Buddhe i njihovi kultovi – tibetski budizam
Iako se tibetski budizam drži mahayanskih učenja, također su očuvane i ranije predaje o Sakyamuniju (Budhha kao historijska osoba). No, očuvana je i predaja o kultu petorice Buddha koja je nastala iz verzije učenja o trojici Buddha: Vairocana (Buddha koji pripovijeda), Amitabha (Buddha koji meditira) i Akšobhya (Buddha Sakyamunij koji je prosvijetljen i bori se s zlim silama Mare). Kult petorice Buddhe temelji se na ideji o četiri strane svijeta i središtu. U tom kultu Buddha Sakyamuni pojavljuje se kao Budha Vairocana (blistavi), odnosno kao središnji Buddha, a ostala četvorica Buddha su: Akšobhya (ravnodušni), Amitabha (neizmjerno svijetlo), Ratnasambhava (rođen u dragulju) i Amoghasiddhi (savršeno ispunjenje). U tom kultu pojavljuju se i dvije božice Tara i Vijayai. U tibetskom budizmu poznate su i ostale skupine Buddha kao njih sedam ili njih 24 koji su povezani s vremenom, pa zatim 35 Buddha ispovijesti kojima se moli tijekom ispovijesti grijeha. Poznato je i osam Buddha Iscjelitelja kojima je na čelu Buddha Bhaishajyaguru, pa Buddha Amitayus (beskonačni život), kao Buddha Dugovječnosti. Postoje i očitovanja ljutitog Buddhe, a ona su: Kalacakra, Hevajra, Guhyasamaja, Samvara i Heruka. Isto tako postoje i mnogi kultovi Bodhisattve (bića koje očekuje prosvjetljenje i koje djeluje za dobrobit drugih.
Bodhisattve i njihovi kultovi – tibetski budizam
Najrašireniji kult Bodhisattve u tibetskom budizmu je kult Avalokitesvara (bog samilosti). Ovaj Bodhisattva štuje se kao 'svetac zaštitnik' diljem Tibeta u mnogim obličjima od kojih je najpoznatije obličje kao četveroruki s jednom glavom, ili pak jedanaestoglavi s tisuću ruku. Bodhisattvea Maitreya (doronamjeri), Buddha budućnost, također je jako poznat na Tibetu, a interesantno je što je na prikazima prikazan kako sjedi na europski način. Još je mnogo Buddha i Bodhisattva koji se pojavljuju u različitim obličjima koja su primjerena raznovrsnim djelatnostima ili očitovanjima. Tako se Avalokitesvara pojavljuje u čak 108 različitih obličja. Tako se svaki Buddha ili Bodhisattva može pojaviti u različitim vidovima i biti smiren, ljutit ili pak okrutan.
Majmun i kamena ljudožderka – priča iz Mani bka'bum
Kako Sakyamuni nije obratio 'Zemlju snijega' (Tibet), Buddha Amitabha je tu misionarsku zadaću povjerio Bodhisattvi Avalokitesvari (Avalokitešvara). Avalokitesvari sjedne na vrh planine Potala i pogleda na zemlju koju je trebao obratiti. Stanovnici te zemlje bili su neuki i slijedili su opaki put. Avalokitesvari pošalje zraku svijetlosti s dlana svoje ruke i iz nje se pojavi majmun (prema jednoj drugoj verziji sam Avalokitesvari pretvorio se u majmuna). Avalokitesvari je uveo majmuna u Učenje i potom ga je poslao u 'Zemlju snijega' gdje je trebao meditirati. 'Zemlja snijega' bila je tada podijeljena na devet oblasti: gornje tri oblasti nastanjivali su slonovi i jeleni, srednje tri oblasti nastanjivali su kamena ljudožderka i majmuni, a donje tri pak ljudožderi. U to doba ljudi još nisu postojali. Udubljenu u meditaciju majmunu se približila kamena ljudožderka preobličena u ženku majmuna, ali se on nije obazirao na nju. Potom se kamena ljudožderka preobliči u prekrasnu mladu ženu i zatraži od majmuna da mu bude supružnica. No, majmun je glatko odbije, a kamena ljudožderka pobjesni i zaprijeti da će, ukoliko ne pristane, pozvati ljudoždere da pojedu sva stvorenja ostalih oblasti. Nagovorit će ljudožderke da porode mnoštvo svoje djece i tada će ljudožderi zavladati svekolikim poznatim Svijetom. Majmun je bio zbunjen i zabrinut, pa je pošao po savjet k Avalokitesvari. Avalokitesvari mu savjetuje da će biti najbolje da pristane na zahtjev kamene ljudožderke, pa će s njim ona izroditi ljudske potomke na koje će se onda moći proširiti Učenje. majmun posluša savjet Avalokitesvari i nakon devet mjeseci kamena ljudožderka porodi devet sinova. Tijelo im je bilo pokriveno čekinjama i imali su rep kao otac, a po majci su dobili crveno lice i žudjeli su za mesom i krvlju. Kada su sinovi zatražili hranu, otac majmun odvede ih u Paunovu šumu gdje su obitavali i drugi majmuni, pa ih tamo ostavi. Nakon godinu dana majmun se vrati i primijeti da se broj majmuna povećao, no, to više nisu bili majmuni, a nisu još bili ni ljudi. Ta su bića ljeti trpjela vrućine i kiše, a zimi hladnoću i snijeg. Otac majmun dobro ih nahrani, ali nakon što su pojeli obrok stanu se redom žaliti da ih boli trbuh. Otac majmun ožalošćen opet krene po savjet Avalokitesvari. Avalokitesvari utješi majmuna kazavši mu da su njegovi potomci postali ljudi i da su spremni na obraćenje i Učenje. Avalokitesvari dade majmunu sedam vrsti žitarica, dragocjeni prah i vrijedne minerale koje on odnese svojim potomcima, te ih poduči kako obrađivati zemlju i pribaviti hranu.
Podrijetlo Svijeta – po mitologiji Tibeta
Mitologija Tibeta preuzela je od mitologije Indije (indijskih budista) pojam beskrajnog niza svjetskih razdoblja. Tako svako od svjetskih doba prolazi kroz mitološki proces stvaranja, trajanja i propadanja, a to svako doba ima jedan pogodan trenutak u kojem se pojavljuje Buddha i donosi Učenje (dharmu). Učitelj ovog našeg razdoblja je Sakyamuni. Tako su bon po svećenici, unatoč snažnom utjecaju budističkih ideja, ipak sačuvali i nekoliko izvornih mitova o stvaranju Svijeta. Jedan takav izvorni tibetanski mit kazuje da je u početku postojalo nekakvo nestvarno biće iz kojeg je odjednom zasjalo snažno bijelo svijetlo, a potom je to biće izleglo jaje. To nestvarno prabiće moglo je hodati po tlu, ali je moglo i letjeti kroz zrak. Nakon pet mjeseci od kada je izleženo jaje, njegova ljuska se raspuknula i pojavio se prvi čovjek koji se smjestio na prijestolje koje je bilo usred velikog oceana i otuda je uspostavljen kozmički red. Drugi mit, druga verzija mita mitologije Tibeta kazuje da je u početku Svemir jedna velika Praznina. Usred te Praznine odjednom pojavljuje se prabiće iz kojeg je zasvijetlilo mnoštvo boja koje su se razlile Prazninom. Potom se u Praznini pojave vjetar, vatra, voda, more i kornjača. Kornjača je izlegla šest jaja u šest različitih boja iz kojih se izleglo šest vrsti zmija (klu) od kojih će nastati šest vrsti živih bića. Postoji i treća verzija po kojoj je ženska zmija nastala iz prvobitne Praznine. Iz krunice koju je ta ženska zmija imala na glavi nastalo je Nebo, iz sjaja njezinog desnog oka nastao je Mjesec, a iz sjaja lijevog oka Sunce. Iz zbiju te prazmije nastali su planeti, a iz njezina glasa rodili su se Gromovi. Od njezinog jezika nastale su Munje, a iz nosa rodio se Vjetar. Iz njezine krvi nastalo je pet velikih oceana, a iz njezinih žila rijeke. Meso prazmije postala je Zemlja, a kosti njezine postale su planine. U zapadnom dijelu Tibeta, postoje mitske pjesme koje opisuju mitsko stablo s tri vrha i šest grana. Na tih šest grana šest je ptica savilo šest gnijezda i u svakom iznijelo po jedno jaje. Jasno je da zamisao o Praznom prostoru (Svemiru) dolazi u Tibet iz Indije, a iznenadni postanak Svijetlosti govori da postoje iranski i manihejski utjecaji. Nadalje, neki mitovi Tibeta kazuju i o tomu da su Tibet, Nepal i Kašmir u prethistorijskom dobu bili jedno veliko jezero. Prema budističkoj verziji mita jezero se isušilo nakon sto godina od Buddhine smrti. na mjestu jezera nikla je i izrasla gusta smrekova šuma, a krajobraz je polako poprimao današnji izgled. Podrijetlo Tibetanaca u mitologiji opisuje se u mitskoj priči o Majmunu i kamenoj Ljudožderki.
Utemeljitelj bona – gShen rab
Životopis gShen rab ispripovijedan je u 'Legs bshad rin po che' ('Dragocjena riznica izvrsnih izjava') i 'Mdzod dpyod ldan dga'ba char' ('Milostiva kiša za mudraca). Nakon niza reinkarnacija, u svom pretposljednjem životu, gShen rab rodio se kao gSal ba, mlađi Dag paov brat, koji je njegov neposredni prethodnik u nizu od sedmorice učitelja. Dok on stječe učenja bona na Nebu, Dag pa ih širi među ljudima na Zemlji. Prije nego što će se roditi gShen rab izabrao je zemlju i pleme u kojem će se roditi. U najpogodnijem trenutku on ulazi u glavu svoga oca u obliku bijelog sloga A, a kao crveni slog MA on ulazi u tijelo svoje majke. Rođen je nakon devet mjeseci i deset dana i dobio ime 'Učitelj gShen rab', 'Gospodar čovjeka i Pobjednik'. U dobi od deset godina gShen rab propovijeda učenje u kraljevstvu zemaljskih bogova, zmija i božanstava zraka. U dvanaestoj godini gShen rab poprima obličje mnogih učitelja i širi učenje u različitim zemljama. potom se vjenča s deset žena i dobiva osam sinova i dvije kćeri. Zatim ga uznemiruje demon Khyab pa i otima jednu njegovu kćer koja nakon određenog vremena rodi dva sina. gShen rab uspije vratiti svoju kćer i njezinu djecu, ali mu tada demon Khyab pa ukrade sedam konja. gShen rab odmah krene u potragu za svojim konjima, ali mu demon Khyab pa prepriječi put snijegom, zatim vatrom, pa onda i pijeskom. gShen rab redom svlada sve zaprijeke i stigne do tibetanske zemlje u kojoj je podučavao 'bon po' svećenike. Khyab pa opetuje svoju zloću spram gShen rab, te se preruši i postane njegov učenik, potom mu spali knjige i pobjegne. Napokon se ni gShen rab više nije osvrtao na zloću Khyab pa, te u dobi od 31 godine napušta obitelj i svjetovno bogatstvo, pa postaje svećenik isposnik odajući se potpuno odricanju i meditaciji. Demon Khyab pa opet se vrati, ali kada je vidio tegobe koje trpi gShen rab u svom isposničkom životu sažali se i povjeri mu sva svoja zlodjela, pa postane njegov najvjerniji učenik. gShen rab proveo je svoj ostatak života u samoći i preminuo u dobi od 82 godine.
< | listopad, 2008 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Zapisi, crtice, crteži, skice, sheme iz raznih mitologija i legendi
actyalan@gmail.com (Athumanunhovo 'mjesto na kojem plaču ptice')
Mitologija - čudnovato sjeme iz kojeg su kasnije niknule filozofija i religija.
Svijet se boji vremena, a vrijeme se boji piarmida.
Vrijeme je najmudrije, ono zna sve odgovore.
Legenda - priča o neobičnom događaju
Tražeći genijalnost i mudrost nudio je milost i ljubav, a zauzvrat našao je glupost i dobio mržnju. Stvorio je svoj Svijet arbitra plemenitog mira, a postao je bakljonoša koji prenosi vjekovni plamen smrti i uništenja.
Dječak je on u kojem se čovjek budi, ili je možda već čovjek u kojem još uvijek dječak živi.
Zna On tajne prije stvaranja Svijeta iz doba kada su Zvijezde još spavale, Vitez je On jedan od najboljih, a namjere su Njegove uvijek dobro skrivene, kaže malo, a govori nejasno kada priča o najplemenitijoj skupini ljudi koji su ikada Zemljom koračali ...
Lovački krik enhu ptice je: keee - ar! a krik alandske (polarne) enhu ptice puno je prodorniji: kee - aarrmm!
Legatus - kod starih Rimljana izaslanik, namjesnik u provinciji, pomoćnik vojskovođe, a možda onaj koji zapisuje (legator), onaj koji nešto nekome ostavi zapisano.
Tamo negdje daleko gdje topla mora zapljuskuju obale Ledene zemlje Alandije, tamo gdje se kiša i vjetar oduvijek dodiruju, ali se nikada ne razumiju, tamo gdje rastu i mirišu najljepše šume srebrenog bora, tamo gdje počinje tajnovita dolina Sylenca... Pojavili su se iznenada i niotkuda, ni najstariji među najstarijima više se ne sjećaju odakle su stigli i zašto su danima i noćima nešto grozničavo tražili. To Strašno i Nezamislivo Vrijeme zapamtilo ih je kao ratnike lutalice i napadače, teško naoružane i oklopljene koji su mirno jahali svoje plemenite konje i svi odreda bili spremni da se bore i da izginu od reda ... Onda pak u tajnovitom Vremenu Bijelih Snjegova, u tajnovitom dobu noći Hawalandha, pronašli su Ono što su tražili. Našli su Njega okruženog njihovim vlastitim Sjenama. Velika je bila snaga i mudrost koju su Mu poklonili bogovi u sam Osvit Vremena. Legenda je bila konačno živa i za Njih je sve moglo početi... i počelo je!
Jedino tamo, a nigdje ne postoji nešto ljudskije, čovječnije, lete žive ptice praznim nebom iznad plime zlatne zore prema krošnjama srebrenog bora...