Nepoznati Zagreb

08.04.2009., srijeda

Neobična transportna sredstva našega grada: Podsusedska žičara

Svašta ima u tom našem gradu, pa tako i podosta neobičnih prijevoznih sredstava ... ja ću vam danas i jednog od slijedećih dana opisati dva koja više nisu u funkciji, ali su njihovi tragovi još itekako dobro vidljivi (o da, dapače, teško ih je ne vidjeti, samo ako se zna kuda gledati!).

Dakle, danas je riječ o teretnoj žičari u podsusedu koja je tokom dosta godina opskrbljivala podsusedsku cementaru laporom koji se kopao u kamenolomu u Bizeku koji se nalazi u njenom zaleđu. Danas neću puno pisati o samoj cementari, o tome kako je svojom prašinom zagadila čitav Podsused i okolicu, kako je prouzročila klizišta u svojem zaleđu i kako ta gomila čelika i betona danas polako trune bez jasne ideje što činiti sa time u budućnosti ... toj temi ću posvetiti poseban post ili čak niz postova ... No, danas se koncentrirajmo na već spomenutu žičaru.


Snimio: Vanja

Žičara je uz pomoć dvedesetak betonskih stupova u malim "vagonetima" prevozila lapor iz kamenoloma do same cementare i na tom putu je prevaljivala udaljenost od cca 1,5 km i visinsku razliku od oko 200 metara. Ja se vrlo maglovito sjećam te žičare u pogonu, no znam iz raznih izvora da je u radu bila sve do 1972. godine kada je umjesto nje u funkciju stavljen tunel koji je izbušen ispod Bizeka i kroz koji se lapor dovozio do cementare sve do njena zatvaranja i stečaja 1987. godine.

I, ostaci te žičare su vidljivi još i dan danas i čak su i vrlo dobro očuvani ... što i nije čudo obzirom da se radi o armiranom betonu koji će tako ostati stajati još vjerojatno stotinu godina (teško je očekivati da će ih netko rušiti, pogotovo stupove koji su u blizini stambenih objekata). Vučnog užeta naravno više nema, nema ni zaštitnih "podvožnjaka" iznad ulica Bizek II i Bizek I koji su štitili vozila i pješake od možebitnog pada lapora na njih ... no, sve ostalo tj. svi stupovi, su i dan danas na svom mjestu. Evo kako je to izgledalo pred koji dan!


Snimio: Vanja



Snimio: Vanja

Bacimo koji pogled i na područje same cementare!


Snimio: Vanja

Vidljive su naslage lapora ... no, upravo zbog njih pretjerano iskopavanje je rezultiralo brojnim klizištima i gradnja bilo kakve vrste je tu vrlo rizična.


Snimio: Vanja


Snimio: Vanja

Do stupova je lako doći: sa Aleje Bolonje skrenite nakon cementare desno u ulicu Prigornica, a sa nje, nakon uspona na brijeg, desno u ulicu Bukoščak. Kad prođete rasklopno električno postrojenje već ste točno na trasi bivše žičare. Lijevo je uz cestu jedan stup, desno (slijedeći makadam ulice Vodopijin brijeg) su dostupna još dva stupa, dok su još niže još nekoliko stupova, no nalaze se na privatnom zemljištu i nedostupni su. Stupovi dalje režu poprijeko blago nagnutu padinu prema vrhu Bizeka dok se vi cestom možete zaputiti ulicom Bizek I do malog trga, a dalje lijevo ulicom Bizek II uz koju ćete opet sresti stupove. Po toj ulici nastavite sve do kraja asfalta (postoji mogućnost okretanja za aute), tamo se nalazi najveličanstvenija kolekcija stupova (njih 5 na malom razmaku, to je bilo potrebno jer je trebalo prevladati malo sedlo) kojom dominira jedan veliki monster-stup sa dugačkim betonskim potpornjima ... a svom tom čudu od betona kontru udara picajzlasto lijepo uređen vrt sa mnogo cvijeća i vrtnim patuljcima koji se nalazi tik ispod njega.


Snimio: Vanja


Snimio: Vanja


Snimio: Vanja

Ostaci žičare završavaju na području kamenoloma, tamo ih nisam slijedio jer ću tom fascinantnom kamenolomu (ja ga zovem "zagrebački Kolorado") posvetiti pokoji zasebni post.

I za kraj, ostaci vrlo slične žičare se mogu vidjeti nigdje drugdje nego na Velebitu, između Jablanca i Alana. Na tom je potezu u doba djelovanja kaznionice na Golom otoku prevoženo drvo (trupci) iz velebitskih šuam oko Alana prema Jablancu od kuda su se brodovima transportirali dalje, na otok ili pak prema Rijeci.


- 08:49 - Komentari (2) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< travanj, 2009 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Rujan 2024 (2)
Srpanj 2024 (1)
Lipanj 2024 (4)
Travanj 2024 (1)
Ožujak 2024 (6)
Veljača 2024 (6)
Siječanj 2024 (5)
Prosinac 2023 (2)
Studeni 2023 (7)
Listopad 2023 (5)
Rujan 2023 (2)
Kolovoz 2023 (6)
Srpanj 2023 (8)
Lipanj 2023 (11)
Travanj 2023 (1)
Ožujak 2023 (5)
Veljača 2023 (6)
Siječanj 2023 (3)
Prosinac 2022 (7)
Studeni 2022 (8)
Listopad 2022 (3)
Rujan 2022 (2)
Kolovoz 2022 (3)
Srpanj 2022 (14)
Lipanj 2022 (2)
Svibanj 2022 (2)
Travanj 2022 (11)
Ožujak 2022 (10)
Veljača 2022 (6)
Siječanj 2022 (9)
Prosinac 2021 (8)
Studeni 2021 (3)
Listopad 2021 (4)
Rujan 2021 (9)
Kolovoz 2021 (6)
Srpanj 2021 (9)
Lipanj 2021 (1)
Svibanj 2021 (8)
Travanj 2021 (6)
Ožujak 2021 (10)
Veljača 2021 (4)
Siječanj 2021 (1)
Listopad 2020 (2)
Rujan 2020 (6)
Srpanj 2020 (3)
Lipanj 2020 (3)
Svibanj 2020 (3)
Travanj 2020 (4)

Tema bloga:

Linkovi