| < | travanj, 2024 | > | ||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | |||||
|
SVATOVI -nastavak S obzirom da je selo znalo kada će biti svatovi, počele su pripreme i kod obitelji gdje će biti svatovi i kod onih koji će, tako su vjerovali, biti pozvani u svatove. No ipak sve dok zaručnici nisu osobno došli, pozvati u svatove, nije se znalo tko će biti pozvan. Već prve nedjelje oglašene u crkvi budući mladenci su svaku večer išli, od jednih do drugih, u selu pozvati ih na svoje vjenčanje. Naravno da su mladence uvijek počastili, bilo rakijom, bilo vinom i kada bi se u kasnu večer vraćali kući veselje im je bilo vrlo izraženo. E sad, svi pozvani imali su nepisanu obavezu; negdje deset dana prije svadbe, u kuću gdje će biti svatovi, donijeti tzv.“ košaru“. Bila je to prava košara, velika šibrana, (tako smo je zvali jer je bila od šiba, imala je dvije ručke i koristila se i na polju i u dvorištu i u kući) u njoj se donosilo; jaja, šećer, mast, putar, sir, vrhnje, ulje, brašno, riža, orasi, mak, kokoš ili pilići i ako je bilo što od suhog mesa, šunka, špek. Na taj su način jedni drugima pomagali u pripremi svadbe. Naravno da se znalo i dobro pamtilo kako se svaka dobivena košara (misli se na sadržaj u njoj) treba jednoga dana vratiti kada kod drugih budu svatovi. I, tako negdje, tjedan dana prije samog vjenčanja žene, a uglavnom su to bile rođakinje i susjede pod vodstvom glavne kuharice, u mom je selu to bila teta Matlena, počele bi sa pripremama. Mijesilo se tijesto za fine tanke rezance za juhu, kao da je mala tvornica, jer tri su dana bile juhe sa dugačkim rezancima i to nije smjelo pofaliti. Pekli su se suhi kolači, oni koji mogu stajati nekoliko dana, dva dana prije svadbe pekle su se torte i kremasti kolači. Kako nije bilo frižidera čuvalo se u podrumima gdje je bilo hladno ako je svadba bila ljeti, a inače u špajzama koje se nikada nisu grijale, kao ni veći dio kuće. Kuhinja je u to vrijeme priprema bila kao bojno polje. Meni se sada čini, da je bez obzira, koliko su te žene sve radile na ruku jer nije bilo miksera, njihovo veselje pretočeno u te kolače kojih je bilo teško sve nabrojati. No meni su uvijek bili najdraži „slavonski bećarci“, oblatne, breskve, nusl- štange i torte svih fela. Seoska imanja su često, a mi jesmo, imala ljetne kuhinje tako da se moglo peči u obje i u ljetnoj i u zimskoj jer je vrijeme bilo ograničeno. Kako ni jedna kuća nije imala dovoljno suđa za svatove posuđivalo se od rodbine, prijatelja i susjeda. Najveća briga oko suđa, bila je da se ne bi što razbilo jer trebalo je sve vratiti ili kupiti novo ako se što razbije. Sjećam se da smo imali više različitih tanjura jer se nikada nije kupovao cijeli špajzservis nego onako na komade, a uglavnom teško je bilo naći baš isti uzorak ako se što razbilo. Mislim da je i u drugim kućama bilo slično. Žene su radile gotovo cijele dane, a kada bi pala noć sve se smirilo, peći su se pogasile, a mirisi su preplavili cijelu kuću. (ima još) |
|
SVATOVI-II Kao dobro pripremljena predstava, u večernji sat došli bi roditelji mladoženje u kuću mladenke (mlade, tako se govorilo) da utanače što i kako. Najvažnije je pitanje bilo oko toga, što tko ima za dati i je li to dovoljno. Drugo najvažnije je pitanje koliko koja strana mora svatova imati. To, mora uvijek se odnosilo na rodbinu bližu i daljnju, jer nije se smjelo nekoga ne pozvati ako taj očekuje biti pozvan. Kako su to, u familiji, znali ostala mi je tajna. Kada bi se to pitanje donekle utanačilo i kada bi znali koliko će svatova biti, trebalo je odrediti tko će što od blaga dati jer sve te svatove treba tri dana hraniti ( i moji su bili tri dana). Onda se nabraja; koliko treba peradi, koliko odojaka, koliko janjaca i ako roditelji baš i nemaju (moji nisu imali) onda se gleda kada je prvi sajam da bi se moglo kupiti. Taj dio dogovora su uglavnom obavljali muškarci, očevi i braća. U mom se selu znalo što sve treba pripremiti za auštafirung. Ni jedna mlada nije nikada odlazila iz kuće bez točno određenog auštafirunga. Spremalo se u škrinju od ruha do posteljine. Sve rukom vezeno u dugim zimskim noćima. O tome su dogovarale majke i sestre s obje strane. Kada su očevi konačno dogovorili sve pojedinosti oko udaje tj. ženidbe, tada su dogovarali najpogodniji termin koji je uvijek ovisio o nekoliko faktora. Nije smjelo biti u Korizmi, a nije baš ni Advent bio pogodan. Osim toga, trebalo je voditi računa i o poslovima, sjetva, žetva i drugo. Konačno kada je i datum određen ostalo je još samo sa svećenikom dogovoriti oglašavanje. Oglašavanje u crkvi moralo je biti tri nedjelje prije vjenčanja. U crkvi se na svetim misama čitalo tko će se s kim vjenčati pa je tako cijelo selo sve znalo na vrijeme, a budući mladenci su se tada mogli pojavljivati zajedno oslobođeni od upitnih pogleda svojih suseljana. (nastavak slijedi) Zato volim tamburicu! |
|
Kažem posljednja ako poživim kako bih ju završila JOŠ U MENI SLAVONIJA DIŠE, bit će to prozna zbirka običaja i slavonskoga života. Volim blogo-pučanstvu dati na uvid bar nešto, vjerujem svima znano, ali posvuda drukčije. Ovaj put će to biti kako su izgledali svatovi u mojemu djetinjstvu. SVATOVI U ono vrijeme, moga odrastanja, vjenčanje je bio izuzetan događaj u selu. Ni jedno vjenčanje nikada nije bilo jednostavno. Vrijeme kada će biti, rijetko kada su određivali samo mladenci nego; češće roditelji mladenaca, vrijeme crkvene godine jer znalo se, u Korizmi i Došašću nema nikakvog slavlja, a bome ponekad i hitnost jer i onda su se, u ona vremena, dešavali nestašluci, tako bi govorili, pa ako se zalomilo, moralo se što prije obaviti vjenčanje da se ne daj Bože sazna. Uvijek se saznalo. Da će do vjenčanja doći znalo se i koju godinu prije samog čina, ali kada su odlučili da je pravo vrijeme ili ako kuća treba još jedan par ruku za sve težačke poslove ili su djevojci godine na izmaku, kako su nekada govorili:“ Ostat će stara cura“, za nju, a za njega bi rekli: “ Samo nek se keri, ostarĽt će pa ga ni jedna više gledat neće“. A mladi k'o mladi, uvijek im se zapravo žurilo do kreveta pa se i sam postupak priprema skratio na: “ hitno i odma“ kako se za takva vjenčanja govorilo. Najčešća su vjenčanja bila, u proljeće, kada snijeg okopni, a uglavnom je izgledalo ovako. (naravno nastavci slijede da vas ne zamori puno čitanja) P. S. u ponedjeljak slikamo podstanara, jupi godina i dva mjeseca, jupi |
|
ZAŠTO JE TAKO Uzalud su sva pitanja Odgovori samo traže nova Vrzino kolo se zapliće Kaljuža otvara svoje grotlo Najvažnije stanje uma Sve manje je ljubav dobrota Sve manje je mogu i hoću Zaboravljene riječi Davne prošlosti, mnogima Ugrabiti, prisvojiti još i još Nikada dosta ovog zemnog Ovog crvljivo prolaznog A Radost traži ne nalazeći Kao gluha i slijepa baulja Drugi drugome otima Misleći da može i smije Prisvaja pravo kao amanet Zalog za sutra kojega nema Sutra je tek tlapnja i izgovor Ovaj najmanji silno želi Biti silnik Među istima Koja li mu korist I jednoga dana, sutra Sutra ga čeka položiti Račun onome jedinom Kojemu se cijeli život Izruguje Život je prekratak Za popravak 11.04.2024. (Umjesto na MR 9. od subote sam na pola takva i nikakva. Opaka viroza, Otazan pregled dok ne ozdravim, a onda tko zna kada ću na red. CRP mi je još uvijek 25,1. Možda je zato ovo bunovno razmišljanje) |
|
VJEROJATNO NIŠTA Hodamo polako, s noge na nogu Nekako usporedno, a ne zajedno Odavno smo već izgubili biti Ništa ne pitaš, ništa ne tražim O čemu bi u ostalom, zašto Kao da smo već sve izgovorili Sve što smo imali za reći Ili to samo mislimo Ne želim tražiti izgubljeno Ne bi rezultat bio dobar Rekao si to jednom, jesi Rezultat To smo mi nespojivo zajedno Dugo je trajalo čekajući Sutra Koliko je bilo toga sutra Više ne pokušavam misliti Bilo je potrebno stati Na vrijeme Ali nismo znali Ako samo spomeneš, sjeti se Što ću Vjerojatno ništa, kao uvijek 06.04.2024. |