...ovaj je blog poput prsta koji
pokazuje na mjesec...bitno je
nezamijeniti mjesec sa prstom...
Hagakure ( jap.- skriveno u lišću)
knjiga je misli i stavova o životu i
smrti bushi-ja Yamamoto Jocho
Tsunetomoa (1659-1719), koje je
on preneo mlađem samuraju Tsuramoto Tashiro-u (1678-17??)
između 1709. i 1717. godine;
knjiga je prevedena na hrvatski;
beskrajna zahvalnost svim bićima u prošlosti,
beskrajna dužnost svim bićima u sadašnjosti,
beskrajna odgovornost svim bićima u budućnosti
zavjeti Bodhisattve
Živa bića su bezbrojna-zavjetujem se da ću ih sve spasiti
Strasti su neugasive-zavjetujem se da ću ih sve ugasiti
Dharma(Učenje) je beskrajna-zavjetujem se da ću njome ovladati
Put budnosti je nenadmašan-zavjetujem se da ću ga dosegnuti
četiri zavjeta Bodhisattve
Spoznati Put budnosti,znači spoznati sama sebe.
Spoznati sama sebe,znači zaboraviti sama sebe.
Zaboraviti sama sebe,znači opažati se u svemu.
postoji patnja,ali ne onaj tko pati
postoje dijela,ali ne onaj tko radi
postoji oslobođenje,ali ne onaj
tko slobodan biva
postoji Put,ali na njemu putnika nema.
Visudhimagga
Svi vi koji ste došli u ovaj planinski samostan ne zaboravite kako ste
ovdje za volju Puta,ne za volju odjeću i hrane...Usmjerite se tijekom
cijeloga dana na spoznavanje nespoznatljivog.Od početka do kraja
ispitujte sve oko sebe u tančine.Vrijeme leti poput strijele,
ne rasipajte dakle energiju na nevažne sitnice.Budite pozorni ! Budite pozorni !
Pošto ovaj stari redovnik završi svoje hodočašće,neki će od vas možda
predsjedati veličanstvenim hramovima s prekrasnim zgradama
i golemim knjižnicama urešenim zlatom i srebrom i imati mnogo sljedbenika.
Drugi će se možda posvetiti proučavanju sutri,ezoteričnim molitvama,trajnoj
meditaciji,i strogom poštivanju pravila.Ma koji smjer izabrali,
ako duh nije usmjeren prema čudesnom,transcendentalnom Putu Buda i Patrijarha,
uzročnost je zanijekana i sve naučavanje propada.Takvi su ljudi
đavoli i nikad ne mogu biti mojim pravim nasljednicima.Onaj koji se usredotočuje
na vlastite poslove i pročišćava vlastitu narav,pa makar boravio u
nekoj zabačenoj pokrajini u kolibi i hranio se divljim biljem kuhanim u
starom,olupanom kotliću,svakodnevno se susreće s mojom tradicijom i sa
zahvalnošću prima moje naučavanje.Tko se prema tome
može olako odnositi ? Budite marljivi ! Budite marljivi !
"konačne opomene" Daito Kokushi-ja koje se svaki dan čitaju u zen hramu Daitoku-ji
Gospodin je pastir moj, ni u čemu ja ne oskudijevam.
Na poljima zelenim On mi daje odmora, na vrutke me
tihane vodi i krijepi dušu moju.
Stazama pravednosti On me upravlja radi imena svojega.
Da mi je i dolinom proći,zla se ne bojim,jer ti si sa mnom.
Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.
Bogatu trpezu preda mnom prostireš u prisutnosti
neprijatelja mojih;uljem mi glavu mažeš i moj se pehar
prelijeva.
Dobrota tvoja i milost pratit će me u sve dane života moga;
U Gospodinovu ću domu prebivati dovijeka.
Psalam 23
Ne tražite znanje u ovom svijetu,već nađite svoj Put osobnog iskustva discipliniranog mirovanja i
prihvaćanja životne situacije u kojoj se nalazite
majstor Rinzai
...gradnjom brodova nemožeš
zaustaviti oblake...
Nobody,Dead Man
...stupid fucking white man...
Nobody, Dead man
Kad superioran čovjek čuje za Istinu,
on čini sve da je je primjenjuje.
Kada osrednji,običan čovjek čuje za Istinu,
on ju za trenutak uhvati,ali ju ponekad izgubi.
Kad inferioran čovjek čuje za Istinu,
on joj se ruga na sav glas i smije.
Ako se ne smije,to nije Istina
Lao-tse
"Ustupiti znač biti savršen,
biti povijen,znači uspraviti se,
biti prazan,znači ispuniti se,
biti otrcan,znači obnoviti se,
biti u oskudici,znači posjedovati.
Živjeti u obilju,znači biti smeten."
Lao-tse,Tao-Te-Ching,Knjiga Puta i Vrline,XXII
Nikakva misao,nikakvo umovanje,nikakva analiza,nikakvo oplemenjivanje,nikakva namjera,neka se sredi samo.
"šest opažanja"
Još od davnih vremena oni koji imaju osjećaj za
profinjenost...nalaze užitak u poznavanju istine o stvarima
i nihovom doživljavanju...
Prastari ribnjak
uskočila žaba
- zvuk vode
Basho (1644-1694)
Poznavanje Boga bez bijede
stvara - oholost;
Poznavanje bijede bez Boga
stvara - očaj
Veleposlanstvo Japana u Hrvatskoj na čelu s veleposlanikom Yoshiom Tamurom
organiziralo je 10. prosinca ove godine proslavu u povodu rođendana japanskog
cara Akihita te dvadesete godišnjice njegova ustoličenja.
Veleposlanik Tamura je prilikom otvaranja svečanosti s počasnim gostima
ceremonijalno otvorio bačvu sakea,a u japanskoj se tradiciji taj se događaj naziva
"kagamibiraki" što znači "otvaranje zrcala".Otvaranjem zrcala moli se za zdrav i
sretan život.
Mesić i Kosor,koji su također bili na proslavi,u prigodnim su govorima izrazili
zadovoljstvo hrvatsko-japanskim odnosima.Zahvalili su Japanu na svesrdnoj pomoći
koju pruža,između ostaloga i u razminiranju Hrvatske,te pozvali japanske turiste da
nastave posjećivati Hrvatsku.
...ili Ozu i nihonkichigai prvi put u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu
Umjesto uvoda
Zahvaljujući mojoj profesorici japanskog Reiko Omura-Elezović pružila mi se
prilika posjetiti tek otvoreni Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu.Naime,u
sklopu otvorenja muzeja,prošli vikend,u muzeju (u dvorani G) se (od 12. do
18. prosinca) odvija treći festival nevidljivog filma: filmske mutacije.U sklopu
festivala,u nedjelju 13. prosinca,s početkom u 20 sati prikazan je japanski
nijemi crno-bijeli film Yasujiro Ozua Rođen sam,ali... (Otona no miru ehon -
Umarete wa mita keredo;eng. An Adult's Picture Book View - I Was Born,
But...) iz 1932. godine.Osim što je bila iznimna prilika vidjeti neki Ozuov film u
kino dvorani (meni je to bio prvi put) uz hrvatski titl (za koji je zadužena bila
Kazuko Kono,mlada japanka koja dugi niz godina živi u Zagrebu...a posao je
uradila više nego odlično),uz uživanje u filmu imali smo priliku slušati i klavirsku
pratnju eminetne mlade pijanistice gosp. Mie Elezović i profesionalnog pripovjedača
(benshi) Kataoku Ichiru koji su također bili na visini zadatka.
Uvodnu riječ je održala gosp. Tanja Vrvilo kao voditeljica programa i jedan od
najvećih stručnjaka i poznavatelja filma kao takvog u nas.Tanja je i stručnjak za
japanski film,a posebno veliki poznavatelj opusa grandioznog Yasujiro Ozua.
U Japanu tradicija pripovjedača postoji dugi niz stoljeća.Od početka usmene
predaje,zatim preko teatra (kabuki,bunraku),sve do pojave filma u kojem su
pripovjedači također našli svoju priliku.Zbog benshija,nekad se zna reći da Japan
nikada nije imao razdoblje nijemog filma,što naravno nije istina,ali...U vrijeme nijemog
filma u Japanu je bilo nekoliko tisuća benshija.Danas ih je puno manje,naravno.
Interesantno je da su tada,prije 80,90 godina pripovjedači znali imati plaću veću i
od samog premijera.Danas vjerojatno nemaju toliko veliku plaću...Kataoka-san
nije nam otkrio kolika je njegova,iako se po izrazu njegova lica moglo pročitati
da se ne bi bunio protiv veće...a sada nešto i o prekrasnom filmu genijalnog Ozua...
Rođen sam,ali...
Otona no miru ehon - Umarete wa mita keredo
An Adult's Picture Book View - I Was Born, But..
# posebno bih se želio zahvalti sensei Reiko Omura-Elezović na obavijesti o
filmu i mogućnosti gledanja istog,domo arigato gozaimashita,
ponizno sagibljem glavu
Povodom 106 godina od rođenja (rođen 12. prosinca 1903) i 46 godina od
smrti (umro 12. prosinca 1963) prisjećamo se velikog Ozua i filma Wima
Wendersa (1945) Tokyo-ga kojeg je Wenders snimio 1985. godine.
Film je to o Ozuu i Tokyu...i još o koječemu. Yasujiro Ozua smatraju jednim
od tri najznačajnija japanska redatelja svih vremena,uz Kurosawu (1910-1998) i Kenji Mizoguchija (1898-1956).Neki kažu da su njegovi filmovi za zahtjevniju
publiku te rezervirani za naobraženu i intelektualno svjesnu klijentelu.Ne znam
ništa o tome. Još sam manje znao o Japanu i Ozuu kada sam tek počeo gledati
njegove filmove i zaljubio se u njih i Japan kroz njegove filmove.
Tokyo-Ga
Redatelj Wim Wenders,1985., dokumentarni, boja, 92 min.
U filmu se pojavljuju Wim Wenders (uglavnom samo kao glas),Werner Herzog
(njemački redatelj),Chishu Ryu (legenda japanskog filma,glumac koji je glumio u
hrpi filmova Yasujiro Ozua),Yuharu Atsuta (snimatelj Ozouvih filmova)
scenarij Wim Wenders
fotografija Edward Lachmann
Tokyo-ga dokumentarni je film njemačkog redatelja Wima Wendersa (1945)
kojeg je ovaj snimio 1985. za vrijeme boravka u Japanu.Wenders je pokušao
komparirati Tokyo iz Ozuovih filmova i Tokyo 80-ih godina 20. stoljeća,dvadeset
godina nakon Ozuove smrti.Tokyo-Ga započinje i završava scenama iz Ozuova
najpoznatijeg i najrazvikanijeg filma Priča o Tokyu (Tokyo monogatari) iz 1953.
godine.
Tokyo-ga (you tube) 1/9
...ovo je gore početak filma (prvih 10 min) o Tokyu i Ozuu...nadam se da ćete
ostatak filma i sami naći...ako budete to željeli...
Yasujiro Ozu
Ozu japanski filmski redatelj i scenarist rođen je 1903. godine.Iako je uvijek
izbjegavao folklornu i nacionalnu egzotiku,nazvan je "najtipičnijim japanskim
redateljem".Počevši od 1927., snimio je 54 filma a taj opus je jedan od naj-
konzistentnijih koje povijest filma poznaje.Tematska omeđenost i izražajna
decentnost izraz su autorske dosljednosti i privrženosti opsesivnom motivu -
raspadu japanske obitelji u suvremenim uvjetima života i privređivanja.
Umro je na svoj rođendan 1963.
gore,Ozu 1905. godine kada su mu bile dvije godine sa starijim bratom i
majkom ili dadiljom (?)
gore,Ozu sa majkom,1956. godine
Grob Yasujiro Ozua nalazi se u zen hramu Engaku-ji (podignut 1282) u Kita Kamakuri (Sj. Kamakura).Posjetio sam ga do sada 4 puta (2002,2004,
2007 i 2008. godine).
gore,posjet grobu Yasujiro Ozua,prošle godine u travnju;ispred groba stoji
Minoda-sama,moj domaćin za dvodnevnog boravka u stoljetnoj prijestolnici
Kamakuri;
Kuroneko (Crna mačka) zapostavljeno je crno-bijelo horor remek-djelo Kaneta Shinda* (slažemo se Grgiću**) iz 1968. godine.Priča je to o majci i
supruzi samuraja koji je otišao u daleki rat,a njih dvije u međuvremenu posjeti
grupa razbojnika,siluje,opljačka,ubije i zapali.Ali to nije kraj priče.To je u stvari
tek početak.Nakon smrti njih dvije zahvaljujući zlom duhu i same se vraćaju
kao duhovi koji se svete samurajima.Morat ćete sami otkriti kako.
puni naslov filma Yabu no naka no kuroneko (Crna mačka u lugu)
Neki redovnik dođe zen učitelju Genshi želeći saznati gdje su vrata
do puta istine:
Čuješ li žubor potoka ?
Da,čujem,odgovori redovnik.
Tamo su vrata,reče Gensha*.
Jedna od sedam škola zena Tang dinastije (618-907).Škola je dobila ime po
zen (chan) učitelju Fa-yen Wen-iu ( j. Hogen Buneki,885-958).Škola danas ne
egzistira.Osnivač škole je bio Hsuan-sha Shih-pei ( j. Gensha Shibi,835-908).
Jedno od učenja škole bilo je da su sve stvari "hsin" (duša,srce,svijest) tj. da
svaka forma potiče od svijesti,tako da su sve one ne samo predstava svijesti,
nego i njena manifestacija.U školi se proučavala Avatamsaka sutra koja je bila
osnovna sutra Kegon budističke škole.
U učenju Hogen škole naglasak je bio na šest osnovnih i nerazdvojnih činjenica
koje su predstavljene trima parovima: (1i 2) jedinstvo i mnoštvo; (3 i 4) isto i
različito; (5 i 6) nastajanje i proizlaženje.
* Hsuan-sha Shih-pei ( jap. Gensha Shibi,835-908),bio je kineski zen učitelj
Hogen zen škole koja se ugasila do kraja 10.st.Učitelj mu je bio Hsueh-feng
I-ts'un (jap. Seppo Gison,822-908),a Gensha je između ostalog bio učitelj Lo-han
Kuei-ch'ena (jap. Rakan Keijin,867-928).Prije nego što je postao učitelj bio je ribar
kao i njegov otac.