Cerovac komentira

< listopad, 2008 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Prosinac 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Kolovoz 2013 (1)
Lipanj 2013 (2)
Svibanj 2013 (1)
Studeni 2012 (1)
Rujan 2012 (4)
Kolovoz 2012 (1)
Srpanj 2012 (1)
Svibanj 2012 (2)
Travanj 2012 (1)
Veljača 2012 (1)
Prosinac 2011 (2)
Studeni 2011 (4)
Listopad 2011 (1)
Rujan 2011 (5)
Kolovoz 2011 (3)
Srpanj 2011 (1)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (10)
Travanj 2011 (7)
Ožujak 2011 (2)
Veljača 2011 (1)
Siječanj 2011 (3)
Prosinac 2010 (6)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (2)
Kolovoz 2010 (1)
Srpanj 2010 (6)
Lipanj 2010 (4)
Travanj 2010 (2)
Ožujak 2010 (9)
Siječanj 2010 (3)
Studeni 2009 (1)
Lipanj 2009 (1)
Travanj 2009 (2)
Ožujak 2009 (1)
Siječanj 2009 (4)
Prosinac 2008 (12)
Studeni 2008 (6)
Listopad 2008 (16)
Rujan 2008 (10)
Kolovoz 2008 (6)
Srpanj 2008 (1)
Lipanj 2008 (13)
Svibanj 2008 (31)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
dirigent, politolog, novinar, politički emigrant i ratnik nastoji misliti svojom glavom(ali mu to svaki put ne uspjeva)



The WeatherPixie



Web Counter
Get a Web Counter




Posijetite HRVATI.COM">

Tekstovi za pamćenje

S koncerta na bojište
Nikola Šubić Zrinski
Teta Ella
Političar uvijek istog kova
Ured za tisak i promidžbu
Kako sam želio postati Bosanac
u ranu zoru došla je udba
Naoružajte se Jobovom strpljivošću i zagorskom mudrošću
Kako se krojila hrvatska istočna granica?
Tko se to u Hrvatskoj boji bogatog seljaka?
Letak za Hrvatsku
Predgovor Hrvatskom političkom leksikonu
Stjepan Radić
Ante Radić
Ratni dnevnik-Topusko
Bor za učiteljicu

Linkovi
Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr







Blogerica.com

O autoru
Webfetti.com






Rođen 1946. u Zagrebu gdje sam završio i školovanje (glazbeno i gimnazijsko). Odlazim na studij dirigiranja u Beč, ženim se 1968. a 1969. se vraćam s diplomom u Zagreb. Radim u Nakladnom zavodu Matice hrvatske kao voditelj inozemne prodaje, 1970. prelazim u Studentski list kao direktor komercijale i novinar unutrašnje politike. 1971. me biraju za tajnika Komisije za veze s Hrvatima u svijetu Matice hrvatske i postajem novinar Hrvatskog tjednika. Nakon sloma Maspoka odlazim u emigraciju, prvo u Novu Hrvatsku, London, a zatim odlazim u Njemačku. 1976. i 1979. rodili su mi se sinovi. U Njemačkoj djelujem politički u Hrvatskom narodnom vijeću a uz to kao crkveni glazbenik a zatim i kao dirigent njemačkih filharmonija. U vlastitoj produkciji postavljam opere te gostujem širom Europe, Amerike i Australije. 1990. vraćam se nakon 18 godina emigracije u Hrvatsku i izabran sam za ravnatelja Zagrebačke filharmonije. Već krajem 1990. uključujem se u Narodnu zaštitu a od 01.07.91. sam u ZNG-u. Od 01.08. zapovjednik sam obrane Topuskog a od 10.10. zapovijednik obrane Južnog Velebita. Zagrebačku filharmoniju morao sam napustiti zbog spletki krajem 1993. i od tada sam se povukao, više-manje, iz javnog života.

11.10.2008., subota

Staleška svećenička udruženja

UZROCI PREKIDA DIPLOMATSKIH ODNOSA IZMEĐU VATIKANA I JUGOSLAVIJE 1952. GODINE (5.nastavak)



Poslije presude nadbiskupu Stepincu, odnosi Katoličke crkve i države bili su u prividnoj
fazi zatišja. No da su diplomatski odnosi između Vatikana i Jugoslavije visili o tankoj
niti, potvrđuje i Titova izjava predstavnicima američkih crkava početkom kolovoza 1947.
godine, u kojoj kaže:

»Ako Vatikan i dalje bude uzrok što svećenici kod nas ne zauzimaju bolji stav prema državi,
razumije se, odnosi će se pogoršati. Situacija je već bila takva da je skoro došlo do
prekida. Ali za sada nema izgleda da će odnosi biti prekinuti, jer mi imamo strpljenja.«(56)

No 1948. godine došlo je do problema u odnosima Jugoslavije sa Staljinovim SSSR-om i
Inforbiroom te se država sve više bavila tom i drugom međunarodnom politikom. Čak je i
nadbiskup Stepinac u jednom trenutku smatrao da se stanje počelo smirivati.(57) No to je bilo
samo prividno, iako je u periodu 1950.-1951. godine bilo nekih neslužbenih inicijativa od
strane države, uglavnom posredovanjem mons. Ritiga, koje su imale za cilj normalizaciju
crkveno-državnih odnosa, ali su suprotnosti bile prevelike da bi se postigao bilo kakav
napredak.(58)

Država je sustavno ali postupno nastojala umanjiti utjecaj religije u društvu postupnim
smanjivanjem prava na vjersku obuku, onemogućavanjem zapošljavanja ili napredovanja
za one koji nisu bili članovi Komunističke partije i sl. No država je krenula u pripremu
svoje najveće akcije, radi razbijanja crkvenog jedinstva, koje je trebalo oslabiti moć crkvene
hijerarhije, a Katoličku crkvu ako već ne službeno odvojiti od Vatikana, onda barem
politikom stvaranja tzv. »narodne Crkve« staviti pod svoj utjecaj. Da bi to postigla, država
je uz pomoć vlasti lojalnih svećenika poticala osnivanje staleških svećeničkih udruženja.
Vlast nije prezala ni od najgorih mogućih metoda pritisaka (ucjene, prijetnje zatvorom i
sl.) na pojedine svećenike kako bi ih natjerala da postanu članovi navedenih udruženja.

U tom procesu stvaranja udruženja krenulo se prvo u onim krajevima gdje su crkvena
hijerarhija i veći broj svećenstva bio skloniji suradnji s vlastima, kao što je to bilo u Istri,
Sloveniji i Bosni i Hercegovini. Udruženja su osnivana i u drugim vjerskim zajednicama,
ali je to imalo drugi karakter, jer je ostale vjerske zajednice vlast već imala pod svojom
kontrolom. Glavninu operativnih poslova u osnivanju udruženjâ imale su komisije za vjerske
poslove, a posebno predsjednik hrvatske komisije mons. Svetozar Ritig, koji je bio i
doživotni začasni predsjednik Društva katoličkih svećenika Hrvatske.

Prvo staleško udruženje katoličkih svećenika osnovano je u Istri, na poticaj Bože Milanovića,
bliskog prijatelja mons. Ritiga. Staleško udruženje katoličkih svećenika za Istru,
uz podršku državne vlasti, osnovano je 16. rujna 1948. pod novim nazivom »Društvo

(56) Josip BROZ TITO, Govori ..., 77.
(57) S. ALEXANDER, nav. dj., 134.
(58) A. CASAROLI, Mučeništvo strpljivosti, Sveta Stolica i komunističke zemlje 1963.-1989., Zagreb 2001.,
300-304 (Kardinal Agostino Casaroli bio je 60-tih godina XX. st. podtajnik Kongregacije za izvanredne
crkvene poslove, posebice zadužen za uspostavu kontakata s komunističkim zemljama te je bio glavni pregovarač
Svete Stolice prigodom pregovora s vladom SFRJ uoči potpisivanja protokola 1966. godine. Poslije
je obavljao niz poslova vanjskopolitičkog karaktera za potrebe Svete Stolice.)

svećenika sv. Ćirila i Metoda u Pazinu«,(59) poslije u crkvenim krugovima nazivani ĆMD ili
ĆMD-aši. No zbog specifi čnosti situacije u Istri, ali i zbog programa po kojem su maksimalno
poštivali crkvenu hijerarhiju, to je udruženje crkvena hijerarhija posebno tolerirala,
ali se u njega nisu smjeli učlanjivati svećenici iz drugih dijelova zemlje, jer su udruženja
u svakoj biskupiji trebala biti odobrena od svojih biskupa, što je tada imalo samo istarsko
udruženje.(60)

Glavna kampanja osnivanja ĆMD udruženja krenula je iz Slovenije, u kojoj se svećenstvo
masovno učlanjivalo u udruženje. To je udruženje osnovano u srpnju 1949., na inicijativu
skupine svećenika.(61)

Posebno velik broj članova imalo je udruženje svećenika u Bosni i Hercegovini Dobri
pastir, osnovano na zborovanju u Sarajevu 25. i 26. siječnja 1950. Glavni inicijatori i nositelji
tog Udruženja bili su bosanski franjevci, dok su u bitno manjem broju sudjelovali
hercegovački franjevci. Razlog velikom odazivu redovnika u udruženja vjerojatno je bio
taj što su redovničke zajednice inače bile u lošim odnosima s dijecenskom hijerarhijom,
ponajprije zbog pitanja raspodjele župa. Na osnivačkoj skupštini udruženja istaknuto je
da je glavni cilj udruženja:
»Da se putem njega lakše i brže u najprisnijem i najlojalnijem kontaktu s narodnim
vlastima rješavaju sva pitanja, koja iskrsnu na terenu, da tangiraju Crkvu i pastoralno
svećenstvo; da se putem Udruženja poduzme sve, kako bi katolički svećenik postao prvi
pobornik najsvetijih ideala, za koje su milijoni Jugoslavena žrtvovali svoje živote, ideale
slobode i socijalne pravde, bratstva i jedinstva naroda Jugoslavije.« (62)

Mons. Harley, nezadovoljan osnivanjem udruženja, pozvao je bosanskoga i hercegovačkoga
franjevačkog provincijala da pokuša spriječiti osnivanje udruženja, što oni nisu
prihvatili.(63) Franjevački su provincijali imali problema u svezi s udruženjem jer se tome
protivio njihov generalni ministar u Rimu. Zbog toga su oni generalnom ministru franjevačkog
reda uputili pismo u kojem se žale na prigovore koje od njega dobivaju putem
Nuncijature u Beogradu. Također objašnjavaju razloge osnivanja udruženja, iz kojih se
može zaključiti da je glavni razlog taj što bi u suprotnom, zbog veoma malog broja svećenika
koji još djeluju u Bosni i Hercegovini, mogao doći u pitanje opstanak katoličkih
svećenika u toj republici uopće.(64)

Osim što su odnosi između Katoličke crkve i države bili dodatno zaoštreni zbog osnivanja
udruženja katoličkih svećenika, državna je vlast dodatno zaoštrila stanje odlukama o
izbacivanju vjeronauka iz svjetovnih škola 31. siječnja 1952. i o izbacivanju bogoslovnih
fakulteta u Zagrebu i Ljubljani iz sastava Sveučilišta iste godine. Te su odluke bile poslje-

(59) S. ALEXANDER, nav. dj., 169.
(60) B. MILANOVIĆ, Moje uspomene, Pazin, 1976., 172.
(61) M. VIDOVIĆ, Povijest Crkve u Hrvata, Split, 1996., 425.
(62) Dobri pastir, god. I., broj 1-2, 1950., str. 9.
(63) HDA, KOVZ, kut. 136, Pismo mons. Ritiga Predsjedništvu vlade NR Hrvatske, od 30. siječnja 1950.
(64) HDA, OF Ritig, kut. 1, Pismo franjevačkih provincijala iz Bosne i Hercegovine Generalnom ministru franjevačkog
reda u Rimu, od. 15. rujna 1950. god.

dica zaoštravanja odnosa s Katoličkom crkvom zbog njezine nepopustljivosti u pitanju
svećeničkih udruženja.

Biskupi u Jugoslaviji još nisu imali jedinstven stav oko dopuštanja osnivanja ĆMD udruženja.
Jedni su tolerirali, ali ne i službeno odobravali, dok su neki prešutno odobravali,
a neki su, posebno oni u kontinentalnoj Hrvatskoj, odmah bili protiv. No Biskupska je
konferencija odlučila 26. travnja 1950. da je članstvo u tim udruženjima »suvišno«, tj. »ne
preporučuje se« (Non expedit), ali su postupci biskupa u primjeni tog dekreta bili različiti.
Neki su udruženja tolerirali, a neki su prijetili sankcijama članovima udruženja. No i
svećenstvo je tumačilo taj dekret na različite načine pa se i dalje učlanjivalo u udruženja.(65)

Bilo je i slučajeva da su sami svećenici molili da im se zabrani pristup u udruženja, da bi
imali opravdanje pred vlastima za neučlanjivanje u udruženje.(66)
Vlast je svim sredstvima podupirala udruženja. Obećavala je da će svećenici dobiti socijalno
osiguranje i druge pogodnosti, ako se učlane u udruženja. Posebno je iskorištavala
svećenike koji su bili u zatvorima, koje je nagovarala da se učlane u udruženja, a neki su
od tih zatvorenika postajali nakon izlaska iz zatvora vodeći ljudi udruženja.(67) Pripadnici
UDB-e koristili su se raznim metodama ucjena i pritisaka kako bi natjerali svećenike da se
učlane u udruženje. O tome svjedoči i kardinal Kuharić, na osnovi osobnog iskustva:
»Godine 1956. pokušali su me dovesti na sud jer nisam htio ući u udruženje ... Neki agenti
pozvali su me kako bi mi predložili da se upišem ... Neke su svećenike privukli osobni
interesi, kao mirovina i zdravstveno osiguranje.«(68)

Na prigovore da udruženja žele oslabiti crkvenu hijerarhiju, predstavnici udruženjâ odgovarali
su da ona ne nadomještaju redovitu crkvenu upravu niti se uopće miješaju u njezine
poslove.(69)

Najveći otpor biskupa udruženjima bio je u kontinentalnoj Hrvatskoj, dok je u Dalmaciji
kod nižeg svećenstva postojao velik interes, ali su biskupi (Banić, Bonefačić, Pušić i poslije
Franić) bili najradikalniji u borbi protiv udruženjaštva.(70) Na svećenstvo kontinentalne
Hrvatske vjerojatno je imao utjecaj i nepokolebljiv stav nadbiskupa Stepinca, koji bez
obzira na izoliranost, koristi svaku prigodu da poruči svećenstvu o opasnostima udruženjaštva
o čemu nije uopće dvojio. Tako nadbiskup Stepinac u pismu od 23. srpnja 1954.
(nije naznačeno komu je upućeno), piše:

»U pitanju ĆMD napose biti nepopustljiv! To je čista izraslina pakla, da se razbije Crkva
Božja. Zato sam već rekao nekim biskupima ako bi došao pokušaj osnutka tobožnje 'nacionalne
Crkve', onda bez milosrđa gladio excomunicationis odsjeći trulež sa zdravog
stabla Crkve i proglasiti to svemu puku po svim crkvama navevši razlog.«(71)

(65) A. BENIGAR, nav. dj., 643.
(66) S. ALEXANDER, nav. dj., 137.
(67) A. BENIGAR, nav. dj., 643.
(68) G. MATEI, nav. dj., 68-69.
(69) Dobri pastir, God. I., broj 3-4, 1950., str. 31.
(70) G. MATEI, nav. dj., 72.
(71) E. K. BELUHAN, Stepinac govori, Valencia, 1967., 200 (pisac u knjizi nije navodio kome su upućena pisma,
da te osobe ne bi imale problema s vlastima).

Izvorni znanstveni tekst. Prenosimo u nastavcima.

hrcak.srce.hr
- 07:00 - Komentari (2) - Isprintaj - #