< | prosinac, 2022 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
O AUTORU
blog je kreiran 25.10.2014. u 13:49h
dizajn: Sjena duše
dr Zlatan Gavrilović Kovač-na Wikipediji HR
dr ZLATAN GAVRILOVIĆ KOVAČ (Dubrovnik, 25.01.1959.) živi u Adelaide-Australija, hrvatski je politički književnik, filozof i pjesnik, diplomirao je pomorsku školu u Splitu i stekao zvanje mornaričkog časnika 1977. Studij sociologije i filozofije pohađa na zadarskom Filozofskom fakultetu i Filozofskom fakultetu u Zagrebu, diplomirao je na ovim odsjecima 1986. Doktorsku dizertaciju brani na Filozofskom fakultetu u Sarajevu pod mentorstvom akademika Muhameda Filipovića 1989. pod naslovom “Filozofske pretpostavke suvremene znanosti” (ili o filozofiji Nikole Kuzanskog). Jedan je od autora famozne “Bijele knjige” zbog čega je bio proskibiran u javnosti. Bio je glavni i odgovorni urednik "Studentskog lista" i časopisa "Pitanja", od 1982. do 1985. Školsku godinu 1990./91. provodi na stručnom usavršavanju iz teoloških studija na International Christian University u Beču, ali se ratnih prilika nakon 6 mjeseci vraća u domovinu. Radio je kao klinički pedagog u Psihijatrijskoj bolnici Vrapče u Zagrebu od 1991. do 1994. i kao urednik na australskoj multietničkoj radio stanici 5 EBI FM u Adelaideu, od 1999. do 2003. Zadnjih 25 godina suradnik je hrvatskih književnih portala i dopisnik iz Australije. Objavio je preko 55 znanstvenih i stručnih knjiga političke tematike kao i prijevode s engleskog i ruskog jezika, kao i samostalne zbirke poezije i zajedničke zbirke s drugim autorima u digitalnom obliku na portalu: http://www.digitalne-knjige.com/naslovna.php
Živi i radi u Adelaideu u Australiji.
dr Zlatan Gavrilovic Kovac (Dubrovnik 25th of January 1959) lives in Adelaide South Australia, is Croatian political writer, philosopher and poet. He graduated Maritime School in Split and became a naval officer in the year 1977 Studies of sociology and philosophy he attending in the Zadar Faculty of Philosophy and the Faculty of Philosophy in Zagreb. He graduated from these departments in the year 1986. PhD thesis defended at the Faculty of Philosophy in Sarajevo under the mentorship of Academician Muhamed Filipovic 1989 with the title Philosophical assumptions of modern science (or the philosophy of Nicholas of Cusa). He is one of the authors of the famous "White book" from 1984 and therefore was belittled publicly. He was editor in chief of the student newspaper 'Studentski list' and magazine "Questions" from 1982 to 1985. School year 1990/91. he attends vocational training from theological studies at the International Christian University in Vienna, but the war situation returns to his homeland after six months. He worked as a clinical pedagogue at the Vrapce Psychiatric hospital in Zagreb from 1991 to 1994 and as an editor at the Australian Multiethnic Radio Station 5 EBI FM in Adelaide, from 1999 to 2003. Last twenty years he is an associate of the Croatian literary portal and correspondent from Australia. He has published over 50 scientific and professional books of political themes and many books of poetry. He is translating from english and russian languages.
Izdane knjige:
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 1. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic1.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic2.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 3. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic4.php
SUZE OD KAMENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic3.php
SRCE OD PAPIRA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic5.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 4. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic6.php
OKOVANO VRIJEME I.DIO (praxix o filosovima)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic7.php
OKOVANO VRIJEME II (Kako su Zlatana...)
http://www.digitalne-knjige.com/p129.php
OKOVANO VRIJEME III (Raspad države)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic9.php
OKOVANO VRIJEME IV (Nautički dnevnik)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic10.php
RAZGOVORI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic11.php
BIJELA GOLUBICA (Zbirka poezije)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic12.php
AUTOBIOGRAFIJA I DRUGE PRIČE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic13.php
POLEMIKE
http://www.digitalne-knjige.com/p170.php
KRITIKE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic15.php
ESEJI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic16.php
KNJIŽEVNA KRITIKA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic17.php
JAKARINA KOSA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic18.php
ČIME SMO NEZADOVOLJNI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic19.php
MIJENE MJESECA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic20.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic21.php
FILOZOFIJA I KONAČNI SVIJET
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic22.php
AGAMEMNON
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic23.php
VELIKA IMENA HRVATSKE ZNANOSTI I FILOZOFIJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic24.php
RAZGLEDNICA IZ AUSTRALIJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic25.php
SLAVENSKO PITANJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic26.php
POVIJESNA LUTANJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic27.php
Prijevod putopisa, trilogija:
1. knjiga trilogije: PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic28.php
2. knjiga trilogije PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic29.php
3. knjiga trilogije PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic30.php
RUSKA ZORA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic31.php
i ZAJEDNIČKA ZBIRKA POEZIJE POEZIJA SVEMIRA - Željka Košarić-Safiris, Jadranka Varga i dr. Zlatan Gavrilović Kovač
ISBN 978-953-8100-54-3
http://www.digitalne-knjige.com/poezijasvemira.php
ZNANOST I POEZIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic32.php
LAŽI I OBMANE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic33.php
CRVENI KOKOT
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic34.php
NEBO MAKOVIMA OBASUTO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic35.php
DNEVNICI - 1. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic36.php
DALJINE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic37.php
DNEVNICI - 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic38.php
DNEVNICI - 3. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic39.php
DNEVNICI - 4. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic40.php
SUVREMENI HRVATSKI REALIZAM
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic41.php
KAPI ROSE - Zajednička zbirka: Anđa Jotanović, Željka Košarić-Safiris, Tanja Repinac, Jadranka Varga i dr Zlatan Gavrilović Kovač
ISBN: 978-953-354-062-7
http://www.digitalne-knjige.com/kapirose.php
PISMA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic42.php
UZ KOZMOLOGIJU ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic43.php
KOZMOLOGIJA I FILOZOFIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic44.php
KOZMOLOŠKA DOMIŠLJANJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic45.php
5EBI-FM ADELAIDE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic46.php
ČOVJEK I KOZMOLOGIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic47.php
NEKI POJMOVI KOZMOLOGIJE ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic48.php
SUVREMENI HRVATSKI REALIZAM 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic49.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOGA PRSTENA 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic50.php
U POTRAZI ZA ISTINOM
https://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic51.php
SIN EZRA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic52.php
OSOBITOST REALNOG
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic53.php
FEMINIZAM, KNJIGA O JEDNOM APSURDU
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic54.php
KLJUČEVI DVORCA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic55.php
UKRAJINA, KNJIGA O BESMISLENOM RATU
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic56.php
knjiga koja je poshumno izdana, a napisao je moj otac ALEKSANDAR GAVRILOVIĆ - BRODSKI DNEVNIK
http://www.digitalne-knjige.com/agavrilovic.php
UKRATKO O GLAVNOM
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic57.php
BLOGOVI, KOJE PRATIM
zajedno protiv plagijata
DIGITALNE KNJIGE
Magicus.info
Sandra Vulin
Webstilus
Sjena duše
lanterna duše - Wendy.Tanja
Peki
Safiris
...
...
Zlatan
TELEOLOGIJA I BOG
- 04:46 -
Komentari (1) -
Isprintaj -
#
11. predavanje TELEOLOGIJA I BOG Zlatan Gavrilović Kovač Dobar dan, u prošlom predavanju mi smo govorili o svrsi I kako je to I na koji način shvaćeno kod predsokratika odnosno Aristotela I doveli smo to u svezu sa Teslom. Ja bih htio međutim reći da mi ne možemo potpuno razumjeti Teslina nastojanja ukoliko se ne obratimo filozofiji I ovaj problem svrhe proširimo I na Kantovu teoriju. Mi ne možemo posve shvatiti Teslina nastojanja u tom slučaju pa bih ja htio reći par riječi o tome kakav je odnos teleologije I Boga. U Predgovoru svoje Teorije neba iz 1755 godine Kant je iznio mišljenje da materija ne odstupa od svojega plana savršenstva I da se nalazi podložna najmudrijoj nakani a ta najmudrija nakana jest Bog jer priroda I u kaosu ne postupa drugačije nego pravilno I uredno. I tu se događa da kod branitelja religije da oni naglašavaju da je u prirodi sve slaganje , ljepota I da su u prirodi sve svrhe I potpuni odnos sredstava za te svrhe. Ali se tako, primjećuje Kant, priroda uzdiže na sve strane što onda izaziva drugu stranu koja tu prirodu umanjuje iz čega proizlazi kako priroda prepuštena općim zakonima proizvodi samo nered. Ako se za svaki red svjetske gradnje mogu otkriti prirodni razlozi koji taj red mogu proizvesti iz vlastitosti materije tada bi bilo nepotrebno pozivati se na najvišu upravu. Ali u savršenom slaganju stvari I njihovoj ljepoti I u svim njihovim svrhama koje se donekle nalaze izvan opsega materije ali u korist ljudi I životinja otkrivamo zajednički izvor, naime beskonačan razum u kojem su bitna svojstva svih stvari zacrtana odnosom. U svojoj Kritici moći suđenja koja je nastala 35 godina kasnije Kant se nanovo vratio ovoj problematici odnosa svrha I Boga u Dodatku drugoga dijela pod naslovom Metodologija teleologijske moći suđenja ali zapravo u cijeloj toj Kritici gdje je došao do istine da svako pitanje o svrhama završava konačno na pitanju egzistencije Boga. Nakon toga je napravio razgraničenje teleologije u odnosu na prirodnu znanost I u odnosu na teologiju. U Enciklopediji filozofskih znanosti svaka znanost mora imati svoje određeno mjesto a kod teleologije se radi o tome da je ona pripadala ili prirodnoj znanosti ukoliko prosuđuje ono što može biti predmet iskustva kao što su znanosti o tijelu, o duši I općoj znanosti o svijetu, ili u teologiju koju Kant razumijeva kao znanost o prauzroku svijeta kao cjelokupnosti svih predmeta iskustva. Onda zaključuje kako ona ne pripada u teologiju jer ima za svoj predmet prirodne tvorevine I njihov uzrok Iako upućuje na taj uzrok kao onaj koji leži izvan I iznad prirode pa ga razumijeva kao božanskoga začetnika. Ali ona također ne pripada ni prirodnim znanostima jer raspravlja o svrhama prirode ukoliko one sačinjavaju sistem, pripada samo opisivanju prirode gdje čovjek obavlja koristan I poučan posao ali o postanku ne daje nikakvo razrješenje. A o tome se zapravo radi u teorijskom prirodnoj znanosti. Dakle teleologija za Kanta je prije svega Kritika a to jednostavno znači prije svega filozofija. I on kaže u paragrafu 80 : “ Ima razloga da čovjeka prosuđujemo ne samo poput svih organiziranih bića kao prirodnu svrhu nego ga prosuđujemo ovdje na Zemlji kao posljednju svrhu prirode” Na svijetu ima samo jedna vrsta bića kojoj je kauzalitet teleološki tj upravljen na svrhe I koja je takva da zakone kojima određuju svrhe predočuje kao neuvjetovane I nezavisne od prirodnih uvjeta ali ipak nužne. Biće te vrste je čovjek- kaže Kant. Jedino prirodno biće kod kojeg u pogledu njegove vlastite osobine možemo otkriti jednu nadosjetilnu moć a to je za Kanta , filozofski izraženo ,sloboda kao najviša svrha a to je najviše dobro na svijetu. To znači da čovjek egzistira kao moralno biće I da njegov opstanak ima najveću svrhu. To isto tako znači da je on kadar podvrći cijelu prirodu tako da sebe ne smije smatrati podvrgnutim. Pa onda Kant raspravlja valjanost moralnog, ontologijskog I teleologijskog dokaza Boga. Ako hoćemo da mislimo neko nadosjetilno biće onda je to ujedno u izvjesnom pogledu nama ne samo dopušteno nego I neminovno ali ga ne možemo spoznati razumom Ja bih htio reći da je ovako izgledala filozofija prije otprilike 250 godina. Danas već razmišljamo drugačije I sa mnogim ovim Kantovim tezama se ne slažemo ili ih dovodimo u sumnju. Na primjer ne vjerujemo da je čovjek moralno biće bez ostatka jer nas doista ima svakakvih. I konačno ne vjerujemo da je čovjek krajnja svrha svijeta kojoj je cijela priroda teleologiski podređena jer ima mnogo slučajeva u našem kozmosu koji ne odgovaraju planu savršenstva I koje ne možemo razumjeti odnosnim razmišljanjima. Odatle je veliko pitanje da li je čovjek krajnja svrha prirode I da njegov opstanak ima najveću svrhu. To je samo jednim dijelom točno I vrijedi za nas ali treba također računati na aktualnost kozmičkih slučajeva I prirodnih katastrofa gdje se ne pokazuje jasnoga traga organizacije nego samo djelovanje pukog mehanizma sirove materije zbog koje kao I zbog promjenjivosti nekih prosto slučajnih formi I odnosa nema razloga da se zaključi neki razuman začetnik pa onda ne bi bilo povoda ni za neku fizičku teleologiju. Međutim teleologija nije samo to, nije samo ovo Kantovo razmišljanje. Teleologija je telos,svrha , ono što u sebi ima neki cilj, neki zadatak, neku svrhu, neku nakanu. Ona označava svrhu stvari, ona se tumači kao osobit razlog postojanja neke pojave. U tom smislu se onda ona unekoliko dovodi u svezu sa pojmom fizis, fizis je ono što raste, ono što se razvija, ono što u sebi ima moć samorazvoja. I konačno kažemo da je teleologija ono što je živo I tu se slažemo sa Hegelom , da je ona život kojem je krajna svrha samoodržanje . S obzirom na ova pitanja teleologije, s obzirom na pitanja fizisa, telosa I života...postavlja se pitanje kako I na koji način onda možemo shvatiti Teslina nastojanja. I to ćemo vidjeti u slijedećem predavanju. Hvala! |