Prva godina usidrenja
30.07.2009.
Današnjim će danom prohujati moja prva blogerska godina, posljedica jedne slučajne i ishitrene srpanjske odluke da još jedan sokak oznakovim mislima. Možda je tomu kumovala potreba za samopromocijom, a možda je u pitanju bila tek želja za izmicanjem uredničkoj sječi i privilegiranjem sebe kao jedinog urednika u danima koji su bili izuzetno neprivilegirani za mene, putnika s nevažećom putnom kartom i izgubljenim kovčegom u svijetu s tri dimenzije. Pronalazak imena glavnom i jedinom liku dječačkih manira nije bio posebno težak, teže je bilo objasniti odbjeglu Homo sapiensu da Homo ludens ne promovira svoju spolnost jer je prvi koristio grčke, a drugi latinske rječnike pa se nisu mogli sastati na istim stranicama, no to me nije posebno zabrinjavalo jer je bilo nade da će taj nepoučeni Homo sapiens jednom zaviriti u prave knjige i ponovno otkriti rod Homo. Ni odabir verbalna bojišta nije zadavao posebne glavobolje mojoj ratobornoj malenkosti jer u klaunovsku društvu kojemu smo doživotni svjedoci nikada nije nedostajalo ludila, kiča i grimasa pa me jedino zabrinjavalo vrijeme koje kradem svakodnevnu životu, a zbog čije je boležljivosti ostalo više nedovršenih nego dovršenih redaka. Lomeći se između suzdržanosti prirode i radikalizma civilizacije, gradio sam treća vrata na ničijoj zemlji. I tada sam, kao i uvijek, nastojao odolijevati svakoj posudi u koju su me pokušavali uliti, pobjeći svakoj ladici u koju su me kanili pospremiti i uteći svakoj revoluciji koja me nastojala prigrliti poput izgubljena čeda.
Dječačkih snova i djetinjeg pogleda na javu, nije me kupovala kvantiteta, ali ni rasprodala publika ograničena nesvjetskim jezikom moga pera. Kada se nostalgično osvrnem na prijeđeni krug i zatvorim kružnicu ovim zadnjim tijekom misli, imat ću razloga za olakšanje jer kada i kako god završi ovo moje putovanje u unutrašnjost sebe, prošlost će već biti neupitna. I sve one bujice čitanja, i šumovi citiranja, i povjetarci komentiranja, i rominjanja s naslovnice...pa i razmočeni ideali između redaka...sve će to stati u isti vir.
Ne znam koliko ću dugo još pisati ovaj blog jer svaki dan može iznjedriti posljednji tekst, a da me o tome motivacija ili posebne okolnosti niti ne obavijeste. Do tada ću nastaviti oštriti svoje guščje pero na latinskoj abecedi i čuvati tintu u posebnoj bočici kako bi trajala barem do sutradan.
Do sutradan...
komentiraj (0) * ispiši * #
Pismo
29.07.2009.No bi li to moglo biti tako? S jedne strane i bi s obzirom da je religija kao sustav vjerovanja počela slabjeti usponom znanosti i tehnološkim napretkom, ali i s obzirom na to da je opstala u dovoljnoj količini i ostala snažnom na onim područjima na kojima znanost još nije dala odgovore ostavljajući time najbitnije pitanje otvorenim i ujedno idealnim mjestom za daljnja manipuliranja. To pitanje glasi: Tko je čovjek i odakle je stigao? Posve je jasno da se prvim ljudima mogla prodati priča da grmljavna predstavlja bijes vrhovnoga bića ili da je poraz u ratu njegova kazna (nije li to bio glavni argument u zastrašivanju kršćana?), kao i da se iskupljenje postiže jedino žrtvovanjem uz obilje krvi. Nije nimalo slučajno što su etnička čišćenja i genocidi vođeni baš u ime tih nekih nedodirljivih autoriteta za koje nikada nisu utvrđeni izvori neprikosnovenosti. U svemu tome ostaje problematično sljedeće: je li religija zapravo još samo jedan oblik ideologije koji želi biti vladajućim? Ako jest, zbog čega roditelji svoju djecu izlažu toj ideologiji umjesto da im dopuste da sami jednoga dana, kada budu sposobni razumjeti većinu dogmi, odaberu što žele i žele li uopće biti instrumentom institucije? Kao što znamo, religija je aspekt kulture, dakle, ona se usvaja i nije imanentna čovjeku. Međutim, usvojiti oralnu higijenu i nečije propovijedi nije na istoj razini potrebe niti prikladno istoj životnoj dobi. Također, ima još jedna zanimljiva Einsteinova izjava iz tog Pisma:
U radioemisijama vjerskoga sadržaja u kojima se moli za druge, ovi redovito navode sebe odajući tako koliko su skromni, ali ne prema sebi, već prema drugima. Katkada imam dojam da bi u slučaju da drugima daruju zrno riže, inzistirali na velikom oglasu u novinama kojim bi predstavili (a zapravo predimenzionirali) naglo probuđenu humanost. Ovaj fenomen i nije toliko individualan, pa tako možemo pratiti kako se u slučaju veće ljudske tragedije u crkvi nađu oni koji su je do jučer gledali samo izvana, a ni politika ne preza postati dijelom folklora kojemu prisustvuje samo dok ima mandat.
Složit ću se s Einsteinom da je taj netko u koga vjerujemo dijelom i produkt našega straha jer se, uostalom, strahom najlakše manipulira i iz njega stvara fanatizam (tako nastaju predrasude, tako nastaje ksenofobija). Problem nastaje onda kada taj strah počinje dokidati racionalnu stranu našega bića koje se prepušta nepoznatu terenu na kojemu više nije gospodar svojih misli i odluka i gdje umjesto nade uranja u sve dublje beznađe. Kakva je to nada kada se oslanja na nekoga ili nešto za što nije poznato čiji je produkt i kojih je namjera, pa i egzistira li uopće? Može li odsutnost opravdati neopravdanošću zahtjeva za dokazivanjem jer se smije sumnjati samo u ono što želi biti dokazom. Vjera ne želi dati niti biti dokazom, također ne želi biti ni doslovno shvaćena, ona želi ostati na onim razinama kako je prvi put uspostavljena i doživljena (u suprotnom bi izgubila svaki smisao postojanja), a to isključuje sve napore znanosti. Kada to prepoznamo u njezinu postojanju moći ćemo legende držati na pravim policama, a tumače daleko od alata indoktrinacije i ni jedni ni drugi nas neće moći uvući u svoje retke.
komentiraj (0) * ispiši * #
Dajte mi sunca, utjehe nema u katodi
25.07.2009.taman mi fali da dok trčim, netko padne na mene
Ovakve me teme uvijek sjete na jednu moju prijateljicu koja slijepo vjeruje reklamama i redovito kupuje ono što vidi bez obzira na stvarne potrebe u domaćinstvu. Kada bolje razmislim, nema dana kada ona ne kupuje (od toga je već stvorila plemenski ritual) pa i na dan kada se navodno i Bog odmara. Iako se uglavnom razočara kvalitetom ne može se oduprijeti marketinškom ispiranju mozga pa ovi na njoj i mnogim sličnima beru plodove svoje obmane. Ta horda stručnjaka kojoj je jedini cilj uvjeriti povodljivu masu da će im život dobiti na kvaliteti posjedovanjem određenog proizvoda, stvara nove generacije ovisnika čiji se životi duhovno i materijalno iscrpljuju. Kolone ovisnika istraživanje prirode zamjenjuju pretraživanjem polica brišući granice između radnih tjedana i vikenda. Svaki dan postaje dobrim za ophode oko blagajna, tim više ako vam ove ponude nove pogodnosti za bezbroj novih kupovina. Smisao života dobiva novu tvrdnju: Trošim, dakle postojim.
Kako sam pobjegao toj napasti? Reklame izbjegavam što je više moguće. Kada mi prekinu filmski program, prekinem i ja s njima i vratim se kada ovima istekne plaćena minutaža. Svu kupovinu obavljam isključivo gotovinom i nikada u životu ništa nisam kupio s odgodom plaćanja (nadam se da će tako i ostati) jer to znači skuplje kupovanje za novac koji se realno ne posjeduje. Ako nemam novaca, to znači da takav predmet ili uslugu ne moram ni posjedovati, što ne znači da za nju možda neću štedjeti. Iznos na karticama čuvam za izvanredne troškove i putovanja. Na put je sigurnije ići bez mnogo gotovine, a živjeti je ugodnije kada znaš da u izvanrednim okolnostima nećeš morati postati rob lihvarskog sustava koji samo traži priliku za svoje jednako lihvarske kamate. Kao što znamo, ni u ovom slučaju od zakona nikakve koristi. Izraziti sam ljubitelj rasprodaja, i to otkada sam na istima uvidio da preplaćujem mnoge predmete. Na taj sam način uštedio i do 50%. Ono što bih volio jest manje trošiti na hranu i piće, ali to uz djecu i kućne ljubimce nije lako. Pokušao sam na razne načine i uvidio da mi se jedino isplati kupovati po malo za svaki dan (i svježije i kontroliranija potrošnja), nego da jednom tjedno kući dovezem kamion hrane od koje će polovica izgubiti i miris i okus. Uostalom, bolje novčanik ne ostaviti sasvim prazan. Iako prema izračunu sindikalne košarice ne stojim baš toliko sjajno, mogu reći da si gotovo sve mogu priuštiti. Bitno je samo odabrati pravi trenutak za potrošnju, a to nije svaki kako nas trgovački centri žele obmanuti (očekujući od nas da se samo pojavimo, a sve ostalo je njihova briga, moš mislit). Naravno, ako ova država završi u glibu, a nismo daleko od toga, onda ćemo svi morati naći nove načine preživljavanja, do tada je nužno ne zaboraviti da se ne troši izvan vlastitih mogućnosti (a što nas je uz pljačku i profiterstvo i dovelo do ruba gospodarske provalije) sredstvima koja ne posjedujemo, a to znači suzdržati se od situacije u kojoj limuzini i ljetovanju (ili zimovanju) na kredit dajemo prednost pred osnovnim životnim potrebama.
komentiraj (4) * ispiši * #
Djeca kojoj se žurilo
20.07.2009.
Ovih sam dana, jučer, čini mi se, u satnici središnjega TV Dnevnika gledao prilog o noćnim putošestijama maloljetnika koji su i zakonu izmakli kontroli. Poredani poput kositrenih vojnika, ti su neodrasli ljudi djelovali izgubljeno u svojoj žurbi za odrastanjem. A mogao bih staviti ruku u vatru da će im zbog te žurbe već prekosutra biti žao. Znam da meni još i danas jest. I dok se zakonodavac pobrinuo kako očistiti noć od navale prerane mladosti, ostao je problem roditeljstva kojemu se zagubio svaki autoritet. Poput svoje zagubljene djece kojoj se previše žurilo, i ova je zagubljena odraslost tražila izlaz iz svoje roditeljske nemoći, iz situacije u kojoj su, izloženi ucjenama i prijetnjama od strane najmlađih, pristali zanemariti zakon. Priznajem, zatekao sam se u čudu čuvši jednu nemoćnu majku koja, izložena prijetnjama samoozljeđivanjem, svojoj malodobnoj djeci daje odriješene ruke. Kao da ova znaju što rade.
Nažalost, činjenica je da neki današnji roditelji gube ili nikada nisu ni imali autoritet, da se teško snalaze s vlastitom djecom iako odgoj sam po sebi i nije neka znanstvena kategorija (koliko god da stručnjaci svojataju to područje). Tim više ako odgoj započne od prvoga dana (ne od prvoga neposluha) i ako se hijerarhija odnosa ne postavi kao vježbalište strogoće, već prava i obveza. Mnogi roditelji vole neograničeno koristiti svoja prava, a obveza se sjete tek kada kola krenu nizbrdo i kada ih je, praktički, nemoguće zaustaviti. A da kola, to jest, odnosi, idu nizbrdo mogao sam se često puta uvjeriti susrećući malodobnu unučad kako svoje bake nazivaju glupim guskama i nasred ulice viču "Bako, ubit ću te!". Ovakve bi situacije redovito izazivale smijeh, iako su u osnovi duboko problematične, kako za baku tako i za zajednicu u cjelini. No, ne moram srljati tako daleko i među nepoznate ljude. Ni majčina sestra nije znala kako odgojiti vlastito dijete pa je od prgava petogodišnjaka doživjela da je ovaj uredno udara tronošcem kad god bi bilo odbijeno njegovo htijenje, a čim ju je prerastao i da je šamara. Ona bi, pak, sve to pravdala njegovom traumom zbog gubitka oca kojemu je, da budem obiteljski pristran, dojadila moja izgubljena teta. Tetin se sin danas sklatari po bijelome svijetu i nema ni alata, ni zanata, ni adrese, a teta još uvijek nije spoznala manjkavosti svoje odgojne metode i samo čeka dan kada će moći zagrliti razmetna sina. A ja bih tako rado da je Gundulić pisao i o razmetnu roditelju kojemu će Sin, a ne Otac, udijeliti oprost.
Ali pustimo malo naše odrasle autoritete i bacimo pogled u pravcu zakonodavca, tog vječnog pisara koji ljudske odnose pokušava svesti na dvije proste dimenzije. U skladu s apstraktom koji redovito pretpostavlja krvi i mesu, i ovaj je problem riješio nimalo praktično. Ustvrdivši da batina nije izašla iz raja i da svaki pokret u tom smjeru može uzrokovati katastrofu, i djeci i roditeljima je dao na raspolaganje određene mehanizme koji više narušavaju međusobne odnose nego što ih razvijaju odnosno popravljaju. Dapače, djeca su dobila zavidnu prednost jer im danas postaje najmanji problem nestašne roditelje staviti na hlađenje iza rešetaka i sebe postaviti za v.d. roditelje dok su ovi u odsustvu. Kada bolje razmislim, oni to ostaju i nakon povratka roditelja jer se ovi počinju bojati svakog roditeljskog prava koje bi se moglo pogrešno protumačiti. Za to vrijeme ništa se ne čini po pitanju odstranjenja stvarnih obiteljskih nasilnika jer susjedi, kao i obično, imaju zatvorene prozore i vatu u ušima. Da zakonodavac ne mora biti posebno bistar, a kamoli genijalan pokazuju iskustva srodnog nam svijeta, a iz kojih je zakonodavac mogao ponešto i naučiti. U životinjskom svijetu, kao što znamo, odgoj nije skup apstraktnih propisa, već učinkovita praksa kojoj je cilj naučiti potomka snaći se u svim danim okolnostima (u načelu nismo daleko od istog cilja). Nestašna mladunčad (a znamo da je rijetko samo jedno u pitanju), odnosno đaci koji su se preko reda pokušali izjednačiti s učiteljem, biva podučena kaznom koja je trenutno bolna i dugotrajno spasonosna. Istina, ona posebno nestašna uči na vlastitim pogreškama, ali takva ne može biti primjer ni sebi, a kamoli drugima. Ono što je bitno primijetiti u takvoj zajednici jest sljedeće:
1. roditelj u svakom trenutku ima nadzor nad potomkom i ni u jednom trenutku ne dopušta zamjenu uloga
2. roditelj se ne suzdržava od odgojne metode jer nagonski zna da je to dobro za budućnost (opstanak) njegova potomka
Čovjek bi se pitao, ako maknemo većinom besmislena uplitanja zakonodavca koji samo unosi dodatnu zbrku, u čemu je tu onda problem? Možda u činjenici da je sam roditelj nekvalitetno odgajan pa analogno tome i nema što ponuditi i prenijeti na potomka i da svoju roditeljsku ulogu ne shvaća dovoljno ozbiljno i odgovorno ponašajući se kao da se dijete može samo odgojiti. Ni biljka ne može sama izrasti ako joj za to čovjek ili priroda ne osiguraju uvjete. Bezbroj sam puta od mnogih roditelja čuo kako nemaju vremena posvetiti se vlastitoj djeci (kao da to traži posebno vrijeme). Kažu: "Dan je prekratak da se stigne i zaraditi i posvetiti se djeci, a ona odmah navale s pitanjima". Znajući kako su djeca znatiželjna i uporna u traženju odgovora, nije ni čudo što mnoga od njih iste traže na potpuno pogrešnim mjestima. Od današnje se djece zahtijeva da se sama nose s problemima kako bi brže naučila biti samostalnima, a kada se vrate kući s neželjenim posljedicama onda im se servira kazna zbog modela odgoja kojega smo upravo mi, odrasli, patentirali. Modela bacanja u vodu neplivača kako bi brže naučio plivati. I što smo dobili? Preživjelu hidrofobiju.
Poduku samostalnosti ne predstavlja odbijanje roditelja da djetetu pripremi doručak kako bi se ovaj zapravo stigao urediti za posao. "Ne pada mi na pamet servirati mu sve na gotovo, dovoljno je odrastao da se sam spremi za školu", objašnjavala mi je svoje odgojne metode jedna vozačica tramvaja. Tvrdila je da svoga osmogodišnjeg sina samo želi naučiti samostalnosti u svijetu u kojemu se ništa ne dobiva na tanjuru. No siguran sam da će taj dječak, kada odraste, biti potpuno nalik onim mojim kolegama s kojima sam dijelio studentsku sobu, a koji nisu znali ni pospremiti krevet, a kamoli pokrenuti stroj za pranje rublja. Jer jednoga će dana žena biti dovoljna zamjena za majku, zar ne? Ojađen je odgoj koji podrazumijeva samo prostornu, a ne i vremensku promjenu, migraciju materije, ali ne i navika i odnosa. Tako se često događa da iz roditeljskog doma nekritički preuzimamo pasivnost i prenosimo je u novu zajednicu u kojoj ostajemo ista ona poslušna djeca (mentalno) koja slušaju drugu djecu (dobno). Nekada nam jednostavno nedostaje hrabrosti, a nekad uistinu nemamo što ponuditi. Ima li bezizlaznije situacije od one u kojoj roditelj ne zna ni što ni kako? Ova takozvana samostalnost ima i svoju grotesknu stranu. Dok s jedne strane pretjerujemo u odsutnosti autoriteta, s druge strane postajemo naporni svojim sveprisustvom. Ta se napadnost roditeljstva najbolje može vidjeti na fakultetima gdje rijeke roditelja teku njihovim predvorjima držeći stražu svojoj punoljetnoj djeci koja su došla na polaganje prijemnih ispita odnosno na upise. Kao da se radi o dječici koja ne mogu pronaći pravi razred, a ne o punoljetnim individuama koje u svome ponašanju ni u čemu ne zaostaju za svojim roditeljima koji samo dokazuju koliko su pogrešno shvatili svoju ulogu i kojih je uvijek previše na mjestima na kojima nisu potrebni. Osim ako je podrška pobočničko nošenje dokumenata.
Za sebe mogu reći da sam imao relativno strog odgoj, dobio sam mnogo, ali se od mene mnogo i očekivalo. Bio sam dobro i poslušno dijete ne naročito preferirano u zajednici koja je prednost davala neodgovornom užitku. Kako sam rastao, postajalo mi je teretom biti poslušnim, žudio sam za opuštenošću i neodgovornošću koju mi je nudila okolina. Odbacio sam dotadašnji odgoj i počeo se prilagođavati instinktima ulice pa sam u jednoj fazi života odlučio postati pobunjenik s Bountyja uvjeren da ću otporom osigurati slobodu za koju sam mislio da mi nedostaje. Problem je bio u tome što nisam imao vesala, a ni more me nije poslužilo. Kako je rasla moja omiljenost tako se strmoglavljao moj ljudski potencijal; silno želeći postati odraslim i neovisnim u pitanje sam doveo tu istu odraslost i tu istu neovisnost. Srećom, netko drugi imao je kočnice, onaj tko je i godinama i iskustvom bio odrastao. Ja sam to samo želio biti. Povratak na pravi put nije trajao dugo, ali je bio bolan poput ravnanja pogrešno zarasle kosti. U tim sam trenucima bio sam, bez gromoglasja okoline koja me navela na prečac. Krenuo sam ispočetka, shvativši da nisam zatočenik tuđe volje. Prihvatio sam ponuđeno znajući da je to najbolje rješenje za nekoga tko ga uopće nema. Ironično je u svemu bilo da i nisam bio ograničen koliko sam to želio biti kako bih imao razloga za bunu.
Kako biti dobar roditelj? Ne znam koliko se roditelja takvo što zapitalo i koliko je njih bilo i jest svjesno nedostataka svojih odgojnih metoda. A nemoguće je ne pogriješiti i u najboljoj namjeri. Neki roditelji smatraju da su sami po sebi institucija koja gotovo nikada ne donosi pogrešne procjene i odluke, neki pak misle kako je roditeljstvo urođena vještina, mehanizam koji sukladno tome ne treba usavršavati, a neki opet drže da je svaki pokušaj kritike izvana grubi napad na njihovu autonomnost. Nije lako pronaći zlatnu sredinu u odgoju svoga potomka tim više što nagon ne radi za nas, a okolina se stalno upliće svojim utjecajima. Uostalom, kako održati autoritet, a ne biti strog u uvjetima opće gladi za liberalizacijom? U onoj mjeri da dijete ne dobije dojam kako odgaja roditelja. Ni više, ni manje. Dijete treba pripremiti za život i preživljavanje, a to se nikako ne može postići beskompromisnom strogoćom i kompromisnom labavošću. Još manje trendovima koji nude odgoj bez odgoja i odgovornost bez odgovornosti; roditelje kojima je bitnije da pronađu vrijeme za sebe i djecu koja neposluhom postižu društvenu izvrsnost. Ono što zakonodavac može učiniti za ovo naopako društvo (naopako po poimanju nekih temeljnih vrijednosti) jesu osnivanja obveznih savjetovališta za roditelje u kojima bi se ove podučavalo roditeljskim vještinama. Tako bi postalo nezamislivo da netko bez takve edukacije preuzme ulogu za koju nije spreman. Vjerojatno bi tada svaki roditelj manje osjećao nelagodu zbog činjenice da nije nepogrešiv i da je traženje, a ne samo davanje oprosta njegova ljudska obveza, a nikako gubitak autoriteta. Inzistiranje na nepogrešivosti do dana današnjeg samo stvara otpor koji je s vremenom nemoguće obuzdati kako roditelju tako i društvu.
komentiraj (3) * ispiši * #
Roditeljstvo nije ljudsko pravo, ono je tek ljudski potencijal
16.07.2009.
Znam da su ljudi posebno zanimljiva bića, sva bi ona htjela imati i biti ono što nemaju i ono što nisu: drugačiji izgled, veću moć, potomke koji će ispuniti sva njihova očekivanja. Mora li to baš biti tako? Ne mora, niti je itko dužan osigurati ostvarenje takvih htijenja i to govori moje nenominativno ja. S druge strane, izuzetno mi je zanimljiv udio vjernika u ovakvim pitanjima. Naime, među njima ima dosta onih koji tvrde da je Milinovićev prijedlog zakona povratak u srednji vijek. Nije li inzistiranje na slijeđenju vjerskih dogmi u 21. stoljeću povratak u srednji vijek budući da je znanost demantirala većinu tih dogmi? Je li opravdano i vjerski odgovorno od onih koji tvrde da vjeruju u Boga (a spomenimo da samo rimokatolika, muslimana i židova ima u Hrvatskoj čak 89,12%), da preuzmu Njegovu ulogu i pridruže se tvorničkoj proizvodnji ljudskih bića (ubrizgavanje uzorka, uzgoj u hranjivu mediju, razvoj u klinici, zamrzavanje, uništenje viškova). Je li to novi katekizam modernih vjernika, ovih silnih postotaka koji naprosto dave statistiku i koji tvrde sljedeće: "Vjerujem u Boga i strašno mi je bitno vjenčati se u crkvi i biti svake nedjelje na misi, ali odbijam prihvatiti Njegovu volju da ne mogu imati potomstvo". Gdje nestade Budi volja Tvoja? Ili sam zapeo u vremenu s krivim Mesijom ili u svemu tome nedostaje puno iskrenosti: u onima što vjeruju ili u samom konceptu vjerovanja koji je nastao, čini se, na klimavim temeljima. Da obuzdaju svoj strah i nemogućnost tumačenja stvari i pojava oko sebe, ali i da uspostave moć koja im realno ne pripada, ljudi su izmislili religiju, uspostavili saveze i postavili neke svoje idole za koje su ustvrdili da im upravljaju sudbinom. Onda su im se klanjali narednih stoljeća i tisućljeća sve do trenutka kada su shvatili da je stvarni život ponajprije u rukama drugih ljudi, od ništa manje tkiva i žila. Prilagodivši se trenutku, prešli su u formalne vjernike koji su od onoga što su prihvatili i nametali njihovi preci zadržali samo invarijantne funkcije (svaka sličnost s Proppovom naratologijom je namjerna). Tako smo došli do sljedeće teorije u kojoj nam tvrde da svaka žena (jer upravo su one u središtu etičke dvojbe) ima ljudsko pravo postati majkom, pritom nam pokazuju svoju djecu kako bi dokazali koliko je opravdano mijenjati volju prirode zbog osobne volje, i kada prihvatimo njihovu pro-life kampanju, dobijemo šamar novom tvrdnjom: svaka žena ima ljudsko pravo ne postati majkom na način da uništi neželjena potomka (upravo u Općoj deklaraciji o ljudskim pravima stoji da nitko ne smije biti samovoljno ubijen i da svatko ima pravo na život). Dobro, jesmo li za stvaranje ili uništavanje ljudskog potomstva ili ćemo o tome prema pojedinačnim slučajevima? Zašto bi onda zakon morao biti općenit i nalagati: svim pacijentima treba omogućiti beskonačni broj tretmana bez obzira na posljedice po njihovo zdravlje i troškove koje snosi država. Isto tako, neka se omoguće namjerni prekidi trudnoće do zadnjeg dana njezina trajanja bez obzira na posljedice po zdravlje majke i troškove koje bi u tom slučaju snosila država. Također, neka se omogući beskonačan broj doniranja spolnih stanica po donoru da jednoga dana svi naši potomci budu velika sretna krvnosrodna obitelj. Zar se nismo složili da nema smisla ograničavati želje i da svaka od njih ima svoje pravo bez obzira na dvojbu i cijenu? Ovaj apsurd je samo reakcija na drugi apsurd koji traži biti potpomognut tuđim sredstvima.
Ali ono najbitnije i dalje odlažemo, ostajemo na početku jer nismo riješili značenje roditeljstva, a ovakve rasprave (dvojbe) uvijek samo stavljaju naglasak na njegovu formalnost, dok je sam sadržaj uvijek nekako izvan fokusa interesa. Da nam, realno gledajući, djeca i nisu toliko bitna i da činimo slabo po pitanju njihove sreće i zadovoljstva (ne u smislu pojedinačnosti) dokazuju i podaci UNICEF-a o svakom trećem zlostavljanom djetetu, a ne možemo se, kao zajednica, pohvaliti kampanjama za većom i provedivijom zakonskom zaštitom prava djece. Gdje su te parole? Ili ostavljamo dobrobit društva i vraćamo se nagonima čim ispunimo svoja očekivanja? Meni osobno ovdje nije bitno pojedinačno dijete i hoće li netko uspjeti prevariti svoju prirodu, već djeca u cjelini, pa hajdemo onda svi zaštititi tu našu (ako uopće možemo društveno artikulirati tu posvojnost) djecu - i zapostavljenu i zlostavljanu. Hajdemo pozvati sve te naše nesuđene roditelje kojima je priroda odlučila uskratiti biološko roditeljstvo i senzibilizirati ih za jednako vrijedan oblik roditeljstva. Nije li to način počovječenja, a ne ispunjavanjem osobnih želja i želja okoline koja je mentalno u srednjemu vijeku, a istodobno ima znanstveno-fantastična očekivanja ne shvaćajući da znanost nije samo u službi čovjeka, nego i prirode u cjelini, jedinog stvarnog autoriteta. Ljudi koji ne razumiju što znači roditeljstvo i briga za svu djecu, a ne samo vlastitu, koji nemaju pojma o odgovornosti spolnog života, nego se uglavnom prepuštaju nagonima, danas su najglasniji u zahtijevanju dostupnosti suvremenih tehnologija i istodobno sljedbenici religija koje su umalo na lomači spalile istu. Jednom sam, u jednom od svojih tekstova, napisao sljedeće:
Svaka životinjska ili ljudska ženka ima potencijal postati majkom - dakle, taj potencijal može i ne mora ostvariti (u ljudskoj je zajednici taj potencijal kontroliran, ali i često izložen očekivanjima zajednice kao primarnom zadaćom žene). Neke životinjske i ljudske majke ubijaju svoju mladunčad - one ljudske sklonije su ubijanju zametaka odnosno ploda i za to ih zajednica sankcionira na propisani način (moralnom osudom ili zakonskom kaznom ili pak oboje). Sve to ih ne čini manje majkom, ali tek u biološkom smislu. Međutim, pojam majke nije samo biološki, već i sociološki, i psihološki, i lingvistički (semantički), i pravni, pa mi se inzistiranje na izjednačenju ova dva pojma čini nekvalitetnim rješenjem jer na neki način degradira sve one druge žene koje nesebično i s puno ljubavi odgajaju svoju nebiološku djecu, ali i one koje nisu rodile svoju biološku djecu. Ovakav način diskriminacije ljudskih odnosa u korist najma jednog šupljeg organa, a na štetu brige, ljubavi i odgoja, samo dodatno birokratizira ionako birokracijom zagušeno društvo. Jer, budimo realni, biti majkom ne znači samo iskustvo puknuća vodenjaka i vrištanja u rađaoni. Dakle, po mom bi skromnom mišljenju, u zakonske majke trebalo uvrstiti i sve one požrtvovne žene okupljene pod priručnim nazivima pomajka, posvojiteljica, skrbnica, itd. Kada bi se ovaj tzv. problem riješio na taj način, ne bismo dolazili do apsurda da se ženu koja je napustila vlastito dijete traži dozvola za njegovo udomljenje odnosno posvojenje (dakle, taj netko dobiva pravo sebično spriječiti djetetov odlazak u novu i sretnu obitelj) (...)
Nije samo ograničenje broja tretmana uzbunilo protivnike Milinovićeva prijedloga zakona, već i inzistiranje da pravo na medicinski potpomognutu oplodnju imaju samo parovi u braku, pa je pitanje je li intencija zakona da očuva pravnu i semantičku kategoriju braka pod svaku cijenu ili je intencija protivnika zakona da dokažu kako je brak odavno prestao biti simbolom sigurnosti i svojatanja prokreacije. Kakve god da intencije bile i kako god da tumačili što to pojedina zajednica jest, ostaje činjenica da ni u jednom trenutku svog zalaganja za dijete nismo preispitali njegova htijenja. Pristaje li biti stvoreno plaćenim metodama? Pristaje li biti produkt kalkulirane donacije? Pristaje li na anonimnost podrijetla do punoljetnosti? Pristaje li biti zamrznuto? Pristaje li biti rođeno s manama svojih stvoritelja? Pristaje li biti uništeno? Da je riječ o keksu, ne bih se dvoumio što žele brašno, šećer i jaja. Prelomio bih keks i utopio ga u mlijeku. Pobogu, pa mi se stalno bavimo time što bismo mi htjeli i kako da što više zadovoljimo sebičnost svoje odraslosti? Kao da nikada nismo bili djeca i kao da nikada nismo doživjeli što znači ovisiti o tuđoj volji. Zašto nikada nismo ovako postavili stvari: svako dijete ima pravo na roditeljski dom, umjesto da samo kukamo o tome kako ga je teško pružiti. U dvoboju između želja odraslih i prava djece, uvijek ću beskompromisno biti na strani onih koji svijet mjere pogledom, a ne apetitom.
komentiraj (33) * ispiši * #