Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/trenddop

Marketing

Mogu li poduzeća rješavati društvene probleme?



Michael Eugene Porter (rođen 23.5.1947.) je ekonomist, istraživač, autor, govornik i profesor. Tijekom svoje karijere na Harvard Business School razvio je ekonomske teorije i koncepte koji se suočavaju s mnogim izazovnim problemima korporacija, gospodarstava i društva, uključujući tržišno natjecanje i strategije tvrtke, ekonomski razvoj, okoliš i zdravstvenu zaštitu. Njegovo opsežno istraživanje široko je poznato u vladama, korporacijama, nevladinim organizacijama i akademskim krugovima širom svijeta. Istraživanja su mu dobila brojne nagrade i priznanja čineći ga jednim od najcjenjenijih znanstvenika današnjice.

U današnjem svijetu, punom problema, jednu takvu kategoriju zauzimaju socijalni problemi. Loša prehrana, loš pristup vodi, klimatske promjene, krčenje šuma, nedostatak vještina, nesigurnosti, nedostatak hrane, zagađenje, sve su to problemi koje navodi Michael Porter u svom kratkom obraćanju. Iako se oni pojavljuju već desetljećima, tek u posljednje vrijeme javlja se vrlo važan faktor za njihovo umanjenje, a to je svijest. Međutim, bez obzira na osvještenost ljudi, oni su i dalje u nemogućnosti riješiti te probleme. Upravo je to ono što je potaknulo Porteta na razmišljanje i o čemu detaljnije govori na TEDGlobal 2013. Kao jedan od glavnih uzročnika problema navode se poduzeća (business). U očima ljudi poduzeća su krivac, a ne rješenje problema, za razliku od nevladinih organizacija, vlade, filantropije. Međutim, sva ta rješenja postižu premali napredak i nedovoljna su. Prema Porteru, ona su obeshrabrujuća, a temeljni problem je što nemamo dovoljno resursa. Pod resurse navodi: novac, prihod od poreza, donacije, a upravo se svi ti resursi nalaze u svijetu poduzeća (business). Javlja se zatvoreni krug u kojem potražnja dovodi do profita, profit dovodi do poreznih prihoda, porezni prihodi do dohotka, a dohodak do donacija. Istih donacija koje se koriste za rješavanje socijalnih pitanja. Dakle, „business“ je taj koji sve pokreće i koji je podrijetlo svih resursa. Sve gore navedene institucije koriste novac, ali su poduzeća ta koja ga stvaraju i to kada se javlja potražnja, tj. potreba. Prema tome, rješenja postaju samoodrživa.

Međutim, problem koji se javlja i koji ne dozvoljava da se ove mogućnosti u potpunosti iskoriste je sljedeći: Mnoge kompanije koje ostvaruju goleme prihode i značajan profit nevoljko pristupaju promjenama koje bi dovele do riješavanja socijalnih problema, i to iz razloga što ulaganje u takva rješenja djeluje skupo i neisplativo. Odgovornije poslovanje dakle, primjerice vezano uz očuvanje okoliša, dovodi do visokih troškova te kompanije, obeshrabrene time, odustaju od takvih poteza i okreću se isključivo maksimiziranju profita.
Iako se možda kratkoročno čini kako to i jest tako, dugoročno gledajući istina je sasvim suprotna. Kao što i Michael Porter u svom obraćanju navodi, društveno odgovorno poslovanje zapravo u dugom roku dovodi do smanjivanja troškova, kao i minimiziranja rizika od nepredviđenih troškova nastalih zbog incidenata i nesreća prouzročenih neodgovornim poslovanjem. Primjerice, posljedice narušenog zdravlja zaposlenika uslijed neprikladnih uvjeta rada u poduzeću izazvat će mnogo veće troškove i financijske gubitke nego što bi oni bili da se situaciji od početka pristupilo drugačije i osiguralo zdravu i prikladnu radnu okolinu. Također, svaki oblik društveno odgovornog poslovanja šalje pozitivnu sliku o kompaniji što se može pokazati kao prednost na tržištu u odnosu na konkurenciju. U današnjem poslovnom okruženju, u kojem sve veću važnost imaju takvi aspekti poslovanja, to se može pokazati odlučujućim.

Stoga možemo reći kako je društveno odgovorno poslovanje nužno u današnjem svijetu jer, osim samo po sebi jasnih pozitivnih utjecaja na socijalne i ekološke probleme, ono doprinosi i financijskoj koristi poduzeća koje takve stavove gaji i primijenjuje, a to je i dalje, i biti će, glavni cilj poslovanja svakog poduzeća.

Od izuzetne je važnosti da, kao što i Michael Porter navodi, velike međunarodne kompanije s neizmjernim financijskim mogućnostima budu glavni pokretači društveno odgovornih promjena u poslovanju. Jednako tako je važno i da javnost, tj. potrošači, budu svjesni važnosti ovakvih poteza i promjena te svojim izborima i preferencijama dodatno potaknu takav način djelovanja.

Michael E. Porter je napisao knjige o suvremenoj konkurentnoj strategiji poslovanja. Sada duboko razmišlja o sjecištu društva i korporativnih interesa, više o toj temi možete pogledati na: https://www.ted.com/talks/michael_porter_why_business_can_be_good_at_solving_social_problems

Post je objavljen 28.11.2017. u 21:40 sati.