10.03.2018., subota

PEĆ - PROKLETIJE - KELMEND ROAD

Pred sam dolazak u Peć iz pravca Đakovice svraćam u posjetu pravoslavnom manastiru Visoki Dečani iz 14 stoljeća. To je jedna od najznačajnijih i najočuvanijih srednjevjekovnih građevina na ovim prostorima i nalazi se na listi Unescove svjetske baštine. Trenutno je pod prismotrom braće Slovenaca u sklopu međunarodnih snaga KFOR-a. Smješten je na rijeci Dečanskoj Bistrici, podno Prokletija, a utemeljio ga je kralj Stefan Dečanski.
...Nešto kasnije stigavši u Peć pronalazim jedini hostel koji je bio zatvoren zbog radova, ali su me poslali da pitam u obližnji hotel Karagaq. Isti je bio preskup, ali pošto je šef ljetovao negdje u Istri (ili prodavao sladoljed fino) u to ime mi je ponudio besplatnu alternativu u obliku hotelskog travnjaka za camping, pod uvjetom da rano ujutro isparim prije nego što gosti počnu skupljati na terasi. Prilikom večernjeg obilaska grada, nailazim na prostorije planinarskog društva "Đeravica", a kako sam se dvoumio preko kojeg prijevoja sutra krenuti, kucam na vrata i predstavljam planinarima svoju dilemu. Naime za jednu od varijanti, prijevoj Čakor ( izgrađen još 1925 godine uz podatak da je bio najviši cestovni prijevoj u nekadašnjoj kraljevini SHS), koji me najviše privlačio sam sumnjao da bi mogao biti pod snijegom i da ću možda imati problema sa prelaskom granice. Ljudi su pomogli savjetima, poslali me na drugu (sigurniju) cestu, a dobio sam i na poklon planinarsku kartu Prokletija. Iz 1966 godinesretan . ... Slijedeće jutro sam se prenemagao jer me čekao golem uspon, sve do prijevoja, te istoimenog graničnog prelaza Kula na oko 1800m ..Nakrcao sam torbe hranom, vodom i raznim slatkišima i krenuo. Nekako mi je najlakše bilo zaboraviti na muke uz muziku iz slušalica, te odrediti za usputne ciljeve neke nadmorske visine gdje ću se odmarati i tako u intervalima. Srećom, bilo je puno serpentina na putu, a to uglavnom znači da je uspon podnošljiv i da, ako nam vjetar u nekom pravcu odmaže onda će iza slijedeceg zavoja u suprotnom pravcu vjerovatno pomagati. Za razliku od npr. driture (pravocrtne uzbrdice) od kojih 4-5 km uspona sa nepovoljnim hladnim vjetrom koja je naišla pred sam kraj, pa nije bilo drugog nego se ubundati i gurati. ...Malo po malo nakon 5-6 sati vožnje (i guranja), 4-5 litara ispijene tekućine i petnaestak stupnjeva nižom temperaturom izlazim na prijevoj Kula i oblačim sve što imam na sebe jer slijedi dvadesetkilometarska nizbrdica do planinskog mjesta Rožaje u Crnoj Gori. Odakle je trebalo produžiti još daljnjih tridesetak do nešto većih Berana gdje već polumrtav jedva pronalazim neku sobicu. Te večeri vjerovatno nije postojala umornija osoba od mene u Crnoj Gori zijev (doduše, neke od deset crnogorskih zapovjesti kažu: "Čovjek se rodi umoran i živi da bi odmarao!" i " Ako vidiš nekoga da se odmara, pomozi mu!"). Daklen, nije da je konkurencija bila laka..smijeh








MANASTIR I OKOLICA



PEĆ (PEJA)




PLANINARSKO DRUŠTVO ĐAKOVICA





PRVA POLOVICA



PRIJEVOJ KULA




BERANE

Sutradan sam još uvijek dvojio dali krenuti preko Andrijevice na prekrasne Komove i dalje prema Kolašinu što bi bila varijanta B ili prema Plavu i Gusinju podno Prokletija i onda preko sjeverne Albanije do Skadarskog jezera što je bila varijanta A. Pećki planinari su mi spominjali prekrasni novoasfaltirani put kroz sjevernu Albaniju, ali u turističkom uredu u Peći su mi rekli da nemaju pojma i dali mi neki formular "Peaks of Balkans cross border premition" sa nekoliko kontakt mailova iz okolnih zemalja među kojima je bio i mail albanske granične policije u Skadru. Na odlasku iz Berana još uvijek neodlučan gdje krenuti svratio sam u market da se opskrbim prije odlaska i kada sam izašao iz njega vidio sam još jedan touring bicikl naslonjen do moga. Sačekao sam vozača, mladog američkog profesora geografije Paula, koji je nažalost išao u suprotnom pravcu od mene, ali vidi vraga baš je došao iz Gusinja, a prije toga iz Skadra upravo tom planinskom cestom za koju su mi rekli je policija napisala u mailu da nije asfaltirana i da je vjerovatno pod snijegom. Paul je samo rekao "That road is more that awesome, but you need to consider steep climb in some parts".... Istu tu rečenicu sam ja uz smješak ponovio njemu za njegovu sutrašnju dionicu preko prijevoja Kula kada bude išao na Kosovo.. Oraspoložen tim saznanjem i kratkotrajnim druženjem, uputio sam se prema Plavu i Gusinju razmišljajući o toj slučajnosti. Život je lijep.thumbup

Iz Plavskog jezera izvire rijeka Lim. A onkraj jezera je smješten gradić Plav, a nešto dalje i Gusinje. Sa svih strana okružena visokim planinama, ovu regiju bi čovjek zamijenio Alpama, kad se ne bi zagledao u otomansku arhitekturu i minarete. Ovaj kraj je pripao Crnoj gori nakon Balkanskih ratova, ali tada i gubi svoju važnost jer je jedan dio (najvažnije) stare ceste za Podgoricu pripao Albaniji, pa su Plav i Gusinje ostali odsječeni. Nakon toga velik postotak stanovništva emigrira. Nedaleko Gusinja dvije prekrasne doline Grebaja i Ropojana se duboko usjecaju u masiv Prokletija, a ova prva je i bila moje ciljano odredište za noćenje. No od silnih obećanih planinarskih domova, konačišta, etno i sličnih kućica, tu večer baš ništa nije radilo, pa sam ostao i bez društva i bez peći. Kampirao sam vani, no bilo je prilično friškec. Sutradan ujutro sam se smjestio na nekoj terasici u Gusinju pokušavši ugrijati kosti na suncu priupitajući dva poluusnula lokalca za susjednim stolom za wifi pasword. Nakon kojih pola sata "grijanja" stiže ulicom dvoje-troje djece sa ispruženim rukama vičući :" Ajde, ajde, daj nešto, daj nešto". Jedan od "usnulih" mladića ne pomjerivši se je uzvratio sa sočnim :"Mrš !!..Već ste ovdje, od ranog jutra, mrš kući !". Ni djeca, čim su se udaljila pokoji metar, ne ostaju dužna sa uvijek dobrim : "Jebem ti mater! Jebem ti mater! I oca, i oca..!" zaokružio je najmlađi od kojih jedva pet-šest godina. Djeca su nestala, mladići nisu ni trepnuli, a neki stranci na stolu nedaleko moga su me priupitali da im prevedem maloprijašnju korespodenciju..." Local language. Something like good morning, how are you today?laze". Svi smo se slatko nasmijali tome odgovoru, a ja sam krenuo ka trgovini napuniti zalihe pred posljednju dionicu ove ture. Ispred trgovine srećem Chucka, starog, olinjalog amera koji vozi neku trokolicu, jer mu kičma radi probleme na običnom biciklu..Prezimit će kaže u Gusinju, a potom na proljeće ide prema Rumunjskoj. I on mi preporuča sjevernu Albaniju, kao very best.. Kaže na trokolici se manje umara, ali nije pregledan i teško se izvlače uzbrdice. Kod njega je ovaj Paul kojeg sam sreo jučer prespavao.



GEOGRAF PAUL



DOLINA GREBAJA



CHUCK SA TROKOLICOM


Na svega nekoliko kilometara od Gusinja nalazi se granični prelaz sa Albanijom. Nakon kojega cesta prelazi u makadamsku, ali srećom tek na jedan kilometar. Ubrzo potom nazire se novoasfaltirana cesta, sa dvije trake, ali ipak ponešto uža nego obično. Ubrzo se nailazi na odvojak za Vermosh, najsjevernije mjesto u Albaniji, a ja nastavljam lijevo uzbrdo prema selu Lepushe gdje bi trebao početi spust. Na nekoj ravnici gdje su bile dvije tri kuće, maše mi mladić od kojih petnaestak godina i zove da pređem preko mostića i potom me poziva u kuću. To je bilo jedno od najsiromašnijih domaćinstava koje sam ikad vidio. Nešto vrta, tri ovce, prastara peć, ormarić, stolić, kauč. I samo je odskakao novi krov. Kasnije sam vidio po selima da svi imaju nove krovove. Vidio sam ispred kuće kutiju sa čavlima koje su odnekud izvadili i ravnali. Mladić je znao nekoliko riječi na engleskom i nekoliko na talijanskom..Pokazao mi je ponosno magnetić na frižideru sa natpisom na češkom koji je dobio od nekog motorista. Natočio nam je po rakijicu, a u međuvremenu je došla i majka koja je skuhala kavu. Bio je očito sretan da je netko došao. Mogu zamisliti koliko je njima značila ova cesta prije koje je ovuda rijetko koji stranac prolazio. Završio je osnovnu u obližnjem mjestu - selu Lepushe i vratio se kući raditi. Htio sam se nekako zahvaliti, ali nisam imao ništa konkretno za dati osim čokolade, a da mi baš nije neophodno (ili možda preskupoyes). Onda su me ovce podsjetile da bi mogli imati sira, pa sam priupitao: "Formaggio?". Došla je opet majka i izvadila iz nekog ormara sira i na moje inzistiranje jedva da su pristali uzeti novac za njega. Baš je bio prvoklasan. Možda isti kao što bi kupio na tržnici, ali bitna je ova priča oko njega.
Na ovim svim mojim putovanjima, a i iz brojnih pročitanih putopisa, ako bi mogao izdvojiti neko "ajmo reći" pravilo, pokazalo se je da što su ljudi siromašniji to je gostoljubivost veća. Bez obzira na narodnost i religiju. Što dalje od turista, civilizacije i uobičajenih turističkih ruta, više će se ljudi radovati vama, a manje vašem novčaniku. Sigurno da i tu ima i iznimaka, ali još je sigurnije da globalizacija galopirajućim korakom sa svim svojim materijalnim "vrijednostima" osvaja i veoma zabačene i siromašne krajeve. Kada se sjetim čitajući ranije putopise iz prethodnog stoljeća, uvijek je tu bila neka doza romantike, zamišljanja kako bi ti krajevi i događaji po određenom opisu trebali izgledati. Danas sa tri klika interneta romantika za znatiželjnog čitaoca se brzo gasi pod najezdom velike količine novih informacija..













Uslijedio je nastavak kroz sjevernoalbansku Kelmendi regiju po istoimenom novoasfaltiranom putu koji je malo je reći prekrasan. Brojni strmi zavoji, klisure, riječice, pastiri sa stadima, pokoje selo i gotovo prazna cesta..Ljepši zadnji dan na ovoj turi nisam mogao poželjeti. Nakon dugog spusta prateći riječicu Cijevnu do mjesta gdje se ona odvaja u Crnu Goru, cesta se veoma oštro penje u desetak velikih serpentina do vidikovca na platou gdje izlazi iz kanjona, a potom slijedi novi dugačak spust sve do graničnog prijelaza Han i Hotit na Skadarskom jezeru. Negdje na spustu sam htio fotografirati ogromni križ od kamenja na brdu (ovdašnji stanovnici su većinom katolici). Otvorivši praznu torbicu na volanu gdje inače stoji fotoaparat uslijedio je hladan tuš.no Brzo sam se prisjetio da sam ga najvjerojatnije zadnji put vadio na vidikovcu kojih petnaestak kilometara nazad. Uzbrdo. Bilo je već kasno i pošto se ne bih stigao vratiti do tog vidikovca za danjeg svjetla, zamolio sam nekog čovjeka u prvoj kući da me prebaci do te lokacije autom. Čovjek je pristao, ali na žalost aparata više nigdje nije bilo. Kasnije sam se sjetio da sam ga vjerovatno odložio na bisagu iza zadnjeg sica i pošto sam imao slušalice, jednostavno nisam čuo kad je pao. Tokom cijelog dana sam ga vadio nebrojeno puta iz torbe na volanu, ali baš nakon tog vidikovca sam bio lijen, pa sam tu i tamo slikao samo telefonom.headbangheadbang Aparat sa objektivom je bio otprilike vrijedan kao bicikl i sva ostala oprema zajedno, a jedino što me moglo malo utješiti je da sam dan-dva prije baš promijenio sd karticu tako da su mi bar ostale te slike. Doduše bez ovih najnovijih. Jebi ga.. Dva sata kasnije stigao sam u Podgoricu kod mojih drugih couchsurfera Ivane i Gorana Markovića..Goran je bio ljubitelj talijanskog nogometa i crnog vina, pa mi je nekako lakše bilo zaboravit na gubitak i održavati pristojan smješak na licu. Hvala im...Nakon prespavane noći ukrcao sam se sa biciklom na vlak. Ova pruga Bar - Beograd je izgrađena sedamdesetih godina prošloga stoljeća i na svojih 476 km ima oko 250 mostova u ukupnoj duljini od 15 kilometara i oko 250 tunela u duljini od nevjerojatnih 115 kilometara..










KELMEND ROAD



IVANA i GORAN MARKOVIĆ IZ PODGORICE





DETALJI S PRUGE



Time bih završio ovaj mali putopis sa ove proljetne ture 2017 i zahvalio svima na čitanju...








- 02:12 - Komentari (0) - Isprintaj - #

< ožujak, 2018  
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Ožujak 2018 (1)
Veljača 2018 (1)
Lipanj 2017 (1)
Travanj 2017 (1)

Ovaj blog je zamišljen kao nekakav nastavak od prethodnog bloga nazvanog STO(145) DANA oko BALKANA, ali pošto se nikako nisam uspio sjetiti lozinke za staru adresu, morao sam otvoriti na novoj. Blog bi trebao malo dočarati utiske sa tri ture koje su odvožene na proljeća 2017, 2016 i 2015 godine. Krenuti ću sa posljednjom turom iz 2017, dok su još svježa sjećanja, pa ondak na 2016 i na kraju na ovu iz 2015 koju sam odvozio zajedno sa prijateljem Mirkecom, za razliku od prve dvije koje sam vozio sam. Tempo objavljivanja postova mi je teško obećavati zato što sada ide ljeto i sezonski rad koji baš ne ostavlja puno vremena za pisanje. Bit će nešto fotografija, opisa pojedinih krajeva, povjesnih podataka, dojmova, dogodovština, a i ako se zametne pokoja lovačka pričica, nemojte zamjeriti.



Hit Counter

Prethodni blogovi

STO (145) DANA oko BALKANA(2011)

ZBRDANIZDOLI (2013) (ako ne radi veza, može se upisati naziv u google)




KONTAKT:
trbojevic.stanko842@gmail.com