...ovaj je blog poput prsta koji
pokazuje na mjesec...bitno je
nezamijeniti mjesec sa prstom...
Hagakure ( jap.- skriveno u lišću)
knjiga je misli i stavova o životu i
smrti bushi-ja Yamamoto Jocho
Tsunetomoa (1659-1719), koje je
on preneo mlađem samuraju Tsuramoto Tashiro-u (1678-17??)
između 1709. i 1717. godine;
knjiga je prevedena na hrvatski;
beskrajna zahvalnost svim bićima u prošlosti,
beskrajna dužnost svim bićima u sadašnjosti,
beskrajna odgovornost svim bićima u budućnosti
zavjeti Bodhisattve
Živa bića su bezbrojna-zavjetujem se da ću ih sve spasiti
Strasti su neugasive-zavjetujem se da ću ih sve ugasiti
Dharma(Učenje) je beskrajna-zavjetujem se da ću njome ovladati
Put budnosti je nenadmašan-zavjetujem se da ću ga dosegnuti
četiri zavjeta Bodhisattve
Spoznati Put budnosti,znači spoznati sama sebe.
Spoznati sama sebe,znači zaboraviti sama sebe.
Zaboraviti sama sebe,znači opažati se u svemu.
postoji patnja,ali ne onaj tko pati
postoje dijela,ali ne onaj tko radi
postoji oslobođenje,ali ne onaj
tko slobodan biva
postoji Put,ali na njemu putnika nema.
Visudhimagga
Svi vi koji ste došli u ovaj planinski samostan ne zaboravite kako ste
ovdje za volju Puta,ne za volju odjeću i hrane...Usmjerite se tijekom
cijeloga dana na spoznavanje nespoznatljivog.Od početka do kraja
ispitujte sve oko sebe u tančine.Vrijeme leti poput strijele,
ne rasipajte dakle energiju na nevažne sitnice.Budite pozorni ! Budite pozorni !
Pošto ovaj stari redovnik završi svoje hodočašće,neki će od vas možda
predsjedati veličanstvenim hramovima s prekrasnim zgradama
i golemim knjižnicama urešenim zlatom i srebrom i imati mnogo sljedbenika.
Drugi će se možda posvetiti proučavanju sutri,ezoteričnim molitvama,trajnoj
meditaciji,i strogom poštivanju pravila.Ma koji smjer izabrali,
ako duh nije usmjeren prema čudesnom,transcendentalnom Putu Buda i Patrijarha,
uzročnost je zanijekana i sve naučavanje propada.Takvi su ljudi
đavoli i nikad ne mogu biti mojim pravim nasljednicima.Onaj koji se usredotočuje
na vlastite poslove i pročišćava vlastitu narav,pa makar boravio u
nekoj zabačenoj pokrajini u kolibi i hranio se divljim biljem kuhanim u
starom,olupanom kotliću,svakodnevno se susreće s mojom tradicijom i sa
zahvalnošću prima moje naučavanje.Tko se prema tome
može olako odnositi ? Budite marljivi ! Budite marljivi !
"konačne opomene" Daito Kokushi-ja koje se svaki dan čitaju u zen hramu Daitoku-ji
Gospodin je pastir moj, ni u čemu ja ne oskudijevam.
Na poljima zelenim On mi daje odmora, na vrutke me
tihane vodi i krijepi dušu moju.
Stazama pravednosti On me upravlja radi imena svojega.
Da mi je i dolinom proći,zla se ne bojim,jer ti si sa mnom.
Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.
Bogatu trpezu preda mnom prostireš u prisutnosti
neprijatelja mojih;uljem mi glavu mažeš i moj se pehar
prelijeva.
Dobrota tvoja i milost pratit će me u sve dane života moga;
U Gospodinovu ću domu prebivati dovijeka.
Psalam 23
Ne tražite znanje u ovom svijetu,već nađite svoj Put osobnog iskustva discipliniranog mirovanja i
prihvaćanja životne situacije u kojoj se nalazite
majstor Rinzai
...gradnjom brodova nemožeš
zaustaviti oblake...
Nobody,Dead Man
...stupid fucking white man...
Nobody, Dead man
Kad superioran čovjek čuje za Istinu,
on čini sve da je je primjenjuje.
Kada osrednji,običan čovjek čuje za Istinu,
on ju za trenutak uhvati,ali ju ponekad izgubi.
Kad inferioran čovjek čuje za Istinu,
on joj se ruga na sav glas i smije.
Ako se ne smije,to nije Istina
Lao-tse
"Ustupiti znač biti savršen,
biti povijen,znači uspraviti se,
biti prazan,znači ispuniti se,
biti otrcan,znači obnoviti se,
biti u oskudici,znači posjedovati.
Živjeti u obilju,znači biti smeten."
Lao-tse,Tao-Te-Ching,Knjiga Puta i Vrline,XXII
Nikakva misao,nikakvo umovanje,nikakva analiza,nikakvo oplemenjivanje,nikakva namjera,neka se sredi samo.
"šest opažanja"
Još od davnih vremena oni koji imaju osjećaj za
profinjenost...nalaze užitak u poznavanju istine o stvarima
i nihovom doživljavanju...
Prastari ribnjak
uskočila žaba
- zvuk vode
Basho (1644-1694)
Poznavanje Boga bez bijede
stvara - oholost;
Poznavanje bijede bez Boga
stvara - očaj
Kod mjesta Dan-no-ura između otoka Shikoku i Kyushu,u zaljevu današnjeg Shimonosekija 24. travnja 1185. dogodila se posljednja velika bitka Gempei
rata u kojem je klan Minamoto zauvijek uništio klan Taira.Uz bitku kod
Sekigahare 1600. godine koja je najznačajnija bitka u japanskoj povijesti,bitka
kod Dan-no-ure slijedi odmah za njom po važnosti.
gore,karta Japana na kojoj je označena Dan-no-ura crvenom zvijezdicom;
siva zvijezdica označava mjesto bitke kod Yashime,mjesec dana prije
sudbonosne bitke kod Dan-no-ure;
gore,zaljev kod Shimonosekija (Kanmon Kaikyo) u kojem se dogodila bitka,
snimljen iz Svemira;lijevo je Kitakyushu (Kyushu),a desno Shimonoseki
(Honshu);sa jednog na drugi otok prelazi se preko mosta (Kanmonkyo),
tunela (Kanmon),a moguća je i vožnja brodom;
gore,tijek bitke;čamci Minamoto klana (800 čamaca) označeni su bijelom bojom,
a Taira (500 čamaca) crvenom;gore je obala Honshua,a dolje Kyushu-a;
na mjestu gdje su obale dva otoka najbliže,danas se nalazi most (Kanmonkyo);
Kada su članovi Taira klana vidjeli da je bitka izgubljena,odlučili su se za očajnički
potez.U tome je predvodnica bila Taira Tokiko (1126-1185),udovica Taire
Kiyomorija (1118-1181) i majka Taire Tokuko (1155–1213) koju su bili udali za
80. cara Takakuru (živio,1161-1181;vladao,1168-1180).Tokiko je držeći svog
unuka (sin Taire Tokuko i cara Takakure) 81. cara Antokua (živio,1178-1185;
"vladao",1180-1185) u narjučju,skočila u uzburkano more i udavila se zajedno sa
djetetom.
Ovo dvostruko samoubojstvo (oyako shinju) roditelja (u ovom slučaju bake)
koji u smrt odvodi i dijete urezalo se u sjećanju Japanaca kao jedan od najpotresnijih
prizora japanske povijesti sve do danas.
gore,dramatični trenuci prije skoka u nemirno more,baka Taira Tokiko i mladi car
prije skoka u smrt
gore,Taira Tokiko slijedile su i ostale članice i članovi klana Taira i skakali jedan
za drugim u more i nestajali u dubokoj vodi;preživjele su samo 43 žene
Majka cara Antokua Tokuko također je skočila,ali su je uspijeli spasiti.Nakon bitke
uzela je ime Kenreimon-In i postala budistička redovnica.Prvo se smjestila u hram Choraku-ji* u Kyotu,a zatim hram Jakko-in u Ohari (danas predgrađe Kyota) gdje je i
umrla 1213. godine.Oba hrama pripadaju budističkoj školi Tendai (kin. T'ien-t'ai).
# vidi dolje,scene bitke kod Dan-no-ure i posljednjih trenutaka Taira klana iz
filma Kenji Mizoguchija "Kwaidan" iz 1964. godine.
gore,Taira Munenori (1147-1185),sin Taire Kiyomorija,pogubljen je u Kyotu;
gore,Taira Kiyomori,lider klana Taira,koji je umro 1181. godine;
gore,Matsuzaka Keiko kao Taira Tokiko,supruga Taire Kiyomorija i baka
mladog cara Antokua u taiga drami "Yoshitsune"
gore,mladi car Antoku
gore,Nakagoshi Noriko kao Taira Tokuko u taiga drami "Yoshitsune",kći Taire
Kiyomorija i majka cara Antokua, jedna od 43 žene koje su preživjele bitku kod
Dan-no-ure;
Bio je to kraj jednog razdoblja (Heian period) i početak novog (Kamakura period).
Jedan sloj društva nije nestao,ali izgubio je vladajuću poziciju.Bilo je to plemstvo
(kuge) sa carskog dvora u Kyotu.Na društvenu i političku scenu stupila je nova
vrsta ljudi.Bili su to ratnici (buke,bushi ili samuraji) koji će dominirati Japanom i
njegovom društveno-političkom stvarnošću slijedećih 800 godina,sve do dolaska "crnih brodova" (kurofune)
Danas u vodama zaljeva kod Shimonosekija živi endemska vrsta rakova koje
zovu Heike rakovi (Heikegani).Na oklopu tih rakova čini se kao da se vidi lice i
kaciga samuraja.Legenda kaže da su se duše poginulih Taira ratnika preselile u
ove rakove koji na neki način podsjećaju ljude na ove tragične događaje.
# vidi dolje,kako popularni znanstvenik Carl Sagan (1934-1996) objašnjava
pojavu ovih neobičnih rakova
* Choraku-ji,web stranica ( jap);na stranicama wikipedije (eng) piše kako je
Taira Tokuko živjela u Choraku-ji hramu u današnjoj Shizuoka prefekuri,kojem je
navodno sjedište u Enryaku-ji hramu pored Kyota,iako je Choraku-ji u Shimodi hram Shingon škole,a Enryaku-ji pripada Tendai školi kao i Choraku-ji u Kyotu u kojem
je u stvari boravila Taira Tokuko nakon bitke kod Dan-no-ure;
** carska obilježja (ogrlica,ogledalo i mač) - obilježja su koja simboliziraju carsku moć,
kao što to u Europi predstavljaju kruna i žezlo.Taire su uspjeli u more baciti mač i
ogledalo,no kako je svako obilježe bilo na drugom brodu,onaj brod na kojem je bila
ogrlica,ratnici Minamoto klana su zauzeli i tako spasili ogrlicu od bacanja u more.
Kasnije su ronioci izvadili ogledalo iz mora,dok mnogi smatraju kako je mač i
dan danas izgubljen,premda se službeno navodi kako je pronađen i čuva se u Atsuta svetištu u Nagoyi (izvor - hanzo bloger)