C.W. Leadbeater : ASTRALNA RAZINA -2.dio
PODRUČJE ASTRALNE RAZINE
Ponajprije treba istaknuti da astralna razina im asedam pododjela koji se razlikuju po svom
odgovarajućem stupnju materijalnosti i odgovarajućem položaju tvari . Iako nas siromaštvo
fizičkog jezika primorava govoriti o tim podrazinama kao višim i nižim, ne smijemo zapasti
u grešku i misliti o njima ( a isto tako o samim razinama ili sferamaof kojih su one tek pododjeli )
kao o posebnim mjestima u prostoru- kao da bi ležale jedna nad drugom poput polica u ormaru
ili jedna okružujući drugu poput slojeva luka . Treba razumjeti da tvar svake razine ili podrazine
prodire u tvar sljedeće razine ili podrazine ispod nje , tako da se ovdje na površini zemlje nalaze sve
na istom mjestu, iako se finije vrste tvari šire dalje , u pravcu , od fizičke zemlje nego li grublje .
Kada dakle govorimo da se čovjek diže s jedne razine na drugu , tada pritom nemislimo da se
on uopće giba u prostoru, već da prenosi svoju svijest s jedne razine na drugu, na način da postupno
postaje neosjetljiv za vibracije jedne vrste tvari i počinje odgovarati na vibracije višeg i profinjenijeg
reda, tako da jedan svijet sa svojim područjem i stanovnicima prividno bljedipred njegovim pogledom
dok jedan drugi , viši , postupno sviče i zauzima njegovo mjesto . Ako te podrazine numeriramo od
najviše prema najnižoj , nalazimo da se po svojoj prirodi dijele u tri razreda : pododjeli 1, 2 i 3 čine
jedan takav razred , 4, 5 i 6 drugi , dok sedmi i najniži stoji sam .
Razlika između tvari jednog od tih razreda sa sljedećim razredom može se usporediti s razlikom
krutog tijela i tekućine , dok bi razlika između tvari pododjela unutar jednog razreda više nalikovala
razlici između dviju vrsta krute tvari kao npr. čelika i pijeska .
Ostavimo na početku sedmi pododjel po strani. Pododjeli 4,5 i 6 imaju za svoju podlogu fizički svijet
sa svime što mu pripada . Život na šestoj podrazini je takav , kakav je naš običan život na zemlji,
samo bez fizičkog tijela i njegovih potreba . Uspinjući se petom i četvrtom podrazinom , on postaje
sve manje materijalan i sve više se udaljuje od našeg nižeg svijeta i njegovih interesa .
Područje tih nižih podrazina je dakle, područje Zemlje , kakvom je poznajemo ; ali u stvarnosti ono
nam nudi i više od toga ; jer, kad je promatramo sa tog drugog gledišta , pomoću astralnih osjetila
tada nam čak i čisto fizički objekti nude sasvim različiti izgled . Kako je već spomenuto ,onaj čije su
oči potpuno otvorene vidi ,ne kao obično iz jednog kuta gledanja , već sa svih strana odjednom .
Ta je činjenica već sama po sebi dovoljno zbunjujuća. Ako k tomu dodamo da je svaka čestica unutar
krutog tijela , potpuno i jasno vidljiva, kao i one s vanjske strane , bit će shvatljivo da će pod takvim
okolnostima i najpoznatiji predmeti biti teško prepoznatljivi .
A ipak , razmislimo li na trenutak , uvidjet ćemo da takvo gledanje daje puno ispravnije poimanje
onog što gledamo nego fizički vid . Ako se sa astralne razine promatraju npr. stranice staklene kocke
sve će biti jednako velike kao što doista i jesu , dok ih na fizičkoj razini gledamo u perspektivi , tj.
dalja stranica se čini manjom od bliže , što je očigledno iluzija . Taj karakteristični način astralnog
gledanja, potaknuo je raspravu o vidu u četvrtoj dimenziji ,jedna vrlo sadržajna i opisna fraza .
Osim ovih izvora grešaka stvari se dalje kompliciraju činjenicom da taj viši vid može opažati vrste
tvari koje su, iako , naravno, čisto fizičke , ipak potpuno nevidljive pod normalnim uvjetima .
Npr. sve male čestice koje čine atmosferu, različitih su emanacija koje izlaze iz svega što ovdje živi
isto tako se razne , još finije vrste fizičke tvari, zbog neodstatka boljih naziva , opisuju kao eteri.
Ovi posljednji tvore jednu vrstu sustava samog za sebe i prodiru nesmetano kroz sve ostale fizičke
tvari. Istraživanje njihovih vibracija i načina na koji različite više sile djeluju na njih , bilo bi samo
po sebi jedno dalje polje vrlo interesantnog studija za svakog znanstvenika koji bi posjedovao
potreban vid za proučavanje .
Ako si sada možemo jasno predstaviti sve ono što je do sad rečeno , tada još uvijek nemamo pred
očima ni polovicu teškoća ovog problema; jer osim svih tih novih oblika fizičke tvari , ovdje se radi
o još brojnijim i nepoznatijim vrstama astralne tvari . Najprije moramo zapamtiti da svaki materijalni
predmet , čak i svaka njegova čestica ,ima svoj astralni odraz , a sam odraz nije jednostavno tijelo
već je obično sastavljeno na kompliciran način , iz različitih vrsta astralne tvari . Povrh toga, svako
živo stvorenje okruženo je svojom vlastitom atmosferom , obično nazvanom aura . Ta aura ,posebno
ona ljudskih bića čini opet sama po sebi jedan fascinirajući predmet proučavanja . Pojavljuje se kao
ovalna svijetleća magla vrlo kompliciranog sastava . Zbog svog oblika naziva se auričko jaje .
Prirodne filozofe koji čitaju ovu knjigu zasigurno će razveseliti kad čuju da se učenik , već i na prvim
stepenicama svog razvitka prema potpunom gledanju, može uvjeriti izravnim promatranjem o
pouzdanosti onoga o čemu nas je učila velika osnivačiva Gospođa Blavatsky: o "sedam principa
u čovjeku " Promatrajući svog prijatelja on nevidi više samo njegovu izvanjsku pojavu, on jasno
razlikuje eteričko tijelo , koje ima gotovo točnu jednaku veličinu kao i fizičko . Istodobno potpuno
jasno promatra kako univerzalni životni fluid ( nazvan u sanskrtu PRANA ) biva apsorbiran i
specijlaliziran , prilagođen individualnoj osobini i u ružičastom svijetlu cirkulira kroz tijelo , a ako je
tijelo zdravo isijava u promjenjenom obliku . Najsjajniji dio aure i možda najlakše vidljiv od sviju ,
unatoč tomu što pripada finijem redu tvari - astralnoj tvari - je onaj koji svojim živahnim svjetlucanjem
promjenjivih boja označava različite požude i želje koje se iz trenutka u trenutak provlače čovjekovom
dušom . To je pravo astralno tijelo .
Nakon toga dolazi aura mentalnog tijelo ili nižeg manasa , intelekta , koja se sastoji od još finije vrste
tvari od rupa ( forma ) stupnjeva devahanske (mentalne ) razine . Njene boje mjenjaju se samo neznatno
ovisno o načinu života čovjeka ; one pokazuju pravac, tijek njegovih misli , sklonosti i karakter njegove
ličnosti .
Još više i beskrajno ljepše je svijetlo Kauzalnog tijela , vozila ili vehikla ( nosača) višeg ja, koji pokazuje
stupanj razvitka pravog ega tijekom njegovog napredovanja od rođenja do rođenja . Ali da bi mogao
vidjeti te aure , učenik treba , što je samo po sebi razumljivo, razviti vid do stupnja dotične razine .
Onaj tko želi proučavati ovu tematiku , uštedjet će mnogo truda , ako odmah nauči gledati auru,
ne kao puku emaniranu atmosferu , već kao oruđe ega za djelovanje na odnosnim razinama - ako
shvati da je auričko jaje ( jajolika cjelokupna aura ) pravi čovjek , a ne u sredini kristalizirano fizičko
tijelo . Dokle se god reinkarnirajući ego zadržava na razini svoje prave domovine bezlične Arupa sfere
Kauzalno tijelo je nosač kojega on nastanjuje; ali ako silazi u formu - Rupa - sferu , tada se mora odjenuti
u njenu materiju da bi u toj sferi mogao funkcionirati , iz tvari koju tako privlači na sebe , stvara mu se
njegovo mentalno ili misaono tijelo .
Isto tako , ako se dalje spušta na astralnu razinu, pravi iz njene materije svoje astralno ili tijelo želja
pri čemu , naravno , zadržava sva druga tijela ; kod svog daljeg silaska do najniže razine stvara se
konačno fizičko tijelo u sredini jajolike aure, koja sada predstavlja potpunog čovjeka .
Ovo što je rečeno bit će dovoljno da pokaže kako će početniku trebati mnogo pažljivog proučavanja
i vježbi da bi na prvi pogled mogao razlikovati jednu auru od druge, budući da sve one zauzimaju
isti prostor , pri čemu finije prodiru kroz grublje . Unatoč tomu ljudska aura ili običnije samo jedan
njezin dio , često je jedan od prvih, čisto , astralnih objekata koje opaža neuvježbani početnik i ono
viđeno može biti vrlo lako krivo protumačeno. Ali , iako je astralna aura radi sjaja svih boja često
puno lakše vidljiva, živčani eter i eterički dvojnik sastoje se još od mnogo gušće i još fizičkoj razini
pripadajuće tvari, ali također nevidljive za obični vid .
Prije je u teozofskoj literaturi bilo uobičajno LINGA SHARIRA označiti kao astralni predmet
ljudskog tijela . budući da se riječ "Astral" obično rabila za sve ono što se nalazilo s one strane opažajnih
mogućnosti naših fizičikih osjetila . Kada su pobliža proučavanja dovela do toga da se pojedine
oznake moraju točnije primjenjivati , bili smo primorani svrstati odlučno jedan veliki dio nevidljive
materije pod fizičku i zbog toga označiti LINGA SHARIRA ne više kao "astralno tijelo " nego
"eterički dvojnik" . To se ime čini vrlo prikladnim za njega , budući da se sastoji iz različitih stupnjeva
materije koje znanost naziva "eter" , iako se kod proučavanja saznaje da eter nije nikakva posebna
supstanca za sebe, kako se općenito predpostavlja , već jedno finije agregatno stanje od plinovitog ,
u koje može biti premještena svaka vrsta fizičke materije uz pomoć prikladnih stanja .
Zbog toga se umjesto linga sharira primjenjuje naziv "eterički dvojnik" .
Ako psihičkim pogledom motrimo tijelo novorođenog djeteta , ne samo da ćemo ga naći prožetog
astralnom tvari svakog stupnja gustoće , već također i različitim stupnjevima eteričke tvari .
Ako se potrudimo pratiti unatrag razvojnu liniju sve do njegovog podrjetla , naći ćemo da je posljednji
Eterički dvojnik - kalup u kojeg se ugrađuje fuzičko tijelo - kojeg su oblikovali zamjenici "gospodara
karme " ; dok je astralno tijelo napravio ego silazeći kroz astralnu razinu, ne svijesno , već automatski
prolazeći tom razinom.
Eteričko tijelo je sastavljeno od svih različitih stupnjeva eteričke tvari ; njihovi međusobni odnosi
mogu se mnogo razlikovati a određeni su različitim faktorima kao npr . rasom , podrasom , tipom
čovjeka , kao i njegovom individualnom karmom .
Ako razmislimo da se ta 4 pododjela materije sastoje od brojnih kombinacija, koje sa svoje strane
stvaraju skupine što ulaze u sastav "atoma" tzv. kemijskih "elemenata" , vidjet će se da je taj drugi
princip čovjeka vrlo kompliciran , a broj njegovih mogućih kombinacija praktički beskonačan ,
iz toga sljedi da bića s ma kako kompliciranom i neobičnom ljudskom karmom mogu , ipak ,
izabrati jedan kalup po kojemu će se točno za njega odgovarajuće tijelo oblikovati.
Kada se s astralne razine gleda na fizičku materiju , tada se u obzir treba uzeti još jedna stvar , ako
je viši vid potpuno razvijen , posjeduje moć uvećavanja najsitnijih fizičkih čestica do svake poželjne
veličine , kao s mikroskopom , samo što je njegova moć povećavanja daleko veća od bilo kojeg
mikroskopa koji je ikad bio ili će tek biti proizveden . Hipotetičke "molekule" i "atomi " , koje je
postavila znanost , vidljiva su stvarnost za okultistu . On počinje shvaćati da su po svojoj prirodi
daleko kompliciraniji od dosadašnjih znanstvenih otkrića . Ovdje se opet nameće beskrajno polje
studija kojem bi se mogla posvetiti cjela knjiga . Kad bi znanstvenih u potpunosti stekao astralni vid
olakšao bi sebi ne samo svoje eksperimente s običnim i poznatim pojavama , već bi se pred njim
otvorila sasvim nova područja spoznaja za čija proučavanja nebi bio dovoljan ni čutav životni vjek .
Razvitkom takvog gledanja otkrio bi nešto , upoznao bi se s nečim vrlo zanimljivim ,lijepim i novim
naime s egzistencijom drugih i sasvim različitih boja koje izlaze izvan granica običnog spektra ;
ultra crevene i ultra violetne zrake koje je znanost otkrila drugim sredstvima , bile bi jasno vidljive
u astralnom gledanju .Ipak nesmijemo si dopustiti sljediti te prostrane staze , već se moramo vratiti
pokušaju da otprilike predočimo izgled astralne razine .
Iako obični objekti fizičkog svijeta čine pozadinu života na izvjesnim podrazinama astralne razine
u međuvremenu je postalo jasno da se daleko bolje može vidjeti njihova prava pojava i karakteristike
, pa se opći učinak veoma razlikuje od onoga kojeg poznajemo .
Radi ilusrtracije uzmimo stijenu , ako primjer najjednostavnijeg razreda objekta. kad se promatra s
uvježbanim gledanjem nije to više nepokretna masa kamenja . Ponajprije se vidi cjela fizička masa
stijene , a ne samo njezin maleni dio , drugo ,zapažaju se vibracije njenih fizičkih čestica .
Treće , vidi se da posjeduje astralni odraz sastavljen od različitih stupnjeva astralne tvari čije su čestice
u stalnom gibanju, četvrto, može se vidjeti univerzalni život kako u njoj kruži i opet emanira , peto ,
vidi se aura , koja je okružuje , iako se ova , prirodno ,ne proširuje toliko koliko u slučaju kraljevstva ;
šesto , vidi se kako ga njegova vlastita elementarna esencija prožima , uvijek zaposlena i uvijek
promjenjiva. U slučaju biljnog , životinjskog i ljudskog carstva , ova je slika još kompliciranija .
Neki će čitatelji možda primjetiti da većina psihički nandrenih ljudi , koji su ponekad slučajno dobili
uvid u astralni svijet , nisu opisali takve komplikacije , niti su ih o takvoj kompliciranosti izvjestila
bića koja se javljaju kod seansi . Ali to je lako shvatljivo . Neke neuvježbane osobe , bile žive ili umrle
vide bez dugačkog iskustva stvari onakve kakve one doista jesu ; i oni koji potpuno mogu gledati ,
često se bune u razumjevanju ili sjećanju onog viđenog ; a među onom manjinom koja može vidjeti
i sjećati se , jedva da će biti onih koji će sjećanje prevesti na jezik naše niže razine . Mnogi neuvježbani
ali psihički nadareni ljudi nikad ne proučavaju svoje vizije znanstveno; oni jednostavno primaju utisak
koji može biti potpuno ispravan , ali isto tako napola ili skroz kriv .
Sve vjerojatnijom postaje posljednja hipoteza , kad uzmemo u obzir česte varke što ih izvode šaljivi
stanovnici ovog drugog svijeta ; protiv kojih se neuvježbana osoba apsolutno nezna braniti.
Također , treba imati na umu da su redovni stanovnici astralne razine , čovjek ili elemental , u
pravilu svjesni samo objekata te razine ; fizička tvar im je isto tako potpuno nevidljiva kao što je
Astralna za većinu ljudi . Budući da svatko fizičko tijelo kako je prije spomenuto , ima svoj astralni
odraz, koji bi im mogao biti vidljiv , može se smatrati da je ta razlika nevažna ; a ona je ipak bitna za
pravilno , istodobno , simetrično poimanje predmeta .
Ako , pak neko astralno biće stalno djeluje putem medija, finija astralna osjetila mogu s vremenom
postati tako gruba da postanu neosjetljiva za više stupnjeve tvari svoje vlastite razine i umjesto tih
viših stupnjeva uključe u svoj vidokrug fizički svijet , samo uvježbani , živući proučavatelj ovog
svijeta , koji je potpuno svjestan na obje razine ,može se osloniti na to da vidi obje potpuno jasno i
sigurno . Stvar je dakle vrlo kompicirana i tek onda kada je potpuno pregledamo i znanstveno
razrješimo , sigurni smo od prjevare ili zablude .
Za sedmi ili najniži dio astralne razine može se , također , reći da mu je naš fizički svijet pozadina ,
iako je ono što se vidi samo ograničena i iskrivljena slika , jer sve što je svijetlo , dobro i ljepo,pogledu
izmiče. tako je već prije 4000 godina opisao pisac Ani u jednom Egipatskom papirusu:
"Kakvo je to mjesto kamo sam došao ? . Nema vode , nema zraka , duboko je, nedokučivo, crno je
kao najcrnja noć i ljudi tamo bespomoćno lutaju; ovdje čovjek nemože živjeti s mirom u srcu"
Za nesretno ljudsko biće na ovom stupnju doista je istina da je "cijela zemlja puna tame i neugodnih
obitavališta ". To je tama koja proizlazi iz njega samoga i uzrokuje da svoje postojanje dovodi u
vječitu noć zla i užasa - jedan vrlo realni pakao , iako je pakao čovjekova vlastita kreacija .
Za većinu je studenata istraživanje toga odjela nadasve neugodan pothvat , jer tu je osjećaj gustoće
i grubosti materije oslobođenom astralnom tijelu toliko užasan , te mu uzrokuje osjećaj da krči put
jednom vrstom crnog polu žitkog fluida, dok su stanovnici i utjecaji na koje tamo nailazi , također
vrlo odvratni . Prva, druga i treća podrazina ostavljaju dojam da su dosta udaljeni od fizičkog svijeta
jer izgledaju manje materijalni , iako se nalaze u istom prostoru . Bića koja nastanjuju te razine
gube iz vida zemlju i sve što njoj pripada. Najčešće su duboko uvučeni u svoje misli i u velikoj mjeri
stvarajusami svoju vlastitu okolinu , a ta je dovoljno objektivna da može biti zapažena od strane
drugih bića, kao i onih s vidovitim pogledom .
Taj kraj je bez sumnje " Zemlja ljeta" o kojoj se toliko čuje kod spiritističkih seansi, a oni koji iz
njega dolaze i opisuju ga, bez sumnje govore istinu, toliko , koliko doseže njihovo znanje .
Na tim razinama duhovi privremeno stvaraju svoje kuće , škole i gradove , i te stvari su neko vrjeme
doista realni , iako bistrijem pogledu nisu ono čime ih veseli stvaratelji smatraju. Unatoč tome ,
mnoge zamisli koje se tamo stvore imaju pravu , iako privremenu ljepotu i posjetilac koji nezna
ništa više , može zadovoljno šetati po njihovim šumama i brdima , jezerima i prekrasnim cvjetnjacima
koji su u svakom pogledu mnogo iznad bilo čega u fizičkom svijetu ; također može sebi sam načiniti
takvu okolinu koja tada odgovara njegovoj vlastitoj fantaziji .
Pojedine razlike između tih triju viših podrazina dat će se možda bolje protumačiti, kada počnemo s
opisivanjem njihovih ljudskih stanovnika .
Opisivanje područja astralne razine bilo bi nepotpuno , ako se nebi spomenuli, često neispravno nazvani
"astralni pisari". Ta kronika u slikama , jedna je vrsta materijalizacije božanskog pamćenja - jedan
živući fotografski prikaz svega što se ikad dogodilo- realno je i trajno utisnut na mnogo višoj razini i
odražava se u astralnoj razini na više ili manje iskrivljen način; onaj čija moć gledanja ne prelazi ovu
razinu, dobit će umjesto povezanog izvještaja o prošlosti samo slučajne i nevezane slike . Ali ipak se te
slike svih vrsta prošlih događaja samo reflektiraju u astralnom svijetu i čine važni dio okoline za
istraživača . Prostor mi nedozvoljava više nego ih ovdje samo napomenuti , potpuni izvještaj o njima
može se pronaći u 7. poglavlju knjige VIDOVITOST.
|