ZAGREPČANKA LJERKA O VELIKOJ POPLAVI U ZAGREBU 1964.: ‘Ujutro kada smo se probudili sve je bilo u vodi’
[ # ]

ZAGREB
Objavio Mirela Pejaković Levstek
Foto: Hrvatski državni arhiv

320

U noći s 25. na 26. listopada 1964. godine, Zagreb je doživio jednu od najtežih prirodnih katastrofa u svojoj povijesti. Rijeka Sava izlila se iz korita i poplavila dijelove grada, pri čemu su najviše stradali radnički kvartovi Trešnjevka i Trnje. Voda je prodrla i u novije nebodere, uključujući i zgradu Vjesnika, što je rezultiralo time da su prvi put u povijesti dnevni listovi Vjesnik i Večernji list izašli u jedinstvenom izdanju. Gospođa Ljerka je tada imala 17 godina i sjeća se kako je te nedjelje bila na plesnjaku s prijateljicom kod Jakšića. „Išle smo doma, došle smo s tramvajem do Remize i dalje nismo mogle. Bilo je pola 11 i nismo imale pojma što se događa jer smo bile na čagi. Vratili su nas u školu u Selsku, no tamo nije bilo mjesta i pa su nas poslali u današnju Mimaru, to je tada bila gimnazija i tamo su bile postavljenje strunjače i vreće za spavanje“, prisjeća se gospođa Ljerka.Tu noć su gospođa Ljerka i njezina prijateljica prespavale, a drugi dan su pokušale doći do svojih kuća do Staglišća, no voda je poplavila kuće prizemnice. „Moja kuća je bila katnica, bila je zid tadašnjeg NK Borca, današnjeg NK Jarun i nas su dečki prebacili doma s čamcima. Mama je bila zabrinuta gdje sam, no pretpostavila je da su nas negdje zaustavili. Struje nije bilo, a vode je bilo unedogled. Ljudi su čitavo popodne spremali stvari, nosili iz prizemlja na katove, krovove. Ujutro kada smo se probudili imali smo što vidjeti, na krovu kuće je stajao pijetao koji je kukurikao, a sve okolo je bilo u vodi“, kaže naša sugovornica.

320

I Klekova ulica još uvijek plače
U Klekovoj ulici najduže se zadržala voda, jer su se nalazili u tzv. bari ili jami gdje su podzemne vode izvirale van, kaže gospođa Ljerka. „U novinama postoji članak, na žalost nemam ga, sjećam se dobro tog naslova, “I Klekova ulica još uvijek plače”. Voda je srušila susjedinu kuću do temelja, imala je podstanare koji su je zadnji tren iznijeli van prije nego se kuća čitava srušila. A u toj kući su se nalazili vjenčani pokloni moje prijateljice koja se trebala udavati za dva tjedna“, prisjeća se gospođa Ljerka. Katastrofalna poplava odnijela je 17 života, ostavljajući za sobom uništenje golemih razmjera. Na području dugom oko 14 kilometara i širokom četiri kilometra, voda je potpuno uništila 15 tisuća stambenih zgrada i oštetila još 35 tisuća. Ukupno je 183 tisuće ljudi bilo izravno pogođeno ovom nesrećom.

Grijali smo se na korice enciklopedija
„Kod nas u kući po tri, četiri noći su spavalo šesnaestero ljudi. Moja mama, samohrana majka, tada je radila u Grafičkom zavodu i tamo su se radile enciklopedije, nosila je korice doma kako bi potkurivali vatru. Grijali smo i kuhali za te ljude. Da vam ne kažem što je sve plivalo oko nas… Vojska je bila angažirana, vatrogasci su nam čamcima dovozili kruh, mlijeko, vodu. Organizacija je bila jako dobra, za ono vrijeme“, kaže gospođa Ljerka. Najviši vodostaj zabilježen je 26. listopada ujutro, kada je Sava narasla na nevjerojatnih 514 centimetara. Kao odgovor na ovu tragediju, započeta je izgradnja sustava obrane od poplava koji je dovršen 1969. godine. Projekt je uključivao izgradnju obostranih nasipa dužine 63 kilometra te oteretnog kanala Sava–Odra, dugog 32 kilometra, koji danas pomaže u zaštiti Zagreba od poplava.…. zagreb.info

Oznake: plaža

26.10.2024. ...12:00 [ Komentari (0) ] Isprintaj

MUKU MUČITE S GNIJEZDIMA OSA I STRŠLJENA? VATROGASCI SU SPAS
[ # ]

VELIKA GORICA
Piše: Tessa Šreng

Uklanjanje gnijezda osa i stršljena nije lak posao. Osim što riskirate ubode, često se nalaze na nepristupačnim područjima. Srećom, vatrogasci su u tome izvježbani, a puno posla imaju i članovi Dobrovoljnog Vatrogasnog Društva Pokupsko koji su samo jučer uklonili tri gnijezda.
320
Vatrogasci DVD-a Pokupsko odazvali su se na dojave građana s problemom gnijezda osa i stršljena te sa posebnom opremom krenuli u akciju. Gnijezda su uklonili na tri lokacije: Cerje Pokupsko,Roženica br.II i Lijevi Štefanki. Ako gnijezda osa i stršljena uklanjate sami obavezno koristite zaštitnu opremu i debelu odjeću i ne činite to dok puše vjetar. Ipak, savjetujemo da kontaktirate stručnjake jer uništavanje osa, prema JVP Opatija, spada u rizične intervencije. Smrtni slučajevi nisu rijetkost kada je ubod osa u pitanju posebno kod ljudi koji su alergični, a gnijezda se mogu nalaziti na različitim zahtjevnim pristupnim točkama poput tavana, ispod roleta, na zidu ili terasi, u potkrovlju, na zemlji ili u dimnjaku. Ose i stršljeni kreću aktivni su u proljeće pa sve do kraja jeseni.…. VGradu.hr

20.08.2024. ...10:00 [ Komentari (0) ] Isprintaj

ŽUPANIJSKI ZAPOVJEDNIK MATEJ RUDIĆ: POŽARA JE 40 POSTO VIŠE, ALI SVI SU JAKO BRZO LOKALIZIRANI
[ # ]

ZADAR
Autor: Nina Vigan
Foto: Luka Jeličić

Skoro svaki dan čujemo za barem jedan požar na području Jadrana. Ovo ljeto posebno je izazovno za sve vatrogasce koji se bore danju i noću da obrane domove, biljni i životinjski svijet. Isto tako, ni Zadarska županija ovo ljeto nije lišena zvukova sirena vatrogasnih vozila. O stanju na terenu i opremljenosti naših vatrogasnih društava razgovarali smo s Matejem Rudićem, županijskim vatrogasnim zapovjednikom. Rudić je, između ostalog, istaknuo zadovoljstvo brzinom lokalizacije požara.

320

Sustav funkcionira
Prošlu godinu smo imali dosta kiše, a samim time i jako mali broj intervencija. Ove godine to nije slučaj radi toplinskih valova i dugog perioda bez padalina tako da se požari koji nastanu jako brzo šire radi utjecaja vjetra. Imamo ove godine više od 40 % požara u odnosu na prošlu godinu, a površina je 23 puta veća nego prošle godine. Ove godine, požari se jako brzo šire, ali mi ipak možemo biti zadovoljni i to treba zahvaliti svim vatrogascima s područja županije. Svi požari koji su izbili kroz dan lokalizirani su do noći, a oni koji bi izbili noću bili su lokalizirani do jutra, tako da im zaista treba odati priznanje, istaknuo je Rudić. Sezona veće opasnosti od požara započinje u lipnju, a već godinama je primjetan pada broja sezonskih vatrogasaca, tako da smo provjerili s Rudićem kakvo je stanje po pitanju ljudstva u vatrogasnim postrojbama u županiji.

– Vatrogasna sezona se poklapa s turističkom, a primanja vatrogasca nisu konkurentna primanjima u turizmu i zato je zamjetan pad broja vatrogasaca. Ove godine, cilj nam je bio da imamo sto sezonskih vatrogasaca, a sad u kolovozu imamo ih 108. U županiji imamo 170 profesionalnih vatrogasaca, ali bilo bi dobro povećati i taj broj jer su oni 24 sata dnevno, 365 dana godišnje na poslu. Kad se sve to zbroji, imamo manje ljudi, ali činjenica je da su svi požari stavljeni u jako kratkom roku pod nadzor i naši građani vide da se jako brzo rješavaju. To znači da sustav nije doveden u pitanje, vatrogastvo funkcionira i mi se sa svim intervencijama nosimo, kazao je Rudić. Opremanje vatrogasnih društava u ingerenciji je jedinica lokalne samouprave, a kako nam je Rudić kazao, proteklih godina veći problem je predstavljao nedostatak opreme nego ljudstva. Sad je situacija obrnuta.

Vozila iz Tirola
– Prije desetak godina imali smo dovoljno ljudi, ali nismo imali vozila. Sad imao opreme, ali imamo manje ljudi. S pozicije Županije, imamo jedan program u suradnji s austrijskom pokrajinom Tirol i zahvaljujući tom programu dobivamo vatrogasna vozila i opremu. Ta suradnja postoji od 2007 godine, a do nedavno su u tom programu bile samo kontinentalne županije. Prvu suradnju s Tirolom započeo je 2021. godine DVD Ražanac, a kasnije je program proširen na cijelu županiju. Od tada smo dobili 39 vatrogasnih vozila koja su preuzele 24 vatrogasne postrojbe, a program će se nastaviti i u 2025. godini. Svaka postrojba u županiji dobila je makar jedno vatrogasno vozilo iz Tirola, a osobito smo sretni što smo dobili dvije vatrogasne autoljestve jer smo do tog programa imali samo jednu operativnu javnovatrogasnu postrojbu u Zadru. Dakle, to su vozila za spašavanje i gašenje požara na visinama. Sad imamo jedne u Benkovcu, a u rujnu svoje autoljestve preuzima i Gračac. Što se toga tiče, tu smo se opremili. To su najskuplja vatrogasna vozila, a isto tako s državne razine se dobivaju vatrogasna vozila iz programa Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije i Ministarstva gospodarstva. Također, povrh toga jedinice lokalne samouprave ulažu sve više sredstava za vatrogastvo jer je sigurnost građana naš zajednički cilj kazao je Rudić dodavši kako za ovu požarnu sezonu imaju na raspolaganju do šest air traktora i pet kanadera. Također je istaknuo kako se u trenutcima kad ima više požara na Jadranu radi preraspodjela s požara na požar, te kako su kolege iz vojske i zrakoplovstva uvijek tu kad im treba pomoć iz zraka. Po statistikama, najveći uzročnik požara je čovjek, no Rudić ističe da je to često stvar nepažnje tako da JVP upozorava građane da s punom pažnjom pristupaju svojim svakodnevnim aktivnostima kako ne bi došlo do požara, a ako i dođe do njega da slušaju upute vatrogasaca i policijskih službenika na terenu.
…. zadarski list


17.08.2024. ...09:56 [ Komentari (0) ] Isprintaj

NAŠE VELIKO HVALA: HRABRE VATROGASKINJE NEUSTRAŠIVO BRANE HRVATSKU OBALU OD POŽARA
[ # ]

SKRADIN
Foto: Pixsell/Duško Jaramaz

Veliki požari zahvatili su tri dalmatinska požarišta, a naši hrabri i predani vatrogasci pokušavaju ih što brže i učinkovitije zaustaviti.

320
Ni ovo ljeto, nažalost, nije prošlo bez velikih požara, a veliko hvala zaslužili su svi naši heroji – vatrogasci i vatrogaskinje koji čine sve što je u njihovoj moći da požare obuzdaju, ne razmišljajući pritom o sebi, već se nesebično daju za druge i njihovu sigurnost. Hrabre vatrogaskinje posebno su se istaknule na požarištu koje se sa Skradina proširilo do Nacionalnog parka Krka. Srećom, taj je požar, kao i ostala dva, sada pod kontrolom, a fotografije na kojima se naše junakinje bore protiv vatre govore više od tisuću riječi. Vatra je okružila i područje Tučepa, a iz Javne vatrogasne postrojbe Grada Zagreba rekli su nam da su ondje uputili 40 vatrogasaca, od kojih su na teren otišle i četiri žene. Ondje će se podijeliti u grupe i sve će one biti rame uz rame sa svojim muškim kolegama. Ovo je težak fizički posao, ali vatrogaskinje rade baš sve isto kao i vatrogasci. Naravno, muški kolege pokazuju poštovanje prema kolegicama pa će uvijek istupiti i zaštititi kolegicu u opasnim situacijama kojih je u ovom poslu jako puno, rekao nam je zamjenik vatrogasnog zapovjednika grada Zagreba, Tomislav Resman. Požare u Šibensko-kninskoj županiji i Splitsko-dalmatinskoj županiji gase vatrogaskinje i vatrogasci iz cijele Hrvatske kojima upućujemo jedno veliko hvala, za hrabrost, požrtvovnost i humanost.…. zadovoljna.hr

31.07.2024. ...17:31 [ Komentari (1) ] Isprintaj

ISKLJUČIVO ŽENSKE VATROGASNE JEDINICE POSTAJU INOVATIVAN PRISTUP U VATROGASTVU
[ # ]

ZAGREB
Piše: Eugen Antić

Uloga žena u vatrogasnim službama diljem svijeta sve više dolazi do izražaja, prepoznajući njihove sposobnosti i doprinos u ovom tradicionalno muškom zanimanju. Hrvatska također slijedi ovaj pozitivan trend kroz mješovite vatrogasne jedinice u kojima žene aktivno sudjeluju. Dobrovoljna vatrogasna društva diljem zemlje sve više uključuju žene koje su ravnopravne članice svojih timova. Dok mnoge vatrogasne jedinice danas djeluju kao mješovite, postoje i primjeri isključivo ženskih vatrogasnih jedinica koje pružaju važan uvid u potencijal i snagu ženskog tima u suočavanju s izazovima vatrogastva.
320
Formiranje isključivo ženskih jedinica često ima za cilj promicanje rodne ravnopravnosti i otvaranje prilika za žene u tradicionalno muškim profesijama. Prisutnost žena u vatrogasnim postrojbama može potaknuti druge žene da se uključe u ovu profesiju i prekinu rodne stereotipe. Raznolikost u timu donosi nove perspektive i pristupe rješavanju problema, što može poboljšati učinkovitost i dinamiku tima. Primjeri iz Tokija i Teherana ilustriraju kako žene preuzimaju ključne uloge u vatrogasnim službama, rušeći rodne barijere i promičući jednakost. Te jedinice ne samo da osnažuju žene u zajednici, već služe i kao inspiracija budućim generacijama vatrogasaca. U Tokiju, "All-Women Fire Corps" je pionirski poduhvat u integraciji žena u vatrogasne službe, dok ženska vatrogasna jedinica u Teheranu igra ključnu ulogu u obuci i izvođenju spasilačkih operacija. Ti primjeri odražavaju globalni trend sve većeg uključivanja žena u vatrogastvo, što pridonosi efikasnosti i raznolikosti vatrogasnih timova. U travnju ove godine, nakon 46 godina postojanja, vatrogasna služba Redwood Meadows Emergency Services (RMES) iz Alberte u Kanadi osnovala je svoju prvu žensku vatrogasnu jedinicu. Nedavno je u Palm Beachu, Južnoj Floridi, SAD-u, osnovana Gardens Fire and Rescue, prva isključivo ženska vatrogasna postrojba u 57-godišnjoj povijesti te službe. Tim čine pet žena vatrogasaca, što predstavlja značajan korak u promicanju rodne ravnopravnosti unutar vatrogasnih službi. Meghana Sakpal, iz Indije, postala je prva žena vatrogasac u povijesti vatrogasne jedinice Pune Municipal Corporation (PMC). Ona je prva žena koja se pridružila ovoj postrojbi, prekinuvši time dugogodišnju tradiciju isključivo muške dominacije u vatrogasnom zanimanju.Vatrogasna postaja Barangay Pardo u Cebu Cityju na Filipinima je prva vatrogasna jedinica sastavljena isključivo od žena. Brigada je predstavljena tijekom ceremonije na lokalnoj vatrogasnoj stanici, čime su žene vatrogasci dobile priznanje i vidljivost za svoj rad. Hrvatska prati ovaj pozitivan trend kroz mješovite vatrogasne jedinice s aktivnim sudjelovanjem žena. Dobrovoljna vatrogasna društva širom zemlje sve više uključuju žene kao ravnopravne članove timova. Njihovo sudjelovanje u gašenju požara i spasilačkim misijama doprinosi sigurnosti zajednice i pokazuje kako rodna jednakost obogaćuje vatrogasne službe. Ovi napori ne samo da unapređuju operativne kapacitete vatrogasnih službi, već i promiču jednakost i inkluziju na radnom mjestu. Suradnja muškaraca i žena u vatrogasnim timovima pokazuje da se kroz raznolikost mogu postići izvanredni rezultati u zaštiti života i imovine.

Žene u hrvatskom vatrogastvu

Hrvatsko vatrogastvo danas broji impresivnih 25% žena u svojim redovima. Prema najnovijim informacijama iz VATROneta, najveći udio žena nalazi se u Sisačko-moslavačkoj županiji (34%), Međimurskoj (33%) i Virovitičko-podravskoj županiji (30%). Za njima slijede Koprivničko-križevačka i Osječko-baranjska županija s po 29%, te Zagrebačka županija s 28%. Među obalnim županijama, najzastupljenije su u vatrogastvu Primorsko-goranske (21%) i Istarske županije (19%). U dobrovoljnim vatrogasnim društvima, žene čine 10% operativnih članova. Grad Zagreb prednjači s 21% operativnih vatrogaskinja, slijede Koprivničko-križevačka sa 14% i Međimurska županija sa 13%, dok među obalnim županijama prednjače Istarska sa 12% i Šibensko-kninska sa 8%.

Žene su još uvijek slabo zastupljene u profesionalnom vatrogastvu u Hrvatskoj. Statistički gledano, najveći postotak nalazi se u Virovitičko-podravskoj županiji s 5%, za kojom slijede Krapinsko-zagorska i Koprivničko-križevačka županija s po 4%. Među priobalnim županijama, najviše profesionalnih vatrogaskinja je u Primorsko-goranskoj županiji s 2%. Što se tiče mladeži i pomlatka, tu je situacija bolja – od ukupnog broja članova, 48.60% su žene, što iznosi 10.871.

U posljednjih nekoliko godina, Hrvatska vatrogasna zajednica intenzivno se posvetila temi žena u vatrogastvu, od provođenja istraživanja i anketa do organiziranja izložbi u Tehničkom muzeju i Muzeju hrvatskog vatrogastva. Održani su brojni razgovori s vatrogaskinjama o njihovim iskustvima, iz kojih je vidljivo da broj žena u hrvatskom vatrogastvu raste, dok predrasude prema njima u ovom plemenitom i rizičnom poslu opadaju. Ove aktivnosti su dio napora Hrvatske vatrogasne zajednice da se vatrogastvo ne doživljava isključivo kao muško zanimanje i da se istakne kako su žene oduvijek bile dio njega. Nadalje, cilj istraživanja, anketa i razgovora bio je povećati svijest javnosti o ovoj temi.

Kao primjer dobre prakse možemo istaknuti DVD Donja Voća, čije su članice razvile projekt pod nazivom "Mogu sve što želim – mogu biti žena vatrogasac". Projekt ima za cilj poticati suradnju i unaprijediti učinkovitost rada žena u dobrovoljnim vatrogasnim društvima, rješavati probleme s kojima se susreću i promovirati dobrovoljni te humanitarni rad žena unutar društva. Za realizaciju projekta organizirana je radionica u Kampu vatrogasne mladeži Hrvatske vatrogasne zajednice u Fažani. Projekt je financiran iz programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge Varaždinske županije i Općine Donja Voća. Kao dio financiranja, za operativne članice DVD Donja Voća nabavljena je odgovarajuća oprema, uključujući odijela za gašenje šumskih požara, kacige i radne opasače.

Vatrogasna zajednica Varaždinske županije pokrenula je rad Odbora za žene u vatrogastvu radi dodatne promocije doprinosa vatrogaskinja. Uz to, tijekom sezone požara, vatrogasci i vatrogaskinje s kopna redovito se premještaju na obalu kako bi podržali svoje kolege. Prošle godine započet je program premještanja isključivo vatrogaskinja na otok Brač, praksa koja će se nastaviti i ove godine, prema izvješću Hrvatske vatrogasne zajednice.

Uloga žena u vatrogasnim službama diljem svijeta sve više dolazi do izražaja, rušeći rodne barijere i promičući jednakost. Primjeri iz Japana, Irana, Sjedinjenih Američkih Država, Kanade, Filipina i Hrvatske pokazuju kako žene preuzimaju ključne uloge u vatrogasnim jedinicama, što pridonosi operativnoj efikasnosti i raznolikosti timova. U Hrvatskoj, mješovite vatrogasne jedinice postaju sve češće, a žene aktivno sudjeluju u dobrovoljnim i profesionalnim vatrogasnim postrojbama. Njihovo sudjelovanje obogaćuje vatrogasne službe, poboljšava operativne kapacitete i promiče rodnu ravnopravnost. Dok su isključivo ženske vatrogasne jedinice još uvijek rijetkost, njihovo postojanje u drugim dijelovima svijeta naglašava potencijal i snagu ženskog tima u suočavanju s izazovima vatrogastva. Ovi primjeri mogu poslužiti kao inspiracija i na još jači poticaj za daljnji razvoj i uključivanje žena u vatrogasne službe u Hrvatskoj. Nastavak ovih pozitivnih trendova zahtijeva kontinuiranu podršku, edukaciju i promicanje rodne ravnopravnosti, čime će se osigurati da vatrogasne službe budu pravedne, efikasne i spremne suočiti se s budućim izazovima.…. zaštita.info

12.07.2024. ...12:00 [ Komentari (0) ] Isprintaj

ROSENBAUER I LUVETI PREZENTIRALI ELEKTRIČNO VATROGASNO VOZILO RT
[ # ]

ZAGREB
Piše: D. Najman

Kod RT-a je značajno poboljšan radijus okretanja, a ovjes kotača koji je razvio Rosenbauer omogućuje znatno širi kut upravljanja - čak i kod pogona na sve kotače. Radijus okretanja RT-a je znatno manji od konvencionalnog vozila iste veličine. Proizvodnja električnih vozila nije zaobišla segment žurnih službi, posebice vatrogastvo za koje se razvijaju i proizvode električna navalna vozila. Austrijski proizvođač vatrogasne opreme Rosenbauer International AG u Zagrebu je predstavio električno vatrogasno vozilo RT u suradnji s tvrtkom Luveti koja je Rosenbauerov dugogodišnji zastupnik na hrvatskom tržištu. Prezentacija je okupila 50-ak sudionika, mahom vatrogasaca i vatrogasnih zapovjednika, a događaj je organiziran u prostoru zagrebačke Javne vatrogasne postrojbe na Savskoj cesti. Prezentaciju su od strane proizvođača vodili Markus Zellinger, Nicole Auer i Peter Velše, dok su iz Luvetija sudjelovali Tino Herceg, Zoran Delaš, Tihana Rašić, Anton Andreata, Stjepan Lozar i Ivica Ilić.
320

Luveti je zastupnik Rosenbauera od 2017. godine, od kada tržištu isporučujemo vatrogasna vozila iz Rosenbauerovih pogona. Istaknuli bi tri Panther aerodromska vozila za zračne luke Zagreb, Split i Zadar, kao i osobnu zaštitnu opremu, kacige, rukavice, odijela, čizme, te ostalu vatrogasnu opremu, kao što su motorne vatrogasne pumpe, potopne pumpe, vatrogasne armature, cijevi...”, rekli su u uvodu prezentacije predstavnici Luvetija, nakon čega su okupljeni pogledali mogućnosti električnog vozila RT kojeg je Rosenbauer počeo razvijati 2016. godine. RT je predan na testiranje korisnicima u Dubaiju, Amsterdamu i Berlinu. Rosenbauer je do sada isporučio 21 vozilo, a 31 novo naručeno vozilo čeka isporuku.

Karakteristike i mogućnosti RT-a

“Rosenbauer je dizajnirao RT od početka kao čisto vatrogasno vozilo. Za mnoge proizvođače, novi proizvod je samo zbroj njihovih novih pojedinačnih dijelova – u većini slučajeva to znači obnovu komponenti i daljnji razvoj postojećih ideja. No, to nije tako i s Rosenbauerom. Naši programeri su ponovno razmotrili cjelokupni koncept vatrogasnog vozila. Zahtjev je bio jasan, jer ovaj model treba predstavljati budućnost vatrogasnih vozila”, rekao je na prezentaciji u JVP-u Zagreb predstavnik Rosenbauera koji je dodao da je “RT električno vozilo, ali to nije njegova jedina kvaliteta. Električni pogon samo je početna točka dugog niza značajki dizajna koje nude važne prednosti za upravljanje intervencijama i prilagođavanje okolini same intervencije.” “RT nije dizajniran da bude samo vrhunsko vozilo u smislu tehnologije. Cilj je bio zadovoljiti buduće zahtjeve vatrogasnih službi. Zbog toga RT nije samo prekretnica za Rosenbauer, već i za cjelokupno vatrogastvo današnjice”, moglo se čuti. Nadalje, spomenuto je kako je više od 150 godina Rosenbauer pionir i partner službama spašavanja. Jedinstveni su u svojoj sposobnosti pružanja učinkovitih rješenja za svaki odlučujući trenutak u kontroli požara, spašavanje osoba i imovine, te katastrofa. Od sigurnosnih sustava za sve vrste hitnih vozila do digitalne aplikacije za osobnu i tehničku opremu, Rosenbauer kroz detaljne razgovore s krajnjim korisnicima razvija rješenja kako bi mogao biti na raspolaganju ugroženima kada je najveća potreba.


Komunikacijska struktura kabine
Kokpit i kabina za posadu su redizajnirani kako bi se osigurala najveća moguća interakcija između članova posade:
• Kokpit ima rotirajuće sjedalo vozača i zapovjednika;
• Kabina za posadu nije prostorno izolirana od kokpita,
• Obje značajke omogućuju ovalni raspored sjedenja za poboljšanu komunikaciju.

320

Dinamika i sigurnost vožnje

Na prezentaciji električnog vatrogasnog vozila u JVP-u Zagreb istaknut je veliki okretni moment od samog početka, kao i dva elektromotora ukupne snage od 360 kW (490 KS), što omogućuje rapidno ubrzanje, a to je posebno važno pri hitnim intervencijama i situacijama. Također je istaknuto nisko težište vozila te ravnomjerna raspodjela opterećenja osovina, što daje stabilnost u zavojima, čime se smanjuje rizik od prometnih nezgoda. “Kod RT-a je značajno poboljšan radijus okretanja, a ovjes kotača koji je razvio Rosenbauer omogućuje znatno širi kut upravljanja - čak i kod pogona na sve kotače. Radijus okretanja RT-a je znatno manji od konvencionalnog vozila iste veličine. Zahvaljujući upravljanju svim kotačima, sposobnost se značajno povećava. Koncept vozila bez kardanskog vratila omogućuje da prostor za opremu može biti maksimalno iskorišten. S regulacijom razine, podvozje se može spustiti na ulaznu visinu od samo 260 mm. To omogućuje lak pristup kabini za posadu bez stepenica, a također smanjuje visinu pri dohvatu opreme iz, za to, predviđenih prostora. Ova značajka smanjuje dugotrajno opterećenje korisnika, što donosi osjetno poboljšanje radnih uvjeta, posebno za profesionalne vatrogasne postrojbe koje su na dnevnoj bazi na više intervencija”, rekao je Markus Zellinger iz Rosenbauera, uz napomenu kako je kod RT-a integrirana i LED rasvjeta visokih performansi, čime se osigurava osvjetljenje operativnog područja bez sjene. RT je, uz to, središte vlastitog komunikacijskog sustava, što uključuje autonomnu Wi-Fi mrežu, stalnu vezu s kontrolnim centrom podataka, podatkovni centar EMEREC, pa čak i integraciju dronova za analizu incidenta temeljenu na fotografijama i videu iz zraka. Upravljački program RT-a podržava elektronički sustav ogledala, uključujući upozorenje za mrtvi kut i pogled unatrag. Senzori upozorenja na udaljenost koji otkrivaju prepreke također su dio sustava. RT je, osim toga, intuitivan i jednostavan za korištenje s pomoću ekrana osjetljivih na dodir.

Niska razina buke i ispušnih plinova

Električni motori RT-a su gotovo nečujni, što uvelike smanjuje razinu buke na mjestu nesreće i olakšava rad spasilačkim službama. Električni pogon RT-a nije samo snažan, već je i bez emisija odnosno nema ispuha, tj. plinovi se ne emitiraju kada nisu potrebne dulje operacije crpljenja. Ova značajka uvelike poboljšava kvalitetu zraka u neposrednoj okolini vozila. Osim toga, oporavak putem elektromotora smanjuje trošenje kočnica, a time i stvaranje čestica fine prašine. To je od značajne koristi za stanovništvo, a posebno za okoliš u urbanim područjima s mnogo hitnih intervencija, velikom količinom prometa i visokom gustoćom izgrađenosti. Zbog održivosti, plastika ojačana staklenim vlaknima (GFRP) je po prvi puta potpuno izbačena iz vatrogasnog vozila. Čestice vlakana sadržane u GFRP-u mogu se nenamjerno udisati, što može rezultirati zdravstvenim problemima. (D. Najman) …. zaštita.info

29.06.2024. ...09:48 [ Komentari (0) ] Isprintaj

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Bez prerada.





eXTReMe Tracker
free counters