Zasto su Japanci poceli "olabljavati" dress code?
Japan je mozda poznat po neuomljivosti u oblacenju poslovnih ljudi. Bez obzira na godisnje doba, doba dana, vremenske prilike rijeke poslovnjaka koji izgledaju poput klonova agenta Smitha iz "Matrixa", poput plime se nagruvaju u vlak, a nakon toga razliju po ulicama Tokya. Zimi je jos donekle i razumljivo imati teska, crna ili tamna odjela uparena sa crnom kravatom i bijelom kosuljom. Ljeti je ipak, malo nezgodnije hodati u odori koja izgleda teza od vojnicke.
Ljeta su u Japanu ne samo vruca, nego i zbog jedne vrste otocne mikroklime i , gotovo pa nepodnosljivo vlazna. Osobno se ljeti odlucujem na jednu vrstu dobrovoljnog kucnog pritvora i izlazak vani svodim na minimum. Naravno, spas je i u bilo kojem drugom klimatiziranom prostoru.
Japanci su naravno isto tako svjesni da je puno ugodnije po velikim vrucinama biti laganije obucen, ali tradicionalizam u odnosu prema klijentu je ipak bio jaci.
U proslosti je nekoliko uglednih premijera pokusalo promijeniti ovu naviku - uglavnom zbog stednje elektricne energije koja se klma uredjajima trosi u uredskim prostorima. Masyohi Ohira i neki od clanova njegove Vlade su 1979. godine na inicijativu ministra za energetiku Masumi Ezaki-ja, "odrezali" rukave na odijelima. Jedan od onih koji su poceli nositi odijela kratkih rukava bio je i buducu premijer Tsutomu Hata.
Ove modne kreacije politicara ipak nisu naisle na plodno tlo u javnosti. Jedan drugi premijer, Junichiro Koizumi, je u ljeto 2005. izgleda dobro se oznojio kad je pokrenio kampanju za laganija odijela bez kravata koje dave, nazvavsi je "cool biz." Naknadna su istrazivanja pokazala da je 21.8% poslovnjaka pozitivno reagiralo na ovu kampanju u odsnosu na 60.2% koji su imali izrazito negativne reakcije. Ostatak od 18% bio je neodlucan.
Ipak, ove je godine takodjer pokrenuta kampanja i rezultati ce se tek vidjeti. Velik broj prijatelja koji rade u razlicitim tvrtkama dobi li su naputak da na posao dolaze manje formalno odjeveni - razlog je opet "ocuvanje energije," ali su motivi potpuno drugaciji - solidarnost sa ljudima u portesom i tsunamijem poharanim podrucjima. Racunica je poprilicno jednostavna - sto se manje energije potrosi u promjerice Tokyu, to se vise moze poslati onima kojima je potrebije - u ovom slucaju Tohoku regiji.
Naravno, i razlicite kompanije koje proizvode odijela su predstavile nove linije za "cool biz," a i promet im je jako porastao.