Tekstovi:
1. Utemeljenje ateizma i religije
2. Racionalnost ateizma i religije
3. Čemu animozitet između ateista i vjernika?
4. Je li Bog proizvod ljudskog uma? (Feuerbach)
5. Što je bilo prije Boga?
6. Je li Isus Krist povijesna osoba?
7. Je li Isus Krist povijesna osoba? (2)
8. Hoće li znanost dokazati da Bog ne postoji?
9. Friedrich Nietzsche i religija
10. Činimo li dobro samo zbog Božje kazne?
11. Pretjeruje li Crkva u pogledu seksualnosti?
12. Je li Trojstvo politeizam?
13. Je li kršćanstvo sinkretistička religija?
14. Kako je Crkva birala evanđelja?
15. Zašto poslanice ne sliče evanđeljima?
16. Je li starozavjetni Bog zao?
17. Paradoks kamena
18. Zašto je Katolička crkva griješila kroz povijest?
19. Što Bog hoće?
20. Što bi bilo kad bi čovjek bio besmrtan?
21. Jesu li kršćani većinom neinteligentni?
22. O celibatu i ređenju žena
23. Zašto se Biblija različito shvaća?
24. Je li biblijsko izvješće o stvaranju pogrešno?
25. Što poručuju Adam i Eva?
26. Bog i evolucija
27. Evolucija i kršćanski fundamentalizam
28. Evolucija i ateistički fundamentalizam
29. Kakav je odnos religije i znanosti?
30. Zašto Crkva ne raspodjeli svoja bogatstva?
31. Kršćanska etika i ateistički humanizam
32. Potječe li kršćanstvo od Esena?
33. Je li Crkva desničarska organizacija?
34. Ima li u Bibliji grešaka?
35. Kršćanstvo i društvene promjene
36. Marxova kritika religije
37. Kršćanstvo i socijalno pitanje
38. Jesu li Židovi iskrivili izvorno kršćanstvo?
39. Albert Einstein i religija
40. Ispovijest vjere
41. Zar Bog kažnjava potomke zbog grijeha predaka?
42. Zašto Isus nije ukinuo ropstvo?
43. Psihologija i religija
44. Po čemu je Stari zavjet nadahnutiji od grčkih filozofa?
45. Kršćanstvo i žene
46. Kada se Isus rodio?
47. Kršćanstvo i marketing
48. Tko je Jahve?
49. Smiju li katolici kritizirati Crkvu?
50. Apsurd Isusovih prispodoba
51. Povijesni Isus i Krist vjere (1)
52. Povijesni Isus i Krist vjere (2)
53. Povijesni Isus i Krist vjere (3)
54. Značenje Marije danas
55. Drugi vatikanski koncil
56. Koncilska i pretkoncilska Crkva
57. Pojmiti Boga
58. Concilium
59. Religija iz straha i koristi
60. O molitvi i Božjoj intervenciji
61. In memoriam: Edward Schillebeeckx
62. Što znači da je Isus Sin Božji
63. O Uskrsu
64. O Tijelu Kristovu
65. O Uzašašću
66. Matteo Ricci i inkulturacija kršćanstva
67. Teološki All Stars Team
68. Obraćenje biskupa Romera (1)
69. Obraćenje biskupa Romera (2)
70. Obraćenje biskupa Romera (3)
71. Ekskluziva o Schillebeeckxu
72. Redemokratizacija Crkve
73. Uvod u kršćanstvo
.................................................................


Free counter and web stats


Responder blog banner

05.02.2009., četvrtak

Tko je Jahve?

Richard Dawkins kaže da kada ga neki kršćanin upita je li on ateist, toj osobi odgovori da je i ona sama ateist glede bogova kao što su Zeus, Apolon, Amon, Ra, Mitra, Baal i Thor, samo što on (Dawkins) ide za jednog boga dalje (Jahvu).

Image and video hosting by TinyPic
Grčki bogovi

Do nesporazuma ovdje dolazi poradi nepoznavanja razlika između navedenih božanstava i Boga u kojeg vjeruju kršćani. Nasljedujući židovsku tradiciju kršćani za Boga koriste i naziv Jahve. To nije ime koje bi Bogu bilo nadjenuto u smislu imena koje nose ljudi, već je to prijevod hebrejskog tetragrama JHVH, koji u prijevodu glasi “Ja sam onaj koji jesam”. Takav nam naziv kazuje kako su već stari Hebreji svog Boga doživljavali kao tajanstvenog i transcendentalnog, ali ujedno onog koji djeluje u povijesti ljudskog roda, koji je čovjeku imanentan. To je Bog koji postoji od “početka”, njegovo se postojanje nameće kao iskonska činjenica kojoj nije potrebno nikakvo razjašnjavanje. Za razliku od gore navedenih bogova, on nije nastao u nekakvoj teogoniji, kojima obiluju antičke religije, gdje se gradnja svijeta tumači postankom bogova, već postoji oduvijek i zauvijek.

Međutim, iako je danas svijet Izraelu zahvalan za postojanje vjere u jednog Boga, taj se vjera razvijala postupno i polako. Kako dosadašnja istraživanja pokazuju, izraelska je vjera odlučujuće obilježje primila u 13. stoljeću prije Krista, preko male “Mojsijeve čete”, skupine robova koji su u Egiptu bili upotrijebljeni kao radna snaga na divovskim faraonskim gradnjama. Smatrali su se podložnicima jednog Boga, koga su štovali pod imenom Jahve, pored koga Mojsije nije dopuštao da vrijede i drugi bogovi i koga je on sa svojim sljedbenicima spoznao kao “ljubomornog”, “žestokog” Boga. Nastanivši se kasnije u Kanaanu, svog su Boga poistovjetili s kanaanskim bogom Elom, najvišim bogom u nebeskom kolu bogova.

El je zapadnosemitski izraz za boga, označuje onoga koji je iznad, koji je uzvišen, te će se od tog korijena kod Židova razviti razni pridjevi za istog Boga (El Elion, El Roi, El Šadaj, El Betel, El Olam), a kod muslimana naziv Alah. Židovi će u Kanaanu tog svog Boga braniti od bogova okolnih naroda, prvenstveno od nametljivog Baala. Dakle, izraelska su plemena kroz dugi period računala s egzistencijom drugih bogova, te su prvu zapovijed, “Nemoj imati drugih bogova uz mene”, shvaćali samo kao zabranu da uz Boga ne štuju još i druge bogove.

Tek su kasniji izraelski proroci u borbi protiv kanaanskih, a potom feničkih, asirskih, babilonskih bogova i protiv sinkretističke pučke religije naviještali ne samo kao jednoga, već i kao jedinoga - Boga Izraelova. U 9. je stoljeću pr. Krista prorok Ilija u borbi protiv Baala i religije prirode i plodnosti dokazivao: “Jahve je Bog!” (1Kr 18,21-39). Za proroke Izaiju u 8. i Jeremiju u 7. stoljeću pr. Kr. ostali bogovi (elohim) su ništa (elihim - Iz 2,8,18; 10,10; 19,3), ne-bog (lo-elohim - Jr 2,11; 5,7) i ništavan dah (hebel - Jr 2,5; 10,8; 14,22). I konačno, u jasnoj ispovijesti vjere Drugi Izaija (Deuteroizaija) u 6. stoljeću naviješta jednoga i jedinog Boga Jahvu kao spasenje svih naroda: “Nema drugog boga do mene; Boga pravednoga i Spasitelja osim mene nema” (Iz 45,21).

Time je u Židova uspostavljen izričiti monoteizam, koji ne poznaje nikakvih usporednih božanstva, ni jednakih, ni viših, ni nižih, kako je to bilo u svim okolnim religijama. Čak se ni u privatnom kultu, gdje su druge religije bile mnogo popustljivije no u državnom kultu, ne smije slikama, amuletima, čarolijom, iskazivati čast drugim bogovima. Za razliku od svih semitskih glavnih bogova, Jahve nema nikakvog božanskog partnera ženskog roda, pa u hebrejskom čak ni ne postoji riječ za “božicu”. Također, ne postoji nikakav konkurentski bog zla, kako je to osobito kod Perzijanaca, koji su jedno vrijeme i porobili Židove. Izraelov Bog nije nadležan samo za pojedina područja života poput poganskih bogova (jedan bog za plodnost oranica, jedan bog za ratnu sreću, jedan bog za ćudljivost sudbine, jedna božica za opasnost ljubavi…). Ne, taj jedan Bog gospodar je nad svime: on dariva sve, sav život, svekoliko dobro.

Image and video hosting by TinyPic
Giovanni Bellini - Gozba bogova

Konačno, u Isusu Kristu Bog se više ne da spoznati po nekom imenu, već po Onome koji je iznad svakog imena (Fil 2,9). Kršćani u Kristu vide potpunu i konačnu Božju objavu. No, zanimljivo je, kao opreku primjedbi o napuštanju mitskih bogova, zamijetiti kako danas upravo vjera u Krista koja je dosljedno življena stoji nasuprot modernom politeizmu, gdje se ljudi više ne klanjaju personificiranim silama, nego bezličnim i apstraktnim idejama. Kada novac, moć, seks i sl. postanu središnjim značenjima i životnim vrijednostima, tada oni popunjavaju onu istu sferu svijesti koju su nekada ispunjavala božanstva. Jednako tako, postoji i moderni henoteizam, gdje se kao i u starih Židova klanja jednome Bogu, ali priznaje da ima i drugih bogova. Tipični primjer henoteizma u modernom svijetu je neobuzdani nacionalizam. Kada pojedinci ili društva sakraliziraju nacionalne simbole i kada ne dopuštaju da je bilo što važnije od nacije, onda su oni henoteisti.

Nasuprot tome, Židovi, kršćani i muslimani su pozvani imati vjeru samo u jednoga Boga, koji je vrhovno sjecište smisla i vrijednosti svega. On je temelj zbilje, onaj koji jamči smisao stvarnosti u kojoj živimo. Ne "Bog nad oblacima", već prva i posljednja realnost koja obuhvaća i prožima cijelu stvarnost svijeta. On je ujedno apsolutni bitak, onaj Bog u kojeg su vjerovali grčki filozofi od Ksenona nadalje osporavajući antropomorfne bogove s ljudskim osobinama. Iskrena vjera u Njega danas svrgava s prijestolja sve zemaljske veličine s božanskim funkcijama, za koje se čovjeku čini da sve o njima ovisi, u koje polaže nade i kojih se boji. Vjera u Njega je u opreci je sa svakom kvazireligijom, te ruši sve lažne bogove.


- 17:43 - Komentari (51) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< veljača, 2009 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28  

Svibanj 2011 (1)
Srpanj 2010 (3)
Lipanj 2010 (4)
Svibanj 2010 (1)
Travanj 2010 (1)
Ožujak 2010 (3)
Veljača 2010 (1)
Siječanj 2010 (2)
Prosinac 2009 (2)
Studeni 2009 (3)
Listopad 2009 (2)
Kolovoz 2009 (1)
Srpanj 2009 (1)
Svibanj 2009 (1)
Ožujak 2009 (1)
Veljača 2009 (1)
Siječanj 2009 (1)
Prosinac 2008 (1)
Studeni 2008 (2)
Listopad 2008 (1)
Rujan 2008 (2)
Kolovoz 2008 (1)
Srpanj 2008 (12)
Lipanj 2008 (12)
Svibanj 2008 (15)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga:
Blog Responder (eng. onaj koji pruža pomoć) je mjesto promišljanja o nekim teološkim temama koje se autoru čine zanimljivima. Ako nekome bude od pomoći ili ga tkogod nađe interesantnim, ispunit će svoju funkciju.

kontakt: responder.hr@gmail.com

Drugi o Responder blogu:
“Eto danas sam po prvi puta otkrio ovaj blog i 3h se nisam maknuo od njega, moram priznat da me se izrazito dojmio i na neka pitanja me je stvarno prosvjetlio, mogu samo da pohvalim autora i da mu dam potporu da samo tako i nastavi.”
"Svakako najkvalitetniji blog na ovu temu na čitavom hrvatskom webu."
Anonimac

"Htio bi reći samo da pratim redovito tvoj blog, neke tekstove i koristim u svome radu. Moram reći da je blog jedinstven i fantastičan. Mnogo se toga dobrog može naći i u komentarima."
Supek

“Čini se pomalo modernistički inficiran.”
Toma Blizanac

“Blog s katoličkim podvalama o evoluciji.”
ProtestantZg

“Tipičan primjer zlobnih laži o Isusovoj povijesnosti.”
My Exercises

"Skoro pa profesionalni antiateista i branitelj križa."
Pavaogc

“Hvala bogu što još ima mislećih bića, koji ne potiskuju bitna i goruća pitanja Crkve. Teme koje otvarate već dugo i predugo nas glođu i bojimo se da nas ne izglođu. Utješno je uočiti da nas more ista pitanja. Dao vam bog bistar um, zašiljeno pero, dar znanja i poseban dar da nam na ovakav način služite! Bog vas blagoslovio! Pišite nam!”
demokracija



Katkad svratim na:
Portali
→ Spiritus movens
→ National Catholic Reporter
→ Clerical Whisper

Progresivizam
→ Young Adult Catholics
→ The Progressive Catholic Voice
→ J. Cecil's Progressive Catholic Reflections
→ Vatican II Voice

Tradicionalizam
→ Toma Blizanac
→ Romancatholicism
→ Tradition in Action

Ekumenizam
→ Faith and Theology
→ The Piety That Lies Between

Tiskovine
→ Svijetlo riječi