Radio, muzika i bendovi

31.12.2011., subota

Blagdanska čestitka

Povodom Nove Godine i već prošlog nam dragog Božića, ekipa "aboutmusic.blog.hr" želi vam čestiti Božić i uspiješnu, zabavnu i zdravu Novu 2012. godinu. Sada je 18:15, nešto manje od 6 sati ostalo je do ponoći, odnosno do ispračaja stare 2011. godine koja je vjerujem, burno prošla kod večine ljudi, i do dočeka nove i nadam se uspiješnije 2012. godine.

Ekipa aboutmusic.blog.hr želi svima puno sreće, zdravlja i veselja, našim miljenicima, muzičarima, želimo još mnogo odsviranih tonova, pročitanih nota i izbubnjanih taktovA.
Vidimo se u idućoj godini. Vec za par dana krećemo sa novim postovima, još boljima i još zanimljivijima.
S vama je večeras bio Simple man. Želim vam ugodan ostatak večeri!

30.12.2011., petak

Zarada bendova!

Krecemo sa dvanaestim u serijalu postova o bendovima. Na redu je ZARADA BENDOVA!

Jedna od, da se ogradim, velom zakrivenih najvecih tajni zivota jednog muzičara, definitivno je zarada muzičara kao pojedinca, ili pak kao skupa muzičara u bendu ili nekom drugom sastavu. Ovdje definitivno ne mozemo pricati o multimiljunskim ciframa koje dobivaju svjetski poznati izvođači kojima se ziro racun svaki sekunde puni za nekoliko dolara. Mi cemo ovdje raspravljati o zaradi "srednjih" bendova, bendova koji nisu još poznati kao Metallica, ali nisu niti neka zadnja bijeda, o bendovima u usponu( ili u padu belj ).

Ja vam ovdje ne mogu reci cifre koje bend može dobiti na jendoj gaži, jer to najcesce ide u dogovoru sa vlasnikom restorana, rock-cafea ili pak nekog drugog manjeg obrtnog objekta. Zarada se najcesce ugovara ili fiksno( sta bas i nije dobro za vlasnika, a za svirača je i nije dobro, zasto? Vlasnik ne zna koliko ce mu ljudi doc u lokal, a vi imate fiksnu cijenu, znaci ako dođe puno ljudi, mozda ste stavili premalu cijenu, a ako ih dođe premalo, stavili ste visoku cijenu-malo komplicirano-ekonomisti ce vam to bolje objasnit yes ). Ako ugovaramo zaradu fiksno, tada je cijena od cca. 200 kn po veceri za muzičara i to je to, a mozemo se dogovarati i na postotak, recimo, dogovorite se sa vlasnikom, da cca. 15 % od ukupnog prometa napravljenog tu vecer ide vama, tada je nekako kompromis između vas i sefa.

NACINI ZARADE NA GAŽAMA:
zarađivati možete samo na 2 nacina:
1) zaradom od koncerta, sta se dogovorite sa vlasnikom.
2) prodajom merchandisea-majce, salovi, upaljaci i ostalo.

ZARADA OD KONCERTA
Zarada od koncerta je vasa glavna zarada, i nje se morate drzat. To je ono od cega cete prezvijet, recimo to tako. Potrudite se na koncertima, nemojte doc pijani ili slicno i mozete se opet dalje po ostalim barovima furat kao bend koji nastupa okolo. Ali kazimo da ste bend koji ne radi sa agencijama za popunjavanje, menađerima, zaštitarima i ostalo. Obican ste bend, koji sam sebi sređuje gaže i od toga zivi. Pokusajte se orijentirat samo na kvalitetnu svirku. Od svega ostalog nema nista.

PRODAJA MERCHANDISEA
Ovdje ima malih problema. Ubiti, nisu to problemi nego komplikacije, odnosno komplicirane stvari. headbang Najprije objasnimo da u merchandise spadaju kao osnovne stvari: upaljači, kemijske, privjesci, trakice za mobitele( oko vrata) i obavezno majce. Imate jeftinij i skuplje varijante svega toga, ali najcesce se uzimaju one najjeftinije da mozete dignut cijenu. Recimo kupite 100 klasicnih upaljaca za 0.80 kn, to vam je 80 kn i jos na to tiskate svoje stvari i to vam dođe recimo oko 150 kn koje morate dat, na dan gaže prodaten ih po cijeni od 5 kn recimo, to je 500 kn, imate 350 kn ciste zarade na tih 100 upaljaca. I onda jos ubacite majce, salove. Nemojte se upustat u kupnju torbi i jakni, jer vam to ne treba u zivotu. Ako netko zeli kupit jaknu nece ic trcat po gažama da nađe lijepu jaknu nego ce ic u shoping centar. zubo

Evo i sad od toga biste mogli dobit neku zaradu. Najvažnije nvam je organizacija. Ako vam je otac ili netko ekonomist ili ima veze sa financijama, pitajte ga/ju da vam pomogne malo oko toga. Netko tko je od prije menager puno ce lakse izpregovarati dobar posao sa nekom tiskarom nego vi koji ste se prvi put nasli u tome. A i upravo takvima znaju tiskare nabijat cijene kakve nisu niti malo prijstojne i primamljive, a vama je u cilju dobit od njih cim nizu cijenu da uspijete prodat. Malo smo odlutali od one prave teme. Bez zamjerke, pokusavam vam otvorit oci koliko je to moguce. eek

Procitajte si ovaj clanak o zaradi jednog prosjecnog benda iz Amerike: Koliko zapravo bendovi zarađuju? Članak o prosječnom Američkom bendu

Poznato mi je, kako iz osobnog iskustva, tako i iz prica različitih mlađih kolega svirača i prijatelja, da svi vasi roditelji, oduvijek vode borbe sa vama tipa: "Zasto toliko sviras, a nista ne ucis?? Glazba ti nece donijeti nista u zivotu!! " Nakon nekog vremena jednostavno postanete imuni na takve spike. Ali zao mi je sta to moram reci, time ne zelim nikog sputavati san njegovog zivotnog puta i poziva. Ali glazba, sviranje, muziciranje kao takvo vam ne moze donijeti neke prevelike novce u zivotu. Jedino ako postanete novi Eric Clapton ili Jimmy Hendrix. Naravno ni to nije isključeno, ja duboko vjerujem da će na ovim prostorima svakim danom biti sve vise i vise pravih, originalnijih i sve boljih i boljih gitarista, bubnjara, pjevača, basista i ostalih muzičara. I samo neka tako i bude. Ali moj savjet svima je, odnosno mladim srednjoškolcima, osnovnoškolcima i studentima: Nikad nemojte zapustit svoje školovanje, od toga cete jednog dana zivjet, pogledajte recimo slučaj da prekinete ruku i biti ce vam 5 mjeseci nepokretna, ako ste samo muzičar, ne možete radit gaže, propadate jer nemate novaca, bend vas mrzi jer bez vas i oni gube novac jer ne mogu sivrat. A ako imate stalan posao, otvorit cete bolovanje i pokrivat ce vam to. Tako da sve sta radite pogledajte dva puta! Ne morate nista od ovog poslusati, radite po svome, ovo su samo moji savjeti.

Ja sam Simple man. Uzivajte dok svirate i razmišljajte o zaradi od sviranja. Zna se dobro zaradit. pjeva Vidimo se u iducoj temi.

29.12.2011., četvrtak

PJEVANJE

Krecemo sa jednom, mozda i najtezom temom koja se "Pjevanjem" naziva. Naravno, ova tema vas nece naucit pjevat, nego će vma dat male nauknice i smjernice kako bi pokusali poboljsat pjevanje i da mozete barem rec da ste nekakav pjevač. Pa krenimo, odmah od starta vam želim svima sreću!

Što je pjevanje?? Pjevanje je vještina korištenja ljudskog glasa u glazbi. Zvuk koji iz tijela izbacujemo pjevanjem, stvara se u glasnicama, odsnosno prolaženjem zračne struje iz pluća van. Pjevati može SVATKO, ali bas svatko. E sad, netko može pjevati ljepše neko manje ljepše, ali ubiti to ovisi o nekoliko faktora. Dobro pjevanje se postiže vježbom, najčešće bi to trebalo biti vježbanje uz pomoc profesionalnog glazbenika, ali moze i bilo kog tko se bavi pjevanjem i muzičkim tehnikama, sviranjem, ali i bilo koga tko ima malo vise sluha. Ovdje je definitivno najvažniji sluh, sluh se razvija kroz godine rada sa glazbom. Ali o sluhu cemo nesto kasnije.

Ja cu vam dati male savjete oko nekih problema, ali prave stvari, koje možete besplatno pogledati, možete pronaći na YOU TUBE-u. Upišite: "Voice traning", "Singing for beginners", "Singing training", a i vidjet cete dosta okolnih linkova koji ce vas voditi na upravo ono sta trazite.

Kad pjevate, budite opusteni, mislite samo na svaki onaj glas, slog koji cete ispustit iz vasih glasnica. Nikako nemojte sjediti ili lezati dok pjevate, morate STAJATI. Za pocetak samo stojite, bez ludih pokreta tijelom ili glavom. Kad naucite lijepo pjevati na mijestu, ovo ostalo ce lako sjest na svoje bez ikakvih problema. Ako znas plivat na dubini od 20 metara, znat ce i na 5 m i na 100 m. Mala asocijacija. ;)

Po mogucnosti, drzite nesto tesko u rukama ispred sebe, pomoci ce vam da vam se prsni kos prosiri i time cete dobit na obujmu, ali to ne primjenjujte pred ljudima, izgledat cete glupo ako na pozornici drzite uteg od 20 kg u rukama. Ali opet nemojte drzati nesto pretesko jer cete se preumorit za jednu pjesmu i ostajat cete bez daha, sta ce vas iznervirat. Recimo pojacalo od 10, 15, 20 W bi vam bilo solidno, boca od 5 L vode, pola bakse coca-cole, kovceg neki manji, nađite nesto malo teze, ili jednostavno neki manji utezi do 7, 8 kg....

NIKAKO SE NE SNIMAJTE NA MOBITEL. Uh, kad se sjetim snimki preko mobitela, razocarate se i dođe vam da vise nikad ne stanete pred mikrofon. Preko laptopa/stolnog je vec u redu.

Prije pjevanja, koristite šal ili neku majcu sa dugim vratom. Zagrijavanje grla je od presudne važnosti. A i ne steti vam.

Ako ste svirac, svirajte i pjevajte u isto vrijeme, dobit cete na ritmu i melodičnosti.

Koristite metronom, malu spravicu koja vam daje otkucaje u vremenu koje vi sami prilagođavate. Pomaze u gubljenju, odnosno negubljenjeu ritma.

Probajte najprije sa ovim pjesmama: divlje jagode: marija, balkan:azra, Crvena jabuka ima isto lakše pjesme, zlatne godina: gibboni.

Ja sam Simple man, zelim vam sto bolje uspijehe i svu srecu sa pjevanjem!

27.12.2011., utorak

PONAŠANJE NA POZORNICI #2

Krecemo sa desetim, jubilarnim postom u ovoj sekciji PROBE, BENDOVI I TO. Nadam se da su vam se dosadašnje stvari svidjele, a mi krecemo dalje.

Idemo na AFTER TONSKA PROBA.
Tonska je završila, tonac vam govori da ste ustimani, vi se najbrze moguce pokupite sa bine i pustate druge na svoje mjesto. Recite hvala i pozdravite tonca i onu hrpicu ljudi koja je uranila na koncert ili gažu i pokupite se jer na tonsku cekaju i ostali bendovi. VAZNO: NEMOJTE NA TONSKOJ SVIRAT 10 PJESAMA, TONSKA NIJE VJEZBANJE U GARAZI, NA TONSKOJ SE ISPROBAVAJU POJEDINI ELEMENTI SVIRKE I ARANZMANA I TJT. JER DA SE NA TONSKOJ SVIRA 6 PJESMA, TONSKA BI SE ZVALA KONCERT, JA ZNAM DA CE VAS NA TONSKU DOC VJV SLUSAT VASE CURE OBOZAVATEJICE, MAMA, TATA, BAKA I DJED U KOLICIMA, ALI ZANEMARITE IH BAREM NA TAJ TRENUTAK.
Idemo dalje! Dolazimo do jednog tako zaniljivog i nepredvidljivog djela, kojeg je tesko uskladit u različitim situacijama, a on se zove: "How much must I play?" u prijevodu: "Koliko sivrati?". Ja ću vam dat ovdje jedan prijedlog, ne morate ga prihvatiti, kao nista na ovoj stranici. Ajmo rec da najprije govorimo o dvije vrste bendova, oni koji sivraju svoju glazbu i oni koji sviraju covere. Recimo da su i jedni i drugi popularni, ali ovi drugi ce malo lakse dignut publiku, onda imamo one trece koji sivraju pola, pola, malo svojih stvari malo covere, pricat cmeo i o njima.
1) Bendovi sa autorskim stvarima
Procitao sam negdje, a i knjige za koncetraciju i fokusiranost govore kako covjek, osoba, musko ili zensko, gubi koncentraciju nakon 30 minuta svirke. Nemojte razmišljat na to da je u publici ljudi koji znaju vase pjesme, jer ima i onih koji nisu culi vase pjesme nikad, a uglavnom je takvih puno vise. Tako da vam je između 30, eventualno 45 mionuta svirke vise nego dovoljno. Međutim, ako ste vec ultra poznati muzičari, koji sviraju po Istri, Slavoniji, Dlamaciji, vec 5 godina, ima vas na You-tubeu, bili ste u novinama, pregrupa ste bili Halidu ili Prljavom kazalištu, u tom slucaju, morate odsvirati sve svoje hitove, ali i da niste toliko jako poznati, ako vas je sef lokala pozvao da svirate, vi morate odsvriati cijeli svoj repertoar, i opravdati visoku cijenu pica ili ulaznica. Ukoliko se još probijante 30 min vam je vise nego dovoljno. Recimo da je puno bolje kada vam dođe neki covjek i kaze vam kako ste trebali jos svirat, kako je bilo premalo, nego da vam kaze, bilo je solidno, ali malo predugo... :D

2) bendovi sa coverima
Vase pjesme publika zna, pa koliko god vi bili nepoznati publika ce pjevat sa vama, ako ste im zanimljivi i svirate zanimljive i poznate stvari. :) Koliko vremena, dok ne procijenite da je publika mrtva od skakanja i deranja zajedno sa vama, nemojte preko 1 h, to je maksimum.

Idemo dalje, ima jos dosta vaznih stvari,a ali iritantinih!
Nemojte radit pauze između pjesama, ne treba, 1-2-3 ajmo ili poluddiiii, ili pak na zadnjem koncertu frontmen je rekao publici: fuck you, ja sma se osjecao povrijđeno tada nut , to je najbolja formula, ukoliko imate pjevača/frontmena što god, koji voli mljet gluposti, razmislite dal su one pametne i koliko treba pričati između pjesama, nemojte najavljivati pjesme, nitko ih ne zna, tako i nema smisla reć da se zove "naive idiot" , jer ako prvi put slušaju, ionako će zaboravit iste sekunde kako se zove, te informacije su nepotrebne. Nemojte bit smrtno ozbiljni, ljudi su došli na koncert čuti glazbu, možda se razveseliti, nemojte pričati kako nemate prijatelje i kako ne znate danas ni ko su vam prijatelji, kako nemate para i molit ljufde da pozovu jos svojih prijatelja da uđu i djau koju kunu, ili slične gluposti, ispričajte radije vic, bolje bit glup smiješan, nego ozbiljan smiješan. Zahvalite se ljudima ako zaplješću, nemojte ih pozdravljat "good evening Pula" i slična sranja, zaboga, kod kuće ste, svi vas razumiju i na hrvatskom, niste Iron Maiden na turneji po Europi. Ako zajebete, ponekad može biti i simpatično reć "u koji zajeb" ili "sorry na ovome", al generalno nemojte baš odat da ste sjebali, ko je skužio, jebiga, ko nije, još bolje.
Nemojte bit ukopani na mjestu, prilagodite si koncert. Lagane pjesme na početak, teške pred kraj ili u sredinu,, da se zagrijete dok dođete do njih.
Zahvalite se na kraju, kazite ime benda, cisto malo za promidđbu, isključite pojačala i cao cao.

Idete sa kombijem ca sa koncerta. Razmišljajte sta je valjalo, a sta ne, budite realni i kritični prema sebi, uvijek može biti bolje, i prema tome se treba težiti.

obratiti pozornost na sljedeće:
- ako je dogovoreno da svirate 10 stvari, onda odsvirajte 10, ne 12 ili 13
- čak i ako ste svojoj publici, prijateljima ili rodbini toliko super da vas traže da odsvirate još nešto, a ima još bendova nakon vas, NEMOJTE odsvirat još nešto
- ako ste bili ipak toliko bezobrazni pa ste odsvirali koju stvar više od predviđenog i tonac vam je progledao kroz prste (tj. nije koristio 'Suck' button), nakon konačnog završetka se pokupite ŠTO PRIJE sa stagea, da ne bi band koji ste ionako oštetili za dio vremena izgubio još kakvih 10 -15 minuta
- UVIJEK postoji među auditorijem netko kome niste toliko zanimljivi, a čeka idući band, dakle, treba uvijek imati to na umu


ZA KRAJ: kablovi : naravno moraju biti u funkciji i mora ih biti VIŠKA
napajanje : ako koristis pedalice glupo je doci na stage sa 8 transformatora i blijedo gledati di mozes nac 8 uticnica - ili si slozi nekakav board, ili stavi baterije u pedale prije nastupa, ili nosi svoju letvu (malo bolju) sa sobom...
bubanj : bubanj koji je na stageu se NE NAŠTIMAVA prije nastupa - pogotovo ako nije tvoj(a to sam nazalost vidio ne tako rijetko); najcesce je potrebno nosit svoj snare, bas pedalu, dobos i cinele
pojacala : ako ne postoji mogucnost koristenja vlastitog onda se treba zadovoljit onim sta je na stejdu i nema smisla bjesomucno vrtit potove trazeci svoj saund (on je ostao u garazi)
izjave : to je subjektivno ali "moze piva za bend" je po meni dno...



Ja sam Simple man. Ovo je bio drugi, ali najzanimljiviji dio o PONAŠANJU NA POZORNICI. Ja vam zelim sretne nastupe. Sljedeca tema ide o necemu sasvim drugom, bit ce to vjv nesto od muzičke opreme. Vidimo se u sljedecoj temi. :D

MONITORI

Krečemo sa devetim postom u kojem tim ovog bloga objašnjava sve stvari koje su vezane uz monitore i monitoring.

Mnogo puta dolazimo u dvojbu: "Cemu sluze monitori??" Sta su to monitori uopce??
Monitori su zvučnici koji se nalaze na pozornici i okrenuti su prema bendu koji sivra. Monitori su na samom nastupu veoma važni zbog toga, sto dopustaju svim izvođačima da cuju sve sto god zele. Generalno pravilo monitoringa je da vam pomogne pri izvođenju pjesama, ne da se čujete ko s cd-a ili nešto treće. Pjevač sebe treba čut u monitore, ne treba pretjerivat, ne treba vrtit sve do kraja, samo se stvara buka i mogućnost mikrofonije je veća, radije si nabi čepiće u uši, sebe ćeš čut bolje, vokal u monitor može manje i onda vrti mikrofon, radi vjetrenjače s njim, kolko oćeš, zamikrofonirat neće.

Bubnjari su većinom u najgoroj poziciji, jer su iza i često monitoringa za njih nema, no ukoliko ima, treba iskoristit ono što je potrebno. Imajte na umu da se snaga monitoringa treba iskoristit što bolje, ne bi li se izbjeglo nepotrebno nabijanje glasnoće u pojednini monitor. Bubnjarima uvijek dobro dođe kick u monitore, bas bubanj je nisko i na pozornici se teško čuje, super je bubnjaru čuti svoju kick, bit će precizniji, pogoto ako je dupla bas pedala. Nemožeš bez gitare svirat - traži gitare u monitore, budi umjeren, ne mora ti šiljit u glavu, ako raspoznaješ što se zbiva, to je dovoljno, budi spreman da kad okineš tu činelu, svirat napamet, jer s činelom se teško borit kod monitoringa! Činele su jako glasne i poklope sve ostalo!
Najcesce jedan gitarist trazi drugog u monitore i obrnuto, jer solo gitara mora cuti ritam kada pocinje, a isto tako ritam mora znat primijneit intonaciju kad pocinje solo i slicno.

Bass gitara najcesce ne ide u monitore jer je i ovako i onako prejaka i u monitorima bi samo smetala. Od djelova bubnja, u monitore najcesce ide, snare, bass i hi-hat.

Gitare?
Ukoliko čuješ sebe normalno iz pojačala, i čuješ bubanj u isto vrijeme, to je izvrsno, zaboravi monitor, nemoj u njega tražit svoje gitare, samo da tvoja gitara vrišti sa svih strana, nije potrebno, manja je buka na pozornici, što je najbolja vijest za...

Vokal!
On nema pojačala, nit ima po čemu lupat i njemu je monitoring najpotrebniji, nemojte punit monitore instrumentima ako ih čujete iza sebe, ako čujete bubanj iza sebe, nemojte tražit u monitore, ponekad je kick potreban jer se on uvijek slabije čuje, ponekad i gitara isto ako basist na drugoj strani pozornice ne čuje gitaristu ili gitariste, ako je potrebno pjevaču gitara u monitor, dozirajte glasnoću, jer će gitara ako je preglasna poklopit vokala vrlo lako!

MONITORING
Monitoring je tu da vam pomogne, koristite ga koliko je minimalno potrebno da se čujete, nemojte pretjerivati, bit će vama lakše, toncima lakše i proces tonske probe i koncerta će proći brzo i jednostavno!

Ovo je bila lekcija o monitorma, ja sam Simple man i u idućoj lekciji vam donosim PONAŠANJE NA POZORNICI #2. Uživajte.

PONAŠANJE NA POZORNICI - PRIJE I POSLIJE NASTUPA, GLASNOĆA

Nakon 7 dosadnašnjih postova, krecemo i sa osmim ciji je naslov vec spomenut.

Ovo je jedna delikatna tema na koju se mnogi opeku i onda nisu zadovoljni svojim nastupom, raspdanju bendova slijedi, tuca između nabildanog bubnjara i mutavog pjevača, pomirivanje od strane bassista, dok gitarist za to vrijeme "drka" po svom instrumentu i smislja neku novu dionicu.

I tako ste dovukli svoju opremu na pozornicu, ajmo popit pivo, spušit joint, povuć lajnu? Ne - kad je sve gore, složite bubanj, i pomognite onom briznom bubnjaru da se ne muci sa pedeset elemenata, namjestite pojačala, kablove, footswitcheve i pedale, to su vaša glazbala nema smisla sad sjest i svirat solaže 10 minuta, znaš kako pojačalo zvuči - uključi, čekaj da se lampe zgriju ili pak da tranzistor malo probruji, upali - vidi ako radi normalno par sekundi, stavi na standby ili isključi i popij pivu, nema ništa gore od 5 muzičara na pozornici, jedan slaže bubanj, trojica sviraju svako svoje il se štimaju pri punoj glansoći, a pjevač sjedi na podu među brdom torbi iz kojih je sve izvučeno i pije... Reda treba bit, uključite svoja pojačala, rade? ok super, il standby il ugasite, maknite se, pustite čovjek da na miru složi bubanj, tonce da ozvuče instrumente...

KREĆE TONSKA!
BUBNJAR: činele na visini, pedala od bassa podesena, snare lupa kako treba, par sekundi se izlupaj i tjt, dalje tvoje svijetlo na kraju tunela je tonac. I sad tonac kaže - daj bass. To prevedeno na jezik muzičara znači - "udarajaj bas pedalu o bubanj nogom, kick". Udaraj ravnomjerno, ne prebrzo, imaš li duplu, reci toncu, on će vjerojatno tražiti na kraju i da udaraš duplu, ne bi naštimao eq za dupli kick. Super, sad udaraj snare - isto vrijedi - udarajte tom snagom kojom i svirate, nemojte nabijat iz sve snage ako ne nabijaš za vrijeme gaže iz sve snage, isto tako nemojte gladit te membrane, udaraj jako na tonskoj zasebne elemente bubnja kako i sviraš za vrijeme pjesama!!! Isto vrijedi dalje za tomove i floor tomove, činele također, ako mlatiš činelu, mlati je tonskoj, ako su umjeren za vrijeme koncerta, umjereno udaraj i na tonskoj, nema nišat gore od bubnjara koji ne doživljavao smisao tonske probe pa liže palicom svaki element bubnja za vrijeme pojedinačnog uštimavanja bubnja i onda kad zasvira ritam, sve zvuči drugačije. To je vaš bubanj i kako ga kontrolirate i svirate je ono što se treba preko razglasa čuti, na tonskoj je najbolji početak da to što vjernije zaživi "vani". Ok super, sad tonac kaže : "cijeli bubanj", lupi neki ritam, prođi tomove, odsviraj dio neke pjesme u kojoj iskoristiš najveći dio elemenata, neki brži, sporiji, to bi trebalo biti to, ako ima kakvih ispravaka, tonac će reći da opet udaraš nešto zasebno, ili kombinaciju : kick - snare, ili tomove po redu, prvi - drugi -floor i slično, kad kaže da je gotovo, reci hvala i ostavi palice, ne idi na pivo il na ćevape jer drugi instrumenti će začast biti gotovi i trebat ćeš zasvirat s njima.

GLASNOĆA: ne brinite imate tonca koji je vasa alfa i omega svega, slusajte ga u dobru i u zlu i sve ce bit ok.

Koliko biti glasan na pozornici?
Jednostavnijeg odgovora nema - koliko je bubanj glasan, instrumenti moraju pratiti u glasnoći! Ukoliko bubnjar nije glasan, gitara i bas ne smiju biti 100W lampaši nafrljeni do kraja na fullstacku - jednostavno ne mogu!!! Ukoliko je bubnjar monster koji drma činele, snare i duplu (il single kick) ko manijak, tu nema druge, i bas i gitara moraju biti glasni ne bi li mogli se nositi s bubnjem.

BASIST: sviraj bas - sviraj nešto što inače sviraš, dio pjesme Zapamtite da ono po čemu te tonac štima na razglas je ono što ti kasnije trebaš svirati, dakle svirajte normalno, kako svirate i u garaži, jer često tonac ne čita misli, niti zna kakav eq imaš na bass pojačalu, no najčešće skužit će vaš tip muzike kako eq-a bas na mikseti, ukoliko bas pojačalo ima balansirani izlaz - koristi ga, jest super si basist i imaš baš onaj svoj super zvuk basa. Zadovoljan si svojim soundom, tonac isto, smanji volume pot na 0 i cekaj dok te gdin. tonac ne pozove.

GITARIST: ukoliko sviras distorziju cijelo vrijeme, upali odmah, nema smisla isprobavat clean ako u 30 minuta svirke imaš 20 sekundi clean pjesme, sviraš svaki dan u garaži, znaš kako ti zvuči clean i distorzija, ukoliko imaš zdrav i dobar zvuk gitare, neće bit puno eq-a na tvojoj gitari kod miksa, stoga i clean neće bit izobličen. I ti zadovoljan.

Na kraju ćete vjerojatno svi trebati zasvirati zajedno bez vokala, nemojte nikad prckat po nekoj pjesmi od 10 minuta, 2 do 3 minute je uvijek dovoljno da se namjesti sve, ukoliko treba više, tonac će reći. Ukoliko tonac zatraži - svirajte bas gitara i bubanj skupa, treba ipak čovjek namjestiti glasnoću bas gitare u odnosu na bubanj, pogotovo ako želi uštimat kick i bas gitaru da se nadopunjavaju, ako je to potrebno za vašu vrstu glazbe

GOSPODA PJEVAČI: uvijek isto pricam, kako u garaži tako i tu. Namjesti, tj. podesi mikrofon na svoju razinu, namjesti se, popij čašu vode ili pive, spremi dijafragmu i kreni na mikrofon. Ako ti je u planu pjevat i drugi dan, ne forsiraj se. Dno pjevača je kad idu pricat na mikrofon "jeda, dva, tri, ja sam sladak, bassist ima rozu podkosulju" DNO!

Ja sam Simple man, uzivajte na pozornici i poslusajte ove savjete, pomoci ce vam. Slijedi lekcija o MONITORIMA, do onda: uzivajte uz neku dobru pjesmu od Lynyrd Skynyrd, moja preporuka je "That smell".

26.12.2011., ponedjeljak

KADA JE BEND SPREMAN ZA NASTUP

Krecemo sa novim postom, prije toga htio bi jos nesto reci. Vjerojatno ce neki od vas pomisliti da kako mogu takve teme napisati u tako kratkom vrmeenskom roku. Ja sam te teme pisao i proucavao jos prije mnogo godina i uvijek ih obnavljam novim stečenim sadrzajem, tako da su one napisane na računalu, a sada ubacujem jos novija znanja u njih.

Ovo je ULTRA TESKO I ZAHTJEVNO PITANJE. Bend je spreman za nastup kad.......... Ne postoji formula, naziv, pojam ili nesto deseto koje moze to objasniti. Bend je spreman za nastup kada to netko od muzičara procijeni, pod tim ne mislim na ljude iz benda, a niti na necije roditelje ili kolege. Pod tim mislim na nekog neutralnog ko ce vam rec bas ono iskreno sta misli o vama.

Kao prvo, isksutvo sviranja se ne stice sviranjem u garazi, vec sviranjem pred ljudima. Odmah cu vam predstaviti moguce probleme kada prvi put zasvirate kao bend ili kao samostalan glazbenik pred nekolicinom ljudi. Imate klasicnu tremu, tresu vam se ruke(ako se one tresu ne mozete odsvirati pravilno akord ili solazu), izgubite malo ritma i glasa, bubnjari najcesce nemaju s tim problema, jer ih ionako boli briga za sve pa se ne zanimaju ni za to previse, zbog svega toga popijte nesto prije nastupa, i krecite polako. Krenite od 20 ljudi na 50, pa na 200 pa na 1000 itd, fokusirajte se na glazbu koji izvodite.

Bitno je to da u garazi ste vi vlasnik svog zvuka i vođa ste svemira, na stageu niste. Uvijek je netko u publici ko ce za vas sutra pricati kako ste bili hrpa nevaljalih muzičara koji bi trebali prodati svoje instrumente i bavit se umjetnoscu ciscenja kupatila, ali moze se desit da iznenadite nekog pa vas pozove na neku jos vecu i vecu priredbu, nikad se ne zna. ;)

U sljedecoj temi: PONAŠANJE NA POZORNICI, PRIJE I POSLIJE NASTUPA. Ja sam Simple man, proslo je pola noci, u zakasnjenju: Stefani, Stjepan, Stefano, Stjepko, Stefan, Štefica, Štef, Stjepka i svim ostalima zelim sretan imendan! Cujemo se!

AUTORSKE PJESME

Krecemo sa Autorskim stvarima. Ajmo zamislit da ste napisali prvih 5 pjesama i treba vam mala pomoc u svemu tome.
Prvo i osnovno: Uvijek... UVIJEK stanite raditi štogod radili kada dobijete neku dobru ideju, i odmah ju zapišite ili snimite, jer, bez obzira koliko ona dobra ili loša bila, uvijek postoji enormno velika šansa da ćete ju zaboraviti, a to se i gotovo uvije desi, stoga: pametan piše, budala pamti. Nemojte si to dopustiti. Također je preporučljivo snimiti sve sta ste zamislili na neki način, pogotovo ako nove pjesme radite samo na probi ili vam samo padnu na pamet usred noci, na faksu ili ostalo. U tim snimkama možete naći puno potencijalnog materijala za daljnji rad. Puno se puta zna desit da cete morati iz 20 vasih snimki iz svake izvuc po 10 sekundi i od toga napravit neku stvar, mozda bas to bude hit sljedeceg ljeta.

Kada radite na novom materijalu, budite otvoreni na mišljenja i prijedloge svakog u bendu, čak i ako svirate vaše osobne poznate pjesme koje planirate prepraviti( odsvirati u nekom svom stilu). Neka svatko u pjesmi ostavi malo sebe i svi će biti zadovoljniji. Bitno je slušati tuđe ideje, a onda vi odlucite ako cete ih prihvatiti, jer se često zna dogoditi da drugi mogu u pjesmu dodati ono malo što ste vi možda promakli ili se niste toga sjetili. Kada neki članovi benda moraju sami raditi na nekom dijelu pjesme, a to ne uključuje vas, nemoje bučiti sa svojim instrumentom. Puno ćete ih omesti, a lako iživcirati, puno puta je to iritantno, pa zna zavrsiti gađanjem za paicama, kablovima i ostalim potrepštinama. Bolje razmišljajte o nekim drugim idejama koje možete pridonijeti pjesmi. Ili ako pak nikako ne volite raditi sa ekipom na sutorskim pjesmama, otiđite u neku trgovinu, kupite pivu za svih ili za samo sebe ako ste bas tako ljuti. Ali nemojte smetati!

Nakon što je pjesma tehnički izvedena i nepogrešiva(mada ce uvijek biti grešaka) nemojte ostati na tome da ju svirate stojecki i uopće se ne mičete, ili još gore, uopće se ne mičete i gledate samo u svoju gitaru, moze biti i gore moze se desit da sve naucite sjedeci, a kad se dignete prsti vam ne hvataju barre il slicno, TO NE DOPUSTAJTE! SkaČite, mičite se, trčite, plešite, bengajte, masite s gitarom, vrtite palice, ubijajte stalak za mikrofon, dajte ekipi u bendu ubijajući pogled, svirajte s gitarom iza leđa, svirajte s gitarom na podu, svirajte sa zubima, svirajte sa jezikom, igrajte se palicama, vrtite ih... Radite bilo što! Samo nemojte ostati na tome da svirate sa umom. Trebate doći do točke gdje uopće ne razmišljate o tome što svirate, jer kad idete svirati uživo, desi vam se jedan problem. Pogotovo ako svirate energičnu glazbu. Problem je kad napalite publiku, ona vas napali još više, i kad se to desi, želite raditi sve stvari koje na probi nikad niste vježbali. I tada ili griješite, ili ih uopće ne napravite, a mislite si da bi baš dobro došle. Zato ugasite svijetla tokom probe i nabavite mali light show, ako je moguce, za ovo ce vam trebati malo novaca, ali pitajte skolu neka vam posudi ili opcinu. Uživite se i osjećajte se kao da ste na bini, pred tisuću ljudi! Ovo će vam biti dosta zanimljivo i zabavno, a poštedjet će vas spomenutog i svima teškog i napornog problema. Čak možete napraviti i malu koreografiju za svirku uživo, pa uđite u detalje. Pokušajte unaprijed predvidjeti svirku uživo i sve razradite tokom probe.

Bilo je to to, sljedi tema: KADA JE BEND SPREMAN ZA NASTUP! Ja sam Simple man, pozdravljam vas 7 minuta prije ponoći, i svima kojima nisam do sada želim sretan i blagoslovljen Božić.

PROBE #3 nakon probe

Sa vama Simple man, preporucujem da poslusate Ma chery, a mi krecemo sa NAKON PROBE!

Proba je završila. Spremili ste gitare, prekrili bubnjeve, spremili palice, spakirali bass, ugasili pojačala, razglas je OFF. Sta sad? Ako imate vremena i novca, otiđite na piće,hamburger, hot-dog sa ekipom iz benda i razgovarajte o svemu što ste radili na probi. Razglabajte svoje i tuđe ideje i utvrdite što bi mogli raditi dalje. Razgovarajte i davajte prijedloge koje nove pjesme biste mogli naučiti sivrati, ili sta mislite o dosadanjem sivranju. Dajte si neke direkcije za sljedeće probe. Također riješite sve međusobne probleme upravo tu, a ne tokom probe. I provedite se dobro, ostvarite dobre osobne prijateljske odnose, koji su prijekopotrebni. Ako uživate biti sa bendom izvan benda, još više ćete uživati biti u bendu. I svi drugi koji vas vide i čuju će to uočiti, što igra veliku ulogu u uspjehu!

Bend je tim, ekipa. I to se mora osjetiti u svirci, na probi, Na druženju. Jer ako svirate s nekim ko vam ide na živce ili se jednostavno ne razumijete i ne podnosite, pa mislite da cete izdržati radi svirke, nemojte se zavaravati. Rađe rijesite sve sta imate, i na kraju krajeva otiđite, u onom drugom slucaju radite stetu sebi, bendu i kolegi s kojim se nervirate.

Bila je ovo kratka i sažeta tema. Ako ima netko nesto za nadodati u komentar, ako nema neka suti zauvijek.
Ja sam Simple man, ovo je peti objavljeni blog, cujemo se u sljedecoj temi, a to je AUTORSKE PJESME!

PROBE #2 U toku probe

Ja vam puštam Pitbull feat. Chris:International love, a dok mi Pitbull prica 200 na sat u pozadini, krecem sa pisanjem, ukupno 3 rasprave u vei vasih, mojih i svih ostalih proba. Na dijelu smo: u toku probe, pa krenimo!

NAŠTIMAJTE SE! Naštimajte instrument, naštimjate eq na pojačalu, mikseti, pedali, procesoru, napravite sve da vas zvuk bude najljepši sta moze bit. Kroz neko vrijeme vidjet cete da sa jeftinim pojačalom i jeftinom gitarom je to djelomično moguće, a djelomično nemoguće, ali vrijedi pokušati. Nemojte slušati "pametne" i iskusne gitariste koji ce vam reci da je nemoguce napraviti dobar sound na lošem pojačalu i lošoj gitari. Moguće je, isprobavajte sve varijante svog instrumenta i svog pojačala, gitare, ili bubnja. Ja uglavnom spominjem gitariste, jer je gotovo uvijek problem s njima, neka ne zamjere klavijaturisti i bubnjari na tome. Bubnjari lupaju po svome i boli ih briga za sve, klavijaturisti su pametni ljudi, a gitaristi i basisiti su opiceni, tako da je uvijek s njima problema... Da ne duljim, citiram jednog mog kolegu: "glasno nije uvijek - lijepo. Ako je pojačalo glasno, ne znači da imate super zvuk gitare. Ako šugavo zvuči, zvučat će šugavo bez obzira na glasnoću!" Sve vam je opisano, nemojte bit preglasni ni pretihi, najcesce je uzor u zvuku bubanj, po njemu se svi ravnaju.

Ako vam je problem uštimavanje, nađite nekog tko se time bavi, neka vam to sredi!
Kad započnete sa svirkom nemoj stat, stanite na kraju i pogledajte sta nije valjalo i krenite ponovo. Prvo i osnovno, nemojte pristupiti probi kao ispitu iz matematike,fizike ili kemije, ili bilo čemu sto vas stvara nervoznim napetim. Napeto, koncentrirano, živčano. Smirite se. Proba je proba. Slobodno „zaje*ite“, dođe do mikrofonije, zaboravite tekst, zeznete akord. Zato proba služi.

Sta se tiče sounda, uvijek ima pacijenata koji misle da moraju biti ultra glasni. U ovome prednjače glavni vokali i nažalost, gitaristi.

Pitanja u komentar :) Anketa vama na desno. Ja sam Simple man, uzivajte! Sljedeci post: Nakon probe!

PROBE #1 Prije probe

Nadam se da vam se sviđao prijašnji post, a ja nastavljam dalje sa postom: PROBE! Ovo ćemo podijeliti u 3 serijala: prije probe, u toku probe i nakon probe. Sada slijedi: Prije probe!

Svako od članova benda kući ima svoje pojačalo i gitaru, ili svoje pojačalo i bass, ili svoj set bubnjeva, u slučaju da nema, a takav slučaj se rijetko viđa, jer da se viđa, taj čovjek ne bi bio u bendu, ali ako nema, onda neka nabavi, posudi od prijatelja na jedan dan, iznajmi. Svatko mora kući naučiti svoj dio u pjesmi. Ako se na probi gubi vrijeme za uvježbavanje jednog ili učenje nekog drugog instrumenta, to nema smisla, a to dovede i do svađa u bendu, nekad i do raspada benda, a i nije vam ekonomično ako plačate prostor.

Pripremite sve svoje ideje, zapičite ih na papir, pogledajte zajedno sve sta nekom nije jasno ili se dvoumi između nekih tonova ili nota. Pomažite si međusobno, ekipa ste. Izdvojite 10 min na početku probe da se dogovorite oko svih nedoumica. Dok se dogovarate, nemojte dopustit da netko od vaših kolega nesto prebire po gitari, lupa po bubnju ili nesto prcka po basuu! To je iritantno u 90% slučajeva!!

Uvijek dolazite 15 minuta prije na probu, jer će dok se uštimate, pripremite, zapalite ci*aru proc ce neko vrijeme.


Ako imate u planu raditi na novim pjesmama na probama, pokušajte se naspavati, odmoriti mozak,prste i zagrijati prije probe, jer ukomirani od jučerašnjeg izlaska, ili umorni od puta nećete biti prekreativni, rađe nemojte ni doći na probu, a zagrijavanjem trošite vrijeme. Također nemojte kasniti, pogotovo ako plaćate vrijeme probe. Imajte poštovanje prema vremenu svih u bendu i oni će imati poštovanje prema vašem vremenu. Pokušajte riješiti sve važne pozive i potencijalne distrakcije prije probe, po mogućnosti iskučite mobitel, iphone i slične uređaje na probi, kao prvo da vas ne omeću ostali, a kao drugu oko vas je najmanje 5 pojačala, a znate sta se desi kad je mobitel blizu zvucnika........ ostale osnovne stvari kao mijenjanje žica, glancanje bubnjeva, pranje ruku, napravite doma. Naravno, nemojte na probu doći pijani ili pod nekim drugim utjecajem....

Idemo dalje: u toku probe
Imate anketu na vasoj desnoj strani. Glasajte po mogućnosti! :D

Osnovnih stvari koje svaki bend mora poznavati!

Bend znači ekipa, društvo, banda, ekipica, kolege, frendovi, nazpvite to kako god hocete, ali bend je prije svega skup ljudi koji zajedno moraju funkcionirati kao cijelina, u suprotnom bend nije kvalitetan, ili može biti kvalitetan, ali će se nakon kratkog vremena raspasti.

Dobrog benda nema bez čestog muziciranja, odnosno sviranja. Tu se nameće jedan veliki problem koji je prisutan kod svih muzičara. Kamo svirati?? Ako niste profesionalci koji će sutra svirati sa Thompsonom, Škorom, Teškom industrijom i ostalima, nemojte davati novce u skupocijene prostore, ali na kraju krajeva, vaši su novci, radite s njima sta god zelite, ja vam samo savjetujem, ali sasvim solidno moze vam poslužit garaža, podrum(pripazite na vlagu i susjede ;) ), potkrovlje vas može zadovoljit, jedino sta vam sound leti na sve strane, ali ni to nije problem ako se prihvatite posla.

Probe Probe moraju bit česte, ne prečeste, da ne dosadite jedni drugima, ali niti prerijetke. S obzirom da dok traje škola, večina ljudi ima dosta za učiti( a neki i ne), pa probe najčešće idu petak, subotu ili nedjelju. U tom trodnevlju rasporedite probe koliko god cesce mozete, naravno proba po danu. Do drugog tjedna cete se nakupiti sa idejama koje morate iznijet na probi. Sada se namece jedna nova stvar, to su PRAZNICI. Na praznicima iskorostite svu svoju energiju za probe i sviranje, usavrsavajte sebe i druge, improvizirajte, oslobodite dušu i um.

Instumenti Svaki član benda mora imati svoj instrument, da se na njemu može iživljavati i ostalo. Zna se desit da gitarist ima i bass i gitaru, i onda bass da nekom decku da svira, ali mu ga neda da si ga uzme doma. To ne ide tako, na neko krace vrijeme bi proslo, ali na neko duže razdoblje to ne ide!

PRAVILO! UVIJEK VJERUJTE SVOJOJ OPREMI I ISTRAŽUJTE JU, NA GAŽE, PROBE, NASTUPE, UVIJEK IMAJTE SVOJU OPREMU SA SOBOM, JER NIKAD NE ZNATE KAKO ĆE SE VAŠA GITARA ĆUTI NA TUĐEM POJAČALU, ILI SLIČNO!

Još par napomena:
1) Solo gitara se mora čuti dok izvodi solo!
2) Pjevač mora biti dobar, ako ne valja pjevač ne valja bend!
3) Kvalitetan bubnjar!
4) Probajte na probama biti bez piva, vina, votke i ostalih alkoholnih pica! Na nastupu, popijte malo da se zagrijete, ali samo ako znate da to nece djelovati na vas nastup!

Sljedeci post: PROBE

Savjeti za bendove

Kreće serija od nekoliko postova u kojima ce cijeli tim ovog bloga pokušati dati savjete mladima ljudima u usponu sa svojim bendovima. I mi smo sami imali bend, koji je jos uvijek aktivan, i prosli smo kroz velike probleme, i nama je bila prijekopotrebna pomoc, a sada ćemo mi tu muku svima umanjiti.

Krećemo sa prvim postom! U njemu počinjemo sa osnovnim stvarima koje često zanemarujemo, a ustvari su jako bitne. Pa krenimo!

Simple man

Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Bez prerada.