Zašto ne čitamo poeziju?
Nedavno je postavljeno jedno pitanje:
Zašto ne čitamo poeziju? Možda ne čitam(o) poeziju jer smo, u svojoj slabosti, podlegli utjecajima novih medija, novih komunikacija, novih načina i vrste zabave. Pa i osobnog kulturnog razvoja ili održavanja. Podlegli smo nekom skrivenom osjećaju, lažnom uvjerenju, da će možda poezija u nas ući putem televizije, Interneta, bluetootha ili jeftinih tiskovina. Bilo kako, samo ne tako da posegnemo na policu s knjigama i potražimo ono što nas je nekada uzbuđivalo i inspiriralo. Često ponosno odrecitiramo nekog starog pjesnika, pozivamo se na one stihove koji su nekada budili strast u nama i našim sugovornicima i da, rijetko se zapitamo zašto ne znamo stihove nekog novog, strasnog, pijanog, zaljubljenog poete. Tko je ubio potrebu u nama da naučimo napamet neke nove pjesme. Što nas je odvuklo daleko od nekih novih rima. Čitamo 24 sata, Metro i ostale besplatne tiskovine u kojima se veliki dio ipak rimuje - jer sve završava na "Kn". U općoj devalvaciji svih životnih i duhovnih vrijednosti, u kojoj pretpostavljamo nižu razinu življenja onoj plemenitijoj i pri kojoj je dobar ukus jedna od prvih žrtava, nije nikakvo čudo gubitak interesa za bilo kakvu vrstu umjetnosti, pa tako i poeziju. Nadam se da knjige na kiosku, besplatne novine i ostali neprijatelji izdavaštva, nisu uništili volju za pisanjem poezije kod onih u kojima poezija čuči. Nedavno sam pročitao jedan komentar koji ulijeva nadu: "…pišem da napravim u glavi mjesta za nove ideje o kojima ću pisati". Pitanje: zašto ne čitamo poeziju, nužno nas dovodi do postavljanja pitanja o kompletnom sustavu: da li su autori (pjesnici) zakazali, da li izdavači mogu naći načina doprijeti do nas i da li smo se mi promijenili u svojim potrebama i ukusima Možemo spominjati autorsku i stvaralačku sušu, kao što se dešava i u glazbi, ali do nje možda nije zaista došlo, možda je umjetnost samo potisnuta unutar mogućih autora, pjesnika, umjetnika. I čeka priliku ili možda poticaj. Možemo kritizirati odnos «države» prema izdavaštvu, koje je moralo pokleknuti pred divovima marketinga i «fast read» kulture, s nadom u izdržljivost onih koji se i dalje bore. Ali ponajprije moramo kritizirati vlastiti odnos prema utjecajima koji su uspjeli promijeniti naše potrebe, naš ukus i našu potražnju. Koji su nas doveli u stanje: «ma, daj… sms-aj mi dva jeftina i duhovita stiha, za više nemam vremena. Ni osjećaja». Ma daj bar za kraj da složim pozdrav u obliku pjesme. Bez obzira što nema rime ni mjere. Jebote, bar izgleda kao pjesma. Kratka. |
< | svibanj, 2007 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |