Honecker – ministrice prosvjete - trebale učiti „mržnji svih neprijatelja socijalizma i klasnog neprijatelja“. U školi su ih onda opleli s miroljubivom koegzistencijom i humanističkim socijalizmom. Ideološka Kneipp-kura. Klincima od 6 – 7 godina zacijelo shvatljivo, kad su skužili socijalizam i mržnju u vrtiću.
Četvrtkom se u školi nosila svečana košulja Slobodne njemačke omladine (slobodne, pazi!). Svakog dakle četvrtka, poluuniformirana jutarnja smotra u školskom dvorištu; govor druga direktora; baklje i zastave. Naci-folklor u istočnoj varijanti. Toliko lijevo, da je već opet desno…
(Jednom mi je glupi vjetar ugasio glupu baklju. Glupom direktoru morao sam pismeno pojasniti, kako nisam ja. Namjerno. Protiv socijalizma.)
To je dakle bio DDR, u kojeg sam prisilno urastao, i koji je urastao u mene i moj pubertet. Paranoja komunizma sa sjenom nacizma, žrtava – zločinaca. Isti ljudi. Vojnici Wehrmachta i žene koje su krčile ruševine; znanstvena dostignuća Reicha, potisnuti ponos tradicijom i nužda preglasnog distanciranja… Isti ljudi, dva suprotna režima. Kako, počeo sam promišljati; zašto…

Sa šesnaest godina, dok su curke bile na ljetnim ferijama na Baltiku, muškići su u uniformama, sa plinskim maskama, trčali pješčanim vojnim poligonom kraj Berlina. Predvojnička obuka.
Novozagrebački partizančić više nije imao plastičnu puščicu. Dok mu je prekozidna, zapadna „škvadra“ po Zagrebu otkrivala „Saloon“, “Jabuku“, „Lapidarij“, mali je dedeerizirani Jugošvabo dužio Kalašnjikov i gađao fotografije stvarnih Zapadnih Nijemaca. Stvarnim mecima.
I dok sam pod budnim okom oficira u nacistoidnim uniformama, u ime miroljubive koegzistencije i socijalističkog humanizma, ispucavao hrpe metaka iz Kalašnjikova i „Makarova“ na fotografije ljudi, koji su baš u tom trenu vjerojatno negdje u Zapadnom Berlinu ili Hamburgu pili kavu ili vodili djecu u školu, očito sam i sam urastao u sistem, korak po korak postajao njegov dio…
Tokom nastave, počeo sam u glavi izvrtati teorije dijalektičkog materijalizma, piramide i spirale razvoja društva, baze i nadgradnje… Kako uopće nastaje ideologija; kako se stvaraju vođe i masa koja slijedi; što je s individualnim kriterijima i odgovornostima… Kako nastaje društveni val?


Gledajući razvoj ovoga posta, svaki bi psiholog sad potvrdio moju majku, koja me nedavno u priči o „onom vremenu“ pitala, zašto tada, kad me kao klinca odvela u DDR, nisam odmah potražio stručnu pomoć... No, ja ću sad i ovdje radikalno skrenuti na prvobitnu zamisao posta. Ideologija. Vođe i sljedbenici. Val, dakle.

Sad i ovdje:

Sjedeći u Orašju, čarolijom tehnike slušam neku njemačku radio-stanicu; prilog o re-ekranizaciji istinite priče o srednjoškolskom profesoru u SAD-u šezdesetih, kojeg učenici pitaju o nastanku nacizma u Njemačkoj, o motivu mase koja bezuvjetno slijedi vođu, o emotivnom kompromitiranju i potiskivanju racionalnog. Inspiriran tom pričom, film "The Wave"
po istoimenom predlošku autora Todda Strassnera prvi put je snimljen 1981.
Kako bi učenicima približio situaciju, profesor se odluči na eksperimentalnu situacijsku parabolu - uvede postulate ponašanja: moć se stiče disciplinom, zajedništvom, djelovanjem i ponosom. Iako je zamislio eksperiment samo na jedan dan, i iduće jutro profesora dočekuje militaristička disciplina; grupa je homogena prema unutra, postaje agresivna prema vanjskom otklonu – isprva se opirući, i sam profesor se isprva uživi u svoju ulogu; vođa i grupa kreću vlastitom spiralom interakcije moći i sljedbeništva; individualna savjesti i prosudba uzmiču pred fascinacijom grupnosti … Uz simbole, geste i hijerarhije, baziran na hijerarhijskom načelu „Power is sexy“ rađa se – „Val“.
Kako bi učenike suočio sa početnim pitanjem i okončao eksperiment, profesor im ponudi sliku vrhovnog vođe… Ekstatičnim učenicima pokazuje sliku, koja ih zatiče nesvjesne, nespremne - pokazuje im sliku – Hitlera.
Ako je vjerovati „aftermathu“, neki od tadašnjih učenika godinama su se pokušavali suočiti sa trenutkom spoznaje manipuliranosti.

Sjedim dakle u Orašju, BeiHerc (nakon DDR-a, druga u nizu anegdota... bang)
Usput, slušam "Mitteldeutscher Rundfunk"; stanica sa zanimljivim, šarolikim sadržajima iz kulture, umjetnosti, nekomercijalnije glazbe. Moj materinji jezik, sa ponekad blagim regionalnim akcentom, kojeg sam pet godina slušao u DDR-u. Konstantna asocijacija na dio vlastitog porijekla, na nevjerojatnost ujedinjenja Njemačke, na nacionalnu hipoteku nacizma i komunizma i različitost današnjih formi ophođenja s prošlošću.
Spikerica najavljuje razgovor s glumcem njemačke re-ekranizacije filma „The Wave“. Ne američki re-make; europski! Njemački. Pojedinac i grupa, zavođenje i tragedija, motiv i spoznaja. Od nastanka nacionalsocijalizma do uloge Bundeswehra u Afganistanu…
„Švabi“ u meni nekako drago.
Proiptivanje je dobro.
Svijest, iako tek sjena prošlosti, koja pada unaprijed - svijest je dobra.
Uvijek.

/Prijevod posta: Ne dajte da vas zavedu... smokin /

P.S.

Ne volim umetke inače, ali ovaj put koristim autorsku slobodu... Joan Baez - prepjev pjesme, koju je izvorno izvodila Marlene Dietrich, propitujući gubitak generacija tokom Drugog svjetskog rata.
Pjesmu smo iskoristili u gimnazijskoj kazališnoj grupi tada...
Uklapa se u temu posta, i u slične, recentnije diskusije u Lijepoj nam Našoj... A i šire... wink


- 09:48 - Stisni pa pisni (18) - Papirni istisak - #

< ožujak, 2008 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Travanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Studeni 2017 (1)
Listopad 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Veljača 2017 (1)
Siječanj 2017 (3)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (4)
Kolovoz 2016 (2)
Srpanj 2016 (1)
Lipanj 2016 (4)
Svibanj 2016 (2)
Travanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (5)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Prosinac 2015 (1)
Studeni 2015 (2)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (5)
Kolovoz 2015 (1)
Srpanj 2015 (3)
Lipanj 2015 (2)
Svibanj 2015 (5)
Travanj 2015 (2)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (4)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (4)
Listopad 2014 (6)
Srpanj 2014 (1)
Lipanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (5)
Travanj 2014 (4)
Ožujak 2014 (7)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (4)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (3)
Kolovoz 2013 (3)
Srpanj 2013 (4)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (5)
Travanj 2013 (7)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Potaknut monotonijom provincije u kojoj privremeno živim deset godina, znatiželjan na oca Dalmatinca, introvertiran na majku Njemicu, ponekad u čudu na suprugu Tuzlanku, u životu svugdje pomalo, ovog pljuštećeg popodneva udovoljavam Vodenjaku u sebi i nekim dobronamjernicima koji me gurkahu na blogojavljanje, i ... kreće općeobrazovni blog introspektivnog snatrenja...

... a zašto baš Shelly Kelly?
Isključivo hommage imenu.
Interes za zrakoplovstvom odveo me u vrlo slojevitu priču o mogućoj kolateralnoj žrtvi interesa politike, o raznim licima istine i slučaju trenutka, o nafaki i sićušnosti svih nas na nekoj apstraktnoj, univerzalnoj šahovskoj ploči - privilegija je, moći pričati ...
(Šlagvort za zainteresirane - let IFOR-21, Ćilipi 1996. ...)


O bloženju načelno i konkretno:
"Da većina ljudi ne zna pisati, kompenzira činjenica što ionako nemaju što reći."
(Harald Schmidt)

"Nikad ne treba očajavati, kad se nešto izgubi, osoba ili radost ili sreća; sve se još divnije vraća. Što otpasti mora, otpada, što nama pripada, uz nas ostaje, jer sve se po zakonima odvija, koji su veći od naše spoznaje i s kojima smo samo naočigled u suprotnosti. Treba u sebi živjeti i na cijeli život misliti, na sve svoje milijune mogućnosti, širine i budućnosti, naspram kojih ne postoji ni prošlo niti izgubljeno.-"
(Rainer Maria Rilke, Rim, 29.4. 1904.)

"Inženjeri su deve, koje jašu ekonomi."

"Pametan čovjek nema vremena za demokratske većine."
(prof. Branko Katalinić)

"Malo ljudi vlada umjetnošću, plašiti se pravih stvari."
(Juli Zeh)

"Niemand lasse den Glauben daran fahren, dass Gott mit ihm eine grosse Tat will!"
(Dr. Martin Luther)

"Što manje ljudi znaju o tome, kako se prave kobasice i zakoni, to bolje spavaju."
(Otto von Bismarck)


Dnevnik.hr
Blog.hr

Napomena:
Za sadržaj linkova objavljenih ili preuzetih na svom blogu ne odgovaram.

... a ako netko želi mene linknut', u diskreciji, vlastitom prostoru, bez obaveza, ne svojom krivnjom, djeca ne smetaju itd ...:

grapskovrilo@gmail.com




Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic



...Godišnjem dobu sukladno...

Image and video hosting by TinyPic





... Uvijek ću se nakloniti imenima ...

Ernest Hemingway, Jacques Prevert, Peter Ustinov, Willy Brandt, Hans Dietrich Genscher, Brunolf Baade, Hugo Junkers, Ferry Porsche, Ruth Westheimer, Leni Riefenstahl, Dean Reed, Astor Piazzolla, Amalia Rodriguez, Ana Rukavina, Dieter Hildebrandt, Ivica Račan, Nela Sršen, Boris Dežulović, Ayrton Senna, Niki Lauda, Al Pacino, pater Stjepan Kušan ... i ima ih još mnogo, Bogu hvala ...

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic