...ovaj je blog poput prsta koji
pokazuje na mjesec...bitno je
nezamijeniti mjesec sa prstom...
Hagakure ( jap.- skriveno u lišću)
knjiga je misli i stavova o životu i
smrti bushi-ja Yamamoto Jocho
Tsunetomoa (1659-1719), koje je
on preneo mlađem samuraju Tsuramoto Tashiro-u (1678-17??)
između 1709. i 1717. godine;
knjiga je prevedena na hrvatski;
beskrajna zahvalnost svim bićima u prošlosti,
beskrajna dužnost svim bićima u sadašnjosti,
beskrajna odgovornost svim bićima u budućnosti
zavjeti Bodhisattve
Živa bića su bezbrojna-zavjetujem se da ću ih sve spasiti
Strasti su neugasive-zavjetujem se da ću ih sve ugasiti
Dharma(Učenje) je beskrajna-zavjetujem se da ću njome ovladati
Put budnosti je nenadmašan-zavjetujem se da ću ga dosegnuti
četiri zavjeta Bodhisattve
Spoznati Put budnosti,znači spoznati sama sebe.
Spoznati sama sebe,znači zaboraviti sama sebe.
Zaboraviti sama sebe,znači opažati se u svemu.
postoji patnja,ali ne onaj tko pati
postoje dijela,ali ne onaj tko radi
postoji oslobođenje,ali ne onaj
tko slobodan biva
postoji Put,ali na njemu putnika nema.
Visudhimagga
Svi vi koji ste došli u ovaj planinski samostan ne zaboravite kako ste
ovdje za volju Puta,ne za volju odjeću i hrane...Usmjerite se tijekom
cijeloga dana na spoznavanje nespoznatljivog.Od početka do kraja
ispitujte sve oko sebe u tančine.Vrijeme leti poput strijele,
ne rasipajte dakle energiju na nevažne sitnice.Budite pozorni ! Budite pozorni !
Pošto ovaj stari redovnik završi svoje hodočašće,neki će od vas možda
predsjedati veličanstvenim hramovima s prekrasnim zgradama
i golemim knjižnicama urešenim zlatom i srebrom i imati mnogo sljedbenika.
Drugi će se možda posvetiti proučavanju sutri,ezoteričnim molitvama,trajnoj
meditaciji,i strogom poštivanju pravila.Ma koji smjer izabrali,
ako duh nije usmjeren prema čudesnom,transcendentalnom Putu Buda i Patrijarha,
uzročnost je zanijekana i sve naučavanje propada.Takvi su ljudi
đavoli i nikad ne mogu biti mojim pravim nasljednicima.Onaj koji se usredotočuje
na vlastite poslove i pročišćava vlastitu narav,pa makar boravio u
nekoj zabačenoj pokrajini u kolibi i hranio se divljim biljem kuhanim u
starom,olupanom kotliću,svakodnevno se susreće s mojom tradicijom i sa
zahvalnošću prima moje naučavanje.Tko se prema tome
može olako odnositi ? Budite marljivi ! Budite marljivi !
"konačne opomene" Daito Kokushi-ja koje se svaki dan čitaju u zen hramu Daitoku-ji
Gospodin je pastir moj, ni u čemu ja ne oskudijevam.
Na poljima zelenim On mi daje odmora, na vrutke me
tihane vodi i krijepi dušu moju.
Stazama pravednosti On me upravlja radi imena svojega.
Da mi je i dolinom proći,zla se ne bojim,jer ti si sa mnom.
Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.
Bogatu trpezu preda mnom prostireš u prisutnosti
neprijatelja mojih;uljem mi glavu mažeš i moj se pehar
prelijeva.
Dobrota tvoja i milost pratit će me u sve dane života moga;
U Gospodinovu ću domu prebivati dovijeka.
Psalam 23
Ne tražite znanje u ovom svijetu,već nađite svoj Put osobnog iskustva discipliniranog mirovanja i
prihvaćanja životne situacije u kojoj se nalazite
majstor Rinzai
...gradnjom brodova nemožeš
zaustaviti oblake...
Nobody,Dead Man
...stupid fucking white man...
Nobody, Dead man
Kad superioran čovjek čuje za Istinu,
on čini sve da je je primjenjuje.
Kada osrednji,običan čovjek čuje za Istinu,
on ju za trenutak uhvati,ali ju ponekad izgubi.
Kad inferioran čovjek čuje za Istinu,
on joj se ruga na sav glas i smije.
Ako se ne smije,to nije Istina
Lao-tse
"Ustupiti znač biti savršen,
biti povijen,znači uspraviti se,
biti prazan,znači ispuniti se,
biti otrcan,znači obnoviti se,
biti u oskudici,znači posjedovati.
Živjeti u obilju,znači biti smeten."
Lao-tse,Tao-Te-Ching,Knjiga Puta i Vrline,XXII
Nikakva misao,nikakvo umovanje,nikakva analiza,nikakvo oplemenjivanje,nikakva namjera,neka se sredi samo.
"šest opažanja"
Još od davnih vremena oni koji imaju osjećaj za
profinjenost...nalaze užitak u poznavanju istine o stvarima
i nihovom doživljavanju...
Prastari ribnjak
uskočila žaba
- zvuk vode
Basho (1644-1694)
Poznavanje Boga bez bijede
stvara - oholost;
Poznavanje bijede bez Boga
stvara - očaj
Strašni tigar se povuče nazad i bespomoćno sklupča,razoružan Takuanovim
stavom punim ljubavi.Očito je tigar osjetio da mu ne prijeti nikakva opasnost od
zen majstora te je nestao njegov strah koji ga je tjerao da napada.Takuan se
približi tigru i ispruži svoju ruku ispred njegove njuške.Iznenađeni tigar se na to
razniježi i počne,mljackajući ogromnim čeljustima lizati Takuanovu ruku.Od
snažne i goropadne životinje pretvorio se u umiljato mače željno pažnje.
Plemenitost i ljubav kojim je ovaj prizor zračio izgradili su intuitivne spoznaje
između čovjeka i životinje.
Shogun i njegova svita bili su opčinjeni ovim prizorom kome su prvi put u životu
svjedočili. Takuan nastavi maziti tigra te sjedne na njega.Tigar je na to samo
zadovoljno frktao i micao svojim tankim brcima.Shogun Iemitsu,čovjek od vlasti i
velikog iskustva,od tog je trenutka još prisnije prihvatio Takuana,s poštovanjem
koje je ukazivao rijetko kome.Ali,ipak,njemu nije bilo jasno kako je "nasmiješeni
redovnik" uspio pripitomiti zvijer koja je inače poznata po tome da se teško
pokorava bilo kome.Upitao je svog učitelja od mača,Yagyu Munenorija kako bi on
to objasnio.Munenori mu je objasnio da se najdublje postignuće u mačevanju
poklapa sa spoznajnim postignućem tipičnim za duhovne koncepte zen učenja.
Munenori je dalje nastavio:
"U oružanim sukobima,ratniku nikada ne smije popustiti pažnja jer bi to njegov
protivnik primjetio i iskoristio.U trenutku dekoncentracije javlja se"pukotina" u
svijesti,a to je prilika da protivnik zada odlučan udarac.Međutim,onaj tko je uspio
ovladati tajnama zen meditacije i putem njih razvio duh do savršenstva,ostatće
netaknut čak i ako se deseci mačeva usmjere prema njemu.Za takvog se čovjeka
kaže da ni božanstva ne mogu naći prostora kako bi ga spriječili u njegovoj namjeri."
Redovnik Takuan je očito bio primjer takve osobnosti.Njegov duh,čist i satkan od
ljubavi,nježnosti i u isto vrijeme neustrašivosti,predstavljao je fluid koji je ispunjavao
cijelo njegovo biće.On je bio njegov štit i bitni smisao njegove obuke.Takuanova
dobrota koju ljudi nisu znali uvijek prepoznati bila je tako velika da ju je jedan divlji
tigar prepoznao.Učitelj Munenori savladao je tigra uz pomoć ratničkih tehnika
koristeći borilačke principe mačevanja.Ali redovnik Takuan tigra je razoružao
najiskrenijom ljubavi,bez trunke agresije ili straha.Prosvijećenost Takuana
obilježila je taj događaj utisnuvši u njega višu dimenziju mudrosti.Zbog toga je
učitelj Munenori bio "postiđen", jer je njegov stav prema tigru bio na nižem
stupnju duhovnog razvoja od Takuanovog.Od svoga je učitelja dobio još jednu
lekciju.
Da bi pokazao poštovanje prema Takuan Sohou,Shogun Iemitsu podigao je
za njega hram Tokai-ji u Tokyu u kvartu Shinagawa 1638. godine,a Takuan je
postao glavni poglavar tog hrama.Umro je sedam godina kasnije 1645.
godine u 72. godini života.Yagyu Munenori,njegov učenik umro je godinu dana
kasnije 1646. godine u sedamdeset petoj godini života.Tokugawa Iemitsu
umro je 1649. godine.
# događaj sa tigrom opisan je u knjizi Nenada Simića,"Samuraji,odjeci ratničkog
sna,knjiga druga:filozofija ratničke klase",Beograd,2008.str.12-17;
Takuan prihvati shogunov izazov i uputi se,opušteno,kao i njegov učenik
Munenori prema kavezu sa tigrom.Bez imalo premišljanja,uđe u kavez i
zatvori vrata za sobom.Tigar je instiktivno i nagonski reagirao slično i pri
Munenorijevom ulasku u kavez.Takuan,goloruk i naoružan samo osmijehom
stane ispred njega zasučenih rukava svoje redovničke halje.Okupljena gomila
daimyoa i visokodostojnika shogunova dvora sa strepnjom je promatrala ovaj
prizor.Sve je djelovalo čudno i nestvarno,a rikanje uznemirene životinje vraćalo
ih je u stvarnost.Činilo se kao da će ogromni tigar svakog trena skočiti na
redovnika...ali se ništa od toga nije dogodilo.
Shogun Iemitsu,zadovoljan demonstracijom Munenorijeve vještine,stade ga
hvaliti ne štedeći riječi poštovanja za velikog učitelja.Na to skromni Munenori
samo kratko reče da ga je sram zbog ovog postupka, jer on ne priliči čovjeku
njegovih godina.Tada mu je,naime,bilo 65 godina.Od svih pristutnih,najviše
oduševljenja pokazao je korejski poslanik.I dok je shogun razdragano i dalje
hvalio Munenorija ističući kako će njegov podvig podići ugled japanskim borilačkim
vještinama u svijetu,Munenori se tiho povuče i pridruži svome učitelju Takuanu,
koji je također bio zadovoljan ishodom ove demonstracije.Tada se shogun približi
Munenoriju i Takuanu i upita Takuana o odnosu Buddhina Puta i situacije u kojoj
se našao Munenori.
gore,shogun Iemitsu
gore,drvena statua zen majstora Takuan Sohoa,učitelja Yagyu Munenorija
Takuan odgovori shogunu:
"Uzvišeni shogune,ništa vas više ne raduje nego da vidite veličanstvenu demonstraciju
borilačkih vještina.Ali,morate znati,to je posljednja stvar kokoj teži budistička vrlina".
Iemitsu,zbunjen ovakvim odgovorom zatraži da mu ga Iemitsu rastumači.Tada
mu Takuan objasni da se najviše vrline Buddhinoga učenja ostvaruju upravo kada
su izvan dosega upotrebe borilačih vještina.Iako je Munenori bio posvećen
meditativnoj praksi (tj. zazenu),razjarenog tigra svladao je tehnikom ratnika jer je
on tome najviše posvećen.Iako to može imati smisla,ipak se ne može očekivati
od suštine izvorne budističke misli.Svi ljudi i sve životinje,objašnjavao je Takuan,
imaju prirodu Buddhe,pa prema tome svi mogu biti spašeni pomoću neograničene
budističke mudrosti.Ali,ipak,treba znati da postoji razlika između načina da se oni
slome i spase.Ljubopitljivi shogun,zaintrigiran onim što je čuo,zapitao je Takuana
da li bi možda mogao da spasi tigra umjesto da ga porazi slomivši ga.Takuan na to
odgovori,da on ne posjeduje beskrajnu budističku vrlinu i da on ne može spasiti tigra,
ali da bi ga svakako mogao pripitomiti.Shogun zahvali Takuanu na odgovoru i
ponudi mu da se i sam okuša sa tigrom u kavezu.
Obučen u tradicionalni kimono Yagyu Munenori krene prema kavezu sa tigrom
noseći samo jednu željeznu lepezu koja je bila neka vrsta ratnikova oružja kada
bi se raširila.Kada se Munenori sasvim približio kavezu tigar se uznemirio i počeo
glasno da riče što je izazvalo jezu i strah među prisutnom svitom.Krećući se
gore-dolje po kavezu,uznemiren ljudima koji su opkolili njegov kavez djelovao je
još strašnije.Učitelja Munenorija kao da to nije pokolebalo ni malo.Dostojanstveno
je i mirno zakoračio u unutrašnjost kaveza,kojeg su odmah zaključali čim je on ušao.
gore,Yagyu Munenori,majstor od mača i osobni učitelj
shoguna Tokugawe Iemitsua
Sada su Munenori i tigar,koji se spremao za skok bili oči u oči.Promatrali su
jedan drugoga dok su svi ostali stajali oko kaveza gledajući što će se dogoditi.
Munenori je u trenutku analizirao situaciju,smirenim pokretom podigao lepezu i
usmjerio je u pravcu tigrova oka.Prateći ritam tigrova disanja,Munenori se
usredotočio na njegove uzdahe i izdahe i istovremeno pomaknuo lepezu prema
tigrovu čelu.Dok je to izvodio,Munenori ispusti prodoran krik čime je manifestirao
vlastitu energiju (ki ili chi).Ovaj uzvik dolazi iz predjela donjeg trbuha (hara-tanden),
a u japanskim borilačkim vještinama poznat je kao kiai.Prema izjavama svjedoka
smatra se da su poznavatelji borilačkih vještina koji su poznavali tehniku izvođenja
tog uzvika mogli paralizirati protivnika ili oboriti pticu u zraku.Postoje priče i o
rušenju mostova krikom kiai.Poznato je,također da su ih osim ratnika koristili i
zen majstori koji su ih i počeli prvi upotrebljavati.Na Munenorijev krik tigar je reagirao
tako da je umjesto skoka zamahnuo šapom a zatim se povukao unazad.Uvidjevši
njegovu reakciju Munenori ispusti još jedan snažan krik nakon čega se tigar skroz
povukao spustivši glavu na pod.Prisutni,koji su bez daha promatrali ovu nevjerojatnu
scenu,bili su fascinirani Munenorijevim poznavanjem "unutrašnjih aspekata" ratičke
vještine.Učitelj Munenori,mirno i staloženo zadovoljan ishodom izađe iz kaveza.
...ako ste mislili da je ovo kraj,prevarili ste se...najbolje tek dolazi....stoga,
nastavak slijedi...
Za vrijeme vladavine trećeg shoguna Tokugawa shogunata (1603-1868), Tokugawe Iemitsua (1604-1651,živio;1623-1651,vladao) dogodio se jedan
interesantan i neobičan događaj koji je na naše zadovoljstvo ostao zabilježen.
Sudionici tog događaja osim spomenutog shoguna Iemitsua bili su Yagyu Tajima no kami Munenori (1571-1646),shogunov osobni učitelj mačevanja i
zen majstor Takuan Soho (1573-1645),duhovni učitelj Yagyu Munenorija
koje sam već spominjao na svojim blogovima,a i tada su bili sudionici
nesvakidašnjih događaja.*
gore,Tokugawa Iemitsu,unuk velikog Ieyasua (1543-1616),pobjednika u
najvećoj japanskoj bitci,onoj kod Sekigahare i osnivača Tokugawa shogunata,
za kojeg je Iemitsu podigao veliko svetište Tosho-gu u gradu Nikko
gore,Yagyu Munenori,čija je "Knjiga obiteljskih tradicija umijeća ratovanja"
prošle godine objavljena na hrvatskom jeziku zajedno sa Musashijevom
"Knjigom pet prstenova"
gore,zen majstor Takuan Soho,poglavar zen hrama Daitoku-ji koji se
nalazi u Kyotu
Događaj o kojem ćemo ovdje govoriti dogodio se u studenom 13. godine
perioda Kan'ei tj. 1636. godine. kada je jedan korejski službenik (danas bi
ga zvali diplomat ili možda veleposlanik) posjetio tadašnji Tokugawa shogunat.
Tom je prilikom on darivao shoguna i njegov dvor mnoštvom darova.Od svih
tih darova najzanimljiviji je bio tigar u kavezu kojeg su smjestili u jedan od
mnogobrojnih vrtova shogunova dvorca u Edu (danas Tokyo).
Shogun Iemitsu poželio je vidjeti tog tigra i zaputio se prema kavezu sa velikom
pratnjom u kojoj su bili i Yagyu Munenori i Takuan Soho kao i korejski poslanik.
Kada je svita stigla do kaveza,počeli su glasno komentirati veličanstvenost i
gracioznost divlje životinje koja je šetala kavezom. I sam shogun je bio oduševljen
poklonjenim tigrom.Zapitao se pred svima postoji li netko tako hrabar tko bi se
usudio suočiti sa tigrom u kavezu.Kako nije bilo dobrovoljaca,shogun je mogućnost
ulaska u kavez opasne životinje predložio svome učitelju mača Yagyu Munenoriju.
Mumenori je znao da je shogunov prijedlog u stvari naredba,te je shogunovu
zamisao prokomentirao riječima,da bi on to mogao uraditi,ali da u tome ne vidi
nekakav naručiti smisao.Objasnio je svoje stajalište:
"Kažu da čovjek može ukrotiti svaku divlju životinju ako je drži dugo u kavezu i
da ona neće povrijediti onoga tko je hrani.Ipak,bilo bi opasno i nepažljivo dodirnuti
tigra koji dolazi izdaleka i još nije ukroćen".
Čuvši objašnjenja svoga učitelja mača Munenorija shogun ipak nije bio zadovoljan
te ga je nastavio nagovarati riječima da ako bi Munenori ušao u kavez sa tigrom taj
čin bi prenio glas o njemu i njegovu umijeću čak i izvan Japana.Vidjevši shogunovu
upornost,koji je bio i sam spreman ući u kavez ako se ne nađe neki hrabar pojedinac,
učitelj Munenori pristane da uđe u kavez u kojem se nalazio strašni tigar.Tada se
Munenori pokloni shogunu i cijeloj sviti koja je pratila shoguna i zaputi se prema kavezu.
Neki ambiciozni učenik penjao se na planinu kako bi učio umijeće mačevanja
kod velikog majstora koji je ondje živio tj. želio je krenuti Putem mača.Stigavši
na vrh planine upitao je majstora:"Majstore,koliko će mi trebati da ovladam
vještinom mačevanja budem li učio s velikim žarom svaki dan ?
"Deset godina",reče majstor.
"Moj je otac star čovjek i moram se vratiti da mu budem od pomoći.Što ako
budem iznimno naporno radio - koliko će mi onda trebati ?"
"U tom slučaju,trebat će ti 30 godina",reče majstor.
"Prvo ste rekli deset,a sada trideset godina...gledajte, ja sam spreman podnijeti
svaki napor i žrtvu - samo bih htio svladati tu vještinu u najkraćem mogućem roku".
"Ako je tako,morat ćeš učiti kod mene sedamdeset godina",reče ponovo majstor.
Završna riječ premudrog učitelja:"Ako damo sebi vremena,postići ćemo cilj brže
nego da žurimo.To je ono što se misli pod izrekom:"Običan um je Zen ili Tao".
vrijeme: danas,19.2.2009. u 19 sati
mjesto: Zagreb, Kulturno informativni centar, Preradovićeva 5
url: www.kic.hr
upad: 15 kuna
Nova Akropola organizira predavanje pod nazivom 'Put samuraja', koje će se održati danas,19. veljače, u 19 sati, u Kulturno informativnom centru (KIC).
Iz predavanja... 'Nastavši kroz burnu povijest japanskog otočja, punu ratova, samurajski se red stvarao stoljećima i to ne samo mačem. Djelovanjem na svim poljima tražio je ništa manje od izvrsnosti – pretpostavljajući da je vidljiva ljepota samo odraz nutarnjeg sklada, a proces postizanja takvog stanja važnijim od djela kojem se teži. Hrabrost, ispravnost, suosjećajnost, uglađenost, istinoljubivost, čast, obrazovanost, samokontrola smatrani su mjerilima kvalitete pojedinca i njegovog stupnja razvoja.
Bushido - put samuraja – kodeks je moralnih načela kojih su se vitezovi trebali pridržavati. To nije pisani kodeks i češće je riječ o neizgovorenim i nezapisanim uputama koje nisu tvorevina jednog uma, već desetljeća i stoljeća viteškog života.'
Miro: Osaki ni. / Laku noć. (...kada napuštate društvo ranije ili prvi morate
otići...)
oni koji ostaju: Osaki ni,dozo. / Izvolite,otići.
1 kada se piše hiraganom,piše se ha,a čita se wa;
2 prezime Tanaka mogli bi prevesti kao "sredina polja",
a piše se ovako:
3 O je prefiks iz poštovanja
4 prezime Yamamoto čine dva kanji znaka yama - planina i moto (ili hon) -
podrijetlo,izvor (ili knjiga tj. hon),a piše se ovako:
5 riječ san može značiti - gospodin,gospođa ili gospođica
6 Ohairi kudasai se koristi za poziv u prostoriju ili kuću zapadne gradnje;
poziv u kuću japanskog stila - Oagari kudasai
7 fraza Gomen kudasai koristi se ako uđete u dućan,a ne vidite prodavača ili
ako ste u nečijem stanu i tražite domaćina
8 kada bilo koji član kuće (stana) napušta istu (istog) govori Itte kimasu,a svi
koji ostaju doma govore Itte rasshai;to se odnosi i na vas ako ste gost kod
prijatelja
9 ovo mi je bila jedna od najdražih i najkorištenijih fraza kada sam bio gost u
kući japanskih domaćina,nakon svakog dana kojeg sam proveo bauljajući i
vrludajući bespućima japanskih gradova,kada bih se vratio sa vrata bih viknuo Tadaima,a iz raznih dijelova kuće kao jeka bi odjekivalo Okaeri nasai,Okaeri nasai...