10.03.2018., subota

PEĆ - PROKLETIJE - KELMEND ROAD

Pred sam dolazak u Peć iz pravca Đakovice svraćam u posjetu pravoslavnom manastiru Visoki Dečani iz 14 stoljeća. To je jedna od najznačajnijih i najočuvanijih srednjevjekovnih građevina na ovim prostorima i nalazi se na listi Unescove svjetske baštine. Trenutno je pod prismotrom braće Slovenaca u sklopu međunarodnih snaga KFOR-a. Smješten je na rijeci Dečanskoj Bistrici, podno Prokletija, a utemeljio ga je kralj Stefan Dečanski.
...Nešto kasnije stigavši u Peć pronalazim jedini hostel koji je bio zatvoren zbog radova, ali su me poslali da pitam u obližnji hotel Karagaq. Isti je bio preskup, ali pošto je šef ljetovao negdje u Istri (ili prodavao sladoljed fino) u to ime mi je ponudio besplatnu alternativu u obliku hotelskog travnjaka za camping, pod uvjetom da rano ujutro isparim prije nego što gosti počnu skupljati na terasi. Prilikom večernjeg obilaska grada, nailazim na prostorije planinarskog društva "Đeravica", a kako sam se dvoumio preko kojeg prijevoja sutra krenuti, kucam na vrata i predstavljam planinarima svoju dilemu. Naime za jednu od varijanti, prijevoj Čakor ( izgrađen još 1925 godine uz podatak da je bio najviši cestovni prijevoj u nekadašnjoj kraljevini SHS), koji me najviše privlačio sam sumnjao da bi mogao biti pod snijegom i da ću možda imati problema sa prelaskom granice. Ljudi su pomogli savjetima, poslali me na drugu (sigurniju) cestu, a dobio sam i na poklon planinarsku kartu Prokletija. Iz 1966 godinesretan . ... Slijedeće jutro sam se prenemagao jer me čekao golem uspon, sve do prijevoja, te istoimenog graničnog prelaza Kula na oko 1800m ..Nakrcao sam torbe hranom, vodom i raznim slatkišima i krenuo. Nekako mi je najlakše bilo zaboraviti na muke uz muziku iz slušalica, te odrediti za usputne ciljeve neke nadmorske visine gdje ću se odmarati i tako u intervalima. Srećom, bilo je puno serpentina na putu, a to uglavnom znači da je uspon podnošljiv i da, ako nam vjetar u nekom pravcu odmaže onda će iza slijedeceg zavoja u suprotnom pravcu vjerovatno pomagati. Za razliku od npr. driture (pravocrtne uzbrdice) od kojih 4-5 km uspona sa nepovoljnim hladnim vjetrom koja je naišla pred sam kraj, pa nije bilo drugog nego se ubundati i gurati. ...Malo po malo nakon 5-6 sati vožnje (i guranja), 4-5 litara ispijene tekućine i petnaestak stupnjeva nižom temperaturom izlazim na prijevoj Kula i oblačim sve što imam na sebe jer slijedi dvadesetkilometarska nizbrdica do planinskog mjesta Rožaje u Crnoj Gori. Odakle je trebalo produžiti još daljnjih tridesetak do nešto većih Berana gdje već polumrtav jedva pronalazim neku sobicu. Te večeri vjerovatno nije postojala umornija osoba od mene u Crnoj Gori zijev (doduše, neke od deset crnogorskih zapovjesti kažu: "Čovjek se rodi umoran i živi da bi odmarao!" i " Ako vidiš nekoga da se odmara, pomozi mu!"). Daklen, nije da je konkurencija bila laka..smijeh








MANASTIR I OKOLICA



PEĆ (PEJA)




PLANINARSKO DRUŠTVO ĐAKOVICA





PRVA POLOVICA



PRIJEVOJ KULA




BERANE

Sutradan sam još uvijek dvojio dali krenuti preko Andrijevice na prekrasne Komove i dalje prema Kolašinu što bi bila varijanta B ili prema Plavu i Gusinju podno Prokletija i onda preko sjeverne Albanije do Skadarskog jezera što je bila varijanta A. Pećki planinari su mi spominjali prekrasni novoasfaltirani put kroz sjevernu Albaniju, ali u turističkom uredu u Peći su mi rekli da nemaju pojma i dali mi neki formular "Peaks of Balkans cross border premition" sa nekoliko kontakt mailova iz okolnih zemalja među kojima je bio i mail albanske granične policije u Skadru. Na odlasku iz Berana još uvijek neodlučan gdje krenuti svratio sam u market da se opskrbim prije odlaska i kada sam izašao iz njega vidio sam još jedan touring bicikl naslonjen do moga. Sačekao sam vozača, mladog američkog profesora geografije Paula, koji je nažalost išao u suprotnom pravcu od mene, ali vidi vraga baš je došao iz Gusinja, a prije toga iz Skadra upravo tom planinskom cestom za koju su mi rekli je policija napisala u mailu da nije asfaltirana i da je vjerovatno pod snijegom. Paul je samo rekao "That road is more that awesome, but you need to consider steep climb in some parts".... Istu tu rečenicu sam ja uz smješak ponovio njemu za njegovu sutrašnju dionicu preko prijevoja Kula kada bude išao na Kosovo.. Oraspoložen tim saznanjem i kratkotrajnim druženjem, uputio sam se prema Plavu i Gusinju razmišljajući o toj slučajnosti. Život je lijep.thumbup

Iz Plavskog jezera izvire rijeka Lim. A onkraj jezera je smješten gradić Plav, a nešto dalje i Gusinje. Sa svih strana okružena visokim planinama, ovu regiju bi čovjek zamijenio Alpama, kad se ne bi zagledao u otomansku arhitekturu i minarete. Ovaj kraj je pripao Crnoj gori nakon Balkanskih ratova, ali tada i gubi svoju važnost jer je jedan dio (najvažnije) stare ceste za Podgoricu pripao Albaniji, pa su Plav i Gusinje ostali odsječeni. Nakon toga velik postotak stanovništva emigrira. Nedaleko Gusinja dvije prekrasne doline Grebaja i Ropojana se duboko usjecaju u masiv Prokletija, a ova prva je i bila moje ciljano odredište za noćenje. No od silnih obećanih planinarskih domova, konačišta, etno i sličnih kućica, tu večer baš ništa nije radilo, pa sam ostao i bez društva i bez peći. Kampirao sam vani, no bilo je prilično friškec. Sutradan ujutro sam se smjestio na nekoj terasici u Gusinju pokušavši ugrijati kosti na suncu priupitajući dva poluusnula lokalca za susjednim stolom za wifi pasword. Nakon kojih pola sata "grijanja" stiže ulicom dvoje-troje djece sa ispruženim rukama vičući :" Ajde, ajde, daj nešto, daj nešto". Jedan od "usnulih" mladića ne pomjerivši se je uzvratio sa sočnim :"Mrš !!..Već ste ovdje, od ranog jutra, mrš kući !". Ni djeca, čim su se udaljila pokoji metar, ne ostaju dužna sa uvijek dobrim : "Jebem ti mater! Jebem ti mater! I oca, i oca..!" zaokružio je najmlađi od kojih jedva pet-šest godina. Djeca su nestala, mladići nisu ni trepnuli, a neki stranci na stolu nedaleko moga su me priupitali da im prevedem maloprijašnju korespodenciju..." Local language. Something like good morning, how are you today?laze". Svi smo se slatko nasmijali tome odgovoru, a ja sam krenuo ka trgovini napuniti zalihe pred posljednju dionicu ove ture. Ispred trgovine srećem Chucka, starog, olinjalog amera koji vozi neku trokolicu, jer mu kičma radi probleme na običnom biciklu..Prezimit će kaže u Gusinju, a potom na proljeće ide prema Rumunjskoj. I on mi preporuča sjevernu Albaniju, kao very best.. Kaže na trokolici se manje umara, ali nije pregledan i teško se izvlače uzbrdice. Kod njega je ovaj Paul kojeg sam sreo jučer prespavao.



GEOGRAF PAUL



DOLINA GREBAJA



CHUCK SA TROKOLICOM


Na svega nekoliko kilometara od Gusinja nalazi se granični prelaz sa Albanijom. Nakon kojega cesta prelazi u makadamsku, ali srećom tek na jedan kilometar. Ubrzo potom nazire se novoasfaltirana cesta, sa dvije trake, ali ipak ponešto uža nego obično. Ubrzo se nailazi na odvojak za Vermosh, najsjevernije mjesto u Albaniji, a ja nastavljam lijevo uzbrdo prema selu Lepushe gdje bi trebao početi spust. Na nekoj ravnici gdje su bile dvije tri kuće, maše mi mladić od kojih petnaestak godina i zove da pređem preko mostića i potom me poziva u kuću. To je bilo jedno od najsiromašnijih domaćinstava koje sam ikad vidio. Nešto vrta, tri ovce, prastara peć, ormarić, stolić, kauč. I samo je odskakao novi krov. Kasnije sam vidio po selima da svi imaju nove krovove. Vidio sam ispred kuće kutiju sa čavlima koje su odnekud izvadili i ravnali. Mladić je znao nekoliko riječi na engleskom i nekoliko na talijanskom..Pokazao mi je ponosno magnetić na frižideru sa natpisom na češkom koji je dobio od nekog motorista. Natočio nam je po rakijicu, a u međuvremenu je došla i majka koja je skuhala kavu. Bio je očito sretan da je netko došao. Mogu zamisliti koliko je njima značila ova cesta prije koje je ovuda rijetko koji stranac prolazio. Završio je osnovnu u obližnjem mjestu - selu Lepushe i vratio se kući raditi. Htio sam se nekako zahvaliti, ali nisam imao ništa konkretno za dati osim čokolade, a da mi baš nije neophodno (ili možda preskupoyes). Onda su me ovce podsjetile da bi mogli imati sira, pa sam priupitao: "Formaggio?". Došla je opet majka i izvadila iz nekog ormara sira i na moje inzistiranje jedva da su pristali uzeti novac za njega. Baš je bio prvoklasan. Možda isti kao što bi kupio na tržnici, ali bitna je ova priča oko njega.
Na ovim svim mojim putovanjima, a i iz brojnih pročitanih putopisa, ako bi mogao izdvojiti neko "ajmo reći" pravilo, pokazalo se je da što su ljudi siromašniji to je gostoljubivost veća. Bez obzira na narodnost i religiju. Što dalje od turista, civilizacije i uobičajenih turističkih ruta, više će se ljudi radovati vama, a manje vašem novčaniku. Sigurno da i tu ima i iznimaka, ali još je sigurnije da globalizacija galopirajućim korakom sa svim svojim materijalnim "vrijednostima" osvaja i veoma zabačene i siromašne krajeve. Kada se sjetim čitajući ranije putopise iz prethodnog stoljeća, uvijek je tu bila neka doza romantike, zamišljanja kako bi ti krajevi i događaji po određenom opisu trebali izgledati. Danas sa tri klika interneta romantika za znatiželjnog čitaoca se brzo gasi pod najezdom velike količine novih informacija..













Uslijedio je nastavak kroz sjevernoalbansku Kelmendi regiju po istoimenom novoasfaltiranom putu koji je malo je reći prekrasan. Brojni strmi zavoji, klisure, riječice, pastiri sa stadima, pokoje selo i gotovo prazna cesta..Ljepši zadnji dan na ovoj turi nisam mogao poželjeti. Nakon dugog spusta prateći riječicu Cijevnu do mjesta gdje se ona odvaja u Crnu Goru, cesta se veoma oštro penje u desetak velikih serpentina do vidikovca na platou gdje izlazi iz kanjona, a potom slijedi novi dugačak spust sve do graničnog prijelaza Han i Hotit na Skadarskom jezeru. Negdje na spustu sam htio fotografirati ogromni križ od kamenja na brdu (ovdašnji stanovnici su većinom katolici). Otvorivši praznu torbicu na volanu gdje inače stoji fotoaparat uslijedio je hladan tuš.no Brzo sam se prisjetio da sam ga najvjerojatnije zadnji put vadio na vidikovcu kojih petnaestak kilometara nazad. Uzbrdo. Bilo je već kasno i pošto se ne bih stigao vratiti do tog vidikovca za danjeg svjetla, zamolio sam nekog čovjeka u prvoj kući da me prebaci do te lokacije autom. Čovjek je pristao, ali na žalost aparata više nigdje nije bilo. Kasnije sam se sjetio da sam ga vjerovatno odložio na bisagu iza zadnjeg sica i pošto sam imao slušalice, jednostavno nisam čuo kad je pao. Tokom cijelog dana sam ga vadio nebrojeno puta iz torbe na volanu, ali baš nakon tog vidikovca sam bio lijen, pa sam tu i tamo slikao samo telefonom.headbangheadbang Aparat sa objektivom je bio otprilike vrijedan kao bicikl i sva ostala oprema zajedno, a jedino što me moglo malo utješiti je da sam dan-dva prije baš promijenio sd karticu tako da su mi bar ostale te slike. Doduše bez ovih najnovijih. Jebi ga.. Dva sata kasnije stigao sam u Podgoricu kod mojih drugih couchsurfera Ivane i Gorana Markovića..Goran je bio ljubitelj talijanskog nogometa i crnog vina, pa mi je nekako lakše bilo zaboravit na gubitak i održavati pristojan smješak na licu. Hvala im...Nakon prespavane noći ukrcao sam se sa biciklom na vlak. Ova pruga Bar - Beograd je izgrađena sedamdesetih godina prošloga stoljeća i na svojih 476 km ima oko 250 mostova u ukupnoj duljini od 15 kilometara i oko 250 tunela u duljini od nevjerojatnih 115 kilometara..










KELMEND ROAD



IVANA i GORAN MARKOVIĆ IZ PODGORICE





DETALJI S PRUGE



Time bih završio ovaj mali putopis sa ove proljetne ture 2017 i zahvalio svima na čitanju...








- 02:12 - Komentari (0) - Isprintaj - #

13.02.2018., utorak

3. KOSOVOM I METOHIJOM


RUTA

Nakon prolaska kroz mjesto Ribariće, cesta prati rijeku Ibar, koja ovdje prerasta u Gazivodsko jezero, a ubrzo nailazim i na najmlađu granicu u cijeloj regiji. Malo me je i preplavilo zadovoljstvo, pošto sam time, pedalirajući, kompletirao sve balkanske pečate u pasošu.
Iza granice cesta uz jezero je gotovo pusta, ali i prelijepa u isto vrijeme. Od malobrojnih auta što bi prošli, bio je velik postotak onih bez ikakvih tablica. Neki su se švercali, a neki vjerojatno nisu mogli ni spojiti za registraciju, što se jasno moglo vidjeti po markama automobila. Ubrzo prolazim kroz mjesto Zubin potok, jednu od "enklava" iz zajednice srpskih općina u sjevernom Kosovu.Ovdje se plaća dinarima kojih više nisam imao, pa sam htio promijeniti nešto novca, ali žena u trgovini sumnjičava, ni vidjela ni čula za kuneno. No, kao i mnogo puta dosada, kad bih spomenuo da sam iz Rijeke, u bilo kojoj balkanskoj državi, to bi mi nerijetko otvaralo neka vrata, rješavalo tekuće probleme itd.. Često bi se tu negdje našao netko tko ima nekog u Rijeci ili je i sam bio tamo u vojsci, studirao, radio u "3 maju" i sl. Znao sam ušićariti u to ime pokoje pivo, pokoju preporuku za lokalne puteve, spavanje, večeru..kako kada. Ovaj puta je to bilo pivo, informacije i ugodan razgovor sa lokalcima. Dakle iz mojih iskustava "grad koji teče"smijeh je na vrlo dobrom glasumah
Još istu večer prelazim preko mosta na rijeci Ibar koji dijeli sjevernu Kosovsku Mitrovicu od južne, albanske Mitrovicë. Most su čuvale talijanske snage iz KFOR -a, ali nije baš bilo puno ljudi na njemu, tek pokoji pješak. Bilo je već kasno, hoteli su bili (pre)skupi, pa me neki taksist uputio na Miodraga (ili je ipak bio Milorad smijeh) koji je živio u obližnjem neboderu i koji na pitanje za cijenu noćenja odgovara "kauč je tvoj, daj šta daš". Priča on da se ljudi snalaze kako stignu, zakona baš i nema za sve, proveo je svoje zlatne dane na Hvaru. Kaže da je Titova Mitrovica za Jugoslavije bila povezana prugom sa Beogradom i solunskom lukom, gdje se odvozio znatan dio ruda uglavnom olova i cinka koji se kopao u obližnjem kompleksu rudnika Trepča. Kompleks rudnika je onomad zapošljavalo više od 20 000 radnika, a "stariji" će se sjetiti najvećeg štrajka rudara u bivšoj državi '89 godine, danima udarne vijesti na televiziji, potaknutog ukidanjem autonomije AP Kosova.
Sa prozora njegovog stana se može vidjeti čuveni spomenik rudarima iz drugog svjetskog rata i stadion F.K. "Trepče" koja je 1978. u svojoj jedinoj prvoligaškoj sezoni izgubila finale kupa maršala od N.K. Rijeke kojoj je to bio prvi trofej.


GAZIVODSKO JEZERO


NEK SE NAĐE


POGLED NA MITROVICU I SPOMENIK RUDARIMA


MOJ DOMAĆIN I NJEGOVA PODSTANARKA


MOST RAZGRANIČENJA U MITROVICI


NEMA ŽURBE

Slijedeća stanica je bila Priština, glavni i najveći grad na Kosovu. Na prvi pogled se može vidjeti svježe ulickani centar i arhitektura iz sredine dvadesetog stoljeća. 1947 godine je donešena politička odluka da Priština postane glavni grad i započinje modernizacija i naseljavanje. Do tada je imala izgled orijentalnog grada. Od dvadesetak hiljada stanovnika 1945, grad je narastao na stotinjak hiljada početkom osamdesetih, a danas ima više od 200 000. Ako je za vjerovati mladom hostelskom recepcioneru, tokom radnog tjedna se stanovništvo i udvostruči jer puno ljudi iz šire okolice radi u glavnom gradu. No, imala je Priština povjesni značaj i prije drugog svjetskog rata mada ne toliki kao Prizren.
Sutradan,nakon jutarnjeg razgledanja glavnog grada, uputio sam se prema obližnjem naselju Kosovom polju misleći da ću tamo naići na spomen obilježja bitke iz 1389. No, zahvaljujući lokalnom prometnom policajcu koga sam srećom priupitao za put, saznajem da je istoimeno naselje (ustanovljeno u dvadesetom stoljeću) kojih desetak kilometara južnije, a spomenik Kosovskom boju se nalazi na Gazimestanu, sjeverozapadno od Prištine. Nedaleko od spomenika se nalazi i Gazimestan turbe, kao i Murat turbe (grobnica sultana Murata). Grobnicu je prvobitno podigao njegov sin Bajazit koji je i naslijedio predstolje nakon Muratove smrti, a čim je naslijedio tron dao je ubiti vlastitog brata. Petnaestak godina kasnije i sam će umrijeti nakon poraza od Timura Lenka mongolsko- turskog osvajača kojom prilikom je živ zarobljen, kao jedini sultan u povjesti kojemu je to uspjelo. bang
Prilikom posjete spomeniku kojega je čuvala kosovska policija i dva lokalna psa, na istom onom mjestu gdje je 89' Slobo održao govor koji će po mnogima označiti uvod u raspad Jugoslavije, jedan od dva psa je odlučio da je "opet" došlo vrijeme za akciju, te me prišuljavši se sa lijevog boka, ujeo iz čista mira kroz nogavicu. Nakon što sam se snašao i uzvratio kamenjem, čuvar se razbudio te izašao iz kućice, zatražio dokumenta i tu je došlo do primirja.blablaburninmad
U sklopu obližnje grobnice sultana Murata, se nalazi i mali mauzolej sa interesantnim podacima i replikama osmanskih nošnji. Dojmila me se priča o otomanskim vojnim orkestrima Mehterima, čiji su bubnjevi, trube, činele itd motivirali janjičare i tjerali strah u kosti protivnicima. Smatraju se za najstarije vojne orkestre na svijetu. Ottoman attack marsh


MEHTER - VOJNI ORKESTAR



GLAVNA PRIŠTINSKA ULICA


ZGRADA HOSTELA



I POGLED IZ NJE


POSLOVNO SPORTSKI CENTAR "BORO I RAMIZ"



GRADSKI STADION PRIŠTINE



MUZEJ KOSOVO




STARI GRAD


SAHAT KULA


SKENDERBEG




CLINTONOV BULEVAR


KOSOVO POLJE (DIO)







SPOMENIK NA KOSOVSKU BITKU SAGRAĐEN 1953 GODINE



GAZIMESTAN (BAYRAKTARLAR) TURBE I ČUVAR IZ OBLIŽNJEG SELA (BIVŠI TREPČANSKI RUDAR)




SULTAN MURAT TURBE



OTOMANSKE NOŠNJE




Kosovo obilježavaju dvije ogromne kotline; Kosovo polje na istočnoj strani i Metohijska kotlina (Dukagjini) na zapadu između kojih se proteže relativno niže gorje. Sa svih ostalih strana je omeđeno visokim planinama od kojih su najviše Šarplanina na jugu, Prokletije na zapadu, Kopaonik na sjeveru i nešto niži Goljak na istoku.Najvažnije rijeke su Bijeli Drim, Ibar, Južna Morava i Sitnica.
Još istu večer dobiciklirao sam novim autoputem u Metohiju i njenu predstolnicu Prizren. Postoji još i magistralna cesta Priština- Prizren, ali mi nije baš bila usput, a i dobro mi je došlo malo istestirati nove gume na bržoj podlozi. Schwalbe Marathon Mondial su vrhunske touring gume, najbolje i najbrže od troje koje sam imao. Istina, tek sam ih bio kupio, ali do kraja putovanja su se pokazale odlične. Odlučio sam ostati cjeli sutrašnji dan te razgledati grad koji je po mnogima najljepši na cijelom Kosovu i Metohiji. Smješten podno Šarplanine na rijeci Prizrenskoj bistrici, grad je kroz povjest promijenio mnoge vladare i države. Bio je djelom rimske pokrajine Dardanie, pod Samuilovim carstvom, onda Bizantom, pa godinama predstolnica srednjovjekovne srpske države, zatim pod Otomanskim carstvom, pa nakon Balkanskih ratova pod Kraljevinom Srbijom, pa pod starom i novom Jugoslavijom sve do 21 stoljeća. Grad je prebogat starim crkvama i džamijama, obrtničkim radnjama, a cijela istoimena četvrt podno srednjovjekovne tvrđave Kaljaja je konzervirana. Tvrđava se smjestila na obližnjem brdašcu, nekad su u njoj stolovali bizantski, otomanski i srpski namjesnici i kraljevi, a danas je turistička znamenitost sa prekrasnim pogledom na Prizren i na večernje zalaske sunca.


RELJEF KOSOVA I METOHIJE



NA PUTU ZA PRIZREN (U POZADINI PROKLETIJE)



STARI KAMENI MOST(U POZADINI TVRĐAVA KALJAJA)



PRIZRENSKA BISTRICA




DOMAĆINI U HOSTELU DRIZA`S HOUSE




POGLED SA TVRĐAVE

NA ŠARPLANINU


I NA PRIZREN

Nakon odlaska iz Prizrena u pravcu Đakovice, svakako vrijedi vidjeti kameni Terzijski most koji je građen u nekoliko navrata, prvobitno u petnaestom stoljeću. Premošćuje rijeku Erenik, a najinteresantnije je to što je most neravan, pa je pogodan samo za pješake. U ovim krajevima živi i relativno dosta albanskih katolika, kao i pripadnika dviju etničkih skupina Aškalija i Egipćana. Negdje u okolici Đakovice sam se zaustavio na nekom parkingu da se odmorim i presvučem i ubrzo je izletio konobar iz obližnjeg restorana, da pita gdje idem i odakle sam. Kaže, voli i on biciklo, ispekao je konobarski zanat negdje u Istri, pa se vratio ovdje i otvorio ovaj restoran, pa ako hoću mogu odmah ostati tu i raditi jer da mu je jako teško naći kuhara. I ženu i stan, svašta je naobećavaopjeva, samo ostani i radi. Na kraju je počastio kavom i rakijicom, a ja sam morao obećati da ću razmisliti..
No kad smo već kod kave, da vidimo malo šta kaže moja putna literatura o tome napitkuparty

Iako je moguće da su se bobice kave žvakale zbog njihovih stimulirajućih učinaka i prije toga (Etiopija), praksa pretvaranja bobica u napitak čini se da je Jemenska inovacija koja se često pripisuje pripadnicima islamskog reda Sufiji koji su je konzumirali prilikom vjerskih obreda. Nakon širenja arapskim svijetom, prihvaćena je diljem Europe i zatim su je europske sile proširile diljem svijeta. Oni koji su pili kavu umjesto alkohola, dan su započinjali razbuđeni i stimulirani za rad, a povećala se i kvaliteta i količina njihova rada. Kava je postala istinska suprotnost alkoholu - trijeznila je umjesto da je opijala; povećavala je sposobnost opažanja, a nije otupljivala osjetila i zaklanjala stvarnost. Zapadna Europa počela je izlaziti iz alkoholne magle, koja je trajala nekoliko stoljeća. Ideja da kava liječi pijanstvo zadržala se do danas, iako u tome nema puno istine; pijana osoba se nakon kave osjeća budnije, ali kava zapravo usporava čišćenje krvi od alkohola.yes
Za razliku od nezakonitih taverni koje su prodavale alkohol, kavane su bile mjesta na kojima su se ugledni ljudi mogli slobodno pojavljivati. Ali zakonski status kave bio je dvojben. Neki muslimanski znanstvenici prigovarali su da opija i da je treba zabraniti kao vina i druga alkoholna pića. No jeli kava uistinu bila opijat? Muslimanski znanstvenici su več duže vrijeme raspravljali o tome jeli prorokova namjera bila zabraniti sva opojna pića ili samo opijanje do pijanstva. Složili su se da treba to zakonski definirati i sastavili nekoliko definicija. Opijena osoba postala je "odsutna i zbunjena", "iz umjerene vrline i smirenosti dolazi u stanje gluposti i neznanja" ili "ne shvaća ništa i ne razlikuje ženu od muškarca ni zemlju od neba"nut Te su definicije, smišljene kao dio znanstvene rasprave o alkoholnim pićima, zatim bile pripremljene na kavu.
Krajem 16 stoljeća, papa Klement VIII zamoljen je da javno iznese stajalište katoličke crkve o kavi. U to je vrijeme taj napitak bio novost u Europi. Vjerski protivnici kave smatrali su da je to zlo: tvrdili su da muslimane, budući da nisu mogli piti vino, sveto kršćansko piće, vrag kaznio kavom. Ali konačni je sud morao donijeti papa. Venecijanski trgovac dao je mali uzorak kave za inspekciju i Klement je prije donošenja odluke odlučio probati novo piće. Smatra se da je bio tako očaran okusom i mirisom da je odobrio pijenje kave među kršćanima.yes Egzotični novi napitak se brzo proširio zapadnom Europom. Kavane su se počele otvarati u Velikoj Britaniji 1650-ih te u Amsterdamu i Hagu 1960-ih, a preuzeta je i arapska ideja o kavani kao uglednijoj, intelektualnoj i nealkoholičarskoj alternativi taverni, što je izazvalo mnogobrojne burne rasprave.blabla Građanima su se dijelile brošure i leci za i protiv kave, s naslovima kao što su Svađa zbog kave (1662), Letak protiv kave (1672) i U obranu kavana (1675). Jednu poznatu kritiku londonskih kavana sastavila je grupa žena. Objavile su žensku peticiju protiv kave, koja javnosti opisuje velike probleme koje kod njihovoga spola može izazvati prekomjerno pijenje tog napitka koje suši usta i oslabljuje. Žene su se žalile da njihovi supruzi piju toliko kave da postaju "neproduktivni kao pustinje, otkuda i potiče ta nesrećna biljka"rofl... No vremena su se promjenila..Danas je pijenje kave i drugih kofeinskih napitaka tako rašireno i kod kuće ii na drugim javnim mjestima da je teško zamisliti učinke uvođenja kave i privlačnost prvih kavana. Suvremene kavane su blijede kopije svojih slavnih povjesnih prethodnica. No neka se obilježja nisu promijenila. Kava je i danas napitak zbog kojeg se ljudi sastaju da bi raspravljali, razvijali i razmjenjivali ideje i informacije. Ili dokoličarili.smijehsmokin



TERZIJSKI MOST PREKO RIJEKE ERENIK



SVI PUTEVI VODE U PEĆ

nastavit će se..






- 00:59 - Komentari (0) - Isprintaj - #

21.06.2017., srijeda

2. STANI IBAR VODO


RUTA ( proljeće 2017 )


ZAPADNA MORAVA




Nedaleko grada Kraljeva se slijedeću večer uključujem na Ibarsku magistralu koja prati istoimenu rijeku, na jug sve do Crne gore. Ubrzo pada noć, a kako su naseljena mjesta ovdje rijetka, odlučio sam voziti dalje prema Raškoj, pa vidjeti dokle ću izdržati prije nego mi se počne spavatizijev. Sa jedne strane nije pametno voziti noću po neosvjetljenim putevima, jer se time povećava teoretska šansa da vas netko udari autom ili kamionom nut ili da nekom padne na pamet da vas opljačka.greedybang No, uz mjere opreza, dobro osvjetljenje, dobro naoružanjepuknucu i vozeći uz rub ceste sa naćulenim ušima, taj rizik i nije toliko velik, koliko god su ga ljudi skloni preuveličavati. Sa druge strane, ne znam zašto, ali iz iskustva je otpor zraka dosta manji kada zađe sunce. Ne mora to biti pravilo, ali često sam to tako doživljavao. Bicikl sa svim tim torbetinama baš i nije aerodinamičan, pa taj otpor radi razliku. Tako da je dosta lakše voziti po noći.
Nakon nekih dvadesetak kilometara, nailazim podno srednjovjekovne utvrde Maglič iz četrnaestog stoljeća, na lijepu livadicu kao stvorenu za kampiranje. Tu je bio uski mostić preko Ibra, tragovi konja i prazne vreće od pijeska. Netko je preko dana nasipavao pjeskom stazicu koja je vodila na vrh brda do utvrde, a konj je nosio vreće uzbrdo. Ali sada nije bilo nikog. Tu i tamo su se čuli glasovi kamiondžija koji su se zaustavljali na obližnjem ugibalištu da bi natočili vode.
Izjutra, dok sam se pakirao, naišao je neki žućkasti pas. Mjerkao me prvo iz daljine, pa se približio skroz. Šepao je na jednu nogu i odmah se je počeo umiljavati kao da mu je zadnji put. Imao sam u torbi komad prvoklasnog mesa koji sam vukao još od Sarajeva. Dimljeni ramstek. Odrezao sam mu polovicu, pobacao mu preostali kruh i nahranio ga. Odmah me je zavolio kao najrođenijeg. Poslije se opet umiljavao, a meni je bilo toplo oko srca. Da je postojala i najmanja šansa da ga mogu hraniti zauvijek, onda je ovo bila idealna prilika da ga povedem. Poslije je onako šepav, sprintao za biciklom dobra 3-4 kilometra. Borio se za goli opstanak. Pa, kad bi naišao auto, ja bih usporavao da mu dođem sa lijeve strane, kako ga auto ne bi pregazio. Nakon nekog vremena, me nije više mogao pratiti, pa je odustao.
Još nisam ni prestao razmišljati o njemu, kad, nailazim po cesti na gotovo identičnog psa. Samo što ovaj nije šepao. Kada sam se zaustavio, on baš i nije pokazivao namjeru da dođe mada sam ga pozivao. Želio sam se iskupiti i dati mu svo preostalo meso. Zaletio sam se za njim i bacio mu odrezak, ali je on bježao kao da sam đavao juri za njim. Podigao sam meso sa ceste, okrenuo opet za njim i jedva sam ga opet ulovio. Ponovno sam dobacio odrezak pred njega i stao misleći da se možda boji bicikla. Ne da ga nije ni pogledao nego je bježao još brže i još bar pol kilometra prije nego šta se okrenuo prvi puta da vidi dali je odmakao na sigurno.mah Nevjerovatno. U sat vremena u psećim očima sam se transformirao iz anđela u demona. Pokupio sam meso i stavio u džep i zaključio da je pas okorijeli vegetarijanac.yes


MOSTIĆ PREKO IBRA


POGLED NA TVRĐAVU MAGLIČ ( IZ ŠATORA )



KAMP UZ RIJEKU


MOJ ŠEPAVI PRIJATELJ


I NJEGOVA MARENDA


VEGETARIJANAC NI DA ČUJE

Vozeći dalje kanjonom Ibra, sa lijeve strane se otvara planina Kopaonik, a sa desne Golija. Kada se pogleda reljef onda se vidi da je to zapravo najbrdovitija regija u cijeloj Srbiji. Zatim prolazim kroz grad Rašku, a potom napuštam Ibar i skrećem prema Novom pazaru.
Taj grad je bio nekad sjedište Novopazarskog sandžaka, značajne pokrajine u Osmanskom carstvu. Danas se ta pokrajina proteže preko dvije države: Srbije i Crne gore. Karakterizira ga većinski muslimansko ili točnije bošnjačko stanovništvo. Samim gradom dominira čaršija, otomansko obilježje koje karakteriziraju brojni dućani, džamije, česme i gomile raje na ulicamablabla. Najveći proizvođač jeansa, najveći uvoznik i distributer turske "markirane" garderobesmokin i grad sa najmlađom populacijom u Srbiji. Bar tako mi napriča mesar dok mi je rezao dimljenu govedinu. Koja će na kraju opet završiti psima. Kaže on, da dok je Slobo ratovao devedesetih, raja nije izlazila iz spavaćih soba, a kad su već u spavaćima šteta je bilo gubiti vrijemekisskiss I tako danas, pola grada ima 25-30 godina.


IBARSKA MAGISTRALA


SPOMENIK VOJNICIMA IZ PRVOG SVJETSKOG RATA


KOPAONIK U POZADINI


NIŠTA BEZ GURANJA


ČIKA RADE I NJEGOV TRIDESET GODINA STAR BICIKL SA RETROVIZOROM


ZATO RADE IMA RETROVIZOR


RAŠKA OBLAST JE PODRUČJE NAJSTARIJIH CRKVI U SRBIJI


Računao sam na smještaj u hostelu "Kan", koji je pokazat će se bio zatvoren, pa sam se na savjet lokalnog taksista smjestio u sobi kod nekog trgovca Turčina za pola cijene hostela, pristojnih pet eurića. Nešto kasnije šetajući čaršijom, privukla me mirisom tradicionalna radnja tetovska leblebdžinica, gdje se je pekao kikiriki, slanutak, razne sjemenke i slični orašasti plodovi, tako da se je to moglo kupiti i grickati još toplo.fino
Ali achtung, puni džepovi vrućeg kikirikija, a nigdje piva za kupitno. Ne prodaju, vlast zabranila, hodža zabranio, nije običaj, tko će ga znati. Već sam se pomirio sa presušenim grlomcry, kad tražeći ulicu gdje sam unajmio sobu, nailazim na neku lokalnu, izvana neuglednu gostionicu gdje su se zavukli novopazarski ljubitelji dobre kapljice. Bilo je tu i kartaša, i poslovnjaka, i galamdžija, i fine gospode, i raznih pečenja po stolovima, i vrećica sa jutrošnje pijace pod stolovima, baš gostionica u punom smislu te riječi. As it once was. Bez nepotrebnih mramornih šankova, spuštenih stropova, popločanih podova, nakićenih zidova. Jeo sam vrući kikiriki iz džepova, sisao pivo i kibicirao kartaše koji su za susjednim stolom igali remi i razmišljao kako je nas djecu stari naučio igrati ovu igru još u ranoj osnovnoj školi, kako bi imao s kim trenirati pred odlazak na kartanje sa ozbiljnijim igračima u neku drugu gostionicu možda sličnu ovoj.sretan



PREDGRAĐE


- 00:56 - Komentari (0) - Isprintaj - #

25.04.2017., utorak

1. DRINA BEZ FILTERA


RUTA (proljeće 2017)

Šole je nemilice ganjao poluprazan autobus bosanskim cestama, želeći valjda nadoknaditi pola sata, koliko je kasnio u startu..Nije mi ni naplatio pola prtljage (šest torbi + bicikla) uz napomenu da ga ne spominjem u slučaju kontrole. Na autobusnoj u Jajcu, oglasio je brzinsku puš pauzu, pa sam se izašao malo istegnuti. Popušio je pola cigare, ostatak je ugasio u šari na autobusnoj gumi i potjerao putnike natrag. Do Sarajeva, nije se više pušilo.no

Petnaestak godina ranije, jedan drugi šole, na putu izmedju Delhija i Kullu valleya u sjevernoindijskoj državi Himachal Pradesh je isto tako ganjao svoj šareni autobus, marke Tata, uskim planinskim putevima (iznad dubokih provalija), koji nisu dozvoljavali mimoilaženje osim na rijetkim mjestima. Tokom noći, kada bi naišlo kakvo vozilo iz suprotnog pravca, nije mu padalo na pamet da gasi duga svjetla, niti da popušta gas.lud Valjda je bilo stvar ponosa tko će koga propustiti na mjestima gdje se to moglo izvesti. Prva četvrtina autobusa je bila pregrađena kao njegova kabina u kojoj su okolo sjedili neki ljudi, vjerovatno familija i prijatelji. U toj kabini se jelo, pilo, pušilo, duvalo, galamilo, gestikuliralo.. U nekoliko navrata prolazili bi kraj nekakvih, nazovimo ih hindu kapelica, te bi se tu zaustavljali da on nakratko izleti van, te izmoli pokoju zdravo šiva – višnu mariju i potom se vraćao i pun elana stiskao gas još jače uz odobravanje ovijeh iz njegove kabine. Iskusniji putnici-zapadnjaci koji nisu to mogli gledati su spavali ili se pravili da spavaju, dok sam se ja koliko – toliko hrvao sa snom, pokušavajući upiti ponešto od atmosfere i događajazijevnono

U neko doba, već se dobro razdanilo, pukla je guma, te se autobus zaustavio u selu i svi su izašli van iz njega. Da li sam otišao protegnuti noge, tražio nekakav wc ili pogodno žbunje ili se negdje naslonio i zakunjao, nisam više siguran, ali zapamtio sam da su svi negdje nestali osim možda dva – tri pospana bijelca nezainteresirana za bilo kakav razgovor. Nakon više od sata, slijedeći kadar što pamtim je graja i dolazak dvadeset – trideset, što poznatih što nepoznatih putnika od kojih je jedan kotrljao novopronašli kotač - gumu. Pretpostavio sam da su obišli dva – tri sela u potrazi za njom, kupeći nove putnike i znatiželjnike, srčući usputne čajeve i vukući pokoji dim charasasmokin, ako ga je tkogod izjutra nudio.
Za razliku od šoleta iz prve priče ovaj nije ugasio svoju cigaretu u šaru autobusne gume i nije požurivao putnike da se što prije krene. Nije ni mogao i da je htio. Jer šara na novopronašloj gumi gotovo da i nije bilo. Ako kažem milimetar, pretjerat ću.smijeh A nije i da mu se žurilo. Prošlo je još gotovo sat dok se nije zamijenio kotač i uz neprestanu muziku krenulo dalje. Autobus je bio pun života. „Ko to tamo peva!!!“. Indijska varijanta.sretan blablasmijehpjeva
Nakon nekog vremena je opet pukla neka druga guma eek. I nitko nije djelovao zabrinut zbog toga. Bilo mi je baš drago da sam u tom autobusu. A ni u ovom u Bosni, nije mi bilo loše. mah


HIMACHAL PRADESH 3/2003

Nakon šest godina, dolazim po drugi puta u Sarajevo, smještam se opet u hostel Ljubicu na Baščaršiji, te odlazim prošetati u mladu noć. Vraćaju mi se sjećanja iz prošlosti.Tada sam ovdje došao nakon nekoliko mjeseci putovanja, disao punim plućima, sreo sam neke drage ljude, pa mi je sad teško bilo nadmašiti dojam od prošlog puta. Ali to nije ni bio cilj.
Nešto kasnije u hostel stižu dva mlada punašna Škota iz Edinburga. Oni su isto došli po drugi puta. Točnije jedan od njih je čini mi se slavio rođendan i pozvao drugoga. Doletjeli su taj dan nekim low cost letom u Tuzlu, pa tamo iznajmili auto i dovezli se ovdje, mene probudili mad i otišli partijati. Sutra sve ovo ponavljaju obrnutim redoslijedom i vraćaju se kućama. Priznaje mi ovaj prvi, da je to malo naporno, ali da je to sve ugurao u budžet od stotinjak funti i da su chevapchichi always good reason to come here. I da je Balkan his favorite part of Europe. Bile su tamo još dvije Indijke iz Kanade, ali nisu nas baš doživilenono. Recepcioner je opleo drvljem i kamenjem po mladim Škotima, jer da su ostavili nered iza sebe, a još im je dao parking za đabalesku. Ovo me podsjetilo na anegdotu iz jednog beogradskog hostela od prije nekoliko godina kad su jednu večer došla dva policajca i tražila popis svih Šveđana koji su tamo bili smješteni. Ujutro su došla druga dvojica i ovaj put tražili Škote. Ovi od jučer zapamtili da počinje na Š. Naime, igrala se je kvalifikacijska utakmica Srbija – Škotska, pa su htjeli evidentirati navijače. Na kraju su škotski navijači postali udarna vijest jer su pomogli rasčistiti snijeg na stadionu da bi se utakmica uopće mogla odigrati..



SARAJEVO 3/2017

Sutradan, nakon kahvenisanja, opskrbe, razgledavanja i davljenju u neprevaziđenim bosanskim pitamanjami, spakirao sam torbe i krenuo u pravcu istoka planirajući da za dva dana vatam Drinu.
Što se tiče pita i pitaca, savijača i bureka, zvrkova i prstiju ili kako god ih zovu u okolnim državama ili regionu, ovdje su one još uvijek, čini se nacionalni ponos. Iza vratiju koja se mogu vidjeti s onu stranu pulteva u ovdašnjim pekarama, se (još) uvijek nalazi Suljo u bijeloj majici (sa pokojom rupicomsmijeh), koji brašnjavim (i dlakavimsmijeh) rukama rasteže svježe jufke i puni ih sirom, zeljem, krumpirom ili mesom, umjesto da ih prodavačica sa špangicama i rukavicama prije posla i između gužvi, sama peče poluzaleđene u hajtek konvektomatu. No, da se ne zavaravamo, mlinari se brzo šire, pa će skoro doći i toj pekarskoj tradiciji kraj, iza onih vrata više neće miriti, Suljo će ponekad Muji i Fati razvući pite kod kuće, a oni će njega ponekad ugostiti u vicevima.



No, vratimo se na put..
Nakon što duže vrijeme nisam biciklirao (sa bisagama), u kombinaciji sa današnjim prvim danom i sa usponom preko planine Romanije, odmah me stisnula upala i vrtio sam film „Što mi je ovo trebalo!“ headbang, ali nekako sam se potješio misleći na bogatu trpezu kupljenu na sarajevskoj tržnici.fino
Već se je laganao spuštao mrak, pa je trebalo još pronaći nekakvo mjesto za kamp. Upao mi je u oko jedan brežuljak između sela na Podromanijskoj visoravni. Tu bih trebao biti zaštićen od auto farova i eventualnih prolaznika, pošto je rano padao mrak. Odgurao sam bicikl na brdašce, odabrao neko mjesto za šator i sjeo odahnuti prije postavljanja istog. Ma jedva da sam sjeo, kad netko se dovezao kolima sa druge strane na isto brdašce i ostavio upaljene farove. Nakon desetak minuta sam upalio čeonu lampu i krenuo prema autu razmišljajući da je bolje da se javim sam, pa zamolim za dozvolu da prenoćim (ukoliko je to njegova zemlja) ili da bar vidim što tu traži. Međutim, u autu više nije bilo nikoga, unatoč upaljenim svijetlima, pa sam se vratio zaobilazeći nekakve kamene blokove. Primjetio sam da je netko zapalio vatru nedaleko iza auta, a ubrzo potom čovjek (ili više njih) se vratio u auto, te se njime spustio sa brdašca - brežuljka i odvezao. Teško mi je bilo po mraku procijeniti udaljenost te vatre, koja se širila i nisam bio siguran da li ju je netko ostao nadgledati ili ne. Nisam ni znao da li će se širiti u mome pravcu, ali sam bio preumoran da tražim novo mjesto i odlučio sam čekati zijev. Dok sam večerao već je postajalo hladno, namjestio sam šator i odlučio se ušuškati u vreću i ostati budan još neko vrijeme da se uvjerim, kako vatra neće okrenuti u mome pravcu. Bio sam gotovo siguran da ju je netko zapalio s namjerom da spali travu i korov, ali mi nije bilo jasno zašto se to radilo po mraku..bang
Slijedeće što se sjećam, probudio sam se i bilo je jako hladno. Obukao sam sve na sebe, u šatoru je, ako je vjerovati bicikl kompjuteru bilo oko 2-3 stupnja, a imao sam osrednju vreću za spavanje (comfort 0-5). Provirio sam prema vatri koja se činila možda zericu dalje i opet zaspao. Nakon još nekoliko buđenja od hladnoće omotao sam se i astrofolijom i nekako dočekao jutro. Čitajući himalajske i slične zapise, gdje bude po -30 u šatorima, onda mi ovo izgledaju smješni uvjeti, ali ipak nisam mogao pošteno spavati. Vjerovatno se uvukla hladnoća u kosti, dok sam dugo čekao vani i motrio vatru.
Sa izlaskom sunca, izašao sam i ja.mouthwash Šator se skorio od mraza. Kameni blokovi okolo su bili gomile razbacanih stećaka (srednjovjekovnih nadgrobnih spomenika) o kojima nitko nije brinuo. Zgarište od jučerašnje vatre je bilo na triput većoj udaljenosti nego se je to meni sinoć činilo. Možda oko tristotinjak metara udaljeno. Podno zgarišta je bilo i kršćansko groblje sa malom crkvicom.
Dakle optička varka. Ali dobro je došla za dramatiku..smijehlaze


VATRA NAVEČER

NEKROPOLA STEĆAKA ( GORE DESNO JE ZGARIŠTE OD PRETHODNE VEČERI)

Slijedeći dan polagano, napuštam Podromaniju i iza Rogatice ulazim u kanjone, prvo Prače, a potom i Drine.. Zavoji, tunelčići, oštre litice, rijeke, priroda u svom sjaju, mam čovjek zaboravi na teškoće i poželi da vožnja potraje što duže..sretan
Ipak trebalo je biti na oprezu u ovim krajevima, jer, ako citiramo andrićevog junaka Starinu Novaka, koji je ostarjevši morao napustiti hajdukovanje po Romaniji, ali je ovako rekao svome nasljedniku Grujici: "Kad sjediš u busiji (zasjedi), ti dobro gledaj putnika koji naiđe. Kad vidiš da jordamli (ponosito) jaše, a na njemu crveni džemadan (muško odijelo) i bijele tozluke (dokoljenice) to je Fočak (stanovnik Foče). Udri odmah jer taj ima i na sebi i u bisagama. Ako vidiš siromaški odjevena putnika, oborio glavu i poklopio se po konju, kao da je u prošnju pošao udri slobodno, to je Rogatičanin. Takvi su svi tvrdice i tutumraci, a puni para kao šipak. Ali ako vidiš neku divaniju (lud čovjek), prekrstio noge na sedlu i pjeva iza glasa ne udaraj i ne kaljaj ruke uzalud, nego pusti trice nek prođe; to je Višegrađanin, a taj ništa nema, jer se u njih para ne drži.rofl
Dakle, "glumeći" divaniju, stižem u popodnevnim satima na mjesto gdje Drina izbija cijelom težinom svoje vodene mase, zelene i zapjenjene, iz prividno zatvorenog sklopa crnih i strmih planina, gdje stoji veliki, skladno srezani most od kamena, sa jedanaest lukova širokog raspona (citat Ive Andrića)


JAHORINA


NIKAD NIJE KASNO


RIJEKA PRAČA

DRINA

Most je građen po nalogu velikog vezira Mehmed paše Sokolovića. U romanu "Na Drini ćuprija" se opisuje kako su pojedini dječaci odvođeni na konjima u sepetima (košarama), kao danak u krvi put Stambola (Istanbula). Jedan od tih dječaka je bio iz visokog sela Sokolovića sa zapadne obale Drine, koju se tada prelazilo skelom, na mjestu gdje je kasnije izgrađena ćuprija.
Most je obnavljan nekoliko puta, što zbog vojnih razloga, a djelom i zbog poplava. Kako se u romanu spominje da nije prošla ni jedna generacija stanovnika kasabe koja ne pamti velike poplave, tako nažalost, nije prošla niti jedna generacija koja ne pamti ljudska stradanja, pokolje i ubijanja sve do dana današnjega. Zbog svoje vjekovne pogranične pozicije i strateške važnosti mnoge vojske su dolazile i odlazile preko tog mosta. A stanovnici su redovno najebali. Zavisno jel se krstili il klanjali.
U današnjem Višegradu, osim ćuprije gotovo da i nema ničega starijeg od stotinjak godina. Ali da bi se to nadomjestilo pobrinuo se jedan čuveni režiser. Na mjestu nekadašnje kasabe izmađu rijeka Rzav i Drine izgrađena je zadnjih desetak godina nekakva replika kamenog grada, kao mješavina raznih stilova koji su se smjenjivali kroz ovdašnju povjest. Pošto su ih Otomanska imperija, Austrougarska i Kraljevina SHS propustili izgraditi tokom svog boravka. Koliko god ta investicija donijela dobrog i otvorila nova radna mjesta i pridonijela razvitku ovoga kraja kroz turizam, malo je reći da je kulturološki kič. Ismijavanje povješću. Anti Andrić grad. No, možda je to je samo moje subjektivno mišljenje. Život treba ići dalje. A i ja za njim.
Uz zvukove ove predivne sevdalinke (https://www.youtube.com/watch?v=dIsUFGiCJpE ) , rijeku Rzav koja prati cestu i zalazak sunca iza leđa, valjalo je krenuti i potražiti konak, te se dobro odmoriti, prije sutrašnjeg uspona na Šargan.

U lijepom starom gradu Visegradu
gdje duboka Drina valovima tece
ostade mi samo tuzna uspomena
asikovah s dragom skoro svako vece

A i jutros slusam, pjevaju slavuji
na Bikavcu brdu grada Visegrada
ustaj, curo mala, ruzo procvjetana
vec je zora rana Drinu obasjala

Evo sam ti dos'o, sjedim na Bikavcu
slusam, Drina huci, novi dan se radja
sve je kao nekad, pjevaju slavuji
samo tebe, draga, na Bikavcu nema

Visegrade grade, gdje je moja draga
ko da sa mnom nikad sretna nije bila
gledao sam Drinu dok me je ljubila
zar je nase noci vec zaboravila



VIŠEGRAD

- 13:35 - Komentari (0) - Isprintaj - #

< ožujak, 2018  
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Ožujak 2018 (1)
Veljača 2018 (1)
Lipanj 2017 (1)
Travanj 2017 (1)

Ovaj blog je zamišljen kao nekakav nastavak od prethodnog bloga nazvanog STO(145) DANA oko BALKANA, ali pošto se nikako nisam uspio sjetiti lozinke za staru adresu, morao sam otvoriti na novoj. Blog bi trebao malo dočarati utiske sa tri ture koje su odvožene na proljeća 2017, 2016 i 2015 godine. Krenuti ću sa posljednjom turom iz 2017, dok su još svježa sjećanja, pa ondak na 2016 i na kraju na ovu iz 2015 koju sam odvozio zajedno sa prijateljem Mirkecom, za razliku od prve dvije koje sam vozio sam. Tempo objavljivanja postova mi je teško obećavati zato što sada ide ljeto i sezonski rad koji baš ne ostavlja puno vremena za pisanje. Bit će nešto fotografija, opisa pojedinih krajeva, povjesnih podataka, dojmova, dogodovština, a i ako se zametne pokoja lovačka pričica, nemojte zamjeriti.



Hit Counter

Prethodni blogovi

STO (145) DANA oko BALKANA(2011)

ZBRDANIZDOLI (2013) (ako ne radi veza, može se upisati naziv u google)




KONTAKT:
trbojevic.stanko842@gmail.com