JASTREBARSKO
Piše: Goran Batušić
vat. časnik I klase
bacc.ing.tech.inf.
Kod svih hitnih službi komunikacija sa javnosti od izrazite je važnosti. Elektronički mediji kao oblik komunikacije koriste se za izvještavanje građanstva o kriznim situacijama ili o načinima postupanja ali i za promociju hitnih službi pa tako i vatrogastva i općenito za senzibiliziranje javnosti za postojeću problematiku.
Kako bi u medije odlazile informacije koje su strukovno korektne sa vatrogasnog stajališta, objektivne i promotivne kao takve trebaju biti stručno pripremljene. Druge službe kao što su policija, hitna pomoć i npr. gorska služba spašavanja već odavno imaju ustrojene službe za odnosima s javnošću koje su upoznate na koji način ispravno i korektno medijima prenijeti informaciju o navedenom događaju kako bi se isti opisao jednoznačno te ne bi bio iskrivljen zbog nedostatka informacija ili stručne nepripremljenosti.
Informacije koje se plasiraju javnosti putem medija a vezane su uz vatrogastvo često su napola stručne kao npr. "eksplodirala je plinska boca", "vatrogasci su ostali bez kisika", "na prometnu nesreću su došli sa troja kola", "sudjelovali su sa cisternom i 5 vatrogasaca" i slično ali često se iz konteksta izvlače stvari koje se zbog pomanjkanja činjenica iskrivljuju i teže senzacionalizmu te kao takve štete promociji samog vatrogastva kao npr. "50 vatrogasaca gasilo kuću od deset kvadrata".
Ukoliko na razini društava, postrojbi ili zajednica postoje ljudi i način kroz koji će se javnim medijima (web portali, televizija, radio) redovito plasirati aktualne informacije o aktivnostima postrojbi (izvješća o intervencijama, vježbama i drugim događanjima) u relativno kratkom roku moguće je steći kontrolu nad medijima u pozitivnom smislu na način da će mediji plasirati javnosti informacije koje su strukovno korektne i promoviraju vatrogastvo.
Formula je jednostavna. Linijom manjeg otpora javni mediji će radije koristiti postojeće fotografije, video zapise i tekstove jer su im informacije i materijali proslijeđeni od stručnih službi dostupniji i ne moraju trošiti vlastite resurse za, slikanje, snimanje ili istraživanje informacija o događaju. Na taj način neće se ostaviti mjesta nepoželjnim snimcima ili brzim zaključcima.
Osnovni uvjet za ovakvo funkcioniranje je kratak vremenski rok u kojem se materijali moraju sakupiti, obraditi i dostaviti medijima. Kako bi se sakupili kvalitetni materijali potrebno je raspolagati kvalitetnom opremom (fotoaparat i/ili kamera) te nakon završetka određenog događaja dio vremena posvetiti snimanju i prikupljanju informacija. Dio tako sakupljenih materijala može se koristiti za izvješćivanje medija dok će najveći dio imati vrlo praktičnu primjenu kod analiza događaja (intervencija), u svrhu
vlastite pravne zaštite ili za arhivu.
Kod izrade i objave materijala potrebno je paziti na:
•aktualnost – kratak vremenski rok od događaja do objave (najbolje odmah, do unutar 24 sata)
•objektivnost i stručnost
•autorska prava (objavljivati vlastite materijale i materijale za koje postoji dozvola)
•zaštitu prava djeteta (zabranjeno je snimati i objavljivati fotografije djece bez dozvole njihovih roditelja, zaštitu identiteta djece prilikom izvještavanja u medijima o događajima u koje su
uključena djeca, na primjer, kao žrtve ili počinitelji nasilja, ili kao članovi obitelji ili prijatelji žrtve ili počinitelja i slično)
•zaštita dostojanstva žrtve (ne objavljivati nedostojanstvene fotografije žrtve)
•zaštita dostojanstva vatrogasne struke (ne objavljivati uvredljive i nedostojanstvene materijale vatrogasaca ili vatrogasnih organizacija)
Ukoliko osoba koja se bavi izvješćivanjem medija ima smisla i da prikupljene informacije prezentira na
čitateljima zanimljiv način objavljene informacije biti će zanimljive i čitateljima izvan vatrogasnih
krugova.Pripremljeni materijali mogu se distribuirati medijima kroz nekoliko elektroničkih medija kao što su web
stranice, web portal,blog, facebook ili putem e-maila.
Web stranice
Web stranica (eng. web page) je dokument prilagođen prezentaciji na webu, najčešće napisan u html kodu. Nekoliko logički, strukturalno i vizualno povezanih web stranica (web pages) čini web stranice (web site). U hrvatskom jeziku je termin za web page (web stranica) i web site (web stranice) sličan te je često dolazi do zabune. Web stranice služe kao izvor informacija posjetiteljima o određenoj temi,u našem slučaju prezentiraju određenu postrojbu. Web stranice mogu biti statične ili dinamične.Statične web stranice sadrže samo statične informacije o određenoj postrojbi (lokaciju, kontakt adrese i brojeve, informacije o članovima postrojbe, o vozilima i opremi te općenito o aktivnostima). Ovakve informacije koje su postavljene na web lako su dostupne u svakom trenutku svakoj osobi koja ima pristup internetu. Danas je lako izraditi jednostavne web stranice tako da bi web stranice trebala imati svaka postrojba počevši od najmanjeg DVD-a.
Na dinamičnim stranicama posjetitelji mogu dobiti osnovne statične ali i dinamične informacije kao što su izvješća o aktualnostima u postrojbi (intervencije, vježbe i ostala događanja). Ukoliko su web stranice ažurne (izvješća o aktualnostima se postavljaju se odmah a najkasnije 24 sata od događaja) i prate većinu događanja, postaju zanimljive redovitim čitateljima ali i medijima kojima ovakva internet stranica služi kao izvor informacija. Dinamične stranice bi bile pogodne za srednje i veće postrojbe koje imaju dosta događanja tijekom godine.
Web portal
Web portal su dinamične internet stranice koje upravljaju sadržajima iz nekoliko izvora (više stranica, ili dopisnika) te sadrže razne web aplikacije koje omogućuju posjetiteljima i korisnicima da interaktivno sudjeluju u formiranju sadržaja.Na portalima postoji sustav za upravljanje korisnicima i sadržajima kako bi autorizirani korisnici mogli na portal samostalno unašati sadržaje u obliku vijesti i stručnih članaka, komentara, rasprave na forumu, fotografija te drugih multimedijalnih i specijaliziranih sadržaja.
Kako bi portal bio uspješan, preduvjet je da bude sadržajno zanimljiv i vremenski aktualan. Cilj je što prije imati vijest koju nema netko drugi što znači da se najviše cijene autorski članci i članci objavljeni u najkraćem mogućem roku od događanja koje se opisuje. Aktualne i sadržajno zanimljive portale sa autorskim članovima posjećuju posjetitelji koje zanima tematika ali i mediji te drugi portali u potrazi za izvorom informacija.
Stručno napisani vatrogasni članci koji se prenose po medijima i drugim portalima najbolji su i najučinkovitiji recept za promoviranje vatrogasne struke i vatrogastva općenito. U vatrogasnom svijetu portali su prigodni za postrojbe ili vatrogasne zajednice koje imaju brojna događanja, barem nekoliko tjedno a uz izvješća o događanja poželjno je uvrstiti i druge stručne rubrike te forum na kojemu treba poticati posjetitelje na raspravu. Kod nas trenutno postoje web portali koji prenose vijesti iz drugih nevatrogasnih medija pri čemu se gubi stručnost i aktualnost jer nije informacija iz prve ruke. Relativno velika posjećenost može se pripisati ažurnosti (redovitom izmjenjivanju sadržaja) i nedostatku drugih kvalitetnih web portala.
Blog
Blog je internet sadržaj pisan na način da se članci nalaze na početnoj stranici od najnovijeg prema najstarijem. Blog je usluga zamišljena za prezentaciju sadržaja osobnog karaktera u obliku osobnog dnevnika. Za registraciju je potrebna samo važeća e-mail adresa. Iako kod nas postoje vatrogasni blogovi na kojima su mogućnosti bloga potpuno iskorištene pa čak i nadmašene, blogovi nisu prigodni za službene web stranice postrojbe. Blogovi se mogu koristiti kao dnevnici npr. natjecateljske ekipe ili se mogu koristiti za neslužbeni dnevnik postrojbe u kombinaciji sa statičnim web stranicama.
Facebook
Facebook je danas jedno od najraširenijih sredstava komuniciranja. Facebook je izrazito osobnog karaktera i namijenjen da vlasnici korisničkih računa razmjenjuju osobne informacije. Facebook ima mnoge prednosti a to su velik broj korisnika, povezanost i obavještavanje korisnika o izmjenama. Facebook se nikako ne bi smio koristiti kao službena web stranica postrojbe ali se njegove prednosti mogu iskoristiti u vidu dodatnog reklamiranja i obavještavanja o novim sadržajima na
službenim stranicama.
Blog kao i Facebook su usluge stoga su sve informacije, podaci i sadržaji uploadani od strane korisnika pod kontrolom pružatelja usluge. Ne postoji način backupiranja podataka, sprečavanja neželjenog reklamiranja ili zaštita od zlouporabe. U slučaju nedostupnosti, krađe pristupnih podataka ili brisanja korisničkih podataka korisnik nema mogućnosti vraćanja podatka ili preuzimanja kontrole nad korisničkim računom.
E-mail
E-mail je hibrid između elektroničkog medija i klasičnog pisma i danas je jedan od najčešćih oblika komuniciranja. Svaka postrojba trebala bi imati barem jedan službeni e-mail koji se redovito provjerava i koristi. E-mail je način komuniciranja kod kojeg informacije dolaze izravno do čitatelja te je zanimljiv mnogim tvrtkama kao sredstvo reklamiranja. Ukoliko to reklamiranje postane učestalo i dosađuje krajnjem korisniku to se zove SPAM. (Spam ili junk mail predstavlja za primatelja neželjenu elektroničku poštu koja može u velikom opsegu zatrpati njegov elektronički sandučić za primanje poruka, koja je usto i bezvrijedna i nenaručena pošta).Kako bi tvrtke došle do aktivnih e-mail adresa korisnika koriste se HOAX-om. (U informacijskim tehnologijama, hoax predstavlja svaku poruku koja lažnim informacijama navodi korisnika da oda povjerljive podatke ili bez opravdanog razloga preduzme neku radnju.) HOAX može biti tip elektroničkog lančanog pisma u kojem pošiljatelj od Vas traži da proslijedite njegov e-mail na sve adrese iz vašeg adresara. Zauzvrat vam se nudi mobitel, laptop ili novčana nagrada ili Vam se prijeti sa godinama nesreće. Nagradu sigurno nećete dobiti već ćete dobiti vaš sandučić zatrpan SPAM-om. I nepravilno korištenje e-maila također dovodi do zloupotrebe e-mail adresa i povreda privatnosti. Bitno je ispravno koristiti polja za e-mail adrese. E-mail klijent sadrži i Bcc polje (blind carbon copy) ili u hrvatskom jeziku "skrivena kopija" koje korisnici rijetko koriste.
U e-mailu primatelja će se vidjeti adrese svih ostalih primatelja koje je pošiljatelj naveo u u To:(Za:) i/ili Cc:(Kopija) polju. Ukoliko želite da primatelji ne vide adrese ostalih primatelja na koje ste slali e-mail, adrese je potrebno staviti u Bcc: polje. Primatelju će takav e-mail izgledati kao da ste ga poslali samonjemu.
Prilikom slanja e-mailova na veći broj adresa kao npr. (pozivi na natjecanja, seminare, skupštine i sl, slanje čestitki, molbi, obavijesti i sl.) sve je adrese potrebno staviti u Bcc: polja kako nitko od primatelja ne bi mogao doći u priliku zloupotrijebiti neku ili sve adrese na koje ste poslali.Ukoliko se neodgovorno ponašate prema e-mail adresama u svom adresaru masovno ih šaljući okolo povređujete prava privatnosti vlasnika tih adresa.Kod prosljeđivanja (Forward-anja) e-mailova na velik broj adresa trebalo bi iz sadržaja e-maila izbrisati sve druge adrese ukoliko ih ima a adrese primatelja staviti u Bcc polje.U slučaju da dobijete zanimljiv sadržaj koji ste proslijedili na 50 e-mail adresa i samo 30 primatelja ga je proslijedilo na sve ljude u svom adresaru gdje se u svakome nalazi po dodatnih 50 adresa. Nakon dva tri takova kruga vi ćete u svom sandučiću imati barem 5 istih "zanimljivih" sadržaja koji više i nisu tako zanimljivi a ukoliko barem jedan od tih e-mailova završi u nekoj marketinškoj ili spam-erskoj kući vaš kao i stotine drugih e-mail adresa iz vašeg i adresara vaših prijatelja biti će trajno zaražena spamom. Vatrogastvo je u Hrvatskoj najznačajnija i neizostavna organizacija koja aktivno sudjeluje na sprečavanju i otklanjanju posljedica nesretnih slučajeva a to se pokazuje svakodnevno prilikom redovnih aktivnosti vatrogasnih postrojbi a posebno u slučaju velikih nesreća, prirodnih nepogoda i drugih kriznih situacija. Nažalost, zastupljenost u medijima daleko je ispod razine koje hrvatsko vatrogastvo zaslužuje a one informacije koje se i plasiraju kroz medije su zbog problema opisanih u ovom članku nedovoljno stručne, točne i često ne promoviraju vatrogastvo.Prednosti koje nude elektronički mediji u vatrogastvu kao što su brži protok informacija, prikupljanje edukativnih i iskustvenih sadržaja te mogućnost promoviranja nisu dovoljno prepoznate. Korištenje elektroničkih medija u vatrogastvu trebalo bi se više poticati i vrednovati na svim razinama društava, postrojbi i vatrogasnih zajednica kako bi se zastupljenost vatrogastva u medijima količinski i strukovno dovelo na razinu koju vatrogastvo u Hrvatskoj i zaslužuje.
| |
|