< listopad, 2018 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

O AUTORU
književnost, eseji, politika







blog je kreiran 25.10.2014. u 13:49h
dizajn: Sjena duše










dr Zlatan Gavrilović Kovač-na Wikipediji HR

dr ZLATAN GAVRILOVIĆ KOVAČ (Dubrovnik, 25.01.1959.) živi u Adelaide-Australija, hrvatski je politički književnik, filozof i pjesnik, diplomirao je pomorsku školu u Splitu i stekao zvanje mornaričkog časnika 1977. Studij sociologije i filozofije pohađa na zadarskom Filozofskom fakultetu i Filozofskom fakultetu u Zagrebu, diplomirao je na ovim odsjecima 1986. Doktorsku dizertaciju brani na Filozofskom fakultetu u Sarajevu pod mentorstvom akademika Muhameda Filipovića 1989. pod naslovom “Filozofske pretpostavke suvremene znanosti” (ili o filozofiji Nikole Kuzanskog). Jedan je od autora famozne “Bijele knjige” zbog čega je bio proskibiran u javnosti. Bio je glavni i odgovorni urednik "Studentskog lista" i časopisa "Pitanja", od 1982. do 1985. Školsku godinu 1990./91. provodi na stručnom usavršavanju iz teoloških studija na International Christian University u Beču, ali se ratnih prilika nakon 6 mjeseci vraća u domovinu. Radio je kao klinički pedagog u Psihijatrijskoj bolnici Vrapče u Zagrebu od 1991. do 1994. i kao urednik na australskoj multietničkoj radio stanici 5 EBI FM u Adelaideu, od 1999. do 2003. Zadnjih 25 godina suradnik je hrvatskih književnih portala i dopisnik iz Australije. Objavio je preko 55 znanstvenih i stručnih knjiga političke tematike kao i prijevode s engleskog i ruskog jezika, kao i samostalne zbirke poezije i zajedničke zbirke s drugim autorima u digitalnom obliku na portalu: http://www.digitalne-knjige.com/naslovna.php

Živi i radi u Adelaideu u Australiji.

dr Zlatan Gavrilovic Kovac (Dubrovnik 25th of January 1959) lives in Adelaide South Australia, is Croatian political writer, philosopher and poet. He graduated Maritime School in Split and became a naval officer in the year 1977 Studies of sociology and philosophy he attending in the Zadar Faculty of Philosophy and the Faculty of Philosophy in Zagreb. He graduated from these departments in the year 1986. PhD thesis defended at the Faculty of Philosophy in Sarajevo under the mentorship of Academician Muhamed Filipovic 1989 with the title Philosophical assumptions of modern science (or the philosophy of Nicholas of Cusa). He is one of the authors of the famous "White book" from 1984 and therefore was belittled publicly. He was editor in chief of the student newspaper 'Studentski list' and magazine "Questions" from 1982 to 1985. School year 1990/91. he attends vocational training from theological studies at the International Christian University in Vienna, but the war situation returns to his homeland after six months. He worked as a clinical pedagogue at the Vrapce Psychiatric hospital in Zagreb from 1991 to 1994 and as an editor at the Australian Multiethnic Radio Station 5 EBI FM in Adelaide, from 1999 to 2003. Last twenty years he is an associate of the Croatian literary portal and correspondent from Australia. He has published over 50 scientific and professional books of political themes and many books of poetry. He is translating from english and russian languages.

Izdane knjige:

KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 1. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic1.php

KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic2.php

KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 3. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic4.php

SUZE OD KAMENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic3.php

SRCE OD PAPIRA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic5.php

KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 4. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic6.php

OKOVANO VRIJEME I.DIO (praxix o filosovima)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic7.php

OKOVANO VRIJEME II (Kako su Zlatana...)
http://www.digitalne-knjige.com/p129.php

OKOVANO VRIJEME III (Raspad države)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic9.php

OKOVANO VRIJEME IV (Nautički dnevnik)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic10.php

RAZGOVORI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic11.php

BIJELA GOLUBICA (Zbirka poezije)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic12.php

AUTOBIOGRAFIJA I DRUGE PRIČE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic13.php

POLEMIKE
http://www.digitalne-knjige.com/p170.php

KRITIKE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic15.php

ESEJI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic16.php

KNJIŽEVNA KRITIKA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic17.php

JAKARINA KOSA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic18.php

ČIME SMO NEZADOVOLJNI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic19.php


MIJENE MJESECA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic20.php

KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic21.php

FILOZOFIJA I KONAČNI SVIJET
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic22.php

AGAMEMNON
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic23.php

VELIKA IMENA HRVATSKE ZNANOSTI I FILOZOFIJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic24.php

RAZGLEDNICA IZ AUSTRALIJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic25.php

SLAVENSKO PITANJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic26.php

POVIJESNA LUTANJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic27.php

Prijevod putopisa, trilogija:

1. knjiga trilogije: PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic28.php

2. knjiga trilogije PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic29.php

3. knjiga trilogije PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic30.php

RUSKA ZORA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic31.php

i ZAJEDNIČKA ZBIRKA POEZIJE POEZIJA SVEMIRA - Željka Košarić-Safiris, Jadranka Varga i dr. Zlatan Gavrilović Kovač
ISBN 978-953-8100-54-3
http://www.digitalne-knjige.com/poezijasvemira.php

ZNANOST I POEZIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic32.php

LAŽI I OBMANE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic33.php

CRVENI KOKOT
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic34.php

NEBO MAKOVIMA OBASUTO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic35.php

DNEVNICI - 1. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic36.php

DALJINE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic37.php

DNEVNICI - 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic38.php

DNEVNICI - 3. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic39.php

DNEVNICI - 4. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic40.php

SUVREMENI HRVATSKI REALIZAM
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic41.php

KAPI ROSE - Zajednička zbirka: Anđa Jotanović, Željka Košarić-Safiris, Tanja Repinac, Jadranka Varga i dr Zlatan Gavrilović Kovač
ISBN: 978-953-354-062-7
http://www.digitalne-knjige.com/kapirose.php

PISMA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic42.php

UZ KOZMOLOGIJU ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic43.php

KOZMOLOGIJA I FILOZOFIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic44.php

KOZMOLOŠKA DOMIŠLJANJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic45.php

5EBI-FM ADELAIDE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic46.php

ČOVJEK I KOZMOLOGIJA

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic47.php

NEKI POJMOVI KOZMOLOGIJE ZLATNOG PRSTENA

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic48.php

SUVREMENI HRVATSKI REALIZAM 2. DIO

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic49.php

KOZMOLOGIJA ZLATNOGA PRSTENA 2. DIO

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic50.php

U POTRAZI ZA ISTINOM

https://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic51.php

SIN EZRA

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic52.php

OSOBITOST REALNOG

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic53.php

FEMINIZAM, KNJIGA O JEDNOM APSURDU

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic54.php

KLJUČEVI DVORCA

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic55.php

UKRAJINA, KNJIGA O BESMISLENOM RATU

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic56.php

knjiga koja je poshumno izdana, a napisao je moj otac ALEKSANDAR GAVRILOVIĆ - BRODSKI DNEVNIK

http://www.digitalne-knjige.com/agavrilovic.php

UKRATKO O GLAVNOM

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic57.php

BLOGOVI, KOJE PRATIM
zajedno protiv plagijata

DIGITALNE KNJIGE

Magicus.info

Sandra Vulin

Webstilus

Sjena duše

lanterna duše - Wendy.Tanja

Peki

Safiris

...

...

Zlatan
06.10.2018., subota
ČISTI POLITIČAR KAO KARIKATURA UMNOG DRŽAVNIKA

Na marginama radova Karla Jaspersa

“…Otac: “Gle, miris sina moga, nalik je mirisu polja koje Bog blagoslovi, neka ti Bog da rosu sa neba i rodnost zemlje, izobilje žita i mladoga vina, blagoslovljen tko tebe blagosivlje.”

Sin: “Kakav je moj ABBA? Moj je ABBA poput rascvale grane starog trešnjinog stabla. …”

U kojoj mjeri filozofski način mišljenja djeluje i na političko, kritički naspram pogrešnih držanja koja se u političkom pojavljuju? Drugim riječima, pitamo se zajedno sa Jaspersom: kakvu sliku projektira Jaspers o političkim djelatnostima i političkim piscima? Pri tome je najprije nužno markirati razliku između pukog političara i autentičnog državnika, kako je vidi Jaspers.

Čisti političar teži, da svoje činjenje bez ostatka preobrati u nešto proračunljivo, da i protiv vlastitog uvida slijedi nekog čovjeka kojega karakterizira javni prestiž, da od uživanja u stalnom pogonu napravi životni sadržaj, da se prilijepi za mjesto samo kako bi prisustvovao tom miješanju mutne i ustajale vode. Oni su skloni tome, da koriste važnost svojih pozicija, da daju prvenstvo sujeti pred strastvenosti, da u sebi varljivom samogospodarstvu dopuste sebi jezik moći bez faktičke moći, da budu u traganju za djelotvornom sofistikom, da drže za dostatnu razumnost bez uma. Vičnost njihovih laktova u guranju biva nadmašena samo vitalnom brutalnošću koju znaju privremeno koristiti za daljnje napredovanje. Njihova stalna nasmijana lica koja obećavaju dobrobit skrivaju iza žovijalnosti neozbiljnosti onog, tko uhvaćen u laži ili gluposti, umjesto da bude poražen, počinje se, naprotiv, smijati kao da nije ništa.

Čisti političari uživaju u svojoj vidljivosti i zamjenjuju faktičku moć djelovanja sa sujetnim dovođenjem sebe do važenja. Političari vitalne energije među njima drže narod za masu kojom se može manipulirati i njihov istup djeluje kao pristup prisebnih tigrova kod kojih samodisciplina znači težnju koja je bez prepreka usmjerena na moć. Najprometnijim među čistim političarima nasuprot tome ne izazivaju ništa, jer se oni zadovoljavju time da nastavljaju, da klize zajedno sa hodom stvari i ne čine, u stvari, ništa osim što kaotično rade svoj posao u nečemu što je bez trajanja i onim što izdaju za činjenje pišu povijest u živom pijesku.

Kod poltičara perspektive bivaju, dakle, pomjerene, nametljvi motivi stupaju na mjesto rangiranosti onog bitnog, djelujuće parole nadomještaju vjernost strastveno nužnom, uvećana poslovnost prikriva stvarno nečinjenje. Bilo u malom ili velikom, bojazan od odgovornosti stavlja ih na galvanski pogon od koga se nadaju kako će on stvari već nekako riješiti. Nisko je onaj političar čiji pogled se skreće jedino trenutnom uspjehu i koga jedino privlači najmanji otpor koji djeluje u ime slobode protiv uvjeta slobode i doveden u nepriliku, vicevima se izvlači iz spora. Kao oportunistički realista takav jedan poltičar koji svoje zadatke bez opoziva drži za poziv ne izlaže se nikakavom riziku za volju svoje pozicije. Kao poslovni maher on zamjenjuje puko uzbuđennje sa sviješću slobode. Jaspers ovdje ne crta sumanutu niti izmišljenu sliku niti koje karikirano lice izobličeno zbog mržnje ili polemike, nego opisuje crte fiziognomija koje se ne mnogu predvidjeti, ali također ni dragovoljno ih ne treba gledati u lice.

Logika ovih političara djeluje konfuzno, a ipak konzekventno, svakako sve dok jedan kod drugog može računati s istom usmjerenošću koju sam donosi. Čisti političar izgleda da nešto hoće, jer drugi hoće, jer on misli da oni hoće i jer se orijentira prema onima koji sami ne znaju što hoće. Nitko u stvari neće, a svi hoće, jer svi misle da drugi hoće. Ono što pak čistog poltičara čini tako opsanim nije toliko to što on kao poslovan čovjek vuče uzde političkog i pušta da ga političko tjera ili pak kao brutalniji uzde previse zateže i sve upreže pod svoja kola. Smrtonosno je, da on sve i svakoga, dakle ljude i ideje, uvjerenja kao i načine držanja čini predmetom ne samo politike, nego njegove politike.

Situacije i ljudi , datosti i zadatosti ne iskušavaju se više kao takvi, oni ne bivaju zadovoljeni u ozbiljnosti pravične procjene i u čestitosti jednog suda koji se trudi oko istine. Sve se i svatko ispituje samo još s obzirom na njegovo političko djelovanje sa kojim se mora računati i koje se može iskoristiti. Kad se poltika izdaje za apsolut ljudske stvarnosti, kada je sve politizirano i kada analitičko poltičko mišljenje Machiavellija skrene u bezobzirni makijavelizam koji bi htio prisiliti pravo i moral, istinu i ljubav, egzistenciju i transcedenciju, čovjeka i Boga da stoje na raspolaganju političkom totalitarizmu ili da budu od koristi, onda se sa političkim gubi oslonac za pravog političara, za kako ga Jaspers naziva, umnog državnika.

Ako je čisti političar upravo zloupotrebom natpolitičkog za svrhu vlastite politike bilo da je riječ o palanačkoj bilo o svjetskoj politici diskreditirao ugled samog političkog i na taj način vlastoručno izazvao tri poznata i odrečna glavna držanja prema političkom: ja neću za volju moje čistoće sudjelovati u tijeku zla ili pak: hoću, stajalo to koliko mu drago, da budem u tijeku ili konačno: prkosim iz svoje nezavisnosti i propadam doduše besmisleno, a ipak unutarnje nezavisno to državnika odlikuje upravo smisao za natpolitičko, za običajnu ideju i spremnost ljudi na ŽRTVU.

“Političko mišljenje koje se ograničava na svoju vlastitu zakonitost stvara bespomoćno u svakom jedno stanje koje dospijeva do krajnje granice. To tobože realističko mišljenje je prikrivanje u kojem biva zaboravljen sam čovjek ne drugačije, nego obratno od načina mišljenja koje u iluzijama zaboravlja realitet gole prirode čovjeka.”

Pravi političar ne samo da više slut , on naprotiv zna da je etos pretpostavka za održanje čovječanstva na životu i u suprotnosti sa manipulacijama političkog, on se usmjerava na njega. On računa ne samo sa natpolitičkim praizvorom spremnosti na žrtvu u težnji za slobodom i pravednošću, on naprotiv računa na nju i uzima u obzir njene odlučujuće političke posljedice, a da je zbog toga ne čini sredstvom politike. Državnik, kao bitnost pravog političara, pazi na to da natpolitičko ostane nezavisno od politike, ali u napetosti prema njoj i da mu se ni politiziranjem ni pokušajem nasilnog realiziranja ne zadaje posljednji udarac. Istodobno on stražari nad tim, da uzimanjem u obzir nezavisnosti političkog od natpolitičkog spriječi izvjesno izrađanje politike u pogrešno apsolutiziranje politike i da se često kao vječno protuslovan tzv. prirodni zakon politike moć=nasilje prozre kao ideologija.

Državniku je stalno pred očima, da se ne radi toliko o njegovoj vlastitoj glavi koliko osobno o glavi svih. Mogu ga ljudi pokornošću dovesti i u iskušenje, jer će on kako oni misle sve već učiniti ili pak zahvalnošću za to što on misli i djeluje za sve ili ga mogu razljutiti kad mu naprte njihovo vlastito nezadovoljstvo sobom i svijetom. Državnik, kako ga Jaspers ocrtava u svom opisu ideje umnog državnika, nije legendarni svirač iz Hamerlina, ne može se usporediti sa dvojnikom državnika, nego je Mojsije koji pokazuje put u pustinji. Državnik se nipošto ne vara o tome, da su um i protivum djelatni u svakom čovjeku, ali on ne može sebi izmisliti ljude, on se ne podvrgava kao čisti političar javnom mnijenju kao fiksnoj veličini koja se mora ispitati kroz moguće točna istraživanja, nego sam izaziva javno mnijenje, ali njime ne manipulira i ne oktroira ga. On pogađa pravi ton, nalazi pravu riječ, govori jezikom koji pronalazi bolji izraz unutarnjim motivima ljudi, nego govorancija koja ne otkriva skrivenu, ali prisutnu volju nego je koči.

Pravi političar ne traži povjerenje, on ga pobuđuje. Zahtjev za povjerenjem koji političari često i rado podižu ne treba, da od državnika bude izgovoren, jer on za sebe stječe povjerenje. Upravo on zna da je “…poklanjanje povjerenja često ugodnost praznoslovlja koja svaljuje na sebe ono što bi trebala potresti i da znači htjeti mir u uvjerenju, da će vlada to već srediti.”, ali državnik nalazi i prema vani čak i naspram totalitarizma, a Jaspers to označava zapravo kao “…duhovno stanje koje danas neposredno predstoji.”, točan jezik, jedan jezik koji nije ni onaj predane diplomacije dobrih manira ni onaj jedne “političke moći” koja u sebi krije posljednji rizik, nego koji strpljivo i neprekidno, a da ne vraća milo za drago razobličuje laž, a da je ne naziva izričito lažju. Državnik zna, da je poltika stalno orijentirana prema dva pola, “prema mogućoj vlasti i slobodnoj suradnji”, prema vlasti koja odoljeva i slobodi koja sebe osvjedočuje, ali on zna da se politička moć ne vrši samo kao “moć kroz vlast”, a da izgradnja jedne zajednice u slobodi ne mora bez daljnjeg držati vlasti za “anomaliju protivnu politici.”. On poznaje “mračno veličanstvo vlasti”, ali također i blagu neodoljivost moći nenasilja. On zna o nesavršenosti čovjeka, zna poput Kanta da se iz tako krivog drveta ne može istesati ništa pravo, ali i sa Augustinom o “čudu”, da ljudi nisu samo organizirane bande razbojnika. Državnik je velik kada se u toj napetosti političkog samopotvrdivanja i slobode i iz odgovornosti pred umom ne potčinjava ni tzv. realitetima ni tzv idealitetima, nego čini ono “što je zauvijek voljan preuzeti na sebe.”

- 10:39 - Komentari (1) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.