Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

30.05.2007., srijeda

Promatran sam, dakle jesam

Descartes-mislim dakle jesam

Descartes je, nakon što je odlučio posumnjati u postojanje svega, došao do jedne sigurne točke u koju može "jasno i odjelito" biti siguran, cogito ero sum - mislim dakle jesam. Drugim riječima, čak i ako prihvatim da je cijeli svijet u kojemu živim iluzija (kojom me po Descartesu vara neki zli demon) i dalje mogu biti siguran u svoje postojanje zato što mislim.
Taj njegov argument je jedan od najačih u osiguravanju postojanja. Ipak, često je bio osporavan argumentima poput, da je misao nešto nezavisno od postojanja, prema tome ne može ga dokazivati.
No bez obzira na prigovore Descartesov cogito je postao jedna od najstabilnijih točaka filozofije.

Promatran sam, dakle jesam

No, sada bih se malo poigrao s Descartesovom mišlju. Što ako se cijelo naše jastvu formira isključivo kroz interakciju s okolinom? Descartes može reći da je cijeli svijet oko nas i svi ljudi samo varka zlog demona, međutim to je okolina s kojom mi uspostavljamo nekakve odnose i od nje dobivamo povratne informacije kakvi smo, koje se onda uklapaju u sliku o samima sebi. Primjerice Shakespeare kaže da je cijeli svijet pozornica i da su svi ljudi glumci. Prema takvom tumačenju jastva mogli bi iskonstruirati parafrazu Descartesove poznate misli koja bi glasila: Promatran sam, dakle postojim. Ili, jastvo svoj smisao postojanja potvrđuje kroz odnose s drugim ljudima i objektima. Bez drugih naša uloga ne bi imala smisla, jer nije promartrana. Kome igramo i zašto?
Naime, ima pjesma od grupe The Doors "Riders on the storm" u kojoj jedan stih kaže "and actor all alone". Zamislimo da su svi ljudi glumci i onda taj glumac ostane sam. Što se događa s njegovim jastvom? Može li sama misao spasiti njegovo ja, njegov identite, apercepciju?

Ništavilo

Zamislimo, dakle, da misleće bitće stavimo u ništavilo. Misao opstaje u ničemu i traje, međutim ne prima nikakve povratne informacije sama o sebi i počinje gubiti smisao vlastita postojanja. potvrđivanja samog sebe. U psihološkom eksperimentu iz senzorne deprivacije (odnosno stanje dkada umrtvimo sva svoja osjertila moglo bi biti analogno postojanju misli u ništavilu) dolazi do halucinacija, kada mozak počinje stvarati iluzorna bića i predmete kako bi naša misao ipak mogla uspostaviti odnos s nekim i time dalje osigurati si smisao postojanja.
Ali zamislimo još teži slučaj, da je naše tijelo isto iluzija i u tom ništavilu niti tijelo niti neurološki procesi niti mozak, ništa ne postoji već jedino misao i ništavilo?

Što ostaje od jastva

Hoće li se ono prepoloviti na više komada i time si stvoriti "društvo" da bi moglo obavljati svoju svrhu potvrđivanja samog sebe kroz odnose? Nešto slično kaže suvremeni ruski pisac Viktor Pelevin u svom romanu "Kaciga užasa". Citiram dio dijaloga koji se vodi između likova Sartrika i Nutscrackera (odnosno malih jastva nastalih iz glavnog) " Sartirk: A zato što niste ništa nego dijelovi kacige užasa. Davno sam to razjasnio. I kakva je to pak xxx, kada shvaćaš da su svi, svi, i prijatelji, i neprijatelji - samo njezini dijelovi! Ne govorim o vama. Mislim, vi mi niste prijatelji. Niti neprijatelji. A dijelovi jeste....svi ste vi samo sjene, jedini sam ovdje ja živ."
Uglavnom Pelevinu je Kaciga užasa sadržaj misli koji želi zavladati nad umom (ja bih to interpretirao nad jastvom), tako što unutar sebe razvija niz malih nezavisnih jastva koja onda polako razbijaju to glano jastvo iz kojeg su se razvili.
Uglavnom u mojoj interpretaciji koja me je potakla na pisanje ovog članka. Inače, Kaciga užasa je izvrsna kn jiga, pisana u formi rasprave na chetu između tih djelova kacige (koji su glavni likovi romana skriveni pod chatovskim nickovima) koji to tek na kraju spoznaju i prepuna je raznih dodirnih točaka sa vječnim filozofskim pitanjima poput slobode volje, stvarnosti i iluzije, beskonačnog regresa, odnosa mita i stvarnosti, uma kao labirinta. Uglavnom, odlična za mentalnu gimnastiku, ef fraza, ali eto...
Tada kada niz malih jastva spozna da su zapravo samo proizašla iz jednog glavnog, koje je također nestvarno (???-drugi put možda objašnjenje) glavno jastvo nestaje i roman se prekida.
Time pokušavam dokazati parafrazu "Promatran sam, dakle jesam", naime, čini mi se da kada bi naše jastvo prekinulo sve kontakte s okolinom i našlo se u ništavilu, nakon početne šizofrenije ono bi naprosto nestalo. Zato ta potreba jastva za odnosima s drugim jastvima i objektima je jedan od "osigurača" postojanja vanjskog svijeta, koji možda nije onakav kakav nam izgleda ali hrani naše jastvo i time mu osigurava opstanak.
A to što niz malih jastava nastalih iz glavnog neizbježno nestaju, dokazuje da ne mogu biti samo ja taj koji promatram (dakle, idealizam nije rješenje), već da mora postojati nešto ili neko drugo nezavisno od mene koje mene promatra i koje mi šalje određene podražaje koji utječu na razvoj i opstanak mog jastva.


- 16:46 - Komentari (16) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< svibanj, 2007 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»