14.03.2010., nedjelja

Mali Hrvati

Mali Hrvati

nedjelja , 14.03.2010.
Da, mali.
To su zapravo oni veliki, obični, svakodnevni,
s ulice, s posla, tu u susjedstvu.
Njihovi životi, o tom bi ja.
Ne bih o onim velikim, čistokrvnim,
freš krštenim, pizza majstorima, ili onim kaj
prebrojavaju krvna zrnca, a u familiju im uletila dva istočna jaja.
Neg budu tam di jesu, di su šteli da budu i mir s njima.

Ja bi, malo o jeziku našem, o pismenosti, o gramatici,
o vokabularu.
Ljudi kad kruha nemaju za jesti, onda o njemu pričaju.
Eto tako i ja, polupismen.
Tu navlačim na nekakvu kajkavštinu, na neku urbanu spiku,
gradsku, ono fol, zagrebački fakin,
sam da se ne vidi ta polupismenost.

Sve sam zmešal. I hrvatski i turski i talijanski i dalmatinski i
bosanski i srpski i germanski. Ccccccccccc.

Dođe mi da si rđavi ekser zabijem u glavu i objesim katanac
na gubec.
Nadam se da sam razumljiv, lako štivo.


Odem neki dan u jedn posijet u bolnicu,
pređemo u kafić, da se napričamo,
do nas, njih 6-mladići.
Slušam ih, ajd, bar imam uho za ono "pravilno".
Ovi, kaj da su iz knjige ispali.
To tako pravilno govori, tako ispravno akcentira, ma milina.
I čujem poslije, par puta riječi: Tomislavgrad, Lištica etc..
Sve mi jasno. Mislim da oni najpravilnije govore hrvatski.





Sjetim se zatim jedne Vojvođanke, priče o njoj.
Došla za rata vamos, Hrvatica, zaposlila se u toj bolnici.
Rođena u Vojvodini, spika, teškaaaaa Ekavština.
Škole malo, no naučila tak.
I okršaj sa njenom šeficom:
-Pa kako to govoriš, zar neznaš hrvatski?
-Šta si ti, neki lektor?
-Šta ti znaš šta je lektor!
-Šta ti misliš, ako ja nosam ovaj partviš, da ja ništa neznam?
Okrenu se, odlazi od šefice i na glas komentira:
-Lepo Srbi kažu,..."Govori bre srpski, da te ceo svet razume"

Eto ti ljudskog inata i nevolje.
Nitko ne vidi poantu, da je ta žena ohoho propatila i sad kad je tu,
onda se nađe neki dušebrižnik, koji je maltretira.


Tak je bila i štorija s mojim Stipanom, sa posla,
BanjaLučanin - hrvat - prognanik.
I došo on vamo sa par vrećica, dole ostala kuća i svašta i
priča čovijek svoj roman.

-Idem po centru, neko vikne Stevooo, ja se okrenem, a ono kolega sa posla.
Najgore mi bilo kad me neko zvao preko ceste: "Ejjj Stipaneee",
a ono u tren, po Banja Luke upilji u mene ko u kako čudo.
Oni koji su me voljeli, zvali su me Stevo, a ovi drugi, Stipan.

I tu su ga maltretirali, da, kak to govoriš,
jer kao ne razumiju šta je to katanac, ili ekser.




Jednom kolegi zagorcu je odbrusil:
Znaš šta, dok si se ti pentro po šljivama u Zagorju,
ja sam tu u školu išao, a ti si Zagreb, prvi put vidio,
kad ste išli na maturalno putovanje, da bi vidjeli ZOO..

Ma bio tu na nekom doškolovanju.

Priča njemu jedan stari u BL:
-To ti je ona zaravan, tamo, poviše gore, uzastranu.
-aaa, jel stari, a jel mogu slijetat zrakoplovi gore?
- a šta su ti to zrakoplovi?
- pa, avioni, jebo ga ti, stari.
-eeee moj Stipane, neš se ti svoje glave nanosati.

To je bilo u ratno doba i Stipe je namjerno provocirao.

Sad sam se setil onog vica, kad je Hrvat bio u Beogradu,
a gladan i ode on u pizzeriju.
Misli si sav u strahu: "Moram pričati srpski, da me ne skuže".
-Izvolte, molit ću lepo.
-Ja bi jednu mešanu pizzu
-E moj Hrvat, meso je mešano, sa grilla,
a pizza jeste bre, kombinovana.

I ide Stipe jedan dan na pijacu, tamo u BL i kod jednog kioska
vidi svoje kolege, onako u maskirnim uniformama, piju momci pivo.
Onako u prolazu:
-Oooo, zdravo bojovnici, đe ste?
Kad će jedan.
- Uuu, jebo te Franjo Tuđman!
To je bilo još u početcima, pa je smio malo podjebavati.

Nedjelja jutro, Zagreb
Sretnem Stipu, bok, bok, di češ?
-a na Mišu Kovača
-di?
-u Palmotićevu, na misu
-ništ ne kužim Stipe
-pa Komarica je u gostovanju, nadbiskup banjalučki.
-ne kužim
-pa jebo ga ti, šta ga nisi nikad gledao.
-jesam jednom na tiviju
-pa znaš onda ono njegovo, digne ruke gore i
"ajmo sada svi"

Radi on u radioni sa jednim Srbinom, tu u Zagrebu i
odjedanput nestane.
Ovaj ga traži, nemože sam.
Ispred hale se dovršava upravna zgrada.
Ode ovaj van i vikne:
Stipeeee!
Molim...........odozgora sa vrha zgrade.
Pa jebem mu meter, di si otišao, pa ne mogu ono sam.

Kad se prolomi smijeh, odozgo.

Naime, pozvao ga gazda firme i njih par otiđoše gore na zgradu:
-Evo ti Stipe naše zastave i ti je zatakni na rog krova,
kad već tamo nisi imao mira i slobode od Srba, nek tu imaš.

I tad se čulo ono odozdo: "Stipeeeee!"
Na to će poslovođa:
"E moj Stipe, čini mi se da ni ovdje nečeš imati mira od Srba"


Banja Luka, tamo negdje '92. noć, oko 03:00 h., jutro
Zvoni Stipi telefon:
-alo, molim
-Stipane, jel ti znaš šta je Zolja
-ne
-e sad ćeš saznat
I tako noćima i noćima, a ti si misli.

Eto, ima toga još, tih iskrica iz života, tih malih ljudi.
Neka su nam zdravo i živo i oni i svi mi.
Ajd žifili!
- 07:54 - gukni (5) - štampaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< ožujak, 2010 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Travanj 2023 (1)
Ožujak 2023 (3)
Veljača 2023 (1)
Kolovoz 2022 (2)
Veljača 2022 (1)
Travanj 2021 (1)
Studeni 2020 (1)
Lipanj 2020 (1)
Ožujak 2020 (1)
Veljača 2020 (1)
Siječanj 2020 (3)
Prosinac 2019 (1)
Studeni 2019 (2)
Kolovoz 2019 (8)
Srpanj 2019 (1)
Svibanj 2019 (1)
Travanj 2019 (2)
Ožujak 2019 (2)
Veljača 2019 (5)
Siječanj 2019 (4)
Studeni 2018 (2)
Listopad 2018 (3)
Travanj 2018 (2)
Veljača 2018 (3)
Siječanj 2018 (1)
Listopad 2017 (1)
Rujan 2017 (4)
Kolovoz 2017 (1)
Srpanj 2017 (7)
Lipanj 2017 (4)
Svibanj 2017 (2)
Travanj 2017 (5)
Ožujak 2017 (6)
Veljača 2017 (3)
Siječanj 2017 (5)
Listopad 2016 (3)
Rujan 2016 (1)
Srpanj 2016 (2)
Lipanj 2016 (6)
Svibanj 2016 (1)
Travanj 2016 (2)
Veljača 2016 (7)
Siječanj 2016 (9)
Prosinac 2015 (3)
Studeni 2015 (1)
Listopad 2015 (12)
Rujan 2015 (6)
Kolovoz 2015 (9)

Komentari On/Off

Box2