U povodu Međunarodnog dana tolerancije, jučer je na Trgu bana Josipa Jelačića u Zagrebu, održan peti koncert sjećanja na Luku Ritza i mlade žrtve nasilja.
Zamišljen je kao edukativno-glazbena manifestacija pod nazivom "Svačije je pravo živjeti", kojom se mladima želi poslati poruka tolerancije, mira i suosjećajnosti. Poruka, koja je pjesmom, odjeknula sa glavnog zagrebačkog trga zahvaljujući bandovima Psihomodopop i Adastra. Plakati prepuni poruka protiv nasilja osvanuli su na svakom kutku grada. Posjetitelji, slučajni i namjerni prolaznici u mirnoj i tolerantnoj maniri upriličili su ovaj događaj. Na trenutak, po strani ostavivši svoju svakodnevicu.
Lukini roditelji Suzana i Reno Ritz, pridružili su se organizaciji ovakvih manifestacija te borbi protiv uličnog nasilja i nasilja u školama; u nadi da bi spasili Lukin slučaj od zaborava i time osvijestili društvo i spriječili buduće žrtve.
Adastra
U noći 1. lipnja 2008., Luka Ritz je vraćajući se kući zajedno s kolegom, brutalno pretučen na zagrebačkom Mostu slobode. Nakoliko dana kasnije, mladić je preminuo.
Istraga mjesecima nije otkrila napadače. Iako su mediji isprva popratili taj sramotni događaj; slučaj je tokom ljeta, zaboravljen u očima javnosti. Zahvaljujući naporima prijatelja Luke Ritza, grad Zagreb, nekoliko je rujanskiih noći bio prekriven plakatima koji su pozivali javnost da ne zaboravi na Lukin slučaj. Prilikom same akcije mladića, kako doznajem, susret sa stanovitim novinarom jednog dnevnog lista u Hrvatskoj, bio je odlučujuć za ponovnu aktualizaciju slučaja Luke Ritza u medijima.
Javnost je tada upoznala Luku Ritza, ovaj puta kao osobu, mladića, prijatelja, učenika, člana obitelji, žrtvu uličnog nasilja koja je odbila postati samo ime na listi zaboravljenih slučaja.
U studenom iste godine, pet mjeseci nakon Lukine smrti, uhićena su petorica maloljetnika i mlađih punoljetnika osumnjičenih za sudjelovanje u cipelarenju i premlaćivanju Luke i njegovog kolege.
Zagreb je u samo godinu dana postao nasilno mjesto. Ulice na kojima smo se osjećali sigurno i noćima, postale su strane i opasne. Apatija i netolarancija društva uzele su maha pretvorivši Zagreb u poprište zločina, u iskrivljenu sliku onoga što je nekada bio.
Lukina smrt izazvala je šok i glasno odjeknula u Zagrebu i cijeloj Hrvatskoj. Postao je simbol borbe protiv uličnog nasilja. Zagreb je upoznao suosjećanje. Hrvatska javnost postala je osjetljivija na problematiku nasilja među mladima.
Poruka ovog događaja, poruka je koju ne smijemo zaboraviti. U protivnom, posljedice su nasilan i nesiguran svijet;
svijet i misli koje ostavljamo našoj djeci. Hoće li to biti poruka mira ili nasilja? To naposlijetku ovisi o nama.
“If a thing's worth doing, it's worth doing slowly”… Slogan britanske skupine Massive Attack ogledni je primjer načina na koji su 6. studenog u Domu Sportova uveli publiku u svoju psihodeličnu glazbenu sagu.
Nakon šest godina izbivanja, “pioniri trip-hopa” kako ih svi popularno nazivaju, svratili su ponovno u Zagreb, usklopu turneje koja je počela u Londonu, a završiti će u Švicarskoj. Promoviraju svoj peti neimenovani, neizdani studijski album.
Skupinu su 1980. u Bristolu okupili DJ Grand Marshal (Daddy G), Andy Vowles (Mushroom) i MC Robert Del Naja, kojima se kasnije pridružio Adrian Nicholas M. Thaws poznatiji kao Tricky. Prvotno ime im je bilo The Wild Bunch, dok je Massive Attack nastao kao spin off trojca. Čekali su dugih osam godina na hit, tek 1988. na tržište su plasirali singl Any Love pod indie labelom.
Tipičnom putanjom razvoja glazbenika, počevši od slaganja playliste od tuđih materijala, do nastupanja u lokalnim podrumima i garažama, dečki su zavladali Bristolskom underground scenom. Bili su drugačiji, željeli su napraviti nešto novo, težili tome i uspjeli.
O tipizacjii sa trip-hopom, Daddy G je u jednom intervjuu izjavio „Mrzili smo tu riječ, ako se nas pitalo, Massive Attack je bio jedinstven i trpanje u ladice je bilo čisto izrugivanje”.
Inače prosta definicija trip-hopa je hip-hop s elementima psihodelije. Iako Massive Attack provlači sve tri nijanse kroz svoj zvuk, oni eksperimentiranjem uvode još; elemente ambijentalnog, electro, rock i minival zvuka. Nakon godina rada i suradnje sa impozantnim line-upom glazbenika profilirali su se i na globalnu scenu. “Dobri smo koliko su dobri naši suradnici”, izjavili su jednom prilikom.
Massive ima kvalitetan opus diskografije, od studijskih uspješnica Blue Lines (1991), Protection (1994), Mezzanine (1998), 100th Window (2003), Heligoland (2010), do filmskih soundtracka, kompilacija i mnogih singlica.
Daddy G i Martina Topley-Bird
Martina Topley-Bird, britanska pjevačica, koja je prije surađivala s glazbenikom Trickyem, otvorila je koncert kao predizvođač, a kasnije se i pridružila dečkima kao glavni vokal.
Svojim tihim, anđeoskim glasom izvela je izvrstan sakralni intro.
Napokon, nakon jedan sat kašnjenja odjekuli su i uvodni taktovi Hartcliffe Stara. Atakovci su laganim ritmom, prigušenim svijetlom, laserskim efektima, dim mašinom, stvorili pomalo sablasnu atmosferu. Progresivnijem razvoju zvuka pridonjele su dvije ritam mašine, a prostor dvorane ispunio je moćan zvučno-vizualni boom.
Crvene brojke, binarni kodovi heksanumeričkih šifri stvaraju slova na fluorescentnom ekranu. Slova postaju riječi, naizgled nasumične i besmislene pretvaraju se u sustave misli… Svijest i kritično mišljenje čovjeka, pojedinca dovedeno u pitanje u laserskoj triviji zasljepljujućih svijetala… Tocquille, Chomsky, socijalna problematika; poruke budnosti u hipnotičnom spektaklu prikazane na velikom ekranu.
Martina Topley-Bird
U prvom dijelu sto minutnog koncerta dečki su odsvirali uspješnice Teardrop, Angel, Mezzanine, Rising son, dok su u drugom djelu (3 bisa) odsvirali Unfinished Sympathy (poznatu i po kultnom video uratku Davida Lyncha, snimljenom u samo jednom kadru) i fantastičan remix Safe from Harm u trajanju od sedam minuta.
Massive Attack
Kad Massive Attack nastupa u živo, uobičava reinterpretirati studijski materijal. Obradovaši oko devet tisuća posjetitelja starim hitovima, novi uratci su naišli tek na mlak prijem. Koncert je zadovoljio kvalitetnim nastupom i dobrom atmosferom, koja bi sigurno bila intenzivno intimnije mističnija da se radilo o nekom manjem, klupskom prostoru. Ozvučenje tj. zvuk bi bili bolji, jer u takvim prostorima ljudi su suptilno primorani na pokornost šutnjom, dok je u ledenoj dvorani u trenucima žamor publike nadjačavao sam band.
Koncert je završio pjesmom Karmacoma, a od gostiju su uz Martinu nastupili i reggae legenda Horace Andy te njihova vječna pratilja, Deborah Miller.
Japanski kišobrančići zapiknuti u sladoled ili bakin svileni kimono s otiskom zmaja?!
Ne mogu se odlučiti koje je sjećanje krivac za moju osobnu opsesiju Japanom, tom zagonetnom dalekoistočnom zemljom. Možda nije ni bitno… Bitno je da ta privlačnost prema Zemlji izlazećeg sunca i svime što dolazi iz nje, koju gajim iz vrlo ranog spoznajnog doba i dalje postoji u meni.
To me u noći ponedjeljka namamilo da dođem do Savskog Nasipa..
U zagrebačkoj je Močvari, taj ponedjeljak, 26. listopada nastupio najčudniji band ikad, Maywa Denki. Eksperimentalna, ekscentrična, roboworkshop ekipa dolazi nam iz Japana.
Novmichi Tosea
Zagreb su posjetili u sklopu izložbe DeviceArt.
Device art je manifestacija koja prezentira jedan drugačiji umjetnički koncept. Umjetnicima je sam sadržaj ujedno i tema djela koja dobiva svoj smisao tek posredstvom nekoga ili nečega trećeg, odnsono u interakciji sa čovjekom.
Sama je izložba preobražena u festival jer je popraćena raznim predavanjima, preformansom i zabavom
.
Maywa Denki se u cijeloj priči našao jer i oni djele taj koncept; koncept da je medij sadržaj i da su umjetnički radovi namijenjeni igri i komercijalnoj distribuciji.
Ta kolektivno umjetnički obrazovna organizacija okupljena oko braće Masamichi i Novmichi Tosea, nastala je 1993. u Tokyu. Naziv su preuzeli od imena kompanije njihova oca koja se bavila proizvodnjom aviona u II svj. ratu.
Članovi banda nose uniforme koji simboliziraju radnike električnih pogona, sektora koji je zaslužan za rastuće goospodarstvo Japana u periodu rastuće populacije.
Parola kojom se vode "stvarajući umjetnost" je odraz onoga čime se bave. Stvarajući umjetnost oni promoviraju svoje produkte. Iskorištavajući najbolje što pružaju različiti mediji, oni promoviraju svoje proizvode.
Maywa Denki njeguju specifičan industrijski stil u svome djelovanju. Njihov rad naziva se proizvod, a nastupi demonstracijama proizvoda. Kako bi još pojasnili, Maywa Denki su ujedno i izumitelji. Uz glazbu bave se i robotikom i kreiranjem besmislenih prizvoda. Umjesto instrumenata oni imaju bizarne robote, poput robota polužene koja je ustvari polu instrument nalik gajdama; set automatiziranih ksilofina koji se otvaraju poput cijetova, koji zahvaljujući električnom naboju od 100V , fizičkom udaranju po materijalu i vibraciji, proizvode zvuk.
Cilj takvog truda članova nije samo zabaviti publiku, nego i povratak izvoru glazbe.
Kako to objašnjava Novmichi Tosea; oni žele odvojiti glazbu od materijala te ponovno vratiti pozornost na izvor glazbe.
Nihova glazba nije digitalna, ona funkcionira po analognom principu. Digitalne su komande koje kompjuter šalje robotima tj. instrumentima, koji izvode mehaničke pokrete, tj. sviraju. Ukoliko dođe do kvara, dečki to popravljaju na licu mjesta.
jedan od raznovrsnih besmislenih produkata
Tu je večer došlo do kratkog spoja, ali ne mehaničkog, nego onog između publike i banda. Njihov toliko kreativno usavršen nastup, nafilan pozitivom, sve nas je obavio u jedan ružičasti balon u stilu “borg collective”-a, samo puno romantičniji, i bez onih čudnih implantanata.
Formula interakcije je uspješno izvedena.
Devet talenata u jednoj osobi...
Autorica bloga, Maja Tanasovski, zadržava sva autorska prava na sadržaj odnosno tekst, fotografije i video uratke, te će se svako distribuiranje smatrati uvredljivim i kažnjivim, a odgovorni će biti gonjeni.
Budite sigurni da ćemo Vas pronaći.
From childhood's hour I have not been
As others were; I have not seen
As others saw; I could not bring
My passions from a common spring.
From the same source I have not taken
My sorrow; I could not awaken
My heart to joy at the same tone;
And all I loved, I loved alone.
Then- in my childhood, in the dawn
Of a most stormy life- was drawn
From every depth of good and ill
The mystery which binds me still:
From the torrent, or the fountain,
From the red cliff of the mountain,
From the sun that round me rolled
In its autumn tint of gold,
From the lightning in the sky
As it passed me flying by,
From the thunder and the storm,
And the cloud that took the form
(When the rest of Heaven was blue)
Of a demon in my view.
Poe
Klub la Boheme
Giacomo Puccini je u Torre del Lago zajedno s prijeteljima kupio gostionicu. Preuredivši je u svojevrsni klub. Dali su mu ime klub La Boheme jer je označavao
karakter i poduzetnički smisao ekskluzivnih članova kluba baš kao i ikova u istoimenojoperi. Na zidovima točionice postavljeni su natspsi na iskrivljenom latinskom ili besmislenom talijanskom, ali duh koji je vladao ovom klubom bio je najoblje ocrtan u takozvanom Statutu kluba.
Statut kluba
Članak 1.
Članovi Kluba La Boheme, vjerni tumači duha u kojem je klub osnovan, obavezuju se dobro piti i još bolje jesti.
Članak 2.
mrzovoljnima, cjepidlakama, bezdušnicima, puritancima i ostalim nesretnicima istog kova bit će zabranjen ulaz ili će biti isključeni.
Članak 3.
Predsjednik mora biti skroman, međutim mora spriječiti blagajnika u sakupljanju članarina.
Članak 4.
Blagajniku je dozvoljeno da pobjegne s novcem.
Članak 5.
Prostorije moraju biti osvijetljene petrolejskim svjetiljkama, a u slučaju nestanka goriva poslužit će glave članova.
Članak 6.
Sve zakonski dozvoljene igre su zabranjene.
Članak 7.
Šutnja je zabranjena.
Članak 8.
Mudrost nije dopuštena, osim u iznimnim slučajevima.
Pismo poglavice Seattle
Kako možete kupiti ili prodati nebo, toplinu zemlje? Ta ideja nam je strana. Ako mi ne posjedujemo svježinu vazduh i bistrinu vode, kako vi to možete kupiti? Svaki dio te zemlje svet je mome narodu. Svaka sjajna borova iglica, svaka pješčana obala, svaka magla u tamnoj šumi, svaki insekt sveti su pamćenju i iskustvu mog naroda. Sokovi koji teku kroz drveće nose sjećanje na crvenog čovjeka
Mrtvi bijeli ljudi zaboravljaju zemlju svog rođenja kada odu u šetnju među zvijezde. Naši mrtvi nikada ne zaboravljaju ovu lijepu zemlju jer je ona majka crvenog čovjeka. Mi smo dio zemlje i ona je dio nas. Mirisno cvijeće naše su sestre; jelen, konj, veliki orao, svi oni su naša braća. Stjenoviti vrhovi, sočni pašnjaci, toplina tijela ponija i čovjek – svi pripadaju istoj porodici.
Tako, kad Veliki poglavici iz Washingtona šalje glas da želi kupiti našu zemlju, traži previše od nas. Veliki poglavica šalje glas da će nam sačuvati mjesto i tako ćemo sami moći živjeti udobno. On će nam biti otac i mi njegova djeca.
Mi ćemo razmotriti vašu ponudu za kupovinu naše zemlje, ali to neće biti tako lako jer ta zemlja je nama sveta.
Ta sjajna voda što teče brzacima i rijekama nije samo voda, već krv naših predaka. Ako vam prodamo zemlju, morate se sjetiti kako je to sveto i morate učiti svoju djecu kako je to sveto i da je svaki odraz u bistrini vode jezera priča događaja i sjećanja mog naroda. Žubor vode je glas oca moga oca.
Rijeke su naša braća; one nam utoluju žeđ. Rijeke nose naše kanue i hrane našu djecu. Ako vam prodamo svoju zemlju morate se sjetiti i učiti svoju djecu da su rijeke naša braća, i vaša, i morate od sada dati rijekama dobrotu kakvu biste pružili svakom bratu.
Mi znamo kako bijeli čovjek ne razumije naš život. Jedan dio zemlje njemu je jednak kao i drugi jer je on stranac koji dođe noću i uzme od zemlje sve što želi. Zemlja nije njegov brat nego njegov prijatelj i kada je pokori on kreće dalje. On za sobom ostavlja grobove otaca i ne brine se. On otima zemlju od svoje djece i ne brine se. Grobovi njegovih otaca i zemlja što mu rađa djecu, zaboravljeni su. Odnose se prema majci-zemlji i prema bratu-nebu kao prema stvarima što se mogu kupiti, opljačkati, prodati kao stado ili sjajni nakit. Njegova pohlepa prožderaće zemlju i ostaviti samo pustoš.
Ne znam; naš način je drugačiji nego vaš. Izgled vaših gradova boli oči crvenog čovjeka. Ali, možda je to zbog toga što je crveni čovjek divlji i ne razumije. Nema mirnog mjesta u gradovima bijelog čovjeka. Nema mjesta da se čuje otvaranje listova u proljeće ili drhtaj krilaca imsekta. Ali, možda je to zbog toga jer sam ja divlji i ne razumijem. Buka djeluje samo kao uvreda za uši. I što je to život ako čovjek ne može čuti osamljeni krik kozoroga ili noćnu prepirku žaba u bari.
Ja sam crveni čovjek i ne razumijem. Indijanac više voli blagi zvuk vjetra kad se poigrava licem močvare kao i sam miris vjetra očišćen podnevnom kišom ili namirisan borovinom. Vazduh je skupocjen za crvenog čovjeka jer sve živo dijeli jednak dah – životinja, biljka, čovjek. Bijeli čovjek ne izgleda kao da opaža vazduh koji diše. Kao čovjek koji umire mnogo dana, on je otupio na smrad.
Ako vam prodamo našu zemlju, morate se sjetiti da je vazduh skupocjen za nas, da vazduh dijeli svoj duh sa svim životom koji podržava. Vjetar što je mojem djedu dao prvi dah takođe će prihvatiti i njegov posljednji uzdah. I ako vam prodamo svoju zemlju, morate je čuvati kao svetinju, kao mjesto gdje će bijeli čovjek moći doći da okusi vjetar što je zaslađen mirisom poljskog cvijeća.
Tako ćemo razmotriti vašu ponudu da kupite našu zemlju. Ako odlučimo prihvatiti, postavićemo jedan uslov: bijeli čovjek mora se odnositi prema životinjama ove zemlje kao prema svojoj braći. Ja sam divljak i ne razumijem neki drugi način. Vidio sam hiljdade raspadajućih bizona u preriji što ih je ostavio bijeli čovjek ustrijelivši ih iz prolazećeg voza. Ja sam divljak i ne razumijem kako dimeći željezni konj može biti važniji nego bizon koga mi ubijamo samo zbog ostanka na životu. Što je čovjek bez životinje? Ako sve životinje odu, čovjek će umrijeti od velike osamljenosti duha. Što god se dogodilo životinjama, ubrzo će biti i čovjeku. Sve stvari su povezane.
Morate naučiti svoju djecu da je zemlja pod njihovim stopama pepeo njihovih djedova. Tako da će oni poštovati zemlju, recite djeci da je zemlja s nama u rodu. Učite svoju djecu kao što mi činimo sa svojom da je zemlja naša majka. Što god snađe zemlju snaći će i sinove zemlje. Ako čovjek pljuje na tlo, pljuje na samoga sebe. To mi znamo: zemlja ne pripada čovjeku; čovjek pripada zemlji. To mi znamo. Sve stvari su povezane kao krv koja ujedinjuje porodicu. Sve stvari su povezane. Što god snađe zemlju, snaći će i sinove zemlje. Čovjek ne tkaje tkivo života; on je samo struk u tome. Što god čini tkanju, čini i samome sebi.
Čak i bijeli čovjek, čiji Bog govori i šeta s njime kao prijatelj s prijateljem, ne može biti izuzet od zajedničke sudbine. Mi možemo biti braća, poslije svega.
Vidjet ćemo; jednu stvar znamo koju će bijeli čovjek otkriti – naš Bog je isti Bog. Vi sada možete misliti da ga vi imate kao što želite imati našu zemlju; ali to ne možete. On je Bog čovjeka i njegova samilost jednaka je za crvenog čovjeka kao i za bijeloga. Ta zemlja je Njemu draga i štetiti njoj jeste prezirati njenog stvoritelja. Bijeli takođe trebaju prolaz: možda brže nego sva druga plemena. Zaprljajte svoj krevet i jedne noći ugušit ćete se u vlastitom smeću.
Ali u vašoj propasti svijetlit ćete sjajno, potpaljeni snagom Boga koji vas je donio na ovu zemlju i za neku posebnu svrhu dao vam vlast nad njome kao nad crvenim čovjekom. Sudbina je misterija za nas jer mi ne znamo kada će svi bizoni biti poklani i divlji konj pripitomljen, tajni uglovi šume teški zbog mirisa mnogih ljudi i pogled na zrele brežuljke umrljan brbljajućom žicom.
Gdje je gušter? Otišao je! Gdje je orao? Otišao je! To je kraj življenja i početak borbe za preživljavanje.