Buddhe i njihovi kultovi – tibetski budizam
Iako se tibetski budizam drži mahayanskih učenja, također su očuvane i ranije predaje o Sakyamuniju (Budhha kao historijska osoba). No, očuvana je i predaja o kultu petorice Buddha koja je nastala iz verzije učenja o trojici Buddha: Vairocana (Buddha koji pripovijeda), Amitabha (Buddha koji meditira) i Akšobhya (Buddha Sakyamunij koji je prosvijetljen i bori se s zlim silama Mare). Kult petorice Buddhe temelji se na ideji o četiri strane svijeta i središtu. U tom kultu Buddha Sakyamuni pojavljuje se kao Budha Vairocana (blistavi), odnosno kao središnji Buddha, a ostala četvorica Buddha su: Akšobhya (ravnodušni), Amitabha (neizmjerno svijetlo), Ratnasambhava (rođen u dragulju) i Amoghasiddhi (savršeno ispunjenje). U tom kultu pojavljuju se i dvije božice Tara i Vijayai. U tibetskom budizmu poznate su i ostale skupine Buddha kao njih sedam ili njih 24 koji su povezani s vremenom, pa zatim 35 Buddha ispovijesti kojima se moli tijekom ispovijesti grijeha. Poznato je i osam Buddha Iscjelitelja kojima je na čelu Buddha Bhaishajyaguru, pa Buddha Amitayus (beskonačni život), kao Buddha Dugovječnosti. Postoje i očitovanja ljutitog Buddhe, a ona su: Kalacakra, Hevajra, Guhyasamaja, Samvara i Heruka. Isto tako postoje i mnogi kultovi Bodhisattve (bića koje očekuje prosvjetljenje i koje djeluje za dobrobit drugih.
Bodhisattve i njihovi kultovi – tibetski budizam
Najrašireniji kult Bodhisattve u tibetskom budizmu je kult Avalokitesvara (bog samilosti). Ovaj Bodhisattva štuje se kao 'svetac zaštitnik' diljem Tibeta u mnogim obličjima od kojih je najpoznatije obličje kao četveroruki s jednom glavom, ili pak jedanaestoglavi s tisuću ruku. Bodhisattvea Maitreya (doronamjeri), Buddha budućnost, također je jako poznat na Tibetu, a interesantno je što je na prikazima prikazan kako sjedi na europski način. Još je mnogo Buddha i Bodhisattva koji se pojavljuju u različitim obličjima koja su primjerena raznovrsnim djelatnostima ili očitovanjima. Tako se Avalokitesvara pojavljuje u čak 108 različitih obličja. Tako se svaki Buddha ili Bodhisattva može pojaviti u različitim vidovima i biti smiren, ljutit ili pak okrutan.
Post je objavljen 18.10.2008. u 19:49 sati.