...ovaj je blog poput prsta koji
pokazuje na mjesec...bitno je
nezamijeniti mjesec sa prstom...
Hagakure ( jap.- skriveno u lišću)
knjiga je misli i stavova o životu i
smrti bushi-ja Yamamoto Jocho
Tsunetomoa (1659-1719), koje je
on preneo mlađem samuraju Tsuramoto Tashiro-u (1678-17??)
između 1709. i 1717. godine;
knjiga je prevedena na hrvatski;
beskrajna zahvalnost svim bićima u prošlosti,
beskrajna dužnost svim bićima u sadašnjosti,
beskrajna odgovornost svim bićima u budućnosti
zavjeti Bodhisattve
Živa bića su bezbrojna-zavjetujem se da ću ih sve spasiti
Strasti su neugasive-zavjetujem se da ću ih sve ugasiti
Dharma(Učenje) je beskrajna-zavjetujem se da ću njome ovladati
Put budnosti je nenadmašan-zavjetujem se da ću ga dosegnuti
četiri zavjeta Bodhisattve
Spoznati Put budnosti,znači spoznati sama sebe.
Spoznati sama sebe,znači zaboraviti sama sebe.
Zaboraviti sama sebe,znači opažati se u svemu.
postoji patnja,ali ne onaj tko pati
postoje dijela,ali ne onaj tko radi
postoji oslobođenje,ali ne onaj
tko slobodan biva
postoji Put,ali na njemu putnika nema.
Visudhimagga
Svi vi koji ste došli u ovaj planinski samostan ne zaboravite kako ste
ovdje za volju Puta,ne za volju odjeću i hrane...Usmjerite se tijekom
cijeloga dana na spoznavanje nespoznatljivog.Od početka do kraja
ispitujte sve oko sebe u tančine.Vrijeme leti poput strijele,
ne rasipajte dakle energiju na nevažne sitnice.Budite pozorni ! Budite pozorni !
Pošto ovaj stari redovnik završi svoje hodočašće,neki će od vas možda
predsjedati veličanstvenim hramovima s prekrasnim zgradama
i golemim knjižnicama urešenim zlatom i srebrom i imati mnogo sljedbenika.
Drugi će se možda posvetiti proučavanju sutri,ezoteričnim molitvama,trajnoj
meditaciji,i strogom poštivanju pravila.Ma koji smjer izabrali,
ako duh nije usmjeren prema čudesnom,transcendentalnom Putu Buda i Patrijarha,
uzročnost je zanijekana i sve naučavanje propada.Takvi su ljudi
đavoli i nikad ne mogu biti mojim pravim nasljednicima.Onaj koji se usredotočuje
na vlastite poslove i pročišćava vlastitu narav,pa makar boravio u
nekoj zabačenoj pokrajini u kolibi i hranio se divljim biljem kuhanim u
starom,olupanom kotliću,svakodnevno se susreće s mojom tradicijom i sa
zahvalnošću prima moje naučavanje.Tko se prema tome
može olako odnositi ? Budite marljivi ! Budite marljivi !
"konačne opomene" Daito Kokushi-ja koje se svaki dan čitaju u zen hramu Daitoku-ji
Gospodin je pastir moj, ni u čemu ja ne oskudijevam.
Na poljima zelenim On mi daje odmora, na vrutke me
tihane vodi i krijepi dušu moju.
Stazama pravednosti On me upravlja radi imena svojega.
Da mi je i dolinom proći,zla se ne bojim,jer ti si sa mnom.
Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.
Bogatu trpezu preda mnom prostireš u prisutnosti
neprijatelja mojih;uljem mi glavu mažeš i moj se pehar
prelijeva.
Dobrota tvoja i milost pratit će me u sve dane života moga;
U Gospodinovu ću domu prebivati dovijeka.
Psalam 23
Ne tražite znanje u ovom svijetu,već nađite svoj Put osobnog iskustva discipliniranog mirovanja i
prihvaćanja životne situacije u kojoj se nalazite
majstor Rinzai
...gradnjom brodova nemožeš
zaustaviti oblake...
Nobody,Dead Man
...stupid fucking white man...
Nobody, Dead man
Kad superioran čovjek čuje za Istinu,
on čini sve da je je primjenjuje.
Kada osrednji,običan čovjek čuje za Istinu,
on ju za trenutak uhvati,ali ju ponekad izgubi.
Kad inferioran čovjek čuje za Istinu,
on joj se ruga na sav glas i smije.
Ako se ne smije,to nije Istina
Lao-tse
"Ustupiti znač biti savršen,
biti povijen,znači uspraviti se,
biti prazan,znači ispuniti se,
biti otrcan,znači obnoviti se,
biti u oskudici,znači posjedovati.
Živjeti u obilju,znači biti smeten."
Lao-tse,Tao-Te-Ching,Knjiga Puta i Vrline,XXII
Nikakva misao,nikakvo umovanje,nikakva analiza,nikakvo oplemenjivanje,nikakva namjera,neka se sredi samo.
"šest opažanja"
Još od davnih vremena oni koji imaju osjećaj za
profinjenost...nalaze užitak u poznavanju istine o stvarima
i nihovom doživljavanju...
Prastari ribnjak
uskočila žaba
- zvuk vode
Basho (1644-1694)
Poznavanje Boga bez bijede
stvara - oholost;
Poznavanje bijede bez Boga
stvara - očaj
Bugaku je dvorski ples iz razdoblja ritsuryo (razdoblje oko 700. godine
kada je donešen "sustav kaznenih i cvilnih zakona",koji je nastao po
uzoru na druge zemlje Azije,prvenstveno Kinu).Ovaj ples prati dvorski
orkestar koji izvodi glazbu Gagaku koja također potječe iz tog davnog razdoblja.
Glazba Gagaku izvodi se ponekad u rijetkim i posebnim prilikama u Kini i
Koreji,odakle vuče podrijetlo.
gore,dvorski orkestar koji svira gagaku glazbu i prati ples bugaku
Druga epizoda taiga drame Go odvija se godine 1579. Oichi no kata sa
svoje tri princeze živi u zamku Ise-Ueno (tada Ise provincija,danas Mie
prefektura).Sa njima živi i brat Oichi no kate Oda Nobukane (1548-1616).
Ubrzo Oichi no kata dobiva poziv od Ode Nobunage da ga posjeti sa
kćerima u novo izgrađenom zamku Azuchi.
gore,Oichi no kata,Oda Nobukane i princeze uživaju u neposrednoj blizini
dvorca Ise-Ueno
gore,Oda Nobukane (Takashi Kobayashi) zapovjednik dvorca Ise-Ueno
gore & dolje,Oichi no kata putuje s princezama u Azuchi
gore i dolje,gradić Azuchi koji se nalazio podno Azuchi zamka;
Godine 1576. Oda Nobunaga postavio je jednog od sinova za lidera dvorca
Gifu-jo,i preselio se na brežuljak s pogledom na istočne obale jezera Biwa,
odakle nije nadzirao samo plovidbu jezerom nego i rijeku Nakasendo na
istoku i njezin sjeverni pritok do Hokurikua.Ondje je započeo gradnju
golemog i raskošnog dvorca - Azuchi-jo.Do 1582. godine dvorac je bio
okružen živim gradićem s pet tisuća stanovnika.
gore,Go začuđeno gleda u portugalce i njihovu čudnu odjeću koju nose;
Nobunaga je bio poznat kao onaj kojeg zanimaju stvari i događaji iz
stranih i dalekih zemalja te se volio družiti sa strancima posebno
europljanima
gore,Oichi no kata,princeze i njihova pratnja gledaju prema zamku Azuchi;
nitko od njih nikada nije vidio nešto tako veličanstveno,na žalost dvorac danas
više ne postoji
gore & dolje,Azuchi-jo
gore & dolje,Azuchi-jo
gore,dvorac Azuchi (označen zelenom strelicom) i jezero Biwa (Biwa-ko)
gore & dolje,prvi je Oichi no kati dobrodošlicu u dvorcu Azuchi zaželio Akechi Mitsuhide (1528-1582), jedan od Nobunaginih generala
gore,Nobunagini generali u isčekivanju svoga gospodara
gore,dolazak Oichi no kate i njenih princeza u veliku dvoranu Azuchi zamka
gore,generali pozdravljaju Oichi no katu i princeze
gore,u ime Nobunaginih generala dobrodošlicu Oichi no kati i princezama
zaželio je Shibata Katsuie
gore,Oichi no kata svoje je kćeri upoznala sa članovima familije Oda
koje nisu do sada imale priliku upoznati;prvi među njima najstariji
Nobunagin sin Nobutada (1557-1582),lider Oda klana,naravno samo
službeno jer Nobunaga je veliki šef,to nitko od njih nije smio smetnuti s
uma niti jedne sekunde;
gore,drugi Nobunagin sin Nobukatsu (1558-1630) & treći Nobutaka (1558-1583)
...onda je došao red na generale...prvi među njima Tokugawa Ieyasu
(1543-1616),vidi dolje
gore,Tokugawa Ieyasu predstavlja princezama svoga najstarijeg sina Nobuyasu (1559-1579) kojeg je oženio za Nobunaginu kćer Tokuhime tj.
princezu Toku (1559-1636);te iste godine zbog jednog incidenta,Nobuyasu je
morao izvršiti seppuku,a njegova majka gospa Tsukiyama (Tsukiyama dono,
1542-1579) je ubijena;
...onda je došao on...direktor svemira
... jedino ga je Go gledala sa ushitom i znatiželjom
gore,Oichi no kata skriva pogled iza lepeze od Toyotomi Hideyoshija,generala
koji je predvodio vojsku njena brata Nobunage protiv njena muža Azai
Nagamase (1545-1573)
...a što je dalje bilo možete pogledati na stranicama drama crazy ili mysoju: )
gore,karta dvoraca koji se spominju u drugoj epizodi
Učenik upita majstora Kemba: "Sve Buddhe iz svih dijelova Svemira
kreću se istim putem do prosvjetljenja.Gdje počinje taj put ?"
Kembo podiže svoj štap i povlačeći crtu u zraku,reče: "Ovdje."
Učenik onda otiđe do Ummona i postavi mu isto pitanje.Ummon,držeći
lepezu u ruci,reče: "Ova lepeza će se vinuti do trideset i trećeg neba i
udariti po nosu tamošnje vladajuće božanstvo.Ona je poput zmajolikog
šarana Istočnog mora koji svojim repom dotiče kišni oblak."
Mumonovo tumačenje: Jedan učitelj ponire u morske dubine,čeprka po
zemlji i diže prašinu.Drugi odlazi na planinski vrh i podiže valove toliko
visoke da dodiruju nebo.Jedan čuva,drugi razdvaja. I jedan i drugi
podržavaju duboko učenje jednom rukom.Kembo i Ummon su kao dva
ravnopravna trkača.Veoma je teško pronaći savršenog čovjeka.Točnije
rečeno,nijedan od njih ne zna gdje započinje put.
Još nisi ni kročio,a već si tu.
Nisi ni pomaknuo jezikom,
a govor je već završen.
Da bi se pronašao početak puta
Nije dovoljno predosjećanje.
------------------------------------------------------------------------
* ...ovo je 48. koan iz knjige Mumon Ekaija (Wu-men Hui-k'ai,1183-1260)
koja se zove "Prolaz bez vratnica" (kin. Wu-men-kuan; jap. Mumonkan);
knjiga je objavljena na hrvatskom i srpskom jeziku;
------------------------------------------------------------------------
Ummon Bun'en (kin. Yun-men Wen-yen,864-949),poznat i kao K'uang-chen;
kin. ch'an majstor,učenik i dharma nasljednik Hsueh-feng I ts'una ( jap. Seppo
Gison,822-908); priča kaže da je doživio prosvjetljenje nakon susreta s
učiteljem zena koji ga je upitao: "Tko si ti ? Govori ! Govori !" Kako se mladi
Ummon još nije snašao,učitelj ga bijesno izbaci kroz vrata nazvavši ga
ništarijom.Zalupivši vratima za njim,slomio mu je nogu.
Kad su Ummona jednom pitali: "Što je Istina,što je zen ?" On je samo
rekao: "Nastavi dalje."
Prihvatio sam se pomalo nezahvalna zadatka.Želio bih vam približiti 50. taiga
dramu Go koja se upravo prikazuje u Japanu.Zadatak je nezahvalan jer drama
ima 47. epizoda a želio bih vam dočarati sve epizode.Naravno volje ne nedostaje,
u pitanju je samo vrijeme i kako ga naći.Homer bi rekao vidjet ćemo.
Kako sam u nekoliko navrata pisao o princezi Go,njenoj obitelji,familiji i
događajima tog razdoblja te napravio dva uvodna posta za taiga dramu Go,
krenut ćemo odmah na sadržaj prve epizode.Dakle,serija počinje godinom
1583.U prvim scenama upoznajemo tri kćeri Oichi no kate (sestra Ode
Nobunage,glumi ju čudesna Honami Suzuki): Ohatsu (Asami Mizukawa), Cha-cha (Rie Miyazawa) i Go ( Juri Ueno).
gore,prva scena serije,Ohatsu (Asami Mizukawa) juri Azuchi zamkom u potrazi
za lopovom koji joj je pojeo rižine okruglice (Manju)
gore,Cha-cha (Rie Miyazawa) slaže ikebanu u podnožju dvorca Azuchi
gore,Go ( Juri Ueno) punih usta okruglica od riže i njen konj Hayate ("Svježi povjetarac")
koji također voli rižine okruglice : )
gore,ostaci dvorca Azuchi (Azuchi-jo) 1583. godine;godinu dana prije,dvorac
je bio napadnut od vojske Akechi Mitsuhidea (1528-1582),čovjeka koji je ubio
Odu Nobunagu (1534-1582) ali je zamak obranjen,a Mitsuhide je ubijen od
ljudi lojalnih Odi Nobunagi;
gore,majka Oichi no kata (Honami Suzuki) sa svoje tri kćeri princeze
Godine 1567 Oda Nobunaga porazio je Saito klan i preuzeo kontrolu u
provinciji...nakon sedam godina ratovanja i konačne pobjede preselio je svoje
sjedište na sjever,u dvorac preko rijeke Nakasendo i postao zanimljiv
vlastodršcima u Kyotu.Svoju novu utvrdu Nobunaga je nazvao Gifu-jo
(do tada se zvao Inabayama-jo a vlasnik dvorca je bio Saito Dosan (1???-1556) u
spomen na kineskog generala koji je osvajanjima osnovao dinastiju Zhou
dvije i pol tisuće godine prije toga.Od tog je vremena za svoju ideju vodilju
Nobunaga imao izreku tenka fubu ili "Silom vladaj državom".Smatrao je,kao i
pripadnici dinastije Zhou,da je država (tenka) "zajedničko vlasništvo svih ljudi"
kojim on mora dobro vladati,a ne naslijeđe neke vladarske obitelji.
Nakon što smo upoznali princeze (Ohime-sama),odlazimo u godinu 1568.
kada princeze još nisu rođene,a njihov budući stric Oda Nobunaga odlučio
je sa svojom vojskom krenuti na Kyoto.Da bi to lakše ostvario dogovorio je
brak svoje sestre Oichi no kate (1547-1583) i daimyoa Omi provincije
(danas Shiga prefektura) Azai Nagamase (1545-1573).
gore,Oichi no kata,1568,prije udaje i rođenja svojih princeza
gore,zen vrt u dvorcu Gifu (Gifu-jo) iz kojeg je vladao Oda Nobunaga Japanom u drugoj
polovici 60-ih godina i prvoj polovici 70-ih godina 16. st. dok se nije preselio u Azuchi
gore,Azai Nagamasa (Saburo Tokito),koji je bio svjestan da mu je Oda
Nobunaga ponudio svoju sestru za ženu samo iz vlastite koristi;unatoč
otporu svoga oca Azai Hisamase (1526-1573) odlučio je prihvatiti Oichi
kao svoju suprugu;
gore,karta najvažnijih lokacija (dvoraca) koje se spominju u prvoj epizodi
gore,karta provincije Omi (danas Shiga prefektura) koju je do 1573. kontrolirao
klan Azai;vodena površina u sredini najveće je jezero u Japanu Biwa-ko;
Lukavi Nobunaga nije mislio sebe staviti javno na lidersku poziciju,nego
vladati u sjeni.U skladu s tim kao shoguna postavio je Yoshiaki Ashikagu
(1537-1597).
gore,Oda Nobunaga predstavlja svojim generalima budućeg shoguna
Yoshiaki-ja,koji je bio 15. i posljednji Ashikaga shogun;otac Yoshiaki-ja Yoshiharu (1511-1550) bio je 12. Ashikaga shogun (1521-1546),a brat Yoshiteru (1536-1565) 13. Ashikaga shogun (1546-1565);
gore,brat & sestra,oproštaj
gore,Oichi sa pratnjom napušta Gifu-jo i odlazi svom budućem suprugu
Azai Nagamasi
gore & dolje,vrlo interesantna scena preuzimanja nosiljke u kojoj se nalazi Oichi,
između vojski Ode Nobunage i Azai Nagamase
Kako se razvijao odnos i veza između Oichi i Nagamase saznat ćete ako
pogledate prvu epizodu,uglavnom nakon što ih je spojio Nobunaga je
trijumfalno ušao u Kyoto i postavio marionetu shoguna Yoshiaki Ashikagu
kao svog lutka.
gore,Oichi & Suma (Tokie Hidari),žena koja je uvijek uz nju,praktički njena
sjena i desna ruka
gore & dolje,Oda Nobunaga ulazi sa svojom vojskom u Kyoto u rujnu 1568. godine;
Dok neki kao kraj Muromachi razdoblja (1333-1573) i početak Azuchi-Momoyama
razdoblja (1568-1600) navode godinu 1573. drugima je to 1568. i ulazak Ode
Nobunage u Kyoto. Azuchi-Momoyama period ( jidai) (1568 (1573) -1600)
prijelazno je razdoblje od perioda sengoku tj. perioda zaraćenih država do
perioda taihei tj. period velikog mira koji je još poznat i kao bakuhan taisei tj.
struktura vlasti bakufua i daimyoa (Tokugawa period ili Edo period,1600-1868)
gore,Shibata Katsuie, jedan od glavnih generala Ode Nobunage,u
povorci kroz Kyoto
gore,Ashikaga Yoshiaki,u nosiljci koja je dio Nobunagine povorke kroz Kyoto
Nepunu godinu kasnije (1569) Oichi je rodila prvu djevojčicu koju su nazvali
Cha-cha (vidi dolje).
Godinu kasnije rodila se Ohatsu (vidi dolje).
gore,sretni roditelji,njihove princeze i njegovateljice koje će ih
pratiti kroz čitav život;
Kako su djevojčice rasle rasla je i moć njihova strica Nobunage.Samim time
mnogima je stao na žulj.Tako je Nobunaga napao daimyoa koji je bio u dobrim
odnosima sa Azai Nagamasom,Nagamasa je odlučio stati na stranu svoga
dugogodišnjeg saveznika i suprostaviti se Nobunagi.Oichi je samo za kratko
bila neodlučna na koju stranu stati,uz brata (Nobunagu) ili supruga (Nagamasu).
Odlučila se za supruga.
U odlučujućoj bitci (1573) vojska Ode Nobunage predvođena Toyotomi
Hideyoshi-jem opkolila je dvorac u kojem su živjeli Nagamasa,Oichi i nihove
princeze.Nagamasa je preko glasnika uspio dogovoriti sa Nobunagom da se
Oichi i djevojčice spase te su ih preuzeli Nobunagini vojnici.Azai Nagamasa
počinio je seppuku.
gore,mjesto na kojem je Azai Nagamasa izvršio seppuku (harakiri)
gore,mjesto gdje je nekada stajao dvorac Odani u kojem su rođene tri
princeze
Neposredno prije završne bitke Oichi je rodila treću djevojčicu koju će
nazvati Go a koja je glavni lik serije.
gore,Hatsu (Iroha Okuda) & Cha-cha ( genijalna Mana Ashida) za vrijeme napada na
njihov dvorac
gore,cure na sigurnom na dvoru Ode Nobunage;s lijeva na desno,Hatsu,
Cha-cha,Oichi i Yoshi (Masako Miyaji) koja drži Go u narjučju;