Kritički pogled na 3. Zagrebački sajam knjiga

utorak , 16.05.2006.



Točno u podne - 3. Zagrebački sajam knjiga

S pucnjem gričkog topa koji obznanjuje podne započinje 3. Zagrebački sajam knjiga koji ove godine predstavlja oko 200 nakladnika, a začin tisućama predstavljenih naslova dati će i stotinjak događanja tijekom dvanaest dana sajma (16.05. - 27.05.2006.). Knjiška se priča događa u Profil Megastoreu, Bogovićeva 7, dok se brojna "bonus" događanja odvijaju i u klubovima Gjuro 2, Booksa i prostorima DHK.

Ako bi pokušali usporediti Interliber i ovaj sajam, tada je Zagrebački sajam knjiga mnogo više u znaku brojnih autora koji će predstavljati svoja izdanja na nekoliko lokacija u gradu (slična je koncepcijska razlika između sajmova knjiga u Frankfurtu i Leipzigu, i s time svaka sličnost komparacije prestaje), i zapravo je sličan Sajmu knjiga u Puli.

Ono što je sporno s Zagrebačkim sajmom knjiga je koncepcija "sajam u knjižari" (a knjižara je u strogom centru grada), jer činjenica da se tijekom sajamskih dana knjige mogu kupiti u Profil Megastoreu s 25 % popusta i više, direktno ide na štetu brojnih ostalih zagrebačkih knjižara koje se mahom nalaze u neposrednom okruženju, u krugu par desetaka ili stotina metara. Oni će posljedice drastičnih sniženja na sajmu osjećati i još nekoliko tjedana po njegovu završetku, a vjerojatno ih osjete i koji tjedan prije. Da li su hrvatski nakladnici svjesni da pristajući da se njihovi naslovi prodaju uz drastične popuste u samo jednoj knjižari direktno potkopavaju likvidnost ostalih knjižara? Vjerojatno jesu, ali kao i slučaju brojnih "divljih" uličnih sajmova u strogom centru grada za tu činjenicu ne mare. Kasnije će se, naravno, čuditi nelikvidnosti pojedinih knjižara, kašnjenju s plaćanjima i svemu ostalome što se obično veže uz hrvatsko knjižarstvo.

U svemu tome najmanje se može zamjeriti Profilu koji koristi prednosti svoje lokacije i nakladničke i organizacijske moći, i nastoji sasvim legitimnim metodama zagorčavati život konkurenciji. Jer, budimo otvoreni, radi se prvenstveno o pametnoj promociji vlastitog prodajnog prostora koji se bez igre velikih brojaka jednostavno ne može održavati. Pa će se za ovu priliku malo presložiti police s knjigama, grupirati umjesto po područjima po nakladnicima, a događanja služe kao desert. A to da li je konkurencija blesava ili nije, o tome u Profilu i ne bi trebali previše brinuti.

Ipak, valja postaviti jedno pitanje. Ako brojni hrvatski nakladnici svako malo na brojnim sajamskim priredbama i vašarima prodaju svoje knjige uz drastične popuste, kako one najnovije tako i stare zalihe, zbog čega već jednom za stalno ne snize cijene svojih naslova i učine ih pod istim uvjetima dostupnim potencijalnim kupcima i na ostalim prodajnim mjestima tijekom cijele godine?

Ritn by MvInfo.
Preneseno odavde.



<< Arhiva >>