Za istinsko pisanje Kronike nije bitno da se podatak zabilježi baš onaj dan kad se nešto zbilo.Važnije je da se zna koliko je proteklo vremena od dana kada se nešto zbilo do dana kada je zabilježeno u Kroniku i je li točno zabilježeno.Upravo u Kronici ukazanja gotovo nikada ne znamo kada je podatak zabilježen,jer izričaji“večeras“,“ove večeri“, ne znači da je to zabilježeno te večeri,kako smo to već vidjeli.Npr. u Kronici 27.
lipnja 1982. stoji napisano :“Nisam uspio pobilježiti poruke razgovore koje mi je Vicka zadnjih dana pred godišnjicu
dala.Evo ih ovdje sada.“
Ovakvo je pisanje Kronike ispravno,iako je događaj zapisan kasnije nego što se zbio,pod
uvjetom da je doista i zapisano 27. lipnja 1982.Ne bi se moglo reći da je ispravno ovako pisanje kada nalazimo u Kronici 31. prosinca 1981 :“Petero vidjelaca imalo je i večeras videnje.Osim zajedničkog viđenja Ivica je imala videnje točno u pola noći“ ( kurziv N.B.) .Ako je Ivanka imala viđenje“točno u pola noći“,onda ovo u Kroniku nije zapisano“večeras“(tj.31. prosinca 1982.) kako se čini po samom izrazu,nego kasnije.Kada je to bilo, ostaje tajna.
Ne može se govoriti o istinitosti Kronike ako stvari nisu točno zabilježene.Kroničar,fra Tomislav Vlašić, 15. siječnja 1982. piše u Kronici:“Vidioci kažu da ih je Gospa već davno upozoravala da idu u crkvu moliti i da će im se tamo ukazivati,jer je tamo priličnije i sabranije.“ Po ovome od „Gospe“ dolazi inicijativa da se s „ukazanjima“ prijeđe u crkvu.Istina je ,čini se,drugačija:inicijativa je došla upravo od o.Vlašića!Vec 29. lipnja 1981.fra Tomislav Vlašić prisustvuje ukazanju i razgovara sa Mirjanom koju je već prije poznavao.“Osjetio sam potrebu
dovesti narod u crkvu- izjavio je kasnije o.T. Vlašić – da tu moli i da im se pomogne to shvatiti.“
(Usp.S.KRALJEVIĆ, Les apparitions de Medjugorje,Fayard,1984,str.93.)
Vec sutradan, 30. lipnja,za vrijeme ukazanja u Cernu,Mirjana pita Gospu“hoće li se ona ljutiti ako ne budemo išli na brdo nego u crkvu.Tu je nekako bila neodlučna kad smo je pitali.Kao da joj nije bilo baš drago,ali je ipak rekla da se neće ljutiti“ (razgovor sa fra Jozom Zovkom nakon ukazanja u Cernu).Zašto Mirjana baš 30. lipnja pita Gospu hoće li se ljutiti,ako budu dolazili u crkvu mjesto na brdo?Čija je to inicijativa?Iz Mirjaninih riječi vidimo da ta misao nije potekla od Gospe .Dapače njoj nije bilo drago.
A na upit fra Janka Bubala Vicki:“…bi li se ti mogla sjetiti čiji je to plan bio?“,
Vicka izričito odgovara:“Fra Tomislavov.“
Janko:“Kojega fra Tomislava?“
Vicka:“Fra Tomislava Vlašića.“ ( J.BUBALO, Tisuću susreta s Gospom u Međugorju, Jelsa,1985.,str.
109.)
Ovo je samo jedan primjer kako se često u Kronici Gospi propisuju inicijative,koje od nje ne potječu.
Slično 14. lipnja 1983.Ivan pita Gospu što će svećenici propovijedati za godišnjicu njezina ukazanja.Ona odgovara: “Neka oni čine što misle da je najbolje“, da bi zatim, 16. lipnja 1983., preko Jelene Vasilj ipak odredila“devet mogućih tema za ove dane“.“Ove teme Jelena mi nije prenijela kao Gospin diktat nego ih je rekla svojim riječima,“primjećuje Vlašić.
Teme su ipak takve da ih Jelena nije mogla prenijeti ni svojim rijec
čima.Bilo bi uvjerljivije da je rečeno da ih je Gospa doslovno Jeleni diktirala.
Npr.“Marija želi svijetu dokazati:
Bog je istina,on postoji,s njim je prava sreća,u njemu je punina života-obraćajte se Bogu!“
Ovo nisu kategorije mišljenja Jelene Vasilj i ona u ovakvim kategorijama ne može prenositi Gospine poruke svojim riječima,a da se i ne govori kako sama Gospa ispada „ smiješna“kad „želi“ da se kroz devet dana govori o njoj.
Još bih spomenuo teološke formulacije“Gospinih“ odgovora koje je preko „vidjelaca“ davala na postavljena teološka pitanja .Neke su formulacije tako teološki precizne da je gotovo nemoguce da su ih vidioci zapamtili i prenijeli.
Npr.u Kronici 24. lipnja 1982,:“U momentu smrti svjesni smo takoder procesa odvajanja duha i tijela.““Proces odvajanja duha i tijela“ nisu kategorije ni riječi koje“ vidioci“sasvim razumiju.
Tako u Kronici 18. kolovoza 1982.stoji:“Mirjana kaže da u viđenjima sve nebeske osobe( Isusa,Mariju,Anđele) promatra
trodimenzionalno,dok zemaljske osobe dvodimenzionalno(fra Jozu Zovku,nekog od vidjelaca…)“
.A kada su dvojica članova Komisije o tome pitala Mirjanu,ona je rekla da ne zna što znači“trodimenzionalno“.Isto tako Vlašić piše u Kronici, 6. rujna 1982., da je Gospa upozorila Mirjanu da pazi na depresiju kad joj se prestane ukazivati,njoj je i ta riječ bila nepoznata.Očito da su to interpretacije i kategorije fra Tomislava Vlašića,jer vidioci kažu da vide Gospu kao i druge osobe , a kroničar je to „protumačio“ kao trodimenzionalno odnosno dvodimenzionalno.
Isto tako riječi Gospine u Kronici, 6. srpnja 1983.:“Svagdje gdje god sam se ukazivala Crkva mi nije vjerovala.A svijet je vjerovao i molio.Bog ga je uslišavao“,odaju teološka shvaćanja kroničara,a ne Gospinu poruku koju prijenosi Jelena Vasilj.Sigurno je da Gospa ne bi dijelila hijerarhiju(Crkvu)od naroda,jer je i narod Crkva.Nije vjerojatno da se Gospa „ukazala“zato da rješava suvremene teološke kontroverzije:jesu li sve vjere iste,je li ona posrednica svih milosti,jesu li duše u nebu prisutne dušom i tijelom(prije uskrsnuća),je li ona uznesena na nebo prije ili poslije smrti itd. (Usp. Kronika ukazanja:1. listopada 1981., 3. rujna 1982., 6.
svibnja 1982., 12. listopada 1981.)
Kakvi se zaključci mogu izvesti iz navedenih činjenica?
- Sigurno je da kroničar nije počeo pisati Kroniku ukazanja prije kraja listopada 1981.,tj.puna četiri mjeseca nakon
početka ukazanja,a vrlo je vjerojatno čak 8 mjeseci nakon prvog ukazanja( 24. lipnja 1981.):
- Fotokopija Kronike ,koja je predana msgr.Žaniću i koju posjeduju članovi komisije,barem je djelomično
izmijenjena.Osim toga,to što u ovoj Kronici nema svih izvadaka koje donosi pater Grafenauer i za koje kaže da ih je prepisao“samo“ iz Kronike koju je pisao pater Vlašić,Grafenauer veli da je Vlašić poruke o kapelanima u
nekim izrazima „ublažio“.
Tako ispušteni izrazi u Kronici:
“Nemojte slušati nikoga!“ „Biskup je kriv“ promijenjeni su u :“Biskup je takoder pogriješio“.A „Oni nisu ništa krivi“,
„Kod njih nema nikakvih pogrešaka“ ispušteno je ono „ništa“ i „nikakvih“ ( kako stoji u Grafenauerovim izvatcima 15. travnja 1982.) itd. ( Ali je moguće da je ovo mijenjao i p. Grafenauer,jer jednom kaže da je to činio p.Vlašić,a drugi put da je on,Grafenauer,ispuštao oštre izraze.) – Izricaji“večeras“ i „ove večeri“, „jutros“ i njima slični zavode čitatelja u zabludu da je to pisano baš te večeri ili toga dana,a u mnogo slučajeva - kako smo vidjeli - to ne odgovara istini. U stvari,čitatelj nikada nije siguran kad je neki podatak zapisan i je li točno zapisan.
- Kroničar neke svoje inicijative i interpretacije propisuje Gospi i time Kroniku čini još nepouzdanijom,jer čitatelj ne
može sa sigurnošću znati stoji li iza poruka Gospa ili kroničar.
Jednom riječju Kronika ukazanja nepouzdan je izvor za događaje u Međugorju!
|