MODESTI BLEJZ

< travanj, 2010 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Komentari On/Off

e-mail:modestiblejz@net.hr
sadržaj ovog bloga zaštićen je Copyrightom ©!

hej!

Što se po mojoj ludoj glavi uvijek vrzma jest:
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
________________________

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Opća deklaracija o pravima čovjeka je prvi sveobuhvatni instrument zaštite ljudskih prava, proglašen od strane jedne opće međunarodne organizacije, Ujedinjenih naroda. Proglasila ju je je na Opća skupština UN 1948. godine.

Iako je donesena ne kao ugovor, nego samo kao rezolucija koja nema nikakvu pravnu snagu, sa ciljem da osigura "zajedničko razumijevanje" ljudskih prava i sloboda koja se spominju u Povelji UN, tijekom slijedećih desetljeća doživjela je dramatičnu transformaciju. »Danas rijetki pravnici poriču da je deklaracija normativni instrument koji stvara, barem neke, pravne obveze za države članice UN.« (Buergenthal, str. 31)

Članak 1. svečano proglašava:
»Sva ljudska bića rađaju se slobodna i jednaka u dostojanstvu i pravima. Ona su obdarena razumom i savješću pa jedna prema drugima trebaju postupati u duhu bratstva.«

S tim je u vezi članak 28, koji proglašava ljudsko pravo da država i međunarodna zajednica priznaju njegova/njezina prava:

»Svatko ima pravo na društveni i međunarodni poredak u kojemu se prava i slobode utvrđene ovom Deklaracijom mogu u punoj mjeri ostvariti.«

Daljnje odredbe sadrže tzv. "katalog ljudskih prava", u kojem se:

zabranjuje ropstvo (čl. 4),
zabranjuje tortura (čl. 5.),

zabranjuje diskriminacija (čl. 2. i 7.), te uređuje
pravo na život (čl. 3.),
pravo na slobodu (čl. 3.),
pravo na osobnu sigurnosti (čl. 3.),

pravo svake osobe na pravično suđenje i zabrane samovoljnog uhićenja (čl. 9. - 12.),

pravu na zaštitu privatnosti (čl. 12.),

pravo čovjeka da se slobodno kreće unutar svoje države, da njen teritorij napusti i da se u svoju državu smije slobodno vratiti (čl. 13.),

pravo na utočište (azil) u drugim zemljama, od nepravednog progona u svojoj zemlji (čl. 14.),

pravo čovjeka da bude državljanin barem jedne zemlje i da se može odreći državljanstva (čl. 15.),

pravo punoljetnih muškaraca i žena da sklope brak i time osnuju obitelj, koja se štiti kao temeljna društvena jedinica (čl. 16.),

pravo na vlasništvo (čl. 17.), pravo na slobodu mišljenja i vjeroispovijedi (čl. 18.),

pravo na slobodu mišljenja i izražavanja, koja uključuje pravo na širenje ideja putem bilo kojeg medija (čl. 19.),

pravo na slobodu okupljanja i udruživanja (čl. 20.),

pravo na sudjelovanje u upravljanju svojom zemljom, putem izbora i pravom na pristup javnim dužnostima (čl. 21.),

pravo na socijalnu sigurnost u svrhu osiguranja temeljnog dostojanstva čovjeka (čl. 22.),

pravo čovjeka da radi i slobodno izabere zaposlenje, te da bude plaćen bez diskriminacije - jednako kao i drugi ljudi koji rade jednaki posao (čl. 23.),

pravo na sindikalno organiziranje radnika (čl. 23.),

pravo na dnevni odmor i plaćeni dopust od rada (čl. 24.),

pravo na dostojni životni standard (čl. 25.),

pravo na zaštitu materinstva i djetinjstva, koje uključuje i zaštitu izvanbračne djece (čl. 26.),

pravo na obrazovanje, koje uključuje obvezno osnovno obrazovanje, besplatno srednjoškolsko obrazovanje, te pravo na pristup visokoškolskom obrazovanju "jednako dostupno svima na osnovi uspjeha" (čl. 26.),

pravo prvenstva roditelja u izboru vrste obrazovanja za svoju djecu (čl. 26.),

pravo na pristup kulturi i znanosti (čl. 27.),

pravo na zaštitu moralnih i materijalnih interesa koji proizlaze iz kulturnog i znanstvenog stvaralaštva (čl. 27.)

pravo na društveni i međunarodni poredak u kojem se mogu ostvarivati ljudska prava (čl. 28.).

Sadržaj 30 članaka Opće deklaracije o pravima čovjeka kasnije je ugrađivan u druge međunarodne akte, uvijek uz stanovite izmjene. Najvažniji od tih akata su Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima i Međunarodni pakt o gospodarskim, socijalnim i kulturnim pravima - oba proglašena od Opće skupštine Ujedinjenih naroda 1966. godine; nakon dovoljnog broja ratifikacija od nacionalnih parlamenata (koji su propisali da će se prava i slobode iz tih akata poštivati u njihovim državama) oba su pakta stupila na snagu 1976.




- Lovci na krzno
- Crkva protiv golotinje – kako perverzno
- Lampedusa
- O grešnosti smijeha...
- Evo što činite svojoj djeci
- Verbalne manipulacije kao način komunikacije
- Zvijezda Smrti
- Paunovi
- Fight club
- Pocijepane zastave
- Kada tučeš tuci u glavu
- Ovisnost o tehnologiji i njene posljedice
- Gnjevna rulja, nova platforma
- Kultura ulizništva
- Čini zlo, ali nipošto o njemu ne govori
Ja mislim kao ti, ali
XXX
Tko to (po)tura Turcima?
po aboridžinima

Slijepa sljedba toboženizma
Papanstvo kao star-novo paganstvo
tri slova
Kad veliki padnu
Ime poze

da? SLUŠAONICA 1


Justin Timberlake - Say Something ft. Chris Stapleton

BBC News
World News SBS
Internet Monitor
Index.hr
Net.hr
Slobodna Dalmacija
Novosti
e-novine
H-alter
N1
Radio Gornji Grad
Tacno.net
Lupiga
Novi list
Tportal
Dnevnik.hr
Jutarnji list
24sata
Večernji list
Al Jazeera Balkan
HRT

*
DHMZ-tjedna vremenska prognoza
National Geographic
Meridijani
Booksa
Culturenet.hr
Vijenac
NikTitanik
Filmski.net
Film-mag.net
CineStar
The Pirate Bay
Eventim
ulaznice.hr
*
YouTube
Wikipedia
TV Program
Kostenlos Bilder und Fotos...
Gmail
Yahoo.mail



"Volim ljude, ali ne znam šta ću s njima.

Iskustvo me naučilo da ono što se ne može objasniti samome sebi, treba govoriti drugome. Sebe možeš obmanuti nekim djelom slike koji se nametne, teško izrečivim osjećanjem, jer se skriva pred mukom saznavanja i bježi u omaglicu, u opijenost koja ne traži smisao. Drugome je neophodna tačna riječ, zato je i tražiš, osječaš da je negdje u tebi, i loviš je, nju ili njenu sjenku, prepoznaješ je na tuđem licu, u tuđem pogledu, kad počne da shvata. Slušalac je babica u teškom porođaju riječi. Ili nešto još važnije. Ako taj drugi želi da razumije.

Više je dobrih ljudi na svijetu nego zlih. Mnogo više! Samo se zli dalje čuju i teže osjećaju. Dobri ćute.

Riječi su vazduh, kakvu štetu mogu nanijeti?
Riječi su otrov, od njih počinje svako zlo.
Onda, da ćutimo!
Ne treba da ćutimo. Ima se o čemu govoriti, ne napadajući. Pomoći treba, a ne odmagati. Država je to, bolan, hiljadu briga i nevolja, imanje svoje ne možes urediti kako valja, a kamoli toliki svijet. I onda počne neko da zakera, te ne valja ovo, te ne valja ono, e čudna mi cuda! Jašta da ne valja. Pravo je čudo kako išta valja: toliki ljudi, a svako vuče na svoju stranu.

Ne voliš da budeš na smetnji, ne voliš da te ko krivo pogleda, ne voliš da ti iko ružnu riječ kaže. Kako onda misliš da živiš?

A meni se čini da je strah najveća sramota ovog svijeta, i najveće poniženje čovjekovo. Izmahnut je nad njim, kao bič, uperen u grlo, kao nož. Čovjek je opkoljen strahom, kao plamenom, potopljen njime, kao vodom. Plaši ga sudbina, plaši ga sutrašnji dan, plaši ga vladajući zakon, plaši ga moćniji čovjek, i on nije ono što bi htio biti, već ono što mora da bude. Umiljava se sudbini, moli se sutrašnjem danu, poslušno ponavlja zakon, ponizno se smiješi mrskom moćnom čovjeku, pomiren da bude nakazna tvorevina sačinjena od straha i postajanja.

Lakše je nagovoriti ljude na zlo i mržnju nego na dobro i ljubav. Zlo je privlačno, i bliže je ljudskoj prirodi. Za dobro i ljubav treba izrasti, treba se pomučiti.

Da sam drukčiji, da život nosim kao tegobu, da sam ogorčen, počeo bih da se gubim, da pijem, da mrzim, postao bih nezadovoljnik koji se okreće protiv cijelog svijeta.
A ne mogu to. Uprkos svemu, živim kao i drugi ljudi, koji su bez moga biljega, veseo i tužan zbog običnih stvari, veseo zbog dobrih ljudi koji su pomalo zli, tužan zbog zlih ljudi koji su rijetko dobri...

Hodaćemo bez razloga, radovaćemo se, bez razloga, smijaćemo se, bez razloga, s jednim jedinim razlogom, što smo živi i što se volimo. A kud ćeš veći razlog.

U početku ljubav,
u životu mržnja,
na kraju sjećanje.

Ljubav je ipak jača od svega.
"


SLUŠAONICA 2


Kristina Train - Dark Black

I. Fanatizam – smak ljudskog uma
II. Grijeh šutnje

- Obdukcija divljaštva
- O projekciji projektora
- Da, to je spin
- Yodin poučak
- Egzibicionisti
- Rasizam i svi njegovi preračuni

A. Perspektiva obrata
B. Jedan metak

Knjižno-filmski kutak:
Što se zadnje pogledalo?
Što se zadnje pogledalo?
Što se zadnje pogledalo?
Što se zadnje pogledalo?

Što se zadnje pogledalo?

Što se zadnje pogledalo?


SERIJE





Manhunt: Unabomber

GoT

The Handmaid's Tale

American Gods

Legion

Stranger Things

The Young Pope

Black Sails

Sherlock

The Man in the High Castle

SS-GB

Westworld

Horace and Pete

The Crown

Lethal Weapon

Designated Survivor

Taboo

Grantchester

The Big Bang Theory





FILMOVI




Tajna broja sedam / What Happened To Monday

Geostorm

Blade Runner 2049.

Victoria i Abdul

War for the Planet of the Apes (2017)

Spider-Man: Homecoming (2017)

Unbroken (2014)

Čuvari galaksije Vol. 2

Viceroy's House

Valerian and the City of a Thousand Planets / Valerian i grad tisuću planeta

Dunkirk

Denial (2016)

Saving Mr. Banks / Kako je spašen gospodin Banks

Wonder Woman (2017)

The Boss Baby

Patriots Day

The Mummy

The Space Between Us (2017)

Kongens nei / The King’s Choice (2016)

King Arthur: Legend of the Sword

The Exception (2016)

To Walk Invisible: The Bronte Sisters

Colossal (2016)

A United Kingdom (2016)

Beauty and the Beast (2017)

Kong: Otok lubanja

Logan

Hidden Figures

Jackie (2016)

Underworld: Blood Wars (2016)

Assassin's Creed

Elvis & Nixon

Loving (2016)

Lion / Lav (2016)

The Invisible Woman

Tang shan da di zhen / Aftershock

Sve ili ništa / Hell or High Water - Comancheria

Greben spašenih / Hacksaw Ridge

Dolazak / Arrival

The Great Wall (2016)

Putnici / Passengers

Deepwater Horizon

The Girl on the Train / Djevojka u vlaku

The Hateful Eight

The Accountant

Rogue One: A Star Wars

Dom gospođice Peregrine za čudnovatu djecu

Ben-Hur (2016)

Inferno

Sully (2016)

Jason Bourne (2016)

Fantastic Beasts and Where to Find Them

Doctor Strange

The Nice Guys

Star Trek Beyond (2016)

Legenda o Tarzanu

Warcraft

Independence Day: Resurgence (Dan nezavisnosti 2)

Captain America: Civil War

Me Before You

Locke

The Huntsman: Winter’s War

The Divergent 1, 2, 3...

Batman v Superman: Dawn of Justice

London Has Fallen


Igre gladi: Šojka rugalica 1./The Hunger Games: Mockingjay – Part 1

Gone girl

Birdman

Interstellar

St.Vincent

U šumi / Into the woods

The Judge / Sudac

Trance

Welcome to the Punch

Against the Sun

The Secret Life of Walter Mitty / Tajni život Waltera Mittya

Čuvari galaksije

Kako izdresirati zmaja 2

Planet majmuna: Revolucija

Godzilla
Još jedan film o Godzilli u kojemu Godzillu jedva da vidite. Holivudski tupež. 4/10

Noah
Inače volim Russella Crowea kao glumca, ali nema tog glumca koji bi glumeći biblijskog Nou koji u arci spašava čovječanstvo mogao spasiti i ovaj film. Najnoviji film Darrena Aronofskya je ukratko rečeno - dosadno pretenciozno smeće. Poštedi me blože biblijskih spektakala (sa porukom pride)! Kamo sreće da sam uštedila i na karti. 4/10

Hobit: Smaugova pustoš / The Hobbit: The Desolation of Smaug
Trilogija Hobit ne posustaje ni u drugom nastavku. Odlično. Nema se tu što reći. Tata spektakla. 9/10

Igre gladi: Plamen / The Hunger Games: Catching Fire
Igre gladi ne posustaju pod krinkom distopije šamarati ni u drugom nastavku, koliko će ih još biti ne znam. Jako dobro. 8/10

Rush/Utrka života
Po istinitim događajima. Nabrijana sportsko-psihološka drama (biografija) o rivalstvu svjetskih prvaka Nikija Laude i Jamesa Hunta, karakterno potpuno suprotnih velikana trka F1. Izuzetno napeto i dojmljivo. Soundtrack - miljenik Oscarovaca plodni skladatelj Hans Zimmer, uobičajeno na visini zadatka. Film za muškarce koji vole automobile, kojeg evo vrlo dobro prihvaćaju i žene. 8/10

Gravity/Gravitacija
Vizualno i scenaristički prekrasan film-drama, pisan da bude mali - ali opet veći od života (od svemira). Dakle, inteligentno prilazi s "nečasnim" namjerama. Kojim? Vidjet ćemo... Priča s porukom (neki bi rekli tipično američki patetičnom, što i jest, ali ok, u ovom slučaju /svemiru - patetika štima) koja puca na Oscara. Ženska uloga (odlična Sandra Bullock) pisana da puca na Oskara. Muška uloga (oscarovac Clooney) za sporednu ulogu također. Na učestale trenutke napeto, stresno, užasavajuće, jezivo, nategnuto, dirljivo, ali opet i lijepo. Prvi 3D film koji, po meni, u potpunosti opravdava nošenje naočala na projekciji. 9/10

Olympus Has Fallen
Začuđujuće ok akcijski film (kvalitetna šora i rasturačina Bijele kuće), na tragu Willisovog ciklusa Umri muški, s tim da ovaj put muški umire Gerard Butler. Totalno pretjerivanje, naravno, ali to se očekuje, neuništiva junačina veća od života. Cijepljeno od baš potpune patetike Misije: Bijela kuća, Olimpova filma blizanca ove ljetne sezone. It`s ok. 7/10

Ljubav / Amour
Drama, drametina, naddrametina. Film čija se projekcija nerijetko i napušta. Michael Haneke, kao jedan od naj filmskih (kant)autora ovog stoljeća, opet nemilosrdno, do kosti. 10

Star Trek: Into Darkness
Treker sam, ali ovo je scenarij koji mi baš nije imao nekog smisla. Lik Khana u Star Treku ima preveliku reputaciju da bi ga se ovako potraćilo. U redu, sam Khan je mračan i zgodan, dečki također, i oni logični i oni nelogični, a ni akcija ne staje, ali sama akcija bez logike? Ma Star Trek može bolje. I ići gdje nijedan čovjek išao nije. Samo kad bi ekipa u Hollywoodu umjesto profita na pameti imala muda u gaćama. 6/10

Elysium
O nesvijetloj distopiji, a zapravo stvarnosti, planeta Zemlja, na kojem postoji većinska sirotinja koja se bori da preživi i manjinska privilegirana kasta nedodirljivih bogataša koji žive visoko, visoko gore iznad Zemlje na svemirskoj stanici. Goruće pitanje sukoba (preslika SADa danas) - zdravstvo (dostupno svima). Bitka za preživljavanje je neizbježna. Rekla bih da je poruka subverzivna, ali budući je izrečena neskriveno, jasno i glasno - o subverziji nema riječi. 7/10

Bitka za Pacifik / Pacific Rim
Besramna i profita gladna kombinacija Godzille, Transformersa i iritantnih Power Rangersa za kojima luduju djeca i Japanci. Više je no očito da je autorima na umu dodatna zarada u prodaji / podvali akcijskih figurica maloj djeci. No u redu, kad se to tako prihvati, to je solidan dječje-akcijski zabavnjak za razbiti dosadnu večer. 7/10

Misija: Bijela kuća - White House Down
Ubi me ta gadljiva američka patriotska patetika. Toliko je klišeizirano da ispada kao da se netko fakat zajebava. Inače može proći kao solidni akcić kojemu je cilj bio izreklamirati Tatumove bicepse. Sve žen(s)ke sad uzdahnušsmo - aaaaaah. 7/10

Red 2
Stara ekipa opet praši, simpa, ali ništa više od toga. Prvi dio originalniji. Osrednji akcić. 6/10

Specijalne agentice / The Heat
Simpa i na trenutke smiješno, američki humor vulgaris, ženski buddy-buddy policijski film, šprdanje na vlastiti račun i račun žanra. Ali ništa više od toga. 6/10

Gru na supertajnom zadatku / Despicable Me 2
Ma ni sjena prvog filma. Niti smiješno niti zabavno. Naporno. Cilj izvući još više love roditeljima klinaca. 5/10

Usamljeni jahač
Genijalna satira, posveta žanru, komedija, originalan scenarij, glumci (vanserijski Johnny Depp). Jedan od rijetko inteligentnih i zabavnih filmova ljetne sezone 2013. 9/10

The Impossible / Nemoguće
Snimljeno po istinitoj priči o katastrofalnom tsunamiju u Indijskom oceanu koji je 2004. pokosio ljetovališta u Tajlandu i usmrtio tisuće ljudi. Nevjerojatno potresna priča, zastrašujući specijalni efekti i vrhunska angažiranost vrhunskih glumaca (Naomi Watts i Ewan McGregor, plus djeca), kao i neočekivana elementarna katastrofa udaraju nemilosrdno i direktno u želudac. Kolizija stvarnosti (činjenice da je film snimljen po istinitom događaju) i filma, te jasno naznačena krhkost pretanke granice između rajske idile i pakla na zemlji (uvodna i završna scena leta avionom), stvaraju nadrealne, a zapravo hiperrealistične slike. Same pohvale. Snažan mali-veliki europski film. 9/10

Zabranjena ljubav/Upside Down
Film koji bi bio samo jedan u nizu limunadnih ljubića za tinejdžere da nije impresivne vizualnosti i originalne scenarističke SF premise o dva dijametralno različita (naopačka), ali međuovisna svijeta suprotnih gravitacija. Iako je scenaristička ideja o distopijskom strogo razdvojenom svijetu/ovima (Gornjem bogatom i Donjem siromašnom) neuvijenom simbolikom namjerno otvorila prostor za ozbiljniju dramu koja propituje današnje neoliberalističko-korporativno-totalitarno društvo i sve veći svjetski jaz između bogatih i siromašnih, scenarij tu premisu ipak koristi samo kao impresivne kulise, ne upuštajući se do kraja u poozbiljivanje, ostajući na razini bajkovitog spektakla (zbog ciljanja na tinejdžersku publiku). U pamćenju ostaje ideja, simpatičnost glumaca i raskoš efekata, film stvoren za gledanje na velikom platnu. 7/10

Jadnici
Ok, volim Hugoa i mjuzikl Les, ali filmom nisam impresionirana. Korektno, ali ništa više od toga. 6/10

Django Unchained/Odbjegli Django
Tarantino u svom elementu, na svoj jedinstven način opet propituje novo povijesno razdoblje, ovaj put neslavnu američku robovlasničku prošlost, u maniri špageti vesterna. Nije njegov najbolji film, kao da je neuobičajeno nenadahnuto odradio scenaristički rasplet, ali film je ipak klasa za sebe, barem jedna njegova tarantinovski urnebesna scena opet ulazi u filmsku antologiju (čitaj: problem KKKa s kukuljicama). 7/10

Hobit-Neočekivano putovanje
Odlično, tek prvi dio trilogije, ali tri sata koja se ne osjete i nisu dosadna ni na tren, upravo suprotno, razina LOTRa na malo neozbiljniji i zabavniji način, na kraju samo izgarate od nestrpljenja i razočaranja što treba čekati godinu dana do sljedećeg nastavka. Jackson je i dalje majstor mašte. Vizualno spektakularno. Svijet Međuzemlja i dalje fascinantan. 9/10





Što se zadnje pročitalo?




KNJIGE


Lee Child, serijal o Jacku Reacheru

Rat i mir, Tolstoj

Savez kapetana Vorpatrila, Lois McMaster Bujold
Ledene opekline, Lois McMaster Bujold

Pero Kvesić (babl), Pudli lete na jug

Ha Joon Chang, 23 stvari koje vam nisu rekli o kapitalizmu

Witold Gombrowicz, Posmrtna autobiografija

O koristi i štetnosti historije za život, Friedrich Nietzsche

Katherine Jenkins, Pouke redovnika za kojega sam se udala

Godina opasnog sanjanja, Žižek Slavoj

Khaled Hosseini, Gonič zmajeva

Časni trgovci, Philippa Gregory

Vedrana Rudan, Ljubav na posljednji pogled

Europski duh, Viktor Žmegač

Susan Sontag, Istovremeno - eseji i govori

C. J. Sansom, Otkrivenje

Anđeli u tami, Eduard Pranger

G.R.R.Martin, Ples zmajeva - 1. i 2. dio: Pjesma leda i vatre - knjiga peta

Reinhold Messner, Gola planina

Pedeset nijansi sive - Ovo knjiga 2012.?! Sto nijansi treša. Bljuv.

Tragovima Odiseja, Jasen Boko

Kurosawin nemir svijeta, Branko Sbutega

Andrej Nikolaidis, Sin i Homo Sucker: Poetika Apokalipse

Čovjekovo traganje za smislom, Viktor E.Frankl

1941.: Godina koja se vraća, Slavko Goldstein

Shusaku Endo, Šutnja

Noć, Elie Wiesel

Kundera, Nepodnošljiva lakoća postojanja

Knjiga mrtvih filozofa, Simon Critchley

Milan Kundera, Identitet

Kradljivica knjiga, Zusak

Gustav Mahler-biografija

Raznoliki stavovi - Život Lenarda Cohena

Povijest opere, Michael Raeburn

Amos OZ, Pantera u podrumu

Čiji je jezik?, Mate Kapović - jednom o tome i sama pisah u postu naslovljenom Jezični puritanizam.

Ivana Simić Bodrožić, Hotel Zagorje; mučno svjedočanstvo mučnog vremena.

Stvoriteljeva karta, Emilio Calderon; kada se strastveni povjesničar baci u pisanje romana, umjesto romana dobijemo besmisleno i zamarajuće nabrajanje povijesnih trivia.

Kate Quinn - Ljubavnica Rima: antički ljubić na tragu Gladijatora isto evidentno napisan za filmsku ekranizaciju.

Ken Follett - Stupovi Zemlje; srednjovjekovni ep o gradnji katedrale napisan za filmsku ekranizaciju.

Sofijin svijet - Jostein Gaarder; roman o povijesti filozofije.

Stieg Larsson - trilogija Millenium; skandinavska legenda.

Svatko umire sam, Hans Fallada - drama Njemačke II.svj.rata.

Deadline-knjiga o jednoj ljubavi i previše smrti, Roberta Valdeca, vrlo živopisno opisuje njegov novinarski i ljubavni put po ratištima svijeta, od Afganistana do Bagdada pred američku invaziju na Sadamov režim, životno, krvavo i do bola napeto!

Nevjernica-Moj život, roman a zapravo životna priča Ayaan Hirsi Ali, knjiga je koja se ne ispušta iz ruku. Poučna, bolna i detaljna odiseja nama nepoznatom kulturom afričkog i bliskoistočnog islama, ispričana iz prve ruke, ruke jedne potlačene muslimanske žene, presjek jednog društva i kulture koja egzistira paralelno sa našom i koja autodestruktivno vrši nasilje nad ženama i djecom, kulture koja je toliko različita od zapadne da nam zvuči kao srednjovjekovna bajka. Hrabra Ali iskreno iznosi surove detalje i ne skriva ništa, zbog svojeg političkog djelovanja, ali nadasve nešutnje na nju je bačena fatva, život spašava bijegom prvo u Nizozemsku potom u SAD, gdje i danas živi.

Čudo u Poskokovoj dragi, Ante Tomića je roman za ispišat se od smijeha! Nešto genijalno duhovito, toliko da vas tjera da se čitajući grcate od smijeha dok vas ukućani gledaju u čudu jer im ništa nije jasno smijeh Vrlo pitak i taman ne predug romančić da ga progutate u jednom danu, jer kad ga uzmete u ruke ne ispuštate do zadnje strane, provjereno thumbup Kao stvoreno za odličnu filmsku komediju.

Snovi mojega oca, Barack Obama; ne mogu se oteti dojmu kako je ova knjiga zapravo politički pamflet namijenjen skupljanju bodova među crnačkom zajednicom SADa. Obama ju je pisao prije svog ozbiljnijeg političkog angažmana, a bi li se uopće mogao upustiti u politiku da nešto ovako nije prije napisao, veliko je pitanje. U knjizi se spisateljski vješto bavi svojim afričkim naslijeđem (i dubokim kompleksima afroameričke zajednice), repovima svojega neprisutnog oca (nevjerojatan lik nevjerojatnog životnog puta) i vječitom potragom za vlastitim identitetom, prva polovica knjige govori o bijeloj strani obitelji, druga o onoj kompleksnijoj - afričkoj. Nalazim veliku sličnost sa nedavno pročitanom knjigom D.Mengestua (osvrt dva reda niže), iščitava se ista međukulturna izgubljenost, problematika identiteta i pripadnosti.. ne baš vedro štivo, ponekad baš bremenito.

Koliba, razvikani bestseler William P. Younga, po meni spada u onu vrstu new ageovske coelhovske literature koja natrpana univerzalnim porukama puca visoko, ali literarno malo daje. Poruke su naravno lijepe, ali nije to Dostojevski. Proizvod na kakav već poslovično padaju Ameri, ali me brine što ih sve više slijedi i ostatak svijeta.
Poučak: razvikanost nije garancija kvalitete.

Egzil, Enza Betizze je uz Matvejevićev Mediteranski brevijar jedna od onih minucioznih knjiga koje bih preporučila pročitati svakom Dalmatincu koji drži do sebe i svoga kraja.

Lijepe stvari što se nebom gnijezde, Dinaw Mengestu; život između dvaju svjetova, između dvaju kontinenata, Amerika i Afrika te bolna izgubljenost između dvije kulture, sivo i tegobno.

Noćni let, Antoine de Saint-Exupery. Predivno! Ova je knjiga čista poezija, roman koji pjeva misteriju pionira avijacije, čista poezija koja mi je napojila dušu!

Mirjana Krizmanić, Tkanje života, zgodan self-priručnik, kojeg ne privedoh kraju, meni je to dosadno, self-priručnici nisu moj đir.

Otok, Victorie Hinslop

Ovo nije zemlja za starce Cormac McCarthya, još jedna filmska uspješnica koju još nisam pogledala no knjiga je pročitana i samo mogu reći da mi je nakon Ceste i ove knjige McCarthy prirastao srcu. Zreo promišljeni pisac koji ima što poručiti, koji -sad je to očito- ima određeni uvid i kojeg je užitak čitati.

U divljini, Jona Krakauera

Cesta, odličan postapokaliptični roman Cormac McCarthya koji govori o ljudskosti, snimljen i film sa Viggo Mortisenom, biti će to više nego dobro.

O nasilju - Slavoja Žižeka; da nije povremenih duhovitih referenci na neke pojmove opće kulture bilo bi potpuno nerazumljivo, jer to je Žižek – kad čitate Žižeka mozak vam cvrlji. Moćno.

Harry Potter and the Deathly Hallows, J.K.Rowlingsove.

Sto godina samoće, Gabriel Garcia Marqueza, su jedan tako naporan roman, tako ubitačno naporan roman da mi je ne jednom došlo tu prokletu knjižurinu bacit u zid nut A opet, od svega što sam od Marqueza pročitala, ovo mi je do sada njegovo najpitkije štivo. Čitajući knjigu naprosto klizite, plutate, lebdite, gutate stranicu za stranicom, bez ikakva zastoja. Nelogično? Besmisleno? Ludo? Genijalno? Upravo tako, ili riječima stare Ursule: Ovo je kuća luđaka, kuća luđaka! Sto godina samoće su mirakul, cirkus, latinoameričko prikazanje ili sveto prikazanje Latinske Amerike. To je kao da gledate Kusturicu, čitate leteće tuke, leteće mladenke, leteće pope, zlatne ribice, žive mrtvace, pukovnike, generale, banane, svece i sotone - kaleidoskop bunovnog ludila. Tisuće Aurelijana i Hose Arkadija, tisuće odvratnih, prokletih, svetih Buendija koje ciklički iz generacije u generaciju srljaju u suđenu im propast, a vi više ne znate ni tko je kome otac, djed, mater, tetka, sin, brat, ćaća, mater, baba, dida, čukundida… Uspon Makonda, pad Makonda. Čitate i šizite, šizite jer čitate, a kad konačno pročitate kunete se sebi – nikad više, i kad konačno pročitate dičite se – pročitala sam!

Meša Selimović, Tvrđava. I kako već jednom rekoh, Meša je genij. Nije lak, nije za svakog probavljiv, zahtjeva punu koncentraciju, ali kao utjeha evo – Tvrđava je donekle pitkija od Derviša i smrti. Njegova pitkija verzija, ili se to samo čini, ali u svakom slučaju još jedno – pisano remek-djelo. Što je to u Meši, da mu se kolko god bio težak i zahtjevan - otkad ga otkrih, uvijek i nanovo vraćam? Jer Meša kad ruje po duši ruje po duši cijelog svijeta. Pa čak i kad dođe do zamora pri probavljanju ove ili bilo koje njegove teške knjige, ta ista knjiga zove natrag, gotovo kao droga ili ovisnost, da je se čita i čita i čita. To je gotovo kao mazohizam. A šta da vam kažem, to se ne može opisati - to se treba čitati.

No numero uno i dalje je stari Dosti, Braća Karamazovi. E to je bio žrvanj. Jao. Dvotjedna patnja. Ali ova priča o Bogu, čovjeku, bogočovjeku - ga je vrijedna.

Za dušu i tilo
*
Tišina mora, J.P.Melvilla
Kubrickove Staze slave
Dina - pješčani planet
Das Boot
Blade Runner
Vrućina
Leon
Posljednji Mohikanac
Open range/Divlja prostranstva
Cyrano de Bergerac
Opasne veze
Tri boje: Plavo
Prije kiše
Ame agaru/Poslije kiše
Breza
Zemlja sjena
Rashomon
Posljednji samuraj
Tasogare seibei/Twilight samurai
Tigar i zmaj
Ubiti pticu rugalicu
Mississippi u plamenu
Boja Purpura
12 gnjevnih ljudi
Polja smrti
U plamenu Nikaragve
13Days
Cry Freedom
Pogodi tko dolazi na večeru
Momci iz Brazila
Zavjera
Bitka na Neretvi
Der Untergang
V for Vendetta
Hellboy 2
Entre les murs/Razred
Egipat
CIRQUE DU SOLEIL

Čeka se...


Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)

Čitati...

serijal SPQR, John Maddox Robertsa
L.M.Bujold - ciklus Vorkosigan
Frank Herbert - ciklus DUNE (Muad`Dib!)
Brian Herbert - Kuća Atreides, Harkonnen, Corrino
ali Butlerijanski džihad mu je shit
Douglas Adams, Vodič kroz galaksiju za autostopere
skandinavska trilogija Millenium
J.K.Rowling - ciklus Harry Potter
L.R.King - Pčelareva naučnica, ciklus Sherlock Holmes
Gospodar prstenova - J.R.R. Tolkien
George R.R.Martin - Pjesme leda i vatre (Igra prijestolja)
Lee Child - Jack Reacher Novels
Modesty Blaze

Want to Get Sorted?I'm
a Gryffindor!


Slušati...

Sting
Dulce Pontes - Cancao Du Mar
Stefanovski & Tadić - Krushevo
Lajko Felix - Szeretni/To love
Dead Can Dance
Joan Osborne - Relish
Pat Metheny - Secret Story
Peter Gabriel - Solsbury Hill
Dire Straits - On Every Street
TBF - tuto kompleto
David Bowie
Chris Rea - Looking for the summer
Rolling Stones - Almost hear you sigh

Modesti Blejz on Facebook

SOUNDTRACKS

Mutiny on the Bounty - Vangelis
Piano i Prospero`s books - Michael Nyman
Amelie - Yann Tiersen
Braveheart - James Horner
Posljednje Kristovo iskušenje - Peter Gabriel
Jesus of Nazareth (Zefirellijev) - Maurice Jarre
Gladijator i Posljednji samuraj - Hans Zimmer




komad mjeseca
Kit Harington (aka Jon Snow)



sadržaj ovog bloga zaštićen je Copyrightom ©

17.04.2010., subota

Jezični puritanizam


Grant DeVolson Wood (1891–1942) slika American Gothic

Na zanimljivo me razmišljanje, pa i ovu temu, potakao jedan komentarić-bodljić kojeg sam ničim, što se kaže ni kriva ni dužna, nenamjerno isprovocirala na jednom blogu, u svojim dobroćudnim šaranjima/lutanjima bespućima blog prostranstva.
Naime, naišavši kod blog-kolege na post o novom školskom motornom jedrenjaku ˝KRALJICA MORA˝, koji je nedavno uplovio u luku Ploče, i komentirajući ljepotu tog elegantnog broda, ne razmišljajući puno upotrijebila sam izraz ´zasjajio u punoj ljepoti´. Na što se, naravno, vrlo brzo našao onaj poslovični Jezični Čistunac, zovimo ga JČ, koji budno patrolira Internetom dežurajući zabrinuto nad književnom čistoćom našeg izraza - a koji me se vrlo duhovito nadovezao riječima ´Iz kojeg si ti razreda napustila školu?´ (jedrenjak, o kojem je u tekstu bila riječ, naravno, nije ni spomenuo).
Uvidjevši da imam posla s veseljakom, kojemu je moje obrazovanje briga koja ga/ju strašno tišti, otklonila sam nesporazum dodatnim pojašnjenjem kako nije riječ o glagolu zasjati, čiji bi pravilni oblik bio zasjao, već o glagolu zasjajiti koji, priznajem, doista u ovom slučaju možda i nije najspretnije upotrijebljen (jer jedrenjak nije žarulja, iako se meni poetičnoj učinilo da bi tako lijep zaista mogao zasjajiti kao uštekan), ali opet i takav književno nespretan izraz - nije razlog nečijoj tjeskobi. Stoga moje najdublje isprike Jezični Čistunče što ti nenamjerno uzrokovah toliko fatalno tešku duševnu bol nut
U ovakvim se situacijama zapravo uvijek zapitam kakvi su motivi raznih JČ-aca, koji se nalaze (ne)pozvanima ispravljati druge, ne u krivim navodima, već jeziku i govoru.

Da odmah otklonim razne spekulacije i primjedbe, osobno smatram da je potpuno u redu i poželjno ako netko dobronamjerno daje konstruktivnu kritiku sa željom da vas poduči, jer to čini iz čiste ljubavi prema svome jeziku, koju uostalom svi mi njegujemo. No druga je priča, kada se iza kritike Jezičnog Čistunca krije nešto drugo što nema veze sa ljubavlju prema jeziku, jezikom i jezičnom gramatikom - već sa zlonamjernom željom da vam se naruga i napakosti, kao i sa drugim niskim strastima (osveta), jer ste ga negdje-nekad-možda u nekom drugom blog sokaku pošteno poklopili. U tom slučaju, čistoća jezika, na kojoj JČ toliko gorljivo inzistira, služi samo kao oružje na nečijoj bojišnici zamagljenih motiva i sukobljenih taština. Ono je tada zapravo samo JČ-ova izlika za klasično odmjeravanje ´čiji je veći` i vlastiti izraz Čistunčeve nemoći.
Primjer 1. Sinhronizirano vs. Sinkronizirano

Uzmimo, recimo, primjer jedne dobronamjerne i konstruktivne kritike, barem sam je takvom na kraju rasprave doživjela…
U jednom svom davnom, po običaju, ćaknutom postu, vezanom mislim uz ljetnu Olimpijadu, zezala sam se na račun jednog meni fascinantnog sporta zvanog sinhronizirano plivanje. Ili je pak bila riječ o sinkroniziranom plivanju? Koja je razlika? Kao što već naslućujete - riječ je o dvije riječi istog značenja, samo što se jedna kod nas uobičajeno koristi, dok za drugu ovdje baš i nema sluha kao recimo s druge strane granice (obje znače istodobnost-istovremenost, razlika je samo u slovu). Moja je nevolja bila što sam upotrijebila ovu za koju u nas baš i nema sluha. Nakon kratke i konstruktivne razmjene misli sa sinkroniziranim Jezičnim Čistuncem, uljuđeno smo i sinhrono/sinkrono došli do zaključka da je bez obzira kakvo plivanje bilo, sinhronizirano ili sinkronizirano, ono što te tete pod vodom rade naprosto – zadivljujuće! Stoga ne uzimajte jedno slovo za zlo, ako baš i nije hića, problem nastaje tek kad je recimo sinfon na mjestu sifona ili sifon na mjestu sinfona - jer ne znam kako bi taj eventualni sifonizirani orkestar uštimavao zvuk. Sink(h)roniziranim puštanjem vode iz vodokotlića? nut

Postoje situacije kada svi mi u jeziku, a pogotovo na blogu koji zahtijeva brzu interakciju – griješimo, od benignih situacija kad gutamo ili uduplavamo slova, ozbiljnijih kada miješamo pojmove i izraze zbog nedostatka koncentracije, pa sve do čudnovatih kerefeka koje izvodimo u sintaksi. Ponekad je to nenamjerno, a ponekad i namjerno, ponekad iz neznanja, a ponekad baš iz znanja, ovisno o prilici i kontekstu.
Osobno na blogu svjesno biram ovu ležernu vrstu diskursa u kojoj se gramatičkih pravila i zakonitosti držim jako labavo, kako u razgovornom tako i pisanom obliku. Ne pišem u grču, pa komentare redom počinjem i završavam malim slovom, stavljam i nestavljam dijakritičke znakove gdje treba i ne treba, miješam dijalekte i narječja, izvrćem uzrečice i izraze, tvrdoglavo se lokal-patriotski dičim lokalizmima, naveliko nabacujem tuđice i posuđenice, strane riječi i imena pišem kako mi šune, čas fonetski po Vuku, čas etimološki kako se već traži, i sl.
Sadržaj izrečenoga na blogu držim bitnijim od načina (iako, dakako, i način igra nezanemarivo veliku i važnu ulogu, jer uokviruje poruku koju želimo poslati), budući da slobodarska, neformalna i brza forma bloga ne traži uštogljenost i gramatičku točnost, te dopušta pa čak i potiče - osoban i osebujan izraz. Ali pored svega toga navedenog, naravno da redovito i griješim - ne bježim od toga. Moja koncentracija sigurno ne može biti stopostotna 24 sata dnevno, divim se onima koji je imaju party
Osobni bauk oduvijek mi je bio raspored riječi u rečenici, one su točno onoliko zbrčkane i raštrkane baš koliko i moje misli koje lete na sto strana i sto tema. S navedenim se hrvem i borim otkad znam za sebe i vjerojatno ću se boriti do kraja života, no s vremenom sam jednostavno prihvatila činjenicu da sposobnost savršenog i lijepog izražavanja nije podarena svakome i da ona spada u onu vrstu nadarenosti, kao što su nadarenost za gimnastiku, matematiku, pisanu riječ, likovnost, pjevanje etc. - s kojom se ili rađaš ili ne. Dakako da se na svemu može raditi, vježbati i vježbom poboljšati, no ako u korijenu nemaš talenta i smisla, uzalud sav trud i vježbanje. Kao evidentan primjer navodim pjevače - Meštra i Katju Kušec rofl Pa se tako i ja pomirih, da smo moje naopake rečenice i ja, jedne drugoj suđene, kakve god da jesmo. No dobro, to se ja onako više tješim.
Primjer 2. Ođe vs. Nekultura

A sada uzmimo primjer zlonamjerne kritike jedne domaće Jezične Čistunke, kojoj sam imala priliku svjedočiti u našem lokalnom dućanu. Naime, u njemu radi jedna vrlo ljubazna i draga prodavačica koja profesionalno i veselo odrađuje svoj posao kolikogod slabo plaćen i naporan bio. Na pitanje užurbanog kupca gdje drže krumpir, prodavačica je spontano odgovorila materinjim domaćim izričajem:
- A nu, čekaj malo, ođe (ovdje) doli mora zloooćo jedan bit!
Na što se jedna postarija damski nastrojena gospođa koja je čekala red, više nego zlobno raskravila:
- Ođe?!? Šta si to rekla, ođe!?! Prava si Peračka (op.a. u značenju-žena rodom iz Peračkog Blata, malog sela blizu Ploča naširoko poznatog po suhim smokvama), Peračka ti mater ko te tako učija!! -s očitom namjerom da se naruga prodavačici i njenom porijeklu, zaboravljajući pritom da je i sama iz istog sela (sic!), da je i sama završila samo osnovnu školu i da je njena podrugljiva gesta daleko nekulturnija i primitivnija nego književno (ne)ispravan izraz (kojeg usputno rečeno, nije ni sama propustila zgaziti, iako se pravi damom). Poslovica bi rekla - rugala se sova sjenici. A godine ponekad doista ne donose mudrost.

Kako sam već spomenula - tvrdoglavo se lokal-patriotski dičim nekim lokalizmima, pa ih čak inateći se i forsiram u razgovorima u kojima uočavam usiljeni jezični purizam, a jedan od razloga su upravo i ovakve situacije u kojima se bogatstvo narodnog izraza nepravedno izvrgava ruglu od strane neupućenih i zatucanih neznalica (a takvih ima i među akademicima). Nije bitno kako govoriš, koliko je bitno što govoriš i kakav si čovjek.

Što se hrvatskog novojezičnog purizma tiče, mislim da vam je većini već sve poznato, najzloglasnije i najrazvikanije bile su takozvane novotvorenice koje su u narodu opravdano izazivale samo podsmijeh (zrakomlat, samokres, dalekovidnica, nosiglas, brzoglas, velenapadaj, munjosprem, okovratnidopupčak, utvaram si / koju Ćiro nesmiljeno popularizira i dan danas… mili blože) i takvima ih grotesknima, kakve već jesu - smatram još najmanjom jezičnom nepogodom od svih mogućih. Najmanjom, jer postoji jedan dijaboličniji i suptilniji način poturanja jezičnog purizma od novotvorenica, način koji u korijenu ima slijepu - isključivost.
A tu sad ulazimo na delikatan teren bliskih historijskih, pardon - povijesnih iskustava i repova. Historia est magistra vitae, zar ne, ili…?
Riječi koje je teško smjestiti bilo kamo, pa ih se svi odriču ili ih svi svojataju, baš kao pokojnog Andrića. Prosto čovjek da ne povjeruje ili kao što bi rekla stara hrvatska budnica ´Prosto zrakom ptica leti…` wink nad kojom točno mogu zamisliti te nacionalističke jezične čistunce kako zbunjeno tuku glavom u zid lamentirajući - zašto ptica zrakom nije mogla letiti jednostavno umjesto prosto? rofl
To su već posebni, a na jedan način i neizlječivi Jezični Čistunci – tzv. nacionalistički puritanci. To je ekipa koja se pojavila početkom ´90ih, kada je veliko hrvatstvo u novostvorenoj Hrvatskoj bilo popularno i poželjno, pa je po njima valjda i jezik trebao biti noviji i hrvatskiji hrvatska hrvatska hrvatska nego što je to do tada bio.
Kao pojava je to donekle razumljivo i objašnjivo tipičnom ljudskom reakcijom otpora i bunta na nešto što mu se silom nameće, u ovom slučaju na brutalnu srpsku agresiju na Hrvatsku. No iako psihološki razumljivo, kad se to jezično nacio-puritanstvo rasplamsalo preko svake mjere - s razumom više nije imalo nikakve veze. S takvim Jezičnim Čistuncima više nije bilo i nema razgovora, oni umišljaju da samo oni znaju što je ispravno i čisto u hrvatskom jeziku - a što nije. I zbog toga sam ih ostavila za kraj, iako bi se moglo reći da sam ovaj aspekt čistunstva već djelomice dotakla i u Primjeru 1.
Primjer 3. Đe vs. Neznanje

- Đe je on to zapeo, a neđe je sigurno?
Ovako me svojedobno i davno, u mlađim danima, kolegica sa fakulteta priupitala o zajedničkom prijatelju koji je kasnio na dogovorenu kavu... da bi mi odmah potom, na drugo uho, jedna druga kolegica psiknula sljedeće pitanje/optužbu:
Odakle je ova!?! Kako je nije sram tako govoriti!?! – a njen je izraz lica pun gađenja razgovijetno izgovarao i nastavak prešućenih riječi, koje bi otprilike glasile ovako - Srpkinja!! Šta si ona misli gdje je, neka se vrati odakle je i došla!
Nakon što sam, za divno čudo, mirno i staloženo odgovorila da je prva kolegica rođena Dubrovčanka, dodatno sam staloženim glasom pojasnila neupućenoj Jezičnoj Čistunki da je takav način govora također dio hrvatskog jezičnog nacionalnog blaga i da se tih rječica –Đe (Gdje) i Neđe (Negdje)- ne treba bezrazložno bojati. Nacionalno zajapurena Jezična Čistunka u trenu je ostala bez teksta, kao da ju je netko vodom polio - dobivši valjda potvrdu hrvatske ispravnosti i valjanosti, odjednom joj te čudno zvučeće riječi nisu više bile odvratne. Zamislite to jezično čudo koje gnjev pravedni u trenu pretvara u krotkost. Aleluja braćo i sestre! rolleyes Za sebe sam zadržala činjenicu da dubrovačka kolegica po nacionalnosti uistinu nije Srpkinja, ali ni Hrvatica, jer to uopće nije bitno, ovdje se radi o čistom neznanju i predrasudama iz kojih se i rađaju najveće gluposti koje čovjek napravi, a bisere doista ne treba bacati pred svinje. Blože moj, do nedavno je bilo dovoljno da netko ima krivi naglasak i odmah bi ga krivo gledali. Stanje je do jučer glasilo: ne daj bože da se u nas izgovori neka srpska riječ – kao da je to grijeh ravan ubojstvu, kao da je to uopće grijeh? Ali koja je srpska riječ, a koja hrvatska? Kako odijeliti sudionika od učesnika?
Čak i da se radi o nekoj srpskoj riječi ili izrazu - zar je to toliko grozno? Zar je toliko strašno nešto reći na srpskom? Zar je to groznije od možebitnog značenja ili negativnog učinka izrečenog? Bi li reakcija zgražavanja i sablažnjavanja bila jednaka da je kolegica recimo istu rečenicu izrekla na kineskom?
(no bogu hvala stvari su u međuvremenu krenule na bolje, iako dežurnih čistunaca još uvijek ima i uvijek će ih biti)

Kad se podvuče ta imaginarna crta, dolazimo do zaključka da problem uopće nije u jezicima, nego u predrasudama koje ljudi svjesno ili nesvjesno o govornicima tih jezika u sebi nose… Nekako mi se jalovom rabotom čini, kad svojim rasno očišćenim i neokaljanim jezikom, svi ti Jezični Čistunci zapravo govore samo - jezikom isključivosti i mržnje.
I zanimljivo je da osobe koje na jezičnom nacionalpurizmu/puritanizmu toliko slijepo inzistiraju, obično na tom savršeno-književno-točnom jeziku zapravo s ljudske strane - nemaju što reći. cool

- 00:01 - Reci da se čuje (74) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>