Mogu li poduzeća rješavati društvene probleme?

28.11.2017.



Michael Eugene Porter (rođen 23.5.1947.) je ekonomist, istraživač, autor, govornik i profesor. Tijekom svoje karijere na Harvard Business School razvio je ekonomske teorije i koncepte koji se suočavaju s mnogim izazovnim problemima korporacija, gospodarstava i društva, uključujući tržišno natjecanje i strategije tvrtke, ekonomski razvoj, okoliš i zdravstvenu zaštitu. Njegovo opsežno istraživanje široko je poznato u vladama, korporacijama, nevladinim organizacijama i akademskim krugovima širom svijeta. Istraživanja su mu dobila brojne nagrade i priznanja čineći ga jednim od najcjenjenijih znanstvenika današnjice.

U današnjem svijetu, punom problema, jednu takvu kategoriju zauzimaju socijalni problemi. Loša prehrana, loš pristup vodi, klimatske promjene, krčenje šuma, nedostatak vještina, nesigurnosti, nedostatak hrane, zagađenje, sve su to problemi koje navodi Michael Porter u svom kratkom obraćanju. Iako se oni pojavljuju već desetljećima, tek u posljednje vrijeme javlja se vrlo važan faktor za njihovo umanjenje, a to je svijest. Međutim, bez obzira na osvještenost ljudi, oni su i dalje u nemogućnosti riješiti te probleme. Upravo je to ono što je potaknulo Porteta na razmišljanje i o čemu detaljnije govori na TEDGlobal 2013. Kao jedan od glavnih uzročnika problema navode se poduzeća (business). U očima ljudi poduzeća su krivac, a ne rješenje problema, za razliku od nevladinih organizacija, vlade, filantropije. Međutim, sva ta rješenja postižu premali napredak i nedovoljna su. Prema Porteru, ona su obeshrabrujuća, a temeljni problem je što nemamo dovoljno resursa. Pod resurse navodi: novac, prihod od poreza, donacije, a upravo se svi ti resursi nalaze u svijetu poduzeća (business). Javlja se zatvoreni krug u kojem potražnja dovodi do profita, profit dovodi do poreznih prihoda, porezni prihodi do dohotka, a dohodak do donacija. Istih donacija koje se koriste za rješavanje socijalnih pitanja. Dakle, „business“ je taj koji sve pokreće i koji je podrijetlo svih resursa. Sve gore navedene institucije koriste novac, ali su poduzeća ta koja ga stvaraju i to kada se javlja potražnja, tj. potreba. Prema tome, rješenja postaju samoodrživa.

Međutim, problem koji se javlja i koji ne dozvoljava da se ove mogućnosti u potpunosti iskoriste je sljedeći: Mnoge kompanije koje ostvaruju goleme prihode i značajan profit nevoljko pristupaju promjenama koje bi dovele do riješavanja socijalnih problema, i to iz razloga što ulaganje u takva rješenja djeluje skupo i neisplativo. Odgovornije poslovanje dakle, primjerice vezano uz očuvanje okoliša, dovodi do visokih troškova te kompanije, obeshrabrene time, odustaju od takvih poteza i okreću se isključivo maksimiziranju profita.
Iako se možda kratkoročno čini kako to i jest tako, dugoročno gledajući istina je sasvim suprotna. Kao što i Michael Porter u svom obraćanju navodi, društveno odgovorno poslovanje zapravo u dugom roku dovodi do smanjivanja troškova, kao i minimiziranja rizika od nepredviđenih troškova nastalih zbog incidenata i nesreća prouzročenih neodgovornim poslovanjem. Primjerice, posljedice narušenog zdravlja zaposlenika uslijed neprikladnih uvjeta rada u poduzeću izazvat će mnogo veće troškove i financijske gubitke nego što bi oni bili da se situaciji od početka pristupilo drugačije i osiguralo zdravu i prikladnu radnu okolinu. Također, svaki oblik društveno odgovornog poslovanja šalje pozitivnu sliku o kompaniji što se može pokazati kao prednost na tržištu u odnosu na konkurenciju. U današnjem poslovnom okruženju, u kojem sve veću važnost imaju takvi aspekti poslovanja, to se može pokazati odlučujućim.

Stoga možemo reći kako je društveno odgovorno poslovanje nužno u današnjem svijetu jer, osim samo po sebi jasnih pozitivnih utjecaja na socijalne i ekološke probleme, ono doprinosi i financijskoj koristi poduzeća koje takve stavove gaji i primijenjuje, a to je i dalje, i biti će, glavni cilj poslovanja svakog poduzeća.

Od izuzetne je važnosti da, kao što i Michael Porter navodi, velike međunarodne kompanije s neizmjernim financijskim mogućnostima budu glavni pokretači društveno odgovornih promjena u poslovanju. Jednako tako je važno i da javnost, tj. potrošači, budu svjesni važnosti ovakvih poteza i promjena te svojim izborima i preferencijama dodatno potaknu takav način djelovanja.

Michael E. Porter je napisao knjige o suvremenoj konkurentnoj strategiji poslovanja. Sada duboko razmišlja o sjecištu društva i korporativnih interesa, više o toj temi možete pogledati na: https://www.ted.com/talks/michael_porter_why_business_can_be_good_at_solving_social_problems

Oznake: poslovanje, ekonomija, korporacije, fakultet

THE CORPORATION

21.11.2017.



Kanadska autorica Naomi Klein u svojoj knjizi „No logo“ razotkriva kakve posljedice ostavlja globalizacija na nacionalne ekonomije. Obrađuje temu brendiranja te iznosi zaključke o tome zašto se proizvodnja seli u zemlje Trećeg svijeta. Jedan od zaključaka odnosi se na to kako krizu koja se odvija na svjetskoj razini najmanje osjeća elita, a najviše obični ljudi te tvrdi da svijetom vlada logo. U jednom od svojih istraživanja bavila se i korporacijom Lacoste na čijem je primjeru uputila kritiku potrošačkom društvu. Naime, utvrdila je da njihove majice čija je cijena oko 500$ , proizvođače stoje sitnih 5-10$ po komadu, što dalje implicira kako je to ujedno i mjesečna plaća siromašnih zaposlenika u njihovim tvornicama diljem Azije. Takvih primjera je mnogo.

Naša najveća osuda eksploatacije radnika od strane velikih korporacija odnosi se na iskorištavanje djece kao radne snage. Prema nekim podacima, u svijetu je na rad prisiljeno 100 do 250 mil. djece ispod 15 godina. Uz to, ne biraju se poslovi koje će djeca raditi već rade sve što i ostali radnici. To se nerijetko odnosi na teške fizičke poslove koji im ugrožavaju zdravlje ili pak rad u proizvodnji za nekoliko dolara dnevno. Dječja radna snaga je jeftina jer se ne mogu braniti i nisu učlanjeni u sindikate, stoga ih je najlakše zloupotrijebiti.

Osim problema minimalnih plaća, radnici su suočeni s nesigurnim radnim uvjetima i promjenjivim ugovorima, rodnom diskriminacijom, mučenjem od strane poslodavca te prekomjernim radom koji u nekim slučajevima prekoračuje 15 sati na dan, šest ili sedam dana u tjednu. Tu jeftinu radnu snagu većinom čine žene koje bi za početak trebalo saslušati kako bi im se ispoštovala prava, no to gotovo da nije moguće jer su većina vlasnika i menadžera muškarci, koji pak s druge strane svoje tvrtke u drugim zemljama ni ne posjećuju. Isto tako, kada se radnice žale zbog loših uvjeta, mnogo puta ni ne znaju za koju kompaniju rade pa se ne zna ni koga bi optužile. Sljedeći koraci u poboljšanju problema odnosili bi se na osiguranje plaće kojom si mogu osigurati osnovna sredstva za život i pružanje zaštite za koju bi trebali brinuti sindikati, što najčešće uopće ne ili pak vrlo loše rade.

Sindikati bi trebali nastojati osiguravati zaposlenima da uživaju svoja prava na radnom mjestu kao i da su u mogućnosti unaprijeđivanja istih. Tako bi trebalo biti. No, realnost je drugačija. S jedne strane ima sindikata koji se trude učiniti čim više za radnike ali nemaju dovoljno resursa ni mogućnosti, dok sa druge strane, postoje i neaktivni sindikati koji ne mare previše za svoje dužnosti ili su potkupljeni od strane velikih korporacija.

Kada dođe do tužbi protiv velikih korporacija radi takvog načina poslovanja i iskorištavanja ljudske radne snage na sve moguće načine, prašina se nakratko podigne. Poduzeća se nastoje u javnosti čim bolje opravdati, umanjiti ili prikriti stvarne okolnosti njihove masovne proizvodnje. Usprkos njihovim izjavama i opravdanjima kako žele i nastoje riješavati te pobleme, zapravo je jasno da zatvaraju oči te se ništa ne događa. Ništa se neće ni promijeniti jer ne postoje takvi zakoni ni kazne koji bi ih spriječili u tome. Prema tome, nameće se stajalište kako bi korporacije, da zaista žele nešto učiniti po tom pitanju, našle načina za to. No, uvijek je u pitanju samo profit i prema tome, sve drugo pada u drugi plan. Zarada i niski troškovi proizvodnje uvijek su na prvom mjestu, a mi kao potrošači takvih proizvoda, zapravo ih podržavamo i sudjelujemo u tom organiziranom kriminalu željeli mi to ili ne.

Kako stati na kraj iskorištavanju djece i radu u nehumanim uvjetima u 21. stoljeću?

Teoretski postoje razna rješenja. Jedan od malih koraka mogu biti pothvati osvještenih kompanija u vidu bojkotiranja uvoza materijala, proizvoda i sirovina stečenih u lošim uvjetima. Tu su i sustavna rješenja razno raznih međunarodnih organizacija koje bi se trebale aktivnije baviti tim aktualnim pitanjima, no to zahtjeva golema ulaganja što dovodi do gotovo nikakvog ili zanemarivo malog postotka rješavanja problema s njihove strane. Dakako, potrebna je i jaka politička volja, no nje baš i nema za te stvari u današnjem svijetu stalnih kriza, nestabilnosti i ratova. Uzeći u obzir sve navedene činjenice, možemo zaključiti kako će svijet bez raširene prakse eksploatacije radnika od strane velikih korporacija još dugo ostati nedostižna utopija.


DEFINICIJA DRUŠTVENO ODGOVORNOG POSLOVANJA



Društveno odgovorno poslovanje jest ideja da poslovanje tvrtke uspostavi pozitivan balans između stvaranja profitnih aktivnosti sa aktivnostima koje pridonose dobrobiti društva (zajednice), tj. društveno odgovorno poslovanje podrazumjeva ono poslovanje koje je u pozitivnoj korelaciji sa društvom u kojem pojedino poduzeće djeluje.


Poslovanje poduzeća je orijentirano na zadovoljenje želja i potreba kupaca, putem kojih ono ostvaruje profit, te isto rezultira eksternalizacijom aktivnosti koje su usmjerene na prosperitet zajednice u sklopu društvene odgovornosti poduzeća.

U kontekstu razmatranja društveno odgovornog poslovanja možemo postaviti pitanje ponašaju li se poduzeća društveno odgovorno isključivo radi ostvarenja dobiti ili zaista žele omogućiti dobrobit za društvo u kojem djeluju, tj. je li riječ o besplatnosti aktivnosti usmjerenih na dobrobit zajednice ili jest isključivo riječ o latentnom marketingu?

Prema autoru L. Bruniu, u djelu Ekonomija zajedništva potrošači su sve osjetljiviji na vrijednosti, na poštivanje prirodnog i društvenog okoliša, te tamo gdje je civilno društvo zrelije zahtjevaju društvena poduzeća.
Društveno odgovorno poslovanje povezuje interesno-utjecajne skupine, tj. potiče investitore da ulažu u tvrtku, jer istovremeno kupci projiciraju sliku o poduzeću kao moralnom te kupuju proizvode i usluge od navedenog. Društveno odgovorno poslovanje između ostalog svoju efikasnost pronalazi i u volonterizmu, kojim ono sa stajališta kupaca, u usporedbi sa konkurencijom ima prednost.

U Hrvatskoj smo upoznati sa konkretnim primjerima društveno odgovornog poslovanja u kojem poduzeća ili osiguravaju financijska sredstva za pojedine humanitarne projekte, ili sudjeluju u volonterskim aktivnostima, promičući DOP kao zasebni poslovni subjekt, ili u suradnji sa nekim drugim poduzećem ili neprofitnom organizacijom.

PRIMJER DRUŠTVENO ODGOVORNOG POSLOVANJA

Prvo poduzeće koje se često ističe kao primjer društveno odgovornog poduzeća je DM koji u Hrvatskoj djeluje još od 1996. godine. DM svake godine ima barem po jednu društveno odgovornu inicijativu. Neke od humanitarno-edukativnih, ekoloških i zdravstvenih inicijativa su:

• Program babybonus-prijatelj djece
• Sve za nju
• Sve za prirodu
• Tu čuvam prirodu
• Prekrižimo rak vrata maternice

Poduzeće je više godina za redom dobitnik priznanja „najbolji poslodavac“ koje dodjeljuje portal Moj posao. Nagrade za poslodavca godine temelje se na istraživanju na više od 5000 zaposlenika, a provedeno je putem upitnika koji se sastoji od 78 ključnih tvrdnji iz devet područja istraživanja:

• Izazovnost radnih zadataka
• Lojalnost zaposlenika
• Organizacija rada
• Radni uvjeti
• Osobni rast i razvoj
• Uključenost u donošenje odluka
• Posvećenost poslu
• Međuljudski odnosi
• Komunikacija u tvrtki

Društveno odgovornim poslovanjem poslovni subjekt doprinosi boljem društvu, čišćem okolišu sa naglaskom na ljudsku egzistenciju.
Odgovornost se postiže kroz korektan odnos prema zaposlenicima i svim drugim sudionicima na koje poslovanje ima utjecaj. Današnja poduzeća smatraju kako postaju društveno odgovorna poduzeća ispunjavanjem zakonskih obaveza, međutim nije dovoljno samo ispunjavati zakonske obveze nego pružiti više od toga investiranjem u ljude, okoliš i ostale aktivnosti koje utječu na dobrobit zajednice.
Promicanjem društvene odgovornosti poslovni subjekti projiciraju bolji dojam prema zajednici te tako postižu konkurentsku prednost naspram poslovnih subjekata koji ne ističu društveno odgovorno djelovanje. Poslovni subjekti koji će isticati društvenu odgovornost izazvati će simpatije kod potrošača te će oni kao proritetni izbor češće odabirati kupnju kod društveno odgovornog poslovnog subjekta.

Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.